Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. április

2002-04-04

44 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. ÁPRILIS 4., CSÜTÖRTÖK Átlényegült hölgy mázsás pálmaággal Magyarország felszabadulásának második évfor­dulója éppen nagypéntekre esett. A keresztény gyásznap miatt a kormány egy nappal későbbre, 1947. április 5-re halasztotta a gellérthegyi hősi em­lékmű felavatását. A pálmás hölgy ugyan már több mint egy hónapja, február 23. óta a helyén állt, de a mellékalakok: a szovjet katona, a kígyóölő és a fák­lyás csak az ünnepélyes átadásra kerültek fel talap­zatukra. A két utóbbi akkor is csak gipszöntésben, szépen bepatinázva (legalábbis így mesélte huszonöt év múltán az egyik öntő a Népszabadságban). A kí­gyóölő és a fáklyás bronzmásával csak három hó­nappal később lettek kész. A Szabadság című lap 1947. február elején értesí­tette az olvasókat a főalak határidő előtti elkészülté­ről: „Közel egy éve dolgozik már a magyar munkás­ság a gellérthegyi orosz hősi emlékmű elkészítésén. Az emlékmű, egy 15 méter magas, obeliszken álló, pálmaágat tartó géniusz, Kisfaludi Strobl Zsigmond nagyszerű alkotása. Csütörtökön (febuár 6-án) a mű­helyekben elkészült a monumentális emlékmű utol­só darabja is. A szobrot a Krausz-Vignali cég mun­kásai egyévi munkaidő helyett háromhónapi roham­munkával öntötték bronzba.” Mint kiderül, ezzel el­nyerték - a még létező - Közmunkatanács húszezer forintos nagydíját is. A szobor, a pálmaágas géniusz egyébként csak ti­zennégy méter magas, de a talapzattal együtt negy­ven. Felhasználtak hozzá kétszáznegyven mázsa bronzot, csak a pálmaághoz tizenhat mázsa kellett. A nőalakot ötvennyolc darabban öntötték ki, s a ré­szeket a helyszínen csavarozták össze. Ismert a nőalak modellje, sokszor írtak róla az új­ságok: Thuránszky Gaál Edit. Mint a cikkekből ki­bogarászható: civilben egészségügyi dolgozó, a sop­roni szívkórház asszisztense volt, s a szobor által oly híres lett, hogy Grúziában egy általános iskola is fel­vette a nevét. De tudjuk azt is, kik voltak a mellék­alakok modelljei. A szovjet katonáé bizonyos Vaszilij Mihajlovics Golovcov gárdista, leszerelése után a tejkovói pamutkombinát meósa. A modell­­kedést parancsba kapta. A kígyóölőt egy volt pest­szentlőrinci leventeparancsnokról, bizonyos orosz hadnagyról mintázták, a fáklyás alakot pedig egy ak­kori képzőművész-hallgatóról, Máriahegyi Jánosról. Gyakran elhangzik az a vád, hogy Kisfaludi ere­detileg Horthy Istvánnak tervezte volna az emlék­művet. Ez nem igaz. Bár Kisfaludi valóban tervezett ilyen emlékművet, de azon másféle figurák jelentek volna meg, s legfeljebb a kompozíció elrendezésé­ben fedezhető föl hasonlóság. Érdekes egyébként az alkotó kiválasztásának tör­ténete. Vorosilov állítólag a Városligetben álló íjász szoborra figyelt fel, s megkerestette a szobrászt, hogy szovjet győzelmi emlékművet rendeljen tőle. Személyesen is felkereste műtermében, amely ekkor a Stefánia úton volt, Ligeti Miklós egykori házában. Tizenhét hónapig tartott a hősi emlékmű felépíté­se. A szobor helyét az oroszok jelölték ki. A környe­zet kialakítását és az épített részeket az orosz Joffán mérnök és Geraszimov festőművész tervezte, de Kisfaludi szerint maga végezte ennek a munkának a nagy részét is. Az építők hősiesen helytálltak. Két kemény telet is végigdolgoztak, a hóban gyakran el­akadtak a haraszti mészkövet szállító teherautók. Gipszet csak Romániából tudtak beszerezni. A felavatás napján „a hegyre hosszan elnyúló fe­kete vonalakban ezrek és ezrek” vonultak, vörös és nemzetiszínű zászlókkal, munkáspárti (kommunista, szociáldemokrata) és kisgazda jelvényekkel. Ba­logh István államtitkár bevezetője után a kisgazda Tildy Zoltán köztársasági elnök beszélt. Olyanokat mondott például, hogy a monumentális emlékmű „hirdetni fogja népünk és nemzetünk el nem múló háláját a hatalmas Szovjetunió és annak dicső hadse­rege iránt” - idézi a Szabad Nép. Tildy beszéde után huszonegy ágyúlövés dördült, s lehullott a szoborról a lepel. A nagy eseményről így tudósít a Szabadság: „Az ünnepség tartama