Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. október

2002-10-01

A XVI. kerületi polgármesterjelöltek 33 éves, gyermek­kora óta a XVI. kerületben él. Ti­zenöt éve a köz­­igazgatásban dol­gozik, ahol a mun­ka mellett végezte el iskoláit, az Ál­lamigazgatási Fő­iskolát és a jogi egyetemet. 1998- tól a XVI. kerületi önkormányzat alpolgármestere. Polgármesterré választása esetén tö­rekszik arra, hogy a szakmai munka ke­rüljön előtérbe a pártpolitikai csatározá­sok helyett. Úgy tűnik, mintha kicsit megállt volna az idő a kerületben - véli. Fontosnak ítéli, hogy folytatódjon az Orbán-kormány anyagi támogatásából megvalósult útépítések üteme, azonban ezt már lakossági hozzájárulás nélkül kívánja megvalósítani. Még mindig nincs a kerületnek egyetlen uszodája, strandfürdője sem­­ nehezményezi­­, noha hetven évvel ezelőtt egyedül Szentmihályon volt három. A tehetet­lenség ebben is megmutatkozik, hiszen elképzelések, tervek régóta léteznek, és a pénz jó része is rendelkezésre áll. Nem szabad tovább késlekedni, dönteni kell, és meg kell építeni. Az okmány­iroda az a hely a hivatalban, ahol előbb­­utóbb mindenkinek meg kell fordulnia. Haladéktalanul kulturáltabb, az igé­nyeknek megfelelő helyre kell költöz­tetni, és az ügyfélforgalom gyors, za­vartalan lebonyolításához szükséges elegendő ügyintézőt kell biztosítani. A kerületi szakrendelő is meglehetősen lepusztult állapotban van, hiszen az üzemeltető Péterfy Sándor utcai kórház anyagiak hiányában csak elhanyagol­ható összeget tudott fordítani a felújí­tásra, fejlesztésre. Remélhetőleg az új vezetésű fővárosi önkormányzattal si­kerül megfelelő feltételekkel meg­egyezni, hogy a szakrendelőt a kerület átvegye, és a felújítás terheit közösen viselje a fővárossal. Friss szellemiségű, a kerület érdekeit előtérbe helyező ön­­kormányzati vezetés lehet csak alkal­mas az előtte álló feladatok megoldásá­ra - véli. Szívesen fogadja ezért bárki javaslatát, észrevételét. 1938-ban született Rákosszentmihá­­lyon, azóta is itt él. Legmagasabb be­osztása főmérnök volt. Tíz éve az R+A, a Rákosszent­­mihályi és Árpád­földi Ház- és La­kástulajdonosok Egyesületének el­nöke, 12 éve füg­getlen önkormányzati képviselő. A kerületben a fejlesztési feladatok el­maradásának okát elsősorban az alkotó légkör hiányában, az örökös vitában, az eredménytelen döntésekben látja. Pol­gármesterré választása esetén legfonto­sabb céljának a megbékélés, az alkotó légkör megteremtését tartja a lakossági érdek megvalósításáért. Például a kerü­letnek nincs uszodája, harminc éve nem sikerült elérni, hogy legyen. Véleménye szerint az egyesületek jól példát mutat­hatnak a kerület érdekében tenni akarók összefogására. Az egyesület programjai minden kerületi lakos számára nyitottak, a nagyobb létszám miatt olcsóbbak, biz­tonságosabbak. Az önkormányzati munkában minden fillérre szükség van, ezért külön haté­konysági takarékossági programot készí­tenek százmilliós nagyságrendű ered­ménnyel - tervezi. Első lépésként meg­szüntetné a két felesleges alpolgármesteri posztot, ez egy ciklus alatt körülbelül hat­vanmillió forint megtakarítást hozna. Az önkormányzatnak is lépéseket kell tennie a várható gazdasági nehézségek, a glo­balizáció negatívumai és az EU-csat­­lakozás átmeneti idejének életszínvonalat csökkentő hatásai ellen. Az önkormány­zatnak segítséget kell adnia a lakosság azon részének, amelynek a tartalékai máris kimerültek. A költségvetés megfe­lelő kezelése mellett a kerületi vállalko­zások szűkülő piaci lehetőségeinek bőví­tését tervezi, közhasznú társaságok alapí­tásával olcsóbbá tenné a költségvetésben szereplő munkák egy részét, és munkahe­lyeket teremtene a kerület lakói számára. Több egyesület független képviselői a SZTE irányításával a civil munkát szeret­nék önkormányzati szintre emelni, pol­gármesterjelöltként ezt képviseli ő is.