Népszabadság - Budapest melléklet, 2003. február
2003-02-25
24 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2003. FEBRUÁR 25., KEDD UTAK ÉS UTASOK . A Béla király úton a György Aladár utca után felbontották az Istenhegyi út felé vezető oldalt gázvezeték-javítás miatt. A munkaterület egy kanyar előtt van, ezért fokozott óvatossággal haladjanak mindkét irányból! A Báthory utcában a Szemere utcánál gázvezetéket javítanak, emiatt a Kossuth Lajos tér felé vezető oldalt lezárták. Csak egy sáv járható! • A 86-os autóbuszok Batthyány téri megállóját kb. 40 méterrel hátrább helyezték, mert a csarnokot felújítják. • A 166-os autóbuszok a Grassalkovich út-Hősök tere útvonalon viszik az utasokat, mert a Templom utcát lezárták a Tárcsás utca és az Erzsébet utca között. • A VIII., Vas utcában építkeznek, ezért a Kőfaragó utca után egy szakaszon a fél útpályát elkerítették a forgalom elől és tilos megállni. • A Reáltanoda utcát a Szép utcától a Magyar utcáig egyirányúsították. • A Dob utcában az Izabella utca és a Rózsa utca között csak egy sáv járható. • Az Izabella utcában felújítják a gázvezetéket az Andrássy út és az Aradi utca között, a felére szűkült útpályán váltakozó irányban lehet közlekedni. • A Kőbányai úton csak egy sáv járható a Könyves Kálmán körúttól a Mázsa utcáig, innen a Mázsa térig pedig a kifelé vezető külső sávot bontották fel. • A Bocskai úton a Fehérvári úti csomópontban tart az átépítés, így mindkét irányban sávlezárás nehezíti az áthaladást. A Petőfi híd felől érkezők nem kanyarodhatnak balra a Fehérvári útra, ezt korábban a Bogdánfy utcánál tehetik meg. A Fehérvári úton a Bocskai út és a Móricz Zsigmond körtér között továbbra is csak a BKV járatai közlekedhetnek. Forrás: Fővinform muniktársa Az olvasók vonala Keressenek bennünket Budapesttel kapcsolatos kérdéseikkel, lakóhelyi problémáikkal. Megpróbálunk segíteni, és beszámolunk arról, hogy mi történt telefonjaik nyomán. Cikkeinkről szóló észrevételeiket is szívesen fogadjuk. Munkatársunk délelőtt tizenegy és délután négy óra között várja hívásaikat. Telefonszámunk: 436-4653. Fax: 388-6038. Rovatunk e-mail címe: budapest@nepszabadsag.hu Ma Bárkay Tamás várja hívásaikat. BUDAPEST LEVEGŐMINŐSÉGE MA Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján* 65 S02 NO2 co Belváros Külváros Budapesten és környékén általában mérsékelten, forgalmasabb utak mentén erősebben szennyezett a levegő. A következő napokban sem várható lényeges változás az időjárásunkban, ezért a légszennyező anyagok további lassú dúsulására számíthatunk. A minősítés négy fokozata: alacsonyan, mérsékelten, közepesen, erősen szennyezett. * Előrejelzés a napi átlagokra a levegőminőségi határérték százalékában. Budapest vendége, Theodora Enache Úgy bújik elő belőlem a dzsessz, mint egy kis vadóc - mondja Theodora Enache román énekesnő, majd nagyot hörpint az ásványvizes palackból. Közvetlenül a nagy sikerű hangverseny után beszélgetünk, amelyet a hét végén adott barátaival a Közép-európai Egyetem és a Román Kulturális Intézet szervezésében, az előbbi nagytermében. Másodszor jár nálunk, most éppen Svájcból, Génfből jöttek, Klagenfurt és Bécs érintésével. De Theodorának a kikapcsolódás helyett ezúttal is csak a hordozható szintetizátoron való gyakorlás jutott. Nagy várakozással tekintettek a pesti koncert elé, s ahogy átjöttek a kivilágított Lánchídon, igencsak lenyűgözte őket a város. Mint mondja, tíz éve foglalkozik hivatásszerűen az énekléssel azóta, hogy díjat nyert a nagyszebeni fesztiválon. Szerepelt - különféle kísérettel - Moszkvában, Rómában, Milánóban, Zürichben is. Immár hat lemeze jelent meg, az utolsó Amerikában. Magyarországon először tavaly, a szegedi dzseszfesztiválon lépett fel, ahol amerikai klasszikusokat adott elő. Különböző formációkban énekel: az egyetlen biztos pont csak az, hogy minden vasárnap este fellép a Prométheuszról elnevezett bukaresti dzsesszklubban, ahol egyébként időnként budapestiek is játszanak. Sok lemondással járhat a hivatása: napi négy-öt órát gyakorol, jóga-, és légzőgyakorlatokat végez, énektanárhoz jár, s kilencéves kislányát is nevelnie kell. Most Bukarestben él, előtte matematikát tanult a jászvárosi egyetemen, még annak előtte Onyesten (Onesti) született - fedje homály, hogy hányban. Onyest persze jó ajánlólevél: tudvalevőleg innen indult a világhír felé Nadia Comaneci is. S különben sem veszhet el a tehetsége annak, akinek olyan határozott asszonyság az impresszáriója, mint a nagyszebeni Iuliana Dragutoiu, a Lobbyart Alapítvány elnöke, aki ezúttal a Népszabadság tolmácsa volt. Sz. L. L. FOTÓ: KOVÁTS ZSOLT DAEWOO KALOS ELADÓ 1 990 000 Ft Szervokormány, elektromos ablak, központi zár, 3 év garancia. ________Kilátó_________ Tél van - jégborda, kátyú nincs Bécs, Berlin, Párizs, Moszkva, London: hol hogyan csinálják? Budapesten manapság az Andrássy úton is kaland az autózás, a vezető szlalomozhat-ha tud -a fagy okozta úthibákat kerülgetve. Nem így legközelebbi szomszédunkban, a fővárostól kétszázötven kilométernyire fekvő Bécsben, ahol pedig szintén szokott tél lenni, és az idei például semmivel sem enyhébb ott, mint itt. Tudósítóink körképe öt európai fővárosból: hol hogyan tartják karban a téli utakat. Az osztrák fővárosban az önkormányzat 28-as ügyosztálya, az útkarbantartási és útépítési osztály felelős a fagykárok elhárításáért. Az egyébként hathetenként esedékes ellenőrzést a téli hónapokban sűrítik. Ha kell, mint az idei szokatlanul hideg télen, akár naponta járják az ellenőrök az utakat. Az idén a január közepén kezdődött rendkívüli fagyok - és a kivételesen engedélyezett sózás - miatt keletkezett összesen mintegy 10 ezer útfelfagyás javítására megháromszorozták a járműállományt. Az állandó alkalmazottak létszámát szerződéses cégek munkatársaival bővítették, az útjavító csapatok a hét végén is úton vannak. A kritikus útszakaszokat az MA 28-as osztály munkatársai naponta ellenőrzik, minden kétcentisnél mélyebb lyuk javításra szorulónak minősül. A megadott telefonszámon reggel fél nyolc és fél kettő között várják a lakossági bejelentéseket, amelyeket azonnal ellenőriznek. A hiba megállapítása után a sürgősségtől függően hamarosan megkezdődik a munka. A kézzel megtisztított gödröket ideiglenesen hideg aszfalttal, ha lehetséges, forró aszfaltkeverékkel töltik fel, és végül a szokott technológiával, úthengerrel egyengetik el. A végleges javításokat, az általános karbantartást a melegebb évszakokban, a költségvetési lehetőségek és az előre megszabott terv szerint végzik el. Ha nagyobb szakaszokon összefüggő útjavítás szükséges, pályázatot írnak ki a munkára. A nyertes az a cég, amelyik a legjobb ajánlatot adta. Az elbírálásnál a munka várható időtartama is számít. A mintegy 2500 kilométeres bécsi utcahálózat téli rendkívüli javítása az időjárástól függően 750 ezer-1 millió 450 ezer euró közötti kiadással jár. Ami a felelősség kérdését illeti, az osztrák KRESZ előírja, hogy az autós köteles az útviszonyoknak megfelelő sebességet választani. Bécs városának ugyanakkor felelősségbiztosítása van: ha nyilvánvalóvá válik, hogy az útfenntartó vétkes mulasztása sérülést