Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. március

2002-03-01

30 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. MÁRCIUS 1., PÉNTEK ! Az olvasók vonala­­i keressenek bennünket Budapesttel kapcsolatos kérdéseikkel, lakóhe­lyi­­­problémáikkal. Megpróbálunk segíteni, és beszámolunk arról,­­ hogy mi történt telefonjaik nyo­­­­mán. Cikkeinkről szóló észrevé-­­­teleiket is szívesen fogadjuk. Mun­­n­katársunk délelőtt tizenegy és dél­­l után négy óra között várja hívá­­s­saikat. Telefonszámunk: 436-4653. Fax: 388-6038. Rovatunk e-mail cí­me: budapest@nepszabadsag.hu Ma Sándor Tünde várja hívásain­­­kat. UTAK ÉS UTASOK . A Belvárosban m­ától az FKF Rt. lomtalanítást végez, kérik, a lomokat úgy helyezzék el, hogy azok a közleke­dést ne zavarják. A Rákospalotán a Bánkút utcában a Szentmihályi út után körülbelül 100 mé­terrel a befelé vezető oldalt gázvezeték­építés miatt felbontották, az útszűkület mellett irányonként egy sáv járható. • Soroksáron a Vecsési úton a vasúti át­járóban jelzőőrök irányítják a forgalmat csatornaépítés miatt, a 166-os buszok megállóját áthelyezték a centrum felé. • Mától pénteken és szombaton a 45E autóbusz változatlan útvonalán további 14 helyen is megáll. • Az utolsó 106-os autóbusz az Árpád hídtól az 1-es villamos és a metró érke­zését megvárva indul 23.22 órakor a Pók utcai lakótelepre este utazók segítése ér­dekében. • Budán a Mészáros utcában a benzin­kútnál az útpálya közepét felbontották, itt bármelyik irányból érkezzenek is, vá­rakozásra kényszerülnek. • A Cseresznye utcát a Sasadi út és a Törökbálinti út között lezárták csatorna­javítás miatt. • Az Attila úton a Mikó utca után a Moszkva tér felé vezető oldalon a külső sávot kerítették el. • A Városmajor utcában ugyancsak épületfelújítás az oka az útszűkületnek a Csaba utca előtt a befelé vezető olda­lon. • A Roosevelt téri mélygarázst átadták, a parkolási díj óránként 450 forint. • A Szabadság téren is és a Szent István téren is tart a mélygarázs-építés és az ez­zel járó forgalomkorlátozás, valamint az építkezés a Piarista közben teljes lezárás mellett. • A Terézvárosban a Rippl Rónai utcá­ban felújítják a csatornát, az utcát lezár­ták a Podmaniczky utca és a Lendvay ut­ca között, de a Szondi utca keresztirányú forgalmát átengedik. • A Dózsa György úton a Dembinszky utca előtt a Thököly út felé vezető olda­lon a legbelső sávban csatornát építenek. A Józsefvárosban a Vajda Péter utcában az Orczy út és a Bláthy Ottó utca között irányonként csak egy sávban közleked­hetnek. • A Ferencvárosban a Czuczor utcába nem lehet behajtani, ugyancsak csatorna építése miatt, így kerülni a Zsil utcán át vagy az Erkel utcán át lehet. • Kőbányán az Újhegyi utat a Kozma utcától a Maglódi útig egyirányúsítot­­ták, mert felújítják a csatornát, a 68-as és a Keresztúr-buszok a Korányi Frigyes utcán át kerülnek, a 95-ös autóbuszok pedig az Új köztemető főbejáratánál áll­nak meg. • A Maglódi úton váltakozó irányú a forgalom a Kada utcánál, mert az itteni csatornaépítés a főútba is benyúlik. • Újlipótvárosban a Csanády utcában a Visegrádi utca után a jobb oldali sávot gázvezeték-javítás miatt felbontották. • A