Népszabadság - Budapest melléklet, 2002. december

2002-12-21

SZÍNHÁZMŰSOR SZ: Szombat, V: Vasárnap Bárka Színház: SZ:­V: A Pál utcai fiúk (SZ: 7, V: 11). Bárka Stúdió: V: Hja próféta (7). Bárka Kávézó: V: Tóth Gábor dzsessz-zongoraestje (este 10). Budapest Bábszínház: SZ: Misi mókus vándorúton (fel 11). Rigoletto (6, fel 9). V: János vitéz (fel 11, 4). Tivoli Színház: SZ: Kószál a nagy kaszás (7 - bemutató­ja.). V: Kószál a nagy kaszás (7). Ericsson Stúdió: SZ: fi­nálé (7). V: Lefelé a hegyről (7). Shure Stúdió: SZ: M. Szabó Ildikó önálló estje (fel 8). V: Johnny háborúja (fel 8). Buda Stage: SZ: Kaláka-koncert (11). Buda­örsi játékszín Kamarája. V: Wiener Walzer és Ünnepi ügyelet (7). Budapesti Operettszínház: SZ: A kutya, akit Bozzi úrnak hívtak (3, 7). V: Mágnás Miska (3, 7). Játékszín: SZ: Édes bosszú (fel 8). V: A Napsugár fiúk (fel 3). József Attila Színház SZ-V: Kilencen, mint a gonoszok (SZ: 7 - Szemes Mari béri., 1. ea., V: 7). Katona József Színház SZ: Tartuffe (7). V: Állatfarm (7). Kamra: SZ: A színházcsináló (7). V: Portugál (7). Kolibri Színház SZ: Királyfi és koldus (3). V: A farkas szempillái (3). Kolibri Fészek. SZ: Az aranyszőrű bá­rány (fel 11). V: Afülemile (fel 11). Kolibri Pince: SZ: A három kívánság (SZ: 7). Komédium: SZ: Stílusgya­korlat a 401-től (7). Magyar Állami Operaház SZ: A diótörő (11). V: A diótörő (11). Erkel Színház SZ: Fal­staff (4 - Mephisto/2. bér­.). V: János vitéz (11 - Tamíno/1. bér­.). Madách Színház SZ: Hegedűs a háztetőn (7). Madách Kamara: SZ: A komédiaszín­ház (7). V: Páratlan páros (7). Merlin Színház Kama­raterem: SZ-V: Legszebb mesék Hl. (11). Mikroszkóp Színpad: SZ: B. ú. é. k! (fel 8). Nemzeti Színház: SZ: Romantiáda (7 - Magyar Fesztivál Balett és a Rajkó Zenekar közös produkciója). V: Bánk bán (3). Nem­zeti Színház Stúdiószínpad: SZ: A pesti szín (3). Nem­zeti Táncszínház: SZ: Ezeregyév (7 - ExperiDance­­produkció). V: A klasszikus balett gyöngyszemei (7) Magyar Színház: SZ: Vízkereszt, vagy amit akartok (7 - bemutató ea., 7 - Németh A.-bér­., 2. ea.). V: La Mancha lovagja (7). Piccolo Színház: SZ: Jézus Krisz­tus Szupersztár (3). V: Minden egér szereti a sajtot (11 - zenés mesejáték). Radnóti Színház: SZ: Medea (7). R. S. 9. Színház: SZ: A reneszánsztól napjainkig (7). V: Karácsonyi ének (11). Stúdió K Színház: SZ: Bohóc Biblia (8). Térszínház: SZ: Karácsonyi miszté­rium (6). Thália Színház: SZ-V: Diótörő (fel 3, 6 - a Magyar Táncművészeti Főiskola ea.). Thália Színház Új Stúdió: SZ: Az ötödik Sally (fel 8). V: Kövek a zseb­ben (3, fel 8). Thália Színház Régi Stúdió: SZ: Shop­ping and fucking (fel 8). Vígszínház: SZ: Legenda a ló­tól (7 - Cserkényi béri., 2. ea.). V: Halász Judit műsora (11, fel 3). Sok hűhó semmiért (7). Vígszínház Házi Színpad: SZ: Alhangya (7). Pesti Színház: SZ: Rejtett játékok (7 - Makay-béri., 2. ea.). V: A dzsungel köny­ve (fel 3, 7). Vidám Színpad: SZ: Nejcselés támadás (7). V: Zsákbamacska (3). Új Színház: SZ: Jövedel­­mező állás (7). V: A mizantróp (7). Új Színház Stúdió­­színpad: SZ-V: Csehov szerelmei (3). NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2002. DECEMBER 21., SZOMBAT 39 Boldog születésnapot, James Bond! Más-más arccal négy évtizede siker a filmvásznon az örökifjú brit titkos ügynök Hihetetlenül hangzik, de James Bond már negyven éve folyamatosan megha­tározó szereplője a filmtörténetnek. Ez idő alatt húsz hivatalos és egy nem hiva­talos filmben öt színész - Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton és Pierce Brosnan - keltette élet­re minden idők legelegánsabb és leg­népszerűbb titkos ügynökét. A legújabb kalandot, a Halj meg máskor!