Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. december
2002-12-21
SZÍNHÁZMŰSOR SZ: Szombat, V: Vasárnap Bárka Színház: SZ:V: A Pál utcai fiúk (SZ: 7, V: 11). Bárka Stúdió: V: Hja próféta (7). Bárka Kávézó: V: Tóth Gábor dzsessz-zongoraestje (este 10). Budapest Bábszínház: SZ: Misi mókus vándorúton (fel 11). Rigoletto (6, fel 9). V: János vitéz (fel 11, 4). Tivoli Színház: SZ: Kószál a nagy kaszás (7 - bemutatója.). V: Kószál a nagy kaszás (7). Ericsson Stúdió: SZ: finálé (7). V: Lefelé a hegyről (7). Shure Stúdió: SZ: M. Szabó Ildikó önálló estje (fel 8). V: Johnny háborúja (fel 8). Buda Stage: SZ: Kaláka-koncert (11). Budaörsi játékszín Kamarája. V: Wiener Walzer és Ünnepi ügyelet (7). Budapesti Operettszínház: SZ: A kutya, akit Bozzi úrnak hívtak (3, 7). V: Mágnás Miska (3, 7). Játékszín: SZ: Édes bosszú (fel 8). V: A Napsugár fiúk (fel 3). József Attila Színház SZ-V: Kilencen, mint a gonoszok (SZ: 7 - Szemes Mari béri., 1. ea., V: 7). Katona József Színház SZ: Tartuffe (7). V: Állatfarm (7). Kamra: SZ: A színházcsináló (7). V: Portugál (7). Kolibri Színház SZ: Királyfi és koldus (3). V: A farkas szempillái (3). Kolibri Fészek. SZ: Az aranyszőrű bárány (fel 11). V: Afülemile (fel 11). Kolibri Pince: SZ: A három kívánság (SZ: 7). Komédium: SZ: Stílusgyakorlat a 401-től (7). Magyar Állami Operaház SZ: A diótörő (11). V: A diótörő (11). Erkel Színház SZ: Falstaff (4 - Mephisto/2. bér.). V: János vitéz (11 - Tamíno/1. bér.). Madách Színház SZ: Hegedűs a háztetőn (7). Madách Kamara: SZ: A komédiaszínház (7). V: Páratlan páros (7). Merlin Színház Kamaraterem: SZ-V: Legszebb mesék Hl. (11). Mikroszkóp Színpad: SZ: B. ú. é. k! (fel 8). Nemzeti Színház: SZ: Romantiáda (7 - Magyar Fesztivál Balett és a Rajkó Zenekar közös produkciója). V: Bánk bán (3). Nemzeti Színház Stúdiószínpad: SZ: A pesti szín (3). Nemzeti Táncszínház: SZ: Ezeregyév (7 - ExperiDanceprodukció). V: A klasszikus balett gyöngyszemei (7) Magyar Színház: SZ: Vízkereszt, vagy amit akartok (7 - bemutató ea., 7 - Németh A.-bér., 2. ea.). V: La Mancha lovagja (7). Piccolo Színház: SZ: Jézus Krisztus Szupersztár (3). V: Minden egér szereti a sajtot (11 - zenés mesejáték). Radnóti Színház: SZ: Medea (7). R. S. 9. Színház: SZ: A reneszánsztól napjainkig (7). V: Karácsonyi ének (11). Stúdió K Színház: SZ: Bohóc Biblia (8). Térszínház: SZ: Karácsonyi misztérium (6). Thália Színház: SZ-V: Diótörő (fel 3, 6 - a Magyar Táncművészeti Főiskola ea.). Thália Színház Új Stúdió: SZ: Az ötödik Sally (fel 8). V: Kövek a zsebben (3, fel 8). Thália Színház Régi Stúdió: SZ: Shopping and fucking (fel 8). Vígszínház: SZ: Legenda a lótól (7 - Cserkényi béri., 2. ea.). V: Halász Judit műsora (11, fel 3). Sok hűhó semmiért (7). Vígszínház Házi Színpad: SZ: Alhangya (7). Pesti Színház: SZ: Rejtett játékok (7 - Makay-béri., 2. ea.). V: A dzsungel könyve (fel 3, 7). Vidám Színpad: SZ: Nejcselés támadás (7). V: Zsákbamacska (3). Új Színház: SZ: Jövedelmező állás (7). V: A mizantróp (7). Új Színház Stúdiószínpad: SZ-V: Csehov szerelmei (3). NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. DECEMBER 21., SZOMBAT 39 Boldog születésnapot, James Bond! Más-más arccal négy évtizede siker a filmvásznon az örökifjú brit titkos ügynök Hihetetlenül hangzik, de James Bond már negyven éve folyamatosan meghatározó szereplője a filmtörténetnek. Ez idő alatt húsz hivatalos és egy nem hivatalos filmben öt színész - Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton és Pierce Brosnan - keltette életre minden idők legelegánsabb és legnépszerűbb titkos ügynökét. A legújabb kalandot, a Halj meg máskor!