Népszabadság - PestVidék melléklet, 1999. június
1999-06-01
Taxisblokád a Délinél Vagy harminc társaságon kívüli, köznyelven „mezítlábas” magántaxis tüntetett tegnap a Déli pályaudvarnál a Főtaxi és az Utasellátó nemrégiben indult, úgynevezett railtaxi szolgáltatása ellen. Néhány percre elállták a peronok mellől kihajtó kockás kocsik útját. A Főtaxi szerint a háttérben a Rádió Taxi áll, így kártérítési igényüket nekik nyújtják majd be. Hírül adtuk, hogy a Főtaxi és a Magyar Államvasutak Utasellátója szerződést kötött. A MÁV a budapesti főpályaudvarokon, a peronok mellett beállóhelyeket adott a Főtaxinak, amely vállalta, hogy az ott beszállókat maximált árért szállítja tovább. A konkurencia - jelesül a Rádió Taxit vezető Horváth Pál, a Fuvarozók Országos Demokratikus Szövetségének (Fodesz) elnöke - már a szolgáltatás elindításának napján tiltakozott a paktum ellen, mondván, így korlátozták a piaci szabadságot. Tegnap délelőtt vagy harminc-negyven magánfuvarozó vonult fel a Déli pályaudvarnál, és tíz-tíz percre útját állta a kockás autóknak. A demonstrálók szószólója, Barta László tudatta lapunkkal: kezdeményezik a peronok melletti drosztok kialakításáról szóló megállapodás felülvizsgálatát. Az ottani forgalom ugyanis balesetveszélyes. Barta úgy látja, hogy a railtaxi-szolgáltatás törvénysértő, a MÁV-nak közbeszerzési eljárást kellett volna indítania, ezzel szemben monopolhelyzetbe hozott egy céget. Hozzátette: érthetetetlen, hogy az Államvasutak egy olyan társasággal kötött szerződést, amelynek komoly adó- és köztartozásai vannak, ők működési engedélyt sem kapnának hasonló esetben. Barta megjegyezte: elfogadhatatlan, hogy a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxistagozatát ugyanaz az ember —Antal Attila — vezeti, aki a Főtaxit. A magánfuvarozók kérik Antal lemondását kamarai tisztségéről. A tegnapi tüntetést csak figyelmeztetésnek szántuk, de ha nem lesz foganatja, további lépések várhatók - mondta Barta, aki egyelőre nem kívánta közölni, mire készülnek. A Főtaxi vezérigazgatója szerint „műbalhéról” van szó. Nem érti, mi a baj azzal, hogy a MÁV velük szerződött, hiszen minden vállalat azzal állapodik meg, akivel jónak látja. Különben pedig az összes fővárosi taxistársaság cégek tucatjaival áll üzleti kapcsolatban — kvázi monopolhelyzetet élvezve —, tehát emiatt is sántítanak a tüntetők vádjai. Antal nevetségesnek nevezte, hogy a railtaxik balesetveszélyesek lennének - három kilométeres sebességgel mozognak, és ezt ellenőrzik is -, továbbá nem érti, miért kellene lemondania kamarai posztjáról. E logika szerint például a Rádió Taxi vezetőjének, Horváth Pálnak is le kellene mondania a Fodesz-elnökségről - állapította meg. Hozzáfűzte: úgy értesült, hogy a demonstrációt éppen Horváth szervezte, így a pályaudvari blokád miatt keletkezett károkat a Rádió Taxin fogják behajtani. Horváth Pál közölte lapunkkal: tegnap szigorúan a taxis érdekképviseletként működő Fodesz nevében járt a Délinél. Szerinte Antal kamarai vezetőként nem köthetett volna olyan szerződést, amely eleve kirekeszti a kamara által képviselt vállalkozók többségét. A kártérítési igényt képtelenségnek nevezte, mert - mint mondta - a Rádió Taxi nem aspirált a railtaxi-szolgáltatásra. B.T. MSZP: Budapest „frontváros” lett A kormány egyéves tevékenysége nyomán Budapest „frontvárossá” vált - öszszegezték véleményüket tegnap a fővárosi szocialisták. Mint fogalmaztak: az Orbán-kabinet bosszúálló intézkedései öngyilkos politikának bizonyultak, visszaütöttek, hiszen a közvélemény-kutatások többsége azt mutatja, hogy