Népszabadság - Budapest melléklet, 2003. január

2003-01-02

NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2003. JANUÁR 2., CSÜTÖRTÖK 23 Ez történt Budapesten 2002-ben Folytatás a 21. oldalról SZEPTEMBER 5. Hároméves kényszerpihenő után újra működik a Margit-szigeti szökőkút. Magyarország legnagyobb vízi játékát 150 millió forintból újították fel. 14. Átadták Pesterzsébet felújított vá­rosközpontját és a 110 millió forintért újjáépített művelődési központot. Az ünnepségen felavatták azt a Kossuth­­szobrot, amit a kerület egy lakosa ado­mányozott a városrésznek. 20. Megnyílt Rákoskeresztúron a Home Center. Az önerős építkezőknek szánt építési központot hárommilliárd forintos beruházással alakították ki. 22. Először volt autómentes nap Bu­dapesten. A kezdeményezéshez csatla­kozott a fővárosi és kilenc kerületi ön­­kormányzat. 25. Óriásplakáton tiltakoztak kerüle­tük polgármestere ellen egy Krisztina körúti ház lakói, mondván: épületük fel­újítását a polgármester akadályozta. A városrész vezetője alaptalannak tartja a lakók állításait. Szeptemberben megkezdődött a fővá­rosban a nagy csőtörések sorozata. A legnagyobb szökőár 11-én a Gellért té­ren volt, a károk miatt egy hétre bezárt a szálló, két hétre a fürdő. OKTÓBER 4. 2004 februárjában bezárják a Kő­bányai úti kínai piacot - jelentette be a MÁV. Azt még nem tudni, hol működik tovább a most ott árusító három és fél ezer kereskedő. 10. Újranyitott a felújított Hauer cuk­rászda. Az átépítés több mint 450 millió forintba került. 15. Átadták Budapest építészeti nívó­díját. Az elismerést az Uzsoki utcai kór­ház új szárnya, egy irodaház és a Sán­dor-palota kapta. 16. Lebontják a Vörösmarty téri ORI- székházat. Az épület helyén 2005-re ké­szül el egy új, többfunkciós, hatszintes irodaház. 20. Demszky Gábor maradt Budapest főpolgármestere. A 23 kerületből tízet új polgármester irányít a következő négy évben. A kerületek többségében a balol­dal győzött. 28. Orbán tombolt a fővárosban. A szélvihar több fát kidöntött, megbénítot­ta a közlekedést és tetőket tépett le. NOVEMBER 1. Tűz ütött ki a Mammut I egyik ét­termében, így a bevásárlóközpontot ki­ürítették. Sérülés nem történt, az anyagi kár sem volt jelentős. 8. 2003-ban megkezdődhet a Zene­­akadémia felújítása. A csaknem száz­éves épületre tízmilliárd forintot költe­nek. II. Zuglóba költözött a Táncművésze­ti Főiskola. Az új iskolaépületet az Andrássy úti Balettintézetet megvásárló Plaza Centers-csoport 560 millió forin­tért építette fel. 14. Tizedik születésnapját ünnepelte a Népszabadság Budapest melléklete. Budapest díszpolgára címet kapott Agárdy Gábor, Kertész Ákos, Kertész Imre és Soros György. További hat sze­mély vehette át a Pro Urbe-díjat. 21. Az ünnepélyes alapkőletétellel megkezdődött a Roosevelt téri spenót­ház átépítése. A pesti panorámát elcsúfí­tó ház eltüntetése 2004 tavaszára feje­ződhet be. DECEMBER 4. Átadták az újpesti erőművet. Észak-Pest mintegy 25 ezer háztartása nyolc százalékkal olcsóbban kapja a távhőt. 6. Csődveszélybe került a Péterfy Sándor utcai kórház. Az intézmény 560 millió forinttal tartozik a szállítóinak. 8. Megkezdődött a próbaüzem a Corinthia Grand Hotel Royalban. A szállodára 24 milliárd forintot költött a beruházó. 