Népszabadság - Pest Vidék melléklet, 2001. november

2001-11-05

NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2001. NOVEMBER 5., HÉTFŐ 31 Csak a felszínen épül a 4-es metró Felújítják a Bartók Béla utat, átalakul a Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér Tavasszal várhatóan elkezdődnek a 4-es metróhoz kapcsolódó felszíni rendezési munkák. A főváros átépíti a Bartók Béla utat, megújul a Móricz Zsigmond és Szent Gellért tér. A ti­­zenhárommilliárd forintos költségű munkával a tervek szerint 2003-ban végeznek. A pesti oldalon viszont egy­előre nem törénik semmi, mert a kör­nyezetvédelmi hatóság semmilyen munkához nem járult hozzá. Várhatóan már jövő tavasszal nekilát a főváros a 4-es metróhoz kapcsolódó felszíni munkálatokhoz, vagyis a Bartók Béla út, a Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér átépítéséhez. A tizen­­hárommilliárd forint költségű beruházás elindításáról november végén határoz a Fővárosi Közgyűlés - tájékoztatta la­punkat Gulyás László, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője. A tervek szerint a Bartók Béla út fal­tól falig megújul a Tétényi útig. 2002 vé­géig eltávolítják a kockaköveket, kicse­rélik a villamosvágányokat is. Buszsá­­vot azonban a környezetvédő szerveze­tek kérése ellenére sem alakítanak ki, mert a közlekedési szakemberek szerint jelenleg semmi sem indokolja. A metró megépítése után azonban a villamossí­nekre terelik a 7-es buszokat. Szintén jövőre indul a Szent Gellért tér átalakítása, melynek során egy-két helyen megváltozik a forgalmi rend, a Műegyetem előtt pedig nagy zöldterüle­tet létesítenek. A Gellért Szálló előtti parkoló formája is változik, de ott a for­galmi rend változatlan marad. A Bocs­kai út és a belső Fehérvári út 2003-ban kerül sorra. A legutóbb 1957-ben kövezett Móricz Zsigmond körtér is teljesen átalakul, na­gyobbak lesznek a gyalogosfelületek, s megszűnik a 47-es villamos körforgal­ma. A tér közepén lévő építmény sorsa azonban még bizonytalan. Két aluljáró is épül, az egyik a Móricz Zsigmond körtéren, a másik a Fehérvári út—Bocs­kai út találkozásában. Mindkét helyen megmarad viszont a felszíni átkelés le­hetősége is. A gyalogos-átkelőhelyeken lesüllyesztik majd a járdaszegélyeket, hogy a mozgáskorlátozottak könnyeb­ben közlekedhessenek. Pesten, pontosabban a Baross téren egyelőre nem indul meg a munka, mert a környezetvédelmi hatóság mostanáig sem a metró építéséhez, sem pedig a fel­színi rendezési munkákhoz nem járult hozzá. Vajda Pál, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a ter­vezett metróhoz kapcsolódó felszíni munkákat minél előbb meg kell kezdeni. A 4-es földalattivonal által érintett Bar­tók Béla út felújítása évek óta terítéken van, a kivitelezést már nem szabad to­vább halogatni. De közlekedési szem­pontból nem sokkal jobb a helyzet a kül­ső Bartók Béla úton, a Fehérvári úton, a Gellért téren vagy a Móricz Zsigmond körtéren sem. A munkákat azonban csak érvényes engedélyezési okirat birtoká­ban lehet megkezdeni. Vajda szerint jó esély van az engedélyek megszerzésére, de egyelőre nem tudni, mikor jut a főváros az okmányok birtokába. Ha még ebben a hónapban zöld utat kap az illeté­kes hatóságoktól a felszíni rendezést tar­talmazó beruházás, a november végi közgyűlés dönthet a munka megkezdé­séről és ütemezéséről. Vajda szerint a fővárosi közlekedés közel áll az ellehetetlenüléshez, ezért hi­ba politikai síkra terelni a fejlesztéseket. Márpedig az, hogy a kormány ellenzi a 4-es metró építését, nem más, mint poli­tika. Mással nem magyarázható ugyanis — mondta —, hogy miközben azt állítják, nincs pénz újabb metróra, hamarosan csaknem háromszázmilliárd forint pluszpénzt osztanak szét különféle, nem tervezett célokra. A jelenlegi kormány ráadásul olimpiát akar, ez azonban met­ró nélkül elképzelhetetlen — szögezte le a főpolgármester-helyettes. N. H. E.