Népszabadság - Pest Megyei Krónika melléklet, 1999. április
1999-04-14
NÉPSZABADSÁG PEST MEGYEI KRÓNIKA 1999. ÁPRILIS 14., SZERDA 27 Brüsszeli támogatás a Galga-vidéknek A gödöllői kastélyban tartotta közgyűlését a térség idegenforgalmi kínálatának feltárását, megismertetését, a régió egységes turisztikai arculatának kialakítását céljául tűző Gödöllő és Környéke Regionális Turisztikai Egyesület. Az 1996 januárjában alakult szervezetnek jelenleg közel kétszáz tagja van, közöttük 19 települési önkormányzat és 95 vállalkozó. A Pest megyei önkormányzat közgyűlésével kötött együttműködési megállapodás értelmében az egyesület 32 település idegenforgalmi képviseletét látja el. Az egyesület elmúlt évi kiemelkedő eredménye, hogy a rozsnyói Szlovák Karszt Turisztikai Egyesülettel közösen elnyerte a brüsszeli székhelyű PHARE Partnerségi Program 90 ezer eurós, több mint 20 millió forintos támogatását a regionális turizmus fejlesztésére. A közgyűlésen részletesen ismertették a pályázatból adódó feladatokat. A szlovákmagyar együttműködés során elkészítik a két régió komplex, hosszú távú turisztikai marketingtervét, fejlesztik a turisztikai, a kulturális és a népművészeti szolgáltatásokat, tanfolyamokat szerveznek. A brüsszeli támogatás révén készül el a gödöllői és a rozsnyói térség internethonlapja, továbbá turisztikai információs táblákat is gyártanak. Az egyesület közgyűlése újraválasztotta öttagú elnökséget, így továbbra is Bátovszki György, Csömör polgármestere az elnöke a szervezetnek. Az önkormányzati bizottságot - az alapszabálynak megfelelően - évről évre más polgármester vezeti. A települési ábécésorrend szerint a dányi Gádor Andrást a domonyi Kopjás Györgyné váltotta fel. A közgyűlésen megalakult a Közép-Duna-vidéki Regionális Idegenforgalmi Bizottság területi bizottsága. A Gödöllő és Környéke Regionális Turisztikai Egyesület kiállításokon is igyekszik a térség idegenforgalmi programjait népszerűsíteni. Legközelebb holnap, a Welcome to Hungary kiállításon mutatkozik be, s elkezdődött a felkészülés a júliusi Gödöllőn tartandó Agriexpo ’99 kiállításra és vásárra. Az egyesület Tourinform-irodája a váci és a szentendrei irodákkal együtt folytatja a különböző érdeklődési körű vendégek figyelmét felkeltő programcsomagok kidolgozását. B. G. Az egyesület harminckét település idegenforgalmi képviseletét látja el HANCSOVSZKI JÁNOS FELVÉTELE A képviselő nem lehet közömbös Várkonyi András Érdről és a parlamenti munkáról Várkonyi András tavaly a Fidesz - MPP színeiben a Pest megyei 8. számú, Diósdot, Érdet és Százhalombattát magába foglaló egyéni választókerületben szerzett országgyűlési mandátumot. Ez a mostani az első ciklusa a törvényhozásban. Úgy véli, a képviselő legfőbb feladata a folyamatos törvényalkotási munka. Ehhez járul azonban az a természetes elvárás, hogy ki-ki a maga területén a lehető legtöbbet tegyen választóiért, illetve azért a kerületért, ahol bizalmat kapott. Hogy segítsen a térségi problémák vagy olykor akár az egyéni gondok megoldásában. — Az egyéni bajok orvoslása nem inkább az önkormányzatok dolga? — De. Pontosabban: is, mert egy parlamenti képviselő adott esetben nem maradhat közömbös a személyes helyzeteket illetően sem, s különösen akkor nem, ha ezek a helyzetek önmagukon túlmutatnak. Várkonyi András szerint a parlament tagjai sokat tehetnek körzetük, kerületük érdekeinek az érvényesítéséért, amelynek a legfőbb módja az, hogy átadja azokat az információkat, amelyekhez a polgármesterek, az önkormányzatok nem biztos, hogy más úton hozzájutnának. Ezzel nem titkokra utal, hanem a képviselők helyzeti