Népszabadság - PestVidék melléklet, 2000. július
2000-07-06
NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. JÚLIUS 6., CSÜTÖRTÖK 29 Már tizenhat áldozata van a heroinnak A marihuána lett a legkeresettebb kábítószer Budapesten - Fokozzák az ellenőrzést A BRFK kábítószer-bűnözés elleni alosztályának becslései szerint a fővárosban a drogforgalom egy nap alatt eléri a 69 millió forintot. A legkelendőbb a marihuána, az Extasy és a Speed. Aggasztó, hogy a kábítószer-fogyasztók többsége fiatal, a könnyű drogok élvezőinek körében nő a kiskorúak aránya. Sok a heroinfüggő, akik közül idén június végéig tizenhatan haltak meg túladagolásban. A kábítószer beszerzése érdekében elkövetett vagyon elleni bűnözés egyre inkább a fiatal korosztályhoz kötődik Budapesten. A rendőrségnek ma már a hazai drogbűnözésben eddig szinte ismeretlen bűncselekmények felderítésével is foglalkoznia kell. Eljárást indítottak például egy 24 éves fiatalember ellen, aki az interneten ad tanácsokat a cannabis (vadkender) szabadtéri és lakásban való termesztéséhez, úgy, hogy a hatóanyag-tartalma minél magasabb legyen. A honlapon arról is tájékoztatja az érdeklődőket, miként érdemes a drogot fogyasztani. A fiatalok többsége azonban nem szívesen kertészkedik, inkább beszerzi a készterméket. Csak becsülni lehet, hogy ma Budapesten mennyien élnek rendszeresen vagy alkalomszerűen drogokkal, és azt is, hogy a fogyasztók naponta mennyi pénzt költenek erre a célra. A kábítószer-bűnözés elleni alosztály szakembereinek becslése szerint a fővárosban naponta 25-26 ezer adag különféle drog cserél gazdát mintegy 69 millió forintért. Legkeresettebb a marihuána, amelyből napi tízezer adagot értékesítenek a dílerek, míg Extasy tablettából öt-, Speedből pedig háromezret. Heroinból Budapesten 2500 adag a becsült forgalom, ami egygrammos pakettenként számolva is két és fél kiló kemény drog. Kábítószer-, elsősorban herointúladagolás miatt 1998-ban hetven, 1999-ben pedig ötvenhét ember vesztette életét. Idén június végéig tizenhatan estek át a végzetes aranylövésen, éppen annyian, mint a tavalyi azonos időszakban. Az áldozatok között csupán két lány volt. A legfiatalabb áldozat huszonegy, a legidősebb pedig negyvenöt éves volt. A heroin veszélyezteti leginkább a közbiztonságot is, egyre gyakoribb az úgynevezett beszerző típusú bűnözés. A drogosok gyakran kábítószer hatása alatt követnek el vagyon elleni bűncselekményeket, hogy a megszerzett öszszegből ismét drogot vásároljanak. A fogyasztók többsége tizennyolc és huszonöt év közötti, és fokozatosan emelkedik a középiskolás korosztály fogyasztása is. A tizennyolc éven aluliak többsége könnyű droggal él, de a tapasztalatok szerint sokan már ilyen fiatalon kipróbálják a keményebb kábítószereket. A múlt évben már lényegesen több volt a kábítószer-visszaélés miatt felelősségre vont személy, részben azért is, mert a nyomozók határozottabbak. Tavaly Budapesten 157 ember ellen kezdeményeztek eljárást kábítószer-terjesztés alapos gyanúja miatt. Idén június végéig 78 gyanúsítottat hallgattak ki. 1990-ben 34 esetben folytattak nyomozást drogvisszaélés bűntette miatt, idén a Budapesten elrendelt nyomozások száma meghaladta az ezret. A gyanúsítottak több mint tíz százaléka volt fiatalkorú. A fővárosban a leginkább fertőzött a II., a IV, a VI., a VII., a XIII. és a XVIII. kerület. Nemcsak a helyi, hanem a Budapest környéki, gyakran a távolabbi vidékeken