Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. június

2002-06-05

36 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. JÚNIUS 5., SZERDA SZOLGÁLTATÁS ÜGYFÉLTÁJÉKOZTATÓ • INTERNET KERÜLETI ÜGYFÉLSZOLGÁLATOKCÍME ÉS TELEFONSZÁMAI I. ker.: 1014, Kapisztrán tér 1.458-3025,458- 3030; 1013, Krisztina krt. 61/A, 356-9884 . II. ker.: 1024, Mechwart liget 1. 212-4511; 1028, Mári­­aremetei út 37. 376-5966 . III. ker.: 1033, Harrer Pál u. 2. 437-8537, 437-8538, 487-8539 • IV. ker.: 1041, István u. 14. 369-3333 • V. ker.: 1051, Erzsébet tér 4. 317-4961. VI. ker.: 1067, Eötvös u. 3. 351- 8939 . VII. ker.: 1073, Erzsébet krt. 6.462 3100 • VIll. ker.: 1082, Baross u. 63-67.459-2190 • IX. ker.: 1092, Bakáts tér 14.217-1609 .X. ker.: 1102, Szent László tér 2­4.260-3810 • XI. ker.: 1113, Bocskai út 39-41, (80) 372-400 . XII. ker.: 1126, Böszörményi út 23-25. 224-5916 • XIII. ker.: 1139, Béke tér 1. 452-4100, (80) 200-306; 1138, Gyöngyösi sétány 4.239-6060; 1136, Katona József u. 14.239-5700. XIV. ker.: 1145, Pétervárad u. 2.467-2352,467-2345 .XV. ker.: 1153, Bocskai u. 1­3.307-4013 . XVI. ker.: 1163, Havashalom u. 43.401-1400 .XVII. ker.: 1173, Pesti út 163.258-4160.­­XVIII. ker.: 1184, Ül­lői út 400.296-1300. 1188, Nemes u. 16. 292-2665 . XIX. ker.: 1195, Városház tér 18. 347-4500,347- 4600, (80) 219-219 . XX. ker.: 1201, Kossuth Lajos u. 36.283-1170 . XXI. ker.: 1211, Szent Imre tér 10. 276-0100 .XXII. ker.: 1221, Városház tér 11.226-5421 .XXIII. ker.: 1237, Újtelep u. 2.285-7692. UTAK ÉS UTASOK . A Belvárosban, a Bárczy István utcá­ban a Károly körút és a Városház utca között mától sávlezárások okoznak fennakadást.­­ A Hungária körúti felüljárót felújít­ják, ezért fél szélességben lezárták. A Thököly út felé két sávban, az Árpád híd irányába pedig egy sávban lehet közle­kedni. A közúti torlódások miatt érde­mes a menetrend szerint közlekedő 1-es villamosokkal utazni. A 32 gyors autó­buszok Kőbánya városközponttól ideig­lenesen rövidített útvonalon a Mexikói útig viszik az utasokat. Az M3-as autó­pálya fővárosi szakaszán a közvilágítási hálózat felújítását végzik, emiatt kosaras gépkocsik szűkítik le az útpályát napon­ta 8-15 óráig.­­ A Bartók Béla út felújítása miatt több helyen megváltoztatták a forgalmi ren­det. Eszerint: a Szent Gellért téren a Sza­badság híd felől nem lehet balra kanya­rodni a Budafoki út és a Műegyetem rak­part felé. Oda a Csíky utca-Budafoki út útvonalon juthatnak el. A Csíky utcát a Bartók Béla úttól a Budafoki út felé, a Budafoki utat pedig a Csíky utcától a Szent Gellért tér felé egyirányúsították. A téren a Szabadság hídra jobbra kanyaro­dó sávot lezárták. A Tétény-buszok csak a Móricz Zsigmond körtérig járnak, a 86- os autóbuszok módosított útvonalon köz­lekednek, a Szent Gellért téri megállójuk ideiglenesen megszűnt. A Műegyetem rakparton, a Szent Gellért térnél irányon­ként egy sáv járható. A Móricz Zsigmond körtéren több helyen is csak egy sávban lehet közlekedni. A Karolina út-Ham­­zsabégi út-Bartók Béla út-Tétényi út csomópontban is sávlezárások vannak. A Kosztolányi Dezső téren megváltozott a forgalmi rend, csak a belső sávból kanya­rodhatnak a Bartók Béla útra, a Móricz Zsigmond körtér felé. • A BKV Rt. a Bartók