Népszabadság - PestVidék melléklet, 2000. augusztus
2000-08-16
NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. AUGUSZTUS 16., SZERDA 29 Metrótervek Keresztúrra Negyvenezren írták alá a szárnyvonalas petíciót A XVII. kerület áldatlan tömegközlekedési helyzetén egy, a 2-es metróról leágazó szárnyvonal segíthetne, amely a Jászberényi út mellett a felszínen haladva érne Rákoskeresztúrra - állítja Pintér László, az Expo- Metró Társaság vezetője. Az új vonal viszonylag olcsó volna, neki köszönhetően másfélszeresére nőne a fővárosi metróhálózat hossza. A helyi lakosok már 40 ezer aláírással támogatták az ötletet, a Városháza és a kerület azonban egyelőre nincs oda az elképzelésért. Szakértők és a helyi lakosok szerint is a XVII. kerület közlekedése az egyik legproblémásabb Budapesten. Egy javaslat szerint az áldatlan állapotokon javítani lehetne, ha a 2-es metrótól egy szárnyvonal vezetne Rákoskeresztúr központjába. Pintér László, az Expo- Metró Társaság vezetője, az ötlet gazdája azt mondta: 13 kilométernyi szárnyvonal segíthetne a kerület közlekedésén. A vonal a Népstadion és a Pillangó utcai megállók között ágazna le, megállója volna a Kőbányai vásárvárosnál, az Éles saroknál, majd a Jászberényi úttól északra lévő területen már a felszínen haladhatnának a szerelvények. Pintér László úgy gondolja: a belső állomások elbírnák a kapacitásnövekedést, hiszen az észak-déli 3-as metróvonalon mindkét irányban - Káposztásmegyer és a Ferihegyi repülőtér felé is - terveztek bővítést. Ráadásul Budapest kelet-nyugati kiterjedése nagyobb, mint az északdéli, úgyhogy az előbbi irányban is indokolt volna a metróvonalak továbbépítése. A társaság vezetője szerint a XVII. kerület rossz közlekedési viszonyainak a gyökere az 50-es évekre nyúlik vissza. Az ottani településeket akkor csatolták Nagy-Budapesthez, de évekig semmi változás nem volt a tömegközlekedésben. A tervezők - mutatott rá - csak 15 évvel később, 1965-ben kezdték törni a fejüket azon, hogy sínen futó járműveket vezessenek ki Rákoskeresztúrra. Kezdetben az volt az elképzelés, hogy a 28-as villamost hosszabbítsák meg a XVII. kerület központjáig. Ebből azonban nem lett semmi, mert az akkor épülő 2-es metró minden pénzt elvitt. A kerület lakói mindenesetre jó szívvel vennék, ha az említett szárnyvonal megvalósulna. Ezt igazolja az a negyvenezer aláírás, amelyet az évek során Pintér László összegyűjtött a helyiektől. Arra a kérdésre, hogy mitől lenne rentábilis a szárnyvonal megépítése, a társaság vezetője azt feleli: az a 13 kilométeres sáv, ahol a vonal haladna, felértékelődne, lakóparkot, lovascentrumot, parkot vagy ligetet lehetne kialakítani. Ez a fővárosi folyosó egyedülálló a maga nemében: hely van bőven, hiszen a birtokhatárok a Jászberényi út, a vasútvonal és a Keresztúri út környékén úgymond rugalmasak, vagyis különösebb zökkenő nélkül helyet lehetne szorítani a két sínpárnak. Arra is volna lehetőség, hogy az állomásoknál P+R parkolókat építsenek. Az építési költségeket a parkolási díjakból, a terület hasznosításából és a jelenleg ott közlekedő buszok kiváltásából lehetne Pintér szerint fedezni. (A szárnyvonal jogosságát támasztja alá az ötletgazda szerint, hogy azt a BKV tulajdonképpen ma is működteti, csak éppen a szerinte pótló funkciót teljesítő 61-es buszcsaláddal.) A tervezők korábbi kalkulációja szerint a szárnyvonal - amelynek köszönhetően másfélszeresére nőhetne a fővárosi metróhálózat hossza körülbelül negyvenmilliárd forintból megépíthető volna. Ennek ellenére - sérelmezi Pintér - a Városháza eddig nem lelkesedett az ötletért, és a XVII. kerület sem állt ki mellette. Pedig Budapest legnagyobb, 80 ezer lakosú kerületének közlekedési gondjaira gyógyírt kell találni - fogalmazott. S. G. Budapest legnagyobb, nyolcvanezer lakosú kerületének közlekedési gondjaira gyógyírt kell találni. Árulják a Podmaniczky-kastélyt Június közepén - a korábbi „megmentő” visszalépése után - újabb pályázatot írtak ki a romjaiban is gyönyörű Podmaniczky-kastély hasznosítására. Lapzártánkig három érvényes pályázat érkezett, a nyertesről szeptemberben dönt a képviselő-testület. A Podmaniczky-Vigyázó-kastély a XVII. században épült - feltehetően Mayerhoffer János tervei szerint - barokk stílusban. A XIX. század folyamán többször átalakították, gróf Vigyázó Ferenc halála után a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonába