Népszabadság - PestVidék melléklet, 2000. július

2000-07-27

34 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. JÚLIUS 27., CSÜTÖRTÖK A székesfővárosi czipészek székháza A Wesselényi utca 17. első emeleti dísz­terme felett míves berakású mozaikon ol­vashatjuk az építtető nevét és az építési dátumot: Székesfővárosi Czipész Ipar­testület, 1905. A ház kezdettől fogva a pesti német vargacéh tulajdonát képezte: a XIX. század második felétől szolgált „ az ezen czéh legényei részére szálló és egyéb czélokra használandó helyül”. A csaknem kétezres tagságot számlá­ló utódnak, az 1886-ban alapított cipész­­ipartestületnek azonban a század elején sem a helyiségek bővítésére, sem a tető­­szerkezet felújítására nem volt pénzügyi fedezete, így az 1904-ben tartott köz­gyűlés hosszas mérlegelés után az épület lebontását s amortizációs kölcsönökből való újjáépítését határozta el. A terve­zést és az építkezés vezetését a neves fő­városi műépítészre, Kopeczek Györgyre bízták, aki a korabeli beszámoló szerint „ritka szakértelemmel, tapintattal és buzgó lelkiismeretességgel teljesítette a telek kicsinysége miatt nem könnyű fel­adatát s igazán genialitását árulta el az­zal, hogy a szépet, jót és czélszerűt ösz­­szeegyeztetni tudta a hasznot hajtó ki­használással”. A testület később érde­mei elismeréséül tiszteletbeli tagjává vá­lasztotta őt. A szakipari munkákat olyan fővárosi mesterekre bízták, akik „körültekintő gondossággal minden, az építkezésnél előforduló kérdésben egyedül az ipartes­tület érdekét iparkodtak érvényre juttat­ni”. A négy emelet kiépítésének folyta­tását egy szomszédos Kazinczy utcai ház, a 13. számú megvételével képzelték el, de a mostoha anyagi viszonyok miatt erről rövidesen le kellett mondaniuk. A földszinten üzleteket, az első és a máso­dik emeleten a testület irodáit, míg a fel­ső szinteken bérlakásokat alakítottak ki. Az érdekesen aszimmetrikus külső homlokzat az eklektikus építészet jegye­it hordja magán, míg a bejárati kapu és a vasmunkák nagy része a szecessziós tö­rekvéseket tükrözi. Figyelmet érdemel a ház szintjeinek változatossága: a neogó­tikus boltíveket és gipsz oszloputánzato­kat majolikamozaikok tarkítják. Néhány évvel ezelőtt felújították az épületet, en­nek ellenére a tetőtér és a földszinti hom­lokzat is nagyon rossz állapotban van. Az ipartestület egészen a negyvenes évek végéig volt tulajdonos. A követke­ző évtizedekben bérlők foglalták el az emeleti irodákat, pl. 1971-től a Ruházati Szövetkezetek Budapesti Szövetsége, majd ennek jogutódai. A Könnyűipari Vállalkozások Szövetsége csak három éve költözött át egy jóval kisebb Üllői úti bérleménybe. Hatalmas emeleti iro­dáik ma üresen tátonganak. Bár az épü­let irodaházzá alakítására a nyolcvanas évek második felében több tervet is ké­szítettek, az elképzelések közül végül egy sem valósult meg, így a hajdan szebb napokat is megért székház ma mindössze három-négy lakóval és egyetlen üzlethelyiséggel „büszkélked­het”. A hatvanas években több emeleti irodát és a nagy tanácstermet is élettel megtöltő filmstúdió utódját, a földszinti Fotoelektronikát az elköltöztetés veszé­lye fenyegeti. A hajdani székházat ma valamiféle rejtélyes bizalmatlanság szelleme lengi be: a még meglévő bérlők kézzel-lábbal tiltakoznak ellene, hogy bármit is elárul­janak házuk történetéről és sorsáról. Hi­vatalos okmányokhoz szinte lehetetlen hozzájutni, mert a levéltár anyagai nem hozzáférhetők, a Széchényi Könyvtár­ban pedig nincsenek róla dokumentu­mok. Pedig milyen jó lenne megismerni egy ilyen szép belvárosi épület történe­tét! Prusinszki István Gazdagon tagolt homlokzat Wesselényi utca 17. Az ipartestületi palota egyik szecessziós dísze fotók: bánhalmi János _______.Város-Kép________ Olaj vagy fény? Lecko jedno Ha belépsz egy Rákóczi úti második emeleti lakásba, és ott a falakon három sorban, tenyérnyi üres helyet sem hagyva, a legkülönfélébb témájú olaj­­festményeket találsz, nos akkor szinte biztos lehetsz vendéglátód foglalkozá­sában. Tippeljenek, várok addig egy kicsit. Szóval ki lakik egy ilyen lakásban? Hát persze, egy fotográfus. Ebben az ominózus otthonban pedig Berendi Ferenc fotóriporter, fotóművész özve­gye él, immáron hetedik éve magá­nyosan. Gondolom, furdalja önöket a kíván­csiság, miért nem fényképek vannak a sajtófotóban több mint harminc éven át aktívan munkálkodó fotóriporter laká­sában. A szakmát kicsit is ismerők ka­pásból tudnak ugyan olyan hírneves magyar fotósokat említeni, akik presz­tízsből vagy másért csupa festett képet raknak a fala­ikra, fényképet még véletle­nül sem. Na jó, de ezeket leginkább Kondor, Bar­­csay, Koszta, Egry József festette. Érthető tán. De Berendi lakásában csak egy szerzőtől lógnak festmé­nyek: Berenditől. Nem amatőr színvonalon, nem. Ami persze nem is csoda, hiszen eredetileg festőnek tanult, s élete végéig aktí­van művelte e művészeti ágat is. Képei kivétel nélkül egy klasszikusan iskolázott szemről tanúskodnak, jól komponáltak, esztétikailag értékelhetőek, technikailag pedig hibátlanok. Ezért az­tán ha valaki a fotó és a képzőművészet kapcsolatáról, érintkezési pontjairól akar végre valami lényegeset megtud­ni, annak kikerülhetetlen Berendi élet­útjának behatóbb vizsgálata is. Fotói, melyeket egy képzőművész exponált, olajfestményei, melyet egy valósághoz megrögzötten ragaszkodó fotóriporter festett, s azok a képei, melyeknek fest­mény- és fotóváltozatai egyaránt elké­szültek, egyként szolgálhatnak adalé­kul e kutatáshoz. A Salgótarjánban, a Forgách­­telepen 1917. január 28-án született kisdedet a bába után elsőként egy Bristyán István nevű bányász vette kézbe, aki mellesleg Berendi édesapja volt, s nem mellékesen részt vett a Ta­nácsköztársaság harcaiban, s aki szoc­­dem meggyőződése miatt 1924-ben családostól a Csehszlovák Köztársa­ságba költözött. Ezért aztán Ferike az elemi és középiskoláit Losonctamási­­ban és Losoncon járta, felsőfokú kép­zőművészeti iskoláit viszont már Po­zsonyban, a békesség kedvéért Bratislavában végezte. Ám hogy a helyzet kellőn bonyolódhassék, festő­diplomáját 1938-ban Budapesten, a Képzőművészeti Főiskolán honosítot­ták, annak ellenére, hogy csak 1945 ta­vaszán tért vissza véglegesen Magyar­­országra. Bonyolult idők jártak akko­riban. Akadémiát járt festőnk 1945 után a Menekültügyi Hivatalnál dolgozott. Ő csak tudta, mit kell tenni egy ilyen köz­hivatalnoknak. Négy évig koptatta a széket, gyártotta az aktákat, s miért, mi­ért