Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. június
2002-06-05
36 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. JÚNIUS 5., SZERDA SZOLGÁLTATÁS ÜGYFÉLTÁJÉKOZTATÓ • INTERNET KERÜLETI ÜGYFÉLSZOLGÁLATOKCÍME ÉS TELEFONSZÁMAI I. ker.: 1014, Kapisztrán tér 1.458-3025,458- 3030; 1013, Krisztina krt. 61/A, 356-9884 . II. ker.: 1024, Mechwart liget 1. 212-4511; 1028, Máriaremetei út 37. 376-5966 . III. ker.: 1033, Harrer Pál u. 2. 437-8537, 437-8538, 487-8539 • IV. ker.: 1041, István u. 14. 369-3333 • V. ker.: 1051, Erzsébet tér 4. 317-4961. VI. ker.: 1067, Eötvös u. 3. 351- 8939 . VII. ker.: 1073, Erzsébet krt. 6.462 3100 • VIll. ker.: 1082, Baross u. 63-67.459-2190 • IX. ker.: 1092, Bakáts tér 14.217-1609 .X. ker.: 1102, Szent László tér 24.260-3810 • XI. ker.: 1113, Bocskai út 39-41, (80) 372-400 . XII. ker.: 1126, Böszörményi út 23-25. 224-5916 • XIII. ker.: 1139, Béke tér 1. 452-4100, (80) 200-306; 1138, Gyöngyösi sétány 4.239-6060; 1136, Katona József u. 14.239-5700. XIV. ker.: 1145, Pétervárad u. 2.467-2352,467-2345 .XV. ker.: 1153, Bocskai u. 13.307-4013 . XVI. ker.: 1163, Havashalom u. 43.401-1400 .XVII. ker.: 1173, Pesti út 163.258-4160.XVIII. ker.: 1184, Üllői út 400.296-1300. 1188, Nemes u. 16. 292-2665 . XIX. ker.: 1195, Városház tér 18. 347-4500,347- 4600, (80) 219-219 . XX. ker.: 1201, Kossuth Lajos u. 36.283-1170 . XXI. ker.: 1211, Szent Imre tér 10. 276-0100 .XXII. ker.: 1221, Városház tér 11.226-5421 .XXIII. ker.: 1237, Újtelep u. 2.285-7692. UTAK ÉS UTASOK . A Belvárosban, a Bárczy István utcában a Károly körút és a Városház utca között mától sávlezárások okoznak fennakadást. A Hungária körúti felüljárót felújítják, ezért fél szélességben lezárták. A Thököly út felé két sávban, az Árpád híd irányába pedig egy sávban lehet közlekedni. A közúti torlódások miatt érdemes a menetrend szerint közlekedő 1-es villamosokkal utazni. A 32 gyors autóbuszok Kőbánya városközponttól ideiglenesen rövidített útvonalon a Mexikói útig viszik az utasokat. Az M3-as autópálya fővárosi szakaszán a közvilágítási hálózat felújítását végzik, emiatt kosaras gépkocsik szűkítik le az útpályát naponta 8-15 óráig. A Bartók Béla út felújítása miatt több helyen megváltoztatták a forgalmi rendet. Eszerint: a Szent Gellért téren a Szabadság híd felől nem lehet balra kanyarodni a Budafoki út és a Műegyetem rakpart felé. Oda a Csíky utca-Budafoki út útvonalon juthatnak el. A Csíky utcát a Bartók Béla úttól a Budafoki út felé, a Budafoki utat pedig a Csíky utcától a Szent Gellért tér felé egyirányúsították. A téren a Szabadság hídra jobbra kanyarodó sávot lezárták. A Tétény-buszok csak a Móricz Zsigmond körtérig járnak, a 86- os autóbuszok módosított útvonalon közlekednek, a Szent Gellért téri megállójuk ideiglenesen megszűnt. A Műegyetem rakparton, a Szent Gellért térnél irányonként egy sáv járható. A Móricz Zsigmond körtéren több helyen is csak egy sávban lehet közlekedni. A Karolina út-Hamzsabégi út-Bartók Béla út-Tétényi út csomópontban is sávlezárások vannak. A Kosztolányi Dezső téren megváltozott a forgalmi rend, csak a belső sávból kanyarodhatnak a Bartók Béla útra, a Móricz Zsigmond körtér felé. • A BKV Rt. a