Népszabadság - Budapest melléklet, 2001. április

2001-04-06

_____Szalon_____ Kiéheztünk a lírára Sajátos lírai muzikalitás jellemzi Huzella Péter dalait, amelyekből legközelebb va­sárnap este hétkor hallható koncert a Ko­libri Pincében. A dalok századvégi (most már század eleji) balladák, nem olyan ironikusak és nem is úgy aktuálisak, mint Cseh Tamás darabjai — inkább elvontab­­ban és dúsabb érzelmekkel jelenítik meg a kort, amelyben élünk. A ballada egyik meghatározása: tragé­dia dalban elbeszélve. A századvég, az ezredvég, egyáltalán valaminek a vége eleve tragikus állapot: az ember búcsút vesz az elmúltaktól, s számvetést végez. A mérlegkészítés a középnemzedék számá­ra különösen aktuális és nehéz. Annak el­lenére, hogy a rendszerváltást a mai öt­venesek generációja készítette elő, győz­tesei mégsem ők lettek. A változások ter­mészete idegen tőlük, s most szembe kell nézniük azzal, hogy életkoruk és érték­rendjük mássága miatt nem tudnak lépést tartani az új trenddel. A nemzedék, mely­nek én is tagja vagyok, megcsontosodott, mire a „ szép új világ” elkövetkezett. A je­lenlegi pragmatikus, anyagias valóság­nak mi csak külső szemlélői lehetünk. Huzella Péter dalaiban az efölötti fáj­dalom fogalmazódik meg. Koncertjeire sok fiatal is ellátogat, ami annak jele, hogy a gyakorlatiasság évei után az em­berek kiéheztek a lírára, az érzelmekre. Lejegyezte: Rados Virág Ajánló: Zalán Tibor költő Paletta BENEDEK JENŐ Kossuth- és Mun­­kácsy-díjas festőművész munkáiból má­jus 3-ig látható kiállítás a Hyatt Regency Hotel galériaszintjén (V. kerület, Roose­velt tér 2.). AUTOMODELL-KIÁLLÍTÁSRA várják az érdeklődőket holnaptól a Kelenvölgyi Közösségi Házba (XI. ke­rület, Kardhegy utca 2.). A kilencedik alkalommal megrendezett bemutató április 17-ig látogatható, a jövő hét vé­gén modellbörze is lesz. A ROCKY HORROR SHOW ma esti előadása a Buda Stage-en elmarad. NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2001. ÁPRILIS 6., PÉNTEK 25 Házi színpad a harmadikon A Magyar Színházban a Sade márkiné bemutatójával nyit az új játszóhely Ezentúl nem egy, hanem két játszóhely van a Hevesi Sándor téren. Az anyaszín­házat amióta az évad kezdetén megszűnt Nemzeti lenni, Pesti Magyarnak hívják. De már stúdiószínház is működik itt, sze­rényen „házi színpad” néven. Most van az első premier, s még e hónapban két másik előadás is repertoárra kerül. Ami a jó hír mögött lappang, kevésbé örömteli a társulatnak. Hamarosan meg kell válniuk a Várszínháztól, amely 1983 óta szolgált kamarájukként. Az viszont 1974-ben történt, hogy - akkor ideiglene­sen - második játszóhely nélkül marad­tak. Mert rekonstrukciója miatt bezárták a Katona József Színházat, amelyet 1981 vége felé csak egy szűk esztendőre kapott vissza a Nemzeti Színház, mielőtt­ ott megalakult volna az új társulat. Bizonyá­ra e régi tapasztalatokat idézték fel, ami­kor most „házon belül” kerestek megol­dást a kieső játékhely pótlására. Sokan emlékszünk, hogy az emeleti előcsarnok­ban aratott sikert a Budapest Orfeusa. De aki 1977-től fogva látta mind a négy otta­ni bemutatót, tudja, egyik sem kívánt nagy szcenírozást. Nem is lett volna rá mód. Más helyet kellett találni e fedél alatt. A próbatermet „áldozták fel”, ahol a tár­sulat növendékeinek vizsgáit is tartják. De fogadták már itt a nagyközönséget is, először egy vendégjátékra. Majd 1993- ban a Nappali virrasztásra, Lászlóffy Csaba színjátékára. Ez sem volt népes és látványos előadás. S a kritika feljegyezte, hogy a nézők fulladoztak