Népszabadság - PestVidék melléklet, 1999. október

1999-10-02

38 NÉPSZABADSÁG HIRDETÉS 1999. OKTÓBER 2., SZOMBAT Egyéves születésnapját ünnepli a Lurdy-Ház Ferencváros új központja tizennégy hónap alatt készült el: avatásán Demszky Gábor főpolgármester 1998 legnagyobb budapesti beruházásának minősítette a létesítményt. Nem véletlenül, hiszen az építési költség és a bérlők beruházásai meghaladták a tízmilliárd forintot. A Lurdy-Ház második életévét irodahelyiségeinek benépesülése fémjelzi majd. A Lurdy-Ház ötlete három évvel ezelőtt született meg Ru­dolf Walther német vállalkozó fejében. Amikor az üzlet­ember megvásárolta a IX. kerületi önkormányzattól a Mester utca és a Könyves Kálmán körút sarkán elterülő hatalmas telekegyüttest, még elképzelni is nehéz volt, hogy alig két évvel később már egy négyemeletes, száz­ezer négyzetméteres épület áll majd ott. Pedig így lett. Tavaly, szeptember 30-án már meg is nyílt a Lurdy-Ház, amelyben tíztermes mozi, éttermi központ, játékterem és százhetven üzlet működik. László Molnár, a tulajdonos német megbízottja elmondta: a beruházás még nem zárult le. Az elkövetkezendő tizen­két hónap során a II., a III. és a IV. emeleten található, összesen több mint huszonegyezer négyzetméteres iroda­szinteket adják bérbe. A Lurdy-Ház által elindított pozitív változásokat, azaz a környék felértékelődését jelzi vissza, hogy jelentős érdeklődés tapasztalható a szerkezetkész irodák iránt. Egyre több nagyvállalat, valamint nemzetközi cégek képviseletei gondolkodnak úgy, hogy irodaközpont­jukat nem kívánják a Belvárosba telepíteni. Ferencváros­ban a Lurdy-Ház adottságai - legyen szó akár a városköz­ponthoz közeli fekvéséről, Buda közelségéről, illetve a sze­rény mértékű bérleti díjakról - kiválóak. A Lurdy építtetői ráadásul az irodaházrészt szerkezetkészre tervezték, mondván, a leendő lakók igényeihez szabják majd a belső tereket. Vagyis a majdani bérlők vagy a tulajdonosok ma­guk terveztethetik meg irodáikat, a Lurdy üzemeltetői pedig vállalják, hogy három hónap alatt elkészül a kivitelezés. A Könyves Kálmán körúti bevásárló-, szórakoztató és iro­daközpont számára új üzleti lehetőségeket rejt az 1 -es villamos vonalának a Lágymányosi hídig tervezett meg­hosszabbítása. László Molnár megelégedéssel mondta: a Fővárosi Közgyűlés döntésében fáradozásaik eredmé­nyét is látják, hiszen a Lurdy-csoport szakemberei rámu­tattak a villamosvonal meghosszabbításának előnyeire. A 2-es villamos útvonalának bővítése és a járat gyorsítása szintén tervbe vétetett már, megvalósítása a lakosság számára hihetetlen előnyökkel kecsegtet. Az üzletközpont tulajdonosa, Rudolf Walther, illetve cége, a Lurdy-csoport jó ideje támogat alapítványokat Magyar­­országon is. A rendőrség, a tűzoltóság és a civil védelem nonprofit szervezeteit örömmel segítik, 1998-ban a IX. kerületi tűzoltóság új tűzoltókocsijának megvételét ők tet­ték lehetővé. Molnár úr a német tulajdonosról elárulta: a 76 esztendős Walther úr hat saját és egy fogadott gyer­mekének járandóságát már kifizette, személyes érdekelt­ségeiről pedig úgy végrendelkezett, hogy azokat a szük­séget szenvedő gyermekek támogatására létrehozott alapítványa örökölje. Az üzletember a jótékonyságot te­hát valóban szívügyének tekinti és komolyan veszi. A Lurdy-csoport filozófiája sem a gyors, hanem a tisztessé­ges haszonszerzés. Jó példa erre a soroksári vasöntödé­ből és az albertfalvai hajdani Huteka épületéből kialakított Frankfurt és Berlin Szálló létrehozása. A budapesti pia­con ugyanis a leginkább időigényes beruházás a szállo­daüzemeltetés. A siker titka a tiszta, jó polgári normáknak megfelelő működés, a jó konyha és a kulturált