17. Negyven nagykörúti villamost vá­sárol a főváros. Az új járműveket várha­tóan 2004-ben állítják forgalomba. El­dőlt az is: 2003-ban megkezdődik a ket­tes metró felújítása. 24. Lebontották a Citadella-teraszt. Az épület kilenc hónapos jogi csatározás után tűnt el a föld felszínéről. Vízcsőtörés szeptemberben a III. kerületben fotó: szabó Bernadett Fővárosi Gázművek Rt. A Fővárosi Gázművek Rt. tájékoztatja Tisztelt Fogyasztóit, hogy 2002. december hónapra a mérési eredmények alapján az alábbi elszámolástechnikai adatok kerültek meghatározásra a főváros területére: Kerület Tengerszint feletti átlagos magasság A szolgáltatott földgáz átlagos fűtőértéke Átlagos barometrikus nyomásérték Nyomás­korrekciós tényező IV, V, VI., VII., VIII., IX., X., XIII., XIV, XV, XVIII., XIX., XX., XXI., XXIII. 1OOm 34,07 MJ/m3 1002,9 hPa 1,0145 I., III., XI., XVI., XVII., XXII. 200 m 34,07 MJ/m3 990,7 hPa 1,0024 II., XII. 300 m 34,07 MJ/m3 978,7 hPa 0,9906 A kampány ártott Budapestnek - állítja Atkári János, a gazdaságért felelős főpolgármester-helyettes Több mint százharmincmilliárd forint hi­tel felvételéről döntött tavaly év végén a főváros, esetenként húsz-huszonöt éves adósságszolgálati kötelezettséggel. Az ellenzékiek adósságspirált emlegettek, és azt hangoztatták, hogy a hatalmon lévők­nek nincs joguk így megkötni a majdani vezetések kezét. Az időközben elfogadott központi büdzsé sem a várt mértékben juttat támogatást Budapestnek. A fővá­ros gazdaságáért felelős főpolgármes­ter-helyettest, Atkári Jánost a kialakult helyzetről és annak okairól kérdeztük. - Adósságspirálról szakmai értelem­ben akkor beszélhetünk, ha adósságszol­gálati kapacitásunk kisebb, mint amit teljesíteni tudunk. Ezért hitelt kell fel­vennünk az előzőek törlesztésére. Ese­tünkben azonban erről szó sincs.­­ A százharmincmillió eurós szindikált hitelről azt beszélték, hogy a korábbi kötvények visszafizetésére vette fel a város.­­ Ez nem igaz, mert a kötvény 19 mil­liárdos tőkéjének visszafizetését 2003 júniusában a 46 milliárdos értékpapír-ál­lományunkból fedezzük. Továbbá, ebből fizetjük a tavalyi működési kiadásokat, vagy a 2002 végéig beérkezett beruhá­zások számláit is. Ezzel az értékpapír-ál­lományunk teljesen kimerül. Cáfolom tehát, hogy az új hiteleket a meglévők törlesztésére fordítanánk. Bár még ez sem lenne bűn. Veszély abban rejlene, ha a város nem a hitel, hanem az éves törlesztőrészletek visszafizetésére venné föl a kölcsönt. És ez óriási különbség! - Arról mit gondol, megkötheti-e a mostani vezetés a későbbiek kezét akár húsz évre is ? - A­z éves, ütemezett adósságszolgá­lat mértékéig, elismerem, megkötjük az elkövetkezendő vezetők kezét. Ha vala­ki úgy gondolja, hogy azok a beruházá­sok szükségtelenek, amelyeket ebből valósítunk meg, mondja ki. Ha ezt nem teszi, vegye tudomásul a helyzetet! Ha mosógépet, autót vagy lakást hitellel vá­sárolunk, ugyanígy megkötjük a saját kezünket. - A szindikált hitelt milyen beruházá­sokra szánják? - Mivel nem projekthitelről van szó, azaz nem „pántlikázott" pénzről, az ön­­kormányzat választhatja ki ezeket a be­ruházásokat az érvényben lévő hétéves fejlesztési tervből. - Ezt azonban a koalíció módosítani fogja. Hol tartanak az egyeztetésben? - A politikusok még