­­ 1944-ben született.­­ Szervező közgaz-­­­dász, 48 éve a XVI.­­ kerület lakója, is­­­­koláit is itt végezte,­­ majd az akkori leg­­­­nagyobb üzemben,­­ az EMG-ben lett­­ szakmunkás, gaz­­­­dasági és politikai­­ vezető. Dolgozott­­ gazdaságpolitikus­­­­ként az Ikarusban is, és 1989-1990-ben ő­­ volt a kerület utolsó tanácselnöke. Több , mint 30 éves vezetői múltja van.­­ 1985—1990-ig tanácstag, majd 1990-­­ 1998 között önkormányzati képviselő és­­ bizottsági elnök, e megbízatásaiban ál-­l­­amigazgatási gyakorlatot szerzett.­­ Noha nem tagja az SZDSZ-nek, meg­­y tiszteltetésnek vette, hogy baloldali beál- I­­ítottságú emberként rá gondoltak - je­­­­len­tette ki. Örömmel vállalta a felkérést,­­ mert úgy érzi, hogy vezetésével, prog­­­­ramjával és legfőképpen pártsemleges­­ önkormányzati hozzáállásával leendő , képviselőtársai segítségével a következő­­ években a XVI. kerület felzárkózhat a fő­­­­város sikeres kerületeihez. Programja sok­­ területen egybeesik jelölttársai ígéretei­­­­vel - mutatott rá. Kiemelten szeretne fog­­l­­alkozni a kerület infrastruktúrájának fej­­j­­esztésével, a közművesítés befejezésé­­­­vel, az MO-ás ügyének rendezésével, a­­ közlekedési káosz megszüntetésével, a­­ kerületi vállalkozók közügyekbe való na­­­­gyobb arányú bevonásával. Szívügye a­­ szociális problémák enyhítése, elsősor­­­­ban a fiatalok lakáshoz juttatásával, az­­ idősek létbiztonságának megteremtésé-­­ vel (idősek otthona, életjáradék), a kerü­­­­let szociális és egészségügyi ellátásának I növelésével kíván tenni ezért.­­ Megválasztása esetén első teendőjének I a polgármesteri hivatal lakosságot érintő I szolgáltatásaiban mutatkozó tarthatatlan­­ állapot megszüntetését tekintené, ami a­­ lakosság és az ott dolgozók szempontjá­­­­ból is szükséges. Véleménye szerint egy­­ ilyen apparátus sikeres irányításához ke­­­­vés a lelkesedés, szükséges hozzá a meg­­­­szerzett vezetői szaktudás és gyakorlat.­­ Az eltelt 30 év eredményei és számtalan­­ kerületi lakos személyes megkeresése­­ miatt vállalta el a jelöltséget. DR. SZABÓ LAJOS MÁTYÁS (MSZP)­ ­ 1949-ben született,­­ politológus, 1981-­­ től az ELTE Jogi­­ Karának oktatója.­­ Az MSZP alapító­­ tagja, az MSZP bu­­­­dapesti szervezete­­i­nek alelnöke, majd­­ elnöke. 1990-től a­­ Fővárosi Közgyű­­­­lés tagja. 1994-től a­­ XVI. kerület or­­­­szággyűlési képviselője, a külügyi bizott­­s­ság tagja. 1998-tól a XVI. kerület polgár­­i mestere. A Lengyel Köztársaság Szolgá­­l­­atáért érdemrend lovagkeresztjének tu­­­­lajdonosa. A Demény Pál Alapítvány­­ egyik létrehozója és kurátora.­­ 1998 és 2002 között polgármesterként , kisebbségi háttere volt a kerületi képvise­­­­lő-testületben. Azt reméli, hogy az új vá­­­­lasztások eredményeként olyan testületi­­ többség alakulhat ki, amely jól tudja segí­­í­teni majd célja megvalósításában, és ez:­­ hozzájárulni egy fejlődő kertváros építé­­­­séhez, ahová jó hazajönni, ahol jó élni.­­ Ezért megválasztása esetén tovább erősí­­­­­i a kerület közbiztonságát, támogatja a­­ rendőrséget, a polgárőrségeket. Létre-­­ hozza a saját közterület-felügyeletet,­­ folytatja a közműfejlesztéseket, a csator­­­­nák, a burkolt utak, az útfelújítások meg- s valósítását, törekszik a közúti forgalom­­ csillapítására. Folytatja a kerület intézmé-­­­nyeinek felújítását, kulturális és sport­­­­centrummá kívánja fejleszteni az Erzséb I­bet-ligetet, tanuszodát kíván létesíteni­­ Rákosszentmihályon. Tervezi középtávú­­ kerületfejlesztési program kidolgozását.