Népszabadság - Pest Megyei Krónika melléklet, 1997. április

1997-04-02

A legújabb komp is több mint 15 éves Szövetségbe tömörült révhajósok - Ki gondoskodik az átkelőkről? A megye 14 révátkelőjének tulajdoni viszonyai rendezetlenek, a kompok, hajók pedig felújításra szorulnak. Ezen próbál segíteni a Révhajósok Országos Szövetsége, amely eredetileg a Pest Megyei Révhajózási Vállalat néhány évvel ezelőtti felszámolását követő­en jött létre. Munkájuk erősen kötődik tehát a régióhoz, azon be­lül is a Szentendrei-sziget és Vác térségéhez, hiszen a legnagyobb, az idegenforgalmi szezonban legjobban megterhelt dunai révát­kelők itt találhatók. 1992-ben, a Pest Megyei Rév­hajózási Vállalat megszűnése után a megyei révállomások és hajóparkjuk kis vállalkozások illetve önkormányzatok kezelé­sébe kerültek. Az üzemeltetők létrehozták azt az önkéntes szakmai tömörülést, amely a többi „vízparti” megye csatla­kozása után a Révhajósok Or­szágos Szövetsége (ROSZ) ne­vet kapta. A szervezet hétfős el­nökségének tagja, az érdi Kuba Zoltán, aki elmondta, hogy je­lenleg legfontosabb tevékenysé­gük egy munkaprogram irányí­tása, amelynek során a révészek szakmai képzést kapnak. A ha­jósoknak rádió- és radarkezelé­si ismereteket oktatnak, de ha­jóvezetői vizsgákra is felkészí­tenek. Feladatuk az is, hogy a révész betegsége esetén hajóve­zetőt kölcsönözzenek az állo­másoknak, vagy szükség esetén műszaki segítséget nyújtsanak. A szervezet munkája során két részre, Budapesttől északra és délre eső övezetre osztja a Pest megyei réveket. Kuba Zol­tán az északi területen is két tí­pusú­­ forgalmat különít el. Az egyik munkahelyi forgalomhoz kötődő személyi átkelés. A Du­na bal partjának települései, például Visegrád vagy Pilisma­rót ugyanis a jobb part fejlet­tebb tömegközlekedését hasz­nálva jutnak el a nagyobb váro­sokba, mint Vác vagy Budapest. Ehhez természetesen át kell kelniük a Dunán, de nem komp­pal, hiszen nem személygépko­csival közlekednek. A kompok ideje az idegenforgalmi szezon­ban jön el, amikor a Dunaka­nyar látványosságaira kíváncsi autós turisták tömege lepi el a révek rámpáit. Ilyenkor a leg­nagyobb dunai rév, a Vác-Tahi­­tótfalu és a jelentős Dunake­­szi-Horány vonalon is folyama­tosan járnak a kompok. Érde­kes, hogy a révhajózás ezen a területen ennek ellenére veszte­séges lenne a magas rezsi és üzemanyagköltségek miatt. A nagy „kasszát” az átkelőhelyre települt büfék, kempingek, szu­venírboltok jelentik. Az üze­meltetők ekkor próbálnak tőkét pumpálni a télen pangó üzletbe. A fővárostól délre eső dunai szakasz, a Csepel-sziget forgal­mára kevéssé jellemző a turiz­mus. A révhajózás inkább a szi­get ipari hálózatát egészíti ki. Százhalombatta, Adony és Ercsi környékén nagy teherbírású, 20- 50 tonnás vízi járművek dolgoz­nak. Forgalmuk különösen erős például a cukorrépa-betakarítás idején. Személyi forgalmat alig bonyolítanak, hiszen a szigetre hídon át is be lehet jutni. Bármilyen funkciót is tölte­nek be a BÖSZ által összefo­gott üzemeltetők hajói, mind­egyikre jellemző a rossz műsza­ki állapot. A legújabb komp is több mint tizenöt éves, az ennél régebbiek közül pedig igen sok hajó acélszerkezete szorulna felújításra, némelyik teljes fe­­néklemezcserére. A szövetség rendszeresen pályázik a felújí­tásra fordítandó pénzre tárca­közi kiírásokon. Kuba Zoltán szerint azonban szem előtt kell tartani, hogy az így kapott összegek is csak a napi szállítás színvonalának fenntartására elegendők, teljesen felújított járműveket nem tudnak „vará­zsolni” belőlük. A műszaki ál­lapotokra az is jellemző, hogy a megyei révhajók azért járnak napkeltétől napnyugtáig, mert az előírások szerint az állomá­sokat meg kell világítani, de az eltelt évtizedek alatt több rév­házig nem jutott el az áram­szolgáltatás. Néhány önkor­mányzat, amely megpróbálja rátenni a kezét a révközleke­désre, éppen a felújítási és re­zsiköltségekről nem vesz tudo­mást, és csak a bevételi forrás lebeg a szeme előtt. Pedig ha egy komp deszkázatát bizton­sági okokból ki kell cserélni, akkor