Népszabadság - PestVidék melléklet, 2000. január
2000-01-27
Elkészült Vác millenniumi programfüzete ízléses, jól áttekinthető füzetet jelentetett meg Vác önkormányzata, a 2000. év tervezett városi eseményeiről, ám a város honlapján ebből még semmi sem olvasható. Azon az utolsó módosítást 1998. augusztus 8-án hajtották végre. MUNKATÁRSUNKTÓL A városi eseménynaptár — a városi Tourinform-iroda közreműködésével — rekordidő alatt készült el. Mint összeállítói mondták, nem volt könnyű a különböző szervezetektől összeszedni programterveiket, még januárban is kaptak anyagot. A füzet január elsejétől december harmincegyedikéig minden olyan eseményt felsorol — az iskolai szalagavatóktól a fontosabb sporteseményekig amely nagyobb érdeklődésre tarthat számot a város lakói és az idelátogató turisták körében. És természetesen, amelyről tudomást szerezhettek a naptár készítői. Az eseménynaptár bemutatásán Imre Zsolt képviselő, millenniumi tanácsnok közzé tett egy listát a város kiemelt millenniumi rendezvényeiről is. Mint ehhez hozzáfűzte, az eseménynaptárban felsorolt programok között is vannak olyanok, amelyeket a millenniumi előkészítő munkacsoport támogatott, de a kiemelt rendezvények között nem szerepel. Jelezte, hogy ez utóbbiakról külön programfüzet jelenik meg, és már tervezik azt az egyedi plakátot, amelyen csak a millenniumi rendezvényeket hirdetik majd. A tanácsnok azt is elmondta, hogy országos terjesztésű programfüzetben adnak majd tájékoztatást a Szent István által alapított püspökségek székhelyeinek rendezvényeiről. Az elismerésre méltó gyorsasággal megjelentetett eseménynaptárral nem tartott lépést az egyébként jóval gyorsabb kommunikációs eszköz. Vác város honlapja január végén még arról tanúskodott, hogy az utolsó módosítás 1998. augusztus 8-án történt rajta. A rendezvények cím alatt az információra éhes internetolvasó megtudhatta, hogy a következő környezetvédelmi napokat 1998. május 31. és június 7. között tartják. Igaz, 2000 januárjában volt frissebb információ is: az 1999. októberi moziműsor... B. J. G. NÉPSZABADSÁG 2000. JANUÁR 27. PcdVjTTFRTEJ VIJJrLJv Naponta száz autót szállítanak el Változatlan a rendőrségi szigor a tilosban parkolókkal szemben A BRFK ebben az évben is folytatja a tiltott helyen várakozó gépkocsik elszállítását. Tavaly 22 ezer kocsi tulajdonosa járt ily módon pórul, négyezerre pedig kerékbilincset helyeztek. MUNKATÁRSUNKTÓL A BRFK közlekedésrendészetének járőrei mindenekelőtt a belső városrészekben, ott is főként a tömegközlekedési járművek útvonalán lépnek fel szigorúan a tilosban parkolókkal szemben. A jármű elszállítására minden olyan helyen számítani lehet, ahol a várakozó gépkocsi akadályozza a forgalmat vagy közvetlen baleseti veszélyhelyzetet teremt. Aki tehát koncentrált rakodóhelyeken, a mozgássérültek számára fenntartott parkolóban, a kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt, illetve az útkereszteződésektől számított öt méteren belül hagyja gépkocsiját, az jó eséllyel számíthat rá, hogy autóját elviszik. A BRFK illetékesei sem vitatják, hogy a jelenlegi gyakorlat más, és az öt métert szinte sehol nem tartják be, ám erre nem lehetnek tekintettel. Az viszont tény, hogy a szabálysértők döntő többsége elkerüli a büntetést; egyes becslések szerint több ezer tilosban parkoló kocsit vihetnének el, ám a szállítási kapacitás korlátozott, és naponta legfeljebb 100- 120 autóra kerülhet sor. Kérdésünkre a közlekedésrendészet egyik vezetője határozottan cáfolta, hogy a nagyobb bevétel elérése lenne a cél. Nem igaz tehát — állította —, hogy azokat a kocsikat keresnék, amelyekhez viszonylag könnyen hozzáférnek. Szerinte a szállítóautók a legszűkebb utcákba is behajthatnak, és szinte bármelyik járművet kiemelhetik a sorból, amennyiben arra szükség van. Ennek azonban ellentmond, hogy néhány helyről folyamatosan szállítják el a tilosban parkolókat - mire a rendőr visszatér, ugyanott