parkolási lehetőség - tudtuk meg László Molnártól. A Lurdy-csoport három budapesti beruházása az idén már nullszaldósként tevékenykedik. A hatalmas összegű beruházások után jövőre már szerény nyereséget vár a tulajdonos. A német cégcsoport szakemberei persze tisz­tában vannak azzal, hogy a magyar piac immár ajánlativá alakult. Néhány éve még a volt szocialista országokban, így hazánkban is egy éhes piacot találtak a befektetők, akik a külföldi márkákat idehozták. Az elsőként megépült bevásárlóközpont, a Duna Plaza még egy éhes piac szá­mára nyitotta meg kapuit. Az ottani bérlők hamar jelentős haszonra tettek szert, példájuk manapság már csak csa­lóka ábrándként lebeghet bárki szemei előtt - vallja Molnár úr. Méghozzá azért, mert napjainkra Budapesten már egy valódi ajánlati piac alakult ki, nevezetesen arról van szó, hogy az ajánlat, azaz a kínálat messze a fizető­képes kereslet előtt van. A Lurdy-Ház önmagában nettó harmincegyezer négyzetméternyi üzlethelyiség-ajánlattal jelent meg ezen a piacon. Az ideérkező kereskedők már megismerhették az üzletépítés költségeit. Mint a tulajdo­nos német képviselője svájci és németországi tapasztala­taira hivatkozva leszögezte: a Duna Plaza esete már nem fog megismétlődni. A magyarországi kereskedők nyugat­európai társaikhoz hasonlóan rájönnek arra, hogy a több­ség legalább másfél évnyi folyamatos beruházás után tudja a piacot megnyerni. A fejlett piacgazdaságokban teljesen természetes, hogy a kereskedő számára akkor kezdődik az igazi költség, amikor megnyitja a boltját. Az üzletházak esetében az egyéniségük a fontos - muta­tott rá Molnár úr. A bérlők összetételét már a piac hatá­rozza meg. Aki nem érvényesül, annak előbb-utóbb ki kell költöznie. A budapesti tapasztalatok szerint az első év minden bevásárlóközpontban a bérlőváltások éve. Akik­nek nem jött be a számítása, azok elmennek a házból. A Lurdy talán másoknál türelmesebbnek bizonyult a nehéz helyzetbe került bérlőkkel. Az első tíz hónap során így mindössze egy bérlő hagyta el a házat. A nemrég meg­üresedett üzletekbe újak költöznek: a földszinten már minden helyiség bérlőre talált, a helykeresőknek már csak az I. emeleten tudnak helyet kínálni. Molnár úr örömmel újságolta, hogy a bérlőcserék révén bővül a szolgáltatások köre. Lesz, ami eddig nem volt, va­gyis posta és gyógyszertár is. A Matáv és a Westel szin­tén új irodát nyit a Lurdy-Házban, ahol a bérlők személyét a régi lakóknak is jóvá kell hagyniuk. A ház vezetői ügyel­nek arra, hogy hasonló profilú üzleteket ne költöztesse­nek egymás szomszédságába, ha gyanítani lehet, hogy azok egymás vevőkörét vonnák el. A ferencvárosi bevá­sárlóközpont bérleti díjai egyébként példátlanul szeré­nyek: havonta és négyzetméterenként átlagosan mind­össze 28 német márkát kell fizetniük a lakóknak. Ez az ol­csóság lehetővé teszi, hogy a kereskedők normál árszin­­ ten értékesítsék árukészletüket. A házban rejlő tartalékok közé sorolhatók még a magyar anyavállalat által bérelt üzlethelyiségek. A tulajdonos bútorüzleteit igény szerint másnak is kiadhatják majd. Az üzletház mindenesetre érdekes látogatottsági adatok­kal rendelkezik. A tavaly szeptemberi nyitást követően ja­nuár végéig folyamatosan emelkedett a látogatók száma, amely végül elérte a heti százezres nagyságrendet. Sze­rencsés a Lurdy abból a szempontból is, hogy az ideláto­gatók szokatlanul nagy része vásárol, szolgáltatást vesz igénybe vagy költségköteles szórakozást enged meg ma­gának. A kereskedők szerint a betérők negyven-ötven százaléka vevővé válik, amely kimagasló arány más üz­letközpontokhoz képest. A februártól májusig tapasztalt visszaesés után augusztus közepére