Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. március

2002-03-08

34 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. MÁRCIUS 8., PÉNTEK „Az Országúton csinos ház építtetik” Százötven éves griffmadarak tartják Unger Henrik Múzeum körúti palotájának erkélyeit A mai Múzeum körút 7. számú háza csupán egyike volt a pesti adófizetők so­rában előkelő helyen álló Unger Henrik bérpalotáinak. A kétemeletes épületet másfél évszázaddal ezelőtt, 1852-ben adták át, elsőként Ybl Miklós pesti ro­mantikus alkotásai közül. Az Unger-ház engedélyezési terveit mégsem Ybl, ha­nem a kivitelezést irányító Wagner Já­nos építőmester írta alá. Ennek magya­rázata, hogy a Károlyi grófok uradalmi építészeként működő Ybl Miklós csak 1863-ban kapta meg a céhes mester­jogot, vagyis a korábban beadott terveken felelős­ségvállalást jelentő aláírá­sa sem szerepelhetett. A nagystílűen felépített bérház névadója egy Vas megyéből Pestre költö­zött kovácsmester, Unger Benedek volt, aki az 1700-as évek első harma­dában, feltehetően mes­terlegényként vetődött Pestre. Hamar megtet­szett neki a nyüzsgő, élénk kisváros, így meg­telepedett, polgárjogért folyamodott, és miután ezt 1740-ben szerencsé­sen megkapta, még ugyanezen évben megnő­sült. Nem sokkal később műhelyt nyitott a város egyik legforgal­masabb helyének számító Hatvani kapu szomszédságában. Ennek köszönhetően alig kellett néhány év, és Unger úr Pest legtehetősebb mestereinek sorába küz­dötte fel magát. Idős korában, 1762-ben újra nősült: Hagen Klárát vette felesé­gül, s frigyükből öt gyermek született. Közülük a két fiú, Antal és Ferenc apja mesterségét folytatta. A család foglal­kozását jelezte a megkülönböztető elne­vezés is: Schmid-Ungereknek hívták őket, hogy véletlenül se legyenek össze­téveszthetők másokkal. Unger Benedek a Hatvani és a Kecs­keméti kapu közötti igen előnyös fekvé­sű telken - egészen pontosan a mai Unger-ház helyén - rendezte be műhe­lyét, amelyet halála után idősebb fia, Antal örökölt. Ő később felhagyott a ko­vácsmesterséggel, és az Alduna-soron nyitotta meg „Arany Kasszához” cím­zett vaskereskedését, amely hamarosan az ország második ilyen jellegű cége lett. Unger Antalnak két fia és két lánya érte meg a felnőttkort. A négy testvér 1847. április 22-én közösen örökölte az Országút 7. számú és a Magyar utca 8. számú ingatlant, de még ugyanezen a napon megegyeztek, hogy az örökség a fiatalabb fiú, Unger Henrik (1809- 1877) kizárólagos tulaj­dona legyen. Henrik nem folytatta a családi hagyományt. Nem volt kovácsmester, hanem jogot végzett, és házainak jövedelméből élt. Vagyo­nát az is növelte, hogy ko­moly szerepet vállalt a kor ipari vállalkozásaiban is, így nem meglepő, hogy az 1870-es évek de­rekán már Budapest ötö­dik legnagyobb adófize­­tőjeként tartották nyilván. A széles látókörű, művelt, hatalmas könyvtárral ren­delkező férfiú utazni is szeretett. Tagja volt a fő­városi törvényhatósági bi­zottságnak, s e tisztsége folytán részt vett a középítési bizottság munkájában is. Az Unger-ház történetét néhány év­vel ezelőtt Hídvégi Violetta dolgozta fel a Hild-Ybl Alapítvány számára. Tanul­mányából megtudhatjuk, hogy az Unger Henrik által 1847-ben örökölt telken csak 1852-ben kezdődhetett el az épít­kezés, melyet alighanem a forradalom és szabadságharc, valamint az azt köve­tő zavaros időszak hátráltatott. Az épü­let a korabeli sajtó figyelmét is felkel­tette: érdekessé tette központi fekvése, emeleteinek száma és az építészeti meg­oldások. „Fővárosunkban e tavasz és nyár folytán