Népszabadság - PestVidék melléklet, 2000. július

2000-07-06

NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. JÚLIUS 6., CSÜTÖRTÖK 29 Már tizenhat áldozata van a heroinnak A marihuána lett a legkeresettebb kábítószer Budapesten - Fokozzák az ellenőrzést A BRFK kábítószer-bűnözés elleni al­osztályának becslései szerint a fővá­rosban a drogforgalom egy nap alatt eléri a 69 millió forintot. A legkelen­dőbb a marihuána, az Extasy és a Speed. Aggasztó, hogy a kábítószer-fo­gyasztók többsége fiatal, a könnyű drogok élvezőinek körében nő a kisko­rúak aránya. Sok a heroinfüggő, akik közül idén június végéig tizenhatan haltak meg túladagolásban. A kábítószer beszerzése érdekében el­követett vagyon elleni bűnözés egyre in­kább a fiatal korosztályhoz kötődik Bu­dapesten. A rendőrségnek ma már a ha­zai drogbűnözésben eddig szinte isme­retlen bűncselekmények felderítésével is foglalkoznia kell. Eljárást indítottak pél­dául egy 24 éves fiatalember ellen, aki az interneten ad tanácsokat a cannabis (vad­kender) szabadtéri és lakásban való ter­mesztéséhez, úgy, hogy a hatóanyag-tar­talma minél magasabb legyen. A honla­pon arról is tájékoztatja az érdeklődőket, miként érdemes a drogot fogyasztani. A fiatalok többsége azonban nem szí­vesen kertészkedik, inkább beszerzi a készterméket. Csak becsülni lehet, hogy ma Budapesten mennyien élnek rend­szeresen vagy alkalomszerűen drogok­kal, és azt is, hogy a fogyasztók naponta mennyi pénzt költenek erre a célra. A kábítószer-bűnözés elleni alosztály szakembereinek becslése szerint a fővá­rosban naponta 25-26 ezer adag külön­féle drog cserél gazdát mintegy 69 mil­lió forintért. Legkeresettebb a marihuá­na, amelyből napi tízezer adagot értéke­sítenek a dílerek, míg Extasy tablettából öt-, Speedből pedig háromezret. Heroin­ból Budapesten 2500 adag a becsült for­galom, ami egygrammos pakettenként számolva is két és fél kiló kemény drog. Kábítószer-, elsősorban herointúlada­golás miatt 1998-ban hetven, 1999-ben pedig ötvenhét ember vesztette életét. Idén június végéig tizenhatan estek át a végzetes aranylövésen, éppen annyian, mint a tavalyi azonos időszakban. Az ál­dozatok között csupán két lány volt. A legfiatalabb áldozat huszonegy, a leg­idősebb pedig negyvenöt éves volt. A heroin veszélyezteti leginkább a közbiztonságot is, egyre gyakoribb az úgynevezett beszerző típusú bűnözés. A drogosok gyakran kábítószer hatása alatt követnek el vagyon elleni bűncse­lekményeket, hogy a megszerzett ösz­­szegből ismét drogot vásároljanak. A fogyasztók többsége tizennyolc és hu­szonöt év közötti, és fokozatosan emel­kedik a középiskolás korosztály fo­gyasztása is. A tizennyolc éven aluliak többsége könnyű droggal él, de a ta­pasztalatok szerint sokan már ilyen fia­talon kipróbálják a keményebb kábító­szereket. A múlt évben már lényegesen több volt a kábítószer-visszaélés miatt fele­lősségre vont személy, részben azért is, mert a nyomozók határozottabbak. Ta­valy Budapesten 157 ember ellen kezde­ményeztek eljárást kábítószer-terjesztés alapos gyanúja miatt. Idén június végéig 78 gyanúsítottat hallgattak ki. 1990-ben 34 esetben folytattak nyomozást drog­visszaélés bűntette miatt, idén a Buda­pesten elrendelt nyomozások száma meghaladta az ezret. A gyanúsítottak több mint tíz százaléka volt fiatalkorú. A fővárosban a leginkább fertőzött a II., a IV, a VI., a VII., a XIII. és a XVIII. kerület. Nemcsak a helyi, hanem a Bu­dapest környéki, gyakran a