ünnepelnek. De reméljük, hogy a munkacsoport rövide­sen egyeztet a részletekről. Ebben az esetben ugyanis szükség van politikai szintű konzultációra. De semmiképpen nem a pénzügyi modell megvitatására, mert az szigorúan szakmai kérdés. Nem a politikusok dolga például az idei ipar­űzési adó mértékének megbecslése. - Ezt értsük úgy, hogy ön nem is szól bele a fejlesztési terv tartalmának újra­gondolásába ? - Képviselőként természetesen van véleményem. Nyilvánvaló, hogy csak a pénzügyi lehetőségeink által megszabott kereteken belül gondolkodhatunk, ami szűkebb, mint ahogy korábban feltéte­leztük. Ezért szűkítenünk kell a beruhá­zások, fejlesztések listáját is. Jó lenne, ha a politikusok által kialakított fontos­sági sorrendben előbbre sorolnák azokat a tételeket, amelyekhez hitelt vettünk fel, hiszen így bővül az önkormányzat fejlesztési mozgástere. Persze, ez csak ajánlás. De ide sorolhatók még a címzett támogatással megvalósuló beruházások, illetőleg a csatornafejlesztések. A prob­lémát inkább az jelenti, hogy az EIB- hitelek felhasználásához saját forrást is rendelni kell, amit ha erre fordítunk, nem tudjuk másra költeni. A politikusok ezért jól megrágják a döntést.­­ Évek óta gond, hogy a tervezettnél jóval kevesebb beruházás valósul meg. Tavaly, ha jól tudom, ötven százalék kö­rül alakult ez a szám. Hogyan lehetne ezen javítani?­­ A teljesülés aránya komoly gondot nem okoz a fővárosban, hiszen a beruházások megvalósulnak, csak nem az adott költségvetési év­ben. S mi van akkor, ha egy tíz évig előkészített projekt nem december 31-ig, hanem a következő év márciusában készül el? Semmi. - Szóval, minden rend­ben van ? - Dehogy! Az előké­szítés színvonala valóban nem megfelelő. A főváros nagy mennyiségű, elma­radt beruházással küzd. A szocialista érában a ta­nács, majd az önkor­mányzat 1995-ig kevés beruházást kezelt. Válto­zást az expó hozott, amire az apparátus nem volt fel­készülve. Úgy gondolom azonban, hogy a köztisztviselők feladata inkább a kont­roll, nem pedig a beruházások előkészí­tése. Ám a politikusok szeretik a minél szélesebb „grasszálási terepet”, így a helyzet azóta sem változott. Nem okvet­lenül korrupcióra gondolok, hanem arra, hogy szeretik rajta tartani a kezüket az ügyeken. Hogy ez időben, szabályosan és zárt rendszerben történjen, azzal egy másodpercig sem törődnek. Ilyen felté­telek mellett nem méltányos elvárni az apparátustól a minőségi előkészítést. S hozzátenném: az elmaradt beruházások jó részét - főként szocialista politikusok - előkészítetlenül lobbizták be az adott év költségvetésébe. - Kezdeményezte már egy ilyen beru­házás-előkészítő szervezet létrehozását? - Igen, és úgy érzékeltem, hogy - leg­alábbis a nagyobb beruházásokra vonat­kozóan - támogatják az elképzelést. - Létező cégről van szó, vagy az ön­­kormányzat alapítaná? - A formát még nem tudjuk, de a kö­vetkező év első felében létre kell jönnie. Ellenkező esetben nem tudjuk megvaló­sítani az uniós visszatérítendő támogatá­sokkal futó beruházásokat. Közülük is a legfontosabb a kerületi csatornahálózat­ok kiépítése. - A szervezetben képviseltetik magu­kat a kerületek is? - Mindenki benne lesz, akit érint az adott beruházás. Akár a kerületek, akár az agglomerációs települések, ha