Népszabadság - Budapest melléklet, 2003. január
2003-01-02
NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2003. JANUÁR 2., CSÜTÖRTÖK 23 Ez történt Budapesten 2002-ben Folytatás a 21. oldalról SZEPTEMBER 5. Hároméves kényszerpihenő után újra működik a Margit-szigeti szökőkút. Magyarország legnagyobb vízi játékát 150 millió forintból újították fel. 14. Átadták Pesterzsébet felújított városközpontját és a 110 millió forintért újjáépített művelődési központot. Az ünnepségen felavatták azt a Kossuthszobrot, amit a kerület egy lakosa adományozott a városrésznek. 20. Megnyílt Rákoskeresztúron a Home Center. Az önerős építkezőknek szánt építési központot hárommilliárd forintos beruházással alakították ki. 22. Először volt autómentes nap Budapesten. A kezdeményezéshez csatlakozott a fővárosi és kilenc kerületi önkormányzat. 25. Óriásplakáton tiltakoztak kerületük polgármestere ellen egy Krisztina körúti ház lakói, mondván: épületük felújítását a polgármester akadályozta. A városrész vezetője alaptalannak tartja a lakók állításait. Szeptemberben megkezdődött a fővárosban a nagy csőtörések sorozata. A legnagyobb szökőár 11-én a Gellért téren volt, a károk miatt egy hétre bezárt a szálló, két hétre a fürdő. OKTÓBER 4. 2004 februárjában bezárják a Kőbányai úti kínai piacot - jelentette be a MÁV. Azt még nem tudni, hol működik tovább a most ott árusító három és fél ezer kereskedő. 10. Újranyitott a felújított Hauer cukrászda. Az átépítés több mint 450 millió forintba került. 15. Átadták Budapest építészeti nívódíját. Az elismerést az Uzsoki utcai kórház új szárnya, egy irodaház és a Sándor-palota kapta. 16. Lebontják a Vörösmarty téri ORI- székházat. Az épület helyén 2005-re készül el egy új, többfunkciós, hatszintes irodaház. 20. Demszky Gábor maradt Budapest főpolgármestere. A 23 kerületből tízet új polgármester irányít a következő négy évben. A kerületek többségében a baloldal győzött. 28. Orbán tombolt a fővárosban. A szélvihar több fát kidöntött, megbénította a közlekedést és tetőket tépett le. NOVEMBER 1. Tűz ütött ki a Mammut I egyik éttermében, így a bevásárlóközpontot kiürítették. Sérülés nem történt, az anyagi kár sem volt jelentős. 8. 2003-ban megkezdődhet a Zeneakadémia felújítása. A csaknem százéves épületre tízmilliárd forintot költenek. II. Zuglóba költözött a Táncművészeti Főiskola. Az új iskolaépületet az Andrássy úti Balettintézetet megvásárló Plaza Centers-csoport 560 millió forintért építette fel. 14. Tizedik születésnapját ünnepelte a Népszabadság Budapest melléklete. Budapest díszpolgára címet kapott Agárdy Gábor, Kertész Ákos, Kertész Imre és Soros György. További hat személy vehette át a Pro Urbe-díjat. 21. Az ünnepélyes alapkőletétellel megkezdődött a Roosevelt téri spenótház átépítése. A pesti panorámát elcsúfító ház eltüntetése 2004 tavaszára fejeződhet be. DECEMBER 4. Átadták az újpesti erőművet. Észak-Pest mintegy 25 ezer háztartása nyolc százalékkal olcsóbban kapja a távhőt. 6. Csődveszélybe került a Péterfy Sándor utcai kórház. Az intézmény 560 millió forinttal tartozik a szállítóinak. 8. Megkezdődött a próbaüzem a Corinthia Grand Hotel Royalban. A szállodára 24 milliárd forintot költött a beruházó. 17. Negyven nagykörúti villamost vásárol a főváros. Az új járműveket várhatóan 2004-ben állítják forgalomba. Eldőlt az is: 2003-ban megkezdődik a kettes metró felújítása. 24. Lebontották a Citadella-teraszt. Az épület kilenc hónapos jogi csatározás után tűnt el a föld felszínéről. Vízcsőtörés szeptemberben a III. kerületben fotó: szabó Bernadett Fővárosi Gázművek Rt. A Fővárosi Gázművek Rt. tájékoztatja Tisztelt Fogyasztóit, hogy 2002. december hónapra a mérési eredmények alapján az alábbi elszámolástechnikai adatok kerültek meghatározásra a főváros területére: Kerület Tengerszint feletti átlagos magasság A szolgáltatott földgáz átlagos fűtőértéke Átlagos barometrikus nyomásérték Nyomáskorrekciós tényező IV, V, VI., VII., VIII., IX., X., XIII., XIV, XV, XVIII., XIX., XX., XXI., XXIII. 