Bartók Béla utat elkerülve új utazási lehetőséget biztosít Dél- Budáról a Sasad- és Tétény2-busz segítségével a reggeli és a délutáni csúcsforgalomban Pestre. A Sasad-busz a 2-es és 3-as metróhoz, valamint a 4-6-os villamoshoz, míg a Tétény2-busz a 4-es villamosokhoz biztosít átszállási lehetőséget, és csak a főbb megállókban áll meg. • Budaörsön, a Szabadság úton közmű- és útépítés kezdődött, ezért a 40-es, a gyors 40-es, valamint a 88-as autóbuszok módosított útvonalon közlekednek. • A Szentendrei úton, a Zsófia utcánál jelzőlámpás gyalogos-átkelőhelyet építenek mindkét irányban, sávlezárással. • A Dózsa György úton az Andrássy út és a Benczúr utca között a Thököly út felé vezető külső sávot lezárták. • A XII. kerületben, a Kékgolyó utcában az Istenhegyi útnál közművet építenek, időszakos forgalomkorlátozásra és megállási tilalomra kell számítani. • A 6-os főút fővárosi szakaszán az Árasztó út előtt, a befelé vezető oldalon leszűkül az útpálya. • A XVI. kerületben a Rákosi utat a Kossuth Lajos utca és a Rákóczi út között teljes, a János utca és az Akácfa utca között pedig fél szélességben lezárták. A 144-es autóbuszok a Szent Korona utca felé tesznek kerülőt. • A VIII. kerületben, a Szentkirályi utcában, a Krúdy utcában és a Mária utcában félpályás útfelbontás lassítja a haladást. Forrás: Fővinform Az olvasók vonalai keressenek bennünket Budapesttel kapcsolatos kérdéseikkel, lakóhelyi problémáikkal. Megpróbálunk segíteni, és beszámolunk arról, hogy mi történt telefonjaik nyomán. Cikkeinkről szóló észrevé- teleiket is szívesen fogadjuk. Munkatársunk délelőtt tizenegy és délután négy óra között várja hívá-saikat. Telefonszámunk: 436-4653. Fax: 388-6038. Rovatunk e-mai címe: budapest@nepszabadsag.hu Ma Varga Ibolya várja hívásaikat. BUDAPEST LEVEGŐMINŐSÉGE MA Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján* 37 37 SOz NO2 co Belváros Külváros A fodrásban és környékén jobbára alacsonyan szennyezett a levegő. Az erős napsütés, a csak néha élénk szél általában kedvez a fotokémiai reakcióknak, emiatt a légszennyező anyagok koncentrációjának lassú emelkedésére számíthatunk. A minősítés négy fokozata: alacsonyan, mérsékelten, közepesen, erősen szennyezett. * Előrejelzés a napi átlagokra, a levegőminőségi határérték százalékában. A Nap Linkje A Népszabadság Online naponta ajánl internetcírrtéket olvasóink figyelmébe „Csókolom, Ági van?” www.civis.wigner.bme.hu Van, természetesen, és egyből két verzióban meg is nézhető. Van még Skála, Fabulon, Corso, Pécsi Kesztyű és a többiek. Oh, azok a kackiás bajuszok, azok a gyönyörű széles galléros ingek! Amikor a nyugdíjasok eldobták a mankójukat a *** hatására, amikor a nők a metrón a *** dezodor hatására ráugrottak a férfiakra, vagy amikor a gyerekek csak úgy köszöntek egymásnak, hogy „Helló ***”! Biztosan vannak, akik ebből már kitalálták: a rendszerváltás előtti korszak reklámjairól van szó. Gyerekkorunk egy fontos darabját szerezte vissza nekünk Varga Tibor azzal, hogy ezekből az ötven másodperces kordokumentumokból százat digitális formában elérhetővé tett a honlapján. Tudták önök, hogy az első dezodor 1964-ben jelent meg Magyarországon? És azt, hogy az első