Victor Hugo utcában a Pannónia ut­ca és a Hegedűs Gyula utca között csa­tornát építenek útszűkületet okozva. • A Lehel téren és a környékén az új pi­ac megnyitása óta 120 forint/óra a par­kolózónában a parkolási díj és maxi­mum 2 órát lehet itt várakozni. Forrás: Fővinform BUDAPEST LEVEGŐMINŐSÉGE MA Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján* 53 A főváros nagy részén közepesen szennyezett a levegő. A térségünk felett vonuló időjárási frontok, az élénk szél, valamint az olykor eleredő eső általában mérsékli a légszennyező anyagok feldúsulását. A minősítés négy fokozata: alacsonyan, mérsékelten, közepesen, erősen szennyezett. * Előrejelzés a napi átlagokra a levegőminőségi határérték százalékában. Falmászóbajnokok A magyar sportmászóbajnokság hatodik fordulóját Rákosligeten, a Hősök te­rei általános iskolában rendezték meg. A kétnapos verseny több kategóriájá­nak kiemelt győztesei: Komondi Csaba, Kányás Bálint, Kucsera Bálint (utób­biak megosztott első hely), és Kucsera Lenke voltak. Képünkön: Komondi Csa­ba „munka közben”. A sportágról felvilágosítás kérhető a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetségnél, csütörtökönként 17 és 19 óra között a 311-9289-es telefonszámon fotó: szakolczai richárd Gyalogsárkánnyal a város felett A sportág szellemi és fizikai felkészültséget követel Magyarországon alig néhány százan tartoznak a sárkányrepülősök táborá­ba, pedig ez a sportág ötvözi a sportot a játékkal. Az ókori monda szerint Ika­rosz és Daidalosz hasonlóképpen emel­kedhettek a magasba, igaz, szárnypró­bálgatásaikat kevés siker kísérte. A mai utódok már korszerű repülőeszkö­zökkel hódítják meg a két-háromezer méteres magasságot. Kám­ár László, a Műegyetemi Sport­repülő Egylet egyik oktatója huszonhá­rom éve megszállottja a sportágnak. - A sárkányrepülés döntések sorozata - állít­ja -, aki a legjobb döntést hozza, az jut a célba. Fentről szemlélve a világot olyan élményekkel gazdagodhat a sportoló, amilyen keveseknek adatik­ meg. A sárkányrepülő lényegében a „leve­gő biciklije”. Néhány cső, némi vitorla­vászon és sodrony szükséges hozzá, és máris útra lehet kelni. A motor nélküli sárkányrepülők - a „gyalogsárkányo­­sok” - lábról indulnak és lábra is érnek földet. A hevederezett sárkányokban vagy „pondrókban” a szápiyhoz erősített pilóta a fölfelé áramló meleg levegőt, a termiket vagy a hegyoldallá fújó, emel­kedő légáramlatot, a lejtőszelet kihasz­nálva repül, és gyakran ugyanarra a pont­ra száll le, ahonnan elindult. A látványos sport természetesen némi bátorságot, s ugyanakkor szellemi és fi­zikai felkészültséget is követel. Két-há­­rom hónap alatt­­ a hétvégéket is felál­dozva - azonban biztonságosan el lehet sajátítani a szerkezet kezelését. Némi műszaki előismeret sem árt, mert anélkül nehezebb eligazodni a repülés elméleté­ben, az alapokat oktatás keretében kell elsajátítani. Akárcsak az autóvezetésnél, a sárkányrepülő-tanfolyamokon is elő­ször elméleti képzést kapnak az érdeklő­dők, majd a sikeres vizsga után követke­zik a gyakorlati oktatás és az „éles” vizs­ga. Az elméleti oktatás egy-másfél hóna­pig tart. A gyakorlati részt bő egy óra alatt