feltűnő építkezési kedv mutatkozott mindenfelé... A Magyar utczán a Smidiinger-féle ház épül nagy gyorsasággal. Egyik része a Magyar utczára, másik pedig az Országútra szolgáland” - írta a Pesti Napló 1852. július 24-i száma. Egy évvel később pe­dig, amikor már teljes pompájában állt a nagy átjáróház, ekképpen fogalmazott a korabeli cikkíró: „E ház, mintha mézes­kalácsból nyomták volna, oly cifra és mesterkélt. Rajta az építészet minden stílje képviselve van. Az ember, ha ab­lakait tekinti, nem tudja, az ívek bizant vagy gót stílben épitvék; az olasz építészetű második emelet felett tulipán alakú csipkés párkányzat emelkedik akarva a maur-stilt képviselni; a kidülő oszlopocskák faragott kőművet árulnak el, holott a czirádák s a cserzett fal min­den ékessége gipszből készitvék. Ezt mind szépnek tarthatja a mester s a gaz­da, de mi ízlést nem találunk benne. Lám, lám, van tehát mégis valami az életben, mit pénzen az ember magának meg nem szerezhet.” Az Unger-ház két homlokzatát — a Múzeum körútra és a Magyar utcára né­zőt valamint árkádos udvarát Ybl ere­detien komponálta meg. Egyetlen rész­let sincs az épületen, melyet ne tervezett volna meg gondosan. Az első emelet magasságában például hét kis erkélyt számolhatunk meg, mindegyiket két-két griffmadár támasztja. Figyelemre méltó a ház térkialakítása is: a gazdagon díszí­tett kapualj, a nagyvonalú lépcsőház és az ünnepélyes hatású, fakockákkal bur­kolt belső udvar mind-mind hozzájárul­nak az épület egyedi hangulatához. Unger Henrik halála után azonban nem sokáig maradt a ház eredeti formá­jában. Változtak a tulajdonosok, átala­kult az épület is. Ybl bizonyára nem gondolt arra, hogy a földszinti helyisé­gekben később üzletek is működnek majd. A boltportálok és kirakatok mai látvá­nya emiatt egyáltalán nem illik az épület stílusához. Ráadásul a homlokzat utolsó renoválására nem sokkal a háború után, 1951-ben került sor, és az udvar tataro­zása óta is már több mint negyven év telt el. A ma átjáróházként funkcionáló, mű­emlékként nyilvántartott Unger-házban naponta több száz ember fordul meg és szembesül még lehangolóbb látvánnyal, mint ami kívülről látható. A piszkos­szürke, málló vakolat és a sérült épület­díszek láttán már csak elképzelni lehet, milyen is volt az épület hajdan, fényko­rában. Bizony régóta időszerű lenne már az újabb felújítás, hogy ismét a Múzeum körút gyöngyszeme lehessen az Unger família egykori palotája. Prusinszki István Az átjáróházban naponta több száz ember lehangoló látvánnyal szembesül. A piszkosszürke, málló vakolat és a sérült díszek láttán már csak elképzelni lehet, milyen is volt az épület hajdan, fénykorában. Az Unger-ház az 1880-as években forrás: pest-buda építészete az egyesítéskor Téglák, jegyek, Nemzetik Sokszor érzem én is, hogy fontosságukat vesztett papírocskákat érdemes elrakni, mert egyszer még hasznosak lehetnek. Érdekes szórólapokat, belépőket, villamosje­gyeket például, s hasonló kisnyomtatványokat. Gyűjtögetem is őket egy dobozban, de hasznukat legfeljebb az unokáim látják majd, ha addig ki nem dobják. Jobban jártak, akik a nyolcvanas években vásárolt nemzeti színházi téglajegyei­ket őrizgették azután is, hogy 1987. március 31-én kisorsolták a nyerőket. Ők, akik megőrizték a jegyeket azután is, hogy valaki akkor elvitte a kétszemélyes miami utat, s nem zavarta őket, hogy mások nyerték a tárgynyereményeket. Per­sze az egész akcióban nem is a nyerés volt a fontos, hanem hogy le­gyen színház. Így aztán akik nem nyertek, azok számára sem maradt úgy­mond