az üzemeltető könnyen elveszítheti azt réven, amit a „vámon” nyert. Hasonló szemlélet okozza, hogy a révállomások műszaki területeinek és a révházaknak a megyében sok helyen vitatott a tulajdoni viszonya. A kezelő vállalkozás és a részleges tulaj­donos önkormányzat között gyakran nincs megegyezés, hogy melyiküknek kell gondos­kodnia lejáró rámpák felfesté­séről, télen jégmentesítéséről, a világításról, hiszen a kezelő sokszor külön pénzt fizet a mű­szaki területért, és így jogosan elvárja, hogy az önkormányzat végezze ezt a munkát. Termé­szetesen, ritkán van így. A KÖSZ tagjai érdekvédelmét is ellátva azt javasolja, hogy keze­lők részére ingyenesen kell a műszaki területet biztosítani, és így ő lenne a felelős rendben tartásáért is. M. H. T. Rév- és kompkikötő Váccal szemben, a Pokol-szigeten HANCSOVSZKI JÁNOS FELVÉTELE ■tudósítóink jelentik DUNAKESZI: Gödről, Fótról és Dunakesziről hat általános és három középiskolás csapat vett részt az ifjúsági polgári védelmi versenyen. Az általános iskolások között a dunakeszi Körösi Cso­m­a Sándor iskola csapata, míg a középiskolások között a fóti Ká­rolyi István Gyermekközpont csapata lett az első. (Sz. S.) KŐRÖSTETÉTLEN: A Dél-Pest megyei térség fejlesztésének kon­cepciójáról tanácskozik ma, szerdán Kőröstetétlenen a Dél-Pest Megyei Önkormányzatok Területfejlesztési Társulása. A testület állást foglal arról is, hogy melyik település mekkora összeggel já­ruljon hozzá a közös gyermektáborok fenntartásához. (V. J.) NAGYKÁTA: A szabadságharc 1849-es tavaszi hadjáratának hő­seire emlékeznek a hét végén a városban. Április 3-án, csütörtö­kön dr. Héjjas Pál, a megyei levéltár igazgatóhelyettese nyitja meg a könyvtárban a Nagykáta története a dokumentumok tük­rében című kiállítást, amely május 3-ig lesz látható. Április 4-én péntek délelőtt fél 10-kor a szabadságharc egyik gyermekhőse, Pilaszanovics Béla tiszteletére állított kopjafát Bodrogi Györgyné polgármester avatja fel. (V. J.) DABAS: A városnak 1995 januárja óta nincs polgármestere. Az összeférhetetlenség miatt felfüggesztett polgármester valamennyi feladatkörét Nagy Ferenc alpolgármester látta el. Ezért a közel­múltban Kőszegi Zoltán 32 éves testnevelő tanár lett az új, máso­dik alpolgármester. (M. Gy. O.) SZÁZHALOMBATTA: Tegnap óta nyitva áll az érdeklődők előtt a város új régészeti parkja. Az őskori szabadtéri múzeum mintegy 5 hektárnyi területen mutatja be a bronzkori és a vaskori élet szín­terét: házakat, kemencéket, gödröket, szövőszéket és egy nemrégi­ben föltárt vaskori halomsírt. A látogatók szőhetnek, agyagedé­nyeket, tűzhelyeket, bronz eszközöket készíthetnek. (R. V.) NAGYKŐRÖS: A drogellenes napok rendezvénysorozat nyitá­nyaként „drogellenes diszkót” rendeztek a város egyik népszerű szórakozóhelyén. Minden belépőjegyhez droglexikon és AIDS- mutató járt. A sorozat a hét végén folytatódik, amikor az érdeklő­dők szakemberek előadásait hallgathatják meg a kábítószerezés­ről. A házigazda MSZP helyi szervezete a fiatalok figyelmét akar­ja felhívni a drogfüggés veszélyeire. (M. H. T.) DÁNY: A dányi képviselő-testület március 27-i ülésén látva, hogy a lakosság túlnyomó többsége még a konzultáció lehetőségét is elutasítja, úgy döntött, a továbbiakban nem foglalkozik egy szi­lárd kommunális hulladékot égető mű tervével, nemcsak a hely­béliekkel, hanem a szakértőkkel is befejezettnek nyilvánítja a to­vábbi párbeszédet. (Sz. S.) / • Együtt a vasúti vandálok ellen Tavaly 17 milliós kárt okoztak a rongások A MÁV Budapesti Területi Igazgatósága a dabasi és a kör­nyéki önkormányzatok, a rend­őrség és a polgárőrség közösen lép fel a Budapest-Lajosmizse vasútvonalon. A szándéknyilat­kozat azon a fórumon született, amelyet Nagy Ferenc, Dabas al­polgármestere hívott össze az elmúlt hét végén. Az elmúlt években megsoka­sodtak a lopások, rongálások a vasúton. Leggyakrabban a biz­tosítóberendezéseket és sorom­pókat teszik tönkre. Lopják a kábeleket és más fémalkatré­szeket. Gyakran megdobálják a vonatokat, feldúlják a kocsik belső berendezéseit. Ehhez