előnyeire, lehetőségeire, az átlagosnál sokkal bőségesebb forrásokra. A képviselők alkotják meg például a törvényeket, jobbára közülük választódnak ki a legfelsőbb végrehajtó hatalom irányítói, ők kerülhetnek leginkább nap mint nap közvetlen kapcsolatba az ország vezető tisztségviselőivel, s tudható, hogy egyes kérdések megoldását az ismeretség, a személyes kontaktus befolyásolhatja. Így történik ez a világon mindenütt. Tagadhatatlan, a háttérből az ügyek néha könnyebben kimozdíthatók a holtpontról, mint csupán a hivatalos vonalakon. — A választásokat követő hónapokban elindítottam azt a folyamatot, amelynek nyomán a kormányzat személyiségeit, minisztereket, államtitkárokat minél szélesebb körben szeretném megismertetni a térséggel, választókerületemmel. - Miféle technikával? - Katona Kálmán közlekedési minisztert például „puritán akcióval” hívtam meg a mi régiónkba, arra a tájékra, amely utak, vasutak metszéspontjában fekszik, ami az ott élőknek számos gondot okoz. A látogatásra hamarosan sor kerül. Hogy csak egyetlen dolgot említsek: igen nagy szükség lenne a 6- os főútvonal gyorsforgalmi autóúttá történő mielőbbi átépítésére. Egy ilyen „bejárás” alkalmat adhat arra, hogy az illetékes tárca első embere közvetlenül szembesülhessen helyzetekkel, állapotokkal. Másrészt hogy tájékoztathassa a helybélieket a kormányzati tervekről. Várkonyi András lapunknak már gyakorlati eredményekről is beszámolhatott. Az idei költségvetésbe egyéni képviselői módosító javaslattal sikerült bejuttatnia az M7-es érdi szakasza zajvédő falának a megépítését. Ezt a kerületből korábban bejutott parlamenti elődök a próbálkozások ellenére sem tudták elérni, noha ők a maguk ciklusában szintén kormánypárti képviselők voltak. Hasonló kezdeményezéssel, többek által benyújtott egyéni képviselői javaslat eredményeként az 1999-es költségvetésben már szerepel, ha szerény összeggel is, a 6-os főút bővítésének elindítása is. Az idén 200 millió forint fordítható ezeknek a munkáknak a megkezdésére, elsősorban tervezésre. Milyen a kapcsolata a megyei közgyűléssel? - Szerintem megfelelő, főként informális értelemben, a személyes kontaktusok által. Formálisan, ha úgy tetszik, hivatalosan a képviselő nem kapcsolódik a megyei testülethez, nincs köztünk hierarchikus viszony. De sok anyagot kapok, igyekszem áttanulmányozni őket, véleményt formálni róluk. Tudom, hogy mi történik a régióban. T. Mészáros Andrást, a testület elnökét régről és közelről ismerem. Ő is Érden lakik, tagja a Fidesz helyi szervezetének, aminek én vagyok az elnöke. Másrészt: az elnök úr az első demokratikus ciklusban a város alpolgármestere volt, a másodikban a Fidesz-frakció helyett 1955-ben született Debrecenben. 1983-ban kapott építészmérnöki diplomát a Budapesti Műszaki Egyetemen. Ebben az esztendőben költözött a fővárosból Érdre, ahol családjával azóta is él. 1988-ban alapító tagja volt az MDF érdi szervezetének. 1993-ban lépett át a Fideszbe. 1998-ban a Pest megyei nyolcas, érdi központú egyéni kerületben parlamenti képviselővé választották. Tagja az Országgyűlés gazdasági bizottságának, az építésügyi albizottság elnöke. Nős, felesége közgazdász. Két gyermek édesapja, tes vezetője a megyeházán, amikor én kültagként a területfejlesztési és idegenforgalmi bizottságban dolgoztam. Vannak tehát kötődéseink, közös munkákban is „kipróbálhattuk” már egymást számos alkalommal. Gyakran beszélgetünk, s az együtt fontolgatott jövő terveinek a megvalósításában maximális mértékben szeretnék a segítségére lenni. — Miféle tervekre utal? — Erről egyelőre nem szívesen beszélnék. Az ügyek konkrétak ugyan, de még csak