a hőségtől. Vagyis a folyamatos színházi műkö­déshez nem lehetett megúszni az átalakí­tást. A gazdasági igazgató, Pollák Mag­dolna elmondta, hogy nem kaptak rá kü­lön pénzt, a költségvetésükből gazdál­­kodták ki az összeget, a műszaki gárda pedig oroszlánrészt vállalt a feladatból. A teendők zömét már elvégezték. Csak a légkondicionálás beszerelése marad a nyári szünetre. De addig sem szenvednek a nézők, mert az álmennyezet mögött csatlakozást fedeztek fel a szellőzőrend­szerhez. Jóllehet e terem a hátsó fronton, a har­madik emeleten található, a nézők a fő­bejáraton lépnek be s egy átjárón keresz­tül jutnak céljukhoz. Vagyis előbb a pro­­tokollhelyiségből átalakított ruhatárhoz és büféhez. Persze az új játékhelyhez nem csak székeket vásároltak. Burkol­ták a padlót. És függönyöket tettek fel hangszigetelésként is, mivel innen ablak nyílik az Izabella utcára, ahonnan felhal­latszana az autók, a trolik zaja. .Megol­dották a világosítás és a hangosítás ve­zérlését. A nem éppen vadonatúj techni­kai berendezések - a Várszínházba be­költözködő Nemzeti Táncszín egyetérté­sével - kerültek át az ottani Refektóri­­umból. Mint ahogy a repertoárra is azok az elő­adások­ kerülnek, amelyeket a Refektó­­riumban játszottak. Ott nyolcvanan-ki­­lencvenen foglalhattak helyet, itt a székek elrendezésétől függően ötvenen-százhú­­szan is elférnek. (Amiből látszik, hogy ide nem, csak a Hevesi Sándor téri nagyszín­padra menthető át a várszínházi műsor, amelyből a Hattyú, a Veszedelmes viszo­nyok, az Ifjúság édes madara és a Szen­­tivánéji álom lesz továbbra is látható.) Alig néhány előadás után kell ide köl­tözködnie a Drága Gizámnak, amelyet a Macskajátékból, Örkény István kisregé­nyéből Berényi Gábor alkalmazott és vitt színre. Orbánná budai lakása a helyszín, odaillő bútorokkal, tárgyakkal. De a vár­beli hangulatos teremben a három gyö­nyörű kristálycsillár is „játszott”, mint­egy felidézte a német földön élő Giza jó­módú világát. E példa mutatja, hogy a művészeknek azon kell törniük a fejüket, miként találják meg az új környezethez való megoldásokat. És megszívlelendő Berényi Gábor véleménye, aki szerint mindig a színész az első. Az, aki Csernus Mariannra és Kubik Annára vált jegyet, nem fog csalódni. Az előadás nem a fala­kon, hanem rajtuk múlik. Az első bemutató rendezője, Csiszár Imre egyenest úgy gondolja, hogy a Sade márkiné megtalálta a helyét. A kilencve­nes évek elején már rendezte Yukio Mishima drámáját a Budapesti Kamara Asbóth utcai stúdiójában, amelyhez ha­sonlóknak látja a körülményeket. A mos­tani premiert még a várbeli nagyszínpad­ra tervezték, ahol homlokegyenest más rendezői eszközökhöz nyúlt volna. Míg itt intimebb a miliő, a játszók és a nézők olyan közelségben vannak, mintha egy szalonban foglalnának helyet. Így erőseb­ben és hatásosabban szólhat Gregor Ber­nadett a címszerepben, de Béres Ilona, Hámori Ildikó és a többiek is a legbizal­masabb titkokról. A bensőséges hangula­tot erősbíti a tervező Vayer Tamás lelemé­nye, aki még a mennyezetet is függö­nyökkel borította, s a fények is a vöröslő drapériákon szűrődnek át. Április 20-tól kerül műsorra a Drága Gizám. Öt napra rá pedig a Várból átköl­tözik a Sissi! Édes mama is, Ion Wouters drámája az öregedő, csalódott és szenve­délybeteg Erzsébet királynéról. Úgy ter­vezik, hogy évadonként négy-öt premier is lesz a házi színpadon, ami biztosítja a társulat foglalkoztatását. Mert az a hír jár­ja: a direkció arra törekszik, hogy a ka­maraszínházak elvesztése ne vezessen tö­meges