Népszabadság - Budapest melléklet, 2001. július

2001-07-20

NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2001. JÚLIUS 20., PÉNTEK 23 Villanyautók hordanák szét az árut Önkormányzati szállítási vállalat volna az egyik megoldás Budapest közlekedési gondjaira Elképzelhető, hogy - német mintára - önkormányzati szállítási vállalatot alapít a jövőben a főváros. Felmérés szerint jelenleg a belvárosi üzletek csaknem fele saját autóval szállít, het­ven százalékuk délelőtt 8 óra és 12 óra között. Egy szervezett logisztikai rendszer felére csökkentené a szüksé­ges járművek számát, felszámolná a rakodással járó közúti kellemetlensé­geket , csökkentve a forgalmi torló­dásokat és a légszennyezést. Önkormányzati tulajdonú áru- és te­herszállítási vállalat volna a megoldás a belvárosi kaotikus állapotok megszünte­tésére - állítják közlekedési szakértők. Janca Tibor, a Főpolgármesteri Hivatal közlekedésfejlesztési ügyosztályának munkatársa elmondta, hogy az erről is szóló belvárosi áru- és teherszállítás­szabályozási koncepció kidolgozásához a napokban láttak hozzá a szakemberek. Ellentmondásos a belvárosban a helyi vállalkozások parkolási igényeinek, va­lamint az árufeltöltés lehetőségének megoldása — állítja egy nemrég elké­szült, Budapest közterületeinek rendjéről szóló tanulmány. Az üzletek feltöltésé­hez, sürgős, fontos ügyek elintézéséhez akkor is megállnak a gépkocsik, ha meg­büntetik őket, mert nincs más lehetősé­gük. A forgalmat feltartó, közlekedősá­vokban rakodó teherautók ingerlik a so­főröket, és dugókat okoznak. A parkolá­si nehézségek átalakultak bírságbeszedé­si tevékenységgé , anélkül, hogy az alapprobléma megoldódott volna. A la­kosság és a vállalkozó fizet, a közterület­felügyelő pedig zavarban van, mert érzi, hogy amit tesz, az csak látszatintézkedés. Budapesten a német nagyvárosokban már bevált szállítási-logisztikai szövet­ség kialakítására volna szükség - állítja Janca Tibor. Berlinben például 1994-ben indult az a city-logisztikai projekt, amelyben 11 fuvarozócég együttműkö­désével sikerült a napi járatok számát 58-ról 20-ra, a járműkilométerek számát pedig 3000-ről 1450-re csökkenteni. A gépkocsik kihasználtsága 150-280 szá­zalékkal nőtt. Nürnbergben belvárosi számítógépes szolgáltatóközpontot ala­kítottak ki, ahol összegyűjtik a különbö­ző szállítmányozók által beszállított áru­kat. Onnan környezetbarát elektromos autók viszik ki körjáratban az árucikke­ket a boltokba. A csendes járművek be­hajthatnak a védett gyalogoszónákba is. Az ilyen rendszerekkel számítások sze­rint tízszázalékos költségmegtakarítást lehet elérni. (Van olyan város is, például Köln, ahol a vállalkozás veszteséges, ezért tartományi támogatásra szorul.) Szakértők szerint a főváros áruszállí­tást szabályozó tevékenysége most ki­merül a súlykorlátozó táblák kihelyezé­sében. A rendszerváltozás előtt a Főváro­si Szállítási Tanács többé-kevésbé szabá­lyozni tudta Budapesten a fuvarozási te­vékenységet. Néhány éve a multinacio­nális cégeknél is megjelentek a fenti mo­dellhez hasonló logisztikai központok, amelyek az adott körben jól működnek. Információink szerint a főváros veze­tői támogatják ugyan a koncepció elké­szítését, a bevezetését azonban túlságo­san kockázatosnak tartják. Számos ta­pasztalat mutatja ugyanis, hogy a kerü­leti összefogást, vállalkozói önkorláto­zást igénylő projektek akadoznak (pél­dául a parkolási társulás, a taxizás sza­bályozása, a közlekedési szövetség), lét­rehozásuk sokszor sziszifuszi munkát igényel. Egy fővárosi tulajdonú szállítá­si cég erős érdekérvényesítési képesség­gel felvértezve várhatóan alaposan feliz­gatná a fuvarozó vállalkozókat is. Az sem szól az önkormányzati szállítási szövetség mellett, hogy a rendszer felál­lítása jelentős költséggel jár, és meg kell teremteni a szükséges jogi hátteret is. Tenczer Gábor FOTÓ: KOVÁCS BENCE Szabálytalanul rakodók az Andrássy úton Egy, az üzletek áruszállítási szokásáról szóló felmérés szerint a belvárosi boltok 43 százalékába az üzlet saját járművet szállít, 31 százalékban a gyártó viszi ki az árut, mindössze 14 százalékuk alkalmaz fuvarozócéget. A szállítások 29 száza­lékát