nem, egyszer csak otthagyta a hiva­talt. Ezt követően 30 éven keresztül dol­gozott a Szabad Földnél mint fotóripor­ter. Innen ment nyugdíjba. Ha máskor nem is, de addig is minden szabad idejében festett. Élete végén, a nyugdí­jazás után pedig már szinte csak a piktorkodásnak élt. Sajtófotósként harminc év magyar történelmének eseményeit rögzítette. Akit nagyon érdekel, lapozza fel bármelyik (?) közkönyvtár­ban az ominózus lap száma­it, több ezer felvételével ta­lálkozhat. Hagyatékának fo­tózott és festett felén pedig igazságosan megosztozott a Magyar Fotográfiai Múze­um és a Nógrádi Történeti Múzeum. Gyöngyöspatán temették. Kincses Károly Berendi Ferenc: A múzem lépcsőjén (1958) FORRÁS: MAGYAR FOTOGRÁFIAI MÚZEUM Megmentett mozaik A Kálvin téri tűzfalon mosolygó Fabu­­lon- mozaik megmentéséért még február­ban indult kampány az Octogon című építészeti folyóirat szerkesztőjének, Bo­jár Iván Andrásnak a kezdeményezésére. A szóban forgó mozaikról ugyanis kide­rült, hogy több mint egyszerű reklám: a híres avantgárd művész, Erdély Miklós munkája, s mint ilyen, műalkotásnak te­kinthető. Továbbá az óriásplakát mint reklámműfaj egyik őstípusának számít, de még ennél is fontosabb, hogy a hetve­nes-nyolcvanas évek Budapestjének egyik meghatározó látványa volt. A ké­pen látható hölgy a kor népszerű manö­kenje, Pataki Ági. A Kálvin téri foghíjtelekre néző reklá­mot valamikor a kilencvenes években ta­karták le egy mobiltelefon-hirdetéssel, s csak tavaly év végén bukkant elő, amikor az üres telekre kilencemeletes irodaházat készült építeni egy osztrák beruházó, s a telefonreklámot a tűzfalról leszedték. Az irodaház gyorsan épült, februárban már elérték a mozaik magasságát, s felmerült a veszély, hogy ha a képet nem szedik le, örökre takarásba kerül. A megmentési mozgalom eredménye­ként a ház építtetője, a Kálvin Center Kft. felajánlotta, hogy vállalja az állványo­zást, ha valaki leszedi a mozaikot. Érde­kes, hogy a Fabulont jelenleg birtokló Palmolive cég semmit sem volt hajlandó finanszírozni, lemondott a most már mű­alkotásként kezelt reklámjáról. Ugyanak­kor az Országos Műemlékvédelmi Hiva­tal megmozdult, a frissen kinevezett el­nök, Cselovszki Zoltán megígérte, hogy a hivatal restaurátorai segítenek. Egy ideig azonban nem történt semmi, a ház tovább épült, el is takarta a fekete fóliával védett mozaikot. Az Üllői út 2-4. számú ház, melynek tűzfalán az alkotás díszlett, és az új épület között mindössze egy hetven centiméteres biztonsági rés maradt. Úgy tűnt, az Erdély-alkotás ebben a szűk résben tölti majd az elkövetkező év­tizedeket. Ám az irodaház beruházója áll­ta szavát: állványt engedett a hetven cen­tis tűzfalközbe, s így a restaurátorok hoz­záférhettek a mozaikhoz. A műemlékvé­delem is kirendelte szakértőjét, akinek irányításával kőművesek hatvanszor het­ven centiméteres táblákban leválasztot­ták a képet. A munka költségeit, mintegy 1 millió forintot a Kálvin Center Kft. fi­zette. Érdekes, hogy korábban egy resta­urátor ugyanerre a munkára közel tízmil­liós ajánlatot tett. A mozaik most ládákba pakolva az Ál­lami Műemlék-helyreállítási és Restaurá­lási Központ óbudai részlegében, a hajda­ni Krúdy-házban várja, hogy méltó helyet találjanak neki a