a kezdeteknél tartunk, s hiú reményeket nem szeretnék senkiben sem ébreszteni. Deáki László VÁRKONYI ANDRÁS Expedíciók a szőke Tiszán Mostanában az orvhalászok is radaroznak A Gödöllői Agrártudományi Egyetem laboratóriumaiban számos érdekes kísérletet végeznek kutatók és hallgatók, vizsgálódásuk tárgya azonban nem mindig fér el egy Petri-csészében vagy kémcsőben. A trópusi és szubtrópusi tanszék vezetője, dr. Pekli József egyetemi docens munkatársaival olyan programon dolgozott, amelyhez hajóba kellett ülniük. Két expedíciót is vezettek a Tiszán, hogy megvizsgálják a folyam környezeti és vízminőségi változásainak a halászati hasznosításra gyakorolt hatását. A két éven át zajló kutatást a Felsőoktatási Kutatási és Fejlesztési Pályázat hárommillió forinttal támogatta. Nemrég félelmetes arcát mutatta az Alföld jelképe. A szőke Tisza áradásával a partján élők életét és anyagi javait fenyegette, az esztendő nagyobb részén azonban - a Szigetközzel és a Balatonnal együtt - mégis „ő” tartozik az ország kiemelten veszélyeztetett vizei közé. A hazánkban 600 kilométer hosszan kanyargó folyó ősi állapota - bár már az 1600-as években elrendelték a töltések építését - egészen a múlt század közepéig fennmaradt. E múlt egyik, békésebb jellemzője volt a meder nagyfokú, állandó vándorlása. Árvizekkor viszont a Hortobágyon át a Körösökig elöntötte az Alföldet a Tisza. A folyószabályozás kezdetekor Széchenyi István és Vásárhelyi Pál két feladatot határozott meg: a mederátvágást, amely meggyorsította az árhullámok levonulását, és az áradások szétömlését megakadályozó töltésépítést. Az azóta történt változásokat értékelve a kutatási programot záró tanácskozáson dr. Nováky Béla egyetemi docens megállapította, hogy a középvízi meder tovább vándorolt, ezért volt szükség a partbiztosításhoz kőszórásra. A szabályozás hatására csökkent az elöntött terület nagysága, és mérséklődött a különbség a halban szegény, illetve a halban gazdag időszakok között is. Másképp fogalmazva, a reformkorig jegyezték fel a legnagyobb halszűkét és a legnagyobb halbőséget is a tiszai halászok. A töltések közé szorított, megrövidített folyó már lefelé is tudott rombolni, ezért az új egyensúlyi állapot kialakulásáig mélyült a meder. A vízgazdálkodási tanszék vezetője arról is szólt, hogy századunk második felében általában egy hónappal korábban jelentkeztek a Tiszán a márciusi,áprilisi árvizek. Ekkor természetesen a víz még hidegebb, és ezt is figyelembe kell venni a halgazdálkodóknak. A halak számára a víz ugyanolyan kényes élettér, mint a levegő az embernek, derült ki Bardóczyné dr. Székely Emőke egyetemi adjunktus előadásából. A vízépítő mérnök fontosnak tartotta a folyószabályozás tájba illeszkedését, amihez a természetközeli anyagok használatával is hozzájárulhatunk. A beton kétségtelenül olcsóbb, de kedvezőtlenebb a halak számára. A folyó menti ingatlantulajdonosok előszeretettel stabilizálják a vizek szélét, a szakadó partok természetes állapotát velük szemben is meg kellene őrizni, mert azok kedvező ívóhelyek. Arra kell tehát törekedni, hogy parcellázáskor a telekhatár ne érjen le a partig. A program résztvevői, akik között egyetemi hallgatók, doktoranduszok és folyó menti szakemberek is voltak, a vizsgálatok során 17 mintavételi helyen elemezték a víz állapotát a természetes ívóhelyek megtalálása érdekében. A konzervált üledékminták egy része még feldolgozásra vár. A mérések mellett a folyón élődolgozó halászok, természetjárók, horgászok véleményére is támaszkodtak. A faunisztikai vizsgálatok alapján megállapították, hogy a Tiszában továbbra is sok értékes védett