Népszabadság - PestVidék melléklet, 2001. június
2001-06-01
A jobb tömegközlekedés a megoldás Budapest koncepciójának megvalósításához másfél évtized, ezerötszázmilliárd forint és a kormány segítsége kellene A tömegközlekedés fejlesztése a megoldás a jelenlegi helyzet javítására - derül ki Budapest most tárgyalt koncepciójából. A reformelképzelések megvalósításához legalább másfél évtized és - becslések szerint - 1500 milliárd forint kell. A nagyobb beruházások kivitelezésében a városvezetés számít az állam közreműködésére. Becslések szerint mai áron 1500 milliárd forint kellene azoknak a beruházásoknak a megvalósításához, amelyeket Budapest közlekedési rendszerének fejlesztési terve tartalmaz. A koncepció többéves előkészítés, egyeztetés, vita és módosítás eredménye. A főváros évente 40 milliárd forintot költhet közlekedésfejlesztésre, ám ez a szükségesnek a töredéke - nyilatkozta a napokban Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes. A közép- és hosszú távú fejlesztési terveket tartalmazó koncepció azokat az elképzeléseket is részletezi, amelyek megvalósítása a fővárosi közlekedés mai helyzetében nem sokáig halogatható. Ilyen például az M0-ás, az Ipartelepi feltáróút és a Munkás (Körvasút menti) körút és három új Duna-híd megépítése. Az átkelők hiánya miatt a közúti forgalom a sűrűn beépített zónákat aránytalanul sújtja. Oldani kellene a túlzott terhelést, kivonhatnák a járműveket a belső zónákból, új kapcsolatokat létesítenének a külső térségek között és csökkentenék a hidakhoz kapcsolódó úthálózati forgalmat. A fejlesztési program kiemelten kezeli a kötött pályás tömegközlekedés fejlesztését. Legfontosabbnak az 1-es és a 13-as villamos pályájának meghosszabbítását és az 56-os villamos gyorsvasúttá fejlesztését, valamint a 2-es metró felújítását tartja. Nem lehet azonban sokáig várni a Kőbányai út és a Thököly út rekonstrukciójával sem. Utóbbiról civil és szakmai körökben is egyre több szó esik, a többség véleménye szerint vissza kell állítani az útvonalra a villamosközlekedést, a nyomvonalat meghosszabbítva összeköttetést teremteni a Belváros és az újpalotai lakótelep között. A kötött pályás fejlesztési elképzelések között a BKV biztonságos működésének megteremtése a városvezetés egyik legfontosabb célja. A következő lépés a metró, a HÉV és a villamosvonalak összefüggő hálózatának kiépítése lenne. A főváros nem mond le a 4-es metróról, amely a kötött pályás hálózati rendszer gerincét alkotná. A terv fontosnak tartja az 5-ös metró megépítését, vagyis az észak-déli HÉV-vonalak összekötését a Belváros alatt. A csepeli HÉV-nek 2005 és 2008 között el kellene érnie a Kálvin teret. A megvalósításnál azonban a városvezetés az állam közreműködésére is számít. A fejlesztési koncepció a korábbihoz képest több pontban változott, például a tervezett beruházásokat három helyett két szakaszban - közép- és hosszú távon végrehajtandónak - határozta meg. A középtáv 2015-ig öleli fel a javaslatokat, a távlati pedig azokat a fejlesztéseket tartalmazza, további időütemezés nélkül, amelyeknek megvalósítására 2015-ig nincs reális esély. Ilyen lehet például a közösségi közlekedésben a 4-es metró, valamint az észak-déli regionális gyorsvasút teljes vonalának kiépítése, vagy a Budai-hegyvidék gyorsvasúti megvalósítása. Az ellenzéki frakciók szerint a legfontosabb a felszíni tömegközlekedés fejlesztése, de legkésőbb 2010-ig a metró megépítésére is szükség van. A Fideszfrakció a fontos teendők közé sorolja az 1-es villamos nyomvonalának meghoszszabbítását és a 2-es metró továbbvezetését