Népszabadság - PestVidék melléklet, 2000. január

2000-01-27

Elkészült Vác millenniumi programfüzete ízléses, jól áttekinthető füzetet jelen­tetett meg Vác önkormányzata, a 2000. év tervezett városi eseményei­ről, ám a város honlapján ebből még semmi sem olvasható. Azon az utolsó módosítást 1998. augusztus 8-án haj­tották végre. MUNKATÁRSUNKTÓL A városi eseménynaptár — a városi Tourinform-iroda közreműködésével — rekordidő alatt készült el. Mint összeál­lítói mondták, nem volt könnyű a kü­lönböző szervezetektől összeszedni programterveiket, még januárban is kaptak anyagot. A füzet január elsejétől december harmincegyedikéig minden olyan ese­ményt felsorol — az iskolai szalagava­tóktól a fontosabb sporteseményekig amely nagyobb érdeklődésre tarthat számot a város lakói és az idelátogató turisták körében. És természetesen, amelyről tudomást szerezhettek a nap­tár készítői. Az eseménynaptár bemutatásán Im­re Zsolt képviselő, millenniumi tanács­nok közzé tett egy listát a város ki­emelt millenniumi rendezvényeiről is. Mint ehhez hozzáfűzte, az esemény­­naptárban felsorolt programok között is vannak olyanok, amelyeket a millen­niumi előkészítő munkacsoport támo­gatott, de a kiemelt rendezvények kö­zött nem szerepel. Jelezte, hogy ez utóbbiakról külön programfüzet jelenik meg, és már ter­vezik azt az egyedi plakátot, amelyen csak a millenniumi rendezvényeket hirdetik majd. A tanácsnok azt is el­mondta, hogy országos terjesztésű programfüzetben adnak majd tájékoz­tatást a Szent István által alapított püs­pökségek székhelyeinek rendezvényei­ről. Az elismerésre méltó gyorsasággal megjelentetett eseménynaptárral nem tartott lépést az egyébként jóval gyor­sabb kommunikációs eszköz. Vác város honlapja január végén még arról tanús­kodott, hogy az utolsó módosítás 1998. augusztus 8-án történt rajta. A rendez­vények cím alatt az információra éhes internetolvasó megtudhatta, hogy a kö­vetkező környezetvédelmi napokat 1998. május 31. és június 7. között tart­ják. Igaz, 2000 januárjában volt fris­sebb információ is: az 1999. októberi moziműsor... B. J. G. NÉPSZABADSÁG 2000. JANUÁR 2­7. P­cd­VjTTFRT­­­EJ­­ V­IJJrLJv Naponta száz autót szállítanak el Változatlan a rendőrségi szigor a tilosban parkolókkal szemben A BRFK ebben az évben is folytatja a tiltott helyen várakozó gépkocsik el­szállítását. Tavaly 22 ezer kocsi tulaj­donosa járt ily módon pórul, négy­ezerre pedig kerékbilincset helyeztek. MUNKATÁRSUNKTÓL A BRFK közlekedésrendészetének jár­őrei mindenekelőtt a belső városrészek­ben, ott is főként a tömegközlekedési jár­művek útvonalán lépnek fel szigorúan a tilosban parkolókkal szemben. A jármű elszállítására minden olyan helyen szá­mítani lehet, ahol a várakozó gépkocsi akadályozza a forgalmat vagy közvetlen baleseti veszélyhelyzetet teremt. Aki te­hát koncentrált rakodóhelyeken, a moz­gássérültek számára fenntartott parkoló­ban, a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt, illetve az útkereszteződésektől számított öt méteren belül hagyja gépkocsiját, az jó eséllyel számíthat rá, hogy autóját elvi­szik. A BRFK illetékesei sem vitatják, hogy a jelenlegi gyakorlat más, és az öt métert szinte sehol nem tartják be, ám er­re nem lehetnek tekintettel. Az viszont tény, hogy a szabálysértők döntő többsé­ge elkerüli a büntetést; egyes becslések szerint több ezer tilosban parkoló kocsit vihetnének el, ám a szállítási kapacitás korlátozott, és naponta legfeljebb 100- 120 autóra kerülhet sor. Kérdésünkre a közlekedésrendészet egyik vezetője határozottan cáfolta, hogy a nagyobb bevétel elérése lenne a cél. Nem igaz tehát — állította —, hogy azokat a kocsikat keresnék, amelyekhez viszonylag könnyen hozzáférnek. Sze­rinte a szállítóautók a legszűkebb utcák­ba is behajthatnak, és szinte bármelyik járművet kiemelhetik a sorból, amennyi­ben arra szükség van. Ennek azonban el­lentmond, hogy néhány helyről folya­matosan szállítják el a tilosban parkoló­kat - mire a rendőr