környezetbarát, pumpás dezodor csak húsz évvel később? A korszak teljes audiovizuális lenyomata rögzítve van celluloidon, olyan világszínvonalú szinti-pop diszkózenével, ami után manapság még Yonderboi is megnyalná a tíz ujját. A vágás természetesen lassúbb, mint a mai reklámfilmekben, hiszen melyik cégnek lenne ma pénze 40-50 másodperc reklámidőt vásárolni főműsoridőben? A trükkök még nem számítógépen készültek, de a korai blue-box technika már képviseltette magát egyik-másik alkotásban. A szlogenek, na igen, azok is a kor színvonalán álltak. Egy részük azóta szállóigévé lett, pl. „Mert ez műanyag!”, egy részük nyom nélkül eltűnt. A magyarországi kvázipiacosodás átmeneti állapota kiválóan tetten érhető ezekből a félpercnyi mozgóképekből. A copyrightügyeket most hagyjuk, ez a korszak mindenkié. Igen, köszönjük Néked, Sárvár! Háromszázhatvan fokos körséta Tegyen körsétát velünk Budapesten! Ha történetesen Magyarország iránt élénken érdeklődő külföldi lennék, ma már csak sajnálkozni tudnék az elavult szlogenen. Német, angol vagy szenegáli olvasóinknak, vagyis a potenciális turistáknak mindenesetre azt javaslom, hogy maradjanak otthon - zu House, at home, szenegáliul nem tudom -, tegyenek a falra pálmás posztert, szürcsöljenek hideg sört, és kattintsanak a www.panoramas.hu honlapra. A honlap ugyanis háromdimenziós körsétát ígér pénztárcalopás, égbekiáltó éttermi számlák és kutyagumis utcák nélkül. A website történetéről dióhéjban csak annyit, hogy az ötlet sajnos nem magyar, hanem egy francia fiatalember agyában fogant meg, aki minden üzleti érdekeltség nélkül megkedvelte a Duna partján heverő városunkat. Spontán vonzalmát bitekbe és bájtokba ölte, a buzgalomnak köszönhetően pedig ma már negyven budapesti és egy híján száz vidéki helyszínt megörökítő fotót sétálhatnak körbe a szobaturisták. (A lista állítólag folyamatosan bővül.) A körséta nem gyenge poén, a honlapról ugyanis pár perc alatt letölthető a quicklime nevű program, amelynek segítségével tényleg 360 fokos szögben, vagyis tágabb környezetükkel együtt láthatók a főváros nevezetességei. A szoftver lehetővé teszi a felfelé és lefelé irányuló mozgást a tájban és a fókuszálást is. A városnézésre visszatérve, a német, angol vagy történetesen szenegáli egérkezelők a főváros huszonöt, talán leginkább ismert látványosságát vehetik szemügyre. Az örökzöldek természetesen a budai Vár, a Citadella, a Váci utca - utóbbi a tájékozató szerint Budapest híres sétálóutcája -, a Parlament és a Deák tér. Szórakoztató, hogy a Vásárcsarnok - amelyet a tájékoztató szerint a turisták és helybeliek vidám kavalkádja jellemez leginkább — belső átfésülésével pontos képet kaphatunk az Országházat ábrázoló pólók, a nemzeti trikolórban feszítő bohócok és az éppen aktuális folklór legszebb darabjairól. Tetszik, hogy a szerző a puccos felszín alatt a mélyebb és árnyaltabb valóságot sem rejti véka alá. Így kerülhetett a honlapra a Keleti pályaudvar turistacsalogatóként csak ritkán bevetett kerengője, amit a bennszülöttek leginkább az utcai sakkozók Mekkájaként és a kínai kolónia kedvelt találkozópontjaként tartanak számon. A Moszkva tér szintén érdekes színfolt. A beköszöntő felvételnek nemes