Népszabadság - Pest Vidék melléklet, 2001. november
2001-11-05
NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2001. NOVEMBER 5., HÉTFŐ 31 Csak a felszínen épül a 4-es metró Felújítják a Bartók Béla utat, átalakul a Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér Tavasszal várhatóan elkezdődnek a 4-es metróhoz kapcsolódó felszíni rendezési munkák. A főváros átépíti a Bartók Béla utat, megújul a Móricz Zsigmond és Szent Gellért tér. A tizenhárommilliárd forintos költségű munkával a tervek szerint 2003-ban végeznek. A pesti oldalon viszont egyelőre nem törénik semmi, mert a környezetvédelmi hatóság semmilyen munkához nem járult hozzá. Várhatóan már jövő tavasszal nekilát a főváros a 4-es metróhoz kapcsolódó felszíni munkálatokhoz, vagyis a Bartók Béla út, a Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér átépítéséhez. A tizenhárommilliárd forint költségű beruházás elindításáról november végén határoz a Fővárosi Közgyűlés - tájékoztatta lapunkat Gulyás László, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője. A tervek szerint a Bartók Béla út faltól falig megújul a Tétényi útig. 2002 végéig eltávolítják a kockaköveket, kicserélik a villamosvágányokat is. Buszsávot azonban a környezetvédő szervezetek kérése ellenére sem alakítanak ki, mert a közlekedési szakemberek szerint jelenleg semmi sem indokolja. A metró megépítése után azonban a villamossínekre terelik a 7-es buszokat. Szintén jövőre indul a Szent Gellért tér átalakítása, melynek során egy-két helyen megváltozik a forgalmi rend, a Műegyetem előtt pedig nagy zöldterületet létesítenek. A Gellért Szálló előtti parkoló formája is változik, de ott a forgalmi rend változatlan marad. A Bocskai út és a belső Fehérvári út 2003-ban kerül sorra. A legutóbb 1957-ben kövezett Móricz Zsigmond körtér is teljesen átalakul, nagyobbak lesznek a gyalogosfelületek, s megszűnik a 47-es villamos körforgalma. A tér közepén lévő építmény sorsa azonban még bizonytalan. Két aluljáró is épül, az egyik a Móricz Zsigmond körtéren, a másik a Fehérvári út—Bocskai út találkozásában. Mindkét helyen megmarad viszont a felszíni átkelés lehetősége is. A gyalogos-átkelőhelyeken lesüllyesztik majd a járdaszegélyeket, hogy a mozgáskorlátozottak könnyebben közlekedhessenek. Pesten, pontosabban a Baross téren egyelőre nem indul meg a munka, mert a környezetvédelmi hatóság mostanáig sem a metró építéséhez, sem pedig a felszíni rendezési munkákhoz nem járult hozzá. Vajda Pál, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a tervezett metróhoz kapcsolódó felszíni munkákat minél előbb meg kell kezdeni. A 4-es földalattivonal által érintett Bartók Béla út felújítása évek óta terítéken van, a kivitelezést már nem szabad tovább halogatni. De közlekedési szempontból nem sokkal jobb a helyzet a külső Bartók Béla úton, a Fehérvári úton, a Gellért téren vagy a Móricz Zsigmond körtéren sem. A munkákat azonban csak érvényes engedélyezési okirat birtokában lehet megkezdeni. Vajda szerint jó esély van az engedélyek megszerzésére, de egyelőre nem tudni, mikor jut a főváros az okmányok birtokába. Ha még ebben a hónapban zöld utat kap az illetékes hatóságoktól a felszíni rendezést tartalmazó beruházás, a november végi közgyűlés dönthet a munka megkezdéséről és ütemezéséről. Vajda szerint a fővárosi közlekedés közel áll az ellehetetlenüléshez, ezért hiba politikai síkra terelni a fejlesztéseket. Márpedig az, hogy a kormány ellenzi a 4-es metró építését, nem más, mint politika. Mással nem magyarázható ugyanis — mondta —, hogy miközben azt állítják, nincs pénz újabb metróra, hamarosan csaknem háromszázmilliárd forint pluszpénzt osztanak szét különféle, nem tervezett célokra. A jelenlegi kormány ráadásul olimpiát akar, ez azonban metró nélkül elképzelhetetlen — szögezte le a főpolgármester-helyettes. N. H. E.