Népszabadság - PestVidék melléklet, 1999. június

1999-06-12

Gödöllői körtúra kerékpárral Kis forgalmú utakon, Gö­döllőről indul az a 76 kilo­méter hosszú kerékpártúra, melyet Háner János, a Bu­dapesti Természetbarát- és Sportszövetség kerékpáros-szakosztá­lyának vezetője ajánlott lapunk olvasó­inak. A kiindulási pontot Budapestről, az Örs vezér teréről közlekedő HÉV- vel, vagy a Keleti pályaudvarról vonat­tal lehet megközelíteni. A vasútállomástól egy darabig Isaszeg felé kell kerekezni, majd a pá­lyaudvart elhagyva a síneken át kell hajtani balra, a Gödöllői-dombvidék felé. A gyönyörű, erdős, dimbes-dom­­bos részen 14 kilométer megtétele után az első település Valkó, majd három ki­lométer után Vácszentlászlóra érkeznek a túrázók. A településen belül van egy csomópont, ahol balra kanyarodva ke­vesebb mint hét kilométer után Túrára érkezünk. Ezután a templom és az önkormány­zat épülete közötti úton öt kilométert kerekezve először Galgahévízre, majd újabb négy kilométer megtétele után Hévízgyörkre (ahol egy Árpád-kori templom van), majd Bagra érkezünk. Tovább gurulva Aszódra visz az út, az M3-as autópálya alatt a 3-as úton ke­resztül (a városban a Podmaniczky­­kastélynál érdemes elidőzni). Tovább Galgamácsán, az ABC-áruház és a ven­déglő sarkánál balra kell kanyarodni, Vácegres előtt több nehéz emelkedőn kell felkapaszkodni, majd az Erdőker­tes végét jelző tábla után néhány perc Veresegyház. A főúton balra kell for­dulni, ahonnan három kilométer megté­tele után Szadára, majd öt kilométer után Gödöllőre, a Dózsa György útra érkezünk meg. A városban két kilomé­tert szükséges tekerni ahhoz, hogy a ki­indulóponthoz jussunk. Király I. Dániel ( SZÍNHÁZMŰSOR SZ.: Szombat, V.: Vasárnap Budai Parkszínpad: SZ.: Irigy Hónaljmirigy (8 - kislemezbemutató koncert). Fővárosi Nagycirkusz: SZ-V.: Moszkvai jégcirkusz ea. (SZ.: 10, 3, 7, V.: 10, 3). József Attila Szín­ház: SZ.: Balfácánt vacsorára! (7 - Pesti Pá­holy bér­., 5. ea.). Komédium Színház: SZ.: Az élet egy nagy csodálatos semmi... (7). V.: Küzdőtér (6). Margitszigeti Szabadtéri Szín­pad: V.: Ezredűző (8 - a BM Duna Művész­együttes műsora). Mikroszkóp Színpad: SZ.: Kihajolni veszélyes! (fél 8). V.: Zsarukabaré (fél 8). Radnóti Színház: SZ.: Anconai szerel­mesek (7). Thália Színház: SZ-V.: Purim (8 - a Győri Balett és a Klezmer Balett vs. (8). Operaház: SZ-V.: Csipkerózsika (SZ.: 7 - Lukács/5. bér­.). Csipkerózsika (6). Erkel Színház: V.: Faust (11). Vígszínház: SZ.: Össztánc (7). NÉPSZABADSÁG VENDÉGVÁRÓ 1999. JÚNIUS 12., SZOMBAT 39 A Magyar Honvédség Központi Honvéd Kórház - festői környezetben elhelyezkedő -betegotthona magas színvonalú betegápolást vállal. Állandó orvosi és szakápolói felügyelet mellett szakorvosi konzíliumok, szükség esetén Központi Honvéd Kórház-i gyógyítás áll a betegek rendelkezésére. Elhelyezés 2-3 ágyas, zuhanyzós, WC-s, rádióval, TV-vel, hűtőszekrénnyel (igény esetén telefonnal) felszerelt kórtermekben történik. A betegek rehabilitációját gyógytornász, gyógymasszőr, rheumatológia, röntgen, laboratórium segíti. Teljes ellátás (napi háromszori étkezés) és alapgyógyszerek biztosítása szolgálja betegeink gyógyulását. A betegotthon napi térítési díja 6000 Ft/fő. Érdeklődni lehet: dr. Németh Károly ötvös ezredesnél 2621 Verőce, Pf. 20 Telefon: (27) 350-113 Egykorvolt