élő fiatalok is Budapesten szerzik be az anyagot. A BRFK a nyáron - a vakációzó, a kísértésnek jobban kitett, csellengő fiatalok miatt - fokozottabban ellenőrzi a klasszikus terjesztőhelyeket. S. I. Még nem aranylövés FOTÓ: VELLEDITS ÉVA DROGFORGALOM BUDAPESTEN Kábítószer fajtája Mennyiség: adag/nap Napi forgalom forintban Marihuána kb. 10 000 kb. 20 millió Hasis kb. 2000 kb. 5 millió Speed 3000 9 millió Extasy tabletta 5000 12,5 millió Heroin 2500 7,5 millió LSDt bélyeg 500-1000 kb. 1 millió Crack 1500 10,5 millió E-per 1000-1500 kb. 3,5 millió Forrás: BRFK Megindult a partfal Még mozgásban van a hűvösvölgyi parkoló Egy évvel átadása után megsüllyedt az 56-os villamos hűvösvölgyi végállomása fölötti parkoló, a burkolatát ezért ki kellett cserélni a közelmúltban. A helyzet nem drámai és egyáltalán nem váratlan - mondják a szakértők hiszen a speciális összetételű, fakeretbe töltött zúzott kő még legalább egy évig mozog, helyezkedik. Ezért elképzelhető, hogy a hároméves garanciális időn belül még néhányszor korrigálni kell a süllyedés okozta hibákat. A felújított, századelői hangulatot idéző hűvösvölgyi autóbusz- és villamos-végállomást egy éve adták át a forgalomnak. A nyolcszázmillió forintos beruházásból készült egyesített csomóponttal méltán büszkélkedett beruházó, kivitelező, üzemeltető. A végállomás ugyanis nemcsak szép, hanem korszerű is: számítógéppel irányított menetrendkijelző működik, és automatikus rendszer igazítja a buszok indulását a villamosok megérkezéséhez. Az átszálló utasok kényelmesen elérik a csatlakozást. A beruházók másik büszkesége a támfallal megemelt, száz férőhelyes parkoló, ahol egy villamosjegy áráért őrzik egész nap a járműveket. Az alig egy éve működő parkoló burkolata azonban a közelmúltban megsüllyedt, ki kellett cserélni. Nincs ebben semmi meglepő vagy váratlan - mondta Rékai József, a beruházást lebonyolító Metróber Rt. főmérnöke. A kivitelezők számítottak erre a jelenségre, itt ugyanis a támfalat a szokásos vasbeton-kő összetétel helyett az esztétikusabb kivitelű, favázba öntött zúzott kőből emelték. A viszonylag laza összetételű anyag jó ideig mozoghat, helyezkedhet még, és ilyenkor megsüllyed a teteje, amelyre a parkoló épült - magyarázta a főmérnök. A hiba azonban még a hároméves garanciális időn belül előjött , de a támfalat nem érinti, nem is púposodott ki -, így a javítás, a viacolor burkolat cseréje is a kivitelezőt terhelte. Nem kizárt, hogy a tömörödési folyamat még nem ért véget - mondta Rékai József -, és további javításokra is szükség lehet. A beruházók remélik azonban, hogy a jótállási idő elég lesz a szerkezet megállapodásához. N. H. E. Az 56-os villamos végállomásánál FOTÓ: SZABÓ BERNADETT Június végétől a BRFK ingyenesen hívható drogsegélyvonalat üzemeltet, amelyet a fogyasztók, a hozzátartozók névtelenségüket megtartva hívhatnak fel. Ha viszont kéri, a szakemberek visszahívják azt, aki szeretné a gondjait megosztani. A zöldszám: (06-80) 202-502. Újabb módosítás ingatlanadóra Az egységes fővárosi ingatlanadó bevezetésének megakadályozása érdekében a helyi adókról szóló törvényhez újabb módosító indítványt nyújtott be Perlaki Jenő (Fidesz) fővárosi és parlamenti képviselő. E szerint jövőre csak az iparűzési adóról dönthetne és azt szedhetné be a fővárosi önkormányzat. (Ennek az összege tavaly több mint 65 milliárd forint volt, jövőre 74,5 milliárdos bevételt terveznek.) Az összes