került. Az akadémia múzeumot rendezett be termeiben a család gazdag gyűjteményéből. Itt állították ki többek között az ötvenöt festményből álló magyar történelmi arcképcsarnokot is. A múzeum anyagát a második világháborúban széthordták. A háború után az épület a földművelésügyi minisztérium, majd a kerületi tanács tulajdonába került, később termelőszövetkezeti iroda, gimnázium, végül nevelőotthon költözött termeibe. Az Országos Műemlékvédelmi Hivatal egyeztetésével 1992-ben a kastély tulajdonjogát átadták a kerületi önkormányzatnak, azzal a feltétellel, hogy a folyamatos őrzésről és karbantartásról gondoskodniuk kell, és a felújítást öthat éven belül el kell végezniük. Az önkormányzat 1995 és 1997 között ötvenkétmillió forintot költött állagmegóvásra, ám komolyabb rekonstrukcióra nem került sor. Később felvetődött annak a lehetősége, hogy a használati jogot visszaadják az államnak, ám az ötlet csak akkor megvalósítható, ha a kormány a millenniumi készülődés jegyében a Podmaniczky-kastély ügyét is felvállalná. Erre azonban jelenleg nincs sok esély. Megmentőnek maradtak tehát a várva várt befektetők, akik közül a Könnyűszerkezet-építő és Szolgáltató (KÉSZ) Kft.-vel már-már sikerült megállapodni. A megállapodás értelmében az igen lepusztult állapotban lévő kastélyt hatvanmillió forintért eladják, a cég pedig vállalja a több mint egymilliárd forintos felújítást. A szegedi illetőségű, magyar tulajdonban lévő kft. eredetileg saját budapesti székhelyét és vendégszobáit rendezte volna be a műemlék épületben. Az üzlet azonban - részben anyagi okokból - meghiúsult. Az önkormányzat június közepén újabb pályázatot írt ki az épületegyüttes hasznosítására. Devánszkiné Molnár Katalin polgármester asszony annyit mondott: a pályázatok leadási határideje augusztus tizedike volt, eddig három érvényes pályamunka érkezett. A nyertesről szeptemberi ülésén dönt a képviselőtestület, a polgármester asszony mindenesetre újra bizakodó. ig.K. Amíg nincs gazdája, addig az enyészeté az épület fotó: sopronyi gyula HIRDETESZ TISZTÁN A GYERMEKEKÉRT A XVII. kerület életének évtizedek óta meghatározó szereplője a II. világháború előtt alapított, és azóta számos változáson, átalakuláson átesett Egyesült Vegyiművek Rt. A háztartások és az ipar számára mosó-, mosogató- és tisztítószereket, kozmetikai termékeket, valamint különböző segédanyagokat gyártó és forgalmazó részvénytársaság léte és eredményes működése a XVII. kerület számtalan lakosának, gyakran egész családoknak biztosít munkát, megélhetést. A vállalatvezetőség az 1999-es üzleti év tervezése során döntött úgy, hogy - lehetőségeinek figyelembevételével - a kerületben működő igen sok gyermekintézmény köztudottan szűkös anyagi helyzetén kíván segíteni. Az elgondolást gyors tettek követték: pályázatot írtak ki a kerületi óvodáknak és általános iskoláknak úgy, hogy a pályázatnyertes óvoda és iskola egész évi tisztítószerigényét térítésmentesen biztosítják. Az önkormányzat közreműködésének köszönhetően várakozáson felüli számban érkeztek pályázatok, melyekből egyértelműen kitűnt, hogy a gyermekintézmények pedagógusai mindent megtesznek a gyerekek fejlesztéséért, a mind kedvezőbb körülmények kialakításáért, a napi munkához szükséges eszközök, technikai felszerelések előteremtéséért. Nagy terhet jelent azonban mindannyiuknak a napi gyakorisággal használatos - sok esetben még az elengedhetetlenül szükséges tisztasági szerek beszerzése is. Fentieket mérlegelve a pályázatokat elbíráló bizottság úgy döntött, hogy az Egyesült Vegyiművek Rt. 1-1 óvodának és iskolának - az eredeti pályázati kiírásnak megfelelően - térítésmentesen juttatja a kért tisztálkodó-, mosó-, mosogató- és tisztítószereket. A pályázati kiírást azonban úgy módosították, hogy a többi pályázónak az általuk kért keretösszeg határáig rendkívül kedvezményes áron biztosítják az igényelt termékeket. Az óvodák és iskolák vezetői igen nagy örömmel fogadták ezt a döntést, hiszen ez a korábbi átlagos beszerzési áraikkal szemben akár 50-60% kedvezményt jelentett, ráadásul az általuk leadott megrendeléseket az EVM Rt. negyedévente saját költségén kiszállította az intézményeknek. A pályázatnyertes óvoda, az Óvónő utcában lévő Integrált Napköziotthonos Óvoda vezetője, Csákvári Mária elmondta, hogy intézményükben több mint 10 éve sérült, speciális nevelési szükségletű (Down-kóros, enyhén értelmi