alatt a Maszovlet három két­fedelű gépe tiszteletköröket ír le a levegőben a Gel­lérthegy felett. Az emlékmű leleplezésének pillana­tában - 11 óra 25 perckor - a három repülőgép közül az egyik kiválik, egészen alacsonyra, ötven méter magasra ereszkedik le és piros virá­gesőt szór a szo­­borcsoportozatra.” Ezután Nagy Ferenc miniszterel­nök beszélt, majd Kővágó József polgármester át­vette az emlékművet, végül Szviridov altábornagy köszöntötte a résztvevőket. Kicsivel később dísz­szemle következett a Gellért téren. A pálmás hölgy azóta tartja az ágat Budapest fö­lött. Közben a város jelképe lett, még pénzérmére, a fémtízesre is rákerült. Az emberek többsége szemé­ben nem szovjet hálaemlékmű volt, hanem a mi sza­badságszobrunk. Ezért is igyekeztek megfosztani szovjet vonatkozásaitól, amint erre lehetőség adó­dott. 1956-ban a szovjet katona alakját olyannyira megrongálták, hogy 1957-ben újra kellett önteni. Végül a rendszerváltás­ után, 1992-ben végleg eltá­volították Golovcov gárdista mását, az ötágú csil­laggal, a kőbe vésett, domborműves díszekkel, az eredeti felirattal, valamint az orosz nevekkel együt­­t. A bronzkatona a tétényi szoborparkba került. Ugyanebben az évben, a szovjet csapatok kivonulá­sának első évfordulóján Szentjóby Tamás a Szabad­ság Lelkének Szobrává alakítota, s néhány napra fe­hér lepellel takarta le. Nemrég pedig látható volt Jancsó Miklós egyik filmjében. Mindez azt bizo­nyítja, hogy átlényegülve is a város egyik főszerep­lője maradt. Csordás Lajos Az avatás napja nagypéntekre esett volna FOTÓ: BÁNHALMI JÁNOS Ötvennyolc darabból csavarozták össze FOTÓ: MTI-ARCHÍV .Ércnél Maradandóbb. Beöthy Ákos síremléke A Kerepesi úti temetőben, a Deák­mauzóleum körül kialakított díszsír­helyeken több magas színvonalú mű­alkotás található, mint bárhol másutt a sírkertben: a századforduló szinte minden neves szobrászát képviseli egy vagy több mű. Közvetlenül a mauzóle­um bejáratára néz Beöthy Ákos (1838-1904) sírja, Zala György 1906- ban felavatott alkotása, amely a neves publicistának, előbb Deák­párti, majd ellenzéki képvise­lőnek, a Nemzeti Párt egykori tehetséges, nagy műveltségű parlamenti vezérszónokának állít emléket. A remekbe faragott már­ványalak nemzeti szobrásza­ink egyik - síremlékeken is gyakori - toposzát, a búsuló vitézt jeleníti meg. Zala té­maválasztása jól példázza, hogy a dualizmus korának reprezentatív síremlékein a vallási motívumok mennyire háttérbe szorultak a profán ábrázolások - a nemzeti jel­képek, illetve a többségükben antik eredetű allegóriák - mögött. (A két világháború közötti évtizedek temetői művészetében mindez az el­lenkezőjére változott.) Szin­tén a nemzeti szimbolika ré­sze a síremlék ornamentikája, a nagyszentmiklósi kincs ökörfejes ivócsanakjának mása, pontosabban parafrázi­sa, hiszen a szimmetria ked­véért nem egy, hanem két fej­jel ábrázolja a híres műtár­gyat. Az ivócsanak a korszak funerális művészetében álta­lánosan elterjedt díszítőelem volt: síremlékként elsőként Pulszky Ferenc nyugvóhe­lyén jelent meg 1899-ben, gyászszer­tartások dekorációjaként pedig egy év­vel később, Munkácsy Mihály temeté­sén. A Kerepesi úti temető más részein számos további Zala-mű található. Kiemelkedik közülük Lukács Antal­nak, a Magyar Földhitelintézet elnö­kének 1912-ben felavatott síremléke, Zala György egyik legsikeresebb, ere­detileg 1884-ben készült, Máriát és Magdolnát ábrázoló szobrának má­sodpéldánya. 1887-ben mintázta Jókainé Laborfalvi Róza sírkövének nemes egyszerűségű domborművét. Utóbbi ma a „művészparcellában” áll, akárcsak Csukássi József publicista síremléke (1893) vagy Komócsy Jó­zsefé, akit egykor „a vendéglők költő­je” névvel tisztelt meg a gasztronómi­ában ugyancsak nem járatlan Krúdy Gyula. Az 1903-ban felavatott Komócsy-síremlék architektúráját Bálint Zoltán és Jámbor Lajos tervezte. Zala alkotása ékesítette egykor Tahi Antal festőmű­vész síremlékét, amely a fel­számolt budai temetők ide mentett kövei közé tartozik. Pekár Imre monumentális sír­emléke (1898), amely az öt­venes években felszámolt fal­sírboltok egyikén állt, Zala