többi helyi adót a kerületi önkormányzatok vethetnék ki és szedhetnék be, arról viszont, hogy ebből mennyi marad náluk, már előre, a forrásmegosztásban döntenének. A korábbi módosító javaslatokhoz képest új, hogy a törvénymódosításban mondanák ki: ettől a szabályozástól a főváros kezdeményezésére és a kerületek többségének egyetértésével lehet eltérni. A képviselő úgy tudja, javaslatának az őszi szavazáskor esélye van az elfogadásra. A fővárosi adóügyosztály helyettes vezetője, Illy Tibor elmondta: tavaly a kerületek 43 600 adóalanyától összesen 7,4 milliárd forint építményadót szedtek be. Az egységesítés eredményeképpen 2001-ben 58,5 milliárd forinttal több bevételt és a tényleges adóalanyok számának megkétszereződését várják, ha mégsem kerülne sor a törvénymódosításra. Az építményadó mértékének négyzetméterenként 450-900 forintra emelése tizennyolc kerület lakosait érinti hátrányosan, mert itt eddig 250 és 750 forint közötti adót vetettek ki. Öt kerület viszont már tavaly is a maximális 900 forintos építményadót alkalmazta. A telekadóból eddig évenként 1,2 milliárd forint összbevétel folyt be, ami várhatóan 2,5-3 milliárdra nő, ha a 100-200 forintos négyzetméterenkénti tarifát valamennyi kerületre kivetik. A tervek szerint a Főpolgármesteri Hivatal az év végén küldi ki a mintegy 1,2 millió egységes építmény- és telekadó-nyomtatványt. A bevallások visszaküldésének határideje 2001. január 31., a hivatal ezután postázza a fizetési meghagyásokat. E. N. Mégis kevés a rendőr Örömmel olvastuk tegnap az egyik bulvárlapban, hogy a - még főkapitány, Komáromi István szerint Pest megyében elegendő rendőr szolgál, nincs létszámhiány. A dandártábornokot kérdeztük a hirtelen bekövetkezett kedvező változásról. - Még a múlt héten is aggasztóan kevés rendőr szolgált Pest megyében. Ma már elegen vannak? - Félreértés történhetett, hiszen én arra utaltam, hogy a Pest megyei kapitányságokon az összes álláshelyet sikerült betölteni, a toborzások során mindig volt elég jelentkező. Ez persze, sajnos, nem azt jelenti, hogy annyi rendőr szolgál Pest megyében, amennyire szükség volna. Az álláshelyek száma ugyanis még mindig nagyon kevés. Legalább ezres nagyságrenddel kellene bővíteni állományunkat. - Az arány akkor továbbra is egy az ötszázhoz? - Rosszabb. Jelenleg Pest megyében egy rendőrre ötszázkilenc állampolgár jut, s várhatóan ez az arány csak romlani fog. A megye, azon belül is főleg az agglomeráció népessége egyre nő, az itt szolgáló rendőrök száma azonban változatlan. Jó volna legalább a fővárosi átlagot elérni: ha kétszázötven állampolgárra jutna egy rendőr, akkor már nem lenne okunk panaszra. - Hamarosan nem az ön feje fáj majd emiatt... - A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság jól működik, tehát nekem nem mennem kell, nem eltávolítanak a posztomról, hanem egy magasabb beosztással párosuló, országos méretű feladattal bíztak meg. Ha úgy tetszik, megkerestek egy ajánlattal. Erről azonban nem akarok beszélni, amíg a belügyminiszter nem tájékoztatja a nyilvánosságot. Annyit elárulok: a megyei főkapitányi székbe kiváló szakember kerül. P. A. Privatizálják a BKV informatikai cégét A napokban jelenik meg a BKV informatikai cégének, a Trafficom Kft.