Népszabadság - PestVidék melléklet, 1999. július

1999-07-10

36 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 1999. JÚLIUS 10., SZOMBAT Nyaralási szokások - anno Podmaniczky Frigyes, a „kockás báró”, a régi Pest egyik legnépszerűbb alakja a hagyomány szerint sohasem ment nya­ralni a fővárosból, mert véleménye sze­rint sehol se lehet olyan jól eltölteni a nyarat, mint Budapesten. Nem osztották ezt a nézetét a növekvő város polgáro­­sult lakói, a múlt század utolsó harmadá­tól fogva minden „jobb családnak” illett néhány hetet valamely divatos fürdőhe­lyen tölteni, itthon vagy külföldön. Kül­földre a gazdagok jártak és az arisztok­raták, akik amúgy is kétlaki életet éltek, megosztva az évet vidéki kastélyaik és pesti palotáik között. A fővárosi polgár­ság, értelmiség elsősorban a balatoni fürdőhelyeket kultiválta, a legelső hazai üdülőhelyet, Füredet, majd az 1890-es évektől kezdve a Fok nevű jelentéktelen kisközség Siófokká fejlődött, itt nyíltak meg a déli part első szállodái, 1893-ban a Sió és a Hullám. Kezdetben vala Füred, ahol 1728-ban megépült az első fürdőház. Bél Mátyás ugyan még azt tapasztalja, hogy a ven­dégek számos helyen felütött sátrakban tanyáznak, de rohamosan szaporodnak a „nyárilakok”, a tizennyolcadik század végére felépült a szállodaként szolgáló híres Horváth-ház. A Hazai és Külföldi Tudósítások 1821-ben közli: „...meg­tudódott, hogy több vendégek a Bala­tonba felállítandó hideg fürdővel örö­mest élni kívánnának. Akinek ilyetén fürdőt saját költségén a Balatonban fel­állítani kedve volna, annak egy-egy esz­tendőre fizetendő négy forintokért meg­engedtetik.” A négy ló vontatta társas­kocsi tizennégy óra alatt tette meg az utat Pest és Füred között. A Pesti Divat­lap 1847-es hirdetése: „Pestről két gyorskocsi jár; az egyik Oberhäuser Já­nosé a Nagy Pipától, indul hetenként há­romszor, kedden, csütörtökön, s szom­baton reggeli 5 órakor, s aznap este 7 órakor Füreden a nagy vendéglőben van, honnan másnap útját vissza Pestre veszi. A másik gyorskocsi Lobmayeré, indul naponként Pestről a Tigris vendégfoga­dóból 6 órakor, s délután 2 órakor már Kenesén van, honnan a 40 ló erejű igen csinos Kisfaludy gőzös oda érvén, egy óra alatt Füredre szállítja.” Hogy a for­galmat mennyire fellendítette a vasút, arról hű képet ad Katona Csaba Kedvez­mény füredi kéjutazóknak című cikke. (Népszabadság, 1999. máj. 11.) Ezzel viszont zsúfolttá váltak a parti üdülőhe­lyek, a Fővárosi Lapok jelentette 1867- ben, hogy „a nyaralók száma meghalad­ja a kiadó szobákat, és így sokan kényte­lenek fürdőkádakban, sőt a lépcsőház­ban elhelyezett gyaloghintóban aludni”. Az egykori „Zimmer frei” csillagászati árairól adatokat közöl Türr László A dé­libábok országa című könyvében. A Pesti Napló cikkírója epésen jegyzi meg: „Mi csak fújjuk a hazafias tárogatót, és hazafias forintokat akarunk kipréselni ott, ahol meg kellene elégednünk polgá­ri garasokkal.” Divatosak voltak a felvidéki nyaraló­helyek is: Bártfa, Új-Tátrafüred, Szliács, és az erdélyi Herkulesfürdő, Élőpatak, Tusnádfürdő. A XIX. század folyamán kialakult a polgári városi villaépítkezés. Gábor Eszter könyvet szentelt a témának Budapesti villák címmel, A mi Budapes­tünk sorozatban. Ennek előszavában írja: „Aki csak tehette, igyekezett legalább az év egy részében a városból a természet közelébe kerülni. Divatba jött a nyaralás, megjelentek és kedveltté váltak a nyara­ló- és fürdőhelyek. A polgárok az üzleti élet folyamatossága miatt hosszabb időre nem hagyhatták el a várost — ez magya­rázza, hogy