Népszabadság - PestVidék melléklet, 1999. szeptember
1999-09-03 (10-19)
„ Múzeumban elhelyezendő” Húsz év alatt jött létre a várostörténeti kiállítás A főváros tanácsa 1887. október 20-án hozott határozatot Kammermayer Károly aláírásával a Fővárosi Múzeum létesítéséről. Az állandó várostörténeti kiállítás azonban csak húsz évvel később nyílt meg a Városligetben. „Vajon nem menthetnők-e meg mi is... az utóvilág, a tudomány számára Budapestnek... régiségeit is, nevezetességeket, melyek jelenleg... a szekrényben ismeretlenül hevernek, vagy... a polcokra és a padlásokra kerülvén minden haszon nélkül, talán az enyészet veszésének kitéve lappanganak, s tán maholnap szemeik külföldi kutatók kezeibe kerülvén, reánk nézve mindenkorra elvesznek.” Ezeket a gondolatokat 1869-ben fogalmazta meg Rómer Flóris, a neves régész és művészettörténész. Ekkor az országban és Európa más részein már több városi múzeum működött. Önálló gyűjtemény létrehozását tette szükségessé az aquincumi feltárások nyomán előkerült régészeti leletanyag is. A fővárosi közigazgatási szervezetben a múzeumügy gazdája a nagy tudású és jó szervezőkészségű Gerlóczy Károly volt. Az alpolgármester által 1885-ben megfogalmazott feladatok olyan nagy ívű koncepciót tükröznek, mely hosszú évtizedekre meghatározta a majdani várostörténeti múzeum alapfeladatait: „...összegyűjtessenek és szakszerűleg rendezve úgy az azt tanulmányozni kívánóknak mint a közönségnek hozzáférhetővé tétessenek az oly tárgyak, melyek az ország történetének a fővárossal szorosabban összefüggő egyes kiválóbb eseményeire... vonatkoznak, vagy ilyeneknek emlékeit képezik, tehát érmék, pecsétek, okiratok, könyvek, képek, térképek, zászlók, fegyverek, bútordarabok, és más oly használati tárgyak, melyek... kiváló egyének által használtattak, továbbá az olyan tárgyak, melyek a főváros fokozatos fejlődését, s ennek mindenkori állapotát feltüntetni alkalmasak.” Összeírták a különféle várostörténeti emlékeket, és kísérletet tettek arra is, hogy a város egykori arculatát, épületeit, utcaképét megőrizzék az utókor számára. A városképet meghatározó épületekről gipszmakettek készültek. Bár a másolatok csaknem teljesen elpusztultak, máig korszerű gondolat alkalmazásuk. Megindult az a tervszerű munka is, mely a lebontásra ítélt, illetve új épületekről fényképek készítését célozta. Az alakuló gyűjtemény első bemutatkozására az 1885-ös Országos Kiállítás fővárosi pavilonjában került sor. Az aquincumi leletek mellett a főváros nevezetesebb épületeinek gipszmintái, tervek, térképek, rajzok, különféle táblázatok is láthatók voltak. A nagy siker újabb lendületet adott a múzeum szervezésének. A tanács 1887. október 20-i ülésén, a polgármester, Kammermayer Károly aláírásával határozatot hozott a Fővárosi Múzeum létesítéséről, és a gyűjtemény ideiglenes elhelyezésére az országos kiállítás műcsarnoki épületét jelölte meg. Folytatódott a történeti tárgyak gyarapítása. Az anyag gazdagságát érzékeltetik a közintézményekben őrzött, „múzeumban elhelyezendő” tárgyakat felsoroló jegyzékek. A főváros gazdasági hivatalának raktárában őrzött tárgyak között volt „23 db céhláda a bennük lévő iratokkal és könyvekkel, a molnár céh díszes kannája 1738-ból, céhektől származó régi orvosi műszerek, céhzászlók selymekből, 1790- ből és 1847-ből származó harangok, melyek közül a régebbi valamikor a régi városház tornyán volt, nagy állóóra..., egy taraczk (mozsár-ágyú) vörösrézből (körülbelül tizennyolc kilósak), melyet a régebbi időkben az ünnepélyeknél díszlövésekhez