Népszabadság - Pest Megyei Krónika melléklet, 1998. február

1998-02-25

32 NÉPSZABADSÁG. Évák É-műhelye Dunakeszin Négy Dunakeszin élő és alkotó, magát független festőként meg­határozó Éva elhatározta, hogy összefog, s megalakítja az E- műhelyt. Ötödiknek - az ékezet hiányán nagyvonalúan felül­emelkedve - egy Erzsébetet is felvettek a műhelybe. Természetesen nem kereszt­nevük azonossága hozta össze a hölgyeket, sokkal inkább ha­sonló érdeklődésük kapcsolta és kapcsolja egymáshoz őket. Egy városban laknak, alkotnak, dol­goztak már a Dunakeszin lévő Gárdonyi Galéria alkotócso­portjában, s tagjai a Duna bal partján élő művészeket összefo­gó Múzsa Egyesületnek is. Mindnyájan amatőrök, ami ese­tükben azt jelenti, hogy nem al­kotásaikból élnek. Persze a hasonló érdeklődés nem jelent hasonló stílust is. Dévai Éva a dekorativitás felé hajló geometrikus absztraktjai­val, Rákos Éva csendélettel, vi­rágképekkel, Kákonyiné Képes Erzsébet Éva és Hajdúné Gu­lyás Aranka Erzsébet tájképek­kel mutatkozott be az első kö­zös kiállításon. Az E-műhely tárlatának a Dunakeszi Városi Könyvtár adott helyet, az alko­tókat pedig Tóth Antal karika­­turista - vagy ahogy ismerik, Tonió - mutatta be. B. J. G. Gödöllőn készül a Csalogató Különleges daru hívja fel a gyermet magára ezekben a na­pokban Gödöllőn. Kosarából nem a köztéri lámpákat javít­ják, hanem filmet forgatnak a Magyar Televízió munkatársai. A gyermekosztály új soroza­tának második részét készítjük - tájékoztatott Nagy László szerkesztő.­­ A Csalogató című honismereti sorozat először ja­nuár 31-én volt látható az első programban. Ez olyan pályázat eredménye, melyre három alko­tói közösség nyújtott be egy­mástól különböző elgondolást. A Kolibri Színház múzeumokat szeretett volna bemutatni. Sza­bados Tamás operatőr a termé­szeti értékeket tervezte köz­kinccsé tenni a gyermekek sze­mével, amelyről Gödöllőn pél­dául öröm-bánat térképet ké­szítettek. Mi a kistelepüléseken élő fiatalokkal kívántuk bejárni Magyarországot. Mivel vala­mennyien a gyerekeket állítot­tuk a középpontba, úgy döntött a televízió, hogy egyesítsük a pályázatokat, legyen belőlük közös műsor. Amíg a „légi felvételeket" for­gatták, a nyolcosztályos pre­montrei Szent Norbert Gimná­­­­­zium tanulóival beszélgettem, akik elmondják majd a televí­zióban, hogy az agrártudományi egyetem otthonát eredetileg az ő iskolájuknak építették, melyet később államosítottak. A ki­lencvenes évek elején viszont az egyetem segítette az egyházi is­kola újraindítását. - Én az Erzsébet parkról, Er­zsébet királyné szobráról és a mögötte álló sziklacsoportról beszélek majd - avat be a forga­tókönyvbe diáktársa, Dombóvá­ri Gábor. Gödöllőn olyan sok titok van hogy még ők, a magyar történe­lembe ágyazódott iskola diákjai sem ismerik mindre a választ. Úgy gondolják, hogy az egyetem főépületének ablakrácsain ol­vasható monogram Mária Teré­zia nevének rövidítése. Amikor a császárné Gödöllőn járt, ez a ház bizony még nem állt. A ko­vácsok Takács Menyhért pré­post nevét örökítették meg. A műsort, melynek a Kolibri Színház igazgatója, Novák Já­nos a rendezője, több helyszí­nen, így például a kastélyban készítik, ahol a Gödöllő Tánc­együttes tagjai is fellépnek. B. G. PEST MEGYEI KRÓNIKA 1998. február 25., szerda A templom tornyát Isten látja Pálos Frigyes a műemlékvédelemről, a munka