Népszabadság - PestVidék melléklet, 1999. május

1999-05-05

NÉPSZABADSÁG PESTVIDÉK 1999. MÁJUS 5., SZERDA 39 Új modell két év BKV-késéssel Elkészült a prototípusa annak az ala­csony padlós, lépcső nélküli, környe­zetbarát IK 412-es típusú busznak, amelyből hatvanat vásárol az Ikarus Rt.-től - világbanki hitelből - még idén a BKV. Információk szerint a korszerű járműveket két évvel ezelőtt vásárolta volna meg a BKV, ám az első pályáza­tot eredménytelennek minősítették. Az Ikarus a második fordulóban nyert. A darabonként negyvenmillió forint értékű buszok közül kettővel hamaro­san, a többivel pedig az év második felé­ben utazhatnak a 4-es, az 5-ös, a 12-es, a 15-ös, a 16-os, a 26-os és a 78-as járato­kon - hangzott el tegnap a társaság jár­műbemutatóján, amelyen Demszky Gá­bor főpolgármester is részt vett. Korábbi információink szerint azonban az üzem­be helyezéshez az érintett útvonalakon még jó néhány megállót is át kell alakí­tani. Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának alel­­nöke, a BKV felügyelőbizottságának elnöke elmondta, hogy a buszokat ere­detileg két évvel ezelőtt akarták meg­vásárolni. Az első pályázat eredménytelen volt, s az Ikarus ajánlatát a második forduló­ban fogadták el. Az eredeti városfej­lesztési tervek szerint a hitelből vásá­rolt 60 busz mellé a főváros egyidejű­leg további 40-et vásárolt volna. Ezt a beruházást azonban az rt. ez évi üzleti tervéből Atkári János főpolgármester­helyettes töröltette, s az egyéb beruhá­zásokra is csak hárommilliárd forintot javasolt az idén. A változás miatt nem kizárt - mondta a társaság menedzs­mentjének egyik vezetője -, hogy a BKV-nál idén válságtervet kell készíte­ni, hiszen nem biztosított az ez évi za­vartalan működésük. Szálka Miklós aggasztónak tartja, hogy még mindig nincs korrekt üzemel­tetési szerződésben rögzítve, hogy mire mennyi pénzt ad az rt.-nek a tulajdonos, a fővárosi önkormányzat. A gondokat jelzi, hogy az utóbbi időben 30 százalék­kal több a járatkimaradás és a napközbe­ni meghibásodások száma. N. H. E. lilL. SSilillllllillii nil I8II1I111 ÁllSüS: ISSkSiSSi SS8E8S: m ' ß. Jgg A kerekes kocsival közlekedőknek le- és felszállásjelző, kihajtható rámpa segít VELLEDITS ÉVA FELVÉTELE Hulladékégetőtől gerjednek a bagiak Megijedtek a bagiak a hír hallatán: külföldi befektetők hulladékégetőt terveznek a faluban építeni. A négy­ezer lelkes község területén elképzelt, villamos és hőenergiát is termelő erő­műben 27 település százezer lakójá­nak háztartási hulladékát válogatnák szét és semmisítenék meg. Az ötmilliárd forintos beruházáshoz elnyerték Jamrik László polgármester támogatását is. A már bagi hulladék-új­rahasznosító parknak nevezett tervről rendezett közmeghallgatáson többen népszavazás kiírását kérték. A négyórás vita hozzászólóinak nagyobb része el­utasította az elképzelést. Miért aggódnak a bagiak? Zajos és füstös az autópálya, ködös a Galga völ­gye, a mátrai tüdőszanatóriumba több beteget utalnak innen, mint három me­gyéből - záporoztak az észrevételek. A községtől 15 kilométerre épült fel az or­szág máig egyetlen veszélyeshulladék­lerakó telepe. Emiatt - hangzott el a fó­rumon - ha a pesti piacon azt mondják a vevőknek, hogy Aszód mellől hozták a zöldséget, nem veszik meg tőlük. (Igaz, volt olyan vélemény is, hogy a le­rakótelep szanatóriumi tisztaságú.) Kö­zel van a püspökszilágyi atomtemető, az aszódi szennyvíztisztító pedig bagi terü­letre épült. Az alsó Galga mente már je­lenleg is nagy környezeti terhet vállal. Bagról jelenleg az aszódi lerakóba szál­lítják a hulladékot, ami gyakran meg­gyullad, és vulkánként