Népszabadság - Pest Vidék melléklet, 2001. szeptember

2001-09-27

I­I Vecsési káposztafesztivál MUNKATÁRSUNKTÓL Vasárnap, szeptember 30-án folytató­dik a vecsési városavató múlt hét végén megkezdett, hol emelkedett hangulatú, hol vidám, szórakoztató programsoro­zata. Ezúttal az Epres kertben fölállí­tandó sörsátor lesz a helyszín, ahol a vi­lághírű vecsési savanyúságok verse­nyeznek egymással, a jók közül melyik a legkiválóbb. A délelőtti vetélkedést a délutáni eredményhirdetés és díjátadás zárja, a kettő között azonban még sor kerül a Malom utcai aszfaltos út avatá­sára, a hagyományos vecsési káposztás ételek sütésére, főzésére és kóstolására. A közönséget táncház, pónilovaglás és svábnótaéneklés is várja, este pedig ut­cabál lesz, amelyen a Brunner zenekar fújja a talpalávalót. Nagybérlet kellene MUNKATÁRSAINKTÓL Budapest és agglomerációja körzetében be kellene vezetni a nagybérletet, ame­lyet a MÁV, a Volán és a BKV járatain egyaránt használni lehetne - mondta teg­nap Pokorni Zoltán, a Fidesz - MPP el­nöke. Mindez szerinte akkora szervezést igényel - jelentette az MTI -, hogy azt a kormányon kívül más nem tudja megva­lósítani, a kabinet feladata volna az ár­­kiegészítés összegét fedezni. A pártelnök szerint ötletük még az idén megvalósítha­tó, és félmilliárd forintba kerül. A Fidesz másik javaslatában új tömeg­­közlekedési tarifarendszer bevezetését indítványozza - tudtuk meg Szálka Mik­lóstól, a Fidesz-frakció politikusától. Szerinte a BKV új javaslata bonyolult és káosszal fenyeget. NÉPSZABADSÁG PESTVIDÉK 2001. SZEPTEMBER 27., CSÜTÖRTÖK 33 A fővárosi pénzügyi bizottság teg­nap határozatban kérte a főpolgár­mestert, kezdjen tárgyalást a pénz­ügyminiszterrel a nagyvárosi tömeg­­közlekedés állami támogatásának visszaállításáról. Ha a kezdeménye­zésre év végéig nem kapnak pozitív választ, a főváros a tárca véleményé­nek figyelmen kívül hagyásával emeli a jegyárakat, és 21 milliárdos kártérítést követel az államtól. Az ő javaslatuk hat zónával számol. Buda két övezetre oszlana, a Hegyalja út-Budaörsi út választóvonallal. Pesten a belső zóna a Hungária körgyűrűn belüli terület volna, az ezen kívüli külső részeket három részre osztanák, és háromfajta tari­fát alkalmaznának. Az övezeten belül a jelenlegi ár hetvenöt-nyolcvan, a szom­széd övezeten túl nem haladó utazásoknál a kilencven százalékáért, a főváros teljes területén a jelenlegi árért lehetne utazni. A főváros nyitott minden közlekedés­­fejlesztésére irányuló elképzelésre, ezek között az egyik első lehetne, hogy a kor­mány támogassa a nagyvárosi tömegköz­lekedést - tartalmazza a Főpolgármesteri Hivatal lapunkhoz eljuttatott közleménye. Rámutatnak, hogy a hatzónás elképzelést a BKV is kidolgoztatta, és a Fidesz „a ter­vet plagizálva hozza nyilvánosságra”. Fedett jégpálya: csak profiknak Jelképes áremelést ígérnek a Városligetben A főváros és a kormányzat hűvös vi­szonyában éppen egy jégpálya hozott némi enyhülést. Tegnap a városligeti Műjégpályán átadtak egy, az Ifjúsági és Sportminisztérium által harminc­milliós költséggel befedezett, szabvá­nyos jégkorong-edzőpályát. Ez - a di­ák- és tömegsport helyett - a profi kor­csolyasport művelőit szolgálja. Az in­tézmény vezetőjének azonban meggyő­ződése, hogy ezzel nem csorbulnak a fővárosi korisok érdekei. A Budapest Sportcsarnok küzdőterét is csak alkalmanként borította jég, az épület leégése után tovább csökkentek a korcso­lyasport művelőinek edzéslehetőségei. A Népstadion közelébe, a teniszpályák he­lyére képzelt és beígért világszínvonalú edzőcsarnok építése - annak ellenére, hogy átadását szeptember elejére tervez­ték - még el sem kezdődött. A szezonról szezonra