távolabbi vi­dékeken élő fiatalok is Budapesten szer­zik be az anyagot. A BRFK a nyáron - a vakációzó, a kísértésnek jobban kitett, csellengő fiatalok miatt - fokozottabban ellenőrzi a klasszikus terjesztőhelyeket. S. I. Még nem aranylövés FOTÓ: VELLEDITS ÉVA DROGFORGALOM BUDAPESTEN Kábítószer fajtája Mennyiség: adag/nap Napi forgalom forintban Marihuána kb. 10 000 kb. 20 millió Hasis kb. 2000 kb. 5 millió Speed 3000 9 millió Extasy tabletta 5000 12,5 millió Heroin 2500 7,5 millió LSDt bélyeg 500-1000 kb. 1 millió Crack 1500 10,5 millió E-per 1000-1500 kb. 3,5 millió Forrás: BRFK Megindult a partfal Még mozgásban van a hűvösvölgyi parkoló Egy évvel átadása után megsüllyedt az 56-os villamos hűvösvölgyi végállomá­sa fölötti parkoló, a burkolatát ezért ki kellett cserélni a közelmúltban. A helyzet nem drámai és egyáltalán nem váratlan - mondják a szakértők hi­szen a speciális összetételű, fakeretbe töltött zúzott kő még legalább egy évig mozog, helyezkedik. Ezért elképzelhe­tő, hogy a hároméves garanciális időn belül még néhányszor korrigálni kell a süllyedés okozta hibákat. A felújított, századelői hangulatot idéző hűvösvölgyi autóbusz- és villa­mos-végállomást egy éve adták át a for­galomnak. A nyolcszázmillió forintos beruházásból készült egyesített csomó­ponttal méltán büszkélkedett beruházó, kivitelező, üzemeltető. A végállomás ugyanis nemcsak szép, hanem korszerű is: számítógéppel irá­nyított menetrendkijelző működik, és automatikus rendszer igazítja a buszok indulását a villamosok megérkezésé­hez. Az átszálló utasok kényelmesen el­érik a csatlakozást. A beruházók másik büszkesége a támfallal megemelt, száz férőhelyes parkoló, ahol egy villamosjegy áráért őrzik egész nap a járműveket. Az alig egy éve működő parkoló burkolata azonban a közelmúltban megsüllyedt, ki kellett cserélni. Nincs ebben semmi meglepő vagy vá­ratlan - mondta Rékai József, a beruhá­zást lebonyolító Metróber Rt. főmérnö­ke. A kivitelezők számítottak erre a je­lenségre, itt ugyanis a támfalat a szoká­sos vasbeton-kő összetétel helyett az esztétikusabb kivitelű, favázba öntött zúzott kőből emelték. A viszonylag laza összetételű anyag jó ideig mozoghat, he­lyezkedhet még, és ilyenkor megsüllyed a teteje, amelyre a parkoló épült - ma­gyarázta a főmérnök. A hiba azonban még a hároméves ga­ranciális időn belül előjött , de a támfa­lat nem érinti, nem is púposodott ki -, így a javítás, a viacolor burkolat cseréje is a kivitelezőt terhelte. Nem kizárt, hogy a tömörödési folyamat még nem ért véget - mondta Rékai József -, és to­vábbi javításokra is szükség lehet. A be­ruházók remélik azonban, hogy a jótál­lási idő elég lesz a szerkezet megállapo­dásához. N. H. E. Az 56-os villamos végállomásánál FOTÓ: SZABÓ BERNADETT Június végétől a BRFK ingyenesen hívható drogsegélyvonalat üzemel­tet, amelyet a fogyasztók, a hozzá­tartozók névtelenségüket megtartva hívhatnak fel. Ha viszont kéri, a szakemberek visszahívják azt, aki szeretné a gondjait megosztani. A zöldszám: (06-80) 202-502. Újabb módosítás ingatlanadóra Az egységes fővárosi ingatlanadó be­vezetésének megakadályozása érdeké­ben a helyi adókról szóló törvényhez újabb módosító indítványt nyújtott be Perlaki Jenő (Fidesz) fővárosi és parla­menti képviselő. E szerint jövőre csak az iparűzési adóról dönthetne és azt szedhetné be a fővárosi önkormányzat. (Ennek az összege tavaly több mint 65 milliárd forint volt, jövőre 74,5 milliár­dos bevételt terveznek.) Az