visszatér, ugyanott már újabb „áldozatot” talál -, míg a Bel­város más pontjain egyáltalán nem for­dulnak meg. Ha esetleg így lenne, az el­szállított gépkocsi tulajdonosát ez sem menti fel a felelősség alól - szögezték le rendőrségi források. Miként arra is fe­lesleges hivatkozni, hogy esetenként az útügyi hatóság sem veszi komolyan az előírásokat. Előfordul ugyanis, hogy a Várakozás határát jelző burkolati jel és a gyalogátkelőhely vagy az útkeresztező­dés között nincs ötméternyi távolság. Ilyenkor az autót nem viszik el, de az il­letékes hatóság figyelmét felhívják a hi­bás felfestés kijavítására. Tavaly 22 ezer tilosban parkoló autót szállítottak el, mintegy négyezerre pedig kerékbilincset helyeztek - tudtuk meg. A tarifa személyautó esetében 8340 forint, tehergépkocsinál ennek háromszorosa (a „fuvardíjat” nem a jármű mérete, hanem a forgalmi engedélyben feltüntetett kate­gória alapján határozzák meg). Emellett a járművezető szabálysértési bírságra is számíthat, amelynek összege a szállítási díj többszöröse, akár negyvenezer forint is lehet. Az intézkedéssel szemben körül­belül háromszázan tettek panaszt, amely­nek alig több mint tíz esetben adtak helyt. Egy fuvar 8340 forint SZABÓ BARNABÁS FELVÉTELE Megnyílt a Centrál Kávéház Kávéillatú nyugodt sziget a város közepén Kéthetes próbaüzem után ma hivata­losan is megnyílt Budapest régi-új ká­véháza, a Centrál. A vendéglátóhely vezetője azért is reméli, hogy a fővá­rosiak szeretni fogják a kávéházat, mert a közvetlen találkozások iránti igény ma talán erősebb, mint bármi­kor. A tulajdonos azt mondja: a Centrál nyugodt sziget lesz a város közepén. Hogy milyen lesz a régi-új kávéház, szeretni fogják-e a budapestiek, azt egy­előre nem lehet tudni. Még csak az biz­tos, hogy csendes, zene nélküli sziget lesz a Belváros egyik legforgalmasabb útkereszteződésében. A kávékülönlegességek, a sütemé­nyek és az egyszerű meleg ételek mel­lett újságokat, könyveket, folyóiratokat kínál a vendégnek, aki Ajkay Lajos, a ház vezetője szerint nem kizárólag pén­zes üzletember, politikus vagy felka­pott előadóművész lesz, hanem szelle­mi táplálékra vágyó fiatal értelmiségi, egyetemista. Polgár, akinek magán túl­mutató gondja, közlendője van, és asz­taltársaságra vágyik. És arra, hogy a pincér ismerősként köszöntse, és fi­gyeljen rá. A figyelem az egyetlen plusz, amit a kávéház adhat - mondja Ajkay Lajos, aki szerint a mai kávéházak egyik nagy hibája, hogy az emberségesség helyett inkább a gazdasági hatékonyságot szem előtt tartó vállalkozók, nem pedig vérbe­li vendéglátósok üzemeltetik őket. A Centrálnak annyival könnyebb a dolga, hogy a tulajdonos Somody Imre csak a galérián berendezett exkluzív étteremtől vár profitot, de a kávéháztól nem. A Centrál többszörösen pozitív példa sze­retne lenni: egy megfizethető és kelle­mes hely, ahová bárki betérhet, fontos példa a tehetős magánemberek előtt, hogy milyen ajándékot adhatnak a vá­rosnak, valamint példa arra, hogy mire képes a magyar építőipar és az elegáns belső teret kitaláló Pataky Dóra belső­­építész, valamint Gereben Gábor Ybl­­díjas építész. (A Centrál Kávéház múltjáról szóló írásunkat a 34. oldalon olvashatják.) L.K. Ajkay Lajos üzletvezető szerint a ház a szellemi táplálékra is vágyó emberek törzshelye lesz Kovács bence felvétele Dunakanyar CD A napokban jelent meg A Dunakanyar cí­met viselő, számítógépes CD. A Terebint Bt. által kiadott multimédia CD-ROM - amelynek szövegét Ocskay Gyula és Pin­tér Tamás írta - mintegy négyszáz fotó és csaknem negyven térkép segítségével mutatja be a régiót. A fényképek Major Ákos és Mudrák Attila munkái. Az új kiadvány foglalkozik a Dunaka­nyar történetével, természeti látnivalóival, ízelítőt ad a térség művészetéből. Jelentős részt foglalnak el azok a közhasznú infor­mációk, amelyek a régió közlekedéséről, múzeumairól, turisztikai szolgáltatásairól tájékoztatják az érdeklődőket. A szöveget és a fotókat aláfestő zene különböző törté­nelmi korok