Népszabadság - Pest Megyei Krónika melléklet, 1999. január
1999-01-02
NÉPSZABADSÁG PEST MEGYEI KRÓNIKA 1999. JANUÁR 2., SZOMBAT 33 Napi másfél millió autó a dugókban A Lánchídon 13 kilométer az átlagsebesség A Nagykörúton huszonötször kell megállni Több mint másfél millióan bosszankodnak naponta a fővárosi dugókban, miközben szennyezik a levegőt. A leglassabban, óránként átlagosan 13 kilométeres sebességgel a Lánchídon, leggyorsabban, 80 kilométeres sebességgel az M0-ás úton lehet haladni. A keleti gyártmányú kocsik nagy részét korszerűbbek váltották fel, ezért az utakon csökkent a kén-dioxid- és a szén-monoxid-szennyezés. Az öregebb dízelüzemű autók leginkább korommal szennyezik a levegőt, főként az állandóan forgalmas helyeken, ahol napközben is csak araszolva lehet autózni. A vizsgálatokból kiderült, hogy a fővárosban a Budaörsi út a Hungária körút—Üllői út-Kőbányai út közötti szakasza a legszennyezettebb. Nem sokkal tisztább azonban a levegő az M0-ás és az M3-as autópálya fővárosi bevezető részén, valamint a Róbert Károly körút környékén sem. A levegő szennyezettségét tekintve Pesten és Budán is a külső pontokon legjobb a helyzet - derül ki a Duna-Bit Tervező és Szolgáltató Betéti Társaság 33 főútvonalon, összesen 735 kilométeren végzett felméréséből, amelynek során a fővárosi önkormányzat megbízásából a légszennyezettséget, a haladási sebességet és a kocsi fogyasztását vizsgálták. A felméréshez használt Suzuki 1,3 GL típusú, átlagosan 5,3 literes fogyasztású gépkocsi a Kiskörúton volt a legszomjasabb, délután a Lánchíd felé araszolva tízliteres átlagfogyasztást számítottak a szakemberek. Az átlagosnál húsz százalékkal több üzemanyag fogyott a Nagykörút-budai körút, Rottenbiller utca-Fiumei út, valamint a Kelemen László utca-Szépvölgyi úti szakaszon. Ez utóbbin az emelkedők miatt kellett több üzemanyag. A kísérlet idején legtakarékosabban a Szerémi út 6-os bevezető szakaszán, valamint a Gyáli út M5-ös fővárosi területén lehetett autózni. Napközben is többször vált a lámpa, mire át lehet jutni a Bajcsy-Zsilinszky út-Andrássy út kereszteződésen, valamint a körút felől a Kőbányai úton. Akik a Nagykörúton az Üllői út felől az Oktogonhoz akarnak eljutni, átlagosan huszonötször kell megállniuk. Ez összesen tíz perc várakozást jelent. Az araszoló gépkocsik miatt a kritikusabb csomópontokon már a megelőző lámpáknál is többször meg kell állni. Reggelente a Petőfi híd felől érkezőknek a Ferenc körút Üllői úti kereszteződésénél, a Budakeszi útról a Szilágyi Erzsébet fasorra tartóknak, a Nagy Lajos király útján az Örs vezér teréhez, valamint a Moszkva téren az Attila út felől közeledőknek kell az átlagosnál többet állniuk a lámpáknál. A Szilágyi Erzsébet fasoron a Moszkva tér felé haladó autósoknak feltehetően a rosszul beállított lámpák miatt kell a Pasaréti útnál vagy a közszálló előtt is megállniuk. Délután lassú a haladás az Alagút-Lánchíd-Kiskörút- Vámház körút teljes hosszában, többszöri lámpaváltással lehet átjutni a Szépvölgyi úton a Bécsi úti, és a Kelemen László utcában a Hűvösvölgyi úti csomópontban. A mérésekből kiderült, hogy a fővárosban a reggeli csúcsidőben óránként átlagosan 36,3, délután 35,4, átlagosan pedig 35,9 kilométeres sebességgel lehet autózni. A mérési adatok a tavalyinál hét százalékkal jobb eredményt mutatnak, ám ez azzal magyarázható, hogy a társaság idén - a korábbiaktól eltérően - a nyári szabadságolások idején végezte a vizsgálatot. Csúcsforgalomban azonban még ekkor is leglassabban, óránként átlagosan 13 kilométeres sebességgel a Lánchídon lehet átjutni, az M0-ás autópályán viszont csaknem megállás nélkül, óránként 80 kilométeres sebességgel lehet végighajtani. Akadnak, akik nem tudják kivárni a