értéktelen papír a téglajegyük, megmaradt nemes adakozókedvük bizonyítékául. Valószínű­leg ezért nem dobták el annak idején. Az 1983-ban indult adakozás az egész társa­dalmat megmozgatta, s kezdetben még nem is téglajegyekkel történt a gyűjtés, hanem egyszerű számlabefizetésekkel, emlékbélyegek vásárlá­sával. Kommunista mű­szakok, jótékonysági ki­állítások és koncertek szolgálták a nemes célt. Például a Nők Lapja 1983. december 2-i gálája, amelyen egymillió forint gyűlt össze. Spéter Er­zsébet - emlékeznek még rá? - húszezer dollárt adományozott. A téglajegy csak 1987-ben jött, Gobbi Hilda kezdeményezésére. A százforintos jegyeken a Városligetbe tervezett Nemzeti Színház rajza volt látható. A nagy adakozási kampányból azonban nem gyűlt össze elegendő pénz, csupán 240 millió forint (ez 1989-ig 265 millióra duzzadt). Ez töredéke volt a hárommilli­­árdra kalkulált építési költségeknek. A kormányzat kissé csalódott, mert mint Köpeczi Béla művelődési miniszter annak idején elmondta, legalább a pénz felét adakozásból szerették volna előteremteni. A színház ügye szép lassan lekerült a napirendről. A bélyegeiket, emléklapjaikat és téglajegyeiket őrizgetők nyilván nem sejtették, hogy az értéktelennek hitt papírokkal egyszer még nyerni lehet. De szerencséjük volt, csak tizenöt évig kellett őrizgetniük a szelvényeket, dokumentumokat, s újra já­tékba kerülhettek velük. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma nemrég közü­lük sorsolta ki azt a százhuszonöt szerencsést, aki ott ülhet majd másodmagával a végre felépült Nemzeti Színház nyitóelőadásán. A sorsolásra majdnem ezren küldték el téglajegyüket, bélyegüket vagy más, adományozást igazoló papírjukat. Akik nem nyertek, ne keseredjenek el. Visszakapják „történelmi” papírjaikat, őrizzék tovább. Sose lehet tudni. Csordás Lajos 300. Lelőhely Poldi bácsi a Plasztikonban Özvegy Fényes Mártonná a jelek szerint úgy ítélte meg 1936-ban, hogy a világ békéjének Hermann Göring porosz mi­niszterelnök, III. Viktor Emánuel olasz király, Benito Mussolini, „az új olasz világbirodalom megteremtője” és Kurt Schuschnigg osztrák kancellár a letéte­ményese. Nem véletlen tehát, hogy mű­intézetében, a városligeti Mutatványos tér 24. alatt álló Plasztikonban éppen őket tette a főhelyre. Özvegy Fényes Mártonná persze mél­tán bízhatott saját józan ítélőképes­ségében. A Plasztikon akkorra már túl­élt egy háborút, legalább három rend­szerváltozást és egy világméretű gazda­sági válságot. 1880-ban még a régi Vurstliban (mely a mai Operaház kör­nyékén állt) mutatta be a Fényes di­nasztia az első viaszfigurákat: akkor­tájt az emberevők karavánja bizonyult a legnagyobb közönségsikernek. A mil­lenniumkor költöztek át a Ligetbe, ahol már tömegeket vonzott a csak tizenhat éven felüliek számára látogatható bonctani múzeum. Fényesné összegzése szerint a nagyérdemű ott megismerhet­te „ nemcsak az egészséges emberi tes­tet és annak minden részletét, hanem meglátja a nemi betegségeket és azok­nak pusztító következményeit is ”. Brrr. Térjünk talán vissza a közélet­hez. Pontosabban a politikához, amely az 1929-es nagy rekonstrukció után a szőrös testű hableány helyét volt hiva­tott átvenni a panoptikumban. A világ békéjének intézői csak a kiindulópontot jelentették ugyanis: utánuk a nem sok­kal korábban elhunyt Apponyi Albert, majd a windsori hercegi pár követke­zett. Aztán persze csendben visszalopa­kodott a Plasztikon valódi természete, a hamisítatlan borzalom. Hailé Szelaszi­­ét, Abesszínia császárát fia, leánya, szelídített