Népszabadság - PestVidék melléklet, 1999. július
1999-07-10
A fővárosban a Kossuth vezet, a Bartókot kevesen hallgatják MUNKATÁRSUNKTÓL Budapesten az utóbbi hónapokban naponta körülbelül hatszáztízezer ember hallgatta a Kossuth rádiót - a GfK Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos közös felmérése szerint. Ez azt jelenti, hogy a fővárosi felnőtt lakosság jó egyharmada legalább napi öt percet töltött a Kossuth hallgatásával, s ezzel a közszolgálati adó a legkedveltebbnek számít a városban (csakúgy, mint az országban). A két piackutató cég egyébként március óta méri a rádióadók napi és heti elérési mutatóit Budapesten is. Elérés alatt azt kell érteni, hogy a vizsgált időszakban (napon vagy héten) legalább öt percig fogta valaki az adót. Felméréseik szerint a Kossuth után a következő rádiók állnak a kedveltségi sorrendben: a Juventus, a Sláger, a Danubius, a Petőfi, a 92,9 Star, valamint a Rádió 1 és a Rádió Bridge fej fej mellett. A Bartók napi hallgatottsága Budapesten nem érte el az értékelhető határt, azaz a felnőtt lakosság egy százalékát (körülbelül 17 600 embert). A legutóbbi kiértékelt hónapban, májusban ugyanakkor a Juventus adását a budapesti felnőttek egynegyede fogta (körülbelül négyszáznegyvenezer), a Slágerét huszonkét százaléka (háromszázkilencvenezer), a Danubiusét húsz százaléka (háromszázötvenezer). A vizsgálatból az is kiderült, hogy munkanapokon valamivel többen rádióznak, mint hétvégén. Ennek az oka - Máth András, a GfK médiakutatás-vezetője szerint - az, hogy ma már a rádióhallgatás nem szabadidő-eltöltés, inkább munka vagy autóvezetés közben folyamodunk hozzá. Sokak számára a tévé vette át a szórakoztatás és ismeretterjesztés szerepét. Ezek az adatok egyébként főleg a reklámtervezéshez szükségesek. Ma körülbelül az évi százmilliárd forintot meghaladó reklámkötés öt-hat százalékát fordítják rádióreklámra. Túlnyomó részén, több mint kilencven százalékán a Kossuth, a Juventus, a Sláger és a Danubius osztozik. A RÁDIÓADÓK ÁTLAGOS NAPI HALLGATOTTSÁGA BUDAPESTEN A FELNŐTT LAKOSSÁG SZÁZALÉKÁBAN 1999. márciustól májusig Március Április Május Kossuth 37 35 40 Juventus 28 29 25 Sláger 17 22 22 Danubius 19 19 20 Petőfi 16 12 12 92,9 Start 6 6 Rádió 15 3 3 Rádió Bridge 3 , 33 Forrás: GfK Piackutató Intézet és Szonda Ipsos NÉPSZABADSÁG 1999. JÚLIUS 10 PestVidék A világbajnokság hivatalos megnyitója csak jövő hétfőn lesz, de már a holnapi főpróbától kezdve öttusa-paradicsommá alakul át a Margitsziget. Naponta több tízezer látogató keresi fel majd a sport- és kulturális rendezvényeket. A szigetet kicsinosították, a nézők kényelméről naponta több száz rendőr, közterület-fenntartó és -felügyelő gondoskodik majd. MUNKATÁRSAINKTÓL A hétfőn kezdődő margitszigeti öttusavilágbajnokság szervezői negyvenkét ország csaknem négyszáz sportolója mellett naponta tizenöt-húszezer szurkolót várnak az eseményekre, és várhatóan legalább ennyi turista és fővárosi polgár is felkeresi majd a szigetet. A rengeteg látogató miatt a gépjárműforgalmat szinte teljesen leállítják, csak a szervezőbizottság engedélyével lehet majd a vb helyszínére kocsival behajtani. A korábban kiadott engedélyeket július 18-ig, a rendezvény végéig nem fogadják el. Jó hír, hogy várhatóan sűrítik a 26-os buszjáratot, sőt az Árpád híd és a margitszigeti szökőkút között különjárat is közlekedik majd. A BKV közlekedési főosztályának munkatársa, Czibik Tamás szerint a legtöbben