­­ Ebben szerepel majd a kerületrészek fej­­j­­ettsége közötti infrastrukturális különb­­s­­égek felszámolása, az önkormányzati­­ ingatlanok fejlesztése, hasznosítása, a­­ vállalkozói tőkének a fejlesztésekbe való­­ bevonása. Szándékában áll megnyitni a­­ lehetőséget a szociális és emelt szintű­­ bérlakások építésére, és az arra alkalmas­­ helyeken vállalkozói területeket kialakí­­t­­ani, hogy a vállalkozások ne zavarják a­­ lakóközösségeket. Az időskorúak ellátá­­­­­ának kiterjesztését kezdeményezi, a ren­­­­delőintézet kézbevételével javítaná a ke­­­­rületi szakellátást. Szorgalmazza az Örs­­ vezér tere-Gödöllő HÉV gyorsvasúttá­­ alakítását, a tömegközlekedés javítását. ZSINKA LÁSZLÓ (MIÉP) 1953-ban született. Közgazdász, nem­zetközi sakkmes­ter, 1994—1998-ig a XVI. kerületi ön­­kormányzat gazda­sági bizottságának tagja, 1998 óta a Fővárosi Közgyű­lés képviselője. Je­lenleg a főváros tu­lajdonosi bizottsá­gában és egészségügyi és sportbizottsá­gában tevékenykedik, MIÉP-frakcióve­­zető. Polgármesterré választása esetén célja a XVI. kerületi önkormányzat képviselő­­testületében a tulajdonosi szemléletű va­gyongazdálkodás, és egy pályázatfigyelő rendszer felállítása. Meg kívánja szüntet­ni a lakossági önerőből való közműépítés gyakorlatát. Szükségesnek tartja a lakos­sággal való kapcsolattartás, a tájékoztatás javítását, az okmányirodán jelenleg is tar­tó állapotok megváltoztatását, a Jókai ut­cai rendelőintézet végleges kerületi tulaj­donba vételét, és ezzel párhuzamosan a teljes körű felújítását. Tervezi az iskolák felújítására szánt összeg megduplázását. Sportolási lehetőséget biztosítana fiatal­nak és idősnek egyaránt, megoldaná az Ikarus-pálya régóta halogatott ügyét, és tarthatatlannak tartja, hogy a XVI. kerü­letben (a fővárosban egyedül) nincs uszo­da vagy strand. Célja békés kertvárosi életkörülmények biztosítása, a közleke­dés és a forgalomirányítás lakosságköz­pontú újragondolása, szakszerű forga­lomcsillapítás. Az Erzsébet-liget rende­zését, közműveinek fejlesztését, a romos épületek lebontását, a strand újjáépítését tervezi. Szándékában áll egy kerületi té­véadás beindítása, amely élőben közvetí­tené a testületi üléseket is. Kerékpárutat létesítene a Szilas-patak völgyében, lépé­seket tenne a sashalmi postahivatal visz­­szaállításáért, szorgalmazná a szociális bérlakásépítést és a külső kerületrészek fokozott fejlesztését. A helyi kisvállalko­zók támogatására készül, és a kerületet plazamentes övezetnek szeretné megtar­tani. A mozgáskorlátozottak számára az intézmények akadálymentesítését és a kerületi szociális támogatások rendszeré­nek átláthatóbbá tételét is sürgeti. PRATZNER GYŐZŐ (Sashalmi Ingatlantulajdonosok Egyesülete) SZABÓ IMRE GÁBOR (SZDSZ) DR. CSÖMÖR ERVIN (Fidesz-MDF-MKDSZ) NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. OKTÓBER 1., KEDD 25 Kertvárosi „kihelyezett fogadóórák” Az elviselhetetlen átmenő gépjárműforgalom indulatos lakossági fórumok visszatérő témája A XVI. kerületi önkormányzat képviselő­testülete különleges összetétellel alakult meg 1998-ban. A huszonnyolc fős testü­letbe tíz politikai párt, civil szervezet kép­viselője került be, olyan szocialista pol­gármester vezetésével, akinek a háttere kisebbségi volt. Ezért a konszenzuskere­sés, a partneri együttműködés alapfelté­tele volt az eredményes testületi munká­nak. Az MSZPSZDSZ és a Fidesz- FKGP-KDNP képviselőcsoportok közös irányításra vállalkoztak, a polgármester munkáját egy szocialista és két fideszes alpolgármester segítette. A XVI. kerület gazdálkodása stabil, pénzügyi helyzete szilárd volt az elmúlt időszak során, noha a számítások szerint a központi finanszírozás reálértéke csök­kent, és a felhasználhatósága zömében meghatározott feladatokhoz kötődött. A költségvetés főösszege 5,4 