használtattak...” Folytatódtak az aquincumi ásatások is, melyeket 1888-tól Kuzsinszky Bálint irányított. Szervező munkája nyomán felgyorsult a Fővárosi Múzeum ügye is. Kuzsinszky megkezdte a nyilvántartási rendszer kidolgozását is. ,A múzeumi anyagot pedig... azon csoportok szerint osztályoztam, amely csoportokból a múzeum állani fog, hogy már mindjárt az elejétől lássam, hogy mi a pótolni való... hosszú évek sikeres gyűjtése és munkája kell még hozzá, míg egy fővárosi múzeumról lehet szó.” — írta. Talán maga sem hitte, mennyire pontosan fogalmaz, hiszen csak 1907-ben nyílhatott meg a Fővárosi Múzeum állandó várostörténeti kiállítása a Városligetben. Buda és Pest legrégibb ábrázolásai, térképek, céhemlékek, okmányok, csata- és ostromképek, emlékérmek, pecsétnyomók, hadizászlók, egyházi emlékek, arcképek sorakoztak a termekben. (Napjainkra e műtárgyegyüttes a Budapest Történeti Múzeum gyűjteményeit gazdagítja.) Vígh Annamária A városligeti kiállítóterem 1912-ben FORRÁS: BTM KISCELLI MÚZEUM TÜZÉP KÖTVÉNY 1 éves futamidejű, folyamatosan megvásárolható FORGALMAZZA A KIRÁLYBRÓKER RT. 1075 BR, MADÁCH TÉR 4. TEL.: 327-8420, 327-8485, 327-8469 tál "O JÖOÖI & *!. TT.! m !. k " Ipari kapuk forgalmazásával foglalkozó cég keres németül jól beszélő, műszaki végzettségű SZERVIZVEZETŐT. Ilyen területen szerzett tapasztalat előnyt jelent. Fényképes önéletrajzát az alábbi címre küldte: HAFA-ITB Kft. 1119 Budapest, Kelenvölgyi határsor 5.--------------------------------------------------1 Piacvezető biztosítótársaság budapesti székhellyel, oktatási feladatok ellátására munkatársat keres. Amit várunk: i - felsőfokú végzettség i - biztosításszakmai ismeret | - felnőttoktatásban szerzett tapasztalat. ] Amit kínálunk: i - egy multinacionális cég által nyújtott | biztos háttér | i - változatos csapatmunkai lehetőség a szaknai továbbfejlődésre. Fényképpel ellátott, kézzel írott önéletrajzát a hirdetés megjelenésétől számított 1 héten belül várjuk „PÁLYÁZAT’jeligére, a következő címre: 1558 Budapest, 139/Pf. 159--------------------------------------------------1 NÉPSZABADSÁG Telefonos hirdetési éivétel zöldszámon: 06 (80) 688-888 hétfőtől péntekig 8-20 óráig, szombat-vasárnap 9-17 óráig, utána üzenetrögzítő. Ha apróhirdetéseit hétköznap 17 óráig telefonon feladja, lapunkban másnap______ megjelenik. /\ NÉPSZABADSÁG OKTATÁSI KÖZPONT FOLYAMATOSAN INDULÓ, TOVÁBBKÉPZŐ TANFOLYAMAINK: ALAPFOKÚ ÉS HALADÓ: • Számítógép-kezelő Windows, Word 7.0, Office'95, Excel, Dos •QuarkXPress Macintosh és IBM gépeken ÚJ KURZUSAINK: •Ismerkedés az internettel •Photoshop Macintosh és IBM gépeken •Freehand Macintosh és IBM gépeken JELENTKEZÉS Tel.: 250-1680/438. Tel./fax: 388-8359 ÚJ PRIMERA. A VÁGYAIVAL ÖSSZHANGBAN. Megterveztük Önnek az új Nissan Primerát. Benne megtalálja mindazt, amit eddig keresett: fékasszisztenst a még hatékonyabb fékezés érdekében, 45 százalékkal csökkentett belső zajszintet és automata klímát az utazás kényelme érdekében. Újdonságként 1,8 literes, sportos motort is választhat, a 2 literes változatot pedig még Hypertronic M6 automata, fokozatmentes sebességváltóval is felszereltük. És természetesen minden új Primerához a szokásos 5 év teljes körű garancia jár. NISSANMMERO Tradíció az autókereskedelemben 1112 BUDAPEST, VIZSLA U. 2-4. TEL.: 309-0909, FAX: 309-0904 1122 BUDAPEST, MAROS U. 4. TEL.: 202-3455, FAX: 202-3418 Honlap: www.nissannero.hu E-mail: nissannero@mail.matav.hu Nissan. Ha egyszer beül, többé nem akar kiszállni. [ NISSAN | \ ] ■_____________ . 1 , __________—.———.—.