-V. M. P. A Móricz Zsigmond körtér látványterve az átépítés után Budakalászi körforgalom: egyelőre dugó és balesetveszély Dugók és balesetveszélyes szituációk jellemzik a 11-es főútvonalon a buda­kalászi bevásárlóközpontoknál az új csomópontot az alaposan megválto­zott forgalmi rend miatt. A közútke­zelő illetékese elismeri, idő kell ahhoz, hogy az autósok megszokják a bonyo­lult kereszteződést, de azután a ko­rábbinál gyorsabb lesz az átjutás. Várhatóan 2005-ig elkészül a csomó­pont felett ívelő felüljáró, így a tizen­egyes úton zavartalanul lehet majd közlekedni. Hetek óta torlódások és balesetveszé­lyes szituációk jellemzik a 11-es főút­vonalon a budakalászi bevásárlóköz­pontoknál kialakított új csomópontot. A hagyományos jelzőlámpás keresztező­dést ugyanis körforgalommal helyette­sítették, alaposan megváltozott tehát a forgalmi rend, ami autósok tízezeit érin­ti. Nemcsak a Szentendre és a Duna-ka­­nyar fele vagy onnan Budapestre közle­kedőknek kell a korábbinál sokkal job­ban figyelniük, hanem a budakalászi Cora áruházba igyekvő napi több ezer vásárló sem vezethet a megszokások alapján. A csomópont kiépítése után komoly különbség alakult ki a tizenegyes út két iránya között. A főváros felől érkezők könnyebb helyzetben vannak, Szent­endre felé továbbra is két sávon, zavar­talanul autózhatnak, a bevásárlóköz­pontokba pedig az új körforgalmon át juthatnak. A Szentendre felől érkezők­nek azonban résen kell lenniük, melyik sávot választják, és figyelniük kell, ki­nek jár elsőbbség. A 11 -es út főváros felé vezető két sávjából egy lehajtó ágazik az áruház felé, két sáv pedig a körforgalomba tor­­­­kollik, ahol elsőbbséget kell adni a bent — elsősorban az áruházak felé — hajtók­­nak. Balesetveszéllyel fenyeget azon­ban, hogy a Szentendre felől érkezők két sávon juthatnak a körforgalomba, de onnan szabályosan, kockázat nélkül csak a körforgalom külső sávjából foly­tathatják útjukat a főváros felé. Vagyis a körforgalomban gyakorlatilag egysá­vosra szűkül a 11-es főút. Az erre közlekedők nehezményezik azt is, hogy a jelenlegi rend kizárólag azoknak kedvez, akik az áruházakba igyekeznek, a Szentendre felől a fővá­rosba tartó forgalmat megakasztja az új kereszteződés. A csomópont építését felügyelő, majd azt üzemeltető Pest Megyei Köz­útkezelő Állami Kht. szóvivője, Pásztor Zoltán lapunk érdeklődésére elmondta, hogy a drasztikus változtatásokra azért volt szükség, mert az áruházak óriási lá­togatottsága okozta nagy forgalommal már nem birkózott meg az eredeti lám­pás csomópont. Szombatonként a bé­kásmegyeri lakótelepig állt a sor a 11-es főúton, mert annyian igyekeztek a bevá­sárlóközpontokba. A szóvivő elmondta, hogy a beruházást a Cora áruház finan­szírozta, mert korábban szerződésben vállalta, hogy új kereszteződést építtet, ha a régi áteresztőképessége már nem megfelelő. A szóvivő elismerte, hogy a csomó­pont szokatlanul bonyolult felépítésű, ugyanakkor állította: ha az autósok megismerik és megszokják a jelenlegi rendet, sokkal gyorsabban átjuthatnak a korábbinál jóval nagyobb áteresztőké­pességű kereszteződésen. Szerinte azért is javul majd a helyzet, mert még jelen­leg is forgalomkorlátozások lassítják az előrejutást, mivel az eredetileg kitűzött határidőre nem sikerült befejezni a munkákat. Várhatóan november végén készül el a csomópont. Pásztor Zoltán kitért arra is, hogy a jelenlegi forgalmi rend tulajdonképpen ideiglenes, a tervek szerint ugyanis a beruházás második ütemeként, várha­tóan 2005-ig megépül a körforgalom fe­lett átívelő felüljáró, így a 11-es főút forgalmát már