-nek a privatizációjára vonatkozó pályázati felhívás - a e döntést legutóbbi ülésén hagyta jóvá a Városháza tulajdonosi bizottsága. A kétfordulós tender első szakasza augusztus közepén zárul le, a tervek szerint a pályázat győztesével a főváros novemberben köti meg a szerződést - tájékoztatta lapunkat Somlyódi Csaba, a bizottság tagja. Hozzátette: a magánkézbe adással tulajdonképpen a járműforgalomhoz kapcsolódó kábelrendszert hasznosítják. S. G. Rakparti fejek Hét fejet növesztettem. Elsárkányosodásom oka, hogy a Budai alsó rakparti utat kétszer kétsávosra tervezik bővíteni. Első fejemmel megértem a fővárosi önkormányzat közlekedési ügyosztályának igyekezetét, hogy javítani szeretnék Buda közlekedését. Másik fejemmel felfogom, hogy a budai szennyvízfőgyűjtő csatorna megépítését nem lehet tovább halasztani, hiszen tarthatatlan, hogy a városrész összes szennyvize - napi százezer köbméternyi - tisztítatlanul ömlik a Dunába. Erre a beruházásra ráadásul európai uniós támogatást is kaphatnánk. Azt is belátom - harmadik fej -, hogy a domborzati viszonyok miatt a csatornának a Duna völgyében kell megépülnie Kelenföldig, onnan a Duna alatt vezetik át a Csepel-szigetre tervezett központi szennyvíztisztító telepre. Negyedik fejemben feldereng, hogy célszerű volna egyszerre megépíteni a főgyűjtőt és bővíteni a rakparti utat, hiszen így olcsóbban megúszhatnánk az egészet. Ugyancsak a helyzet ismerete láttatja be ötödik fejemmel, hogy a város közlekedési hálózatának évszázados hiányosságát — azt, hogy a sugárirányú főutak mellett elmaradt az öszszekötő-elkerülő közlekedési gyűrűk és a hozzájuk tartozó hidak kiépítése — csak nagyon-nagyon hosszú idő alatt lehet majd pótolni. Hatodik fejembe befészkelte magát a felismerés, hogy nem számíthat a főváros a szaktárca segítségére a tömegközlekedés fejlesztésében, a városon belüli Duna-hidak vagy az M0- ás elkerülő autóút építésében, utóbbi a kormány tízéves autópálya programjában sem szerepel. Az sem számít, hogy az agglomerációból több százezren járnak Budapestre dolgozni vagy tanulni... De sétáljanak csak végig a pesti Duna-korzón! Nézzenek át a túlpartra, és képzeljék el, hogy teherautók, kamionok dübörögnek négy tömött sávon a Várhegy és a Gellérthegy alatt, a Margit-sziget mellett. Tiszta Amerika! Hetedik fejemnek teljesen felfoghatatlan, hogy a világörökség területén, Buda „földszintjén ” autópályányi forgalom özönlik keresztül. Minden nagyvárosból kiszorítani igyekeznek a gépjárműforgalmat, kiváltképp a teherautókat, nálunk pedig a legkedvezőbb útvonal öt év múlva Buda legszebb részein vezetne keresztül. Lelki szemeim előtt hat kilométer hosszú kocsisor, ott mennek a kamionok Lengyelországból Szlovéniába, cementet szállítanak Vácról Budaörsre. A rakparti lakásokból elmenekülnek az ötven-száz éve ott lakó családok, szétesnek a közösségek, talán irodák költöznek helyükbe. Nem tudni, mi lesz a házakkal, a gyógyvíz-forrásokkal, az üregekkel és a barlangokkal — hogyan viselik majd a forgalom keltette rezgéseket? A több mint száz éve készült alsó rakparti támfal még mindig jó állapotban van. Újabb száz évre szóló — de ha lehet, még nagyobb horderejű — döntés előtt állunk: építsük-e nyolc méterrel beljebb a Dunába a támfalat azért, hogy négy sávon hömpölyöghessen a járműfolyam ? Meg kellene gondolni, ha kell, százszor is újragondolni. Előbb minden más szóba kerülő megoldást meg kell próbálni, a tömegközlekedést vonzóvá tenni, és elkerülő utakat építeni, hogy ne tegyük visszafordíthatatlanul tönkre a páratlan Duna-partot. Ha ezen múlik, magam inkább járok ezentúl gyalog vagy biciklin. A. N. M.