Kelenföldig. Német H. Erzsébet A DUNA-HIDAK ÁTLAGOS NAPI FORGALMI TERHELÉSE (jármű/nap) 111111i / / / rrm /r rrrrr rvn ni i / r Északi szektor ‡11111111111 összesen 117 330 Középső szektor Déli szektor Forrás: Fővárosi önkormányzat 31BSSt5Bd~1 171410 Lánchíd | 28 000 Erzsébet híd | 84 490 Szab. híd|18150 Petőfi Wd |62940 összesen 264990 9 forg. sáv/irány összesen 133 520 4 forg. sáv/irány NÉPSZABADSÁG-grafika A FIDESZ ÁLTAL KORÁBBAN TÁMOGATOTT 250 MILLIÁRDOS CSOMAGTERV plusvárosvár 1. Budapest Intermodális Logisztikai Központ 2. Nyugati pályaudvar-Ferihegyi repülőtér közötti gyorsvasút 3.1- es villamos meghosszabbítása Budára 4.2- es metró felújítása és meghosszabbítása Kelenföldig 5. Északi híd 6. MO-ás keleti szektorának megépítése, H ,v 7. MO-ás déli szektorának bővítése IS*, J 8. Ferihegyi repülőtér bővítése GÖDÖLLŐ ' , ■ _ '*» ■*'1 1 BUDAÖRS GYÁR NÉPSZABADSÁG-grafit Szenvedélyek napja A Corvin Filmpalota és a Kultiplex ad otthont június 5-én a Szenvedélyek napja rendezvényeinek. A Sziget Kulturális Szervezőiroda és a Félúton Alapítvány harmadik alkalommal szervezett, ingyenes programja segítséget kíván nyújtani a szenvedélybetegségek pontosabb megismeréséhez, az addikciók, függőségek kialakulásának felismeréséhez és a védekezés lehetőségeihez. Az idei rendezvényen dokumentum- és játékfilmek, kerekasztal-beszélgetések, előadások követik egymást. Szó lesz a nikotinfüggőségről, a kemény drogok elleni küzdelemről, a társfüggőségről, a szexről és az internetfüggőségről is. Az érdeklődők színházi előadásokat, koncerteket is megtekinthetnek, meghallgathatnak. A középiskolásoknak Kalandjáték címmel vetélkedőt szerveznek. NÉPSZABADSÁG PestVidék 2001. JÚNIUS 1., PÉNTEK Támogatás kritikával Pártállástól függetlenül támogatták a képviselők Budapest közlekedési rendszerfejlesztési tervének elfogadását a Fővárosi Közgyűlés tegnapi ülésén. A Fidesz- MDF-MKDSZ-frakció is, ám hiányolták, hogy mindehhez nem társul politikai program. Olyan, amelyben a városvezetés pontosan meghatározná a közeljövő fejlesztési feladatait, azok sorrendjét és a forrásokat. Tirts Tamás hozzászólásában Demszky Gábor tíz évvel ezelőtti főpolgármesteri programjának legfontosabb elemeit sorolta fel. A frakcióvezető megítélése szerint ebből kevés valósult meg: kormánysegítséggel is csak egy új Duna-híd épült, és kiszélesítették a Hungária körutat. Nem készült el az M0-ás, nem valósult meg a 6-os út kiszélesítése, a csepeli gerincút, nem fejlesztették a tömegközlekedési hálózatot. Az ellenzékiek a városvezetés egyik legnagyobb bűnének azt tartották, hogy hagyták a BKV-t a csőd szélére kerülni. Szálka Miklós pedig arra mutatott rá, hogy megítélése szerint rossz közlekedéspolitikát folytatnak akkor, amikor évi 20-30 milliárdot költenek közlekedésfejlesztésre, miközben tíz év alatt 20 százalékkal csökkentek a tömegközlekedési szolgáltatások. A városüzemeltetési bizottság módosító indítványt nyújtott be, amelyben többek között felkérik a főpolgármestert, hogy kezdeményezze a helyi tömegközlekedés állami finanszírozásának visszaállítását, a nagyvárosi tömegközlekedést sújtó jogszabályi diszkrimináció megszüntetését, valamint a nagyvárosok közlekedési szövetségeinek megalakulását elősegítő jogharmonizáció mielőbbi hatálybaléptetését. A közlekedési rendszerek összehangolása érdekében szorosabb együttműködést kezdeményeznek a közép-magyarországi régióval. A fideszesek benyújtottak egy olyan módosító indítványt is - amelyet bizonyára nem fogad el a közgyűlés -, hogy Demszky Gábor és Medgyessy Péter térítse meg a fővárosi önkormányzatnak és a BKV-nak a metróper költségét, azaz 30 millió forintot. Németh Éva HOSSZÚ TÁVÚ TÖMEGKÖZLEKEDÉSI ELKÉPZELÉSEK ITEVÖTOSWR ijÖJÜKf. Rákospalota Csömör El»t»r Hűvösvölgy ■ ■ Rákosliget Rudas fürdő- 10 Gellért-hegy ^ kötöttpályás ■ szállítóeszköz BUDAÖRS \-----—----3 Közúti gyorsvasút rófceá!!