okozott a gépkocsiban, a kárt e biztosítás alapján térítik meg. Minden egyes ügyet gondosan kivizsgálnak. A hóeltakarítás az önkormányzat 48-as ügyosztályára, az MA 48-ra tartozik. A 79 nagy teljesítményű teherautó és 128 kisteherautó mellett szükség esetén magánvállalkozások segítik a szórást és takarítást. A felkupacolt havat elhordják, nemigen fordul elő, hogy napokkal a havazás után akár a mellékútvonalakon hótorlaszok akadályoznák a haladást vagy a parkolást. Ha húszcentisnél magasabb a hó a járdák mellett, felfüggesztik a parkolási díjfizetési kötelezettséget, amíg „csak” nehéz beparkolni, de a fizetési kötelezettség érvényben van, az ellenőrök elnézőbbek, és nem büntetnek. Berlinben hasonló a helyzet. A pedáns és - legalábbis a nyugati országrészben - valószínűleg Európa legjobb úthálózatát fenntartó németek, az illetékes városvezetők nem tűrnék el hosszabb ideig a téli felfagyásokat, kátyúkat, el nem takarított, jégtömbbé fagyott hóbuckákat - már csak anyagi okokból sem. Ha ugyanis az autós bizonyítja: kocsija valamelyik városi szolgáltató vállalat (köztisztasági vállalat, hóeltakarító szolgálat) hibájából megrongálódott, sikerrel perelheti a helyi önkormányzatot. Márpedig a német főváros, amely rekordösszegű költségvetési hiánnyal küszködik, nem engedhet meg magának ilyen luxust. Berlinben például nagyobb hóesés kezdetén már a helyszínen, a kulcsfontosságú utakon cirkálnak a hóeltakarító, sózó-szórógépek, és a járhatóságot általában biztosítják, nem várják meg, amíg az autók jéggé tapossák a friss havat. Gondoskodnak a járdákról is, persze külön pénzért. A város által támogatott magáncégeknek ügyes, kistraktorra hasonlító speciális munkagépeik vannak, amelyekkel a járdákról söprik el a havat. Ha minden kötél szakad, jönnek az egyébként a parkok tisztán tartására szerződtetett, közmunkára kötelezett szociális segélyből élők, akik lapáttal, kézi erővel segítenek. A német főváros keleti részében azonban vannak még olyan, az előző rendszerből fennmaradt, kevésbé fontos utcák, útszakaszok, amelyek semmivel sem jobbak a hírhedt budapesti, kátyúk lyuggatta közlekedési szakaszoknál, és ahol a gödrök élettartama helyi rekordot dönt. A párizsi körgyűrűn autózva gyakran lehet érezni aszfaltfoltozásokat, de kátyúkat és - a személygépkocsi-tengelyekre nézve szintén veszélyes lyukakat, repedéseket nem. Általában hasonló a helyzet a francia főváros több mint 1600 km hosszú közúti hálózatában. A rendkívül intenzív gépkocsiforgalomból eredő terhelés és az idei tél - párizsi viszonyokhoz képest rendkívül hideg időjárása persze nem marad nyomtalan, az útkárok azonban minimálisak. Az itteni városházán amúgy is presztízskérdésnek tekintik, hogy Franciaország „első számú kirakatában”, azaz Párizsban jó minőségű közszolgáltatás álljon az itt élők és az ide látogatók rendelkezésére - beleértve a közutakat is. A Péripherique-et, a párizsi körgyűrűt naponta több mint 1,1 millió gépjármű koptatja. A felújítások és az útjavítások lényegében folyamatosak. A 35 km hosszú körgyűrűn szakaszosan, a júliusaugusztusi időszakban dolgoznak, az éjszakai munkálatok során új burkolattal borítják be a kijelölt útpályát. Évközben - szintén a forgalom szempontjából nyugodtabb éjszakai órákban — végzik el a kisebb javításokat, a napközben észlelt lyukak és repedések „feltöltését”. A hideg telekhez szokott orosz főváros az idén 5,6 milliárd rubelt (mintegy 40 milliárd forintot) költ a hó eltakarítására - közölte lapunkkal Borisz Korsunkov, a moszkvai önkormányzat illetékes főosztályvezetője. Erre szükség