Béla utat elkerül­ve új utazási lehetőséget biztosít Dél- Budáról a Sasad- és Tétény2-busz segít­ségével a reggeli és a délutáni csúcsfor­galomban Pestre. A Sasad-busz a 2-es és 3-as metróhoz, valamint a 4-6-os villa­moshoz, míg a Tétény2-busz a 4-es vil­lamosokhoz biztosít átszállási lehetősé­get, és csak a főbb megállókban áll meg. • Budaörsön, a Szabadság úton közmű- és útépítés kezdődött, ezért a 40-es, a gyors 40-es, valamint a 88-as autóbuszok módosított útvonalon közlekednek. • A Szentendrei úton, a Zsófia utcánál jelzőlámpás gyalogos-átkelőhelyet épí­tenek mindkét irányban, sávlezárással. • A Dózsa György úton az Andrássy út és a Benczúr utca között a Thököly út felé vezető külső sávot lezárták. • A XII. kerületben, a Kékgolyó utcá­ban az Istenhegyi útnál közművet építe­nek, időszakos forgalomkorlátozásra és megállási tilalomra kell számítani. • A 6-os főút fővárosi szakaszán az Árasztó út előtt, a befelé vezető oldalon leszűkül az útpálya. • A XVI. kerületben a Rákosi utat a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út kö­zött teljes, a János utca és az Akácfa ut­ca között pedig fél szélességben lezár­ták. A 144-es autóbuszok a Szent Koro­na utca felé tesznek kerülőt. • A VIII. kerületben, a Szentkirályi ut­cában, a Krúdy utcában és a Mária utcá­ban félpályás útfelbontás lassítja a hala­dást. Forrás: Fővinform Az olvasók vonalai keressenek bennünket Budapesttel kapcsolatos kérdéseikkel, lakóhe­lyi problémáikkal. Megpróbálunk­ segíteni, és beszámolunk arról, hogy mi történt telefonjaik nyo­mán. Cikkeinkről szóló észrevé- t­­eleiket is szívesen fogadjuk. Mun­­­­katársunk délelőtt tizenegy és dél­után négy óra között várja hívá-­­­saikat. Telefonszámunk: 436-4653. Fax: 388-6038. Rovatunk e-mai cí­me: budapest@nepszabadsag.hu Ma Varga Ibolya várj­a hívásai­­­­kat. BUDAPEST LEVEGŐMINŐSÉGE MA Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján* 37 37 SOz NO2 co Belváros Külváros A fodrásban és környékén jobbára alacsonyan szennyezett a levegő. Az erős napsütés, a csak néha élénk szél általában kedvez a fotokémiai reakcióknak, emiatt a légszennyező anyagok koncentrációjának lassú emelkedésére számíthatunk. A minősítés négy fokozata: alacsonyan, mérsékelten, közepesen, erősen szennyezett. * Előrejelzés a napi átlagokra, a levegőminőségi határérték százalékában. A Nap Linkje A Népszabadság Online naponta ajánl internetcírrtéket olvasóink figyelmébe „Csókolom, Ági van?” www.civis.wigner.bme.hu Van, természetesen, és egyből két ver­zióban meg is nézhető. Van még Skála, Fabulon, Corso, Pécsi Kesztyű és a töb­biek. Oh, azok a kackiás bajuszok, azok a gyönyörű széles galléros ingek! Amikor a nyugdíjasok eldobták a mankójukat a *** hatására, amikor a nők a metrón a *** de­zodor hatására ráugrottak a férfiakra, vagy amikor a gyerekek csak úgy köszön­tek egymásnak, hogy „Helló ***”! Biztosan vannak, akik ebből már kita­lálták: a rendszerváltás előtti korszak reklámjairól van szó. Gyerekkorunk egy fontos darabját szerezte vissza nekünk Varga Tibor azzal, hogy ezekből az öt­ven másodperces kordokumentumokból százat digitális formában elérhetővé tett a honlapján. Tudták önök, hogy az első dezodor 1964-ben jelent meg Magyarországon? És azt, hogy