elbocsátáshoz. Mint ahogy az otta­ni közönségüket sem szeretnék szélnek ereszteni. Bogácsi Erzsébet Csömör Csilla és Hámori Ildikó FOTÓ: KOVÁCS BENCE Ír filmek a Művész moziban Kisvárosi szélhámos, álmodozó kisfiú és a mértéktelen sörivás miatt patkány­­nyá változó férfi. Többek között ők a hő­sei azoknak az új ír filmeknek, amelyek a hét végén láthatók a Művész moziban. A rendezvény szervezői a Magyar—Ír Baráti Szövetség (HIFA) és a Budapest Film. Ma este hét órakor nyitják meg az ír filmhétvégét Geraldine Creed A nap, a hold és a csillagok című filmjével. A könnyed komédia egy anyának és két lányának a története. Szokásos tenger­parti nyaralásuk során felszínre tör a lá­nyok elvált apjuk iránti vágya, és ter­mészetesen kibontakoznak a nyári fil­mekből kihagyhatatlan szerelmi bonyo­dalmak. Este kilenckor két ismert ír színész, Stephen Rea és Richard Harris fősze­replésével készült alkotással folytatják a vetítéseket. A Gillies MacKinnon rendezte Törj ki, Eddie! egy kisvárosi szélhámos feketéző (Rea) kalandjait mutatja be. Emberi kapcsolatai teljesen kimerültek, a csőd szélén állnak, sőt a hős akaratán kívül még egy gengszter­háborúba is belekeveredik. Elhatároz­za, hogy kiszáll, és normális életet fog élni - ám ez az elképzeltnél sokkal nehezebb feladat. Az április 7-én este hétkor vetített, Martin Duffy által forgatókönyvíróként és rendezőként is jegyzett alkotás, A Merkúr fiú a nyolcéves dublini kisfiú, Harry életét mutatja be. Édesapja halá­la után családtagjai már nem igazán tö­rődnek vele, az iskolában is zaklatják, így álomvilágba menekül: kedvenc so­rozata, a Flash Gordon hatására azt hi­szi, hogy ő és kutyája, Max a Merkúrról érkezett. Harry szerepében A bal lábam című Oscar-díjas film gyerekszínészét láthatjuk viszont. Szombat este kilenckor vetítik az el­ső ír akciófilmet, a Padlógázt. Vinny Murphy filmje klipszerű, gyors vágá­sokkal, dübörgő technozenével feltur­bózott alkotás. A rendezvényt Steve Barron Patkánymese című művének vetítése zárja. A mese egy ír férfiról szól, aki túl sok Guinness sört ivott, és ezért patkánnyá változik. A hírre össze­gyűlik a család, hogy eldöntsék, mi le­gyen a családfővel. A vetítés előtt rövid koncertet ad a magyar ír zenei élet egyik főszereplője, a Bran zenekar. Utána pedig stílusosan a nézőket is vendégül látják egy pohár Guinnessre. A filmeket szinkrontolmá­csolással vetítik, kivéve a Patkányme­sét, amely feliratos. Csákvári Géza A Népszabadság 2001. április 25-én ismét jelentkezik BIZTOSÍTÁS című tematikus összeállításával. A tartalomból: - Az életbiztosítás mint megtakarítási forma - Szezon előtt: miért fontos az utazási biztosítás? - Lakás- és vagyonbiztosítás: mit kínálnak a cégek és mennyiért? (összehasonlító elemzés) - Gépjármű-biztosítások: piacnyitás után - Biztosítási piac: ki mekkora Magyarországon, tulajdonosok helye a világban - Nagy katasztrófák, óriás kifizetések - nemzetközi körkép - Újdonságok a piacon: innovatív termékek bemutatója - Új értékesítési csatornák: a számítógépes eladás és az internet szerepe­­ Vállalatbiztosítások Az összeállítás szerkesztője: Várkonyi Iván Hirdetési ügyekben felvilágosítást ad Csernoch Ágota termékmenedzser a 436-4458-as, a 06 (30) 950-2587-es telefonon és a 250-1118-as faxon. ELEKTROMOS SZERSZÁMOKHOZ ÉRTŐ SZAKEMBERT KERESÜNK budapesti, 24-30 év közötti lakost, erősáramú vizsgával. Előny: saját gépkocsi, németnyelv-tudás. Feladata: egy német gyár kiváló elektromos szerszámainak bemutatása, szaktanácsadás, értékesítés