nem fogja lassítani a cso­mópont. Addigra egyébként a jelenlegi elképzelések szerint elkészülhet az M0- ás autóút északi szektorának részeként az új Duna-híd, amelynek gyakorlatilag budai hídfője lesz a jelenlegi kereszte­ződés. Boda András FORGALMI REND A 11-ES ÚT BUDAKALÁSZI CSOMÓPONTJÁBAN BUDAPEST // # (Hl \ ' ' . ' . / *‚ l Hl ;t f '~ fi * ’ \\ 0 SZENTENDRE NÉPSZABADSÁG-grafika Szezonzárás a gombavizsgálóban Volt, aki több kiló galócát szedett egy kiránduláson Folytatás a 29. oldalról Becslések szerint a fővárosban rend­szeresen, hobbiból, másfél ezren gom­básznak, de egyre többeknek a napi egy­szeri étkezést jelenti a gomba. A szakér­tő tapasztalatai szerint ők nem sok gon­dot fordítanak a szedésre, szállításra, tá­rolásra, ezért gyakran törődött, begyul­ladt, férgektől hemzsegő, nejlonzacskó­­nyi adagot borítanak az ellenőrző asztal­ra. Más esetben az egész a szemétbe ke­rül, de a gyakorlott szakértők tudják, ezeket az embereket az aznapi meleg ételüktől fosztanák meg ezzel. Inkább aprólékosan átvizsgálják, különválogat­ják a még ehetőket a teljesen élvezhetet­len, egészségre ártalmasaktól. Az ellenőrzés azonban mindig na­gyon aprólékos munka, szinte minden darabot kézbe kell venni. Legalábbis, ha éjjel nyugodtan akar aludni a hivatá­sos gombavizsgáló — véli a szakértő. Nem számít, ha kígyózik a sor az ablak előtt, ha záróra közeledik vagy ha több, kis teherautónyi mennyiség vár átvizs­gálásra. Tavasszal, kora nyáron vagy ősszel néha naponta több száz kilónyi termést kell átbogarászni. Az idei re­kord két nap alatt másfél tonnányi be­mutatott mennyiség volt, egyedül a Bosnyák téri helyszínen. Ilyenkor több a gyilkos fajta is az ehetők között, gyakran egy kuncsaft többkilónyit gyűjt be belőlük. A rekord napján Novák összesen nyolc-tíz kiló gyilkos galócát szűrt ki. Ekkora mennyiséggel a főváros lakosainak egyötödét meg le­hetne mérgezni. A nagy rohamban némi felüdülést je­lent a szakértőnek, ha a Magyarországon ismert csaknem két és fél ezer gombafaj egyik ritka példányát tarthatja a kezé­ben. Így látott Novák Ferenc életében először, alig egy hónapja, valódi csá­szárgalócát. Egy hete viszont egy még beazonosítatlan faj példányát tette elé egy büszke kiránduló. Kénytelen volt le­mondani zsákmányáról, az ismeretlen, a szakkönyvek segítségével sem azonosít­ható fajtákat kötelező elvenni tulajdono­saiktól. Németh H. Erzsébet Szökevény lovak Lovak szöktek ki a Fővárosi Nagycir­kuszból szombaton, az állatokat rövid időn belül visszaterelték tartási helyükre. A Budapesti Rendőr-főkapitányság saj­tóügyeletese az MTI-nek elmondta: a cir­kuszból egyelőre tisztázatlan körülmé­nyek között szabadult ki a hat ló. Az álla­tok közül kettőt hamar befogtak a cir­kuszhoz közel, a Hungária körút és a Semsey út sarkán, a másik négyet pedig szintén rövid időn belül megtalálták egy­két kilométerrel odébb, a Hungária körút és a Hős utca kereszteződésében. Gázolt a villamos Elgázolt egy idős nőt tegnap délelőtt a 28-as villamos a Kozma utcánál, az új köztemető előtt. A súlyos sérülést szen­vedett áldozatról a tűzoltók emelték le a szerelvényt. A baleset miatt az Akna ut­cáig közlekedtek a villamosok, onnan a temető felé tartó buszok szállították az utasokat - tudtuk meg a BKV fődiszpé­cseri szolgálatán. A szerencsétlenség kö­rülményeit a BRFK közlekedésrendésze­ti főosztálya bevonásával vizsgálják. A most végetért idei szezonban a fővárosban a korábbi évekhez ké­pest több, összesen csaknem száz beteget szállítottak gombamérge­zés gyanújával kórházba. Bár a mérgezéses esetek egy része igen súlyos volt, a gyilkos galócák ez­úttal nem követeltek halálos áldo­zatot. A kórházban kezelt betegek között akadt több olyan is, aki egyébként ehető, de