tár­sul az épületekben, váróter­mekben okozott kár is. A megélhetési bűnözésre visszavezethető károk lényege­sen kisebbek, mint az oktalan, vandál pusztítások. Ez utóbbi­nak a graffititől (festékfúj­óval felvitt „műremekek” a vago­nok külső és belső falára) a gyújtogatásig, a jelzőoptikák összetöréséig számtalan módja van. Egy-egy gyújtogatás mil­liós kárt okoz. A budapesti MÁV-igazgatóság területén 1996-ban 792 szándékos kár­okozás történt, a kár 17 millió forint. Budapest-Lajosmizse vonalon 91 esetet regisztráltak 2,2 millió forintos kárral. En­nek 53 százalékát a kocsiron­gálás teszi ki. S mindezt egy alig 62 kilométeres pályasza­kaszon. A fentiekről Berta János, a MÁV Budapesti Területi Igaz­gatóság igazgatóhelyettese szá­molt be az Együtt a rongálok el­len c. dabasi fórumon, majd ezt egészítette ki Nagy Károly ez­redes, Pest megyei rendőrfőka­pitány-helyettes, valamint a dabasi és lajosmizsei állomásfő­nök. Garádi István, Gyömrő polgármestere elmondta, mi­ként szerveztek meg egy rongá­lok elleni akciót. 1995-ben a Budapest-Gyömrő-Nagykáta vonalon tetőzött a vonatrongá­lás, amit önkormányzati és rend­őri beavatkozással egy év alatt egyharmadára sikerült vissza­szorítani. Hasonló szándékról nyilatko­zott Nagy Ferenc is, melyhez csatlakozott a térség polgár­­mestereinek többsége, jóllehet nem hallgatták el azt a vélemé­nyüket sem, hogy az állam mind kevesebbet vállal magára a köz­­biztonságból, s mind több teher nehezedik az önkormányzatok vállára. Az előzetes tervek szerint a la­josmizsei vonalon a jövőben pol­gárőrök, faluvédők felügyelik a vonatok és az utasok épségét. Mobiltelefonokkal lesznek ellát­va, s rendbontás esetén közbe­lépnek vagy segítséget kérnek az útba eső rendőrségektől. Margitai M. György Szétvert vasúti kocsi HANCSOVSZKI JÁNOS FELVÉTELE Kitiltották az újhartyániakat a felüljáróról Senki sem vette észre, milyen következménye lesz az útátsorolásnak Újhartyán közigazgatási terü­letének fele, a termőföldek 60 százaléka az M5-ös út túlfelén, vagyis nem a község felőli ol­dalon van, amit az albertirsai úton, a felüljárón át közelít­hetnek meg a gazdák. 1992- ben, amikor felmerült az M5-ös továbbfejlesztése, ezzel egy időben döntöttek a 405-ös út megépítéséről, ami Albertirsát köti össze Dabassal. Akkor - bár a tervezők konzultáltak a térségi önkormányzatokkal - senki nem figyelt fel rá, hogy az új út gyorskategóriába való átsorolása és a csomópontok helytelen kijelölése milyen kö­vetkezményekkel jár majd. Új­hartyán esetében az alábbi ódi­umokat kell hogy a lakosság viselje: Az M5-ös utat áthidaló felül­járón a lassú jármű- és személy­­forgalom tilos! Traktorral, kombájnnal, lovas kocsival, ke­rékpárral és gyalogosan csak a jóval távolabbi Monori úti fe­lüljárón keresztül juthatnak el a hartyániak a földjeikre, a ta­nyaközpontban dolgozó mint­egy 50 ember is csak személy­­gépkocsival közelítheti meg a munkahelyét, vagy 4-5 kilomé­teres plusz út megtételével, ha gyalog vagy kerékpárral megy. Súlyosbítja a dolgot, hogy az egész térségben csak a tanya­­központban van hídmérleg, S a fűszerpaprika-felvásárlóhely is itt működik nyáron. Mindezért a falugyűlésen éle­sen bírálták Manger Henrik polgármestert, és a lakók polgá­ri engedetlenséget helyeztek ki­látásba, jóllehet, az áthaladási tilalmat már most sem tartják tiszteletben, lassú járművel és gyalogosan egyaránt közleked­nek a felüljárón. Manger Henrik is azon a véleményen van, hogy a felüljáró ily módon való lezá­rása abszurd helyzetet terem­tett, logikailag érthetetlen, a ki­fogásolt helyzetet haladéktala­nul rendezni kell. Az érdekeltek két megoldást sürgetnek. A egyik: Újlengyel és Hartyán közt rendeljenek el sebességkor­látozást, hogy a lassú járművek­kel is zavartalanul közlekedhes­senek a 405-ös úton, s ezzel egy időben oldják fel a felüljárón az áthaladási tilalmat. A másik: mérsékeljék az M5-ös úthaszná­lati díját, hogy gyérüljön a köz­ségen áthaladó közúti forgalom. M. Gy. O. Traktorral és gyalog tilos az átkelés Keliczay László felvétele

Next