Népszabadság - PestVidék melléklet, 2000. június

2000-06-06

30 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. JÚNIUS 6., KEDD • ÁLLANDÓ INFORMÁCIÓK • Automata Tourinformvonal: belföldről hívható ingyenes zöldszám: (06-80)660-044, telefonszám kül­földről: (00-36) 60-550-044 •Tourinform Telefonos Szolgálat információadás angol, német és magyar nyelven minden nap 8-20 óráig. Telefon: 356-1964, fax: 356-1964, e-mail: hungary@tourinform.hu • Tourinform Központi Információ: V., Sütő u. 2. mindennap 8-20 óráig. Internet: www.tourinform.hu • Turis­tainformációs irodák Budapesten: I. kerület, Tárnok utca 911. (Budai Vár), 488-0453, V. Steindl Imre u. 12. 428-0377, email: pestm@tourinform.hu (Pest megyei iroda), VI. Nyugati pályaudvar, 302-8580; VII. kerület, Király utca 93. 352-1433 • Budaörs: M1-M7 Agip komplexum, (06-23) 417-518 • Gödöllő: Királyi Kastély, (06-28) 415-402, e-mail: godollo@tourinform.hu • Szentendre, Dumtsa Jenő u. 22., (06- 26) 317-965, e-mail: szentendre@tourinform.hu • Vác: Dr. Csányi körút 45. (06-27) 316160, email: vac@tourinform.hu. • Zsámbék, Etyeki út 2. (06-23) 342-318, email: zsambek@tourinform.hu • Buda­pesti Természetbarát Kör- „Gyopár” természetbarát­ szakosztálya, V., Curia utca 3., 318-0933/138,139 • Fővárosi Sportinformációs Iroda: V., Curia utca 3., 266-8404 • Mahart Tours: 1056 Bp., Belgrád rakpart, 318-1704, fax: 318-7740 • Nemzetközi hajóállomás: 318-1586, 266-4198, fax: 318-7740, email: mahartpass@aux.net. • Helyfoglalás sétahajókra: V., Vigadó téri hajóállomás, 318-1223. UTAK ÉS UTASOK . A Baross téri felüljárót felújítás miatt lezárták a közúti forgalom elől. A Fiumei útról a Rottenbiller utca a Baross tér meg­kerülésével érhető el, a Rottenbiller utcá­ból a Fiumei útra a felüljáró alatt vagy te­­relőúton lehet eljutni. A lezárás miatt a Baross téren és a környező utcákban tor­lódásra számítsanak.­­ Tart a Margit körút átépítése. A Széna tértől a Margit híd felé a közúti forgalmat továbbra is terelőutakra vezetik. A Moszkva tér irányába egy-egy szakaszon a járműveket ráterelik a villamosvágány­okra. A 4-es és a 6-os villamosok helyett a Margit híd budai hídfője és a Moszkva tér között továbbra is autóbuszok viszik az utasokat.­­ A XI. kerületben a Karinthy Frigyes úton lévő munkák miatt a Váli utcát a Fe­hérvári út és a Kőrösy József utca között, valamint a Siroki utcát lezárták. A Karin­thy Frigyes úton továbbra is csak a Mó­ricz Zsigmond körtétől az Irinyi József utca felé közlekedhetnek. Ellenkező irányban a Fehérvári út felé kerülhetnek.­­ A Jászberényi úti felüljárót mától le­zárják a közúti forgalom elől. A forgalom a felüljáró alatt vezető úton, a sorompó­val biztosított vasúti átjárót keresztezve haladhat. Ez várhatóan jelentős fennaka­dásokat okoz az érintett terület közleke­désében, mivel nagy forgalmú vasúti vá­gányokat kell kereszteznie a forgalom­nak. A BKV érintett járatain is megnö­vekszik a menetidő. A lezárás miatt meg­szűnik a Jászberényi úton a felüljáró alatt a városközpont felől a Keresztúri útra balra történő kanyarodás. • A Roosevelt téren közműépítési mun­kák miatt több helyen is felbontották az útburkolatot. A Szent István téren és kör­nyékén is mélygarázs építése miatt kell forgalomkorlátozásokra számítani. • A Váci út újpesti szakaszán a Kemény Zsigmond utca és a Pintér József utca között a befelé vezető oldalt lezárták. A másik oldalon irányonként egy sáv jár­ható. • Ugyancsak Újpesten a Kassai utcát a Munkásotthon utca és az Árpád út között csatornaépítés miatt lezárták. Kerülni az István út felé lehet. • A Lágymányosi híd pesti hídfője és a Mester utca között az Üllői út felé vezető belső sávot vágányépítés miatt leszűkítet­ték. • A Fehér úton a Gyakorló út és az Örs vezér tere között a Kerepesi út felé veze­tő oldalt közműépítés