Népszabadság - PestVidék melléklet, 2001. január

2001-01-02

24 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2001. JANUÁR 2., KEDD UTAK ÉS UTASOK . A Király utcában az Eötvös utca és a Csengery utca között a külső sávot mindkét irányban lezárták. 0 A Kerepesi úton a Fehér útnál a kife­lé vezető oldalon, valamint a Fehér úton az Örs vezér tere előtt sávlezárás szűkíti le az útpályát, mert aluljárót építenek. © Az Üllői úton az Ecseri út és a Pöt­­­työs utca előtt a kifelé vezető belső sávot lezárták. • A VI. kerületben a Dobó utcában épít­keznek, ezért a Káldy Gyula utcát az Andrássy úttól a Révay utcáig egyirányúsították. • Szinyei Merse utcában a Kodály kö­­rönd közelében a járdát és a külső sávot elkerítették a gyalogos- és járműforga­lom elől. • Az Aradi utcát a Székely Bertalan ut­ca és a Bajza utca között szintén építke­zés miatt zárták le. • A VII. kerületben a Dohány utcában a Rózsa utca és a Rottenbiller utca között a bal oldali sávot elkerítették a forgalom elől. • Január 1-jétől módosult a BKV jára­tain a viteldíj. A vonaljegy ára 100 Ft, a napijegyé 800 Ft, a hetijegyé 1950 Ft, a tíz utazásra jogosító gyűjtőjegyé 950 Ft lett. A járműveken árusított vonaljegyek ára (120 Ft) nem változott. Az összvona­­las havi bérlet 3820 Ft-ba, a tanuló- és a nyugdíjas havi bérlet 1240 Ft-ba ke­rül. A kinogrammal védett, meghatáro­zott számú utazásra felhasználható je­gyek ráfizetés nélkül, meghatározatlan ideig felhasználhatók, de vissza nem válthatók. • A 153-as gyors autóbusz vonalán két új alacsony padlós autóbusz közlekedik. A mozgásukban korlátozottak, idősek és kisgyerekesek utazását megkönnyítő, mozgáskorlátozott piktogrammal ellá­tott autóbuszok külön kijelölt menetrend szerint járnak. Szintén január 1-jétől új megállóhellyel bővül a 153-as gyorsjá­rat vonala, a buszok mindkét irányban megállnak a Dayka Gábor utcánál is. Forrás: Fővinform Az olvasók vonala Keressenek bennünket Budapesttel kapcsolatos kérdéseikkel, lakóhe­­lyi problémáikkal. Megpróbálunk segíteni, és beszámolunk arról, hogy mi történt telefonjaik nyo­mán. Cikkeinkről szóló észrevé­teleiket is szívesen fogadjuk. Mun­katársunk délelőtt tizenegy és dél­után négy óra között várja hívá­saikat. Telefonszámunk: 436-4653. Fax: 388-6038. Rovatunk e-mail cí­me: budapest@nepszabadsag.hu Ma Mucska Péter várja hívásai­kat. BUDAPEST LEVEGŐMINŐSÉGE MA Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése alapján* 35 35 SOz NCh­co Belváros Külváros A változékony időjárásnak és az ünnepi forgalomnak köszönhetően alacsony a város légszennyezettségének mértéke. A szennyező anyagok koncentrációja jelen­tősen a következő napokban sem fog emelkedni. A minősítés négy fokozata: alacsony, mérsékelt, szennyezett, erősen szennyezett. * Előrejelzés a napi átlagokra a levegőminőségi határérték százalékában. Budapest vendége Jes Skaug Vannak, akik azért jönnek Budapestre, mert jó hírét hallották, mások mert rosz­­szat. Jes Skaug az első ember - már aki­vel találkoztam - aki azért jött, mert nem tudott semmit rólunk. A millwaukee-i képzőművészeti főiskolán, ahol végzett, a franciákról még szó esett, az oroszokról kevesebb, de arról, hogy magyar művé­szet is lenne a világon, soha nem hallott. Festőnek készült, de valamiből meg kel­lett élni és elszegődött egy galériába, ahol a katalógus rendezésétől a világításig minden az ő gondja volt. Megelégelte és­­ próba, szerencse - megpályázott egy Fulbright-ösztöndíjat. Alig tudott magá­hoz térni a boldogságtól, amikor kiderült: elnyerte. Amikor megkérdezték, hová menne, azt mondta: Budapestre. Máig sem tudja miért. Ezt a továbbiakban még erősítgeti, de újságok és könyvek halmaza alól előhúz­za a bibliáját: Barcsay Jenő Művészeti anatómiáját. Óriási, hogy bejárhat abba az iskolába, ahol Barcsay tanított. Ahol - ez volt számára a legmeglepőbb - nagy nemzetközi társaság gyűlik össze, nem csupán magyarok, de franciák, japánok, még egy kolumbiai művésznebulóval is összeakadt. Erre igazán