1OOm 34,07 MJ/m3 1002,9 hPa 1,0145 I., III., XI., XVI., XVII., XXII. 200 m 34,07 MJ/m3 990,7 hPa 1,0024 II., XII. 300 m 34,07 MJ/m3 978,7 hPa 0,9906 A kampány ártott Budapestnek - állítja Atkári János, a gazdaságért felelős főpolgármester-helyettes Több mint százharmincmilliárd forint hitel felvételéről döntött tavaly év végén a főváros, esetenként húsz-huszonöt éves adósságszolgálati kötelezettséggel. Az ellenzékiek adósságspirált emlegettek, és azt hangoztatták, hogy a hatalmon lévőknek nincs joguk így megkötni a majdani vezetések kezét. Az időközben elfogadott központi büdzsé sem a várt mértékben juttat támogatást Budapestnek. A főváros gazdaságáért felelős főpolgármester-helyettest, Atkári Jánost a kialakult helyzetről és annak okairól kérdeztük. - Adósságspirálról szakmai értelemben akkor beszélhetünk, ha adósságszolgálati kapacitásunk kisebb, mint amit teljesíteni tudunk. Ezért hitelt kell felvennünk az előzőek törlesztésére. Esetünkben azonban erről szó sincs. A százharmincmillió eurós szindikált hitelről azt beszélték, hogy a korábbi kötvények visszafizetésére vette fel a város. Ez nem igaz, mert a kötvény 19 milliárdos tőkéjének visszafizetését 2003 júniusában a 46 milliárdos értékpapír-állományunkból fedezzük. Továbbá, ebből fizetjük a tavalyi működési kiadásokat, vagy a 2002 végéig beérkezett beruházások számláit is. Ezzel az értékpapír-állományunk teljesen kimerül. Cáfolom tehát, hogy az új hiteleket a meglévők törlesztésére fordítanánk. Bár még ez sem lenne bűn. Veszély abban rejlene, ha a város nem a hitel, hanem az éves törlesztőrészletek visszafizetésére venné föl a kölcsönt. És ez óriási különbség! - Arról mit gondol, megkötheti-e a mostani vezetés a későbbiek kezét akár húsz évre is ? - Az éves, ütemezett adósságszolgálat mértékéig, elismerem, megkötjük az elkövetkezendő vezetők kezét. Ha valaki úgy gondolja, hogy azok a beruházások szükségtelenek, amelyeket ebből valósítunk meg, mondja ki. Ha ezt nem teszi, vegye tudomásul a helyzetet! Ha mosógépet, autót vagy lakást hitellel vásárolunk, ugyanígy megkötjük a saját kezünket. - A szindikált hitelt milyen beruházásokra szánják? - Mivel nem projekthitelről van szó, azaz nem „pántlikázott" pénzről, az önkormányzat választhatja ki ezeket a beruházásokat az érvényben lévő hétéves fejlesztési tervből. - Ezt azonban a koalíció módosítani fogja. Hol tartanak az egyeztetésben? - A politikusok még ünnepelnek. De reméljük, hogy a munkacsoport rövidesen egyeztet a részletekről. Ebben az esetben ugyanis szükség van politikai szintű konzultációra. De semmiképpen nem a pénzügyi modell megvitatására, mert az szigorúan szakmai kérdés. Nem a politikusok dolga például az idei iparűzési adó mértékének megbecslése. - Ezt értsük úgy, hogy ön nem is szól bele a fejlesztési terv tartalmának újragondolásába ? - Képviselőként természetesen van véleményem. Nyilvánvaló, hogy csak a pénzügyi lehetőségeink által megszabott kereteken belül gondolkodhatunk, ami szűkebb, mint ahogy korábban feltételeztük. Ezért szűkítenünk kell a beruházások, fejlesztések listáját is. Jó lenne, ha a politikusok által kialakított fontossági sorrendben előbbre sorolnák azokat a tételeket, amelyekhez hitelt vettünk fel, hiszen így bővül az önkormányzat fejlesztési mozgástere. Persze, ez csak ajánlás. De ide sorolhatók még a címzett támogatással megvalósuló beruházások, illetőleg a csatornafejlesztések. A problémát inkább az jelenti, hogy az EIB- hitelek felhasználásához saját forrást is rendelni kell, amit ha erre fordítunk, nem tudjuk másra költeni. A politikusok ezért jól megrágják a döntést. Évek óta gond, hogy a tervezettnél jóval kevesebb beruházás valósul meg. Tavaly, ha jól tudom, ötven százalék körül alakult ez a szám. Hogyan lehetne ezen javítani? A teljesülés aránya komoly gondot nem okoz a fővárosban, hiszen a beruházások megvalósulnak, csak nem az adott költségvetési évben. S mi van akkor, ha egy tíz évig előkészített projekt nem december 31-ig, hanem a következő év márciusában készül el? Semmi. - Szóval, minden rendben van ? - Dehogy! Az előkészítés színvonala valóban nem megfelelő. A főváros nagy mennyiségű, elmaradt beruházással küzd. A szocialista érában a tanács, majd az önkormányzat 1995-ig kevés beruházást kezelt. Változást az expó hozott, amire az apparátus nem volt felkészülve. Úgy gondolom azonban, hogy a köztisztviselők feladata inkább a kontroll, nem pedig a beruházások előkészítése. Ám a politikusok szeretik a minél szélesebb „grasszálási terepet”, így a helyzet azóta sem változott. Nem okvetlenül