-V. M. P. A Móricz Zsigmond körtér látványterve az átépítés után Budakalászi körforgalom: egyelőre dugó és balesetveszély Dugók és balesetveszélyes szituációk jellemzik a 11-es főútvonalon a budakalászi bevásárlóközpontoknál az új csomópontot az alaposan megváltozott forgalmi rend miatt. A közútkezelő illetékese elismeri, idő kell ahhoz, hogy az autósok megszokják a bonyolult kereszteződést, de azután a korábbinál gyorsabb lesz az átjutás. Várhatóan 2005-ig elkészül a csomópont felett ívelő felüljáró, így a tizenegyes úton zavartalanul lehet majd közlekedni. Hetek óta torlódások és balesetveszélyes szituációk jellemzik a 11-es főútvonalon a budakalászi bevásárlóközpontoknál kialakított új csomópontot. A hagyományos jelzőlámpás kereszteződést ugyanis körforgalommal helyettesítették, alaposan megváltozott tehát a forgalmi rend, ami autósok tízezeit érinti. Nemcsak a Szentendre és a Duna-kanyar fele vagy onnan Budapestre közlekedőknek kell a korábbinál sokkal jobban figyelniük, hanem a budakalászi Cora áruházba igyekvő napi több ezer vásárló sem vezethet a megszokások alapján. A csomópont kiépítése után komoly különbség alakult ki a tizenegyes út két iránya között. A főváros felől érkezők könnyebb helyzetben vannak, Szentendre felé továbbra is két sávon, zavartalanul autózhatnak, a bevásárlóközpontokba pedig az új körforgalmon át juthatnak. A Szentendre felől érkezőknek azonban résen kell lenniük, melyik sávot választják, és figyelniük kell, kinek jár elsőbbség. A 11 -es út főváros felé vezető két sávjából egy lehajtó ágazik az áruház felé, két sáv pedig a körforgalomba torkollik, ahol elsőbbséget kell adni a bent — elsősorban az áruházak felé — hajtóknak. Balesetveszéllyel fenyeget azonban, hogy a Szentendre felől érkezők két sávon juthatnak a körforgalomba, de onnan szabályosan, kockázat nélkül csak a körforgalom külső sávjából folytathatják útjukat a főváros felé. Vagyis a körforgalomban gyakorlatilag egysávosra szűkül a 11-es főút. Az erre közlekedők nehezményezik azt is, hogy a jelenlegi rend kizárólag azoknak kedvez, akik az áruházakba igyekeznek, a Szentendre felől a fővárosba tartó forgalmat megakasztja az új kereszteződés. A csomópont építését felügyelő, majd azt üzemeltető Pest Megyei Közútkezelő Állami Kht. szóvivője, Pásztor Zoltán lapunk érdeklődésére elmondta, hogy a drasztikus változtatásokra azért volt szükség, mert az áruházak óriási látogatottsága okozta nagy forgalommal már nem birkózott meg az eredeti lámpás csomópont. Szombatonként a békásmegyeri lakótelepig állt a sor a 11-es főúton, mert annyian igyekeztek a bevásárlóközpontokba. A szóvivő elmondta, hogy a beruházást a Cora áruház finanszírozta, mert korábban szerződésben vállalta, hogy új kereszteződést építtet, ha a régi áteresztőképessége már nem megfelelő. A szóvivő elismerte, hogy a csomópont szokatlanul bonyolult felépítésű, ugyanakkor állította: ha az autósok megismerik és megszokják a jelenlegi rendet, sokkal gyorsabban átjuthatnak a korábbinál jóval nagyobb áteresztőképességű kereszteződésen. Szerinte azért is javul majd a helyzet, mert még jelenleg is forgalomkorlátozások lassítják az előrejutást, mivel az