faj él, de magában az élő folyóban egyre csökken a számuk. Kivétel ez alól a két duzzasztott szakasz Tiszalök és Kisköre felett, s ezek jövőbeni hatása - főleg a Tisza-tóé - ma még nem pontosan kiszámítható. Dr. Pekli József programvezető szomorúan állapította meg, hogy a vizsgálatok is bebizonyították, az általuk kutatott folyószakasz az ország egyik legkiemelkedőbb orvhalászati központjává nőtte ki magát. Jellemző a hatóságok helyzetére, hogy a feltárt ügyek legnagyobb része nem az elkövetők tettenérésével, hanem az orgazda vendéglősök, kereskedők elszámoltatásán keresztül került napvilágra. Jól érzékelhetően csökkent a korábban legjellemzőbb, de igen munkaigényes part menti variázás. Új típusú csapda- és húzóhálókat alkalmaznak. A Tisza különleges síksági folyó, mivel geológiai okok miatt több száz olyan fekvésű pontja van, ahol a vízmélység gyakran 20-30 métert is elér. Az új technikákat — például radart — használó orvhalászok ezeket a helyeket keresik fel. A vagyonmegőrzésen az segíthet, ha az új halászati törvény szabta átmeneti időszak lejárta után halászati koncessziókat hirdetnek meg az egyes folyószakaszokra. A vizsgálatok is alátámasztják azt a tapasztalatot, hogy az élő Tiszán a közönséges ponty az egyik legritkább zsákmány. A folyó mélyülésével, gyorsulásával ugyanis az élőhely is megváltozott. Ismeretes, hogy aki a halászati jogot gyakorolja, annak visszapótlási kötelezettsége van. Tekintettel arra, hogy a világhírű magyar halászat már megoldotta több mint két tucat halfaj mesterséges szaporítását, semmi sem indokolja, hogy folyóinkba tógazdasági tenyészpontyfajtákat telepítsünk. A kutatócsoport által elkezdett munka időszerűségét az árvizek is jól bizonyítják. Sajnos nem sikerült megvalósítani a tervezett nemzetközi együttműködést, a Felső-Tisza ukrán és román szakaszának vizsgálatát, és elmaradt a határzóna-expedíció. Keveset tudunk az ártereken található kubikgödrök - ezekből termelték ki a töltések anyagát és a holtágak vízminőségéről, melyek lényegesen befolyásolják a folyó halászati hasznosítását. Mindez a munka folytatására ösztönzi a szakembereket. B. G. Két expedíciót is indítottak a gödöllőiek a Tiszán, hogy megvizsgálják a folyam környezeti és vízminőségi változásainak a halászati hasznosításra gyakorolt hatását. HAWiMUnxy TAKARÉKSZÖVETKEZET Fiókjaink: Budapest, V. Balassi B. u. 9-11.Tel: 06-1-302-2244 Kispesti Centrum Áruház Tel: 06-1-281-1940 Budakeszi, Átrium Üzletház Tel: 06-23-452-066 Cegléd, Kossuth tér 10/a Tel: 06-53-311-147 Dunakeszi, Fő út 41. Tel: 06-27-391-804 Érd, Diósdi út 4. Tel: 06-23-362-520 Gödöllő, Dózsa Gy. út 1-3. Tel: 06-28-528-789 Solymár, Várhegy Üzletház Tel: 06-26-363-467 Szigetszentmiklós, Fortuna ÜzletházTel: 06-24-443-851 Nyitva tartás munkanapokon: 8 -18 MOL MAGYAR OLAJ- és GÁZIPARI aRaaHMaHR Részvénytársaság A MOL Magyar Olaj- és Gázipari Részvénytársaság üzemfenntartási főmérnöksége százhalombattai telephelyre üzemfenntartási munkatársat keres. Feladat: éves felújítási munkák tervezése, felújítási költségekkel való gazdálkodás, felújított eszközök új élettartamának meghatározása, összetett munkák koordinálása. Pályázati követelmény: gépészmérnöki végzettség. Versenyképes bérrel és Magyarországon egyedülálló béren kívüli juttatásokkal honoráljuk szakmai tudását. Amennyiben ajánlatunk felkeltette érdeklődését, kérjük, hogy pályázatát 1999. április 21-ig az alábbi címre juttassa el: MOL Rt. százhalombattai személyügyi részleg „Üzemfenntartási munkatárs” jelige 2443 Százhalombatta, Pf. 1 A részletekről érdeklődhet: Ágoston Lajos osztályvezetőnél, tel.: 06-23-552-320.