sorukat, szándékosan rossz sávot választva, vagy a záróvonalat átlépve a szemben lévő sávon kerülik ki az araszoló sort, és bekéredzkednek, rossz esetben bevágnak elöl. Ilyen jelenetek játszódnak le rendszeresen az Orczy tér előtt a Fiumei úton, a Budakeszi útnál a Hűvösvölgyi úton, az Üllői úton befelé a Ferenc körútnál. Tapasztalatok szerint rendszeresen szabálytalanul a villamossíneken autóznak a Bartók Béla úton és a Vámház körúton. A többnyire rossz állapotú kockakő útburkolaton általában hiányzik a sávok felfestése, ezért főként a tapasztalatlanabb autósok középen, a pályát elfoglalva haladnak. A bizonytalanul autózók a rutinosabbakat előzésre késztetik. Ezt azonban csak balesetveszélyesen, a szemből jövők kényszerű lehúzódásával lehet megtenni. Ilyen, különösen csúszós, esős időben veszélyes helyzeteket legtöbbször a Fiumei út-Orczy tér vonalon a Haller utcában, a Kőbányai út még felújítatlan szakaszán, a Bartók Béla úton, a Lehel úton a Dózsa György út és Róbert Károly körút között, valamint az Éles saroknál tapasztaltak a felmérők. A több napig tartó megfigyelés szerint az autósok rendszeresen túllépik a sebességet a dél-budai tehermentesítő út külső és a Bécsi út belső szakaszán, a Dózsa György úton a Városligetnél, a Petőfi hídon, az Árpád úton az István és az Istvántelki út között, a Szentmihályi úton, valamint az összes sugárirányú útvonal városhatárhoz közeli területén. A dél-budai tehermentesítő úton - lakott területen kívül - a Duna-Bit szakemberei évek óta a megengedettnél nagyobb sebességet regisztráltak, ezért úgy vélik, célszerű lenne megemelni a felső határt. Német H. Erzsébet Állandósult a csúcs a Rákóczi úton TEKNŐS MIKLÓS FELVÉTELE KÖZLEKEDÉSI SZEKTOROK Pesten, a városhatár és a Hungária körút között (§) Pesten, a Hungária körúton belül a Nagykörútig Pesten, a Nagykörúton belül {§} Budán, a budai körúton belül {§) Budán, a városhatár és a budai körút között Forrás: DUNA-BIT BT. NÉPSZABADSÁG-grafika Nem drágul a kóspallagi turistaház TUDÓSÍTÓNKTÓL A kóspallagi turistaházat négy esztendeje bérli Nagy László, s egy évvel ezelőtt megvásárolta, azóta családi vállalkozásban működteti. A 25 szobás, kastélyjellegű épület az 1920-as évek végén épült, az elmúlt években helyrehozták. A teljes felújítás költségigénye több millió forint, bővítésre csak ezután gondolhatnak. Pedig már most lenne igény több férőhelyre, hiszen a turistaház telítettsége éves átlagban meghaladja a 60 százalékot. Mostanában nyaranta nagyobb a forgalom, de egyre többen keresik fel Kóspallagot télen is. A turistaháztól ugyanis mindössze 4 kilométerre van a törökmezei, 6 kilométerre a szokolyi, 8 kilométerre a nagy-hideg-hegyi sípálya, sőt Törökmezőn szánkópálya is a vendégek rendelkezésére áll. Ám nemcsak ez vonzza a turistákat, hanem a viszonylagos olcsóság is. Gyerekcsoportoknak például körülbelül ezer forintért biztosítanak naponta szállást és háromszori étkezést, de a felnőtteknek sem kell sokkal többet fizetniük a szállásért és ellátásért. A tulajdonos jövőre sem szándékozik emelni az árakat. UTAZÁSI SEBESSÉG A SUGÁRIRÁNYÚ ÚTVONALAKON UTAZÁSI SEBESSÉG (km/óra) (km/óra) Szektor reggel délután Szektor reggel délután 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1997 1998 1997 1998 A 35,2 40,6 39,4 38,0 36,5 38,4 38,0 42,2 42,0 39,9 40,1 40,0 A 37,5 39,0 40,2 40,9 B 25,9 26,4 25,0 28,7 29,7 30,9 24,7 23,4 25,2 30,8 27,2 29,5B 29,4 30,8 29,1 30,3 C 22,6 28,0 20,6 24,2 25,7 24,4 18,6 18,4 24,3 19,8 17,7 25,1C 26,5 26,2 18,4 21,9 D 19,7 23,9 26,9 25,5 23,7 29,0 25,6 19,7 25,4 25,3 21,2 26,0D 24,0 27,9 24,7 26,6 E 32,6 38,2 40,2 38,8 39,3 42,8 45,0 48,0 38,9 38,1 40,9 40,7 39,0 44,6 42,6 42,6 Forrás: Duna-Bit Rt. Kevesebb a garázdaság Cegléden