Népszabadság - PestVidék melléklet, 2000. június

2000-06-14

34 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. JÚNIUS 14., SZERDA Több ezer parkolóhely a föld alatt Épülő mélygarázsok a Belvárosban - Turistabuszoknak állj meg és hajts tovább! Belváros-Lipótváros önkormányzata két-három éven belül négy mélygarázs építését tervezi a közlekedési, parkolási gondok enyhítésére. A testület dönté­se szerint a Szent István téren négyszáznál több, a József nádor téren hat­száz, a Roosevelt téren száznyolcvan, a Szabadság téren pedig csaknem nyolcszáz férőhelyes, többszintes, felszín alatti parkolót létesítenek. A Szent István téren a közművezeté­kek áthelyezésével a közelmúltban megkezdődött a kivitelezés, amelynek teljes befejezését 2002-re tervezik. Az ötszintes, tizenkét és fél ezer férőhelyes mélygarázs a főváros egyik legkorsze­rűbb parkolója lesz, a gépkocsikat öt lift szállítja az üres állóhelyekre - tudtuk meg Sándor Istvántól, a Szent István té­ri Mélygarázs Kft. igazgatójától. A jár­művezetőknek az átadáson és átvételen - meg a fizetésen - kívül más dolguk nem lesz. Az autók kiváltása a hagyo­mányosnál gyorsabban történik, ígére­tek - és külföldi tapasztalatok szerint - a járműveket várakozóhelyükről kilenc­ven másodperc alatt a kiadószintre szál­lítja a számítógépes vezérlésű rendszer. Bár a parkolási díjat még nem határozta meg pontosan az önkormányzat, a pol­gármester szerint ésszerű, megfizethető mértéket kell megállapítani. A kerület célja ugyanis, hogy a föld alatti garázst a felszín tehermentesítése érdekében minél többen használják, ezt pedig túl­ságosan magas várakozási díjjal nem le­het elérni. Az automata-parksystem - gépesített parkolás - rendszerben mű­ködő garázs fölötti térre parkot építe­nek, az összekötő utakat pedig díszbur­kolattal borítják. Tervek szerint a Ba­zilika teljes felújítását 2004-ben befeje­zik, ekkor a környék utcáinak kövezetét is egyformára cserélik. Információink szerint azonban az új parkolóban sem tudnak helyet adni a turistabuszoknak, amelyek a jövőben csak annyi időre állhatnak meg a Ba­zilika előtt, illetve közelében, míg utasaik ki- és beszállnak. A buszokkal távolabb, a Hősök terén vagy a pesti al­só rakparton lehet várakozni. Egyes el­képzelések szerint ennél is jobb megol­dás lehetne az Erzsébet téren, a meg­kezdett Nemzeti Színház helyére terve­zett parkolóban kizárólag buszoknak fenntartott helyet biztosítani. Még csak előkészítés alatt áll, de a kerületi képviselő-testület már elfogad­ta a József nádor téri mélygarázsra vo­natkozó elképzeléseket. E szerint a tér­re mintegy hatszáz gépkocsit befogadó, gépesített mélyparkolót építenek - mondta Büki László, a beruházást elő­készítő Belváros-Lipótváros Beruházó Kft. ügyvezető igazgatója. A megelő­ző, kötelező régészeti feltárás és terve­zés hamarosan megkezdődik, a kivite­lezés pontos idejéről azonban még nem döntött a testület. A kerületi program­nak megfelelően a mélygarázs fölött itt is parkot alakítanak ki, illetve a meglé­vőt felújítják, így bővül a Váci ut­cai—Vörösmarty téri gyalogos zóna és méltó belvárosi környezet alakulhat ki. Ez nem csak az ide látogató külföldi tu­risták, hanem a helyi lakosok közérzet­ének javítása miatt is fontos. A József nádor térinél hamarabb, 2002 közepén vehetik birtokba majd a kerületiek - vagy az ide látogatók - azt a kétszáznyolcvan férőhelyes