személykocsival, 42 százalékát pedig 1,5 tonnánál kisebb súlyú tehergép­kocsival végezték a vizsgált időtartamban. A fuvarok döntő többségét, 67 száza­lékát délelőtt 8 óra és 12 óra között intézik, többnyire napi gyakorisággal. A padok felét megrongálják A jelentősebb budapesti parkokban nagyjából ötezer pad van. Minden má­sodik áldozatául esik a vandáloknak, akik szívesen firkálgatják, karcolgatják vagy törik össze őket. A fővárosi önkormányzat 2001-ben kilencszázmillió forintot tud az általa gondozott csaknem négyszázötven hektárnyi zöldfelület felújítására fordí­tani, ebből a kevés pénzből kell a pa­dokra is költeni — tudtuk meg Kovács Ágotától, a Főpolgármesteri Hivatal környezetvédelmi ügyosztályának munkatársától. Ez magyarán azt jelenti: egy négyzetméternyi zöldre — beleértve a padokat is - kétszáz forint jut. Ebben az évben négy park komforto­sabbá tételére elég a pénz: hamarosan felújítják a Margit híd budai hídfőjének déli oldalán lévő területet, a Kós Ká­roly sétányt - a Kerényi-kúttal együtt a leégett Globe Színház helyét és a Fe­renc körút-Üllői út kereszteződésében lévő parkocskát. A vandálok legkedveltebb célpontjai közé tartozik a Ferenciek tere, a Deák Ferenc tér, a Bem tér, a Bem rakpart, a Margit-sziget, a Városliget és a Geszte­nyéskert. Az utóbbit a nyár eleji felújí­tás óta eddig szerencsére elkerülték a rongások. Egy pad felújítására átlago­san húszezer forintot költ a főváros. Első hallásra talán meglepő az adat, de Budapesten csaknem harmincfajta pad található a közterületen. A legegyszerűbb változatot a szak­emberek amerikai padnak nevezik: ez nem más, mint két betonpillér, amelyre keresztbe deszkákat fektetnek. E fajtá­ból meglehetősen sok, másfél ezernyi van, mert ezt a legkönnyebb telepíteni. Hátránya, hogy nem igazán kényelmes, és gyakran tüzelőként végzi. Középkategóriásnak számít az úgy­nevezett Schönbrunn-modell, ilyenek láthatók - egyebek mellett — az Andrássy úton. Ismeretes még a szitarácsos változat - amelynek nagy előnye, hogy lehetet­len összefirkálni, viszont könnyen ki­hűl -, ilyen példányra a Hild téren buk­kanhatunk. Külön típus az úgynevezett szent­endrei pad (sárga lécekkel) és a városli­geti pad (piros deszkákkal). Hogy elhelyezzenek-e padot egy közterületen, az attól függ, beleillik-e a háttérbe, valamint attól,, mennyi pénz jut rá. A Városháza a lakossági észrevé­teleknek is igyekszik leget tenni.­­ Általában nem érkezik olyan jel­zés, hogy a budapestiek kevesellnék a padokat. Sőt inkább azt lehet mondani, hogy sok helyen kihasználatlanok az ülőalkalmatosságok - állítja Kovács Ágota. Schmidt Gábor A Gesztenyéskertet a nyár eleji felújítás óta eddig elkerülték a rongások FOTÓ: KOVÁCS BENCE Idegenvezetőket büntettek meg Két idegenvezetőnél találtak szabályta­lanságot a Budapesti Fogyasztóvédelmi Felügyelőség, a Magyarországi Idegen­­vezetők Szövetsége és a Budapesti Rendőr-főkapitányság tegnapi közös ak­ciója során - tájékoztatta a Magyar Ide­genvezetők Szövetsége (MISZ) közle­ményben az MTI-t. A szervezetek a Hősök terén, a Gel­­lért-hegyen és a budai Várban harminc­két idegenvezetőt ellenőriztek, egyikük­nél adminisztratív hiányosságokra buk­kantak, amiért írásbeli figyelmeztetést kapott. A másik megbírságolt személy egy külföldi idegenvezető volt, aki jogo­sulatlanul végezte munkáját. Bálint Zol­tán, a MISZ elnöke elmondta: az ilyen esetekben kiszabható legmagasabb ösz­­szegű bírság hatvanezer forint, míg a helyszínen tízezer forintot lehet elkérni. A három szervezet közötti együttmű­ködés a Gazdasági Minisztérium turisz­tikai helyettes államtitkársága koordi­nálásával jött létre. A megállapodás ér­telmében a szezon végéig több alka­lommal, különböző helyeken tartanak ellenőrzést a jogosulatlan idegenveze­tés kiszűrése és megakadályozása érde­kében. Befürödve Most nem ijesztgetésképpen mon­dom, csak legyünk tényszerűek: könnyen megeshet, hogy az ember a Rudas fü­rdőből egy kupolával a fején távozik. Egy fürdőcsarnok kupolája a fejbúbon egyrészt ala­posan megterheli a nyakizmokat, másrészt eléggé feltűnő látvány a városban, és bizony mondom: nem mindenki kedveli a feltűnést. Én például nem, ezért aztán