milliárd fo­rintról 7,8 milliárdra nőtt, és míg a fej­lesztésre fordított előirányzat 1998-ban a teljes költségvetés 16,8 százalékát tette ki, 2002-ben ez a részarány 27,6 száza­lékra emelkedett. A ciklus során hitelfel­vételre és vagyonfelélésre nem került sor. A fejlesztési források között kiemelkedő a több mint kétszeresére nőtt iparűzési­­adó-bevétel és a fővárosi és a központi keretekből pályázatokon elnyert, évente több százmillió forint. Ebben a ciklusban számos új feladat­kör került az önkormányzatokhoz, ezek jelentős pluszterhet jelentettek a XVI. ke­rület számára is. Például az okmányiroda működése körüli anomáliák jócskán (és joggal) kaptak lakossági kritikát. A fenn­akadások fő okát az iroda rendkívüli túl­terheltségében látják. Várhatóan az ok­mányiroda Baross utcai elhelyezése fel­oldja majd a működési zavarokat. A la­kossági kapcsolatokat szolgálta az 1999 tavaszán rendszerbe állított zöldszám (06-80-200-939) is, amelyre évente öt­hatszáz lakossági panasz, jelzés érkezik. A hivatalos fogadóórákon túl a közvetlen lakossági információáramlást segítette a polgármester által meghonosított „járőrö­zés”, vagyis a fővárosban egyedülálló ki­helyezett fogadóórák rendszere, amelyet a kerületi rendőrkapitánnyal közösen rendszeresen a városrész különböző ré­szeiben tartottak meg. Itt a helyszínen, személyes találkozások és bejárások so­rán szembesülhettek az adott kerületrész közlekedésének, közbiztonságának, ellá­tásának neuralgikus pontjaival. A XVI. kerületben a rendszerváltás óta eltelt tizenkét év harmadik önkormányza­ti ciklusában egyedül több fejlesztésre került sor, mint az előző kettőben együtt­véve - összegezték szakemberek. Bár a döntést kemény vita előzte meg, de végül megépült a Szilas II. gyűjtőcsatorna, amely a kerület délkeleti részein, Cinkota és a Nógrádverőce utca környékén a csa­tornázási gondok végleges megoldását jelenti. Központi és fővárosi támogatás­ból összesen 864 millió forintot nyert el a kerület Cinkota és Mátyásföld vízgyűjtő­ire. 1999 óta 51 utcában 17 kilométer csatorna épült a kerületben, 22 kilométer út készült el, összesen 85 kerületi keze­lésben lévő utcában. A nagyobb volume­nű munkák egyike volt a Szlovák út, idén pedig a Rákosi út és György utca hama­rosan elkészülő felújítása. Ezenkívül a kerület saját forrásából kilenc utcában, 3,5 kilométer hosszan fektettek le aszfalt­­szőnyeget, nyolc utcában sárjázó is épült. Negyvenhat új buszmegálló készült el, az Újszász utcában pedig két új jelzőlámpás átkelőt létesítettek. A kerület intézményhálózatának mű­ködési kiadásai a költségvetés mintegy felét teszik ki. A kerület 13 iskolájában és tíz óvodájában hatezer iskolást és 2200 óvodást oktatnak-nevelnek. 1999-ben kezdett átfogó vizsgálat alapján elkészült a kerület oktatásfejlesztési terve, amely tartalmazza az oktatási intézmények mű­ködtetésének alapelveit. A ciklus során sikerült a korábbi szintet tartani, draszti­kusabb lépésre, intézmény-összevonásra, iskolabezárásra nem került sor, és ki­emelkedően nagy összeget, több mint százmillió forintot költöttek oktatásfej­lesztésre. A négy év egyik jelentős ese­ménye volt az új zeneiskola átadása. Az országos hírű Rácz Aladár Zeneiskola új épületében a kerület egy koncertterem­mel is gazdagodott. Megkezdődött az „évente egy óvoda, egy iskola” felújítási program. Az oktatási intézmények re­konstrukcióját segíti a kiskincstári rend­szer bevezetéséből származó megtakarí­tás is. E ciklus idején sem sikerült érdem­ben előbbre jutni a kerület egészségügyi szakellátásának átvétele ügyében, és bár több elképzelés vetélkedik egymással, nem született döntés uszoda-strand ügy­ben sem. Az önkormányzat kiemelkedően jó kapcsolatban van a