Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. március
2002-03-01
30 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. MÁRCIUS 1., PÉNTEK ! Az olvasók vonalai keressenek bennünket Budapesttel kapcsolatos kérdéseikkel, lakóhelyiproblémáikkal. Megpróbálunk segíteni, és beszámolunk arról, hogy mi történt telefonjaik nyomán. Cikkeinkről szóló észrevé-teleiket is szívesen fogadjuk. Munnkatársunk délelőtt tizenegy és déll után négy óra között várja hívássaikat. Telefonszámunk: 436-4653. Fax: 388-6038. Rovatunk e-mail címe: budapest@nepszabadsag.hu Ma Sándor Tünde várja hívásainkat. UTAK ÉS UTASOK . A Belvárosban mától az FKF Rt. lomtalanítást végez, kérik, a lomokat úgy helyezzék el, hogy azok a közlekedést ne zavarják. A Rákospalotán a Bánkút utcában a Szentmihályi út után körülbelül 100 méterrel a befelé vezető oldalt gázvezetéképítés miatt felbontották, az útszűkület mellett irányonként egy sáv járható. • Soroksáron a Vecsési úton a vasúti átjáróban jelzőőrök irányítják a forgalmat csatornaépítés miatt, a 166-os buszok megállóját áthelyezték a centrum felé. • Mától pénteken és szombaton a 45E autóbusz változatlan útvonalán további 14 helyen is megáll. • Az utolsó 106-os autóbusz az Árpád hídtól az 1-es villamos és a metró érkezését megvárva indul 23.22 órakor a Pók utcai lakótelepre este utazók segítése érdekében. • Budán a Mészáros utcában a benzinkútnál az útpálya közepét felbontották, itt bármelyik irányból érkezzenek is, várakozásra kényszerülnek. • A Cseresznye utcát a Sasadi út és a Törökbálinti út között lezárták csatornajavítás miatt. • Az Attila úton a Mikó utca után a Moszkva tér felé vezető oldalon a külső sávot kerítették el. • A Városmajor utcában ugyancsak épületfelújítás az oka az útszűkületnek a Csaba utca előtt a befelé vezető oldalon. • A Roosevelt téri mélygarázst átadták, a parkolási díj óránként 450 forint. • A Szabadság téren is és a Szent István téren is tart a mélygarázs-építés és az ezzel járó forgalomkorlátozás, valamint az építkezés a Piarista közben teljes lezárás mellett. • A Terézvárosban a Rippl Rónai utcában felújítják a csatornát, az utcát lezárták a Podmaniczky utca és a Lendvay utca között, de a Szondi utca keresztirányú forgalmát átengedik. • A Dózsa György úton a Dembinszky utca előtt a Thököly út felé vezető oldalon a legbelső sávban csatornát építenek. A Józsefvárosban a Vajda Péter utcában az Orczy út és a Bláthy Ottó utca között irányonként csak egy sávban közlekedhetnek. • A Ferencvárosban a Czuczor utcába nem lehet behajtani, ugyancsak csatorna építése miatt, így kerülni a Zsil utcán át vagy az Erkel utcán át lehet. • Kőbányán az Újhegyi utat a Kozma utcától a Maglódi útig egyirányúsították, mert felújítják a csatornát, a 68-as és a Keresztúr-buszok a Korányi Frigyes utcán át kerülnek, a 95-ös autóbuszok pedig az Új köztemető főbejáratánál állnak meg. • A Maglódi úton váltakozó irányú a forgalom a Kada utcánál, mert az itteni csatornaépítés a főútba is benyúlik. • Újlipótvárosban a Csanády utcában a Visegrádi utca után a jobb oldali sávot gázvezeték-javítás miatt felbontották. • A Victor Hugo utcában a Pannónia utca és a Hegedűs Gyula utca között csatornát építenek útszűkületet okozva. • A Lehel téren és a környékén az új piac megnyitása óta 120 forint/óra a parkolózónában a parkolási díj és maximum 2 órát lehet itt várakozni. Forrás: Fővinform BUDAPEST LEVEGŐMINŐSÉGE MA Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján* 53 A főváros nagy részén közepesen szennyezett a levegő. A térségünk felett vonuló időjárási frontok, az élénk szél, valamint az olykor eleredő eső általában mérsékli a légszennyező anyagok feldúsulását. A minősítés négy fokozata: alacsonyan, mérsékelten, közepesen, erősen szennyezett. * Előrejelzés a napi átlagokra a levegőminőségi határérték százalékában. Falmászóbajnokok A magyar sportmászóbajnokság hatodik fordulóját Rákosligeten, a Hősök terei általános iskolában rendezték meg. A kétnapos verseny több kategóriájának kiemelt győztesei: Komondi Csaba, Kányás Bálint, Kucsera Bálint (utóbbiak megosztott első hely), és Kucsera Lenke voltak. Képünkön: Komondi Csaba „munka