a 4-es-6-os villamossal jönnek majd, ezeknek viszont elegendő a kapacitásuk, nem kell gyakrabban indítani őket. A rendezvény biztonsága érdekében már csütörtökön külön osztagokat vezényeltek a szigetre, a több tízezer látogatóra százötven rendőr vigyáz majd. A járőrök többek között a gépjárművek beléptetésében és a zsebtolvajok megfékezésében segédkeznek. A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. emberei már ma nekiállnak a sziget takarításának - tájékoztatta lapunkat Seres Mihály, a társaság diszpécsere. Nappal harminc, éjszakánként tizenöt kézi úttisztító, egyszerűbben: utcaseprő gondoskodik a tisztaságról, gyakorlatilag folyamatosan. Két gépet - egy önfelszedő-seprőt és egy locsolókocsit - is oda vezényel a cég. A szemetet szükség szerinti időközönként szállítják el, annyi mindenesetre máris biztos, hogy harminc darab ezeregyszáz literes kukát helyeznek el a helyszínen, azt a kerekes fajtát, amelyikkel főként a pesti bérházakban lehet találkozni. A Fővárosi Kertészeti (Főkert) Rt. már túl van az előkészületeken. Saját költségén - hozzávetőleg ötmillió forintért - rendbe tette a fákat a budai oldalon, a Margit híd és a Sportuszoda között; többnyire gallyaztak, de volt számos elöregedett nyárfa, amelyet ki kellett szedniük. Az uszoda bejárata előtti részt gyöngykaviccsal, illetve gyeppel borították be, és egy külön, tízmilliós összegből újjávarázsolták a szökőkút szomszédságában álló Pest-Buda emlékmű környékét is. Ott az utolsó simításokat végzik éppen. A sportuszoda és a MAC - volt úttörő stadion közötti labdázót a szervezők megrendelésére karámmá alakították, ott helyezik el a versenylovakat. Törőcsik Évától, a Főkert kertészeti igazgatójától megtudtuk még, hogy a világbajnokság idején kétszer annyi dolgozójuk lesz a szigeten, mint egyébként: hetven-nyolcvan ember takarítja majd a területet. A Városháza egyébként kikötötte, hogy a tönkretett növényzet helyreállításáról a szervezőknek kell gondoskodniuk. A Fővárosi Közterület-felügyelet mától megerősített posztos szolgálattal igyekszik rendet tartani a szigeten. Ez azt jelenti, hogy délelőtt és délután két AMAC ad otthont a futásnak és a lovaglásnak. A stadionban tizenötezer ember fér el. A lőállásokat a sportuszoda mögötti három teniszpálya helyén felhúzott zárt csarnokban alakították ki, sőt a lőállásokat is ezen a területen húzták fel. Az úszás a sportuszoda nyitott, nyolcpályás, ötvenméteres medencéjében lesz. A nézőtér ott mintegy háromezer néző befogadására alkalmas. A vívópengék szintén ebben a létesítményben csapnak majd össze, a harminchárom méteres medence fölött kialakított páston. Két ember kizárólag a világbajnokság és a hozzá kapcsolódó rendezvények helyszíneire vigyáz. Feladatuk az akkreditált autók parkolásának ellenőrzése és a szigetet várhatóan ugyancsak szép számmal felkereső engedély nélküli árusok távol tartása. Ha netán valami nagyobb gubanc adódna, a felügyelet elitegysége, az akciócsoport is riasztható - tájékoztatta lapunkat Tiszai István, a szervezet osztályvezetője. A sportesemények mellett a Duna-parton a honfoglalást, Mátyás király korát, a kuruc időket és a 1848-49-es szabadságharc korát felelevenítő zenés-táncos műsorok és iparművészeti bemutatók is lesznek. A központi színpad holnap kezdődő programjai szintén a történelmi korokhoz igazodnak, az érdeklődők többek között íjászprodukciót, kuruc kori bajvívást, lószépségversenyt, valamint óriás