vasutak Az Ipoly Uniónak egyelőre a kampánya van sínen Kemence, a megye északi csücskében fekvő, a Börzsöny által körülölelt község jellegzetes hegyi település. Házai egy fő­utca mellett épültek, s a falu lakossága elsősorban az erdőből, vagyis az erdei munkából, favágásból és a fa fuvarozá­sából élt. Valószínűleg ez indokolta, hogy a század első évtizedeiben itt hoz­zák létre a Börzsöny legnagyobb kes­keny nyomközű vasúti hálózatát. A Kemence-patak völgyében 1912- ben készült el a Kemence-Királyháza- Királykút vonal, tizenegy kilométer hosszban, majd ehhez egy hat kilométe­res szárnyvonal is épült. A hegyekben kivágott fát a vasút segítségével Ipoly­ságra fuvarozták, néhány éven át még a trianoni határok létrejötte után is. Ke­mence központtal két kisvasúthálózat is épült, az egyik a Kemence-patak, a má­sik a Csarna-patak völgyében. Ez a ki­rályházi fővonalból ágazott ki, a Bör­zsöny legmagasabb csúcsainak lábáig vitt, és kilenc szárnyvonallal is rendel­kezett. A két hálózat, eredeti formájá­ban, nem sokáig működött. A mintegy tizenhét kilométeres felső hálózat szárnyvonalait és a Királyháza- Királykút közötti szakaszt már a húszas években felszámolták, de közben - több mint tizenkét kilométer hosszúságban - öt új szárnyvonal is épült. Ezek egy ré­sze később szintén megszűnt, majd a második világháború után újabbak is épültek, ám nem voltak hosszú életűek. Hasonló sorsra jutott a Csarna-patak völgyében lévő alsó vasúti hálózat is. A visszafejlesztést a három és fél ki­lométeres Bacsina-völgyi szárnyvonal élte túl, amely egészen a hetvenes évek közepéig működött, mégpedig lóvonta­­tású kocsikkal. A Kemence-Hamuház közötti, csaknem nyolc kilométeres sza­kasz pedig még a kilencvenes évek ele­jén is működött - erdészeti munkások utaztak rajta -, és egyes térképeken ma is feltüntetik ezt a vasútvonalat. A Két Kerékkel Kevesebb Egyesület által 1997-ben kiadott kerékpárostérké­pen egyébként - a Csarna-völgyi vonal mellett - még három börzsönyi kisvas­­utat jelölnek: a Kismaros-Királyrét, a Szob-Márianosztra és a Nagybör­­zsöny-Nagyirtáspuszta közöttit. Az Ipoly Unió Környezetvédelmi és Kultu­rális Egyesület pedig a napokban, Vas­utak az Ipoly vidékén címmel, magyar és szlovák nyelven megjelentette a tér­ség vasútjainak történetét. A balassa­gyarmati székhelyű szlovák-magyar egyesület az Ipoly-völgy természeti és kulturális örökségének megőrzésére alakult, s 1998-ban kampányba kezdett az Ipoly-vidék vasúthálózatának fej­lesztése érdekében. A vasúti kampány részeként Balassa­gyarmaton tanácskozást is tartottak - magyar és szlovák résztvevőkkel -, amelynek elsődleges célja a Drégely­­palánk-Ipolyság vasútvonal újjáépítése és az Ipolytarnóc-Kalonda vasúti határ­átkelő újbóli megnyitása volt. Kelemen Zoltán ügyvivő szerint eddigi erőfeszí­téseiket már siker koronázta, mivel ez év februárjában a magyar és a szlovák miniszterelnök megállapodott a Drégelypalánk-Ipolyság vasútszakasz újjáépítéséről. A kampányhoz tartozik kiadványuk - a Vasutak az Ipoly vidé­kén - megjelentetése is, amely bemutat­ja a vasúti közlekedés társadalmi, gaz­dasági és környezetvédelmi előnyeit, a térség vasútjainak történetét, jelenét, és a kívánatosnak tartott fejlesztéseket. Az Ipoly Unió ügyvivője szerint a füzetet eljuttatják a térség