az első környezetbarát, pumpás dezodor csak húsz évvel ké­sőbb? A korszak teljes audiovizuális le­nyomata rögzítve van celluloidon, olyan világszínvonalú szinti-pop diszkózené­vel, ami után manapság még Yonderboi is megnyalná a tíz ujját. A vágás termé­szetesen lassúbb, mint a mai reklámfil­mekben, hiszen melyik cégnek lenne ma pénze 40-50 másodperc reklámidőt vá­sárolni főműsoridőben? A trükkök még nem számítógépen készültek, de a korai blue-box technika már képviseltette ma­gát egyik-másik alkotásban. A szlogenek, na igen, azok is a kor színvonalán álltak. Egy részük azóta szállóigévé lett, pl. „Mert ez műanyag!”, egy részük nyom nélkül eltűnt. A ma­gyarországi kváz­ipiacosodás átmeneti állapota kiválóan tetten érhető ezekből a félpercnyi mozgóképekből. A copyrightügyeket most hagyjuk, ez a korszak mindenkié. Igen, köszönjük Néked, Sárvár! Háromszázhatvan fokos körséta Tegyen körsétát velünk Budapesten! Ha történetesen Magyarország iránt élén­ken érdeklődő külföldi lennék, ma már csak sajnálkozni tudnék az elavult szlo­genen. Német, angol vagy szenegáli ol­vasóinknak, vagyis a potenciális turis­táknak mindenesetre azt javaslom, hogy maradjanak otthon - zu House, at home, szenegáliul nem tudom -, tegyenek a falra pálmás posztert, szürcsöljenek hi­deg sört, és kattintsanak a www.panora­­mas.hu honlapra. A honlap ugyanis há­romdimenziós körsétát ígér pénztárcalo­pás, égbekiáltó éttermi számlák és ku­tyagumis utcák nélkül. A website történetéről dióhéjban csak annyit, hogy az ötlet sajnos nem ma­gyar, hanem egy francia fiatalember agyában fogant meg, aki minden üzleti érdekeltség nélkül megkedvelte a Duna partján heverő városunkat. Spontán von­zalmát bitekbe és bájtokba ölte, a buzga­lomnak köszönhetően pedig ma már negyven budapesti és egy híján száz vi­déki helyszínt megörökítő fotót sétálhat­nak körbe a szobaturisták. (A lista állító­lag folyamatosan bővül.) A körséta nem gyenge poén, a honlap­ról ugyanis pár perc alatt letölthető a quicklime nevű program, amelynek segít­ségével tényleg 360 fokos szögben, vagyis tágabb környezetükkel együtt lát­hatók a főváros nevezetességei. A szoft­ver lehetővé teszi a felfelé és lefelé irá­nyuló mozgást a tájban és a fókuszálást is. A városnézésre visszatérve, a német, angol vagy történetesen szenegáli egér­kezelők a főváros huszonöt, talán legin­kább ismert látványosságát vehetik szemügyre. Az örökzöldek természete­sen a budai Vár, a Citadella, a Váci utca - utóbbi a tájékozató szerint Budapest híres sétálóutcája -, a Parlament és a Deák tér. Szórakoztató, hogy a Vásár­­csarnok - amelyet a tájékoztató szerint a turisták és helybeliek vidám kavalkádja jellemez leginkább — belső átfésülésével pontos képet kaphatunk az Országházat ábrázoló pólók, a nemzeti trikolórban feszítő bohócok és az éppen aktuális folklór legszebb darabjairól. Tetszik, hogy a szerző a puccos fel­szín alatt a mélyebb és árnyaltabb való­ságot sem rejti véka alá. Így kerülhetett a honlapra a Keleti pályaudvar turistacsa­logatóként csak ritkán bevetett kerengő­­je, amit a bennszülöttek leginkább az ut­cai sakkozók Mekkájaként és a kínai ko­lónia kedvelt találkozópontjaként tarta­nak számon. A Moszkva tér szintén ér­dekes színfolt. A beköszöntő