Népszabadság - Budapest melléklet, 2003. február

2003-02-25

24 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2003. FEBRUÁR 25., KEDD UTAK ÉS UTASOK . A Béla király úton a György Aladár utca után felbontották az Istenhegyi út felé vezető oldalt gázvezeték-javítás miatt. A munkaterület egy kanyar előtt van, ezért fokozott óvatossággal halad­janak mindkét irányból!­­ A Báthory utcában a Szemere utcá­nál gázvezetéket javítanak, emiatt a Kossuth Lajos tér felé vezető oldalt le­zárták. Csak egy sáv járható! • A 86-os autóbuszok Batthyány téri megállóját kb. 40 méterrel hátrább he­lyezték, mert a csarnokot felújítják. • A 166-os autóbuszok a Grassalkovich út-Hősök tere útvonalon viszik az uta­sokat, mert a Templom utcát lezárták a Tárcsás utca és az Erzsébet utca között. • A VIII., Vas utcában építkeznek, ezért a Kőfaragó utca után egy szakaszon a fél útpályát elkerítették a forgalom elől és tilos megállni. • A Reáltanoda utcát a Szép utcától a Magyar utcáig egyirányúsították. • A Dob utcában az Izabella utca és a Rózsa utca között csak egy sáv járható. • Az Izabella utcában felújítják a gáz­vezetéket az Andrássy út és az Aradi ut­ca között, a felére szűkült útpályán vál­takozó irányban lehet közlekedni. • A Kőbányai úton csak egy sáv járható a Könyves Kálmán körúttól a Mázsa ut­cáig, innen a Mázsa térig pedig a kifelé vezető külső sávot bontották fel. • A Bocskai úton a Fehérvári úti cso­mópontban tart az átépítés, így mindkét irányban sávlezárás nehezíti az áthala­dást. A Petőfi híd felől érkezők nem ka­nyarodhatnak balra a Fehérvári útra, ezt korábban a Bogdánfy utcánál tehetik meg. A Fehérvári úton a Bocskai út és a Móricz Zsigmond körtér között tovább­ra is csak a BKV járatai közlekedhetnek. Forrás: Fővinform muniktá­rsa Az olvasók vonala Keressenek bennünket Budapesttel kapcsolatos kérdéseikkel, lakóhelyi problémáikkal. Megpróbálunk segí­teni, és beszámolunk arról, hogy mi történt telefonjaik nyomán. Cikke­inkről szóló észrevételeiket is szívesen fogadjuk. Munkatársunk délelőtt tizenegy és délután négy óra között várja hívásaikat. Telefonszámunk: 436-4653. Fax: 388-6038. Rovatunk e-mail cí­me: budapest@nepszabadsag.hu Ma Bárkay Tamás várja hívásaikat. BUDAPEST LEVEGŐMINŐSÉGE MA Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján* 65 S02 NO2 co Belváros Külváros Budapesten és környékén általában mérsékelten, forgalmasabb utak mentén erősebben szennyezett a levegő. A következő napokban sem várható lényeges változás az időjárásunkban, ezért a légszennyező anyagok további lassú dúsulására számíthatunk. A minősítés négy fokozata: alacsonyan, mérsékelten, közepesen, erősen szennyezett. * Előrejelzés a napi átlagokra a levegőminőségi határérték százalékában. Budapest vendége, Theodora Enache Úgy bújik elő belőlem a dzsessz, mint egy kis vadóc - mondja Theodora Enache román énekesnő, majd nagyot hörpint az ásványvizes palackból. Köz­vetlenül a nagy sikerű hangverseny után beszélgetünk, amelyet a hét végén adott barátaival a Közép-európai Egyetem és a Román Kulturális Intézet szervezésében, az előbbi nagytermében. Másodszor jár nálunk, most éppen Svájcból, Génfből jöttek, Klagenfurt és Bécs érintésével. De Theodorának a kikapcsolódás helyett ez­úttal is csak a hordozható szintetizátoron való gyakorlás jutott. Nagy várakozással tekintettek a pesti koncert elé, s ahogy át­jöttek a kivilágított Lánchídon, igencsak lenyűgözte őket a város. Mint mondja, tíz éve foglalkozik hi­vatásszerűen az énekléssel­­ azóta, hogy díjat nyert a nagyszebeni fesztiválon. Szerepelt - különféle kísérettel - Moszkvában, Rómában, Milánóban, Zü­richben