A rablások felderítésében országosan is a legjobbak között Cegléden mindig az év utolsó testületi ülésén mondja el a város rendőrkapitánya, hogyan is alakult az esztendő során a közrend, a közbiztonság helyzete. Pálfi Jánosnak nem volt oka mentegetőzésre, az adatokból ugyanis az derül ki, hogy 4,8 százalékkal csökkent az ismertté vált bűncselekmények száma, ezen belül pedig a vagyon elleni bűncselekményeké 6,8 százalékkal. Kevesebb volt a betöréses lopás, a rablás. A személy elleni erőszakos cselekményeket a ceglédi rendőrök kiemelten kezelik, tudtuk meg Erős János századostól, a ceglédi kapitányság megbízott bűnügyi vezetőjétől. A legtöbbet nagyon gyorsan és igen rövid idő alatt sikerült felderíteniük. Hatvan százalék feletti a felderítési arány, ez pedig majd a duplája annak, amit a legtöbb kapitányság produkálni tud. S megnyugtató lehet a ceglédi vagy a környékbeli polgár számára az is, hogy az utóbbi időben az ügyészség, a bíróság is kiemelten kezeli ezeket az ügyeket, s indokolt esetben már az eljárás ideje alatt előzetes letartóztatásba helyezi az elkövetőket, könynyebbé téve ezzel a felderítést is. Ami pedig már csak azért sem egyszerű, mert a helyben lakó nehézfiúk szerepét egyre inkább átveszik az átutazó bűnözők. Azok, akik csak megállnak itt egy-egy kínálkozó alkalmat megragadni, vagy kifejezetten azért jönnek, mert Ceglédet szemelték ki egy nagyobb buli célállomásául. Sokuk mégsem marad sokáig az ismeretlenség homályában, igen hamar sikerül őket elfogni. Megállt az elmúlt években egyre csak emelkedő mutatószám is, ami a közterületen elkövetett bűncselekmények számát jelzi, s a garázdaság is kevesebb. Ennek ellenére a kapitány, mint a testületi ülésen elmondta, szükségesnek látja a közterület-felügyelőkkel tartott járőrözés sűrítését és indokoltnak a polgárőrök segítését. Mert a polgárőrök már valamennyi szomszédos településen szorgosan munkálkodnak, s Cegléden is több önszerveződés létezik, amelyek tevékenységét szeretnék összehangolni. Erős János századostól az iránt is érdeklődtünk, hogyan áll két, nagy port kavart ügy ez idő szerint. Megtalálták-e az éppen csak felavatott, s nyomban utána vandál módon szétvert ceglédi díszkút „merénylőit”, s megvannak-e a dánszentmiklósi emlékművet annak rézdíszítései miatt eltulajdonító tolvajok? A díszkút ügyében a nyomozás eddig eredménytelen, tudtuk meg, többször is vakvágányra futottak, de nem zárták le a felderítést. A dánszentmiklósi emlékművel kapcsolatosan már van érdemi eredmény, de a nyomozás még tart. A bűnügyi vezetőtől a legkiemelkedőbb tavalyi bűnesetről hiába kérdezősködünk, azt válaszolja: mindig az a legfontosabb számukra, amin éppen dolgoznak. Bár az újszilvási postarablás felderítését azért említi szívesen, mert a semmiből indultak, s három nap alatt megtalálták az elkövetőt. Ezután pedig nemcsak a posta, hanem az önkormányzat is úgy érezte, meg kell köszönnie a rendőrök gyors és eredményes munkáját. Ami nagyon jól tud esni. Friss példa is van erre. Monori kollégáikkal együtt dolgoznak azon, hogy a Démász sérelmére elkövetett, egyre nagyobb méreteket öltő és egyre szakszerűbben végrehajtott vezetéklopások tetteseit kézre kerítsék. Egy csapatot a közelmúltban sikerült elfogniuk. Hogy hány esetet bizonyíthatnak rájuk, azt még nem tudni pontosan, az azonban már biztos és bizonyítható, hogy sorozatban loptak. K. Zs. Marad a mozi Nagykőrösön TUDÓSÍTÓNKTÓL Tavalyi utolsó ülésén a nagykőrösi képviselő-testület több, kisebb jelentőségűnek látszó ügyben is állást foglalt. A helyi Arany János Filmszínház évtizedekkel ezelőtt az ország egyik premiermozijának számított, ennek megfelelő technikai eszközökkel. Idestova tíz esztendeje is annak, hogy a mozi fennmaradásáért