közben”. A sportágról felvilágosítás kérhető a Magyar Hegy- és Sportmászó Szövetségnél, csütörtökönként 17 és 19 óra között a 311-9289-es telefonszámon fotó: szakolczai richárd Gyalogsárkánnyal a város felett A sportág szellemi és fizikai felkészültséget követel Magyarországon alig néhány százan tartoznak a sárkányrepülősök táborába, pedig ez a sportág ötvözi a sportot a játékkal. Az ókori monda szerint Ikarosz és Daidalosz hasonlóképpen emelkedhettek a magasba, igaz, szárnypróbálgatásaikat kevés siker kísérte. A mai utódok már korszerű repülőeszközökkel hódítják meg a két-háromezer méteres magasságot. Kámár László, a Műegyetemi Sportrepülő Egylet egyik oktatója huszonhárom éve megszállottja a sportágnak. - A sárkányrepülés döntések sorozata - állítja -, aki a legjobb döntést hozza, az jut a célba. Fentről szemlélve a világot olyan élményekkel gazdagodhat a sportoló, amilyen keveseknek adatik meg. A sárkányrepülő lényegében a „levegő biciklije”. Néhány cső, némi vitorlavászon és sodrony szükséges hozzá, és máris útra lehet kelni. A motor nélküli sárkányrepülők - a „gyalogsárkányosok” - lábról indulnak és lábra is érnek földet. A hevederezett sárkányokban vagy „pondrókban” a szápiyhoz erősített pilóta a fölfelé áramló meleg levegőt, a termiket vagy a hegyoldallá fújó, emelkedő légáramlatot, a lejtőszelet kihasználva repül, és gyakran ugyanarra a pontra száll le, ahonnan elindult. A látványos sport természetesen némi bátorságot, s ugyanakkor szellemi és fizikai felkészültséget is követel. Két-három hónap alatt a hétvégéket is feláldozva - azonban biztonságosan el lehet sajátítani a szerkezet kezelését. Némi műszaki előismeret sem árt, mert anélkül nehezebb eligazodni a repülés elméletében, az alapokat oktatás keretében kell elsajátítani. Akárcsak az autóvezetésnél, a sárkányrepülő-tanfolyamokon is először elméleti képzést kapnak az érdeklődők, majd a sikeres vizsga után következik a gyakorlati oktatás és az „éles” vizsga. Az elméleti oktatás egy-másfél hónapig tart. A gyakorlati részt bő egy óra alatt meg lehet tanulni, de ez sok-sok apró mozdulatból, fel- és leszállásból áll - hangsúlyozták a szakemberek. Vannak egy- és néhány perces, leginkább földközeli repülések is. Egy kurzus ára jelenleg körülbelül hatvanezer forint. Végül, aki repülni szeretne, számolnia kell a repülőorvosi vizsgálattal is - ellentétben több országgal, ahol nem ilyen szigorúak a feltételek. A sárkányrepülők szerkezete legtöbb esetben cakronvitorlával, alumíniumvázzal készül. A vitorlát hosszirányú merevítőlécekkel merevítik, és a pilóta teste súlypontjának áthelyezésével kormányozza. Készülnek merev szárnyú sárkányok is fából vagy üvegszállal erősített műanyagból, ezeket általában inkább hagyományosan csűrő-, magassági és oldalkormány lapokkal irányítják. A sárkányrepülők legtöbbször dombvagy hegyoldalból indulnak, de rajtolhatnak csörlésből vagy motoros sárkányvontatással is. A felszállás után a levegőben aztán a pilóta beakasztja lábát hátul egy kengyelbe, és így teste a légáramlással párhuzamosan fekszik, de lehet repülni ülő helyzetben is. A repülőhöz már hatvan-hetvenezer forintért is hozzá lehet jutni. Ez az eszköz műszakilag biztonságos, és képes akár száz kilométert is repülni. Egy új heveder (pondró) ára húsz- és ötvenezer forint, de házilag is elkészíthető. A felszerelés biztonsági tartozéka a bukósisak is, amelynek a földön álló sárkány alatti mozgásnál is van szerepe, mert a csövek sokszor veszélyeztetik a pilóta fejét. A világ legjobbjának tartja a szakma Tomas Suchanek cseh versenyzőt, aki sokszor „összetákolt” szerkezettel győzte le a mezőnyt. A később már támogatókat is szerző Suchanek komolyabb repülőkkel gyakorlatilag verhetetlen volt. Mára azonban a vitorlázórepülés lett számára fontosabb. Vannak nagyon jól sárkányozó ausztrálok, németek, osztrákok, svájciak, illetve az Egyesült Államokból néhány neves pilóta, kellő gyakorlattal és háttérrel. A legjobb honi eredményt a jelenleg Ausztráliában élő, de magyar színekben versenyző Berták Attila érte el. Világrekordot tart kétszáz kilométeres háromszögrepülésben; az ő sebességátlaga a legjobb a világon. A