pöfögi szét a füs­töt. Tóth Gábor országgyűlési képviselő, a parlament környezetvédelmi bizottságá­nak tagja sem tette le voksát a hulladék­égető bagi felépítése mellett, bár elkerül­hetetlennek látja, hogy 10-14 hasonló erőmű épüljön Magyarországon, mert a készülő környezetvédelmi jogszabályok majd csak 150 hulladéklerakó fennmara­dását engedélyezik. (Közben azt is el­mondta, hogy az alsó Galga mente az egészségügyi statisztikákban még a rá­kos megbetegedéseknél is rosszabbul szerepel az agyvérzések tekintetében.) Több hozzászóló szerint, ha az égető­­ké is lesz a jövő — bár köztudott, hogy erről megoszlanak a szakmai álláspon­tok -, nem feltétlenül a bagi völgyben kell az elsőt megépíteni, ahol megáll a levegő. Ne ide hozzák a 27 település hulladékát, hanem mi vigyük el egy sík területen felépülő erőműbe, s majd ott megnézzük, hogy milyen jól működik. Ha olyan nagyszerű volna az ilyen hul­ladékégető, akkor tele lenne vele Budán a Rózsadomb. A közmeghallgatás résztvevőit a be­fektetők és képviselőik arról tájékoztat­ták, hogy az erőműnek nem lesz na­gyobb füstje, mint amennyit három csa­ládi ház kéménye kibocsát, és nem ége­téssel semmisítik meg a hulladékot, ha­nem „gerjedéssel”. Nem derült ki, hogy milyen, a hulladéküzlethez kapcsolódó más üzemek letelepedése várható a sze­métégető esetleges felépítése esetén Bagán és a Galga mentén, ahol több te­lepülés az idegenforgalom és az üdülő­turizmus fellendítését szorgalmazza. A jelenlegi befektetők ugyanis egyértel­műen leszögezték: számukra nem a hul­ladék összegyűjtése az üzlet, hanem a nyersanyagként szolgáló hulladék újra­hasznosítása. Dr. Balatoni Gyöngyi családorvos, al­polgármester szerint a tervezett erőmű technológiája biztosan a XXI. századot képviselné, nem bocsátana ki káros anyagot. Jobban zavarja őt az, hogy a tár­gyalások során folyamatosan változik a létesítmény elnevezése, márpedig a hul­ladék-újrahasznosító és a hulladékégető üzem között akkora a különbség, mint az operáció és a boncolás között. Ha az ége­tő éves kapacitását 34 ezer tonnára terve­zik, akkor naponta száz tonna szemét ér­kezik Bagra 30-35 kilométeres körzet­ből, s 30 tonna éghetetlen anyag elszállí­tásáról is gondoskodni kell. A távolság miatt megnő a szállítási költség. A hely­ben gyűjtött lakossági hulladék ártalmat­lanításáért hatszor-hétszer többet kell fi­zetnünk majd, mint most. A polgármester elmondta, hogy sem­mi sem dőlt még el, a helyszínt sem je­lölték ki, és a meghívójában említett 27 önkormányzattól sem kértek még támo­gató nyilatkozatot. Az elhangzottak alapján javasolta, hogy a lakosok kezde­ményezzenek helyi népszavazást. B. G. ___________H­ozzászólás Cikkünkhöz___________ Zsebpénzből az árvízkárosultaknak Nevelőnk, Kurinyecz Imre szokta mon­dani, ha nem egészen úgy mennek a dol­gok, ahogyan szeretnénk: „Tanuljuk a demokráciát”. Mi az érdi Ifjúsági Fiúotthonban való­ban tanuljuk, s ebben nagy szerepe van az 1997 óta működő diákönkormányza­tunknak, melynek létrehozásában annak idején Kovács István nevelőnk támoga­tott bennünket. A diákönkormányzatnak nagy szerepe van az életünkben, megvi­tathatjuk a házirendet nevelőinkkel, szer­vezhetünk programokat, és egészen más, ha mi csináljuk, igazán magunkénak érezhetjük az elért eredményeket. Sok mindenben egyetértek Varga Sándor Há­zirend a lelke mindennek vagy a Tanár-diák érdekegyeztetés című írá­saival. A diákönkormányzatok még gye­rekcipőben járnak, sok a tanulnivaló még úgy a diákoknak, mint a nevelőknek. Az érdi Ifjúsági Fiúotthon diákönkor­mányzata eddig sok szép programot szervezett már. Most legutóbb a diákön­kormányzatunk vezetősége, Reha Ró­bert, Gáspár Csaba, Kovács Tamás a Budapesti Állat- és Növénykertbe és a Hősök terére szervezett kirándulást. A húsvétunk is jól telt, az érdi Pataki cuk­rászdától, a diósdi Osváth cukrászdától és a budapesti Kinder Kft.