szentségéről Gólyák lakták évtizedeken át a XIII. században épült hévíz­­györki templom sisakját vesz­tett tornyát. A rom török pusz­tításra emlékeztetett, pedig szá­zadunkban szenvedte el az ele­mek rombolását, majd az embe­rek hanyagságát. A nyolcvanas években társadalmi összefogás­sal végezték el műemléki hely­reállítását, így már nem kell Isaszegtől Feldebrőig utaznunk, ha az Árpád-kor egyházi ha­gyatékát kívánjuk tanulmá­nyozni ezen a tájon. Az újjáépí­tés-szervező Pálos Frigyes pré­post-kanonok, a hatvani Szent Adalbert-templom plébánosa, művészettörténész volt, aki 74. születésnapja előtt pár nappal kapta meg a Magyar Köztársa­sági Érdemrend Tisztike­resztjét. A váci egyházmegye egyház­művészeti bizottságának elnöke számos további templom meg­újításában is közreműködött. Gyakran szolgál a Galga menti településeken tartott szentmi­séken, ahol megjelenése nyugal­mat és kedélyességet, egyszóval bölcsességet sugároz. A parla­mentben 175 embert tüntettek ki, ő volt közöttük az egyedüli pap.­­ Teológushallgatóként ke­rültem kapcsolatba Décsei Géza préposttal, Pesterzsébet plébá­nosával, aki elkötelezettje volt az ars sacrának, a szent művé­szetnek, aminek előadója volt a Képzőművészeti Főiskolán Szőnyi Ottó után. Ugyancsak ő volt a motorja akkor a váci egy­házmegye egyházművészeti bi­zottságának is - emlékezik pá­lyája kezdetére a belvárosi plé­bánián. - Pappá szentelésem után is gyakran fordultam hozzá, mert a liturgia szépsége nagyon fon­tos számomra, és fájdalommal tapasztaltam a sekrestyések ál­tal kezelt templomi tárgyak, fáklyák, gyertyák, füstölők, szenteltvízhintők, keresztek gyakori elhanyagoltságát -mondja. - Ha valamit javíttatni kellett, a prépost úr házi ötvö­séhez fordultam én is. - Hogyan került kapcsolatba a mű­emlékvédelemmel? - Hatvani káplánként 1953- ban szembesültem a közeli Egyházasdengeleg templomá­nak nyomorult állapotával. A zsindely teteje szinte lemállott, a falakat ugyancsak pusztította az eső és a fagy. A nógrádi talaj­­repedéseket okozó dagadó agyagrétege is közrejátszott eb­ben, mert nem fordítottak elég gondot a vízelvezetésre, pedig ez a templom az egyházmegye egyik legkorábbi, legszebb, a romantika és a gótika találko­zásából született darabja. Hely­reállítása kapcsán ismerkedtem meg a Műemléki Felügyelőség kiváló szakembereivel, Der­­csényi Dezsővel, Gerő László­val, Entz Gézával és Bán Attila fiatal építészmérnökkel, az ak­kor egyetlen területi előadójá­val. A budai Vár helyreállításá­hoz gyártott műemlék palából Dengelegre is jutott. Ezután a hatvani templom helyreállítása következett. Ekkor ismerked­tem meg Leszkovszky György professzorral, a Szent Gergely Rend tulajdonosával, akit sok­felé elkísértem templomi hely­reállításokhoz. Amikor 1957- ben Vácra kerültem, dr. Kovács Vince püspök rám bízta az egy­házművészeti feladatokat. Ami­kor pedig a hetvenes években végre egyházi emberek is elvé­gezhették az ELTE bölcsészka­rán a művészettörténeti szakot, én is jelentkeztem. - A váci egyházmegye területén hú­zódott a török hódoltság határa. Vajon mennyire észlelhető ez egyházi műem­lékeink sorsában? - Azt hiszem, a török elég lus­ta nép. Inkább az Alföld gazda­gabb városait foglalta el, de Jászberény például túlélte a megszállást. A nógrádi falvak nem játszottak szerepet a török halak megtöltésében. Ezért ma­radhatott