kedvelt nyaralóhelyek jöttek létre a városok közelében. Innen az üz­letember akár naponta bejárhatott a vá­rosba, miközben családja élvezte a ter­mészet áldásait.” A múlt század harmin­cas éveiben a Városliget környékén egy­más után épültek a nyaralók, majd a bu­dai hegyvidéken, a Sváb-hegyen, a Zug­ligetben, a Szép Juhászné környékén. Mikor József nádor 1792 nyarán kikocsi­­zott a Zugligetbe, még azt jegyezte róla naplójába, hogy nem valami szép, az út pedig nagyon poros. Schams Ferenc vá­rostörténész viszont 1822-ben már a pol­gárság viruló nyaralóhelyeként írja le. A hegy híres és egyik legrégibb lakója, bá­ró Eötvös József még lóháton járt fel vil­lája építését ellenőrizni. A villa sűrű erdő szélén, a hegy legszebb részén épült, és ma is áll az Eötvös út 12. szám alatt. Ára­dozva írt a helyről fiának, Lorándnak: „... pihent egy magas tetőn, honnan ha­tártalan kilátás nyílik... s míg semmi ide­gen zaj nem bánt, míg minden érintke­zéstől menten vagyunk, végtelen teret látni magunk előtt, alant egy dicső lát­­teret fogni fel egy tekintettel ez már a legfőbb gyönyör”. Jókai Mór az Egy magyar nábob és a Kárpáthy Zoltán honoráriumából vásá­rolt egy sváb-hegyi házikót, melynek alakítása, nagyobbítása, ápolása betöl­tötte egész életét. Rideg kőbányából va­rázsolt pompás parkot a legendás Jókai­­nyaraló köré. Védősávot ültetett hársból, juharból, vadgesztenyéből, hogy meg­védje a széltől haszonkertjét, szőlőjét, melyet maga permetezett mérges kék gáliccal, fáiról pedig egyenként szede­gette le a hernyókat. Telepített bükkfát, orosz hársat, szil­fát, orgonát, gránátalmát, kökényt, ki­próbálta korának leghíresebb szőlő- és gyümölcsfajtáit, ültetett fügét, diót, mandulát, málnát és rengeteg rózsát. Ta­pasztalatairól a kertészeti jegyzetekben számolt be. A telektulajdonosok 1846-ban bead­vánnyal fordultak a városi tanácshoz, hogy tegye járhatóvá kocsik számára az utat. Minthogy azonban a tanács nem reagál, a lakosok a maguk erejéből fog­nak hozzá „vízfolyással ellátott és köve­zett út építéséhez”. Az 1870-ben megalakult Közmunka­­tanács különösen szívén viselte „a buda­pesti levegő ősraktára”, a budai hegyvi­dék sorsát, és egyik legfontosabb felada­tának tekintette a fejlesztését. Haladék­talanul hozzáfogott a sváb-hegyi utak nagyarányú kiépítéséhez, megvalósult a Zugliget-Sváb-hegyi út, a Zugliget-Béla király út, a Fácán-Sváb-hegyi út. Az inf­rastruktúra kialakulása magával hozta a virágzó nyaralótelep rohamos fejlődé­sét, melyet betetőzött a fogaskerekű megindulása. Az épülő Duna-hidak Buda újabb ré­szeit hozták közelebb, megközelíthetővé vált a Rózsadomb, a Gellérthegy. Gál Éva tanulmányban dolgozta fel a rózsa­dombi villanegyed kialakulását. (A ró­zsadombi villanegyed kezdetei, 1880- 90-es évek. Az egyesített főváros című kötetben) Feltűntek a nyári lakók a sző­lőtelkeken a későbbi állandó lakhelyül szolgáló reprezentatív rózsadombi vil­lák szerény elődeiként. A tanulmány magyarázatot ad arra is, miért irányult a nyaralók figyelme viszonylag későn erre a vidékre. A múlt század végén a Réz­mál-dűlőre, a Szemlőhegy-dűlőre is fel­kapaszkodott a nyaralónegyed. A nyara­lók tulajdonosai ez idő tájt jobbára az ér­telmiséghez és az alkalmazotti közép­­osztályhoz tartoztak. Századunk elejének nyaralási szoká­sai leginkább Molnár Ferenc és Heltai Jenő karcolataiból, kabaréjeleneteiből ismerhetők meg. Molnár Ferenc 1913- ban tette közzé sziporkázóan szellemes írását, A budapesti nyaralók kis kézi le­xikonét. Heltai pedig megteremtette Bernátot, a