-től sok fi­nomságot kaptunk, melyet ezúton is kö­szönünk. Ekkor határoztuk el: zsebpén­zünkből adományozunk az árvízkáro­sultak számára. A Pesti Színházba Gás­pár Csaba szervezésével mentek a fiúk A dzsungel könyve című előadást meg­nézni. Tavaszi nagytakarítást is csinál­tunk az otthon udvarán és kertjében. Ol­vastam a verssorokban tolmácsolt Sor­sok Aszódon című írást is, és azt hi­szem, minket igazol, vagyis a progra­mok szebbé és értelmesebbé teszik a szürke hétköznapokat. Remélem, az érdi Ifjúsági Fiúotthon diákönkormányzata a továbbiakban is erősíti a fiúkat a jónak tételében, s a vé­gén még a demokráciát is megtanuljuk. Kovács Tamás az érdi Ifjúsági Fiúotthon diákönkormányzatának elnöke Nagymaros jegyzője pályázatot hirdet ADÓÜGYI ELŐADÓ munkakör betöltésére. A pályázat benyújtásának feltétele: büntetlen előélet, legalább középfokú végzettség. Az elbírálásnál önkormányzati gyakorlat, közigazgatási alapvizsga, számítógép-kezelői ismeret előnyt jelent. A pályázathoz bizonyítványmásolatot, önéletrajzot, erkölcsi bizonyítványt kell csatolni. Benyújtási határidő: május 15.­­2626 Nagymaros, Fő tér 5., „PÁLYÁZAT” megjelöléssel. Az állás az elbírálást követően azonnal betölthető. Bérezés a Ktv. alapján, 32 500 Ft illetményalappal számolva. Kistarcsa Nagyközség Polgármesteri Hivatala FELVÉTELT HIRDET adóigazgatási előadói állások betöltésére. Alkalmazási feltétel: # számviteli vagy államigazgatási főiskolai végzettség * számítógépes ismeret * az adózás területén való jártasság előnyt jelent. Az állások azonnal betölthetők, fizetés a ktv., illetve megegyezés szerint. Jó kapcsolatteremtő, agilis, nagy munkabírású pályázók jelentkezését várjuk a jegyzőnél: 2143 Kistarcsa, Széchenyi u. 33. címen. Érdeklődni lehet munkaidőben a következő telefonszámon: (28) 470-357 FÉMBÚTOROK! Vásároljon a gyártótól! Fém- és csővázas székek és asztalok már 2100 Ft + áfától. Kézi kovácsoltvas bútorok. Újdonság! STADION SZÉK Kérje ingyenes katalógusunkat! Bemutatótermünk: telephelyünkön és a Bp. XI., Thán K. u. 20. sz. alatt. T.: 203-1538 . Telephelyeim: ALEX Vállalkozás 2072 Zsámbék, Magyar u. 21-23. Tel ./fax: (06-23) 341 -356, (06-23)-340-356, (06-23)-342-303, (06-23)-342-133 EP / A PACIFIC ÓCEÁN KFT. felvételre keres \ mikrobiológust. Alkalmazási feltétel: felsőfokú végzettség és gyakorlat.­­ Jelentkezni lehet: Vác, Derecske dűlő 6.­­ p MAGYARORSZÁG a bopexa* Kóstolóval egybekötött francia tejtermék-napok szervezésében, az alábbi hipermarketekben: (Budakalász és Törökbálint) 1999. május 06-16. Bleu d'Auvergne yT r Madrigal Pi|ES11)EN I president natúr vaj 200 g President Camembert 125 g ___ ^(O W _ Candia epres tejital 0,5 I CQnOIQ Candia barackos tejital 0,5 I Candia trópusi tejital 0,5 l ■ Dízelakció a Citroennél... l^Ji­Li+^CjCr 740 000 Ft* kezdőrészlet JUMPER 999 000 Ft* kezdőrészlet A két Citroen haszongépjármű a fenti kezdőrészletek befizetése ellenében kezelési költség nélkül azonnal hasznosítható. *A fenti adatok a dízel alapmodellekre vonatkoznak a Citroën Leasing hitelfinanszírozási szabályzata alapján. Az ár nem tartalmazza a forgalomba helyezés költségét. Fantasztikus szervizkedvezmények! CITROËN CSÓKÁS AUTÓHÁZ HIVATALOS MÁRKAKERESKEDÉS ÉS SZERVIZ H-2030 Érd, Ercsi út 21. Tel./fax: 06 (23) 369-444,06(23) 361-385. E-mail: oneone@freemail.co.hu CITROËN

Next