fogyatékos és mozgássérült) gyermekeket nevelnek ép gyermekekkel együtt teljes integrációban. Szerencsére óvodájuk nagy alapterületű, ám az öltözőket, mosdókat, folyosókat naponta több alkalommal kell takarítani. A gyermekek egészségi állapotából adódóan az óvoda textíliái is az átlagosnál sokkal gyakrabban kerülnek mosásba. A támogatás elnyerésével lehetőségük nyílt arra, hogy a neveléshez szükséges speciális eszközöket abból a keretből szerezzék be, amit eddig a tisztítószerekre költöttek. Elmondta továbbá, hogy azért is örültek a pályázati lehetőségnek, mert évek óta az Egyesült Vegyiművek Rt. termékeit használják, a legnagyobb megelégedésükre. Az iskolák közül a Móra Ferenc Általános iskola nyerte meg a pályázatot. Az iskola már 50 éve látja el a kerületben és vonzáskörzetében élő enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos, valamint autista gyermekeket, akiknél sajnos legtöbb esetben egyéb társfogyatékosság is fennáll. Mint azt Kalocsainé Kokovai Erzsébet igazgatónő elmondta, ezeknek a gyerekeknek az iskola jelenti az otthont, a biztonságot, a meghitt melegséget. Iskolájuk két épületben, folyamatos délelőtti és délutáni oktatással működik. Az épületek két műszakban történő tisztán tartása, takarítása a technikai dolgozók feladata, ám a nevelők, gyógypedagógiai asszisztensek napi teendői közé tartozik a gyermekek egészségügyi ellátása is. Tanulóik 60%-a a kerület szociálisan leghátrányosabb rétegéből kerül ki, anyagi és környezeti hátterük miatt túlnyomó többségük veszélyeztetett. Az Egyesült Vegyiművek Rt. által nyújtott támogatás biztosítja iskolánk számára az alapvető higiénés feltételek megvalósítását, valamint a Nemzeti Alaptantervben előírt ez irányú feladataink teljesítését - mondotta az igazgatónő. - Nemes gesztusával a társaság nagyban hozzájárult gyermekeink családi életre neveléséhez is. Napjainkban sajnos nem természetes dolog, hogy a társadalom affinitást mutat a sérült gyermekek iránt, ezért is nagy öröm ez a segítség számunkra. Úgy érezzük, hogy érzékenységük, megértésük a sérült gyermekeket oktató intézmény és a családok felé példaértékű. “ Az Egyesült Vegyiművek Rt. vezetősége felismerte, hogy ezzel a támogatási formával tudja a legnagyobb segítséget nyújtani a kerületben lévő óvodáknak és iskoláknak, így az idei évben ez a támogatási tevékenységük szinte „automatikusan” folytatódott, pályázat kiírása nélkül, a tavalyi év feltételeivel. Devánszkyné dr. Molnár Katalin polgármester asszonyt tájékoztatták ezen döntésükről, majd ezt követően keresték meg azokat az óvodákat és iskolákat, akik erre a támogatási formára 2000-ben is igényt tartottak. A nehézsúly bajnoka A rákosligeti határban már messziről látszik a Volvo hétemeletes irodaháza, tetején a jól ismert, kék betűkkel. A cég teherautó-üzletága, a magyarországi piacvezetőnek számító Volvo Truck tavaly költözött ki a Cinkotai út 34.-be. Itt kapható most haszongépjármű-kínálatuk teljes választéka. Emellett új Volvo buszokat, s június óta különféle márkájú használt teherautókat is kínálnak. A telephelyet tavaly vették meg, miután sikerült szerződést kötniük ötszáz kamion eladására a legnagyobb magyar szállítmányozó céggel. A műhelyekben több mint háromszázmillió forintos fejlesztést hajtottak végre, hogy kialakítsák a teljes szervizkészültséggel rendelkező Volvo Truck Szolgáltató Központot. Szükség volt a fejlesztésre, hiszen ma már egy kamionban több a chip, mint egy komputerben, javításuk elképzelhetetlen komoly műszerek nélkül — mondja Illés Dávid gazdasági igazgató, aki ötvenhatos magyarok fiaként született Svédországban és most a Volvo révén mindkét nemzetet szolgálhatja. A Volvo Truck teljes készültségéhez azonban nemcsak a huszonkét szer, vízállás felszerelése és a hetvenmillió forint értékben raktározott alkatrészkészlet tartozik hozzá, hanem olyan egyéb cégek jelenléte is, mint a pótkocsikkal és félpótkocsikkal foglalkozó Schmitz Cargo Bull, a hűtő- és klímarendszereket szerelő Carrier, valamint az abroncsokat értékesítő és szerelő Gumi-Profi. A fuvarozó tehát itt mindent megtalál egy helyen. S mindez nemcsak a kamionosokat csábíthatja Rákosligetre, de a Volvo megnyugtató jelenléte más nagybefektetőket is letelepedésre ösztönözhet a kerületben. ■w* vyv Volvo Hungária Kft. O* w 1172 Budapest, Cinkotai út 34. Telefon: 253-0880, telefax: 253-0899 E-mail: vtc.vbdi@memo.volvo.se