-t nemrég mutatták be a hazai filmszínházak. Mi jut eszünkbe először James Bondról? Kártya, nők, hiperfegyverek és persze a vodka-martini - felrázva, nem keverve. Nem csoda, hogy ilyen jól ismerjük, hiszen negyven év alatt már több filmrajongó generáció izgulhatta végig kalandjait. A figura megalkotója Ian Fleming író, regényeinek filmjogait egy producerpáros, Albert R. Broccoly, alias „Cubby” és Harry Salzman vette meg. A szakma nem jósolt nagy jövőt Mr. Bondnak, az első mozifilm, a Dr. No (1962) nagy nehézségek árán jött létre, tucatnyi forgatókönyvíró és rendező utasította el a mítoszteremtő lehetőséget. Problémát okozott a főszereplő személye is, a legesélyesebb jelölt Cary Grant volt, de a producerek tudták, ha őt választják, csakis egy filmes szerződésről lehet szó. Később szóba került Roger Moore is, de akkor éppen el volt foglalva Az Angyal című, hazánkban is népszerű sorozat forgatásával. Végül gondoltak egy merészet: James Bond szerepét ismeretlen, viszont annál sármosabb fiatalemberre, Sean Conneryre bízták. A rendezést Terence Young vállalta, aki szintén telitalálatnak bizonyult, igényes szokásait, stílusát tekintve állítólag ő maga volt James Bond, azaz önmagára szabta Connery figuráját. Ő rendezte egy évvel később a második Bond-filmet, az Oroszországból szeretettel-t is. A nagy kiugrás és az azzal járó hisztéria kezdete az 1964-ben készült, Guy Hamilton rendezte Goldfingerhez kapcsolódik. Ennek megfelelően az 1965-ös Tűzgolyó (ismét Terence Young a direktor) a világon mindenütt kasszát robbantott. A kezdeti lendület azonban alábbhagyott, és a rajongóknak most már két évet kellett várniuk a Csak kétszer élsz című következő kémkalandra. Változott kissé a koncepció is: Lewis Gilberttel új rendező lépett a sorozatba, a forgatókönyvet a Meghökkentő meséiről is ismert Roald Dahl írta. Gilbert különleges látványvilágot akart, ezért szerződtetette a Doktor Zsivágó és az Arábiai Lawrence Oscardíjas operatőrét, Freddie Youngot. A film sikere felülmúlt minden várakozást, de a producerek öröme nem volt felhőtlen. Az ok Sean Connery, aki még forgatás közben közölte, hogy elege van a figurából, többé nem játssza el az ügynököt. Elhatározása komolynak tűnt, a producerek nem tudták rávenni a folytatásra, pedig kivártak, szinte a következő epizód, Az őfelsége titkosszolgálatában forgatásáig könyörögtek. A beugró az ausztrál exmodell, George Lazenby lett, akit a bulvársajtó ott támadott, ahol érte. Elterjesztették róla, hogy modortalan, és semmiképpen sem lesz hiteles Bond. Az őfelsége titkosszolgálatában azonban nem (csak) ezért bukott a pénztáraknál (ma már az ínyencek kedvence ez a darab). A vágóból rendezővé előlépő Peter Hunt úgy döntött, hogy megreformálja a sorozatot: szigorúan ragaszkodott Fleming regényéhez, és a figurát emberi érzésekkel ruházta fel, Bond szerelmes lett, megházasodott, de feleségét brutálisan meggyilkolták az utolsó jelenetben. Az anyagi kudarc jó pár fej hullását eredményezte, Huntnak és Lazenbynek mennie kellett. A Gyémántok az örökkévalóságnak rendezői székébe visszahívták Guy Hamiltont, Connerynek pedig akkora összeget kínáltak, amelyet nem tudott visszautasítani (és az egészet jótékonyságra fordította). A siker egyértelmű, de még mindig ott a nagy dilemma, ezután vajon ki léphet az ismét távozó Connery helyére. A megoldás az időközben elérhetővé