a Rudas­ba sem járok. És a Királyba sem, mert ott is hasonló a helyzet. Most azt kérdezik, hogy kerül a kupola a fejtetőre. Úgy, hogy rá­szakad. Mint a mennybolt. Állító­lag annyira elgyengült már a mű­emlék fürdő tetőszerkezete, hogy rövidesen lekívánkozik, egyszerűb­ben szólva: az épület életveszélyes. Ám úgy tűnik, ez egyedi, a vendé­get érdekli, aki maximum kalapot szeret a fején viselni, azt is csak hi­degebb időben. Az állam azt mondja: a fürdőt újítsa fel a főváros, a főváros meg azt mondja, újítsa föl az állam. Az egymásra mutogatás háttere annyi csupán: az említett létesítmények gazdája az állam, ingyenes hasz­nálójuk viszont a főváros. Van az­tán jogi csűrcsavar, mellyel e he­lyütt nem untatnám a kedves olva­sót. Annyit viszont feltétlenül meg­jegyeznék, hogy jó volna már egy­szer abbahagyni az egymásra mu­togatást, jó volna már befejezni ezt a „ te alagutad, én metróm, te göd­röd, én Nemzetim, te fürdőd, én Rudasom ” játékot. Mert miközben fegyelmezett óvodásként fügét mutatnak egy­másnak az urak, addig szaporod­nak a megoldásra váró és egyre halaszthatatlanabb ügyek, gyűlnek a romok. És az indulatok. Pirosodik az arc, szaporábban ver a pulzus. És jó volna a felhevült testet lehűteni valahol. Egy fürdőben esetleg. T. Z. Elektronikus önkormányzás A bel-budai önkormányzatok kezdemé­nyezésére a fővárosban az I., a II., a XI. és a XII. kerület lesz az, ahol kipróbálják az elektronikus önkormányzást - jelen­tették be tegnap az érintett polgármeste­rek. A kísérlet nyomán a Miniszterelnö­ki Hivatal informatikai kormánybiztos­sága tapasztalatokat szerez a­rról, hogy miként vezessék be az összes önkor­mányzatnál az elektronikus ügyintézést, ehhez milyen feltételek szükségesek, hogyan kell változtatni a jogszabályo­kon. Mint azt Sík Zoltán informatikai kormánybiztos elmondta: a kísérlet, melyben a kormány szoftverekkel is se­gíti az önkormányzatokat, arra is szol­gál, hogy az állam és az önkormányzat­ok közötti elektronikus információcserét modellezzék. Hogy mindez mikor kezdődik, meny­nyibe kerül, milyen lépésekben hajtják végre, még nem lehet tudni. A négy budai önkormányzat várhatóan őszre dolgozza ki azt a közös programot, amely ezekre a kérdésekre választ ad - közölte Mitnyan György, a XII. kerület polgármestere. Elképzeléseik szerint első lépésben a kerületek honlapjait fejlesztik olyan szintre, hogy a felhasználók minden le­hetséges információt megkaphassanak ügyeik intézéséhez. Második lépés len­ne az ügyek elektronikus úton történő intézése, majd a folyamat nyomon köve­tésének biztosítása. E. N. Már nem a rendőrt kell faggatni A Hungaroring történetében első alka­lommal települnek ki Tourinform irodák az idei Magyar Nagydíj alkalmával a versenypályára és környékére. Mile Má­ria, a gödöllői kastélyban működő iroda vezetője lapunknak elmondta, hogy a Magyar Turizmus Rt. két információs pavilont állíttat fel a Silver és a Gold tri­bün mögött, a Tourinform gödöllői ré­gióirodája pedig a Vigalmi negyed bejá­ratánál, a Kerek tó partján várja az ér­deklődőket prospektusokkal, térképek­kel, szóbeli útbaigazítással. A három iroda már most, a felkészülés idején is szorosan együttműködik. A Gödöllő és Környéke Regionális Turisztikai Egyesület hosszabb ideje szorgalmazza a Forma-1-es futamra lá­togató turisták jobb ellátását. A civil szervezet nevével fémjelzett Tourinform iroda kitelepülését örömmel fogadja a mogyoródi önkormányzat, a helyet adó Advert Kft. pedig nem kér bérleti díjat. A Kerek tó partján nyolc munkatársá­val állja majd a rohamot az iroda veze­tője. A magyar mellett angol, német, francia és olasz nyelven igazítják útba az utazó vándorcirkusz közönségét — eddig a rendőrökre hárult a tájékoztatás feladata. Mile Máriától megtudtuk, hogy a gö­döllői kastélyban működő iroda még most is tud szállást ajánlani a versenyre érkező vendégeknek. A Magyar Turiz­mus Rt. támogatásának köszönhetően, ők is hosszabbított nyitva tartással dolgoz­nak. Naponta 9 órától 18 óráig lehet hoz­zájuk fordulni, míg hétfőn, amikor a kas­tély zárva tart, telefonügyeletet tartanak a (06-28) 415-402-es számon. E-mail cí­mük: godollo@tourinform.hu, B. A. G.

Next