mellett Schickedanz Albert művészetét dicsérte. Zala György sírja ma is a Kerepesi úti temetőben található, rajta a Ligeti Miklós készítette dombormű, melyet néhány éve helyeztek új kőre. Zala a funerális szobrászat­ban is elérte, amit a köztéri emlékművek műfajában­ ő kapta kora legfontosabb hiva­talos megrendeléseit, a leg­rangosabb megbízásokat, amelyekben magyar szobrász a dualizmus korában része­sülhetett. Beszédes tény, hogy műterméből került a bu­dai Vár Habsburg-sírboltjába József nádor, illetve a bécsi kapucinus sírboltba Erzsébet királyné síremléke. Tóth Vilmos HMIll FOTÓ: KOVÁTS ZSOLT Tüdő-Szűrő. Roham Babér’ levél? - vetette fel Pista bácsi. Jó ajánlatnak tűnt, úgyhogy odaadtam neki a levelet, vitte máris a fürdőszobába le­áztatni a bélyeget, visszafelé pedig fel­markolta a babot, és átadta. Bár minden üzlet ilyen simán menne - sóhajtott fel Pista bácsi, de közben a torkán akadt fél kiló ólom, és ettől úgy elkezdett kö­högni, hogy szinte megsaj­náltam, de persze tényleg csak szinte. — Menjünk el tüdőt szűrni - javallottam, ő meg intett, hogy menjünk. A Városmajort céloztuk meg, mert ennek a neve tet­szett a legjobban Pista bácsinak: nagyszámú haszonállat előfordulását sugallta neki. A Moszkva tér felől érkez­vén a Csaba utcai behatolás tűnt magá­tól értetődőnek, ott, ahol a híres modern templom áll, amelyiknek a Pasaréti té­ren van a párja. A templom melletti plé­bánia is szemrevaló, szépen befutotta a repkény, ami miatt kicsit a korai rémfil­meket idézi, de persze tényleg csak ki­csit. Az épület bejáratánál, korlátra dőlve három hajléktalanforma ember várakozott, és dicsértessékkel köszönt Pista bácsinak, ennek az istentelennek, aki nem tudott válaszolni, mert még mindig fuldoklott. Arrébb megint haj­léktalanforma embereket fedeztünk fel, még arrébb pedig szintén. Az igazság az, hogy másokat nem is láttunk, pár parkfenntartót leszámítva, akik a bok­rok között tettek-vettek valamit, éles fémtárgyakkal. Frissen metszett bokrok, és melegében szétrobbantott padok között haladtunk tova, a sétány széle tele volt padok szi­lánkjaival, sőt, itt-ott az út közepére is jutott egy-két betonkonzol. Később gyengén kondicionált sakkasztalokat láttunk, valamint mérhetetlen mennyisé­gű kutyaszart, ugyancsak betonból. El­mentünk egy meglehetősen nyomorúsá­gos játszótér mellett, majd megtekintet­tünk egy borzasztóan mocskos homoko­zót és három rugós faállatot, amelyek sehogy sem illettek a képbe. Valami jobb helyről szökhettek meg, de látszott raj­tuk, hogy keservesen megbánták. A Városmajor közepén snájdig autó­parkoló alakult ki, valami titokzatos lé­tesítmény kapcsán. A komp­lexum menedzsmentje nyil­ván körlevélben szólította fel ügyfeleit, hogy eszükbe ne jusson máshol parkolni, mint a liget közepén, mert ez így helyes és logikus: a parkoló kifejezés, mint tudjuk, direkte a park szó­ból következik. Körös-kö­rül a helyi átlagot is meghaladó töme­gű szemét óvta a külső hatásoktól a ta­lajtakarót. Nagyobbacska térre lyukadtunk ki, amelyen két pompás, múlt század eleji katona parolázott, formás kőtalapzaton. A jelmagyarázat szerint a magyar tábo­ri zászlóaljak hőseinek emlékművénél állottunk, 1914—18. — Szóval — kezdte volna mondani Pista bácsi, de megint el­kapta egy köhögőroham: az ólom még mindig nem akart feljönni neki. Az em­lékmű mellett titokzatos rendeltetésű fal húzódott összefújva, arrébb újabb mini­­mál-játszóteret fedeztünk fel, majd egy olyat, amilyennek egy játszótérnek len­nie kell: kicsit meghatódtunk, de persze tényleg csak kicsit, mert ezt a létesít­ményt is összevissza fújkálták ezer év alatt lebomló sprével. Nem messze Beethoven szobrára bukkantunk, a zeneszerző félrebillentett fejjel nézte a vedlő aljnövényzetet. Mö­götte takaros virágágyás díszlett ár­vácskákkal, kicsit arrébb szemétkosa­rat festett barnára egy bennfentesnek látszó fiatalember. Eszünkbe jutottak a felrobbant padok, hát megkérdeztük, ki lőtte ki őket.­­ Ezeket éppen most újít­juk fel - válaszolta a fiatalember, mire Pista bácsi hatalmasat krákogott, és ki­köpte az ólmot. Pesti Pál

Next