—*-------------------------—------------ NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 1999. OKTÓBER 19., KEDD 33 • • Önkéntes rabszolgák kerestetnek Bár kétezer éve a Római-part környékén nem volt szokatlan a cirkáló gályák látványa, ma a Hapci és Vöcsök sétahajók korszakában viszont fölöttébb meglepő lenne, ha feltűnne ilyesmi a Dunán. Mégse csodálkozzunk majd, ha szilveszterkor egy igazi római gálya úszik majd látóterünkbe a Parlamenttel szemben. Az önkéntes rabszolgák által működő hajó ugyanis már épül. Több oka lehet, ha valaki gályaépítésre adja a fejét. Horváth Pál, vagyis Indián, a hajó kiötlője és építője legalább két ilyenről tud. Az egyik teljesen hétköznapi, viszont borzasztóan emberbarát. Sok szülő nem meri vízi túrára engedni csemetéjét, mert fél, hogy felborul a gyerek alá tett alkalmatosság. Ez sosem fordulhat elő egy 8,6 méter hosszú és 2,5 méter széles gályával. Az aggódó anyukák érdekében tehát feltétlenül kell egy ilyet építeni. A másik ok már túlmutat az értelem szféráján. Építsünk gályát csak úgy, mintha verset írnánk vagy kanalat egyensúlyoznánk a homlokunkon. Önmegvalósításból. Gályát építeni szakkönyvek, leírások híján nem könnyű. De azért nem lehetetlen. Egyre kell vigyázni, az arányokra, a római gályák hetvenméteres hosszát ugyanis nehéz lenne reprodukálni. Ha erre odafigyelünk, felbonthatatlan járművünk lesz. Már csak egy tucat önkéntes rabszolga kell. Aztán Hawaii, és irány Horány. Indián nem szadista, de tervei szerint a gályára kerülő gyerekeknek naponta akár ötven kilométert is le kell majd húzniuk. Lesz olyan nap, hogy mindezt csupán kenyéren és vízen. Mielőtt bárki a gyermekvédő szolgálathoz fordulna, közlöm, hogy Horváth Pál évek óta az Óbudai Sportegyesület elnöke, s ilyen minőségében ősi vízitúra-szervezőnek és a gyerekek kedvencének számít. Mellesleg magkémikus - bár ezt a szakmát nem gyakorolja valamint tagja a 111. kerület képviselő-testületének is. Az újfajta túráztatási módszer tudományos alapokon nyugszik, ennek lényege a fokozott erőkifejtés. Nem lehet ugyanis egy lapon említeni, ha lanyha napsütésben csordogálunk szotyolát hajszolva a Dunán, vagy ha napi ötven kilométert evezve árral szemben, kérges kézzel és lehetőleg kikötés nélkül hajszoljuk az élményt. Az önkéntes rabszolgák egyébként a hajón töltik majd az éjszakákat is, és elemózsiájukat szintén ott fogyasztják el. (Ponyva azért lesz fölöttük.) A gályán várhatóan egy tucat rabszolga, egy kormányos, egy látóember, egy dobos és két vendég érezheti jól magát. Teljes terheléssel mintegy két tonnát nyom majd a jármű. Mivel a hatnapos túrák várhatóan nem lesznek kéjutazások, ezért valószínű, hogy néhány nyomdafestéket nem tűrő szó is elhagyja a megfáradt rabszolgák ajkát. Erre azonban nem lesz lehetőség. Panaszkodni csak versben, illetve dalban és irodalmi nyelven lehet a gályán. A hatnapos túrák legénységét Indián személyesen válogatja ki. Aki nem alkalmas, akármennyit is fizetne, nem jöhet majd. A gálya építését egyébként, leszámítva egy-két római-parti vállalkozót, senki sem támogatta. Ez az oka annak, hogy érdeklődő turisták vagy filmesek is bérbe vehetik majd a különleges szerkezetet. Aki kíváncsi Budapest és talán Európa egyetlen működő gályájára, először szilveszterkor lesz erre lehetősége. Indián és önkéntes rabszolgái ugyanis várhatóan a felbonthatatlan vízi járművel evezik át magukat a 2000. esztendőbe. Éjfélkor persze a rabszolgák is pezsgőznek majd az Országház előtt. Mucska Péter Ilyen hajó épül a Római-parton Horváth Pál, a gályaépítő SOPRONYI GYULA FELVÉTELE