Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. szeptember

2002-09-02

NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. SZEPTEMBER 2., HÉTFŐ 25 Kánkán az Orient expressz köszöntésére A luxusvonat utasai várost néztek, a vasúttörténeti park közönsége sorban állt egy pillantásért Budapestet útba ejtve tegnap begör­dült a vasúttörténeti parkba a legen­dás szerelvény, a Párizs-Isztam­­bul-Párizs útvonalon közlekedő Orient expressz. Az idén arra is volt lehető­ség , ami igen ritkán esik meg, és úgy­szólván a világ leghíresebb vonatát üzemeltető társaság különös kegyé­nek tekinthető - hogy a halandó kö­zönség is betehesse lábát két luxusko­csiba. Hosszú sorok várták a szerel­vény mellett, hogy beljebb kerülhesse­nek, legalább néhány pillantásra. A vasúttörténeti park éppen csak túl van második születésnapján - de hála is­tennek, igen jól van. Ahhoz képest külö­nösen, hogy megszületésekor azt jöven­dölték - a jósok nevét már ne firtassuk - hogy fél év múlva leszáll róla a sajtó, az „öreg vasak” iránt elvész a kíváncsiság, a pázsitot fölveri a gaz, és ott rohad majd minden a teljes érdektelenségben. Ezzel szemben az történt, hogy már a kezde­tekkor is Európa öt legnagyobb moz­dony- és vagongyűjteményével rendel­kező szabadtéri kiállításainak sorába tar­tozó park azóta a legnagyobb lett: már száztíz jármű van itt, amelyeknek több mint fele működőképes. Túl vannak a kétszázezredik látogatón - márpedig Magyarországon nincs túl sok olyan hely, amelyre évente százezren kíván­csiak. A fű változatlanul szépen, gyom­mentesen zöldell, az öreg vasaknak, a járműparádéknak rengeteg a nézőjük. A gyerekcsoportok száma valamivel több a felnőtt látogatókénál. Érettségi szünet idején egyenesen nézőcsúcsot döntöt­tek: az „éretlen” korcsoportok sorra egy­más után választották osztálykirándulá­suk célpontjául a vasúttörténeti parkot. Szendrey András, a parkot üzemeltető MÁV Nosztalgia Kft. ügyvezető igazga­tója örült nekik, nézte, hogyan érinti meg a hely hangulata azokat is, akik csak jó bulinak gondolták a látogatást. Voltak persze kivételek is, akik nem ra­gadtak rá az idegenvezetőre, és látszólag nyeglén rágóztak a harmincas évekbeli sínbusz, netán Kádár és Horthy szerel­vényeinek ajtajában, és mozdonyt se akartak vezetni - de ki tudhatja, mit éreznek majd, ha negyvenévesen eszük­be jut ez a kalandozás? Pláne, ha kezük­be akad valamely ott vásárolt emlék­tárgy. Tény ugyanis, hogy a gyerekek a büfé és az emléktárgypavilon életében igen jelentős vásárlóerőt képviselnek. Az óvodások és kisiskolások, igen, ők egyértelműen a leghálásabb közönség. Ezért is nevezi meg kedvenc rendezvé­nyeként Szendrey András a parkbéli Mi­kulás-napokat, amikor hajtányon érkezik a fehér szakállú, és az Orient-csarnokban alkalmanként hatszáz kis szoprán énekli teli tüdővel a Hull a pelyhest. Az Orient expressz látogatása éppen csak egy hajszálnyival marad el Szend­rey András magántoplistáján a gyerek­­programoktól, vagy tán még annyival sem. Mert már az is rendkívüli, hogy a vonatok királyát üzemeltető cég - amely­­lyel egy külföldi szakkiállításon a Nosz­talgia Kft. valahogy egymás melletti placcra került - egyáltalán hajlandó volt magyar programba bekapcsolódni. Sőt annyira hajlandó volt, hogy erre a mos­tani útra a cég vezérigazgatója szemé­lyesen is vállalkozott, amelyre állítólag ugyancsak ritkán akad példa. Mindenesetre, amíg az Orient exp­ressz utasai szétszéledtek várost nézni, a halandó közönség hosszú, nagyon hosz­­szú sorokba rendeződött, hogy két kocsit belülről is megtekinthessen. S épp dél­időben, amikor az utasok egy elegáns ét­terembe betértek, emitt a nép bebocsá­tást nyert a luxus helyszínére. Aztán olyat is láthatott, ami miatt kü­lön megérte. Tudniillik a Nosztalgia Kft.