Budapesten néhány hónapja az MSZP vezet 12 százalékkal a Fidesz előtt. Lendvai Ildikó, a párt budapesti elnöke szerint vetélytársuk népszerűségvesztéséhez a politikai gesztusok elmaradása is hozzájárult. A kormány miatt leállt beruházások összértéke mintegy 100 milliárd forint, ám a támadások ellenére a főváros nemcsak talpon maradt, fejlesztésekre is futotta erejéből - mondta Ajkay Zoltán budapesti frakcióvezető. A jövőben több eszközt is igénybe vesznek annak érdekében, hogy a város és polgárai számára oly fontos nagyberuházások folytatódjanak. A szocialisták szerint meg kell próbálni közös nevezőre jutni a legfontosabb ügyekben a fővárosban ellenzékben lévő Fidesszel. Ha azonban bebizonyosodik, hogy nem Budapest, hanem a kormány érdekeit képviselik, akkor nem vonják be őket a döntésekbe - hangoztatták. E. N. NÉPSZABADSÁG 1999. JÚNIUS 1 . Az ünnepélyes külsőségeket mellőzve, csinnadratta és hacacáré nélkül nyílik meg ma reggel a Széchenyi fürdő frissen felújított, vadonatúj szűrő-forgató berendezéssel felszerelt úszómedencéje. A rekonstrukció 176 millió forintba került, a felújítást a műemlékvédelmi előírásokat betartva, a húszas évek végi állapotokat figyelembe véve végezték el. A hét végén több mint ötvenezren váltottak jegyet a budapesti strandokra. Mint már többször hírül adtuk, a Széchenyit lépésről lépésre teszik rendbe. A termálmedence már megújult, az úszómedence átadása után pedig a hidromasszázzsal, örvényfolyammal, buzgárral megbolondított élménymedencévé alakítandó gyerekmedence rekonstrukciója is megkezdődhet. A terv szerint ez az év végére, a jövő év elejére készül el, hozzávetőleg százhatvanmillió forintért. Nemsokára hozzálátnak az étterem előtti homlokzat és terasz rendbetételéhez is. Ugyancsak több ízben tájékoztattuk olvasóinkat arról is, hogy a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Rt. - igyekezve betartani a kormányrendeletet - 2002-ig az összes olyan fürdő- és strandmedencéjét átalakítja, ahol ezt indokoltnak látja. E szerint a következő három és fél évben több mint harminc medencénél kell átállniuk a szűrő-forgató módszerre. A programra nagyjából négymilliárd forintot hagyott jóvá a Fővárosi Közgyűlés. Az rt. az év eddigi legerősebb hétvégéjét tudhatja maga mögött: szombaton és vasárnap összesen több mint ötvenezren vonultak ki a fővárosi strandokra, fürdőkre, többen, mint egész májusban. Persze a hidegvízű strandok voltak a legnépszerűbbek: a Dagályba és a Palatínusra vasárnap hat-hatezren, a Paskálba négy és fél ezren, a csepeli strandra négyezer-kétszázan, a Rómaira háromezren váltottak jegyet. B.T. Ismét lehet úszni a Széchenyiben Több mint ötvenezren strandoltak ezen a hétvégén a fővárosban Az eredeti állapotnak megfelelően újították fel SZABÓ BARNABÁS FELVÉTELE Az asszonykórus harminc éve Hévízgyörki ünnep a jubileumon A Hévízgyörki Asszonykórus megalakulásának harmincadik évfordulóját ünnepelték szombat és vasárnap délután a Galga menti községben. Az első napon az iskola szabadtéri színpadán Tóth Tibor polgármester köszöntője után a kórus közelebbi és távolabbi ismerősei ajándékozták meg színpompás műsorral az aszszonyokat és vezetőjüket, egykori tanító nénijüket, dr. Balázs Józsefnét. Nagy sikert aratott a helyi óvodás- és iskolásnéptánccsoport, tagjait a legutóbbi Ki mit tud?