parkolót, amelyet a Bástya utcai foghíjtelekre épülő sport-, oktatási és szabadidőköz­pont alá terveztek. A Szabadság térre mintegy nyolc­száz gépkocsi várakozására alkalmas felszín alatti parkolót tervezett a kerü­leti önkormányzat. A testület elfogadta az építési tervezetet, a kivitelezővel azonban még további tárgyalásokat folytatnak. A beruházásnak a szerző­déskötéstől számított két éven belül, de legkésőbb 2002 júniusára el kell ké­szülnie - tudtuk meg a kerületi önkor­mányzat vagyongazdálkodási osztá­lyán. Száznyolcvan férőhelyesre tervezték a Roosevelt téri mélygarázst, amely az összekötő folyosókkal csatlakozik majd a Gresham-palotához. Az önkor­mányzat szándékai szerint azonban a többszintes építmény nem elsősorban a szállóvendégek számára, hanem a kerü­let parkolási gondjainak enyhítésére készül - derül ki a tulajdonos-beruhá­zó, Gresco Rt. közleményéből. A társa­ság célja, hogy minél több budapesti vegye igénybe majd a felszín alatti szolgáltatást, ezért a parkolási díjakat a hazai piaci igényekhez és lehetőségek­hez igazítják. Megkezdődött a közmű­­kiváltás, a munka érdemi része június közepétől várható. Az építés a felszíni forgalmat legfeljebb három hónapig za­varja majd, ez idő alatt forgalomtere­lésre és -korlátozásra lehet számítani. Őszre visszaáll a rend a Roosevelt té­ren, a garázs építése a mélyben a forga­lom akadályozása nélkül folyik tovább. A tervek szerint a mélygarázst 2001 elején adják át, és­­ a Gresham-palotá­hoz hasonlóan - a Four Seasons szállo­dalánc üzemelteti majd. A mélygarázsprogram végén a Bel­város-Lipótváros lakói és az ide látoga­tók a felszínen a korábbinál jóval több, összefüggő sétálóövezetet, parkot, zöldterületet találnak. A kerület vezeté­sének elképzelése szerint a felszínen le­hetőleg csak a kerületi lakosok jármű­vei parkolnának, a felszín alatti gará­zsok pedig az átutazók járműveit vár­nák, több ezer férőhellyel. Német H. Erzsébet Még nem dőlt el, hogyan hajtsák be a pótdíjakat Egyelőre nem tudni, milyen jogi változat szerint hajtják be a parkolási pótdíjat azoktól, akik az elmúlt négy évben notóri­us nem fizetők voltak. Az V. kerületi fizetőparkolást működ­tető társulásnak csaknem kilencszázmillió forinttal tartoznak a szabálytalankodók. A szervezet vezetője szerint a szankci­ók - vagyis a kerékbilincs - újabban sűrű használata meglát­szik a parkolásidíj-bevételeken is. Négy év alatt csaknem egymillió pótdíjfizetési felszólítást - vagy ahogyan a köznyelv nevezi, Mikulás-csomagot­­ osz­tott ki eddig a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás. Kezdetben az autósoknak csupán hatvan százaléka fizette be a büntetést, és ez az arány később sem javult lényegesen. Évekig is eltarthat, amíg a be nem fizetett pótdíjakat be tud­ják hajtatni - mondta lapunknak Tóth József, az V. kerületben a díjköteles várakozást működtető társulás igazgatója. El­mondta: a jogászok jelenleg is dolgoznak a behajtás részlete­in. Egy olyan verzió sem zárható ki, hogy az autósnak csak a büntetés összegét kellene befizetnie, a kamatokat pedig elen­gedi a társulás. Elképzelhető az is, hogy először a nagyobb összeggel tartozókat keresik meg. Felvetődött egy olyan elképzelés is, hogy az amerikai nagyvárosokban alkalmazott módszerhez hasonlóan a soka­dik eredménytelen pótdíjkiszabás után a nem fizetők autóira kerékbilincset tesznek fel. Az igazgató megemlítette, hogy amióta