önkormányzatainak, iskoláinak, intézményeinek, olyan mó­don is népszerűsítve a vasutat, hogy kü­lön fejezetben kifejezetten vasúti kirán­dulásokat ajánlanak az Ipoly vidékére. Az Ipoly-füzetek harmadik száma­ként, kétezer példányban megjelentetett kiadvány foglalkozik a Budapest— Losonc-Ruttka vasútvonallal, a Csata-Ipolyság-Balassagyarmat, az Aszód-Balassagyarmat-Losonc vona­lakkal, többek között leírja az Ipoly­­ság-Korpona-Zólyom és a Vác- Drégelypalánk szakaszt. Külön fejeze­tet szentel az Ipoly térségébe tervezett, de meg nem valósult vonalaknak és a keskeny nyomközű vasutak történeté­nek. Ír a legrégebbi, a múlt században épült Kismaros és Adolf-kút közötti vasútról, a Wolfner és Schanczer Faki­termelő Vállalat által épített nagybör­zsönyi központú hálózatról, a szintén általuk épített bernecebaráti vasútról, a kemencei, a márianosztrai bányavasút­­ról, a nagyoroszi és a diósjenői erdei vasútról. A kiadványból kiderül, hogy a térség gazdag kisvasúthálózattal rendelkezett, de a több száz kilométer hosszú vona­lakból mindössze két rövid szakaszon jár ma is vasút. Az Ipoly Unió állás­pontja szerint ezt a hálózatot ugyan nem lehet feltámasztani, de - a meglévők megtartása mellett - a még jó állapot­ban lévő szakaszokon ismét el kell indí­tani a kisvasutakat, elsősorban a nagy­börzsönyi és a kemencei vonalon. Felte­hetően az idegenforgalom szempontjá­ból óriási szerepe lenne a keskeny nyomközű vasutak újbóli üzembe állítá­sának. A nagybörzsönyi vasútnak külön érdekessége is volt: az úgynevezett csúcsfordítók. A meredek emelkedőt csak úgy lehetett leküzdeni, hogy a pá­lya cikcakkban haladt, a vonat egy sza­kaszt tolatva, egy szakaszt pedig a szál­lítmányt húzva tett meg, s ilyen megol­dást a világon csak kevés helyen alkal­maztak. Kemence, Hont vármegye egykori székhelye egyre inkább kedvelt kirán­dulóközpont. Több tábor, üdülő, turista­­ház van a környéken, ismert sípályája, működik itt erdei iskola, s adott már he­lyet alkotótábornak is. Az 1992-ig mű­ködő, a község és Hamuház közötti vo­nalszakasz még olyan állapotban van, amely esélyt ad felélesztésére­­ és ezzel a térség idegenforgalmának további élénkítésére. B. J. G. Csak nyomokban maradt meg a régi pálya hancsovszki János felvétele Sport Sziget ’99 A Sport Sziget ’99 című rendezvényen nagyon sok sportág közül lehet válogat­ni ma és holnap a Népstadionban és kör­nyékén. Nemzetközi és hazai versenyek, bemutatók is szerepelnek a programban, de a rendezők — az Ifjúsági és Sportmi­nisztérium, a Budapest Sportiroda, vala­mint a Sziget Kulturális Szervezőiroda - fő célja a kedvcsinálás, a közönség meg­mozgatása. Strandröplabda Nemzeti Körverseny lesz a Népstadion főépülete mellett. A Körcsarnokban ugyanebben az időben a női és férfi junior kötöttfogású birkó­zó Európa-bajnokság látható. Érdekes­nek ígérkezik az a focikupa, melyen 8-12 évesek mérik össze tudásukat a KSI-pályán és a Szoborpark centerpá­lyáján. Megismerhetik az érdeklődők az utcateniszt (street tennis), amely új sportágnak számít. Street hallban, vagyis utcai kosárlabdában négytagú csapatokat várnak a 10-14, 14—18 éve­sek kategóriájában, valamint felnőtt- és családi verseny­számokban. A játékok helyszíne az Olimpiai Csarnok parko­lója. Fekete László, Magyarország legerő­sebb embere öt kihívójával verseng ma délután két órától az Olimpiai