Budapesten és az ország egész területén. Érdeklődni a 320-5364-es, 349-3107-es számokon, 14-16.30 óra között lehet. Trópusi Növénycsodák ORCHIDEA KIÁLLÍTÁS ÉS VÁSÁR a Füvészkertben / Bp. VIII. Illés u. 25 / április 6-8. között naponta 9-17 óráig Magyar Orchidea Társaság Élelmiszerek forgalmazásával foglalkozó, dinamikusan fejlődő cég személyzeti és munkaügyi területre VEZETŐ munkatársat keres. A vezető feladatai közé tartozna a cég munkaügyi, személyzeti és oktatási területein túl a társadalombiztosítás és bérszámfejtés felügyelete is. A személyzeti-munkaügyi vezetői munkakör betöltésének feltételei, - legalább középfokú iskolai végzettség - felsőfokú munkaügyi és személyügyi szakképesítés - többéves szakmai tapasztalat - jó vezetői képességek. Kérjük, pályázatát a szükséges bizonyítványmásolatokkal, fénykép­pel ellátva, „Személyügy" jeligére a kiadó címére juttassa el. A szigetországi alkotások után az elmúlt év legjobb francia filmjeiből ka­punk ízelítőt április 19. és 21. között a Corvin Filmpalota Korda termében. A francia filmek és a magyar közönség tavaszi találkozása már szokásosnak mondható: idén már ötödik alkalommal rendezik meg. A programban sze­replő filmek kivétel nélkül kasszasikerek. Nagy érdeklődés kíséri Patrice Leconte a Sziget foglya című filmjét, amelynek főszereplői Daniel Auteuil, Juliette Binoche és a filmrendező Emir Kusturica. Említésre méltó a Gyűlö­let rendezője, Mathieu Kassovitz új munkája. A Bíbor folyók egy igazi thriller, amelynek főszerepeit a franciák két legismertebb férfi színésze, Jean Reno és Vincent Cassel játsszák. További filmek: ízlés dolga (Agnes Jaoui), Mélyen az erdőben (Lionel Delplanque), Kirikou és a boszorkány (Michel Ocelot), Köszi a csokit! (Claude Chabrol), Farkasok szövetsége (Christophe Gans), Harry csak jót akar (Dominik Moll). SZÍNHÁZMŰSOR Bábszínház: Ali Baba és a negyven rabló (10). A bru­tális katicabogár (6, fel 9). Bábszínház Játszó­tér A varázsfuvola (3). Kamara a Tivoliban: Edit Piaf (7). Kamara Ericsson Stúdió: Emberbarát (7). Kamara Shure Stúdió: Orlando (fel 8). Budaörsi Játékszín: Capuccino este­­ Medgyesi Máriával (8). Bárka: Összes dalok időrendben 75-76 (7 - Cseh Tamás és Másik János). Bárka Kávézó: A Berkó együttes ma­gyar táncháza (21.30). Fiatalok Színháza a Stefáni­án: Katonadolog (6). Játékszín: Fekete angyal (7 - bem. ea.). József Attila: Budapest, te csodás! (7). Katona József: Baal (7). Kamra: Kés a tyúkban (7). Kolibri: A két Lotti (10). lézerszínház: Apocalptica 3D (fel 8). Madách: Csíksomlyói passió (7). Madách, Tolnay Szalon: Mikszáth különös házasságai (fel 8). Madách Kamara: Alku (7). Élelem bére (22.30). Magyar: Régimódi történet (7). Várszínház: Az Úr ka­tonái (7). Várszínház Házi Színpad: Sade márkiné (de. 11 - nyilv. főpróba). Merlin: I Love You (7 - Néma Színház ea.). Merlin Kamaraterem: Legszebb mesék Hl. (fel 8). Mikroszkóp: Türelmes zóna (fel 8). MU: Tartattan (8). Operaház: Otello (6 - Radnay/5. bér­.). Radnóti: Athéni Timon (7). Stúdió K: A Szűz, a Hulla, a Püspök és a Kések (fel 8). Szkéné: Farkasláb (8). Thália: Csizmás kandúr (3). Thália, Új Stúdió: A kopasz énekesnő (fel 8). Régi Stúdió: A hógy (fél 8). Térszínház: Tartuffe (7). Új Színház: Otelló (7). Vidám Színpad: Paprikás csirke (7). Vidám Színpad Kis Színház: Sombrero (fel 8). Vígszínház: A padlás (7). Pesti Színház: Cselédek (7 - Upor-bérl., 6. ea.). Ze­neakadémia: Budapesti Fesztiválzenekar zenekari koncertje (19­45 - Ormándy-bérl., 5. ea., Reiner­­bérl., 5. ea.).

Next