helyi rendőrkapitány­sággal. A támogatás részeként öt lakást, összesen hat személygépkocsit, valamint a cinkotai „legényszállást” vehették át a kapitányság munkatársai, és érezhetően jó hatása volt a körzeti megbízotti rend­szer visszaállításának is. Régóta állandósult gondja a kertvárosi­aknak az a teher, amelyet a kerületet érin­tő, egyre erősödő átmenő közlekedési forgalom okoz. Az indulatos lakossági fórumok tanúsága szerint különösen a Vi­dámvásár, az Ostoros és a Szlovák úton lakók szenvedik meg az M0-ás autópálya M3-at és M5-öt összekötni hivatott, el nem készült szakaszának hiányát, de az ezekkel párhuzamos utak, utcák mind­egyikére már-már elviselhetetlen nyo­mással nehezedik a városból kifelé tartó, illetve a városközpont felé igyekvő gép­járművek forgalma. Hasonlóképpen az elmúlt években különösen megnőtt a György, a János, a Rákóczi és a Pálya ut­cákra nehezedő forgalmi teher. Érzékel­hető enyhülést legtöbben attól várnak, ha megépül a tervezett M0-ás autópálya, amely az átmenő forgalmat a kerületen kívül vagy annak peremén vezeti el. Ez a téma megosztotta a képviselő-testületet is, amint azt a visszatérő heves viták je­lezték a testületi üléseken, lakossági fóru­mokon és az elkerülő autópálya nyomvo­nalával kapcsolatos szakmai bemutató­kon is. Volt olyan képviselő, akinek meg­győződése, hogy a kerületi közúti forga­lom akár felére is csökkenhet az MO-ás megépítésével, és olyan is, aki tiltakozott az MO-ás Árpádföld és Csömör közé ter­vezett nyomvonala ellen, mert vélemé­nye szerint ez a vonal újabb rendkívüli terheket fog róni a kerület egészére. A négy év alatt nem sikerült megalkotni a kerület közlekedési koncepcióját, ez a feladat is a következő testületre vár. Cs. K. É. Ide költözik az okmányiroda FOTÓ: KOVÁCS BENCE Tizenkét kisebbségi önkormányzat A négy évvel ezelőttihez képest akár megkétszereződhet az idei helyhatósági választások után a megalakuló kisebbsé­gi önkormányzatok száma a XVI. kerü­letben. MUNKATÁRSUNKTÓL Jelenleg hat kisebbségi önkormányzat működik a XVI. kerületben: a cigány, a horvát, a lengyel, a német, az örmény és a román. A Helyi Választási Bizottság a ki­sebbségek kezdeményezésére október 20-ára kitűzte a bolgár, a cigány, a görög, a horvát, a lengyel, a német, az örmény, a román, a ruszin, a szlovák, a szlovén és az ukrán kisebbségi önkormányzati vá­lasztást. (A választási törvény szerint a választást akkor lehet megtartani, ha leg­alább annyi jelölt van, mint a megválaszt­ható kisebbségi képviselők száma.) A Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Válasz­tási Hivatal Választási Információs Szol­gálatának adatai szerint a XVI. kerület­ben 12 kisebbségi önkormányzatba ösz­­szesen 114 képviselőjelölt jelentkezett. A Központi Statisztikai Hivatal Nép­­számlálás 2001 kiadványának a nemzeti­ségi kötődésre vonatkozó adatai szerint a XVI. kerület 71 028 lakójából 211-en val­lották magukat a német, 5-en az örmény, 15-en a ruszin, 37-en a román, 17-en a szlovén, 37-en a szlovák, 50-en az ukrán, 26-an a bolgár, 158-an a cigány (roma, beás, romani) nemzetiséghez, illetve etni­kumhoz tartozónak. 18 görög, 41 lengyel, 22 horvát nemzetiségű kerületi lakost re­gisztráltak. Ezektől eltér azoknak a szá­ma, akik az adott nemzetiség kulturális ér­tékeihez, hagyományaihoz kötődőnek vallották magukat, illetve a nemzetiség nyelvét anyanyelvükként beszélik, és a statisztika kitér azokra is, akik az adott nyelvet családi, baráti körben használják. A legnagyobb lélekszámú német kisebb­ség esetében például a 211 nemzetiséghez tartozó mellett 294-en a kulturális érté­kekhez, hagyományokhoz kötődnek, 110- en német anyanyelvűek és 263-an beszé­lik a németet családi, baráti körben.

Next