sárkányrepülést szigorú szabályokhoz, hatósági engedélyekhez kötik. Csak egy példa: hazánkban csaknem ötven starthely létezik, ám jelenleg csak néhánynak van érvényes működési engedélye. A. M. H. Vitkovszki József, 30/269-2633 vitko@caa.hu Kánár László, 30/240-5860 kannarlm@mail.matav.hu Podányi András, 20/984-9368 Andras.Podanyi@nokia.com 2040 Budaörs, Ifjúság u. 20. Petró Zoltán, 30/231-1420 sarkanyrepules@fw.hu NOKIA SE sárkányrepülő klub 8300 Tapolca, Berzsenyi D. u. 13/D Hármashatár-hegyi panoráma sárkányrepülővel fotó: gárdi Balázs BUDAPESTI ÉS FŐVÁROS KÖZELI SÁRKÁNYREPÜLŐKLUBOK Amatőr SE sárkányrepülő klub 1046 Budapest, Székpatak u. 21. Kerekes László, 20/364-6921 siklorep@aeroclub.hu CSE sárkányrepülő klub 1113 Budapest, Ábel J. u. 26. Borovszky Gergely, 20/937-2512 cumulusse@freemail.hu MALÉV sárkányrepülő klub 1033 Budapest, Hévízi út 33. MSE sárkányrepülő klub 1201 Budapest, Jósika u. 24. PSE sárkányrepülő klub Vasárnapi terepfutás Foton TUDÓSÍTÓNKTÓL Utolsó előtti fordulójához érkezett a Futapest Klub Téli Cross-5 versenysorozata. Az állandó résztvevők a fordulókon pontokat gyűjtenek, s teljesítményüket az utolsó futás alkalmával összesítik a szervezők. A futóesemények egyben önálló versenyek, így bármikor bárki részt vehet bennük. A most vasárnapi versenyen a hagyományokhoz híven ismét két távon rajtolnak a futók. A 4 kilométeres pályán többnyire gyerekek és „alkalmi” futók indulnak, a 12 kilométeres szakasz teljesítésére inkább az edzettebb sportemberek vállalkoznak. A versenyzők a két távon 11 órakor, illetve ötperces csúsztatással rajtolnak. Nevezni lehet a helyszínen, Fóton a Fürdőnél (Nagy tó), délelőtt 9 órától. A részvételi díj gyerekeknek (14 éves kor alatt) 350 forint, felnőtteknek 700 forint. Felvilágosítás a Futapest Klub szervezőitől kérhető a 479-0447-es vagy a 06 (30) 971-9712-es telefonszámon. Autóval hegyen-völgyön Március első hétvégéjén, szombaton rendhagyó versenysorozat indul útjára a fővárosban. A ritkaságszámba menő kihívás igazi, embert és technikát próbáló autós navigációs verseny, amelyben a legfontosabb szerep a résztvevők tájékozódási képességének jut. A március 2-án délután 13 órakor rajtoló I. Silva Multinavigator Kupa bátor, s kissé talán őrült játékosai pontosan 24 órát kapnak, hogy teljesítsék a rajt pillanatáig titkosított útvonalat. A csapatok szombaton a hármashatár-hegyi Rekettyés turistaház elől rajtolnak. A résztvevők feladata: érinteni a száz kihelyezett ellenőrző pontot a körülbelül ezerötszáz négyzetkilométeres versenypályán. A csapatoknak legkésőbb vasárnap délután 16 óráig kell célba érniük, szintén a Rekettyés turistaháznál, ahol a szervezők vacsorával várják a kimerült versenyzőket. A helyszínen befizetett 19 000 forintos autónkénti nevezési díj tartalmazza két személy, a sofőr és a navigátor indulási jogát, illetve vacsoráját. Egy-egy csapatban természetesen többen is indulhatnak. A további személyek nevezési díja 6000 forint. A részvételhez szükséges egy megfelelő állapotú gépjármű és egy GPS navigációs műszer. M. R. Kimenő MINIGOLF: Szombat-vasárnap rendezik az I. Magyar fedett pályás minigolfbajnokságot Százhalombattán a Városi Szabadidőközpontban. A kétnapos rendezvényen amatőr és profi mérkőzések mellett a közönségnek is lesz alkalma játszani. A szombati versenynap délben kezdődik, vasárnap pedig reggel 8 órától este 18 óráig folyik a játék. HENDIKEP. Évek óta rendszeres program a hónapkezdő hendikepfutás a Margit-szigeten. A táv 5,2 kilométer, azaz egy szigetkor. A futók szombaton, a Hajós Alfréd uszoda elől rajtolnak délelőtt 10 órától folyamatosan. ÍJÁSZAT. Pályaversenyt rendez a Magyar Íjász Szövetség szombaton. A résztvevők két távon, távonként tízszer három lövést teljesítenek. A verseny délelőtt 9 órakor kezdődik a pestszentlőrinci tornacsarnokban (XVIII., kerület, Thököly utca 6.). Érdeklődni a 221- 5918-as telefonszámon lehet. KERÉKPÁR. Vasárnap rajtol az idei Vándor-Békás Kupa versenysorozat. Az első forduló időfutamán 18 kilométert kell teljesíteniük a résztvevőknek. A csapat a Tahitótfalu vége táblától rajtol Kisoroszi felé, ahonnan a fordító után ér vissza Tahitótfaluba.