meg lehet tanulni, de ez sok-sok ap­ró mozdulatból, fel- és leszállásból áll - hangsúlyozták a szakemberek. Vannak egy- és néhány perces, leginkább földkö­zeli repülések is. Egy kurzus ára jelenleg körülbelül hatvanezer forint. Végül, aki repülni szeretne, számolnia kell a repülőorvosi vizsgálattal is - ellentétben több országgal, ahol nem ilyen szigorúak a feltételek. A sárkányrepülők szerkezete legtöbb esetben cakronvitorlával, alumínium­vázzal készül. A vitorlát hosszirányú merevítőlécekkel merevítik, és a pilóta teste súlypontjának áthelyezésével kor­mányozza. Készülnek merev szárnyú sárkányok is fából vagy üvegszállal erő­sített műanyagból, ezeket általában in­kább hagyományosan csűrő-, magassági és oldalkormány lapokkal irányítják. A sárkányrepülők legtöbbször domb­vagy hegyoldalból indulnak, de rajtol­hatnak csörlésből vagy motoros sárkány­­vontatással is. A felszállás után a levegő­ben aztán a pilóta beakasztja lábát hátul egy kengyelbe, és így teste a légáramlás­sal párhuzamosan fekszik, de lehet re­pülni ülő helyzetben is. A repülőhöz már hatvan-hetvenezer forintért is hozzá lehet jutni. Ez az esz­köz műszakilag biztonságos, és képes akár száz kilométert is repülni. Egy új heveder (pondró) ára húsz- és ötvenezer forint, de házilag is elkészíthető. A fel­szerelés biztonsági tartozéka a bukósisak is, amelynek a földön álló sárkány alatti mozgásnál is van szerepe, mert a csövek sokszor veszélyeztetik a pilóta fejét. A világ legjobbjának tartja a szakma Tom­as Suchanek cseh versenyzőt, aki sokszor „összetákolt” szerkezettel győz­te le a mezőnyt. A később már támogató­kat is szerző Suchanek komolyabb repü­lőkkel gyakorlatilag verhetetlen volt. Mára azonban a vitorlázórepülés lett szá­mára fontosabb. Vannak nagyon jól sár­kány­ozó ausztrálok, németek, osztrákok, svájciak, illetve az Egyesült Államokból néhány neves pilóta, kellő gyakorlattal és háttérrel. A legjobb honi eredményt a jelenleg Ausztráliában élő, de magyar színekben versenyző Berták Attila érte el. Világrekordot tart kétszáz kilométeres háromszögrepülésben; az ő sebességátla­ga a legjobb a világon. A sárkányrepülést szigorú szabályok­hoz, hatósági engedélyekhez kötik. Csak egy példa: hazánkban csaknem ötven starthely létezik, ám jelenleg csak né­hánynak van érvényes működési enge­délye. A. M. H. Vitkovszki József, 30/269-2633 vitko@caa.hu Kán­ár László, 30/240-5860 kannarlm@mail.matav.hu Podányi András, 20/984-9368 Andras.Podanyi@nokia.com 2040 Budaörs, Ifjúság u. 20. Petró Zoltán, 30/231-1420 sarkanyrepules@fw.hu NOKIA SE sárkányrepülő klub 8300 Tapolca, Berzsenyi D. u. 13/D Hármashatár-hegyi panoráma sárkányrepülővel fotó: gárdi Balázs BUDAPESTI ÉS FŐVÁROS KÖZELI SÁRKÁNYREPÜLŐKLUBOK Amatőr SE sárkányrepülő klub 1046 Budapest, Székpatak u. 21. Kerekes László, 20/364-6921 siklorep@aeroclub.hu CSE sárkányrepülő klub 1113 Budapest, Ábel J. u. 26. Borovszky Gergely, 20/937-2512 cumulusse@freemail.hu MALÉV sárkányrepülő klub 1033 Budapest, Hévízi út 33. MSE sárkányrepülő klub 1201 Budapest, Jósika u. 24. PSE sárkányrepülő klub Vasárnapi terepfutás Foton TUDÓSÍTÓNKTÓL Utolsó előtti fordulójához érkezett a Futapest