városban. Cs. L. ___________Útonfutó___________ Útközben a Dunától a Dunáig Ha az autós arra kárhoztatott, hogy a Körúton álljon egy dugóban, folyton az óráját nézi és méltatlankodik, illetve vérmérsékletétől függően káromkodik. Ha ráérősebb, akkor esetleg elmereng, hogy mi folyna itt, ha annak idején a vá­rosatyák valóra váltják nagyszabású terveiket. Nos, akkor a Duna folyna itt. Mert valaha még úgy volt, hogy a Nagykörút mint csa­torna kötné össze a Dunát a Dunával. Ez volna aztán ér­dekes! A kétsávos motorcsónak­­ot bedugulna, a bójafüzér­rel leválasztott tömegközlekedési úton vízibuszok araszolnának, csónakosok harcolnának a kikötőhelyekért, és jetskis rendőrök bírságolnák a renitenseket. Persze felúszna néhány teherhajó, és bár a tankereket az M0-ás kikerülőágba te­relnék, azért néhány méretesebb uszály még bemerészkedne, hogy a második sorba lehorgonyozva árut rakodjon. Kész rémálom. Persze csak szokatlansága miatt, hi­szen szárazon és kerekeken közlekedve sem más a helyzet. A Nagykörútra me­részkedve engem mindig megszáll a „ dantei gondolat”, és felhagyok minden reménnyel. Mivel a Margit és Petőfi híd közötti távolság leküzdése a rakparton sem éppen leányálom, az embert néha elfogja a kényszerképzet, hogy a Rét­­ság-Salgótarján-Hatvan-Nagykáta- Cegléd útvonal gyorsabb. Pedig nem. Legalábbis nem mindig. A múltkor például fél óra alatt képes voltam megtenni az utat két színésznő között, pedig Jászai Mari és Blaha Lujza nem is esik olyan messze egymástól. Legalábbis a színészlexikonban. Hétfő délben viszont valami megmagyarázha­tatlan oknál fogva hídtól hídig, déli irányba mindössze 14 perc alatt sikerült teljesítenem a mindössze öt kilométeres körutat. Persze ha ellenkező irányba tar­tok, akkor más a helyzet. A gonosz autós kárörvendve figyelhette, hogyan áll a kocsisor a Nyugati tér és a hídfő között. Az alaptétel, mely szerint mindig arra van dugó, amerre ön közle­kedett, valami rendszerhiba folytán nem érvényesült. Akadálytalanul haladhat­tam, és csupán a Nyugati­nál kellett egy lila kis terep­járót kivédenem. Sofőrjé­nek - lehet, hogy olcsó po­én, de igaz, ifjú, szőkített hölgyecske - jobbra nagy ívben kellett kanyarodnia, mert a Váci útra vezető sávban jött rá, hogy valójá­ban a Deák tér felé akar menni. Ötlet­szerű manőver a külvilág teljes figye­lembevétele és index nélkül. Ez után már csak a Király utcai villa­mos-járdaszigetnél kellett figyelnem ar­ra, hogy ne üssek el néhány halált meg­vető gyalogost. Szerencsés választás volt a belső sáv, hiszen a külsőben min­dig megtorpant a forgalom. Nem a sza­bálytalanul leálló Mercedesek, taxik miatt, hanem a parkolóhelyről kiálló és a felszabaduló helyre spontán és azon­nal reagáló sofőrök miatt. Különösen jó érzés volt kikerülni azt a nénit, akiről már a rükverclámpa felvillanásakor ki­derült, hogy nem erőssége a hátrafelé parkolás. Egyébként meglepő módon minden különösebb hajcihő és fészkelődés nél­kül eljutottam a Petőfi hídig. Pedig nem kevesebb, mint 25 villanyrendőrön kel­lett átvágnom magam a Dunától a Du­náig. Azért ugyebár nem szabad általánosí­tani. Vannak véletlenek. Nem kizárt, hogy a Petőfi hídig Nagykátán keresztül általában gyorsabb eljutni. F. Hegyi István

Next