is. Immár hat lemeze jelent meg, az utolsó Amerikában. Magyarországon először tavaly, a szegedi dzseszfesz­­tiválon lépett fel, ahol amerikai klasszi­kusokat adott elő. Különböző formá­ciókban énekel: az egyetlen biztos pont csak az, hogy minden vasárnap este fel­lép a Prométheuszról elnevezett buka­resti dzsesszklubban, ahol egyébként időnként budapestiek is játszanak. Sok lemondással járhat a hivatása: na­pi négy-öt órát gyakorol, jóga-, és légző­gyakorlatokat végez, énektanárhoz jár, s kilencéves kislányát is nevelnie kell. Most Bukarestben él, előtte matematikát tanult a jászvárosi egyetemen, még an­nak előtte Onyesten (Onesti) született - fedje homály, hogy hányban. Onyest persze jó ajánlólevél: tudvale­vőleg innen indult a világhír felé Nadia Comaneci is. S különben sem veszhet el a tehetsége annak, akinek olyan határo­zott asszonyság az impresszáriója, mint a nagyszebeni Iuliana Dragutoiu, a Lobbyart Alapítvány elnöke, aki ezúttal a Népszabadság tolmácsa volt. Sz. L. L. FOTÓ: KOVÁTS ZSOLT D­AEWOO KALOS ELADÓ 1 990 000 Ft Szervokormány, elektromos ablak, központi zár, 3 év garancia. ________Kilátó_________ Tél van - jégborda, kátyú nincs Bécs, Berlin, Párizs, Moszkva, London: hol hogyan csinálják? Budapesten manapság az Andrássy úton is kaland az autózás, a vezető szlalomoz­­hat-ha tud -a fagy okozta úthibákat ke­rülgetve. Nem így legközelebbi szomszé­dunkban, a fővárostól kétszázötven kilo­méternyire fekvő Bécsben, ahol pedig szintén szokott tél lenni, és az idei például semmivel sem enyhébb ott, mint itt. Tudó­sítóink körképe öt európai fővárosból: hol hogyan tartják karban a téli utakat. Az osztrák fővárosban az önkormány­zat 28-as ügyosztálya, az útkarbantartási és útépítési osztály felelős a fagykárok el­hárításáért. Az egyébként hathetenként esedékes ellenőrzést a téli hónapokban sűrítik. Ha kell, mint az idei szokatlanul hideg télen, akár naponta járják az ellen­őrök az utakat. Az idén a január közepén kezdődött rendkívüli fagyok - és a kivé­telesen engedélyezett sózás - miatt kelet­kezett összesen mintegy 10 ezer útfelfa­­gyás javítására megháromszorozták a jár­műállományt. Az állandó alkalmazottak létszámát szerződéses cégek munkatár­saival bővítették, az útjavító csapatok a hét végén is úton vannak. A kritikus út­szakaszokat az MA 28-as osztály munka­társai naponta ellenőrzik, minden kétcen­­tisnél mélyebb lyuk javításra szorulónak minősül. A megadott telefonszámon reg­gel fél nyolc és fél kettő között várják a lakossági bejelentéseket, amelyeket azonnal ellenőriznek. A hiba megállapí­tása után a sürgősségtől függően hamaro­san megkezdődik a munka. A kézzel megtisztított gödröket ideiglenesen hideg aszfalttal, ha lehetséges, forró aszfaltke­verékkel töltik fel, és végül a szokott technológiával, úthengerrel egyengetik el. A végleges javításokat, az általános karbantartást a melegebb évszakokban, a költségvetési lehetőségek és az előre megszabott terv szerint végzik el. Ha na­gyobb szakaszokon összefüggő útjavítás szükséges, pályázatot írnak ki a munkára. A nyertes az a cég, amelyik a legjobb ajánlatot adta. Az elbírálásnál a munka várható időtartama is számít. A mintegy 2500 kilométeres bécsi ut­cahálózat téli rendkívüli javítása az időjá­rástól függően 750 ezer-1 millió 450 ezer euró közötti kiadással jár. Ami a felelősség kérdését illeti, az osztrák KRESZ előírja, hogy az autós kö­teles az útviszonyoknak megfelelő sebes­séget választani. Bécs városának ugyan­akkor felelősségbiztosítása van: ha nyil­vánvalóvá válik, hogy az útfenntartó vét­kes mulasztása sérülést okozott