miatt lezárták. A munkaterület mellett irányonként 2 sáv járható. • Szintén a X. kerületben a Mádi utcát a Kada utca és a Bodza utca között lezár­ták, mert csatornát építenek. • Az M1-M7-es autópálya 9-es kilomé­terénél lévő hidat lebontották. A bevásár­ló központnál és az Egérútnál lévő híd fe­lé lehet kerülőt tenni. • Érden a 6-os és 7-es főút csomópontjá­ban műszaki okok miatt néhány napig sö­tétek a jelzőlámpák. Figyeljék a jelzőtáb­lákat. • A 11-es főúton Visegrádon aszfaltoz­nak, a 12-esen Kismarosnál pedig szennyvízvezetéket fektetnek. A munka­­területek mellett útszűkületre és sebes­ségkorlátozásra kell készülni. • A dunai kompok általában a kiadott menetrend szerint közlekednek. Forrás: Fővinform, Útinform m­mmm Az olvasók vonala Keressenek bennünket Budapesttel kapcsolatos kérdéseikkel, lakóhelyi problémáikkal. Megpróbálunk se­gíteni, és beszámolunk arról, hogy mi történt telefonjaik nyomán. Cik­keinkről szóló észrevételeiket is szívesen fogadjuk. Munkatársunk délelőtt tizenegy és délután négy óra között várja hívásaikat. Telefon­számunk: 436-4653. Fax: 388- 6038. Rovatunk e-mail-címe: budapest@nepszabadsag.hu Ma Mucska Péter várja hívásai­kat. BUDAPEST LEVEGŐMINŐSÉGE MA Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján* 39 S02 NO2 co Belváros Külváros A város légszennyezettségének mértéke alacsony. A szennyező anyagok koncentrációja a következő napokban nem változik. A minősítés négy fokozata: alacsony, mérsékelt, szennyezett, erősen szennyezett. * Előrejelzés a napi átlagokra a levegőminőségi határérték százalékában. Kilátó Királyi parancsra város született Helsinki megalapításának 400. évfordulóját ünnepli Gombatatár uborkasalátával és krump­lis lepénnyel, savanyú rozslisztbe forga­tott balti hering lazacmártásban, meny­halleves ikragombóccal, rénszarvasbor­­jú-csülök barnasörben, tőzegáfonya­­krém csokoládéhabbal és puncskocso­nya erdei gyümölcsmártásban. Az étel­sor nem valami előkelő fogadás díszes meghívóján olvasható. Ezeket az étele­ket mindazok a helsinki éttermek kínál­ják, amelyek a helsinki menü program részeseiként gyomrukon keresztül is em­lékeztetni akarják vendégeiket a meg­alapításának 450. évfordulóját ünneplő finn főváros múltjára, hagyományaira, történelmére. 450 éve, 1550. június 12-én Kustaa Vaasa király parancsba adta olyan tehetős kereskedővárosok, mint Rauma, Ulvila, Porvoo és Tammisaari kézműveseinek, polgárainak, hogy költözzenek a Vantaa­­folyó torkolatában alapított új városba, Helsinkibe. A svéd király Tallinn jelentő­ségét próbálta ellensúlyozni az utolsó­ként megalapított Hanza-várossal, ame­lyet aztán a jobb kikötői lehetőségek re­ményében telepítette át Krisztina király­nő 1640-ben délre, a nyílt tenger partjára, a Vironiemi földnyelvre. Ekkor 600 lako­sa volt a városnak. Éhínség, pusztító tűzvészek, járvá­nyok és háborúk akadályozták Helsinki fejlődését. A „nagyharag”-nak (1713) és a „kisharag”-nak (1740) nevezett há­borúk során az oroszok kétszer is elfog­lalták. A vesztes csaták után, 1748-ban fogott Svédország a Viapori (finnül Suomenlinna) tengeri erőd kiépítésé­hez. A több évtizedig húzódó építkezés fellendítette a kereskedelmet, az ipart és a kulturális életet. A Balti-öböl szi­getén fekvő erődítmény a legnagyob­bak közé tartozik a világon. Az UNESCO világörökség-listáján szerep­lő, védett Suomenlinna - a finn fővá­rosnak az 1700-as évekbeli svéd nagy­hatalmi hangulatot őrző emléke - ma már nem katonai, hanem turisztikai cél­pont. Helsinki főtere, a Déli kikötő közelé­ben fekvő Szenátus tér (Senaattitori) vi­szont óhatatlanul - és nem véletlenül - orosz hatásokat idéz. A 600 éves svéd uralom után ugyanis 1809-ben Finnor­szág önálló nagyhercegségként az orosz cári birodalom része lett. I. Sándor cár ne­véhez fűződik Helsinki fővárossá emelé­se (1812) s az egyetem ideköltöztetése Turkuból (1827). Szentpétervár példája lebegett a cár szeme előtt, amikor meg­bízta C. L. Engel berlini építészt a város megtervezésével és megépítésével. 