felvételnek nemes egyszerűséggel a kezdet és a vég címet adták, ezzel érzékeltetve a budai csomópont közlekedésben betöltött sze­repét, valamint állapotának végletes le­romlását. A Gomba presszó teraszáról megörökített kép többek között a ka­nyarral küszködő, Tatra típusú 56-ost, a 4-6-os villamoscsaládot, valamint a fő­posta látványát szórja szét a világhálón. A marketingtankönyvek feltehetőleg a lista alján lévő Westend bevásárlóköz­pontot sem tüntetik fel az üdülőparadi­csomok között, ennek ellenére a mozgó­lépcsők, a kirakatok és a fegyelmezetten vásárló tömeg csendéletében is gyö­nyörködhet a német, angol vagy történe­tesen szenegáli néző. Mint látjuk, szép dolog a világhálón sétálni. Na de akkor, hol marad az igazi élmény: a pénztárcalopás, az égbekiáltó éttermi számlák és a kutyagumis utcák? Mucska Péter ________Szörfölő_________ Öt magazin egy helyen Elsősorban a helyi internetes lokálpatriótáknak szól a www.wexford.hu cím alatt megjelenő honlap. A Kerületek a neten alcímből pontosan kiderül, hogy a Magazin Lapok hiva­talos honlapja valójában a főváros kerületeiről szól. Egészen pontosan a dél-pesti régió öt városrészéről. A Kispest, a Lőrinc, a Ferencváros, a Kőbánya és az Erzsébet Magazin a honlap médiaajánlójának tanúsága szerint 162 ezer példányban jelenik meg, és becslések szerint 380 ezer olvasója van. Legnagyobb, negyvenezres példányszámmal a Lőrinc Ma­gazint terjesztik, de a két legkisebb lapból is egyaránt huszon­hétezret állítanak elő. A lapok 1996-ban alakultak, a kerület éle­tével, fejlődésével, sőt az ott élőket izgató konfliktusokkal is foglalkoznak. Segítenek megformálni a kerületek arculatát olyan kérdésekkel, személyekkel foglalkozva, amelyek helyi fontosságuk ellenére nem kapnának helyet az országos médiá­ban. Az öt kerületről szóló írások azonban már mindenki szá­mára hozzáférhetőek, hiszen a Wexford kiadó a világhálón is megjelenteti a magazinok teljes anyagát. Ez azért is fontos le­het, mert a helyi érdekű információk mellett számos olyan té­mával is foglalkoznak, amelyek befolyásolhatják a főváros életét és arculatát, továbbá olyan emberekről szólnak, akiket nemcsak a kerületekben ismernek. A Kispest Magazin - mint az interneten is olvasható - pél­dául Kőbán Ritáról ír, arról, hogy világhírű kajakos lányunk hogyan győzte le félelmét a sporttal, de a cikkekből az is kide­rül, hogy mi lesz a sorsa a Wekerle-telepen működő piacnak. A Lőrinc Magazinban a kerületi fejlesztésekről írnak, a ferencvá­rosi újságban pedig a Millenniumi Városközpont helyzetével és a tragikus sorsú Simon Tiborral foglalkoznak. A kőbányai újságból a hajléktalanokról szóló cikk éppúgy érdekelhet min­den fővárosit, mint az, hogy az Árkád bevásárlóközpont egyik üzletéből miként szabadulhatott ki egy skorpió. Erzsébetről pe­dig megtudhatjuk, hogy ott már százéves a Lázár utcai óvoda. S. I. _________WWW.E-VOKS.HU_________ Fontosabb az útfelújítás, mint a dugó Az internetes szavazók 45 százalékát nem zavarják a rendszeres fővárosi út­felújítások és a velük járó forgalmi du­gók. Szerintük a közlekedés több útfel­újítást is elbírna - legalábbis ez derült ki lapunk és a Marketing Centrum Orszá­gos Piackutató Intézet internetes szava­zólapja, az e-voks (www.e-voks.hu) kö­zös felméréséből. A voksolók több mint fele azonban szívesebben venné, ha a felújítási szezon a nyári hónapok helyett kora tavasztól késő őszig tartana, így nem egyszerre dugulna be a város. Májustól őszig több kulcsfontosságú felüljárót és főútvonalat újítanak fel Bu­dapesten. Egyebek mellett rendbe hoz­zák a Bartók Béla utat és a Hungária körúti felüljárót, a felújítás ideje alatt az idén is óriási dugók várhatók a főváros­ban. Vannak, akik keveslik a felújításo­kat, másoknak így is éppen elég a for­galmi akadályokból. Az útfelújítások évek óta borzolják a kedélyeket. Lapunk és az e-voks ezzel kapcsolatban már ta­valy is tett fel kérdéseket az inter­netezőknek, az idén újra feltettük a kér­dések egy részét. A válaszadók relatív többségét, 42 százalékát cseppet sem zavarják az út­felújítások. Szerintük sokkal több útfel­újítás lenne szükséges, mivel a városfej­lesztés fontosabb, mint a dugók okozta átmeneti kellemetlenség. Egy évvel ez­előtt valamivel többen voltak az intenzív fejlesztés hívei, akkor a voksolók 52 százaléka szavazott így. Idén a válasz­adók egynegyede, 2001-ben pedig 14 százaléka vélte úgy, hogy az útfelújítá­sok mennyisége éppen elegendő, ennél több már komoly zavarokat okozna a közlekedésben. Idén a szavazók 29 szá­zalékának van elege a forgalmi dugók­ból: szerintük káoszt okoz, ha egyszerre ennyi helyen túrják fel várost, kevesebb felújítás több lenne. Egy évvel ezelőtt valamivel többen (33 százalék) voltak elégedetlenek. A nagyobb fővárosi felújításokat álta­lában a nyári szabadságolások és az is­kolai szünet hónapjaira időzítik. Ezzel a gyakorlattal azonban csak a voksolók 46 százaléka ért egyet. A többség (52 szá­zalék) kora tavasztól késő őszig nyújta­ná el a felújítási szezont, mivel úgy vé­lik, így nem egyszerre dugulna be több ponton is a város. Arról is megkérdeztük az interneten szavazókat, hogy személyesen kerültek-e már az idén dugóba valamelyik útfelújítá­si munka miatt. A kérdésre a válaszadók 55 százaléka igennel válaszolt, többségük (36 százalék) szerint azonban „nem volt vészes” a várakozás, míg 19 százalékuk hosszú ideig rostokolt a felújítások miatt. A voksolók 45 százaléka nem találkozott torlódással, mivel másfelé közlekedik. Legközelebb a könyvhéttel kapcso­latban kérdezzük internetező olvasóin­kat. ÖNNEK MI A VÉLEMÉNYE A FŐVÁROSI ÚTFELÚJÍTÁSOKRÓL? MI A VÉLEMÉNYE ARRÓL, HOGY A FELÚJÍTÁSOKAT NYÁRRA IDŐZÍTIK? ÖN SZEMÉLYESEN KERÜLT E DUGÓBA AZ IDÉN VALAMELYIK ÚTFELÚJÍTÁSI MUNKA MIATT? Nem, másfelé közlekedem. 45% Igen, de nem volt vészes. 36% Igen, hosszú ideig rostokoltam a dugóban. 19% 2001 2002 Sokkal több útfelújításra lenne szükség a városfejlesztés fontosabb, mint a dugók. 52% 42% Ennyi forgalmi akadályt még éppen el lehet viselni. 14% 25% Forgalmi káoszt okoz, ha egyszerre ennyi helyen túrják fel a várost, kevesebb felújítás több lenne. 33% 29% Nem tudom / nincs véleményem: 1% 1% Nem értek egyet, a felújítási szezonnak kora tavasztól késő őszig kéne tartania, így nem egyszerre dugulna be több ponton is a város. 52% Egyetértek, a szabadságolások és az iskolai szünidő miatt Ilyenkor kevesebb embert érintenek a munkálatok._____________46% Nem tudom / nincs véleményem.____________2%

Next