bábok vitéz harcát láthatják, és régmúlt idők zenéit hallgathatják. A színpad jövő vasárnap a színészzenekar este nyolckor kezdődő koncertjével búcsúzik. Az összes eseményre érvényes bérlet 5500 forintba kerül, keddre szerdára, továbbá szombatra és vasárnapra ezer forint, a két köztes napra négyszáz, a hétfői megnyitóra pedig nyolcszáz forint a belépő a Margitszigeti Atlétikai Centrumba, vagyis a stadionba. A Hajós Alfréd uszodába hatszáz forint a napijegy. A kilencévesnél fiatalabb gyerekek szülői kísérettel ingyen látogathatják a világbajnokság rendezvényeit. Készülődés a Margitszigeten Kertészek, takarítók és rendőrök járják az öttusa-világbajnokság helyszíneit Próbalovaglás sopronyi gyula felvétele Sok a vidéki diák Budapesten A megyei önkormányzat nem szeretne fizetni utánuk Elhamarkodottnak tartják Pest megye vezetői azt a fővárosi elképzelést, hogy az agglomerációból bejáró diákok után a megyei önkormányzat fizessen. T. Mészáros András közgyűlési elnök szerint Budapest és Pest megye kapcsolata bonyolultabb annál, mintsem ilyen mechanikus módon számoljanak el a két önkormányzat között. Bár a főváros hivatalosan még nem jelezte ezt az ötletét a Pest megyei önkormányzatnak, az elnök a sajtóban megjelent hírek kapcsán felmérte a megyei oktatás helyzetét. Kiderült, hogy Pest megyében az elmúlt hat évben sokat nőtt az iskolába járók száma. A gimnáziumokban tizenkilenc, a szakközépiskolákban pedig negyven százalékkal (7200-ról több mint 10 000-re), a szakiskolák tanulóinak száma pedig 1200-ról 2000 fölé emelkedett. A szakmunkásképzőkben viszont huszonhat százalékkal kevesebben tanulnak. A túlnyomórészt növekedést mutató tendencia oka nemcsak a minőségi, érettségit adó oktatási intézmények iránti igény, hanem az is, hogy egyre többen költöznek a fővárosból az agglomerációba. Sokan közülük így is budapesti iskolákba járatják gyermekeiket, ezért lehet, hogy a megyei középiskolások csaknem fele Budapesten tanul. A felmérés szerint a Pest megyei szakközépiskolák tanulói közül öt százalék fővárosi. A Pest megyei speciális tagozata és a gyógypedagógiai iskolák szintén több száz bejáró tanulót fogadnak (a fővárosból és a szomszéd megyékből), és csak a rászorult gyerekek tíz százaléka jár a külső kerületek speciális iskoláiba. A statisztika azt bizonyítja, hogy akár a főváros is zsebébe nyúlhatna, hogy az ott élő tanulók megyei oktatását fizesse. Települési szinten évek óta napirenden vannak hasonló kérdések a megyében, hiszen egy-egy központi városban tanulnak a környező kisebb falvak szülöttei is. T. Mészáros András szerint azonban Budapest és Pest megye kapcsolatában nem járható út a finanszírozás szétválasztása. A fővárosnak ugyan hátránya származik a sok „befogadott” gyerekből, ám ezzel szembe lehetne állítani, hogy napi négyszázezer ingázó viszi munkáját, iparűzési adóját és fogyasztását az agglomerációból a városba. Ezeket a tételeket nem lehet elszámolni, mégis óriási összegekről van szó. Igazságtalan volna tehát az amúgy is kölcsönös diákáramlást a megyével megfizettetni. A megoldást az Oktatási Minisztérium szándékaiban látja az elnök. A szakminisztérium arra törekszik, hogy az állami normatíva, a fejkvóta a valós működési költségek legalább nyolcvan-kilencven százalékát fedezze. A lobbizás eredményeképpen a fővárosi önkormányzat is elég pénzt kapna a bejáró diákok finanszírozására. M. H. T. Szombaton ••lores A közelmúltban adott ki a