Népszabadság - PestVidék melléklet, 2001. június

2001-06-01

A jobb tömegközlekedés a megoldás Budapest koncepciójának megvalósításához másfél évtized, ezerötszázmilliárd forint és a kormány segítsége kellene A tömegközlekedés fejlesztése a meg­oldás a jelenlegi helyzet javítására - derül ki Budapest most tárgyalt kon­cepciójából. A reformelképzelések megvalósításához legalább másfél év­tized és - becslések szerint - 1500 mil­liárd forint kell. A nagyobb beruházá­sok kivitelezésében a városvezetés számít az állam közreműködésére. Becslések szerint mai áron 1500 mil­liárd forint kellene azoknak a beruházá­soknak a megvalósításához, amelyeket Budapest közlekedési rendszerének fej­lesztési terve tartalmaz. A koncepció több­éves előkészítés, egyeztetés, vita és mó­dosítás eredménye. A főváros évente 40 milliárd forintot költhet közlekedésfej­lesztésre, ám ez a szükségesnek a töredé­ke - nyilatkozta a napokban Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármes­ter-helyettes. A közép- és hosszú távú fej­lesztési terveket tartalmazó koncepció azokat az elképzeléseket is részletezi, amelyek megvalósítása a fővárosi közle­kedés mai helyzetében nem sokáig halo­gatható. Ilyen például az M0-ás, az Ipartelepi feltáróút és a Munkás (Körvasút menti) körút és három új Duna-híd megépítése. Az átkelők hiánya miatt a közúti forgalom a sűrűn beépített zónákat aránytalanul sújtja. Oldani kellene a túlzott terhelést, kivonhatnák a járműveket a belső zónák­ból, új kapcsolatokat létesítenének a külső térségek között és csökkentenék a hidak­hoz kapcsolódó úthálózati forgalmat. A fejlesztési program kiemelten kezeli a kötött pályás tömegközlekedés fejlesz­tését. Legfontosabbnak az 1-es és a 13-as villamos pályájának meghosszabbítását és az 56-os villamos gyorsvasúttá fejlesz­tését, valamint a 2-es metró felújítását tartja. Nem lehet azonban sokáig várni a Kőbányai út és a Thököly út rekonstruk­ciójával sem. Utóbbiról civil és szakmai körökben is egyre több szó esik, a több­ség véleménye szerint vissza kell állítani az útvonalra a villamosközlekedést, a nyomvonalat meghosszabbítva összeköt­tetést teremteni a Belváros és az újpalotai lakótelep között. A kötött pályás fejlesztési elképzelések között a BKV biztonságos működésének megteremtése a városvezetés egyik leg­fontosabb célja. A következő lépés a met­ró, a HÉV és a villamosvonalak összefüg­gő hálózatának kiépítése lenne. A főváros nem mond le a 4-es metróról, amely a kö­tött pályás hálózati rendszer gerincét al­kotná. A terv fontosnak tartja az 5-ös met­ró megépítését, vagyis az észak-déli HÉV-vonalak összekötését a Belváros alatt. A csepeli HÉV-nek 2005 és 2008 között el kellene érnie a Kálvin teret. A megvalósításnál azonban a városvezetés az állam közreműködésére is számít. A fejlesztési koncepció a korábbihoz képest több pontban változott, például a tervezett beruházásokat három helyett két szakaszban - közép- és hosszú távon vég­­rehajtandónak - határozta meg. A közép­táv 2015-ig öleli fel a javaslatokat, a táv­lati pedig azokat a fejlesztéseket tartal­mazza, további időütemezés nélkül, ame­lyeknek megvalósítására 2015-ig nincs reális esély. Ilyen lehet például a közössé­gi közlekedésben a 4-es metró, valamint az észak-déli regionális gyorsvasút teljes vonalának kiépítése, vagy a Budai-hegy­vidék gyorsvasúti megvalósítása. Az ellenzéki frakciók szerint a legfon­tosabb a felszíni tömegközlekedés fej­lesztése, de legkésőbb 2010-ig a metró megépítésére is szükség van. A Fidesz­­frakció a fontos teendők közé sorolja az 1-es villamos nyomvonalának meghosz­­szabbítását és a 