-nek van egy kultúrcsoportja. Ta­valy, amikor pályázaton nyertek némi pénzt, korhű századfordulós ruhákat csi­náltattak, és a kft. munkatársai - admi­nisztrátor, jegyszedő, marketingvezető - pantomim művész irányításával korabe­li, vasúti helyzetjeleneteket tanultak be. Előadásaik akkora sikert arattak, hogy bejárták már velük Bécset, Prágát, Nürnberget, most éppen Londonba ké­szülnek. Ugyanők most kánkán előadá­sára vetemedtek, ismét nagy sikerrel. A török hastáncos kivételével minden pro­dukció hazai, sőt „házi” volt, és nem akármilyen. Amikor Szendrey Andrást megkér­deztük, utazott-e már az Orient exp­­resszen, és ha igen, megérintette-e érzel­mileg a ritka alkalom, azt válaszolta: meghívást kapott ugyan, de nem vállal­kozott rá, családja legtöbbször így is csak fényképen látja, annyit van távol. Járt már a legenda belsejében, ivott egy pohár italt a bárpultnál, hallgatta a zon­goraszót, de inkább szakmai szemmel vizsgálta a látnivalókat. Nemcsak pénz, hanem ízlés is van benne - állapította meg. És igen praktikus, fűtés és takarítás szempontjából is. S persze gyönyörű a belső díszítés, a függönyök, az intarziák, a porcelánok. Újabban azonban a kocsik felújításához már nálunk is foglalkoztat­nak belsőépítészeket - jegyezte meg. S ennek hallatán a jövőbe révedtem, de mint gyakorló ingázónak, sekélynek bi­zonyult hozzá a fantáziám. Ősszel még egy meglepetéssel szolgál a park: indítja a hajdani idők belvárosi közlekedési eszközéről másolt lóvas­­utat. A következő érdekesség sem várat magára sokáig: tavaszra elkészül a moz­donyszimulátor. Ha nyugatról szerzik be, mérhetetlen pénzbe került volna. Magyar fejlesztéssel oldották meg, töké­letesnek ígérkezik. Igazi mozdonyba építik be, panorámakivetítővel. A láto­gatók, akik egyébként is a gőzmozdony és a hajtány irányításában élik ki leg­őszintébb, gyermeki örömeiket, kétség­telenül imádni fogják. K. Zs. A legenda megérkezik FOTÓ: TEKNŐS MIKLÓS Félmaratonnal rajtolt a futószezon Folytatás az 23. oldalról Az idei, szeptember 21-i Futapest már új utakon jár, a me­zőny nem fut át Budára. Mint azt a főszervező mondja, a város ve­zetése nem járult hozzá, hogy a futók két hidat is „megbénítsa­nak”. A 22. Futapest az Olof Pal­me sétány, Hősök tere, Andrássy út, Roosevelt tér, Akadémia utca, Kossuth tér, Alkotmány utca, Bajcsy-Zsilinszky út, Váci út, Ferdinánd híd, Szinyei Merse ut­ca, Andrássy út, Hősök tere, Kós Károly sétány, Városligeti körút, Olof Palme sétány útvonalat kap­ta. A verseny vasárnap délelőtt­­ről szombat délutánra került át, a rajt szeptember 21-én, szomba­ton 14 órakor lesz. Érdekes színfoltja a fővárosi utcai futóversenyeknek a Világjá­tékok Alapítvány éjszakai ren­dezvénye, melyet hetedik alka­lommal rendeznek meg. A Nyár­búcsúztató Éjszakai Futóverseny és Zenei Karnevál ebben az év­ben szeptember 7-én, szombat es­te 21 órakor veszi kezdetét. A 6,5 kilométeres útvonal az esti, fény­árban úszó Budapest belvárosát járja körbe. A versenyközpont környékén fúvósok, mazsorettek, világzenei együttesek szórakoz­tatják az egybegyűlteket. Hagyományos esemény a Bécsből induló és Budapesten vé­get érő szupermaratoni futóver­seny, melyet október 19. és 23. között 13. alkalommal rendeznek meg. A futók 325 kilométer meg­tétele után érik el Pest megyét. Október 23-án szakaszos útlezá­rás várható a Budakeszi, Buda­pest, Hősök tere útvonalon, me­lyen a szupermaratoni záró szaka­sza mellett Nemzetközi Félmara­­tont is rendeznek. Sőt, az Okto­gonnál sportolók is csatlakoznak, hogy „bekísérjék” a futókat. Arany Gábor-Mihalovics Réka NÉHÁNY NAGYOBB UTCAI FUTÓVERSENY Dátum Rendezvény Távok DC 7. VII. Nyárbúcsúztató Éjszakai Futóverseny 6,5 DC 7. 