hangulatát idézi fel. B. J. G. Csütörtök Bocsánat! Néhány éve e sorok szerzőjének gépko­csiját azért szállították el egy sarokról, mert a ferdén - egyébként szabályosan - parkoló autó bal hátsó lámpája huszon­öt centit belógott az ötméteres határba. Szállítás plusz bírság, az annyi mint, annyi... Cakpakk huszonnyolcezerből meg is volt az egész. Szerző nem tiltako­zott, maga is belátta, hogy ő a városi parkolási rend kerékkötője, csaknem bűnelkövető, aki akadályozza a forgal­mat, veszélyezteti a gyalogosokat, meg­bénítja a város életét, túl azon, hogy a szabály, az szabály. Szerző ezúton kér elnézést Budapest népétől, egyben köszöni a hatékony és gyors intézkedést, valamint örömének ad hangot, hogy azóta rend van a városban. T.Z. GYÖMRŐ. A község szülöttjének, a ma is ott élő Únyi István festőművész alkotá­saiból nyílik kiállítás január 28-án, pénte­ken 17 órakor a Petőfi Sándor Művelődé­si Házban. A 70. évét éppen ezen a napon betöltő művész tárlatát Gyimóthy Géza, a parlament alelnöke nyitja meg, a képeket bemutatja Nagy Tiborné, Gyömrő alpol­gármester asszonya, DUNAKESZI. Ebben az évben már az újjászervezett közterület-felügyelet mű­ködik a városban. A tíz főre bővített szer­vezet új tagjai februárban kezdik meg kö­telező vizsgáikat, és a sikeres „diploma” megszerzése után kezdenek el dolgozni a Pest megyei városban. SOLYMÁR. A polgármesteri hivatal ke­vés építési ellenőrzést tart a nagyközség­ben - ez a véleménye a képviselő-testület mellett működő műszaki bizottságnak. A szemlék elmaradásának az volt az oka, hogy a törvény rövid időre megszüntette az úgynevezett építésrendészeti bírságot. Most azonban ismét „él” a törvény, kö­vetkezésképp nincs akadálya a szabályta­lanul és engedély nélkül építkezők szank­cionálásának. • A Ferencvárosban több utcában meg­változott a forgalmi rend. Az Erkel ut­cában, a Mátyás utcában, valamint az Imre utcában egy-egy szakaszon új for­galmi rend szerint közlekedhetnek. Fi­gyeljék a táblákat! • A XI. kerületi Karinthy Frigyes úton a Bercsényi utca után a Budafoki út felé vezető oldalt egy rövid szakaszon lezár­ták. A forgalmat a villamosvágányokra terelik. • Kőbányán az Ihász utcát a Kápolna tértől a Harmat utcáig csatornaépítés miatt egyirányúsították. Ellenkező irányban a Kőér utcán át lehet közle­kedni. • A XIV. kerületi Gvadányi utcát a Ka­locsai utca és a Bonyhádi út között csa­tornaépítés miatt zárták le. A forgalom­­korlátozás miatt a Jeszenák János utca, a Kalauz utca és a Gödöllői utca a Gva­dányi utca felé zsákutca. A lezárt útsza­kaszt a Cinkotai úton lehet elkerülni. • Pest megyében az Abony-Tószeg kö­zötti út egy szakaszát belvíz miatt lezár­ták. • A dunai kompok többsége sötétedé­sig közlekedik. A Vác és Tahitótfalu kö­zötti komp 6-19 óra között jár. Forrás: Fővinform, Útinform Csatornatervek a Tápióságban Nagykáta térségében húsz település szö­vetkezett, hogy csatornát építsenek. Lét­rehozták az Első Tápió-térségi Csatorna­mű Közhasznú Társaságot. Tagjai: Mende, Bénye, Nagykáta, Pánd, Tápió­­bicske, Káva, Úri, Sülysáp, Tápiószent­­márton, Kóka, Farmos, Szentlőrinckáta, Tápiógyörgye, Tápiószele, Tóalmás, Tá­­pióság, Szentmártonkáta, Újszilvás, Jász­­felsőszentgyörgy és Tápiószecső. A csatorna hossza 716 kilométer lesz, ebből a belterületi gyűjtőcsatorna 564 ki­lométer, a községeket a szennyvíztisztító­val összekötő csatorna hossza 152 kilo­méter. Belterületen 184 darab, külterüle­ten 30 átemelő műtárgyat építenek be. A húsz települést egyetlen szennyvíztisztító telep szolgálja ki, amit Nagykáta mellett építenek meg. Ennek napi 8000 köbméter lesz a kapacitása. A beruházás összértéke húszmilliárd forint lesz, ennek 80 százalékát állami céltámogatásból, a környezetvédelmi, vízügyi alapból, az EU ISPA-alapjából kívánják előteremteni a községek, a töb­bit pedig önkormányzati és lakossági hozzájárulásból. Ha az Országgyűlés elfogadja a céltámogatásra beadott pályá­zatot a beruházás 2003 őszére készül el. M. Gy. O.

Next