-győztese, Tóth Judit készítette fel. Túráról is több szereplő érkezett. A Babinecz Sándor néptáncpedagógus vezette ifjúsági néptánccsoport és a Maczkó Mária népdalénekes nevével fémjelzett Túrás Énekmondók kiválóan érzékeltették a Galga mente szinte valamennyi településére jellemző hagyományőrző munka magas színvonalát. A hévízgyörkiek régi ismerősei, a balmazújvárosi 48-as Olvasó Népkör Népdalkörének tagjai Galga menti népdalcsokorral örvendeztették meg vendéglátóikat. B. G. Ezúttal őket szórakoztatták a szerző felvétele Kedd Szauna A tikkasztó meleg elől a Széchenyi fürdőbe menekültünk. Már az ötszáz forintos belépő lehűtötte kissé a lelkesedésünket. Ám az igazi hideg zuhany akkor ért, amikor rádöbbentünk: az úszómedence felújítása még zavartalanul folyik. Maradt hát a negyvenvalahány fokos meleg víz, no meg a szauna, aminek forrósága csak kezdetben volt riasztó: a strandról hazafelé már kifejezetten fáztam. És ez harminc fokban nem rossz üzlet. Csak azért nem reklamálok, hogy a tegnap még félig lezárt fürdőbe is teljes árú jeggyel lehetett bejutni. S.T. • A VII. kerületi Dob utcában cserélik a vízvezetéket. Az Erzsébet körúttól a Rottenbiller utcáig szakaszosan haladnak. A munkaterületeknél leszűkül az útpálya, megállási tilalom érvényes. • A XII. kerületben a Goldmark Károly utcát egyirányúsították a Csemegi utcától a Székács utca felé. • A Belvárosban a Petőfi Sándor utcában, a Szervita téren, a Városház utcában, a Bárczy István utcában és az Akadémia utcában egy-egy szakaszon leszűkül az útpálya közműépítés miatt. • Soroksáron a Templom utcában a Vecsés út és a Gyáli-patak között csatornaépítés miatt nem közlekedhetnek. • Az M1-M7-es autópálya közös szakaszán, az 5-9 km között a Budaörs felé vezető oldalon elkezdik a burkolatjavítását. A fővárostól kifelé jövők számítsanak majd torlódásra. • Az M1-esen Biatorbágynál egy új benzinkút csatlakozásának a kialakítása miatt van útszűkület. A belső sávban nem közlekedhetnek a tehergépkocsik. • Az M3-ason a főváros határában a 2/A jelű út és az M0-ás autóút csomópontjának építése miatt van forgalomkorlátozás. A 11-es és a 13-as km között két hídnál végeznek kisebb javítási munkát. Sávlezárásra kell itt is számítani. • Szélesítik a 4-es főutat Üllőn. A 28-29-es km között leszűkül az út. • Lórév és Adony között leállt a komp. A legközelebbi átkelési lehetőség Szigetújfalu és Ercsi között van. • Visegrádnál már 20.35-ig jár a komp. Forrás: Fővinform, Utinform Tegnaptól újra járható a rakpart Tizennyolc centimétert apadt tegnap reggelre a Duna, ezért újra átadhatták a forgalomnak a budai alsó rakpart Margit híd és Mozaik utca közötti, eddig lezárt szakaszát. Szegedi Péter, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. szóvivője elmondta: a korábban lezárt szakaszon húsz munkagép segítségével fertőtlenítő tisztítást végeztek, és az említett útszakaszt reggel nyolc és kilenc óra között átadták a forgalomnak. Az előrejelzések szerint további apadásra számíthatunk. B. Zs. Augusztus végére készül el az Alkotás utca Július 7-ig kell várniuk azoknak, akik az Alkotás utcán szeretnének villamosozni. Ugyanis - mint arról korábban beszámoltunk - a budai körút e szakaszának felújítása a tervek szerint halad. A csaknem két és fél kilométer hosszú szakasz teljes rekonstrukcióját várhatóan augusztus 30- án fejezik be. Az utca teljes szélességében megújul, a vágányoktól a virágládáig, az útburkolattól a vízcsőig. Ez utóbbi munka, a vízcsövek kicserélése fejeződött be május végén. A BAH-csomópont és a Nagyenyed utca között az elkövetkező hetekben rögzítik a síneket, majd aszfaltoznak. A Nagyenyed utcában már építik a vágányokat. A Krisztina körúton a villamospálya elbontása után hozzálátnak a szükséges földmunkákhoz és az alapozáshoz, majd ott is megkezdődhet a vágányfektetés és a betonozás. E. N.