összetákolt Kisstadiont pedig a hírek szerint a BS újjáépítési költségei miatt az idén nem nyitják meg. Miután korcsolyázni már a Duna Plazában sem lehet, az egyetlen fedett fővárosi műjég­pálya a Pólus Centerben volt. Az Ifjúsági és Sportminisztérium a helyzeten javítandó elhatározta, hogy egy 69x36 méteres sátorral befedezi a városli­geti Műjégpálya déli részének hokipályá­­nyi felületét. Tegnap át is adták a szabvá­nyos, kétezer négyzetméteres fedett csar­nokot. A sátrat a jéghez rögzített tartókra támaszkodó, 1,2 méter magas habszivacs matracrendszer határolja, ami megaka­dályozza a kicsúszást és az ebből eredő balesetveszélyt. A pálya hűtése a Műjég­pálya beépített berendezéseivel történik. A háromrétegű sátor szennytaszító lakko­zással ellátott, PVC-bevonatú, UV-su­gárzástól védett, penészgomba ellen ke­zelt poliészter szövetből készült. Erre pe­dig légpárnás polietilén fólia és fehér vé­dőfólia került. Az egész sátrat acél kábel­háló merevíti és rögzíti a pálya szélén el­helyezett lehorgonyzó elemekhez. A sátor stabilitását túlnyomás biztosít­ja, belső alátámasztás nincs. A be- és ki­lépést forgóajtós zsilip szolgálja, és ter­mészetesen vészkijárat is van. A rendkí­vül jó hőszigetelésnek köszönhetően a fe­dett térben jó minőségű marad a jég még plusz 25 fok külső hőmérséklet mellett is. A sátor szükséges légnyomását két füg­getlen hálózatról működő légbefúvó be­rendezés biztosítja, amelyeket gázégővel kombináltak, ezzel a sátor belső fűtését is megoldották. Tartós áramszünet esetén benzines vészventilátor biztosítja a sátor belső nyomását. Mindezek a feltételek a legtöbb szakág - műkorcsolya, jégtánc, formációs (szinkron) korcsolya, short track (rövidpályás gyorskorcsolya) - szá­mára az új BS felépüléséig optimális edzési lehetőséget biztosítanak. Mivel ez a jégfelület egészen a szezon végéig (április 15-ig) reggel hattól éjjel ti­zenegyig foglalt lesz, az amatőrök nem használhatják. Bürger Miklós, az intéz­mény vezetője szerint azonban nem csök­kennek az ő lehetőségeik sem; a teljes, ti­zenkétezer négyzetméteres jégfelületnek a fedett rész csak a hatodát foglalja el, és megszüntetnek olyan elzárásokat, ame­lyek eddig korlátozták a kurisok mozgás­terét. Bár a sátor alatt hétvégenként nem lesz edzés, a helyet külön bevételért sze­retnék rendezvényszervezőknek kiadni. Nagy haszonra mégsem számíthat az in­tézmény, amelynek éves költségvetése 180 millió forint, 90-100 millió forint a saját bevétele, a többi költséget a főváros fizeti. A jegyek ára tavaly hétköznapokon 500, hétvégeken 1000 forint volt. (Tíz éve még 30 forintért lehetett korcsolyázni a Műjégpályán.) Bürger Miklós nem árulta el, hogy az október 20-ra tervezett szezonnyitáskor milyen árak lesznek kiírva a pénztárnál, annyit mondott, hogy az inflációt sem kö­vető, jelképes áremelést határoztak el. S.I. Edzéslehetőség áprilisig fotó: Kánhalmi János Csúcsnapokon nyolcezren váltanak jegyet A városligeti Műjégpálya névleges befogadóképessége ötezer korcsolyázó. A nem­zetközi szabvány értelmében egy embernek legalább két négyzetméternyi jégfelületet kell biztosítani. A Városligetben ennél többen is szoktak egyszerre sportolni, de a pi­henőket és a büfében sorba állókat is figyelembe véve e szabványnak képesek eleget tenni. Átlagos hétköznapokon mintegy kétezren veszik igénybe a pálya szolgáltatásait - a látogatók háromnegyede, másfél ezer ember délután. Szombaton és vasárnap két és fél-háromezren váltanak jegyet. A legnagyobb rohamot a téli vakáció idején kell ki­­állniuk, amikor egy-egy hétvégi napon a korcsolyázók száma eléri a nyolcezret. Együtt csalogatják Pest megyébe a turistákat A Pest megyei