rendőrség egy statisztikát, amelyből kiderült, hogy tavaly a legkevesebb szolgálati autót a vízirendészet munkatársai törték össze. Azzal vajon miért nem dicsekednek, hogy a legkevesebb motorcsónakot a józsefvárosi kapitányság dolgozói süllyesztették el? K. A. I. UTAK ÉS UTASOK • Ma rendezik meg a Hare Krisnaszekérkarnevált. A felvonulók 11 órakor indulnak el a Köztársaság térről és a Rákóczi út-Kossuth Lajos utca-Erzsébet híd útvonalon érkeznek a Tabánba kb. 13.30 órakor. Az útvonalon egy sávot zárnak le, a forgalmat rendőrök irányítják. • A kisföldalatti helyett autóbuszok közlekednek a Mexikói út és a Hősök tere között pályafelújítás miatt. • Az 1-es főúton Biatorbágy és Bicske között a 25-ös kilométer közelében hídfelújítás miatt a félpályás lezárás mellett jelzőlámpa segíti a biztonságos átjutást. • A 11-es főúton két szakaszon is jelzőlámpa irányítja a váltakozó irányú forgalmat. Dömösön hídfelújítás, Pilismaróton közműépítés miatt zárták le a fél útpályát. • Ezen a hétvégén rendezik meg Visegrádon a Palota-játékokat, ezért a 11-es főúton torlódásra számítsanak. Forrás: Fővinform, Utinform Már most kritizálják az új buszokat Nem olyan jók, mint amilyen szépek a fővárosban ősztől üzemelő alacsony padlós buszok - jelezték olvasóink. Egy napokban végzett közvéleménykutatás szerint viszont a többségnek tetszett a még csak két próbajáratból ismert típus. Tény, hogy egyelőre gyakran meghibásodnak, és ilyenkor le kell szállítani az utasokat. Információink szerint az IK-412-es a napokban megkapta a szükséges engedélyeket. Nagy várakozás és jó néhány éles hangú kritika előzi meg a fővárosban hamarosan üzemelő IK-412-es típusú, alacsony padlós autóbuszokat. Két próbajáraton hetek óta teszteli a BKV az új járműveket, és nem titkolják: egyelőre elég sok, igaz, korrigálható műszaki probléma van a más országokban jól bevált buszokkal. Egyesek azonban kritikusabban látják a helyzetet, szerintük csaknem naponta kell szerelni a járműveket, menet közben gyakran elromlik, és le kell szállítani róla az utasokat. Jól értesültek azt is tudni vélik: nincs engedély a típus gyártására. Ez utóbbi akkor sem lenne gond, ha valóban így lenne, hiszen az a fontos, hogy a szükséges okmányokat az értékesítés előtt szerezzék be - tudtuk meg a Közlekedési Főfelügyelet típusengedélyeztetéssel foglalkozó munkatársától. Az Ikarus azonban időközben minden engedélyt beszerzett az értékesítéshez, bár a teljes széria még csak futószalagon van. Érthetetlenül sok támadás éri a korszerű, a mozgássérültek és babakocsival utazók kényelmes közlekedésére alkalmas járműveket, pedig a próbajáratokon jól vizsgáznak - mondta Tölgyesi Vilmos, a BKV Rt. műszaki főosztályvezetője. A buszok kialakításával kapcsolatban az utasoknak is volt néhány hasznos észrevételük, ezeket továbbították az Ikarusnak. A főosztályvezető cáfolta, hogy az új buszok az átlagosnál jóval többször romlanának el. Az Ikarus már megkapta az utasok, járművezetők és szerelők észrevételeiből összeállított listát, és ennek alapján módosítja a végleges járműveket. Az utóbbi napokban közlekedési szakemberek többször hangoztatták: a fővárosi utakon az alacsony padlós buszok nem sokáig buják a gyűrődést. A BKV illetékese szerint azonban a járművezetők szinte minden kátyút és buckát ismernek a városban, jól tudják, hol, milyen technikával lehet a kényes jószágokat vezetni. A buszokat szeptember elejétől állítják forgalomba. N. H. E.