-t nemrég mutatták be a hazai filmszínházak. Mi jut eszünkbe először James Bond­­ról? Kártya, nők, hiperfegyverek és per­sze a vodka-martini - felrázva, nem ke­verve. Nem csoda, hogy ilyen jól ismer­jük, hiszen negyven év alatt már több filmrajongó generáció izgulhatta végig kalandjait. A figura megalkotója Ian Fleming író, regényeinek filmjogait egy producerpá­ros, Albert R. Broccoly, alias „Cubby” és Harry Salzman vette meg. A szakma nem jósolt nagy jövőt Mr. Bondnak, az első mozifilm, a Dr. No (1962) nagy ne­hézségek árán jött létre, tucatnyi forga­tókönyvíró és rendező utasította el a mí­toszteremtő lehetőséget. Problémát oko­zott a főszereplő személye is, a legesé­lyesebb jelölt Cary Grant volt, de a pro­ducerek tudták, ha őt választják, csakis egy filmes szerződésről lehet szó. Ké­sőbb szóba került Roger Moore is, de akkor éppen el volt foglalva Az Angyal című, hazánkban is népszerű sorozat forgatásával. Végül gondoltak egy meré­szet: James Bond szerepét ismeretlen, viszont annál sármosabb fiatalemberre, Sean Conneryre bízták. A rendezést Terence Young vállalta, aki szintén teli­találatnak bizonyult, igényes szokásait, stílusát tekintve állítólag ő maga volt James Bond, azaz önmagára szabta Con­nery figuráját. Ő rendezte egy évvel ké­sőbb a második Bond-filmet, az Orosz­országból szeretettel-t is. A nagy kiugrás és az azzal járó hisztéria kezdete az 1964-ben készült, Guy Hamilton ren­dezte Goldfingerhez kapcsolódik. En­nek megfelelően az 1965-ös Tűzgolyó (ismét Terence Young a direktor) a vilá­gon mindenütt kasszát robbantott. A kezdeti lendület azonban alábbha­gyott, és a rajongóknak most már két évet kellett várniuk a Csak kétszer élsz című következő kémkalandra. Változott kissé a koncepció is: Lewis Gilberttel új rendező lépett a sorozatba, a forgatókönyvet a Meghökkentő meséiről is ismert Roald Dahl írta. Gilbert különleges látványvilá­got akart, ezért szerződtetette a Doktor Zsivágó és az Arábiai Lawrence Oscar­­díjas operatőrét, Freddie Youngot. A film sikere felülmúlt minden várakozást, de a producerek öröme nem volt felhőtlen. Az ok Sean Connery, aki még forgatás köz­ben közölte, hogy elege van a figurából, többé nem játssza el az ügynököt. Elhatá­rozása komolynak tűnt, a producerek nem tudták rávenni a folytatásra, pedig kivártak, szinte a következő epizód, Az őfelsége titkosszolgálatában forgatásáig könyörögtek. A beugró az ausztrál exmo­­dell, George Lazenby lett, akit a bulvár­sajtó ott támadott, ahol érte. Elterjesztet­ték róla, hogy modortalan, és semmikép­pen sem lesz hiteles Bond. Az őfelsége titkosszolgálatában azonban nem (csak) ezért bukott a pénztáraknál (ma már az ínyencek kedvence ez a darab). A vágó­ból rendezővé előlépő Peter Hunt úgy döntött, hogy megreformálja a sorozatot: szigorúan ragaszkodott Fleming regényé­hez, és a figurát emberi érzésekkel ruház­ta fel, Bond szerelmes lett, megházaso­dott, de feleségét brutálisan meggyilkol­ták az utolsó jelenetben. Az anyagi kudarc jó pár fej hullását eredményezte, Huntnak és Lazenbynek mennie kellett. A Gyémántok az örökké­valóságnak rendezői székébe visszahív­ták Guy Hamiltont, Connerynek pedig akkora összeget kínáltak, amelyet nem tudott visszautasítani (és az egészet jóté­konyságra fordította). A siker egyértel­mű, de még mindig ott a nagy dilemma, ezután vajon ki léphet az ismét távozó Connery helyére. A megoldás az idő­közben elérhetővé vált Roger Moore