oroszlánja és testőrei köré­ben ábrázolták; mellette ott állt Franco tábornok, majd jöttek „A bolsevista Oroszországban halálraítélt, kivégzett és örökös börtönre ítélt vezérek”. Sztá­lin, a „véreskezű diktátor” mellé Fé­nyesné okulásul odaállította Trockijt, Kamenyevet, Zinovjevet, Jagodát, Putna tábornokot és Tuhacsevszkijt is. Gondolom, a Vurstli törzsközön­ségének ennyi elég is volt a kortársak világából. Útjuk — amelyet a Plasztikon kiállításának rózsaszín papírra nyo­mott tárgymagyarázójával a kézben járhattak végig — ezután az inkvizíció kínzókamráiba, majd a gyilkosok és rablógyilkosok celláiba vezetett. Itt az­tán igazán elemében volt a Fényes-féle vállalkozás. Kellő részletességgel áb­­rázoltatott például Varga Pál szegko­vács, az újlipótvárosi Streisinger Ernő vaskereskedő bestiális gyilkosa; Ku­­csera Bertalan, aki kalapáccsal ölte meg Fodor Dezső klubpénztárnokot; Horváth Sándor állástalan kereskedő­segéd, aki egy Vilmos császár úti trafikosnő életére tört. A közönség bor­­zongva nézhetett a szeme közé Horváth István angyalföldi szénkihordónak, aki egy rendőrt lőtt agyon annak szolgálati fegyverével. Elborzadhatott Matuska Szilvesztertől, Pipás Pistától (igazi ne­vén Rieger Pálné) vagy éppen olyan nemzetközi hírességektől, mint Haupt­mann Brúnó, a Lindbergh-bébi elrabló­ja. A Plasztikon vezetője ezután oldotta egy kicsit a feszültséget. Jöttek a jól be­vált afrikai emberevők és kínai ópium­szívók, majd a főhelyről kiszorult - el­hunyt vagy merénylet áldozatául esett - politikusok. Aki megtekintette Dolfuss kancellárt, Gömbös Gyulát és V. Györ­gyöt, pihenhetett egy kicsit az oroszlán­fejű ember, a szakállas nő, az orrszarvú asszony, II. Ramszesz és Robespierre körében. Megható gesztus, hogy ezen a fertályon még Feuermann Lipótnak is jutott hely. Ő nem más volt, mint „a Plasztikon közel négy évtizeden át volt hűséges portása, a régi Városliget nép­szerű Poldi bácsija, akit a Millennium alkalmával I. Ferenc József királyunk kitüntetett”. A nagyérdemű, ha bírta még, ezután felkapaszkodhatott az erkélyre. Ott a ti­zenhárom aradi vértanú utolsó tanács­kozása fogadta, valamint egy rövid, de végső soron máig érvényes történelmi áttekintés Szent Istvántól Bethlen Istvá­nig. Jutott itt hely Kossuthnak, Petőfi­nek, Tisza Istvánnak, akárcsak a Habs­­burg-család krémjének. Közéjük ékelő­dött a főcserkész Baden-Powell és Gan­dhi, akit illetően Fényesné sietett meg­jegyezni: „jellemző, hogy évek óta kecsketejjel tartja fenn magát”. Itt, az erkélyen álldogált II. Miklós cár, Hin­­denburg tábornok, a kalapos II. József és Adolf Hitler is. Ha hiszik, ha nem, a Plasztikon száz­harminc figurája­­ plusz a nyers hús evésétől elrettenteni hivatott hengerfé­reg és a teljes bonctani osztály — gya­korlatilag épen megúszta a második vi­lágháborút. Fényesék a felszabadulás után persze igyekeztek aktualizálni a kínálatot. Alaposan átrendezték a szob­rokat, a borzalmak termének főhelyére pedig kitették Mengelét. 1949-ben még azzal is megpróbálkoztak, hogy egy vi­dám munkással és munkásnővel nép­szerűsítsék az ötéves tervet. Ez azonban már nem sokat segített rajtuk. 1950 májusában megszületett az államosított Vidám Park, és jobb ötlet híján a viaszból mintázott rémségeket egyszerűen elásták a már kijelölt Vá­rosligeti út helyén. Nem is maradt utá­nuk sokkal több, mint ez a „tárgyma­gyarázó ”, amelyet valaki - eleget téve Fényesné sok évvel ezelőtti felhívásá­nak - magával vitt, hogy családjának is megmutassa, mi mindent látott. N. Kósa Judit

Next