meg néminemű kö­zépkor a Cserhát dombjai kö­zött. Varga Zsuzsa muzeológus a közelmúltban a váci egyház­megye gyűjteményéhez olyan térképet állított össze, amelyen láthattuk, hogy a tatárjárás előtt 450 egyházas hely volt egyházmegyénk területén! Több, mint ma. De ma is sok ke­vésbé ismert értékünk van. Hadd mondjak erre egy példát! Óriási jót tett velem az Egyház­ügyi Hivatal, amikor 1960-ban el kellett hagynom Vácot, és a Nógrád megyei kis faluba, Tereskére kerültem. Lehet, hogy enélkül nem történt volna meg a templom feltárása. Az épületről kiderült, hogy a ma­gyar építészettörténet évszáza­dait lehetne belőle oktatni. A munka főnyereményeként elő­került egy Szent László-freskó­­ciklus, ami a mai Magyarorszá­gon az egyetlen teljes képsoro­zat a lovagkirályról. Rejtélyes, hogyan került Tereskére ez a té­ma, hiszen itt az ember a Kár­pát-medence közepére szúrja le a botot. Diplomamunkámat is a tereskei templomépítkezés tör­ténetéről írtam. Doktori érteke­zésem a Szent László-ciklushoz kapcsolódott volna, de újra Hatvanba kerülve, lelkipásztori munkám mellett erre már nem tudtam elég időt szakítani. Ké­sőbb az egyházmegyei egyház­művészeti bizottság elnöke let­tem, majd Keszthelyi Ferenc püspök úr az egyházmegyei múzeum igazgatóságával is megbízott. Több mint egy év után ezt is meg kellett köszön­nöm. - Hogyan maradhatott meg a hévíz­györki templom? - Csak úgy, hogy nem népte­lenedett el teljesen a vidék, és egy „dombon” áll, melyet sosem öntött el a víz. A Galga még a hatvanas években is kiáradt, volt idő, amikor csónakkal kö­zelítették meg az emberek az öregtemplom dombját. A víz­rendezés óta sokat változott a táj képe, a rovására is. A jelen botrányos őrülete mindenből pénzt akar csinálni. Minden kezdeményezésre azzal kérdez­nek vissza, hogy van-e erre fe­dezet. Ilyen hozzáállással a hévízgyörki templomot soha nem tudtuk volna rendbe tenni. - Miért fontos az egyházművészet és a műemlékvédelem az egyház számá­ra, hiszen az erő nem a falakban, ha­nem a hitben nyilvánul meg. - A templom nevelőhely. Nem jó, ha kurjongató kántora van, ha rongyos a miseruha, ha bü­dösödnek a vázában a virágok. Előfordul, hogy egy templom felújítására nincs elegendő pén­ze az egyházközségnek, s hagy­ják leromlani. Pedig egy régi ruhát is lehet úgy tartani, hogy viselhető legyen. Ha egy gomb leszakad, nem kell madzaggal összefogni a kabátot, hanem fel kell varrni a gombot. A műemlékek azt bizonyítják számomra, hogy a munkának régen szentsége volt, amit ma nem mindig érzek. 1978-ban kaptam a felújítás alatt álló freiburgi dómról egy kőbimbót. Az egyik fiatornyot díszíthette a magasban. Ezen a több száz éves gótikus darabon növényi motívumot helyezett el alkotó­ja. A levél erezete is kirajzoló­dik rajta. Kis ajkat is kiképzett, hogy a csapadékvíz ne ácsorog­­jon felületén, hanem kicsöppen­­jen belőle. Kérdezhetik, hogy ki látja ezt a százméteres magas­ságban. A templom tornyát Is­ten látja, nem az utcán kószáló emberek. Balázs Gusztáv A hévízgyörki Árpád-kori templom felújítás után dudás Dénes felvétele ELLENÁLLHATATLAN MINDEN NAP EGY Az egyik legnépszerűbb Fiat mo­dell, az Unó a Fiat Fortissimo '98 ajánlatában igazi ajándékot kínál. Az ideális családi autó most valóban nagyszerű választás Önnek és családjának egyaránt: a kiváló ár, a páratlanul kedvező kamatozású