25 év munkája eredményeként született meg az északon példa nélkül álló, oroszos hangu­latú, empire stílusú új Helsinki. Az 1800-as évek második felében ro­hamos fejlődésnek indult tengerpartja, ki­kötője, ipara, kereskedelme, kultúrája ré­vén kiváló adottságú vá­ros. 1861-ben Helsinki ut­cáin már gázfény világí­tott, 1876-ban pedig víz­vezetéket kapott, s Häme­­enlinna (1862), majd Szentpétervár (1870) felé kiépült a vasútvonal. A századfordulón - amikor egyébként a finn hivatalos nyelvvé vált az országban - már 100 ezer lakosa volt az 1812-ben csupán 4 ezer telket számláló Helsinki­nek. A második világháború bombázásai megrongálták a várost, ám az erőteljes légvédelem megakadályozta Helsinki teljes pusztítását. 1952-ben a finn fővá­ros már az olimpiai játékok résztvevőit fogadta. Ebből az alkalomból épült fel Dipoli, az olimpiai falu. A finn főváros Alvaar Alto tervezte és napjainkra telje­sen felújított Finlandia háza 1975-ben a Helsinki értekezletnek adott otthont. 1999-ben az Európai Unió elnökeként Helsinki lett fél évre Európa „fővárosa”, idén pedig - nyolc másik várossal együtt - a kontinens kulturális központja. Helsinki Finnország kicsiben, vallja Eva-Riitta Sitonen főpolgármester. A város múltja az ország történelmét hor­dozza dióhéjban. Amint alapításakor, úgy a település egész történelme során a beköltözők adták Helsinki lakosságát. A munka és a tanulás lehetősége több hul­lámban is növelte a ma félmilliós finn főváros lakosságát. Az utolsó nagy be­költözés éppen az évezred utolsó évei­ben történt: fél­százezer volt az újdon­sült helsinki. A beköltözők között pedig mind gyakoribbak lettek a külföldiek, elsősorban szomáliaiak. A város­­ a „stadi”, ahogy a helybeliek nevezik, svédből eredő szlenggel - 2000- re ünneplőbe öltözött. Alapításának ünne­pe, a kulturális fővárosi rang s a városhá­za testületének 125 éves jubileuma együtt kínál végeláthatatlan ren­dezvényfolyamot a helybe­lieknek és a vendégeknek. Helsinki világvárossá ala­kulásának fontos állomása az idei év, ám az átalakulás az elmúlt három-öt évben már tetten érhető volt a fi­gyelmes látogató számára. A finn város kínálata, szol­gáltatókészsége mindin­kább európai nagyvárosra emlékeztetett. A világon is egyedülálló művészetek éj­szakája, az 1959 óta meg­ünnepelt június 12-i Helsinki-nap, a mű­vészeti fesztiválok sora, a kocsmákban rendezett kórushangversenyek vagy ép­pen az új művészeti létesítmények mind e városi „nagykorúság” példái. A helybéliek és a hazajáró külföldiek némi féltéssel is figyelik ezt a nagyváro­si robbanást. Mert nagyszerű dolog, hogy a város tele van olaszos kávézók­kal, ám egyre nehezebb egy jó-rossz fin­nes hosszúkávét kapni. Major Árvácska 25 év munkája eredményeként született az északon példa nélkül álló, oroszos hangulatú, empire stílusú új Helsinki. H­ a fit is ír­s: n El rrnnl elsinki, kikötő FOTÓ: MTI - KÜLFÖLDI KÉPSZOLGÁLAT sma ÖLTÖNY SZALON BUDAPEST VI. ker., Weiner Leó u. 20. (a Nyugatitól két percre). Nyitva: H.-P.: 10-18, Sze.: 9-13 óráig. Tel.: 302-4085 BUDAPEST V. ker., Kossuth L. u. 9. (volt Úttörő Áruház). Nyitva: H.-Sze.-P.: 10-18, Cs.: 10-19, Szó.: 10-14 óráig. Tel.: 266-9068/125 CEGLÉD, Szabadság tér 7. (Avantgarde-ház). Nyitva: H.-P.: 9-17. Szó.: 9-13 óráig. Tel.: 06 (53) 321-025 a nálunk vásárolt ruhák méretre igazítását díjtalanul végezzük el Önnek. Külföldi tulajdonú marketingcég FIATAL CSAPATÁBA keresünk jó kommunikációs készséggel rendelkező­ munkatársakat, akik szeretnének belépni az üzleti élet világába. Tel.: 451-7030, 06-70-214-7298 T15-17 óráig. Fax: 451-7031 . ^ ^ . WWW.ALLASPONT.COM

Next