vált Roger Moore lett, aki 1973-ban, Az élni és halni hagyni-ban bújt először Bond bőrébe. A fogadtatás vegyes, két évvel később, a sorozat leggyengébb darabja, Az aranypisztolyos férfi bemutatója után ismét megkongatták a vészharangot. Két film erejéig visszatért Lewis Gilbert: A kém, aki szeretett engem (1977) és a Moonraker (1979) , amelyben Bond a Star Wars hatására űrkalandokba bonyolódott - ha teljesen nem is, de feledtette a rajongókkal Sean Conneryt. Ezután a sorozat hosszú sikerszériája következett, elsősorban a rendező John Glennek köszönhetően. A Szigorúan bizalmas (1981) és az Octopussy (1983) újra rajongóvá tett szinte mindenkit. Ráadásul 1983-ban készült egy konkurens Bond-változat, amely a sorozat producere, Albert R. Broccoly közbenjárására nem számít hivatalos Bond-filmnek. Pedig nagyon is az. Az alapanyag Fleming Tűzgolyó című regénye volt, a főszerepben pedig ismét láthatták a rajongók Sean Conneryt (aki most már tényleg felhagyott ezzel a szereppel). A film címe stílusosan: Sohase mond, hogy soha. A hivatalos vonalon folytatódott a Glen-széria. Az 1985-ben készült Halálvágta Roger Moore jutalomjátéka. A színész elmúlt ötvenhét éves, ő is „letette a lantot”, mivel a hajmeresztő akciójelenetek már egyre hiteltelenebbek egy öregedő ügynöktől. Az idős, ugyancsak producer, Broccoly - óriási meglepetésre - a Shakespeare-színész Timothy Daltonban látta meg a nyolcvanas évek Bondját. Mindkét filmje, a Halálos rémületben (1987) és a Magányos ügynök (1989), erős darab. Broccoly azonban meghalt, és úgy látszott, megszűnik a sorozat. Dalton is szerződést bontott a produkcióval. Hat év szünet után Barbara Broccoly, a nagy „Cubby” lánya feltámasztotta a mítoszt. 1995-ben nagy sikerrel mutatták be a Goldeneye-t, a legújabb Bond, Pierce Brosnan főszereplésével. A holnap markában és A világ nem elég újra megszilárdította a brit kém státusát. A mostani epizóddal, a Halj meg máskor! cíművel az örökifjú ügynök filmvásznon befutott sikeres négy évtizedét ünnepeljük. Isten éltesse, Mr. Bond! Csákvári Géza Jelenet A világ nem elég című filmből Kevés kell a kirekesztettséghez Cigány kollégisták a Roma Parlamentben Cigány mesékből készítettek színdarabot a Káva Kulturális Műhely drámatanárai a mánfai Collegium Martineum roma növendékeivel. Ma délután négy órakor és este hétkor a Tavaszmező utca 6. szám alatti Roma Parlamentben mutatják be A pulykapásztornő lánya és a Tündérszép Ilona című produkciókat. Az 1994-ben alakult Káva Kulturális Műhely Budapest első hivatásos TIE-csoportja (Theater in Education - Színház a nevelésben). Előadásaikban elsősorban az általános és középiskolás közönség érzelmeire apellálnak - mondja a Káva vezetője, Takács Gábor. Egyes produkcióikhoz irodalmi műveket vesznek alapul, máskor aktuális társadalmi jelenségeket dolgoznak fel. A kisebbségek - főleg a romák - beilleszkedési gondjairól szólt például a Peremvidék című előadásuk. - A műhelyünk kulturális menedzsere ismerte a Collegium Martineum egyik alapítóját, Derdák Tibort, akit elhívtunk a Vaskor című produkciónkra - mesél az együttműködés kezdetéről Takács. Mivel a kollégium pedagógusainak kevés idejük és energiájuk marad kulturális programok szervezésére, Derdák Tibor rögtön meghívta Máriára a Kávát. Próbaképpen egyetlen Vaskor-foglalkozást szerveztek. Ennek központi témája a kiközösítés. Takács hangsúlyozta: ők nem pszichodrámacsoportokat tartanak, ahol az ember egyéni problémáit dramatizálják, hanem fiktív történetekkel