ismét elérte a Lurdy látogatottsága a januári szintet. Ha majd idővel tovább növekszik a látogatók száma, akkor ez az arány termé­szetszerűleg visszaesik majd. Molnár úr szerint az, hogy törzsvevővé válik-e valaki vagy sem, az első reklamáció­nál eldől. Vásárlói panasz esetén a kulturált, gyors és ba­rátságos ügyintézés törzsvevővé teheti a reklamálót. A Lurdy-Ház tervezői a Lurdy-csoport vezérigazgatója szerint remek munkát végeztek. A szolgáltatások kitűnő elhelyezésének eredményeként három láncszem erősíti egymást. A mozi kapcsolódik az éttermi központhoz, s az éttermi központ kapcsolódik a játékteremhez. Az üzletek hétköznap este nyolcig tartanak nyitva, míg az étkezdék a mozi utolsó filmvetítése után még egy órán keresztül nyitva maradnak. A Lurdy-Galéria az exkluzív szolgálta­tások repertoárját gyarapítja, akárcsak a Lurdy-Színpad. A galéria kínálta kiállítási lehetőség iránt neves művé­szek is egyre intenzívebben érdeklődnek, illetve megtisz­teltetésnek veszik a lehetőséget. A negyedik kiállítás szeptember 24-én nyílt meg, s a Lurdy-Galériába bejutni már várólistán lehet. A színpad révén a fellépő művé­szeknek és művészcsoportoknak bérletidíj-mentes be­mutatkozási lehetőséget biztosít a ház. Az előadásokra belépődíj nincs, sőt, azt továbbra sem terveznek. A Par­lament épületénél nagyobb Lurdy-Ház vendégeit ezerkét­száz férőhelyes parkoló és hétszázötven férőhelyes mélygarázs várja. A beruházó Walther úr és csapatának meggyőződése az, hogy a Könyves Kálmán körút és a Mester utca sarkán ki­alakult modern sziget a IX. kerület meghatározó szeg­mense lesz hamarosan. A városközponttá válás infrast­rukturális feltételeinek megteremtéséhez a Lurdy-csoport több millió német márkával járult hozzá, például úgy, hogy megépítette a bevásárlóközpont mellett húzódó utat, amelynek egyelőre neve nincs, de hamarosan köz­forgalmú úttá válik. Amennyiben elkészül az 1 -es villa­mos pályájának meghosszabbítása, s az 1 -es járat a 2- eshez csatlakozik, a Lurdy számára minden feltétel bizto­sított. Az üzletház szórakoztatórésze már most is leg­többször telt házzal üzemel, fejleszteni már csupán a be­vásárlóközpontot kell. Ez utóbbi jövőjéről pedig a vásár­lók döntenek: a forgalmas üzletek megmaradnak, és amelyekre meg a Lurdy vásárlóköre nem tart igényt, azok helyét mások veszik át. Nagyjából a ház második szüle­tésnapjára kialakul a meghatározó arculat, kiderül, hogy milyen profilú üzleteket tart el a környék - hangsúlyozta a tulajdonos német megbízottja. A Lurdy-születésnapon sorsolták ki az üzletház által­­ felajánlott harmadik személyautót. Ezen a sorsoláson azok vehettek részt, akik összegyűjtöttek 75 ezer fo­rint értékben történt vásárlást tanúsító blokkot. Akik lemaradtak, azok még karácsonykor indulhatnak az újabb sorsoláson, ahol százezer forint értékű blokk­gyűjteménnyel lehet nevezni. A sorsolások érdekes­sége, hogy a nyeretlen nevezési szelvények nem vesznek el, aki nem nyert a mostani húzáson, annak a 75 ezer forintjához már csak 25 ezer forintnyi vásár­lást kell igazolnia. A Lurdy név csupán a fantázia szülötte, vagyis önma­gában semmit nem jelent. Rudolf Walther magyar cég­csoportjára korlátozta az immár jól csengő Lurdy ne­vet. Walther úrnak az Egyesült Államokban, Németor­szágban, Spanyolországban, Boszniában, Romániá­ban és Magyarországon vannak üzleti érdekeltségei. Valamint jótékonysági tevékenysége is közismert: Er­délyben, Boszniában és Guatemalában három gyer­mekfalut létesített, amelyekben­­ek ellátását, iskolai és szakmai összesen 580 gyer­­képzését támogatja T.Márk 0-án ünnepeltünk írió-,szórakoztató- és irodaközpo Budapest. Könyves Kálmán krt. 12-14. HMM

Next