lett, aki 1973-ban, Az élni és halni hagy­­ni-ban bújt először Bond bőrébe. A fo­gadtatás vegyes, két évvel később, a so­rozat leggyengébb darabja, Az arany­pisztoly­os férfi bemutatója után ismét megkongatták a vészharangot. Két film erejéig visszatért Lewis Gilbert: A kém, aki szeretett engem (1977) és a Moon­­raker (1979) , amelyben Bond a Star Wars hatására űrkalandokba bonyoló­dott - ha teljesen nem is, de feledtette a rajongókkal Sean Conneryt. Ezután a sorozat hosszú sikerszériája következett, elsősorban a rendező John Glennek köszönhetően. A Szigorúan bi­zalmas (1981) és az Octopussy (1983) újra rajongóvá tett szinte mindenkit. Rá­adásul 1983-ban készült egy konkurens Bond-változat, amely a sorozat produce­re, Albert R. Broccoly közbenjárására nem számít hivatalos Bond-filmnek. Pe­dig nagyon is az. Az alapanyag Fleming Tűzgolyó című regénye volt, a főszerep­ben pedig ismét láthatták a rajongók Sean Conneryt (aki most már tényleg felhagyott ezzel a szereppel). A film cí­me stílusosan: Sohase mond, hogy soha. A hivatalos vonalon folytatódott a Glen-széria. Az 1985-ben készült Ha­lálvágta Roger Moore jutalomjátéka. A színész elmúlt ötvenhét éves, ő is „letet­te a lantot”, mivel a hajmeresztő akció­jelenetek már egyre hiteltelenebbek egy öregedő ügynöktől. Az idős, ugyancsak producer, Broccoly - óriási meglepetés­re - a Shakespeare-színész Timothy Daltonban látta meg a nyolcvanas évek Bondját. Mindkét filmje, a Halálos ré­mületben (1987) és a Magányos ügynök (1989), erős darab. Broccoly azonban meghalt, és úgy látszott, megszűnik a sorozat. Dalton is szerződést bontott a produkcióval. Hat év szünet után Bar­bara Broccoly, a nagy „Cubby” lánya feltámasztotta a mítoszt. 1995-ben nagy sikerrel mutatták be a Goldeneye-t, a legújabb Bond, Pierce Brosnan fősze­replésével. A holnap markában és A vi­lág nem elég újra megszilárdította a brit kém státusát. A mostani epizóddal, a Halj meg máskor! cíművel az örökifjú ügynök filmvásznon befutott sikeres négy évtizedét ünnepeljük. Isten éltes­se, Mr. Bond! Csákvári Géza Jelenet A világ nem elég című filmből Kevés kell a kirekesztettséghez Cigány kollégisták a Roma Parlamentben Cigány mesékből készítettek szín­darabot a Káva Kulturális Mű­hely drámatanárai a mánfai Col­legium Martineum roma növendé­keivel. Ma délután négy órakor és este hétkor a Tavaszmező utca 6. szám alatti Roma Parlamentben mutatják be A pulykapásztornő lá­nya és a Tündérszép Ilona című produkciókat. Az 1994-ben alakult Káva Kul­turális Műhely Budapest első hi­vatásos TIE-csoportja (Theater in Education - Színház a nevelés­ben). Előadásaikban elsősorban az általános és középiskolás kö­zönség érzelmeire apellálnak - mondja a Káva vezetője, Takács Gábor. Egyes produkcióikhoz iro­dalmi műveket vesznek alapul, máskor aktuális társadalmi jelen­ségeket dolgoznak fel. A kisebb­ségek - főleg a romák - beillesz­kedési gondjairól szólt például a Peremvidék című előadásuk. - A műhelyünk kulturális me­nedzsere ismerte a Collegium Martineum egyik alapítóját, Derdák Tibort, akit elhívtunk a Vaskor című produkciónkra - me­sél az együttműködés kezdetéről Takács. Mivel a kollégium pedagógu­sainak kevés idejük és energiájuk marad kulturális programok szer­vezésére, Derdák Tibor rögtön meghívta Máriára a Kávát. Pró­baképpen egyetlen Vaskor-foglal­kozást szerveztek. Ennek közpon­ti témája a kiközösítés. Takács hangsúlyozta: ők nem pszichodrámacsoportokat tarta­nak, ahol az ember egyéni problé­máit dramatizálják, hanem fiktív történetekkel dolgoznak. - Annyira