korrupcióra gondolok, hanem arra, hogy szeretik rajta tartani a kezüket az ügyeken. Hogy ez időben, szabályosan és zárt rendszerben történjen, azzal egy másodpercig sem törődnek. Ilyen feltételek mellett nem méltányos elvárni az apparátustól a minőségi előkészítést. S hozzátenném: az elmaradt beruházások jó részét - főként szocialista politikusok - előkészítetlenül lobbizták be az adott év költségvetésébe. - Kezdeményezte már egy ilyen beruházás-előkészítő szervezet létrehozását? - Igen, és úgy érzékeltem, hogy - legalábbis a nagyobb beruházásokra vonatkozóan - támogatják az elképzelést. - Létező cégről van szó, vagy az önkormányzat alapítaná? - A formát még nem tudjuk, de a következő év első felében létre kell jönnie. Ellenkező esetben nem tudjuk megvalósítani az uniós visszatérítendő támogatásokkal futó beruházásokat. Közülük is a legfontosabb a kerületi csatornahálózatok kiépítése. - A szervezetben képviseltetik magukat a kerületek is? - Mindenki benne lesz, akit érint az adott beruházás. Akár a kerületek, akár az agglomerációs települések, ha a délbudai szennyvíztisztítóra megvalósításáról lesz szó. És bizonyos esetekben képviseltetni kell magát az államnak is. -Ha már szóba került az állam. Miért nem tudott a főváros az MSZP-SZDSZ- kormánynál több költségvetési támogatást kilobbizni? - Három okból. Az egyik nyilvánvalóan a költségvetés nehéz helyzete, ami a Fidesz 2000-2001-es tevékenységének eredménye - közpénzekből finanszírozták politikai táboruk erősítését, s túlköltekeztek. Az MSZP vezette ellenzék pedig a választási kampányban erre még ráígért. A második, hogy 12 év alatt sem alakult ki hatékony önkormányzati lobbi a parlamentben. S ebben, sajnos, a koalíciós politikusoknak is jelentős szerepük van. A harmadik pedig az a szerencsétlen alkotmányos megoldás, hogy azonos évben tartják az országgyűlési és az önkormányzati választásokat. Hiába kerültünk érdemi beszélő viszonyba az újonnan létrejött MSZP-SZDSZ-kormánnyal, az önkormányzati választási kampányban elhangzottak mindenkinek megkötötték a kezét. Ennek során pedig a budapesti MSZP katasztrofális hibákat követett el a főváros érdekeivel szemben. — Mire gondol? — A kampányban élesen támadták a főváros vezetését, és ezzel megakadályozták, hogy a kormány később - még ha felismerte is, mit kell tennie - presztízsveszteség nélkül segíthesse Budapestet. Azt hangoztatni, hogy a város, amikor már teljesen kivérzett az Orbán-kormány alatt, miért nem ad többet a BKV-nak, ostobaság. Mit csináljon ezek után a kormány, adjon pénzt a fővárosnak? De sorolhatnám a hasonló, százmilliárdos nagyságrendű problémákat. Hiába szóltunk, hogy gyerekek, ezt ne csináljátok, agyonvágjátok a fővárost, nem hallgattak ránk. Remélem, hogy mára minden felelős politikai tényező lezárta a választási kampányt és nem a főváros érdekeinek kezelésében jelennek meg a pártpolitikai érdekek. A koalíciós megállapodás erre alapot nyújt. Igaz, hogy a főváros 2003. évi költségvetésében egy fillér működési támogatás sem jut a BKV-nak, amit a szocialisták nem tartanak elfogadhatónak? - Annyit fogunk adni a cégnek, amennyit tudunk. Bizonyos értelemben maradványelven finanszírozzuk a BKV- t. A legszükségesebb kiadásokat összeadjuk, megnézzük a bevételeket, s ha marad pénz, adunk támogatást. Az állami költségvetés elfogadása után azonban kijelenthetjük, hogy erre nemigen marad pénzünk. Németh Éva Bizonyos értelemben maradvány elven finanszírozzuk a BKV-t, ha marad pénz, adunk támogatást. Az állami költségvetés elfogadása után azonban erre nemigen marad pénzünk. Szűkítik a fejlesztések listáját Dohányosok, figyelem! A budapesti ANTI DOHÁNY BT. a németországi QUANTUM GESELLSCHAFT FÜR BIORESONANZ mBh Cottbus társasággal együttműködve csatlakozik az Összeurópai Dohányzásellenes Mozgalomhoz, és várja Önöket egy egyszeri és fájdalommentes dohányzásról leszoktató kezelésre. A kezelést immár 20 éve nagy sikerrel végzik Németországban, a legkorszerűbb bioinformációs szállítástechnika segítésével. Tapasztalataink és a kezelések eredményessége azt mutatják, hogy függetlenül attól, hány éve dohányzik, az egyszeri kezelés is elegendő lehet. Bejelentkezés, időpont-egyeztetés és részletes információk az alábbi telefonszámon: 343-13-49, hétfőtől péntekig 10-18 óráig.