már újabb „áldozatot” talál -, míg a Belváros más pontjain egyáltalán nem fordulnak meg. Ha esetleg így lenne, az elszállított gépkocsi tulajdonosát ez sem menti fel a felelősség alól - szögezték le rendőrségi források. Miként arra is felesleges hivatkozni, hogy esetenként az útügyi hatóság sem veszi komolyan az előírásokat. Előfordul ugyanis, hogy a Várakozás határát jelző burkolati jel és a gyalogátkelőhely vagy az útkereszteződés között nincs ötméternyi távolság. Ilyenkor az autót nem viszik el, de az illetékes hatóság figyelmét felhívják a hibás felfestés kijavítására. Tavaly 22 ezer tilosban parkoló autót szállítottak el, mintegy négyezerre pedig kerékbilincset helyeztek - tudtuk meg. A tarifa személyautó esetében 8340 forint, tehergépkocsinál ennek háromszorosa (a „fuvardíjat” nem a jármű mérete, hanem a forgalmi engedélyben feltüntetett kategória alapján határozzák meg). Emellett a járművezető szabálysértési bírságra is számíthat, amelynek összege a szállítási díj többszöröse, akár negyvenezer forint is lehet. Az intézkedéssel szemben körülbelül háromszázan tettek panaszt, amelynek alig több mint tíz esetben adtak helyt. Egy fuvar 8340 forint SZABÓ BARNABÁS FELVÉTELE Megnyílt a Centrál Kávéház Kávéillatú nyugodt sziget a város közepén Kéthetes próbaüzem után ma hivatalosan is megnyílt Budapest régi-új kávéháza, a Centrál. A vendéglátóhely vezetője azért is reméli, hogy a fővárosiak szeretni fogják a kávéházat, mert a közvetlen találkozások iránti igény ma talán erősebb, mint bármikor. A tulajdonos azt mondja: a Centrál nyugodt sziget lesz a város közepén. Hogy milyen lesz a régi-új kávéház, szeretni fogják-e a budapestiek, azt egyelőre nem lehet tudni. Még csak az biztos, hogy csendes, zene nélküli sziget lesz a Belváros egyik legforgalmasabb útkereszteződésében. A kávékülönlegességek, a sütemények és az egyszerű meleg ételek mellett újságokat, könyveket, folyóiratokat kínál a vendégnek, aki Ajkay Lajos, a ház vezetője szerint nem kizárólag pénzes üzletember, politikus vagy felkapott előadóművész lesz, hanem szellemi táplálékra vágyó fiatal értelmiségi, egyetemista. Polgár, akinek magán túlmutató gondja, közlendője van, és asztaltársaságra vágyik. És arra, hogy a pincér ismerősként köszöntse, és figyeljen rá. A figyelem az egyetlen plusz, amit a kávéház adhat - mondja Ajkay Lajos, aki szerint a mai kávéházak egyik nagy hibája, hogy az emberségesség helyett inkább a gazdasági hatékonyságot szem előtt tartó vállalkozók, nem pedig vérbeli vendéglátósok üzemeltetik őket. A Centrálnak annyival könnyebb a dolga, hogy a tulajdonos Somody Imre csak a galérián berendezett exkluzív étteremtől vár profitot, de a kávéháztól nem. A Centrál többszörösen pozitív példa szeretne lenni: egy megfizethető és kellemes hely, ahová bárki betérhet, fontos példa a tehetős magánemberek előtt, hogy milyen ajándékot adhatnak a városnak, valamint példa arra, hogy mire képes a magyar építőipar és az elegáns belső teret kitaláló Pataky Dóra belsőépítész, valamint Gereben Gábor Ybldíjas építész. (A Centrál Kávéház múltjáról szóló írásunkat a 34. oldalon olvashatják.) L.K. Ajkay Lajos üzletvezető szerint a ház a szellemi táplálékra is vágyó emberek törzshelye lesz Kovács bence felvétele Dunakanyar CD A napokban jelent meg A Dunakanyar címet viselő, számítógépes CD. A Terebint Bt. által kiadott multimédia CD-ROM - amelynek szövegét Ocskay Gyula és Pintér Tamás írta - mintegy négyszáz fotó és csaknem negyven térkép segítségével mutatja be a régiót. A fényképek Major Ákos és Mudrák Attila munkái. Az új kiadvány foglalkozik a Dunakanyar történetével, természeti látnivalóival, ízelítőt ad a térség művészetéből. Jelentős részt foglalnak el azok a közhasznú információk, amelyek a régió közlekedéséről, múzeumairól, turisztikai szolgáltatásairól tájékoztatják az érdeklődőket. A szöveget és a fotókat aláfestő zene különböző történelmi