eredetileg kitűzött határidőre nem sikerült befejezni a munkákat. Várhatóan november végén készül el a csomópont. Pásztor Zoltán kitért arra is, hogy a jelenlegi forgalmi rend tulajdonképpen ideiglenes, a tervek szerint ugyanis a beruházás második ütemeként, várhatóan 2005-ig megépül a körforgalom felett átívelő felüljáró, így a 11-es főút forgalmát már nem fogja lassítani a csomópont. Addigra egyébként a jelenlegi elképzelések szerint elkészülhet az M0- ás autóút északi szektorának részeként az új Duna-híd, amelynek gyakorlatilag budai hídfője lesz a jelenlegi kereszteződés. Boda András FORGALMI REND A 11-ES ÚT BUDAKALÁSZI CSOMÓPONTJÁBAN BUDAPEST // # (Hl \ ' ' . ' . / *‚ l Hl ;t f '~ fi * ’ \\ 0 SZENTENDRE NÉPSZABADSÁG-grafika Szezonzárás a gombavizsgálóban Volt, aki több kiló galócát szedett egy kiránduláson Folytatás a 29. oldalról Becslések szerint a fővárosban rendszeresen, hobbiból, másfél ezren gombásznak, de egyre többeknek a napi egyszeri étkezést jelenti a gomba. A szakértő tapasztalatai szerint ők nem sok gondot fordítanak a szedésre, szállításra, tárolásra, ezért gyakran törődött, begyulladt, férgektől hemzsegő, nejlonzacskónyi adagot borítanak az ellenőrző asztalra. Más esetben az egész a szemétbe kerül, de a gyakorlott szakértők tudják, ezeket az embereket az aznapi meleg ételüktől fosztanák meg ezzel. Inkább aprólékosan átvizsgálják, különválogatják a még ehetőket a teljesen élvezhetetlen, egészségre ártalmasaktól. Az ellenőrzés azonban mindig nagyon aprólékos munka, szinte minden darabot kézbe kell venni. Legalábbis, ha éjjel nyugodtan akar aludni a hivatásos gombavizsgáló — véli a szakértő. Nem számít, ha kígyózik a sor az ablak előtt, ha záróra közeledik vagy ha több, kis teherautónyi mennyiség vár átvizsgálásra. Tavasszal, kora nyáron vagy ősszel néha naponta több száz kilónyi termést kell átbogarászni. Az idei rekord két nap alatt másfél tonnányi bemutatott mennyiség volt, egyedül a Bosnyák téri helyszínen. Ilyenkor több a gyilkos fajta is az ehetők között, gyakran egy kuncsaft többkilónyit gyűjt be belőlük. A rekord napján Novák összesen nyolc-tíz kiló gyilkos galócát szűrt ki. Ekkora mennyiséggel a főváros lakosainak egyötödét meg lehetne mérgezni. A nagy rohamban némi felüdülést jelent a szakértőnek, ha a Magyarországon ismert csaknem két és fél ezer gombafaj egyik ritka példányát tarthatja a kezében. Így látott Novák Ferenc életében először, alig egy hónapja, valódi császárgalócát. Egy hete viszont egy még beazonosítatlan faj példányát tette elé egy büszke kiránduló. Kénytelen volt lemondani zsákmányáról, az ismeretlen, a szakkönyvek segítségével sem azonosítható fajtákat kötelező elvenni tulajdonosaiktól. Németh H. Erzsébet Szökevény lovak Lovak szöktek ki a Fővárosi Nagycirkuszból szombaton, az állatokat rövid időn belül visszaterelték tartási helyükre. A Budapesti Rendőr-főkapitányság sajtóügyeletese az MTI-nek elmondta: a cirkuszból egyelőre tisztázatlan körülmények között szabadult ki a hat ló. Az állatok közül kettőt hamar befogtak a cirkuszhoz közel, a Hungária körút és a Semsey út sarkán, a másik négyet pedig szintén rövid időn belül megtalálták egykét kilométerrel odébb, a Hungária körút és a Hős utca kereszteződésében. Gázolt a villamos Elgázolt egy idős nőt tegnap délelőtt a 28-as villamos a Kozma utcánál, az új köztemető előtt. A súlyos sérülést szenvedett áldozatról a tűzoltók emelték le a szerelvényt. A baleset miatt az Akna utcáig közlekedtek a villamosok, onnan a temető