nem számított, ahogy arra sem, hogy amikor a főiskolán megkérdezte, mikor kezdődik a tanítás, mindenki mást mondott. Ekkor, akkor, amakkor. Azután előbb utóbb minden el­kezdődött, de ő azt hitte, hogy az iskola Európában valahogy iskolásabb. A budai lakása, ahová beállítok, legin­kább táborhelynek tűnik, de miért is ver­né fel másként egy huszonöt éves mű­vészpalánta a sátorfáját. Tág tér, festőáll­vány, ecsetek. A képeiből sajnos, nem tud mutatni, elvitte fotóztatni a vásznait, újévre haza látogat, meg akarja mutatni otthon, mire jutott Budapesten. A kortárs figuratív festészetről így csak eszmét tu­dunk cserélni, ami képzőművészetről lé­vén szó, képek nélkül kockázatos. Azt fejtegeti, hogy tőle idegenek a geomet­rikus, absztrakt formák, amelyek semmit­­mondóan tradicionálisak. Jes Skaug arra akar rájönni, hogyan kell a huszonegye­dik században az emberi testet ábrázolni. Magát az emberi testet, meztelen. A mo­dellek, akik a főiskolán a csoport köze­pén ülnek, ehhez nem elegendőek, amit ő ábrázolni próbál, az nem pusztán vala­mely emberi test, a maga tárgyszerű való­ságában. Értsem meg, ő nem a klasszikus utat követi, számára a szépség nem ábrá­zolandó tárgy, hanem a mozgás, a vi­szony, amely a testeket közelíti vagy tá­volítja, a tér, amelyben az emberi test megjelenik, a levegő, amely körülveszi. A magyar képzőművészeti életben minden olyan stabilan tradicionális,­­ só­hajt fel. Az alkotások, amelyeket a tárla­tokon látott, akár ötven évvel ezelőtt is megszülethettek volna. Pedig az új évez­red küszöbén jöttek a világra. Most. Megértem, hogy elégedetlen - mon­dom. Ha nem magyarázta volna el az előbb, hogy az emberi test ábrázolására törekszik. Hogyan lehetséges ez másként, mint hagyományosan? Ez az! - kiált fel boldogan. Pont erre akarok rájönni! K.Gy.J. FOTÓ: KOVÁTS ZSOLT ________Kilátó________ Parlament épül, főváros születik Edinburgh négy év alatt betemeti a Nagy Gödröt Tisztességes pályáztatás, feszes határ­idők és meglévő költségvetési fedezet: ez lehet a titka a város közepén éktelenkedő Nagy Gödör felszámolásának. Edin­burghban legalábbis így építik négy évig a részleges autonómiát kivívott Skócia parlamentjét. A költségek 195 millió fontra (83 milliárd forintra) rúgnak. Az elsőbbség az exkavátoré és a darué az edinburghi belvárosban: hamisítatlan Berlin-effektus kapta el a félmilliós skót várost. Itt is főváros születik, még ha a német metropolishoz képest kilencszer kisebb léptékben is. A feladat a skót par­lament épületének felépítése. 2003 ele­jétől itt hozza majd döntéseit a részleges autonómiát kivívott ötmilliós brit or­szágrész törvényhozása, amely - három százalékpont erejéig - adót is emelhet­­csökkenthet. Ilyesféle épületre majd’ háromszáz évig nem volt szükség: amikor Anglia és Skócia parlamentje 1707-ben egyesült, a skót képviselők is a londoni Westmins­terbe költöztek. A három és fél éve kor­mányra jutott brit Munkáspárt azonban részleges autonómiát juttatott több or­szágrésznek, köztük Skóciának is. Ezt még 1997 szeptemberében népszavazás hagyta jóvá, s Donald Dewar, a skót ügyek akkori minisztere (későbbi „kor­mányfő”) azon nyomban felmérette, hogy Edinburghon belül hová érdemes építeni a törvényhozás házát. Négy hó­napon belül meg is született a döntés: a választás egy 480 méter kerületű telekre esett, amely alig egy kilométerre talál­ható a városmagtól, a Royal Mile-tól. Éppen, hogy arrébb vall tőle: történelem és invenció metszéspontjában. A kör­nyék - Holyrood - szerepel az UNESCO világörökség-listáján, a kiszemelt telek­kel szomszédos például a Queensberry House, egy XVII. századi - már számos célra használt - középület, amelyet fel­újítanak, s a máskülönben hipermodern parlament részévé alakítanak. Holyrood az elmúlt évszázadokban sörfőzdéiről volt ismert, az iparág azonban az 50-es évek óta kiszorult a városközpontból, így az is a telek mellett dönthetett, hogy csak a Scottish & Newcastle főzdével kellett megállapodnia régi irodái