Csarnok parkolójában. A hiperaktív parkban a Népstadion Dózsa György út felőli bejá­ratánál ma - többek között - görkorcso­lya-bemutató és -körverseny, mountain bike crossverseny lesz. Vasárnap down­hill páros verseny, bringahajító viadal várja az érdeklődőket. Vasárnap rendezik meg az aerobicna­­pot a Nemzeti Sportcsarnokban, ahol Gilberto Lopeztől, Vályi Nagy Csillától és Körtvélyessy Ákostól vehetnek órákat a mozogni vágyók. Lesz 3,5 kilométeres futóverseny is, az útvonal: Ifjúság útja-Dózsa György út-Istvánmezei út-Népstadion. Benedek Zsuzsa Velencei újdonságok _____________MUNKATÁRSUNKTÓL_____________ " Információs monitorokat állí­­tanak fel Velencén több he­­lyen a turisták számára, me­­lyekből bárki tájékozódhat a település nyári programjairól. A Velen­­cei-tó dinamikusan fejlődő településén a sport és a zene jegyében telik az idei nyár - mondta Oláhné Surányi Ágnes a sze­zonnyitó sajtótájékoztatón. Június 19-én szörfhétvége keretében adják át az ötmil­lióért épített új szörfbejárót, július 17-től pedig öt hétvégén át tartják a hagyomá­nyos Velencei nyári zenés esték rendez­vénysorozatát. Idén három és fél milliót szántak a kul­turális rendezvényekre. Az államalapítás ünnepén streetballfesztivált is rendeznek, szeptember 5-én pedig országos mountain bike-versennyel zárják a szezont. Dízelakció a Citroennél... 740 000 Ft* kezdőrészlet 999 000 Ft* kezdőrészlet A két Citroen haszongépjármű a fenti kezdőrészletek befizetése ellenében kezelési költség nélkül azonnal hasznosítható. *A fenti adatok a dízel alapmodellekre vonatkoznak a Citroen Leasing hitelfinanszírozási szabályzata alapján. Az ár nem tartalmazza a forgalomba helyezés költségét. Fantasztikus szervizkedvezmények! CITROEN CSÓKÁS AUTÓHÁZ HIVATALOS MÁRKAKERESKEDÉS ÉS SZERVIZ H-2030 ÉRD, Ercsi út 21. Tel./fax: 06 (23) 369-444,06(23) 361-385. E-mail: oneone@freemail.c3.hu • CITROËN NÉPSZABADSÁG Közönségszolgálati Iroda a Blaha Lujza téren A város szívében, a megszokott helyen, a Blaha Lujza tér 3. alatt várjuk kedves ügyfeleinket. . Keretes és apróhirdetések felvétele a Népszabadságba • Népszabadság Multimédia CD-ROM-ok és más lapokba • Magyar és idegen nyelvű lapok • Népszabadság-előfizetés nagy választékban • A Közbeszerzési Értesítő értékesítése, előfizetéssel is • Videokazetták, CD-k, lottó, fotó Érdeklődés és felvilágosítás a 338-2369-es telefonszámon és a 338-4431 -es telefaxon. Ez nem kérdés. P­ardner­ a kukorica kelés utáni gyomirtó szere: disznóparéj, csattanómaszlag, libatop, parlagfű, és egyéb magról kelő kétszikűek ellen. IP RHÔNE-POULENC Khant-Poulinc-Acre Borsod kft. Keressük azt a 25-35 év közötti, németül jól beszélő, számítógép-kezelésben jártas, technikusi végzettségű GYÁRTÁSTECHNOLÓGUST, akinek feladata a minőség biztosítása, szállítási határidők betartása, valamint beszállítóink rendszeres látogatása. Előforduló technológiák, ill. szerkezetek: általános forgácsolás, kisebb hegesztett szerkezetek, fröccsöntött és vákuumformázott műanyag alkatrészek gyártatása. Bérezés: megállapodás szerint. Elsősorban Budapesten és környékén lakók jelentkezését várjuk.­ Felvilágosítás: Marnok Tibor ügyvezetőnél. Tel.: 06 (20) 938-9458. írásos jelentkezés az alábbi címen: IONTO-COMED Kft. 2084 Pilisszentiván, József Attila u. 13/B Kapálni, vagy nem kapálni?

Next