korok hangulatát idézi fel. B. J. G. Csütörtök Bocsánat! Néhány éve e sorok szerzőjének gépkocsiját azért szállították el egy sarokról, mert a ferdén - egyébként szabályosan - parkoló autó bal hátsó lámpája huszonöt centit belógott az ötméteres határba. Szállítás plusz bírság, az annyi mint, annyi... Cakpakk huszonnyolcezerből meg is volt az egész. Szerző nem tiltakozott, maga is belátta, hogy ő a városi parkolási rend kerékkötője, csaknem bűnelkövető, aki akadályozza a forgalmat, veszélyezteti a gyalogosokat, megbénítja a város életét, túl azon, hogy a szabály, az szabály. Szerző ezúton kér elnézést Budapest népétől, egyben köszöni a hatékony és gyors intézkedést, valamint örömének ad hangot, hogy azóta rend van a városban. T.Z. GYÖMRŐ. A község szülöttjének, a ma is ott élő Únyi István festőművész alkotásaiból nyílik kiállítás január 28-án, pénteken 17 órakor a Petőfi Sándor Művelődési Házban. A 70. évét éppen ezen a napon betöltő művész tárlatát Gyimóthy Géza, a parlament alelnöke nyitja meg, a képeket bemutatja Nagy Tiborné, Gyömrő alpolgármester asszonya, DUNAKESZI. Ebben az évben már az újjászervezett közterület-felügyelet működik a városban. A tíz főre bővített szervezet új tagjai februárban kezdik meg kötelező vizsgáikat, és a sikeres „diploma” megszerzése után kezdenek el dolgozni a Pest megyei városban. SOLYMÁR. A polgármesteri hivatal kevés építési ellenőrzést tart a nagyközségben - ez a véleménye a képviselő-testület mellett működő műszaki bizottságnak. A szemlék elmaradásának az volt az oka, hogy a törvény rövid időre megszüntette az úgynevezett építésrendészeti bírságot. Most azonban ismét „él” a törvény, következésképp nincs akadálya a szabálytalanul és engedély nélkül építkezők szankcionálásának. • A Ferencvárosban több utcában megváltozott a forgalmi rend. Az Erkel utcában, a Mátyás utcában, valamint az Imre utcában egy-egy szakaszon új forgalmi rend szerint közlekedhetnek. Figyeljék a táblákat! • A XI. kerületi Karinthy Frigyes úton a Bercsényi utca után a Budafoki út felé vezető oldalt egy rövid szakaszon lezárták. A forgalmat a villamosvágányokra terelik. • Kőbányán az Ihász utcát a Kápolna tértől a Harmat utcáig csatornaépítés miatt egyirányúsították. Ellenkező irányban a Kőér utcán át lehet közlekedni. • A XIV. kerületi Gvadányi utcát a Kalocsai utca és a Bonyhádi út között csatornaépítés miatt zárták le. A forgalomkorlátozás miatt a Jeszenák János utca, a Kalauz utca és a Gödöllői utca a Gvadányi utca felé zsákutca. A lezárt útszakaszt a Cinkotai úton lehet elkerülni. • Pest megyében az Abony-Tószeg közötti út egy szakaszát belvíz miatt lezárták. • A dunai kompok többsége sötétedésig közlekedik. A Vác és Tahitótfalu közötti komp 6-19 óra között jár. Forrás: Fővinform, Útinform Csatornatervek a Tápióságban Nagykáta térségében húsz település szövetkezett, hogy csatornát építsenek. Létrehozták az Első Tápió-térségi Csatornamű Közhasznú Társaságot. Tagjai: Mende, Bénye, Nagykáta, Pánd, Tápióbicske, Káva, Úri, Sülysáp, Tápiószentmárton, Kóka, Farmos, Szentlőrinckáta, Tápiógyörgye, Tápiószele, Tóalmás, Tápióság, Szentmártonkáta, Újszilvás, Jászfelsőszentgyörgy és Tápiószecső. A csatorna hossza 716 kilométer lesz, ebből a belterületi gyűjtőcsatorna 564 kilométer, a községeket a szennyvíztisztítóval összekötő csatorna hossza 152 kilométer. Belterületen 184 darab, külterületen 30 átemelő műtárgyat építenek be. A húsz települést egyetlen szennyvíztisztító telep szolgálja ki, amit Nagykáta mellett építenek meg. Ennek napi 8000 köbméter lesz a kapacitása. A beruházás összértéke húszmilliárd forint lesz, ennek 80 százalékát állami céltámogatásból, a környezetvédelmi, vízügyi alapból, az EU ISPA-alapjából kívánják előteremteni a községek, a többit pedig önkormányzati és lakossági hozzájárulásból. Ha az Országgyűlés elfogadja a céltámogatásra beadott pályázatot a beruházás 2003 őszére készül el. M. Gy. O.