önkormányzat, a megyei turisztikai iroda és a megyében találha­tó Tourinform-irodák vezetői tanács­koztak tegnap a Vármegyeházán. A megbeszélésen a turisztikai informá­ciós hálózatot alkotó irodák együttmű­ködésének lehetőségeiről, a kiállításo­kon való részvételről és egységes for­mátumú kiadványok megjelentetéséről tárgyaltak. A Pest megyében működő Tourin­form-irodák közösen vesznek részt a jövő évi szakmai kiállításokon - hang­zott el tegnap a Kiss Róbert megyegyű­lési képviselő, idegenforgalmi tanácsos által szervezett megbeszélésen. A ta­nácskozáson részt vett Galántai László, a megyei önkormányzat turisztikai fő­tanácsnoka és Budai Béla Dénes, a me­gyei turisztikai iroda vezetője is. A szakemberek megbeszélésén el­hangzott: a regionális turisztikai szer­vezetek célja az, hogy a nyugat-európai turistákat Pest megyébe csalogassa. Er­re azért is jó esély van a résztvevők sze­rint, mert várható, hogy az amerikai terrorcselekmények hatására a követke­ző szezonban növekedni fog az Euró­pán belüli turistaforgalom. Így nem­csak az őszi londoni és tavaszi berlini kiállításon képviselteti magát a megye, hanem a hollandiai Utrechtben is. Számos belföldi kiállításon is részt vesz Pest megye; az irodák a legtöbb helyen közös standdal jelennek meg. Az egységes arculatot szolgálja az is, hogy a jövőben a turisztikai kiadványok azo­nos formátumban jelennek meg. A közelmúltban megnyílt, s egyelőre „próbaüzemben” működik a megyei Tourinform-hálózat hatodik, ráckevei irodája is - tudtuk meg Galántai László­tól. A főtanácsnok elmondta: tervek voltak és vannak monori, valamint érdi vagy százhalombattai iroda megnyitá­sára is. Ezek megvalósításáról azonban még nem született döntés. H. J. Koncert a ferences templom javára Jótékony célú koncertet rendez - Keszt­helyi Ferenc megyés püspök védnöksé­gével­­ az Angelica Leánykar szeptem­ber 29-én, szombat este hét órától a váci Bartók Béla Zeneiskola hangversenyter­mében. A műsorban Kodály-, Bartók-, Ko­­csár-, Bárdos- és Orbán-művek hangza­nak el Bogányi Gergely Liszt-díjas zon­goraművész közreműködésével. A Vá­rosmajori Gimnázium zenei tagozatának tanulóiból tíz éve alakult - és több nem­zetközi kórusversenyen díjat nyert - leánykart Gráf Zsuzsanna vezényli. A koncertre a belépés díjtalan, az adomá­nyokat a közreműködők a váci ferences templom javára ajánlják fel. B. J. G. Spanyolviasz Két nagyszabású programot jelentett be a főváros közlekedésének javítása érdekében a Fidesz elnöke tegnap. Mindkettő jól hangzik, bizton számít­hat támogatásra mind a közlekedési szakemberek, mind az utasok köré­ben. Már csak azért is, mert mindket­tőt több mint öt éve ismerik. Előbbiek azért, mert ők találták ki és sulykol­ják a döntéshozóknak, utóbbiak pe­dig azért, mert annyi cikket olvastak róla, hogy álmukból felriasztva is tudják. Az első most bejelentett program egy Budapest és agglomerációja körzetében érvényes, úgynevezett nagybérlet bevezetése, amelyet egy­aránt használhatnak az utasok a BKV, a MÁV, a Volán járatain. Ezt az elképzelést 1995 óta tarifaszövetség néven ismeri a köznyelv. A kifejezést azóta is csak szitokszóként használ­ják a kormány és a főváros pénzügyi vezetői: a két fél azon vitatkozik dü­hösen, ki nem akar többet állni a költségekből. Ha a közös bérletet a Fidesz akarta volna, nem 50 millió forintot különít el éveken keresztül a kormány a félmilliárdos program el­indítására. Igaz, a főváros sem eről­tette meg magát: a költségvetéseiben szerepelő 100 millió forintra úgy te­kintettek, hogy papíron megvan ugyan, de biztos meg is marad. A második javaslat a teljesítmény­arányos BKV-tarifarendszerről szól. Ennek alapváltozata 1994-től