szanálásáról, s lakóépületek nem kerültek buldózer alá. A telek kijelölésével együtt hirdettek nemzetközi pályázatot az épület megter­vezésére. A hetven jelentkező körét ha­mar ötre szűkítették. Ez utóbbiakat fel­kérték, hogy előzetes látványtervet mu­tassanak be, amelyet hét skót városban közszemlére bocsátottak. Ennek alapján ötezer hozzászólás érkezett a tervekhez. Az öttagú, szakemberekből álló bírálóbi­zottság a pályázat meghirdetése után fél évvel, 1998 júliusában jelentette be, hogy a barcelonai Enric Miralles & Benedetta Tagliabue, valamint az edinburghi RMJM építésziroda alkotta konzorcium építheti meg az ország(rész) házát. A ka­talán építész házaspár referenciamunkái között ismert külföldi középületek szere­peltek, például az utrechti városháza is. Az RMJM pedig az egyik legismertebb brit tervező, amelyet azért vontak be, mert a pályázat feltételei között szerepelt, hogy a külföldi jelentkezőknek valamely hazai irodával kell együttműködniük. A katalán-skót munkacsoport az első vázlatokkal három, a végső látványterv­vel kilenc hónapon belül készült el. Eze­ket is közszemlére tették. 1999 nyarán a skót képviselők - a helyi presbiteriánus templomban ülésezve - 109 millió fon­tos keretet szavaztak meg a tervek meg­valósítására - igaz, alig kilenc hónappal később ezt 195 millió fontra (83 milliárd forintra) kellett emelniük. Azóta is ennyi az építkezés teljes költségvetése. A kivi­telezést a nyertes Bovis Construction már 1999 januárjában megkezdhette, s pontosan négy évet kapott a munkálatok befejezésére. A sors rossz tréfája: a szü­lető parlamentet sem Donald Dewar, a telek kijelölője, sem Enric Miralles ve­zető tervező nem láthatja már: 2000 nya­­rán-őszén mindketten meghaltak. A közvéleményt pedig az aggasztja: ne­hogy az új épület is olyan feneketlen hordóvá váljék, mint a londoni millen­niumi dóm: a 758 millió fontos (323 milliárd forintos) költséggel felépített monstre ezredfordulós építmény csődtö­meget hagyott maga után. A The Scots­man, a két vezető skóciai lap egyike mindenesetre bízik az edinburghi épít­kezés sikerében: szerkesztőségét máris a Nagy Gödör mellé költöztette. Szőcs László A 195 millió fontos álom belülről... ...és a külső látvány Segítség Belgrádnak Bécs az európai uniós fővárosok közül elsőként, jelentős segítséget nyújt Belgrádnak, a jugoszláv főváros égető, napi gondjainak megoldásában. A Compress jelentése szerint a bécsi ki­kötőben már behajóztak tizenöt csuklós autóbuszt, ötvenöt kommunális jármű­vet, szemétszállító kocsikat pedig vas­úton küldenek. Az osztrák fővárosból ugyancsak út­nak indítottak orvosi műszereket mint­egy 13 millió forint értékben, és jövőre biztosítják egy belgrádi kórházi gyer­mekosztály teljes felszerelését. Tavasz­­szal Bécs napokat is rendeznek a jugo­szláv fővárosban. Bécs-ház Brüsszelben Brüsszel belvárosában, egy patrícius család hajdani otthona ad helyet az öt éve sikeresen működő Bécs-háznak. A Compress jelentése szerint az osztrák főváros, amely egyúttal az ország kilenc szövetségi tartományának egyike, az Európai Unió adta követelmények és le­hetőségek jegyében alakította képvisele­tét. Feladata mindenekelőtt a helyszíni információgyűjtés, a hatalmas anyag vá­logatása és gyors eljuttatása a bécsi ille­tékesekhez. Emellett a jó értelemben vett lobbyzás, a partnerkeresés, a figye­lem a regionális és nagyvárosi hálóza­tokra, például a kontinens metropolisait tömörítő Eurocities szervezetre. Számos rendezvényt, előadást tartanak, hiszen a tájékoztatás kétirányú, szeretnék Bécs­­ről is informálni az uniót. Igen bevált az olyan tanulmányutak elősegítése, ami­kor szakmai csoportok, egyetemisták vagy iskolai osztályok ismerkednek a je­len és a jövő Európájával. A Bécs-ház négy-hat munkatárssal dolgozik, de gya­kornokként eddig már harmincöten mű­ködtek közre néhány hétig vagy hóna­pig. Elsősorban a Bécsi Városháza fiatal munkatársai, de Budapest, Pozsony, Prága, Ljubljana is igénybe vette már ezt a lehetőséget.

Next