2-es metró továbbvezeté­sét Kelenföldig. Német H. Erzsébet A DUNA-HIDAK ÁTLAGOS NAPI FORGALMI TERHELÉSE (jármű/nap) 11111­1­i / / / rrm /r rrrrr rvn ni i / r Északi szektor ‡11111111111 összesen 117 330 Középső szektor Déli szektor Forrás: Fővárosi önkormányzat 31BSSt5Bd~1 171410 Lánchíd | 28 000 Erzsébet híd | 84 490 Szab. híd|18150 Petőfi Wd |62940 összesen 264990 9 forg. sáv/irány összesen 133 520 4 forg. sáv/irány NÉPSZAB­ADSÁG-grafika A FIDESZ ÁLTAL KORÁBBAN TÁMOGATOTT 250 MILLIÁRDOS CSOMAGTERV plusvárosvár 1. Budapest Intermodális Logisztikai Központ 2. Nyugati pályaudvar-Ferihegyi repülőtér közötti gyorsvasút 3.1- es villamos meghosszabbítása Budára 4.2- es metró felújítása és meghosszabbítása Kelenföldig 5. Északi híd 6. MO-ás keleti szektorának megépítése, H ,v 7. MO-ás déli szektorának bővítése IS*, J 8. Ferihegyi repülőtér bővítése GÖDÖLLŐ ' , ■ _ '*» ■*'1 1 BUDAÖRS GYÁR NÉPSZABADSÁG-grafit Szenvedélyek napja A Corvin Filmpalota és a Kultiplex ad otthont június 5-én a Szenvedélyek nap­ja rendezvényeinek. A Sziget Kulturális Szervezőiroda és a Félúton Alapítvány harmadik alkalommal szervezett, ingye­nes programja segítséget kíván nyújtani a szenvedélybetegségek pontosabb meg­ismeréséhez, az addikciók, függőségek kialakulásának felismeréséhez és a véde­kezés lehetőségeihez. Az idei rendezvényen dokumentum- és j­átékfilmek, kerekasztal-beszélgetések, előadások követik egymást. Szó lesz a ni­kotinfüggőségről, a kemény drogok elle­ni küzdelemről, a társfüggőségről, a szexről és az internetfüggőségről is. Az érdeklődők színházi előadásokat, koncerteket is megtekinthetnek, meghall­gathatnak. A középiskolásoknak Kaland­játék címmel vetélkedőt szerveznek. NÉPSZABADSÁG PestVidék 2001. JÚNIUS 1., PÉNTEK Támogatás kritikával Pártállástól függetlenül támogatták a képviselők Budapest közlekedési rendszer­­fejlesztési tervének elfogadását a Fővárosi Közgyűlés tegnapi ülésén. A Fidesz- MDF-MKDSZ-frakció is, ám hiányolták, hogy mindehhez nem társul politikai program. Olyan, amelyben a városvezetés pontosan meghatározná a közeljövő fejlesztési feladatait, azok sorrendjét és a forrásokat. Tirts Tamás hozzászólásában Demszky Gábor tíz évvel ezelőtti főpolgármesteri programjának legfontosabb ele­meit sorolta fel. A frakcióvezető megítélése szerint ebből kevés valósult meg: kormánysegítséggel is csak egy új Duna-híd épült, és kiszélesítették a Hungária körutat. Nem készült el az M0-ás, nem valósult meg a 6-os út kiszélesítése, a cse­peli gerincút, nem fejlesztették a tömegközlekedési hálózatot. Az ellenzékiek a városvezetés egyik legnagyobb bűnének azt tartották, hogy hagyták a BKV-t a csőd szélére kerülni. Szálka Miklós pedig arra mutatott rá, hogy megítélése szerint rossz közlekedéspolitikát folytatnak akkor, amikor évi 20-30 milliárdot költenek közlekedésfejlesztésre, miközben tíz év alatt 20 százalékkal csökkentek a tömeg­­közlekedési szolgáltatások. A városüzemeltetési bizottság módosító indítványt nyújtott be, amelyben töb­bek között felkérik a főpolgármestert, hogy kezdeményezze a helyi tömegköz­lekedés állami finanszírozásának visszaállítását, a nagyvárosi tömegközleke­dést sújtó jogszabályi diszkrimináció megszüntetését, valamint a nagyvárosok közlekedési szövetségeinek megalakulását elősegítő jogharmonizáció mielőbbi hatálybaléptetését. A közlekedési rendszerek összehangolása érdekében szoro­sabb együttműködést kezdeményeznek a közép-magyarországi régióval. A fideszesek benyújtottak egy olyan módosító indítványt is - amelyet bizonyára nem fogad el a közgyűlés -, hogy Demszky Gábor és Medgyessy Péter térítse meg a fővárosi önkormányzatnak és a BKV-nak a metróper költségét, azaz 30 millió forintot. Németh Éva HOSSZÚ TÁVÚ TÖMEGKÖZLEKEDÉSI ELKÉPZELÉSEK ITEVÖTOSWR ijÖJÜKf. Rákos­palota Csömör El»t»r Hűvös­völgy ■ ■ Rákosliget Rudas fürdő- 10 Gellért-hegy ^ kötöttpályás ■­­ szállítóeszköz BUDAÖRS \-----—----3 Közúti gyorsvasút rófceá!!