zónás tarifarendszer néven, búvópatakként tűnt fel és merült le a döntéshozók környezetében. Legutóbb pár hete hozakodtak elő vele a BKV vezetői, ám ezúttal sem volt szerencséjük: mind a főváros szak­ főpolgármester­­helyettese, mind az ellenzéki Fidesz­­frakció a földbe döngölte a tervet, mint bújtatott áremelési szándékot. Sajnos a tájékoztatón is elhangzott a témában az eddigi aktuális politi­kai nekibuzdulásokat predesztináló szatellit-mondat: a programot „ még ebben az évben meg lehet valósíta­ni”. Ha ez igaz, akkor a politikusok nagyon megváltoztak, ha meg nem, akkor kár volt az egésszel most elő­hozakodni. Tenczer Gábor Végre elkészült a felújított Vigadó tér A várpalotába is visszakerült egy régi szökőkút MUNKATÁRSAINKTÓL Csaknem egy évtizedes huzavona után tegnap végre átadták a felújított és át­épített Vigadó teret. A Belváros köze­pén lévő két és fél ezer négyzetméteres terület rendezésére nyolc éve fogadták el az első tervet, mégis csak most kez­dett csobogni Senyei Károly ürgeöntő gyerekeket ábrázoló kútja, és gyúltak ki a díszvilágítás fényei. A csúszásért az átadási ünnepségen jelen lévő Demszky Gábor főpolgármester elnézést kért a budapestiektől. A főváros az évek során összesen 61 millió forintot költött a beruházásra, to­vábbi 13 millióba került a térburkolat és a díszvilágítás. A kutat díszítő szobor restaurálása és felállítása 12 millió fo­rintot vitt el. A park két kapuját pedig az V. kerületi önkormányzat vásárolta meg. A teret - hasonlóan a mostanában felújított játszóterekhez - esténként be­zárják majd. Mint arról korábban beszámoltunk, az egykori szovjet emlékmű helyének rend­betételéhez többször és több terv alapján kezdtek hozzá. A Fővárosi Közgyűlés 1993-ban adta áldását a Főkert Rt. által készített tervekre. Később mégis a Stú­dió Ars Loci Kft. jóval drágább elképze­léseinek megvalósításához kezdtek hoz­zá. Az V. kerület építési engedélyt is adott erre, de csak az alapok készültek el. Az ügyet a Városháza vizsgálóbiztosa is átnézte, személyi felelősséget viszont nem állapított meg. Tavaly aztán a képvi­selők újabb szavazáson a negyedébe ke­rülő eredeti terv kivitelezése mellett dön­töttek. A hosszas viták lezárása után már négy hónap is elég volt ahhoz, hogy a munkákkal végezzen a Főkert. Újabb szökőkutat kapott a várpalota is: Senyei Károly Halászó gyerekek kút­ja című alkotását kedd este átadták a kö­zönségnek. A szobor a Nemzeti Galéria épülete előtt található, az 1910-es évek­ben került a királyi palota kertjébe. On­nan 1955-ben a Rákóczi térre vitték, majd 1976-ban visszaállították eredeti helyére. A szobor, a hozzá tartozó me­dencével és vízköpő szerkezettel az 1990-es évekre megrongálódott. Ezért határozta el a Budai Várgondnokság Kht., amely a Dísz tértől délre eső vári területekért felelős, hogy felújíttatja. A munka hatmillió forintba került. Senyei Károly két megszépült műve, az Ürgeöntő és a Halászó gyerekek FOTÓK: SOPRONYI GYULA ÉS BÁNHALMI JÁNOS ­ Várhatóan jövő tavasszal hozzákezdenek a Felvonulási tér parkosításához. Az egykor a Városligethez tartozó, most parkolónak használt nyolchektáros terü­let akár már 2002-ben bezöldülhet - tájékoztatta lapunkat a főpolgármesteri hivatal környezetvédelmi ügyosztályának megbízott vezetője, Szaszovszky Fe­renc. Az elképzelés évek óta van napirenden, legutóbb azonban a fővárosi képviselők napirendre sem tűzték. Most azonban már készül az újabb előter­jesztés, amely októberben kerül a Fővárosi Közgyűlés elé. További jó hír, hogy valószínűleg mégis lesz pénz a Városligeti-tó rekonstrukciójára. Utóbbi - egy­­milliárd forintot felemésztő beruházás - szintén jövőre kezdődhet meg.

Next