helytelenül tárolt, romlott, férges gombától lett rosszul. Had és erő Este, Déli pályaudvar. A buszmegál­lóban hirtelen felduzzad a várakozók száma. Befutott egy vonat. Fiatal, erős legények verődnek össze. Amer­re mozognak, pálinka és sör szaga terjeng közöttük. A békésebb várakozók igyekeznek távolabb húzódni tőlük. A törzsuta­sok némelyike már jól ismeri az arco­kat, hiszen hétvégeken rendszeresen feltűnnek ugyanebben az időpontban. Pattognak a káromkodások, a nagyképű, humornak szánt időtlensé­gek. Egyik másik csomagból előkerül a félig kiszlopált üveg. Egy elhanya­golt testi bűze terjeng. Sűrűn fröcs­­csennek az aszfalton a sercintések. Befut a busz. A máskor ülőhelye­kért tolakodó emberek most kísérletet sem tesznek a rohamra. Megadóan adnak utat az erőszakos, hangos fia­taloknak. A busz közönsége két táborra osz­lik. Az egyikbe tartozik a félénk több­ség, a maguk elé, vagy az ablakon ki­bámuló emberek, akik a megszokott­nál szorosabban húzzák magukhoz a csomagjaikat. Ők hallgatagok. Még a máskor fecsegő szerelmes párok is ri­adtan néznek egymásra. Tekintetük­kel is védik társukat. A másik csoport a hőzöngő kisebb­ség. A káromkodások még hangosab­bak. A cigaretták természetesen a bu­szon is égnek, füstölnek, és újabb kör­re indul a pálinkás üveg. Az anyád és a ló, és annak tartozékai a leggyak­rabban hallható szavak. A nagyhangú had brutális erőt su­gároz. Megpróbálják letépni a jegy­kezelő szerkezetet, belerúgnak a csuklós busz harmonikájába, beleka­paszkodnak a bezáruló ajtóba, torna­mutatványokkal szórakoztatják ma­gukat a fém, kapaszkodó rudakon lógva. Itt is fröccsen a sercintés így megy a busz az éjszakában. Zajlik az utazó előadás, ahol a sze­replők szórakoznak, a közönség pe­dig reménykedve várja a végét. És ez is eljön. A Petőfi laktanya előtt szedelőzködik a társaság. Süket csönd marad mögöttük, amikor ordi­­bálva, egymást csapkodva leszállnak a buszról. Ekkor mer megszólalni az egyik utas: ezek a Köztársasági Őrezred katonái. Az elit alakulat. Nem velük kellene kezdeni a haderőreformot? Szendrei Lőrinc Metró helyett busz Pályafelújítás miatt a 2-es metró vonalán az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között november 10-én szombaton és 11-én vasárnap egész nap autóbuszok közlekednek - tájékoztatta a BKV kom­munikációs osztálya az MTI-t. A közlemény szerint az Örs vezér tere és a Moszkva tér között közlekedő met­rópótló autóbuszok a Batthyány téri, a Kossuth téri és a Deák Ferenc téri megál­lóhelyeket nem érintik. Ezeket az állomá­sokat az Astoriánál történő átszállással a Moszkva tér és az Astoria között közle­kedő busszal lehet megközelíteni. Az Örs vezér tere és a Moszkva tér között közle­kedő metrópótló buszokról a 3-as metró­ra a Ferenciek terén lehet majd átszállni. A közlemény figyelmeztet arra: a las­súbb felszíni közlekedés miatt hosszabb utazási idővel kell számolniuk az uta­soknak. BT HUNGARY KFT. A BT Hungary Kft., 100% svéd tulajdonú, targoncaértékesítéssel foglalkozó vállalat keres SZÁMÍTÓGÉPES ÉS KOMMUNIKÁCIÓS rendszerfelállítással és -fenntartással foglalkozó szakembert. Alapkövetelmények: • jó angolnyelv-tudás, • problémák felismerése és megoldása a rendelkezésre álló eszközökkel, • munka önálló megszervezése, • üzleti élet ismerete. Angol vezetőség által megadott követelmények: • 5 years of experience in IT, • 3 years Windows NT or 2000 system administration, • 3 years Database administration, including “script” and “queries” writing, preferably Microsoft SQL7, • 3 years experience supporting Office97, • Experienced in MS Access97. Kérjük, pályázatukat SZENTMÁRTONY TIBOR ügyvezető igazgató részére, az alábbi címre juttassák el: BT HUNGARY Kft., 1116 Budapest, Építész u. 28.

Next