dolgoznak. - Annyira jól sikerült a mánfai bemutatkozás, hogy megállapodtunk Derdákékkal, egy évig havonta két napot töltünk a kollégistákkal. Támogatóink eleinte kissé húzódoztak a projekt finanszírozásától. Azt kérdezték, hogy veszi ki magát, ha nem cigányok tanítják a cigány fiatalokat önbecsülésre, toleranciára, kultúrára? Aztán mégis megkapta a szükséges pénzt a kooperáció; a drámatanárok összesen kétszáz órát töltöttek a mánfai gyerekekkel. Drámajátékokat, színésztréningeket tartottak, és elkezdtek foglalkozni egy konkrét darabbal, amely Bari Károly cigány mesegyűjtő történetei alapján készült. Takács Gáboréknak azonban nemcsak az volt a feladatuk, hogy színpadra állítsák A pulykapásztornő lányát és a Tündérszép Ilonát, erősíteniük kellett a kollégisták identitástudatát is. Ők ugyanis inkább beilleszkedni akarnak, mintsem saját kultúrájukat ápolni. A közös munka végül az utóbbihoz is kedvet csinált nekik, és a nyári, Pécs környéki turnén már büszkén mutogatták tudományukat. A legnagyobb élmény az alsószentmártoni fellépés volt - meséli Takács - A szinte kizárólag cigányok lakta, ezer lelket számláló településen száznegyvenen zsúfolódtak be a művelődési házba. A gyerekek végigkiabálták az előadást, mert egyfolytában beszélni akartak a szereplőkkel. Még soha nem láttak színházat. D. V. G. Takács Gábor FOTÓ: DOMANICZKY TIVADAR Időutazás a barokk korba A Company Canario Historikus Táncegyüttes fellépésével zárják az Adventi vasárnapok című programsorozatot holnap délután négy órától a gödöllői királyi kastély dísztermében (Gödöllő, Szabadság tér). A Company Canario Historikus Táncegyüttes azért alakult tíz éve, hogy megismertesse az elmúlt századok dallamait és táncait. A négy párból álló csapat tagjai magyar néptánc- és balettegyüttesek táncosai. Produkciójukat eredeti tánckönyvekből készült koreográfiák alkotják, melyek az európai reneszánsz és barokk kort mutatják be. A társulat rendszeres vendége például a Közép-európai Régi Zene Fesztiválnak, az idén a Londoni Tavaszi Fesztivált is ők nyitották meg a Fejedelem udvarában című darabjuk premierjével. A táncegyüttes tagjai állandó fellépők a Budapesti Kamaraopera barokk opera-előadásaiban, és rendszeresen tanítják táncaikat a gödöllői királyi kastélyban. Az Adventi vasárnapok utolsó fellépőiként a Fejedelem udvarában című műsorukat adják elő. Táncban mesélik el Bethlen Gábor és Brandenburgi Katalin szerelmének történetét, valamint bemutatják az udvari életet, amelynek jellegzetessége volt a magyar és az olasz reneszánsz táncok ötvözése. A XVII. századi erdélyi világot megelevenítő műsor koreográfiát ezúttal is Aranyos Ágota, az együttes művészeti vezetője és táncosa készítette. A fellépésen két pár - Ragoncza Anikó, Ragoncza Imre, Aranyos Ágota és Gábor Norbert - képviseli a historikus együttest, amelynek tagjai a Mandel Quartet zenéjére ropják Wieber Marianne korabeli jelmezeiben. Élőben a Musica Poétika zenészei, Győri István lantművész és Andrejszki Judit szopránművész adják a kíséretet. H. D. DECEMBER 13-ÁN ÚJ NATUZZI STORE nyílik. HOME CENTER, 1173 BUDAPEST, PESTI ÜT 237. (D2 - D4) Engedje meg, hogy a Natuzzi, a világ vezető bőrkanapé gyártója meghívja Önt üzletláncának új, Budapesten nyíló, második magyarországi áruházába. Kellemesen otthonos környezetben és olyan kínálattal várjuk, melynek stílusa, minősége és olaszos jellege az Ön otthonát is egyedivé teheti. NATUZZI It's how you live A NATUZZI ÉS KIEGÉSZÍTŐKHÖZ is adunk, AZ ÖN EGYÉNISÉGÉT.