a gépko­csiban, a kárt e biztosítás alapján térítik meg. Minden egyes ügyet gondosan ki­vizsgálnak. A hóeltakarítás az önkormányzat 48-as ügyosztályára, az MA 48-ra tartozik. A 79 nagy teljesítményű teherautó és 128 kisteherautó mellett szükség esetén ma­gánvállalkozások segítik a szórást és ta­karítást. A felkupacolt havat elhordják, nemigen fordul elő, hogy napokkal a ha­vazás után akár a mellékútvonalakon hó­torlaszok akadályoznák a haladást vagy a parkolást. Ha húszcentisnél magasabb a hó a járdák mellett, felfüggesztik a parko­lási díjfizetési kötelezettséget, amíg „csak” nehéz beparkolni, de a fizetési kö­telezettség érvényben van, az ellenőrök elnézőbbek, és nem büntetnek. Berlinben hasonló a helyzet. A pedáns és - legalábbis a nyugati országrészben - valószínűleg Európa legjobb úthálózatát fenntartó németek, az illetékes városve­zetők nem tűrnék el hosszabb ideig a téli felfagyásokat, kátyúkat, el nem takarított, jégtömbbé fagyott hóbuckákat - már csak anyagi okokból sem. Ha ugyanis az autós bizonyítja: kocsija valamelyik vá­rosi szolgáltató vállalat (köztisztasági vállalat, hóeltakarító szolgálat) hibájából megrongálódott, sikerrel perelheti a helyi önkormányzatot. Márpedig a német fővá­ros, amely rekordösszegű költségvetési hiánnyal küszködik, nem engedhet meg magának ilyen luxust. Berlinben például nagyobb hóesés kezdetén már a helyszí­nen, a kulcsfontosságú utakon cirkálnak a hóeltakarító, sózó-szórógépek, és a járha­tóságot általában biztosítják, nem várják meg, amíg az autók jéggé tapossák a friss havat. Gondoskodnak a járdákról is, per­sze külön pénzért. A város által támoga­tott magáncégeknek ügyes, kistraktorra hasonlító speciális munkagépeik vannak, amelyekkel a járdákról söprik el a havat. Ha minden kötél szakad, jönnek az egyébként a parkok tisztán tartására szer­ződtetett, közmunkára kötelezett szociá­lis segélyből élők, akik lapáttal, kézi erő­vel segítenek. A német főváros keleti ré­szében azonban vannak még olyan, az előző rendszerből fennmaradt, kevésbé fontos utcák, útszakaszok, amelyek semmivel sem jobbak a hírhedt budapes­ti, kátyúk lyuggatta közle­kedési szakaszoknál, és ahol a gödrök élettartama helyi rekordot dönt. A párizsi körgyűrűn au­tózva gyakran lehet érezni aszfaltfoltozásokat, de ká­tyúkat és - a személygép­kocsi-tengelyekre nézve szintén veszélyes­­ lyuka­kat, repedéseket nem. Ál­talában hasonló a helyzet a francia főváros több mint 1600 km hosszú közúti há­lózatában. A rendkívül intenzív gépko­csiforgalomból eredő terhelés és az idei tél - párizsi viszonyokhoz képest rendkí­vül­­ hideg időjárása persze nem marad nyomtalan, az útkárok azonban minimá­lisak. Az itteni városházán amúgy is presztízskérdésnek tekintik, hogy Fran­ciaország „első számú kirakatában”, azaz Párizsban jó minőségű közszolgáltatás álljon az itt élők és az ide látogatók ren­delkezésére - beleértve a közutakat is. A Péripherique-et, a párizsi körgyűrűt naponta több mint 1,1 millió gépjármű koptatja. A felújítások és az útjavítások lényegében folyamatosak. A 35 km hosszú körgyűrűn szakaszosan, a július­augusztusi időszakban dolgoznak, az éj­szakai munkálatok során új burkolattal borítják be a kijelölt útpályát. Évközben - szintén a forgalom szempontjából nyu­­godtabb éjszakai órákban — végzik el a kisebb javításokat, a napközben észlelt lyukak és repedések „feltöltését”. A hideg telekhez szokott orosz főváros az idén 5,6 milliárd rubelt (mintegy 40 milliárd forintot) költ a hó eltakarítására - közölte lapunkkal Borisz Korsunkov, a moszkvai önkormányzat illetékes főosz­tályvezetője. Erre szükség is