a dél­budai szennyvíztisztítóra megvalósítá­sáról lesz szó. És bizonyos esetekben képviseltetni kell magát az államnak is. -Ha már szóba került az állam. Miért nem tudott a főváros az MSZP-SZDSZ- kormánynál több költségvetési támoga­tást kilobbizni? - Három okból. Az egyik nyilvánvaló­an a költségvetés nehéz helyzete, ami a Fidesz 2000-2001-es tevékenységének eredménye - közpénzekből finanszíroz­ták politikai táboruk erősítését, s túlkölte­keztek. Az MSZP vezette ellenzék pedig a választási kampányban erre még ráígért. A második, hogy 12 év alatt sem alakult ki hatékony önkormányzati lobbi a parla­mentben. S ebben, sajnos, a koalíciós po­litikusoknak is jelentős szerepük van. A harmadik pedig az a szerencsétlen alkot­mányos megoldás, hogy azonos évben tartják az országgyűlési és az önkormány­zati választásokat. Hiába kerültünk érde­mi beszélő viszonyba az újonnan létrejött MSZP-SZDSZ-kormánnyal, az önkor­mányzati választási kampányban elhang­zottak mindenkinek megkötötték a kezét. Ennek során pedig a buda­pesti MSZP katasztrofális hibákat követett el a fővá­ros érdekeivel szemben. — Mire gondol? — A kampányban élesen támadták a főváros vezeté­sét, és ezzel megakadá­lyozták, hogy a kormány később - még ha felismer­te is, mit kell tennie - presztízsveszteség nélkül segíthesse Budapestet. Azt hangoztatni, hogy a város, amikor már teljesen kivér­zett az Orbán-kormány alatt, miért nem ad többet a BKV-nak, ostobaság. Mit csináljon ezek után a kor­mány, adjon pénzt a fővá­rosnak? De sorolhatnám a hasonló, százmilliárdos nagyságrendű problémá­kat. Hiába szóltunk, hogy gyerekek, ezt ne csináljátok, agyonvágjátok a fővárost, nem hallgattak ránk. Remélem, hogy má­ra minden felelős politikai tényező lezár­ta a választási kampányt és nem a főváros érdekeinek kezelésében jelennek meg a pártpolitikai érdekek. A koalíciós megál­lapodás erre alapot nyújt.­­ Igaz, hogy a főváros 2003. évi költ­ségvetésében egy fillér működési támo­gatás sem jut a BKV-nak, amit a szocia­listák nem tartanak elfogadhatónak? - Annyit fogunk adni a cégnek, amennyit tudunk. Bizonyos értelemben maradványelven finanszírozzuk a BKV- t. A legszükségesebb kiadásokat össze­adjuk, megnézzük a bevételeket, s ha marad pénz, adunk támogatást. Az álla­mi költségvetés elfogadása után azonban kijelenthetjük, hogy erre nemigen marad pénzünk. Németh Éva Bizonyos értelemben maradvány elven finanszírozzuk a BKV-t, ha marad pénz, adunk támogatást. Az állami költségvetés elfogadása után azonban erre nemigen marad pénzünk. Szűkítik a fejlesztések listáját Dohányosok, figyelem! A budapesti ANTI DOHÁNY BT. a németországi QUANTUM GESELLSCHAFT FÜR BIORESONANZ mBh Cottbus társasággal együttműködve csatlakozik az Összeurópai Dohányzásellenes Mozgalomhoz, és várja Önöket egy egyszeri és fájdalommentes dohányzásról leszoktató kezelésre. A kezelést immár 20 éve nagy sikerrel végzik Németországban, a legkorszerűbb bioinformációs szállítástechnika segítésével. Tapasztalataink és a kezelések eredményessége azt mutatják, hogy függetlenül attól, hány éve dohányzik, az egyszeri kezelés is elegendő lehet. Bejelentkezés, időpont-egyeztetés és részletes információk az alábbi telefonszámon: 343-13-49, hétfőtől péntekig 10-18 óráig.

Next