összes többi helyi adót a kerületi önkormányzatok vethetnék ki és szed­hetnék be, arról viszont, hogy ebből mennyi marad náluk, már előre, a for­rásmegosztásban döntenének. A korábbi módosító javaslatokhoz képest új, hogy a törvénymódosításban mondanák ki: ettől a szabályozástól a főváros kezdeményezésére és a kerüle­tek többségének egyetértésével lehet eltérni. A képviselő úgy tudja, javasla­tának az őszi szavazáskor esélye van az elfogadásra. A fővárosi adóügyosztály helyettes vezetője, Illy Tibor elmondta: tavaly a kerületek 43 600 adóalanyától összesen 7,4 milliárd forint építményadót szed­tek be. Az egységesítés eredményekép­pen 2001-ben 5­8,5 milliárd forinttal több bevételt és a tényleges adóalanyok számának megkétszereződését várják, ha mégsem kerülne sor a törvénymódo­sításra. Az építményadó mértékének négy­zetméterenként 450-900 forintra eme­lése tizennyolc kerület lakosait érinti hátrányosan, mert itt eddig 250 és 750 forint közötti adót vetettek ki. Öt kerület viszont már tavaly is a maximális 900 forintos építményadót alkalmazta. A telekadóból eddig éven­ként 1,2 milliárd forint összbevétel folyt be, ami várhatóan 2,5-3 milliárdra nő, ha a 100-200 forintos négyzetméte­renkénti tarifát valamennyi kerületre kivetik. A tervek szerint a Főpolgár­mesteri Hivatal az év végén küldi ki a mintegy 1,2 millió egységes építmény- és telekadó-nyomtatványt. A bevallá­sok visszaküldésének határideje 2001. január 31., a hivatal ezután postázza a fizetési meghagyásokat. E. N. Mégis kevés a rendőr Örömmel olvastuk tegnap az egyik bul­várlapban, hogy a - még­­ főkapitány, Komáromi István szerint Pest megyében elegendő rendőr szolgál, nincs lét­számhiány. A dandártábornokot kérdez­tük a hirtelen bekövetkezett kedvező vál­tozásról. - Még a múlt héten is aggasztóan ke­vés rendőr szolgált Pest megyében. Ma már elegen vannak? - Félreértés történhetett, hiszen én arra utaltam, hogy a Pest megyei kapitánysá­gokon az összes álláshelyet sikerült be­tölteni, a toborzások során mindig volt elég jelentkező. Ez persze, sajnos, nem azt jelenti, hogy annyi rendőr szolgál Pest megyében, amennyire szükség volna. Az álláshelyek száma ugyanis még mindig nagyon kevés. Legalább ezres nagyság­renddel kellene bővíteni állományunkat. - Az arány akkor továbbra is egy az ötszázhoz? - Rosszabb. Jelenleg Pest megyében egy rendőrre ötszázkilenc állampolgár jut, s várhatóan ez az arány csak romlani fog. A megye, azon belül is főleg az agg­lomeráció népessége egyre nő, az itt szol­gáló rendőrök száma azonban változat­lan. Jó volna legalább a fővárosi átlagot elérni: ha kétszázötven állampolgárra jut­na egy rendőr, akkor már nem lenne okunk panaszra. - Hamarosan nem az ön feje fáj majd emiatt... - A Pest Megyei Rendőr-főkapitány­ság jól működik, tehát nekem nem men­nem kell, nem eltávolítanak a posztom­ról, hanem egy magasabb beosztással pá­rosuló, országos méretű feladattal bíztak meg. Ha úgy tetszik, megkerestek egy ajánlattal. Erről azonban nem akarok be­szélni, amíg a belügyminiszter nem tájé­koztatja a nyilvánosságot. Annyit eláru­lok: a megyei főkapitányi székbe kiváló szakember kerül. P. A. Privatizálják a BKV informatikai cégét A napokban jelenik meg a BKV informa­tikai cégének, a Trafficom Kft.