is van, hiszen itt egy átlagos télen mintegy másfél méter hó esik. Ezért a havat Moszkvában nem csupán félretolják, hanem el is szállítják a főútvonalakról. Korsunkov szerint a legnagyobb gond, hogy viszonylag kevés az erre a célra felhasználható teherautó. Ami a kátyúkat illeti, az autósoknak Moszkvában is igencsak résen kell lenniük. Bár a város minden tavasszal nagy erőfeszítéseket tesz a lyukak eltüntetésére, teljes felújításra itt sem mindenhol futja. Az általános gyakorlat az, hogy a burkolat legfelső részét lemarják, majd odaöntik az új aszfaltréteget. Ez persze kéthárom télnél akkor sem bír ki többet, ha figyelembe vesszük, hogy az itteni tartós hideg sokkal kevésbé károsítja az utakat, mint a fagyás és olvadás gyakori váltakozása. Londonban a viszonylag enyhe tél nem teremt hóbuckákat, jégbordákat és kátyúkat, a különböző közüzemi vállalatok viszont rendszeresen felbontják az aszfaltot. A február 17-én valósággá vált londoni „dugóadó” (hétfőtől péntekig, reggel 7 és este fél hét között jó húsz négyzetkilométeren napi ötfontos behajtási díjat kell fizetni) ha mást nem is, anynyit máris bebizonyított, milyen önkényes és ötletszerű itt az útépítés. Egyszeriben eltűntek a főútvonalakról az exkavátorok, fúrógépek, és ahol nemrégiben még átlagosan óránkénti 15 kilométeres csigalassúsággal lehetett araszolni, a Stranden vagy a Piccadillyn, most szinte átsuhannak az autósok. A londoni önkormányzat ugyanis a dugóadó bevezetésének lélektani előkészítéseként leállította az útépítést és karbantartást, a forgalom azonnal érezhetően, mintegy 15 százalékkal csökkent. Ken Livingstone főpolgármester közlekedési stratégiájában kiemelt helyet foglal el az útépítések koordinációja. A Transport of London közlekedési főigazgatóságon belül külön úgynevezett útmenedzsment-divízió, azon belül pedig útépítési munkacsoport működik, melynek feladata az építési munkák jobb tervezése és a lehető leggyorsabb és legbiztonságosabb lebonyolítása. A közlekedési főigazgatóság most a forgalmas Camden kerületben kísérletképpen bevezette, hogy a közüzemi vállalatoknak napidíjat kelljen fizetniük az utak feltárásáért. Így jól felfogott érdekük, hogy minél rövidebb ideig és minél ritkábban zavarják meg az utcák forgalmát, illetve egyeztessenek egymással, például a gázosok és a telefonosok próbáljanak meg osztozni a kiásott gödrökön. Egy nemrégiben napvilágot látott tanulmány szerint a forgalmi dugókhoz vezető balesetek 25 százaléka útfelbontások környékén történik, ahol különben kétszer akkora a balesetek veszélye, mint a sima utakon. Nemcsak London, ahol ez különösen égető, hanem az egész Egyesült Királyság számos európai ország mögött kullog útépítés dolgában, nem alkalmazza például a történetesen éppen brit mérnökök által kifejlesztett, a forgalmat nem zavaró „árokmentes” útjavítási technológiákat. Az útépítésekkel kapcsolatos fennakadások, az üzleti életnek okozott kár súlyát jelzi, hogy jelenleg keresik azt a személyt, aki alkalmas a londoni közlekedési főigazgatóságon belül létrehozott, a „drogcárhoz” hasonló „forgalmi cár” pozíciójának betöltésére. A munkaköri leírás kifejezetten az útépítések koordinálását, a fennakadások minimalizálását tartalmazza. Dési András (Párizs), Dunai Péter (Berlin), R. Hahn Veronika (London), Szalai Zoltán (Moszkva), Szászi Júlia (Bécs) Az osztrák fővárosban megadott telefonszámon reggel fél nyolc és fél kettő között várják a lakossági bejelentéseket az úthibákról. Moszkvában nemcsak félretolják, hanem el is szállítják a havat a főútvonalakról FOTÓ: GÁRDI BALÁZS