Klub Téli Cross-5 versenysoro­zata. Az állandó résztvevők a fordulókon pontokat gyűjtenek, s teljesítményüket az utolsó futás alkalmával összesítik a szer­vezők. A futóesemények egyben önálló versenyek, így bármikor bárki részt vehet bennük. A most vasárnapi versenyen a hagyományokhoz híven ismét két távon rajtolnak a futók. A 4 kilométeres pályán többnyire gyerekek és „alkalmi” futók in­dulnak, a 12 kilométeres szakasz teljesí­tésére inkább az edzettebb sportemberek vállalkoznak. A versenyzők a két távon 11 órakor, illetve ötperces csúsztatással rajtolnak. Nevezni lehet a helyszínen, Fóton a Fürdőnél (Nagy tó), délelőtt 9 órától. A részvételi díj gyerekeknek (14 éves kor alatt) 350 forint, felnőtteknek 700 forint. Felvilágosítás a Futapest Klub szervezőitől kérhető a 479-0447-es vagy a 06 (30) 971-9712-es telefonszámon. ­ Autóval hegyen-völgyön Március első hétvégéjén, szombaton rendhagyó versenysorozat indul útjára a fővárosban. A ritkaságszámba menő ki­hívás igazi, embert és technikát próbáló autós navigációs verseny, amelyben a legfontosabb szerep a résztvevők tájéko­zódási képességének jut. A március 2-án délután 13 órakor rajtoló I. Silva Multi­navigator Kupa bátor, s kissé talán őrült játékosai pontosan 24 órát kapnak, hogy teljesítsék a rajt pillanatáig titkosított út­vonalat. A csapatok szombaton a hármas­határ-hegyi Rekettyés turistaház elől raj­tolnak. A résztvevők feladata: érinteni a száz kihelyezett ellenőrző pontot a körül­belül ezerötszáz négyzetkilométeres ver­senypályán. A csapatoknak legkésőbb vasárnap délután 16 óráig kell célba érni­ük, szintén a Rekettyés turistaháznál, ahol a szervezők vacsorával várják a ki­merült versenyzőket. A helyszínen befi­zetett 19 000 forintos autónkénti nevezé­si díj tartalmazza két személy, a sofőr és a navigátor indulási jogát, illetve vacsorá­ját. Egy-egy csapatban természetesen többen is indulhatnak. A további szemé­lyek nevezési díja 6000 forint. A részvé­telhez szükséges egy megfelelő állapotú gépjármű és egy GPS navigációs műszer. M. R. Kimenő MINIGOLF: Szombat-vasárnap rende­zik az I. Magyar fedett pályás minigolf­­bajnokságot Százhalombattán a Városi Szabadidőközpontban. A kétnapos ren­dezvényen amatőr és profi mérkőzések mellett a közönségnek is lesz alkalma játszani. A szombati versenynap délben kezdődik, vasárnap pedig reggel 8 órától este 18 óráig folyik a játék. HENDIKEP. Évek óta rendszeres prog­ram a hónapkezdő hendikepfutás a Mar­­git-szigeten. A táv 5,2 kilométer, azaz egy szigetkor. A futók szombaton, a Ha­jós Alfréd uszoda elől rajtolnak délelőtt 10 órától folyamatosan. ÍJÁSZAT. Pályaversenyt rendez a Ma­gyar Íjász Szövetség szombaton. A résztvevők két távon, távonként tízszer három lövést teljesítenek. A verseny délelőtt 9 órakor kezdődik a pestszentlő­rinci tornacsarnokban (XVIII., kerület, Thököly utca 6.). Érdeklődni a 221- 5918-as telefonszámon lehet. KERÉKPÁR. Vasárnap rajtol az idei Vándor-Békás Kupa versenysorozat. Az első forduló időfutamán 18 kilométert kell teljesíteniük a résztvevőknek. A csapat a Tahitótfalu vége táblától rajtol Kisoroszi felé, ahonnan a fordító után ér vissza Tahitótfaluba.

Next