-nek a pri­vatizációjára vonatkozó pályázati felhí­vás - a e döntést legutóbbi ülésén hagyta jóvá a Városháza tulajdonosi bizottsága. A kétfordulós tender első szakasza au­gusztus közepén zárul le, a tervek szerint a pályázat győztesével a főváros novem­berben köti meg a szerződést - tájékoz­tatta lapunkat Somlyódi Csaba, a bizott­ság tagja. Hozzátette: a magánkézbe adás­sal tulajdonképpen a járműforgalomhoz kapcsolódó kábelrendszert hasznosítják. S. G. Rakparti fejek Hét fejet növesztettem. Elsárkányosodásom oka, hogy a Budai alsó rakparti utat kétszer kétsávosra tervezik bővíteni. Első fejemmel megértem a fővárosi önkormányzat közleke­dési ügyosztályának igyekezetét, hogy javítani szeretnék Buda közlekedését. Másik fejemmel felfogom, hogy a budai szennyvízfőgyűjtő csatorna megépítését nem lehet tovább halasztani, hiszen tart­hatatlan, hogy a városrész összes szennyvize - napi százezer köbméternyi - tisztítatlanul ömlik a Dunába. Erre a beruhá­zásra ráadásul európai uniós támogatást is kaphatnánk. Azt is belátom - harmadik fej -, hogy a domborzati viszo­nyok miatt a csatornának a Duna völgyében kell megépülnie Kelenföldig, onnan a Duna alatt vezetik át a Csepel-szigetre tervezett központi szennyvíztisztító telepre. Negyedik fejemben feldereng, hogy célszerű volna egyszer­re megépíteni a főgyűjtőt és bővíteni a rakparti utat, hiszen így olcsóbban megúszhatnánk az egészet. Ugyancsak a helyzet ismerete láttatja be ötödik fejemmel, hogy a város közlekedési hálózatának évszázados hiányossá­gát — azt, hogy a sugárirányú főutak mellett elmaradt az ösz­­szekötő-elkerülő közlekedési gyűrűk és a hozzájuk tartozó hi­dak kiépítése — csak nagyon-nagyon hosszú idő alatt lehet majd pótolni. Hatodik fejembe befészkelte magát a felismerés, hogy nem számíthat a főváros a szaktárca segítségére a tömegközleke­dés fejlesztésében, a városon belüli Duna-hidak vagy az M0- ás elkerülő autóút építésében, utóbbi a kormány tízéves autó­pálya programjában sem szerepel. Az sem számít, hogy az agglomerációból több százezren járnak Budapestre dolgozni vagy tanulni... De sétáljanak csak végig a pesti Duna-korzón! Nézzenek át a túlpartra, és képzeljék el, hogy teherautók, ka­mionok dübörögnek négy tömött sávon a Várhegy és a Gellért­hegy alatt, a Margit-sziget mellett. Tiszta Amerika! Hetedik fejemnek teljesen felfoghatatlan, hogy a világörök­ség területén, Buda „földszintjén ” autópályányi forgalom özön­­lik keresztül. Minden nagyvárosból kiszorítani igyekeznek a gépjárműforgalmat, kiváltképp a teherautókat, nálunk pedig a legkedvezőbb útvonal öt év múlva Buda legszebb részein vezet­ne keresztül. Lelki szemeim előtt hat kilométer hosszú kocsisor, ott mennek a kamionok Lengyelországból Szlovéniába, cemen­tet szállítanak Vácról Budaörsre. A rakparti lakásokból elmene­külnek az ötven-száz éve ott lakó családok, szétesnek a közössé­gek, talán irodák költöznek helyükbe. Nem tudni, mi lesz a há­zakkal, a gyógyvíz-forrásokkal, az üregekkel és a barlangokkal — hogyan viselik majd a forgalom keltette rezgéseket? A több mint száz éve készült alsó rakparti támfal még min­dig jó állapotban van. Újabb száz évre szóló — de ha lehet, még nagyobb horderejű — döntés előtt állunk: építsük-e nyolc méterrel beljebb a Dunába a támfalat azért, hogy négy sávon hömpölyöghessen a járműfolyam ? Meg kellene gondolni, ha kell, százszor is újragondolni. Előbb minden más szóba kerü­lő megoldást meg kell próbálni, a tömegközlekedést vonzóvá tenni, és elkerülő utakat építeni, hogy ne tegyük visszafordít­hatatlanul tönkre a páratlan Duna-partot. Ha ezen múlik, ma­gam inkább járok ezentúl gyalog vagy biciklin. A. N. M.

Next