a közterület-felügyelet újabban többször veri bilincs­be a nem fizetőket, a társulás parkolásidíj-bevételei is nőt­tek. Az amerikai módszer bevezetéséhez egyébként szükség volna egy olyan informatikai rendszerre, amelynek segítsé­gével a közterület-felügyelő a helyszínen ellenőrizni tudja, hogy az adott autós notóriusan nem fizető-e, vagyis azt, hogy vannak-e kifizetetlen pótdíjai. Majdnem négyezer olyan autós van, aki a díjfizetésre több mint hússzor fittyet hányt - legalábbis a társulás statisztikái szerint. A csúcstartó az az autós, aki négy év alatt félezer Mikulás-csomagot dobott a szemétkosárba. Mint ismeretes, a pótdíjak behajtása eddig azért ment ne­hezen, mert idén januárig a társulás nem kaphatta meg az autó rendszámához tartozó személyi adatokat, vagyis nem tudták, kit kell megbüntetni. Ez évtől azonban már lehető­ségük van arra, hogy a szabálytalankodók kilétére fényt de­rítsenek. S. G. Zöldövezet és játszótér is lesz a tetőn A tervek szerint még ez év végén meg­kezdődhet a Belvárosban egy, tízezer négyzetméternyi alapterületű ifjúsá­gi, sport- és szabadidőközpont építé­se. A tornacsarnokot, uszodát és sportpályát is tartalmazó létesítményt 2002 első felében vehetik birtokba a vendégek. Régi sebfoltot tüntetnek el Budapest egyik történelmi városrészében: beépí­tik az V. kerületben a Bástya utca 1-11. szám alatti foghíjtelket. A kivitelezés még ebben az évben megkezdődhet, és ha minden jól megy, 2002 első felében már át is adhatják a létesítményt, ame­lyet a tervezésre kiírt pályázat nyertese, az Építész Stúdió Kft. tervezői (Pálfy Sándor, Kapitány József, Kerekes György) munkája alapján készítenek el — tudtuk meg Büki Lászlótól, a Belváros- Lipótváros Beruházó Kft. ügyvezető igazgatójától. A tervezőknek figyelem­be kellett venniük a középkori település­­szerkezetet és a telekelosztás adottsá­gait, valamint a Bástya utca töréspontja­it is. Az automata mélygarázsból, föld­szintből és további három fő funkcioná­lis szintből álló létesítmény parkolójá­ban mintegy kétszáznegyven autó vára­kozhat. A kényelmes megállási lehetőségre szükség is lesz, hiszen az üzemeltetők sportolni, szórakozni vágyók tömegeit várják majd az uszodába, labdapályákra, a rendezvényterembe, valamint a ven­déglátó- és kereskedelmi egységekbe. Érdekes és a fővárosban még egyedü­li megoldásként a játszótér és a közpark a tetőre kerül, és az utcaszintről induló lifttel lehet feljutni. A tervezett épület homlokzata érdekes, újszerű megoldás - derül ki a neves szakemberekből álló bí­rálóbizottsági összefoglalóból. Sikeres megoldásként értékelték az utcasarokra tervezett, „kerített” zöldfelületet, amely kellemes teret biztosít, és kihangsúlyoz­za az épület legdöntőbb sarokpontját. Jó megoldás a Só utca történeti vonalának meghosszabbítása és a gyalogosrend­szerbe illesztése - vélik a bírálók. N. H. E. st a«*'« gSSKft.S 'iventK 500 OOO Ft »•kassáncncyfo. • kötvények, részvények, csekkek • biztonsági okmányok, utalványok, igazolványok * különféle leporellós termékek, számlalevelek • belépőjegyek, bélyegek * korszerű papíralapú kártyák gyártása * nyomdai szolgáltatások Gazdag hagyományok, biztonságos gyártási körülmények, teljeskörű a hamisítás elleni védelem. 32-6550 • e-mail: penzjegynyomda.rt- mail.datanet.hu Telefon:­­36-1­1­3 Pénzjegynyomda Rt. * marketing és kereskedelmi osztály • 1055 Budapest, Markó utca 13

Next