6. Canada Dry Terepfesztivál 6,12 km DC 14. 8. Samsung Futófesztivál 4,5 km DC 14. 50 km-es ob. 50, 30 km, 5x10 km váltó DC 21. 22. Futapest Utcai Futóverseny 12 km­­ DC 21. VII. Félmaraton Váltó 7x3 km IX. 29. 17. Kaiser’s-Plus Budapest Nemzetközi Maraton (Futófesztivál) Staféta 42 km (7,4, 5 km, családi futás) 12-22­8 km-es váltó X13. Tartsd a formád! Női Futógála 2, 3, 6,10 km X19. Bécs-Budapest Szupermaraton 352 km Forrás: www.mozduljvelunk.hu Játék a tűzzel Azt mondja a Fidesz, hogy felesleges volt pénzt költeni az utólag megtartott tűzijátékra. Azt mondja a Fidesz, hogy jobb lett volna az össze­get az árvízkárok enyhítésére költeni. Azt mond­ja a Fidesz, hogy ezt várta az ország türelmes és megértő népe az ő kormányától. Azt nem mondja a Fidesz, hogy ők mi min­denre használták föl a korábbi évek tűzijátékait. Azt sem mondja, hogy az árvízkárok helyreállí­tására a kormány többször is megemelte az el­különített összeget, kijelentve, hogy még azok érdekében is intézkednek, akik egyébként árte­rületen - tehát biztosításra nem kötelezhető he­lyeken - szenvedtek károkat. Azt sem mondja a Fidesz, hogy az ő kormányzásuk alatt hányféle játékhoz igényeltek türelmet az ország népétől. Szombaton kevesebben voltunk a Duna part­ján, mint a korábbi években. De a tűzijáték — amit nem egy politikai/pénzügyi pr-mogul anyósa Amerikában rejtőzködő cége számlájá­ra rendeztek - így is szép volt. Közben nemcsak az eget kémleltük, hanem a folyóra is gyakrab­ban vetődött a tekintetünk, hiszen előttünk volt a friss emlék: tíz nappal ezelőtt itt még szörnyű árvíz hömpölygőit. Amikor pedig az égi játék ráadása után a habokba hullottak az utolsó tűz­­csóvák, a taps nemcsak a pirotechnikai meste­reknek, hanem a tíz nappal ezelőtt még itt, és máshol küzdő árvízvédőknek is szólt. Tanúsíthatom, így volt. És senkinek nem ju­tott eszébe, hogy most szégyenkeznie kellene, hogy nincs benne elég szolidaritás, netán any­­nyira szegények lennénk, hogy még egy pótló­lag megtartott tűzijátékra sem futná. Arra sem gondoltunk, hogy éppen emiatt kezd ismét átlátszó bírálatokba az a politikai erő, amelyik hovatovább minden közügyhöz a durcás kisgyerek erőszakosságával közelít. Vagy­is öncélúan játszik. Most éppen ezzel a tűzzel. Szendrei Lőrinc www.volkswagen.hu Kimagasló biztonság és kényelem elérhető áron. • vezető- és utasoldali légzsák • oldallégzsákok elöl • ABS • szervokormány • Beta rádió négy hangszóróval • központi zár • ködfényszóró elöl • MECHANIKUS KLÍMABERENDEZÉS • ELEKTROMOS ABLAKEMELŐK • ELEKTROMOS KÜLSŐ TÜKRÖK • 205/55-ÖS GUMIABRONCSOK EGYEDI DÍSZTÁRCSÁVAL • ÁLLÍTHATÓ MAGASSÁGÚ ELSŐ ÜLÉSEK... Már 3.367.000 Ft-tól Az Ön Volkswagen márkakereskedője: Porsche Buda Porsche M5 Porsche Pest 1117 Budapest, Prielle K. u. 45. 1238 Budapest, Szentlőrinci út 1139 Budapest, Fáy u. 27. Tel: 382-8600 Fax: 204-4071 Tel: 421-8120 Fax: 421-8129 Tel: 451-5430 Fax: 451-5502 E-mail: vw@porschebuda.hu E-mail: vw@porschem5.hu E-mail: vw@porschepest.hu Az akció korlátozott darabszámú gépkocsi erejéig érvényes. A részletekről és a feltételekről a VW márkakereskedés ad tájékoztatást. A képen látható modell extrafelszereltséget tartalmazhat. A VW Golf motorizáltságtól függő kombinált átlagfogyasztása: 5,3-11,11/100 km, C02 kibocsátása: 143-266 g/km

Next