van, hiszen itt egy átlagos télen mintegy másfél méter hó esik. Ezért a havat Moszkvában nem csupán félretolják, hanem el is szállítják a főútvonalakról. Korsunkov szerint a leg­nagyobb gond, hogy viszonylag kevés az erre a célra felhasználható teherautó. Ami a kátyúkat illeti, az autósoknak Moszkvában is igencsak résen kell len­niük. Bár a város minden tavasszal nagy erőfeszítéseket tesz a lyukak eltüntetésé­re, teljes felújításra itt sem mindenhol fut­ja. Az általános gyakorlat az, hogy a bur­kolat legfelső részét lemarják, majd oda­öntik az új aszfaltréteget. Ez persze két­­három télnél akkor sem bír ki többet, ha figyelembe vesszük, hogy az itteni tartós hideg sokkal kevésbé károsítja az utakat, mint a fagyás és olvadás gyakori váltako­zása. Londonban a viszonylag enyhe tél nem teremt hóbuckákat, jégbordákat és kátyúkat, a különböző közüzemi vállala­tok viszont rendszeresen felbontják az aszfaltot. A február 17-én valósággá vált londoni „dugóadó” (hétfőtől péntekig, reggel 7 és este fél hét között jó húsz négyzetkilométeren napi ötfontos behaj­tási díjat kell fizetni) ha mást nem is, any­­nyit máris bebizonyított, milyen önké­nyes és ötletszerű itt az útépítés. Egysze­riben eltűntek a főútvonalakról az exka­vátorok, fúrógépek, és ahol nemrégiben még átlagosan óránkénti 15 kilométeres csigalassúsággal lehetett araszolni, a Stranden vagy a Piccadillyn, most szinte átsuhannak az autósok. A londoni önkor­mányzat ugyanis a dugóadó bevezetésé­nek lélektani előkészítéseként leállította az útépítést és karbantar­tást, a forgalom azonnal érezhetően, mintegy 15 százalékkal csökkent. Ken Livingstone főpol­gármester közlekedési stratégiájában kiemelt he­lyet foglal el az útépítések koordinációja. A Transport of London közlekedési fő­­igazgatóságon belül külön úgynevezett útmenedzs­­ment-divízió, azon belül pedig útépítési munkacso­port működik, melynek feladata az építési munkák jobb tervezése és a lehető leggyorsabb és legbiztonságosabb lebo­nyolítása. A közlekedési főigazgatóság most a forgalmas Camden kerületben kí­sérletképpen bevezette, hogy a közüzemi vállalatoknak napi­díjat kelljen fizetniük az utak feltárásáért. Így jól felfogott érde­kük, hogy minél rövidebb ideig és minél ritkábban zavarják meg az utcák forgal­mát, illetve egyeztessenek egymással, például a gázosok és a telefonosok pró­báljanak meg osztozni a kiásott gödrö­kön. Egy nemrégiben napvilágot látott ta­nulmány szerint a forgalmi dugókhoz ve­zető balesetek 25 százaléka útfelbontások környékén történik, ahol különben két­szer akkora a balesetek veszélye, mint a sima utakon. Nemcsak London, ahol ez különösen égető, hanem az egész Egye­sült Királyság számos európai ország mögött kullog útépítés dolgában, nem al­kalmazza például a történetesen éppen brit mérnökök által kifejlesztett, a forgal­mat nem zavaró „árokmentes” útjavítási technológiákat. Az útépítésekkel kapcsolatos fennaka­dások, az üzleti életnek okozott kár súlyát jelzi, hogy jelenleg keresik azt a sze­mélyt, aki alkalmas a londoni közlekedé­si főigazgatóságon belül létrehozott, a „drogcárhoz” hasonló „forgalmi cár” po­zíciójának betöltésére. A munkaköri le­írás kifejezetten az útépítések koordinálá­sát, a fennakadások minimalizálását tar­talmazza. Dési András (Párizs), Dunai Péter (Berlin), R. Hahn Veronika (London), Szalai Zoltán (Moszkva), Szászi Júlia (Bécs) Az osztrák fővárosban megadott telefonszámon reggel fél nyolc és fél kettő között várják a lakossági bejelentéseket az úthibákról. Moszkvában nemcsak félretolják, hanem el is szállítják a havat a főútvonalakról FOTÓ: GÁRDI BALÁZS

Next