egyszerűséggel a kezdet és a vég címet adták, ezzel érzékeltetve a budai csomópont közlekedésben betöltött szerepét, valamint állapotának végletes leromlását. A Gomba presszó teraszáról megörökített kép többek között a kanyarral küszködő, Tatra típusú 56-ost, a 4-6-os villamoscsaládot, valamint a főposta látványát szórja szét a világhálón. A marketingtankönyvek feltehetőleg a lista alján lévő Westend bevásárlóközpontot sem tüntetik fel az üdülőparadicsomok között, ennek ellenére a mozgólépcsők, a kirakatok és a fegyelmezetten vásárló tömeg csendéletében is gyönyörködhet a német, angol vagy történetesen szenegáli néző. Mint látjuk, szép dolog a világhálón sétálni. Na de akkor, hol marad az igazi élmény: a pénztárcalopás, az égbekiáltó éttermi számlák és a kutyagumis utcák? Mucska Péter ________Szörfölő_________ Öt magazin egy helyen Elsősorban a helyi internetes lokálpatriótáknak szól a www.wexford.hu cím alatt megjelenő honlap. A Kerületek a neten alcímből pontosan kiderül, hogy a Magazin Lapok hivatalos honlapja valójában a főváros kerületeiről szól. Egészen pontosan a dél-pesti régió öt városrészéről. A Kispest, a Lőrinc, a Ferencváros, a Kőbánya és az Erzsébet Magazin a honlap médiaajánlójának tanúsága szerint 162 ezer példányban jelenik meg, és becslések szerint 380 ezer olvasója van. Legnagyobb, negyvenezres példányszámmal a Lőrinc Magazint terjesztik, de a két legkisebb lapból is egyaránt huszonhétezret állítanak elő. A lapok 1996-ban alakultak, a kerület életével, fejlődésével, sőt az ott élőket izgató konfliktusokkal is foglalkoznak. Segítenek megformálni a kerületek arculatát olyan kérdésekkel, személyekkel foglalkozva, amelyek helyi fontosságuk ellenére nem kapnának helyet az országos médiában. Az öt kerületről szóló írások azonban már mindenki számára hozzáférhetőek, hiszen a Wexford kiadó a világhálón is megjelenteti a magazinok teljes anyagát. Ez azért is fontos lehet, mert a helyi érdekű információk mellett számos olyan témával is foglalkoznak, amelyek befolyásolhatják a főváros életét és arculatát, továbbá olyan emberekről szólnak, akiket nemcsak a kerületekben ismernek. A Kispest Magazin - mint az interneten is olvasható - például Kőbán Ritáról ír, arról, hogy világhírű kajakos lányunk hogyan győzte le félelmét a sporttal, de a cikkekből az is kiderül, hogy mi lesz a sorsa a Wekerle-telepen működő piacnak. A Lőrinc Magazinban a kerületi fejlesztésekről írnak, a ferencvárosi újságban pedig a Millenniumi Városközpont helyzetével és a tragikus sorsú Simon Tiborral foglalkoznak. A kőbányai újságból a hajléktalanokról szóló cikk éppúgy érdekelhet minden fővárosit, mint az, hogy az Árkád bevásárlóközpont egyik üzletéből miként szabadulhatott ki egy skorpió. Erzsébetről pedig megtudhatjuk, hogy ott már százéves a Lázár utcai óvoda. S. I. _________WWW.E-VOKS.HU_________ Fontosabb az útfelújítás, mint a dugó Az internetes szavazók 45 százalékát nem zavarják a rendszeres fővárosi útfelújítások és a velük járó forgalmi dugók. Szerintük a közlekedés több útfelújítást is elbírna - legalábbis ez derült ki lapunk és a Marketing Centrum Országos Piackutató Intézet internetes szavazólapja, az e-voks (www.e-voks.hu) közös felméréséből. A voksolók több mint fele azonban szívesebben venné, ha a felújítási szezon a nyári hónapok helyett kora tavasztól késő őszig tartana, így nem egyszerre dugulna be a város. Májustól őszig több kulcsfontosságú felüljárót és főútvonalat újítanak fel Budapesten. Egyebek mellett rendbe hozzák a Bartók Béla utat és a Hungária körúti felüljárót, a felújítás ideje alatt az idén is óriási dugók várhatók a fővárosban. Vannak, akik keveslik a felújításokat, másoknak így is éppen elég a forgalmi akadályokból. Az útfelújítások évek óta borzolják a kedélyeket. Lapunk és az e-voks ezzel kapcsolatban már tavaly is tett fel kérdéseket az internetezőknek, az idén újra feltettük a kérdések egy részét. A válaszadók relatív többségét, 42 százalékát cseppet sem zavarják az útfelújítások. Szerintük sokkal több útfelújítás lenne szükséges, mivel a városfejlesztés fontosabb, mint a dugók okozta átmeneti kellemetlenség. Egy évvel ezelőtt valamivel többen voltak az intenzív fejlesztés hívei, akkor a voksolók 52 százaléka szavazott így. Idén a válaszadók egynegyede, 2001-ben pedig 14 százaléka vélte úgy, hogy az útfelújítások mennyisége éppen elegendő, ennél több már komoly zavarokat okozna a közlekedésben. Idén a szavazók 29 százalékának van elege a forgalmi dugókból: szerintük káoszt okoz, ha egyszerre ennyi helyen túrják fel várost, kevesebb felújítás több lenne. Egy évvel ezelőtt valamivel többen (33 százalék) voltak elégedetlenek. A nagyobb fővárosi felújításokat általában a nyári szabadságolások és az iskolai szünet hónapjaira időzítik. Ezzel a gyakorlattal azonban csak a voksolók 46 százaléka ért egyet. A többség (52 százalék) kora tavasztól késő őszig nyújtaná el a felújítási szezont, mivel úgy vélik, így nem egyszerre dugulna be több ponton is a város. Arról is megkérdeztük az interneten szavazókat, hogy személyesen kerültek-e már az idén dugóba valamelyik útfelújítási munka miatt. A kérdésre a válaszadók 55 százaléka igennel válaszolt, többségük (36 százalék) szerint azonban „nem volt vészes” a várakozás, míg 19 százalékuk hosszú ideig rostokolt a felújítások miatt. A voksolók 45 százaléka nem találkozott torlódással, mivel másfelé közlekedik. Legközelebb a könyvhéttel kapcsolatban kérdezzük internetező olvasóinkat. ÖNNEK MI A VÉLEMÉNYE A FŐVÁROSI ÚTFELÚJÍTÁSOKRÓL? MI A VÉLEMÉNYE ARRÓL, HOGY A FELÚJÍTÁSOKAT NYÁRRA IDŐZÍTIK? ÖN SZEMÉLYESEN KERÜLT E DUGÓBA AZ IDÉN VALAMELYIK ÚTFELÚJÍTÁSI MUNKA MIATT? Nem, másfelé közlekedem. 45% Igen, de nem volt vészes. 36% Igen, hosszú ideig rostokoltam a dugóban. 19% 2001 2002 Sokkal több útfelújításra lenne szükség a városfejlesztés fontosabb, mint a dugók. 52% 42% Ennyi forgalmi akadályt még éppen el lehet viselni. 14% 25% Forgalmi káoszt okoz, ha egyszerre ennyi helyen túrják fel a várost, kevesebb felújítás több lenne. 33% 29% Nem tudom / nincs véleményem: 1% 1% Nem értek egyet, a felújítási szezonnak kora tavasztól késő őszig kéne tartania, így nem egyszerre dugulna be több ponton is a város. 52% Egyetértek, a szabadságolások és az iskolai szünidő miatt Ilyenkor kevesebb embert érintenek a munkálatok._____________46% Nem tudom / nincs véleményem.____________2%