pesti családapa prototípusát, aki hét végén vicinálissal, „a férjek vo­natával” utazik Pest környékén nyaraló családja után. Vannak persze sokan, akik nyáron is Pesten maradnak. Heltai Jenő a szatíra műfajában keresi ennek mélyen fekvő okait 1908-ban. A rejtély kulcsa a huszadik válasz: „Mert nincs pénzem ar­ra, hogy elmenjek.” Az álomlovag Krúdy Gyula, aki mel­lesleg a városi élet legpontosabb szociog­­ráfusa, 1920-ban kutatja a Pesten mara­dás okát Dunai fürdés című hírlapi cikké­ben: „Tízféle okát is tudják annak az em­berek, hogy miért maradnak az idei nyá­ron Pesten azok, akik más esztendőkben július jöttével tengernügyi sapkát nyom­tak a fejükbe Nagymaroson vagy egy Ba­laton menti villában. A nyár örömei falu­ra, fürdőbe csalogatták a gyermekeket és családanyákat, a régi kifejezések tárából ismert holtszezon a boltosokat, hivatal­nokokat, épkézláb embereket minden­esetre elküldte Pestről nyaralni. Ez évben még kacérkodnak a pestiek a régi időkből megszokott divattal, a nyári hazugságok­kal, felemlegetik a vasúti menetrendből vagy személyes tapasztalatból ismert für­dőhelyeket, ahová majd elmennek, ha a »viszonyok változnak«, ahelyett, hogy azt mondanák, hogy »elutaznak, amikor pénzük lesz«.” Erki Edit A Disznófő vendéglő kedvelt helye volt a nyaralóknak Szüret Jókai sváb-hegyi villájában Zebegény rejtett érdekességei Sok jó polgára van Zebegénynek, akik e szép dunakanyari község épülésén fára­doznak. Most kivételesen nem róluk van szó, hanem az építészeti emlékekről, ame­lyeket híven, évtizedek óta őriznek. Zebegény híres a Kós Károly építette csodálatosan szép templomáról, Szőnyi István Kossuth-díjas festőművész mú­zeumáról. Az ide kirándulók ismerik a ritkaságnak számító hajósmúzeumot is, és tudják, hogy a Kálvária-hegyről cso­dás kilátás nyílik a festői Dunakanyarra. Vannak azonban „rejtett érdekességek”, szépségek, különlegességek is. A vasútállomás mögött a kővel kirakott kis téren hatalmas lombú fák árnyékában áll a millenniumi emlékmű. Egyszerű ho­mokkő oszlop, szerény felirattal, a község múlt század végi lakói annak emlékére ál­lították több mint száz éve. Generációk mennek el mellette, a község lakói azon­ban számon tartják, és az államalapítás évfordulóin koszorút helyeznek el az osz­lopon. A másik­­ műszaki szenzációnak is be­illő büszkesége Zebegénynek­­ a hétlyu­kú híd, amelyet a községházán festmény is ábrázol. Kevesen ismerik valós törté­netét, pedig érdemes lenne! 1846-ban kezdték meg a zebegényi Malompatak fölött a vasúti völgyhíd építését, mégpe­dig a Császári és Királyi Szabad Osztrák-Magyar Állami Vasúti Társaság kezdeményezésére. Ez időben épült a Pest-Bécs vasútvonal, s a Vác-Párkány közötti szakaszon szükségessé vált a leg­hosszabb völgy áthidalása. A híd kétnyílású, 74,7 méter hosszú, szaknyelven vasúti völgyhíd. Eredetileg egy vágányra épült 1846 és 50 között, de később - a forgalom növekedése miatt — a millennium előtt átépítették kétvágányú­ra. Szerkezete félköríves, téglaboltozatú. Két középső pillérét szilvamag alakúan a Malompatak medrében rögzítették. A mellette lévő két vastagabb pillér dísze­sebb, gazdagon tagozott párkánya van. A híd a kevés, százévesnél idősebb ha­zai kőhíd közül az áthidalt összhossz te­kintetében a második a hortobágyi ki­­lenclyukú híd után. Ám magasság, és ter­helés tekintetében első és egyedülálló. 