küzd. A legváltozatosabb konstrukciókat találták ki az üzemeltetésre, de nem sok sikerrel. A legutóbbi üzemeltető, a kecskeméti Hírös Film Kft. végelszámolás előtt áll, s kérték a szerződés felbontását. Most a mozi dolgozóiból alakult Arany-Film Betéti Társaság kísérli meg a működtetést - az önkormányzatnak még bérleti díjat sem kell fizetniük. A testület ezt követően a helyi ifjúsági ház sorsáról döntött. A látszólag egyszerű kérdés éles vitát hozott, végül az épület az Arany János Művelődési Központhoz került, ám egyelőre működtetési és felújítási pénzek nélkül; ez utóbbiakat a költségvetés összeállításakor határozzák majd meg. Érdekes döntés született a gázközművagyon kérdésében. Amint arról a Pest Megyei Krónikában írtunk, Nagykőröst nagyjából 110 millió forintos kár érte egy vitatott törvényi rendelkezés miatt. Ennek eldöntésére - más önkormányzatokhoz hasonlóan - pert indított a város. Az Alkotmánybíróság önkormányzatokra nézve kedvező döntése nyomán a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége a perek beszüntetését kérte tagjaitól. Most a nagykőrösi képviselők nem ezt, hanem a per szüneteltetését határozták el, egyezség létrejöttének reményében. Ünnepek Az ember csak fekszik hanyatt a tévé előtt a karácsonyfa árnyékában. Nyúlna a távirányítóért, de csak nem bírja elérni. Messze van, mozdulni kéne. Meg egyébként is ott van még a szájban az ébredés utáni mákos íze, már valami sósféle roszogtatnivaló kéne bele, csak az íz miatt. Ahhoz persze dukálna egy kis nedű is a konyhából, merthogy sósra szomjazik az ember. S lám, a fáradt ember mily hatékony bír lenni. Ki a sósért, egyúttal az itókáért, majd visszafelé enyhe vállbiccentéssel és az érkezésből nyert karlendülettel a távkapcsolót is ágyközelbe juttathatjuk. Fekvés, roszogtatás, kortyolás, kapcsolás. Ünnep. Hol van már az enyvtől ragadó fenyő cígölése, faragása, beállítása, díszítése? Hol van az áruházak idegőrlő, tolakodó, ajándéksóvár tekintetű népsége? Csak az ünnep másnapja. Meg lassan a délelőtti főtt étel. Egy kis maradék, és a mikrohullámú sütő csodájára újrafogyaszthatóvá válik a ponty, melynek az enyhén ropogós bundájába harapása nyomán a felszakított prézliből gejzírként előtör a langymeleg zsír. Hozzá kevéske, szikkadt-puha sült krumpli. Majd ebéd előtt kapcsolgatás. Közben bejgli, mákos, diós, hájas süti, amely után muszáj a sós, és hozzá nélkülözhetetlen ital. Majd ebéd, majd kapcsolgatás, majd uzsonna, majd kapcsolgatás... S az ember, hogy így kipihenvén az egyik ünnepet, várja a folytatást. Ami persze megmásíthatatlanul közeledik. Harmincegyediké. Reggel már nincs mákos, se diós, se hájas, már elfogyott. Persze ez kifejezetten előnyös, hiszen így pompásan készülhetünk az éjszakára. Tapasztaltabbak nemcsak a rövid, ám annál intenzívebb egy-két órás koplalással készülnek. A hasat hol kidüllesztve, hol beszipkázva elősegíthetjük az emésztést, mind több helyet előkészítvén az évbúcsúztatás kellékeinek. Aztán elérkezik az idő. Vendégekbe, kabát le, mosoly fel, asztal hoz. Nokedli, pörkölt a zsírosabb fajtából, hogy javítsuk a nedvszívó képességünket. Az ember felsóhajt előrelátásának örömében, milyen jó is, hogy ilyen ravasz volt, akad még hely bőven a hétórás pörkölt és az éjféli lencse közötti sósoknak, édeseknek. Na persze a lencsének külön bejáratú lakosztályt tartogatunk a gyomorban. Lencse után néhány pár virsli, sör, másnaposság. Az ünnepek végeztével az ember fekszik hanyatt a kanapén, mozdulni sem bír. Pedig úgy kapcsolgatna, de a karácsonyfa és a pezsgősüveg árnyékában elveszik a távkapcsoló. Sajog mindene, feje, lába, gyomra. Emlékezni kéne. Aztán eszébe jut, tavaly is így fogadkozott: soha többé nem lesz karácsony és szilveszter. Prém András