hitelkonstrukció (kamat már 9,99%-tól) és a 0% kezelési költség mellett az Ön által kiválasztott Linót most ajándék metélfénnyel veheti át bármelyik Fiat márkakereskedésben. A Fiat lino tehát most is ellenállhatatlan! A Fiat Fortissimo '98 ajánlatában az 5 ajtós, 1000 cm­-es Fiat Unót a következő felszereltséggel kínáljuk: • színezett üvegek • fűtőszálas hátsó szélvédő • hátsó ablaktörlő • Fiat Code indításgátló • első és hátsó automata biztonsági öv • zárható üzemanyagtartály • belülről állítható fényszórók Az 5 ajtós Fiat UNO most fantasztikus, 1 460 OOO forintos áron kapható! Ingyenes információs hívószámunk: 06-80-245-245 A SZENVEDÉLY VEZET MINKET F­I­­AT­T Színdarab Dianáról­­ és nemcsak róla ✓Uj bemutatóra készül a Budaörsi Játékszín Hercegnőhalál, váratlan és véres, Dianát siratja a fél világ, és (pa­­parazzógaládság ide vagy oda) persze hogy mindenki kíváncsi a részletekre. Mostanában dobják piacra Diana igaz és még igazabb történeteit, soha nem látott föllendülés várható a papírzsebken­­dő-iparban a könny facsaró sztoriktól. Azt a színdarabot azonban, amelyikről az alábbiakban ejtünk szót, még véletlenül sem a szen­zációéhség teremtette. Nem csodálkoznék, ha Miklós Tibor darabja láttán sokan csa­lódottan jönnének ki a nézőtér­ről. Mert akik valamiféle repro­dukált Dianával akarnak talál­kozni, az ő hányattatásainak históriáján vagynak átszelle­mülni, nos, azoknak máshová kell menniük az élményért. Akik viszont szeretik a „dupla-, sőt triplafenekű” dolgokat, bát­ran váltsanak jegyet március végén a Budaörsi Játékszínbe vagy a Pesti Vigadóba. Diana élete és halála ugyanis ürügy csupán Miklós Tibor mű­vében. A tényleges szereplők egy író és egy színésznő; az író darabot írt a színésznőnek, ez a darabbeli darab szól Dianáról, ezt próbálják hőseink a cselek­mény során. S ahogy kibonta­kozik a hercegnő sorsa, férjével való kapcsolata, úgy közeledik egymáshoz és távolodik el egy­mástól az író és a színésznő, a férfi és a nő, két ember, akik bárhol élhetnének, bárhol talál­kozhattak volna - legyen a helyszín a budaörsi Kakukk­hegy avagy a winsdori kastély Angliában. Egyelőre ennyi derült ki a nyilvános olvasópróbán, me­lyen Miklós Tibor szerző, Barbinek Péter rendező, vala­mint a darabban szereplő színé­szek tájékoztatták a megjelen­teket. Forgács Péter játssza az írót és Charles herceget, Tallós Rita a színésznőt és Diana her­cegnőt. S mint a darabbeli da­rabnak, Miklós Tibor művének is van története. Tallós Rita ösztönzésére szü­letett a színjáték: ő kereste föl az alapötlettel a szerzőt, aki mint önálló drámaíró, ezzel a művel debütál. De nem csupán ötletgazdaként és főszereplő­ként jegyzi Tallós Rita az elő­adást, hanem menedzserként is. Potenciális támogatók hadát járta végig személyesen, míg rá­talált az igazi szponzorokra­­ összehozva ezzel a megtartandó estekhez szükséges pénzt. Éless Béla budaörsi színidirektor pe­dig a teátrum intézményét adta hátterül, s még az egyik mellék­szerepet is elvállalta. Nemigen kapkodtak ám a színrelépés lehetőségéért a szí­nésztársadalom tagjai­­ többen visszahőköltek tőle, a „hulla­rablás” szándékát gyanítva a témában. A társulat reményei szerint félelmeikre élő cáfolat lesz a március 20-i premier a Pesti Vigadóban, amit egy hét múlva, 27-én, a színház világ­napján követ majd a budaörsi bemutató. R. V.

Next