1992-ben szélesítették, betonszárnú fa­lakkal erősítették a rajta járó tehervonat­­terhelés és sebesség miatt. Zebegény pol­gármestere, Krebsz Ferenc és a falu építé­sze, Salamin Ferenc lelkiismeretessé­gének köszönhető, hogy a híd ezredfordu­lós képe híven megmaradt. A vasúttörté­netben Csóka Árpád szakíró jegyezte fel, hogy a Vác-Párkány vasútvonalat 1850. december 16-án adták át a forgalomnak. Kovács Margit Sanyarú életük lehet a ven­déglősök gyerekeinek. Aki egyszer beleszületett a kaszt­ba, lemondhat minden világi tevékenységről. Semmi ro­hangálás, semmi csúzlizás, vízi csúszdázás, focival berú­gott ablakok, öklöt rázó né­nik. A vendéglősgyerekeknek minden bizonnyal egész éle­tükben a céget kell szolgál­niuk. Életük, vérük és egész gyermekkoruk a Vállalkozásé. Ők a cirkuszigazgató unoká­jának rokonai, tehetséges kis mini zenebohócok, komolyko­dó kis szerzetesek, gyerekki­rályok, akiknek még lötyög fejükön a korona. Szegény, szegény vendéglős gyerekek. Verdesnek az aranykalitká­ban, és még elképzelni sem tudják, milyen lehet odakint a szabadban. A ritka adottságú Szépvöl­gyi úti Casa Mediterranea­­ból valószínűleg elmentek a szülők. Tehetséges utódaik lelkére kötötték az alapszabá­lyokat, a kis fortélyokat, be­gyakoroltatták a koreográfiát és a közhelymondatokat, majd összecsomagoltak, és elmen­tek. Maguk mögött hagyták életük főművét, a teraszos, buja kertet, a vadszőlővel fut­tatott házat, a gusztusosan te­rített asztalokat a fák alatt, az olaszoskodó falfestést, az egész gusztusos vendéglőt - boldoguljanak a csemeték. A Casa Mediterraneaban a sze­mélyzet átlagéletkora har­minc év alatt van. Teszik a dolgukat, kötelességtudóan meghozzák a cég megkövetel­te áldozatot, de bosszút állnak elveszett gyermekkorukért is. Lenyűgöző kert, andalító ár­nyak, harsogó nyári szépség­ű és apró vendéglői csínytevé­sek, bolondoznak a gyerekek. A két hideg levest még rendre kihozzák. Kiváló hideg jog­hurtlevest és sűrű, hűvös gaz­­pachót tesznek elénk moso­lyogva, sőt mint afféle jó ta­nulók, még felnőttesen hajbó­kolnak is hozzá. Az előételek­nél azonban már fellázadnak: azt ígérik az étlapon, hogy taboleh-t kapunk, helyette rengeteg zöldsalátára szór­nak egy kevéske tört búzát, aminek még az ízét sem lehet így érezni. Mi bosszankodunk a mosolygó kis banditákon, ők meg bizonyára hahotáznak a konyhában. Hoznak csontszá­raz, reggel felvágott, napon szikkasztott kenyeret, aztán, ahogy tanulták, hoznak frisset is. Kedves szülők! Nagy baj nincs, csemetéik génjeibe be­leégett a vendéglős virtus. Ki­tűnő, lágy, pompásan fűszere­zett, roston sült rákot készíte­nek a tinédzser szakácsok, kellemes rizspiláffal, de a sült paprikás, tetasajttal töl­tött pulykamellet borzalma­san elsózzák. Hordják a gye­rekpincérek az ásványvizet, közben mindenféle kunsztok­­kal szórakoztatnak bennün­ket. Milyen fa alatt ülünk? - Makkfa alatt - vágja rá hun­cutul a süldő legény, miköz­ben az ötödik papírszalvétát kobozza el tőlünk. Bokázva ígéri, hogy azonnal hozza a cukkinilepénykéket, de mind­ezt elfelejti megbeszélni a sza­káccsal, a fizetőpincérrel azonban annál inkább. Kifi­zetjük némán - fagyira jó lesz, öcskös. Ebédünk vége amúgy is a fagyi körül forog - gyü­mölcsökkel feldúsított fagy­laltot és kifogástalan zaba­­glionét eszünk. A lépcsős kert legfelső te­raszán fojtott személyzeti bu­li-szieszta kezdődik, jelezve, hogy jobb, ha indulunk. Fize­tünk tehát, nem keveset (ó, azok az elbitangolt cukkinile­pény­kék!), majd teljes ma­gányban, kivert kutyaként eloldalgunk a kertek alatt. Még elköszönni sem volt ki­től. Most pótoljuk: viszlát, gyerekek! Konyha: vagánykodik Kiszolgálás: huncutkodik a Wittman Hak ________T­ERÍTÉKEN________ A kertek alatt

Next