jól sikerült a mánfai bemutatkozás, hogy megállapod­tunk Derdákékkal, egy évig ha­vonta két napot töltünk a kollégis­tákkal. Támogatóink eleinte kissé húzódoztak a projekt finanszíro­zásától. Azt kérdezték, hogy veszi ki magát, ha nem cigányok tanít­ják a cigány fiatalokat önbecsü­lésre, toleranciára, kultúrára? Aztán mégis megkapta a szük­séges pénzt a kooperáció; a drá­matanárok összesen kétszáz órát töltöttek a mánfai gyerekekkel. Drámajátékokat, színésztréninge­ket tartottak, és elkezdtek foglal­kozni egy konkrét darabbal, amely Bari Károly cigány mese­gyűjtő történetei alapján készült. Takács Gáboréknak azonban nemcsak az volt a feladatuk, hogy színpadra állítsák A pulykapász­­tornő lányát és a Tündérszép Ilo­nát, erősíteniük kellett a kollégis­ták identitástudatát is. Ők ugyanis inkább beilleszkedni akarnak, mintsem saját kultúrájukat ápolni. A közös munka végül az utób­bihoz is kedvet csinált nekik, és a nyári, Pécs környéki turnén már büszkén mutogatták tudományu­kat. A legnagyobb élmény az alsószentmártoni fellépés volt - meséli Takács - A szinte kizárólag cigányok lakta, ezer lelket számlá­ló településen száznegyvenen zsú­folódtak be a művelődési házba. A gyerekek végigkiabálták az elő­adást, mert egyfolytában beszélni akartak a szereplőkkel. Még soha nem láttak színházat. D. V. G. Takács Gábor FOTÓ: DOMANICZKY TIVADAR Időutazás a barokk korba A Company Canario Historikus Táncegyüttes fellépésével zárják az Adventi vasárnapok című programsorozatot holnap dél­után négy órától a gödöllői kirá­lyi kastély dísztermében (Gödöl­lő, Szabadság tér). A Company Canario His­torikus Táncegyüttes azért alakult tíz éve, hogy megismertesse az elmúlt századok dallamait és táncait. A négy párból álló csapat tagjai magyar néptánc- és balett­együttesek táncosai. Produkció­jukat eredeti tánckönyvekből ké­szült koreográfiák alkotják, me­lyek az európai reneszánsz és ba­rokk kort mutatják be. A társulat rendszeres vendége például a Közép-európai Régi Zene Fesztiválnak, az idén a Londoni Tavaszi Fesztivált is ők nyitották meg a Fejedelem udva­rában című darabjuk premierjé­vel. A táncegyüttes tagjai állan­dó fellépők a Budapesti Kama­raopera barokk opera-előadásai­ban, és rendszeresen tanítják táncaikat a gödöllői királyi kas­télyban. Az Adventi vasárnapok utolsó fellépőiként a Fejedelem udvará­ban című műsorukat adják elő. Táncban mesélik el Bethlen Gá­bor és Brandenburgi Katalin sze­relmének történetét, valamint be­mutatják az udvari életet, amely­nek jellegzetessége volt a ma­gyar és az olasz reneszánsz tán­cok ötvözése. A XVII. századi erdélyi világot megelevenítő műsor koreográfiát ezúttal is Aranyos Ágota, az együttes mű­vészeti vezetője és táncosa készí­tette. A fellépésen két pár - Ragoncza Anikó, Ragoncza Im­re, Aranyos Ágota és Gábor Norbert - képviseli a historikus együttest, amelynek tagjai a Mandel Quartet zenéjére ropják Wieber Marianne korabeli jel­mezeiben. Élőben a Musica Poétika zenészei, Győri István lantművész és Andrejszki Judit szopránművész adják a kíséretet. H. D. DECEMBER 13-ÁN ÚJ NATUZZI STORE nyílik. HOME CENTER, 1173 BUDAPEST, PESTI ÜT 237. (D2 - D4) Engedje meg, hogy a Natuzzi, a világ vezető bőrkanapé gyártója meghívja Önt üzletláncának új, Budapesten nyíló, második magyarországi áruházába. Kellemesen otthonos környezetben és olyan kínálattal várjuk, melynek stílusa, minősége és olaszos jellege az Ön otthonát is egyedivé teheti. NATUZZI It's how you live A NATUZZI ÉS KIEGÉSZÍTŐKHÖZ is adunk, AZ ÖN EGYÉNISÉGÉT.

Next