-'« Ferihegy Metró budafoki leágazás & Észak-déli HÉV-vonalak összekötése Csepel Forrás: Bp. közlekedési rendszerének fejlesztési terve NÉPSZABADSÁG-grafika Keresik a mászókabaleset felelősét Ismeretlen tettes ellen foglalkozás kö­rében elkövetett veszélyeztetés vétségé­nek alapos gyanúja miatt eljárást indí­tott a Budapesti Rendőr-főkapitányság a XV. kerületi, Molnár Viktor utcai óvodában történtek miatt. Az önkor­mányzat is fegyelmi vizsgálatot indít a mászókabaleset ügyében. Mint tegnap megírtuk, szerda délelőtt a XV. kerületi, Molnár Viktor utcai ön­­kormányzati óvodában eldőlt egy fából ácsolt mászóka, és hét balesetet szenve­dett gyereket kórházba kellett szállítani. Dr. Bálint István, a Bethesda Gyermek­­kórház sebészeti osztályának vezetője munkatársunknak elmondta: két óvo­dásnak egy-két napig még a kórházban kell maradnia. A BRFK ismeretlen tettes ellen foglalkozás körében elkövetett ve­szélyeztetés vétségének alapos gyanúja miatt eljárást indított - tudtuk meg a BRFK sajtóosztályán. Ennek alapja az lehet, hogy az óvodában május közepén megrendelték a balesetet okozó leshely­­mászóka javítását, ám ennek ellenére felengedték rá a gyerekeket. Ambrus János alpolgármester el­mondta: két éve telepítették a játékszert. Az ellenőrzésről készült május 16-i jegyzőkönyv szerint a szerkezet szára­dása, zsugorodása miatt a csavarokat, csapokat és más kötéseket meg kellett húzni - ezt a munkát el is végeztették. A szerkezet rögzítéséhez fel kellett volna szerelni egy andráskeresztet is, ez azon­ban a kihívás napi rendezvények miatt elmaradt. Az alpolgármester szerint a Molnár Viktor utcai óvodában intézkedni kellett volna a javítás befejezéséről, illetve arról, hogy annak elkészültéig ne használják azt a gyerekek. Az önkormányzat fegyel­mi vizsgálatot indít, mivel azonban az óvoda a másutt működő Száraznád Okta­tási Nevelési Központ felügyelete alá tar­tozik, egyelőre kérdés, hogy az óvónővel, az óvoda igazgatójával vagy a nevelési­oktatási központ vezetőjével szemben kezdeményezzenek-e vizsgálatot. Csütörtök reggel a Molnár Viktor ut­cai gyerekintézmény udvarán fekvő má­szókát az önkormányzat megvizsgáltat­ta, a műszaki és munkavédelmi szakem­berek szerint felvetődhet a gyártó fele­lőssége is. K. A. Lapszél Szada A gödöllői Sziszi Lovasegylet karusz­­szelbemutatójával kezdődik a hobbilo­vasok találkozója a Sárosi Lovasfarmon­­ a volt Isz­ tanya szomszédságában jú­nius 2-án, szombaton 11 órakor. Délután lovasok, majd fogatok ügyességi verse­nyét rendezik meg. Tápiószecső Pünkösdi sokadalom címmel rendez há­romnapos kulturális programot a tápió­­szecsői művelődési ház. Szombaton Pest megyei népi játék, néptánc- és egyéb táncfesztivál, vasárnap Pest megyei nép­dal-, népzenei és vőfélyverseny lesz, pünkösdhétfőn a megyei nyugdíjasklu­bok tartanak bemutatkozó találkozót. PAJERO PICK UP 4WD GLS MITSUBISHI PAJERO PICK UP 4WD AKCIÓ! GLS változat klímával 4 999 000 Ft+áfaA MITSUBISHI MOTORS GL változat 4_13n-pee-FT+áfa 3 690 000 Ft+áfa Kérje opciós csomagjainkat! DUNA INTERSERVICE vyww.mitsubishi.co.hu E-mail: ertekesites@dunainterservice.hu 1012 Budapest, Alkotás u. 20. Tel.: 202-5180 1134 Budapest, Róbert K. krt. 47. Tel.: 350-2121 1037 Budapest, Zay u. 24. Tel.: 2504065 PAJERO PICK UP 4WD GL

Next