-'« Ferihegy Metró budafoki leágazás & Észak-déli HÉV-vonalak összekötése Csepel Forrás: Bp. közlekedési rendszerének fejlesztési terve NÉPSZABADSÁG-grafika Keresik a mászókabaleset felelősét Ismeretlen tettes ellen foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés vétségének alapos gyanúja miatt eljárást indított a Budapesti Rendőr-főkapitányság a XV. kerületi, Molnár Viktor utcai óvodában történtek miatt. Az önkormányzat is fegyelmi vizsgálatot indít a mászókabaleset ügyében. Mint tegnap megírtuk, szerda délelőtt a XV. kerületi, Molnár Viktor utcai önkormányzati óvodában eldőlt egy fából ácsolt mászóka, és hét balesetet szenvedett gyereket kórházba kellett szállítani. Dr. Bálint István, a Bethesda Gyermekkórház sebészeti osztályának vezetője munkatársunknak elmondta: két óvodásnak egy-két napig még a kórházban kell maradnia. A BRFK ismeretlen tettes ellen foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés vétségének alapos gyanúja miatt eljárást indított - tudtuk meg a BRFK sajtóosztályán. Ennek alapja az lehet, hogy az óvodában május közepén megrendelték a balesetet okozó leshelymászóka javítását, ám ennek ellenére felengedték rá a gyerekeket. Ambrus János alpolgármester elmondta: két éve telepítették a játékszert. Az ellenőrzésről készült május 16-i jegyzőkönyv szerint a szerkezet száradása, zsugorodása miatt a csavarokat, csapokat és más kötéseket meg kellett húzni - ezt a munkát el is végeztették. A szerkezet rögzítéséhez fel kellett volna szerelni egy andráskeresztet is, ez azonban a kihívás napi rendezvények miatt elmaradt. Az alpolgármester szerint a Molnár Viktor utcai óvodában intézkedni kellett volna a javítás befejezéséről, illetve arról, hogy annak elkészültéig ne használják azt a gyerekek. Az önkormányzat fegyelmi vizsgálatot indít, mivel azonban az óvoda a másutt működő Száraznád Oktatási Nevelési Központ felügyelete alá tartozik, egyelőre kérdés, hogy az óvónővel, az óvoda igazgatójával vagy a nevelésioktatási központ vezetőjével szemben kezdeményezzenek-e vizsgálatot. Csütörtök reggel a Molnár Viktor utcai gyerekintézmény udvarán fekvő mászókát az önkormányzat megvizsgáltatta, a műszaki és munkavédelmi szakemberek szerint felvetődhet a gyártó felelőssége is. K. A. Lapszél Szada A gödöllői Sziszi Lovasegylet karuszszelbemutatójával kezdődik a hobbilovasok találkozója a Sárosi Lovasfarmon a volt Isz tanya szomszédságában június 2-án, szombaton 11 órakor. Délután lovasok, majd fogatok ügyességi versenyét rendezik meg. Tápiószecső Pünkösdi sokadalom címmel rendez háromnapos kulturális programot a tápiószecsői művelődési ház. Szombaton Pest megyei népi játék, néptánc- és egyéb táncfesztivál, vasárnap Pest megyei népdal-, népzenei és vőfélyverseny lesz, pünkösdhétfőn a megyei nyugdíjasklubok tartanak bemutatkozó találkozót. PAJERO PICK UP 4WD GLS MITSUBISHI PAJERO PICK UP 4WD AKCIÓ! GLS változat klímával 4 999 000 Ft+áfaA MITSUBISHI MOTORS GL változat 4_13n-pee-FT+áfa 3 690 000 Ft+áfa Kérje opciós csomagjainkat! DUNA INTERSERVICE vyww.mitsubishi.co.hu E-mail: ertekesites@dunainterservice.hu 1012 Budapest, Alkotás u. 20. Tel.: 202-5180 1134 Budapest, Róbert K. krt. 47. Tel.: 350-2121 1037 Budapest, Zay u. 24. Tel.: 2504065 PAJERO PICK UP 4WD GL