felé tartó buszok szállították az utasokat - tudtuk meg a BKV fődiszpécseri szolgálatán. A szerencsétlenség körülményeit a BRFK közlekedésrendészeti főosztálya bevonásával vizsgálják. A most végetért idei szezonban a fővárosban a korábbi évekhez képest több, összesen csaknem száz beteget szállítottak gombamérgezés gyanújával kórházba. Bár a mérgezéses esetek egy része igen súlyos volt, a gyilkos galócák ezúttal nem követeltek halálos áldozatot. A kórházban kezelt betegek között akadt több olyan is, aki egyébként ehető, de helytelenül tárolt, romlott, férges gombától lett rosszul. Had és erő Este, Déli pályaudvar. A buszmegállóban hirtelen felduzzad a várakozók száma. Befutott egy vonat. Fiatal, erős legények verődnek össze. Amerre mozognak, pálinka és sör szaga terjeng közöttük. A békésebb várakozók igyekeznek távolabb húzódni tőlük. A törzsutasok némelyike már jól ismeri az arcokat, hiszen hétvégeken rendszeresen feltűnnek ugyanebben az időpontban. Pattognak a káromkodások, a nagyképű, humornak szánt időtlenségek. Egyik másik csomagból előkerül a félig kiszlopált üveg. Egy elhanyagolt testi bűze terjeng. Sűrűn fröcscsennek az aszfalton a sercintések. Befut a busz. A máskor ülőhelyekért tolakodó emberek most kísérletet sem tesznek a rohamra. Megadóan adnak utat az erőszakos, hangos fiataloknak. A busz közönsége két táborra oszlik. Az egyikbe tartozik a félénk többség, a maguk elé, vagy az ablakon kibámuló emberek, akik a megszokottnál szorosabban húzzák magukhoz a csomagjaikat. Ők hallgatagok. Még a máskor fecsegő szerelmes párok is riadtan néznek egymásra. Tekintetükkel is védik társukat. A másik csoport a hőzöngő kisebbség. A káromkodások még hangosabbak. A cigaretták természetesen a buszon is égnek, füstölnek, és újabb körre indul a pálinkás üveg. Az anyád és a ló, és annak tartozékai a leggyakrabban hallható szavak. A nagyhangú had brutális erőt sugároz. Megpróbálják letépni a jegykezelő szerkezetet, belerúgnak a csuklós busz harmonikájába, belekapaszkodnak a bezáruló ajtóba, tornamutatványokkal szórakoztatják magukat a fém, kapaszkodó rudakon lógva. Itt is fröccsen a sercintés így megy a busz az éjszakában. Zajlik az utazó előadás, ahol a szereplők szórakoznak, a közönség pedig reménykedve várja a végét. És ez is eljön. A Petőfi laktanya előtt szedelőzködik a társaság. Süket csönd marad mögöttük, amikor ordibálva, egymást csapkodva leszállnak a buszról. Ekkor mer megszólalni az egyik utas: ezek a Köztársasági Őrezred katonái. Az elit alakulat. Nem velük kellene kezdeni a haderőreformot? Szendrei Lőrinc Metró helyett busz Pályafelújítás miatt a 2-es metró vonalán az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között november 10-én szombaton és 11-én vasárnap egész nap autóbuszok közlekednek - tájékoztatta a BKV kommunikációs osztálya az MTI-t. A közlemény szerint az Örs vezér tere és a Moszkva tér között közlekedő metrópótló autóbuszok a Batthyány téri, a Kossuth téri és a Deák Ferenc téri megállóhelyeket nem érintik. Ezeket az állomásokat az Astoriánál történő átszállással a Moszkva tér és az Astoria között közlekedő busszal lehet megközelíteni. Az Örs vezér tere és a Moszkva tér között közlekedő metrópótló buszokról a 3-as metróra a Ferenciek terén lehet majd átszállni. A közlemény figyelmeztet arra: a lassúbb felszíni közlekedés miatt hosszabb utazási idővel kell számolniuk az utasoknak. BT HUNGARY KFT. A BT Hungary Kft., 100% svéd tulajdonú, targoncaértékesítéssel foglalkozó vállalat keres SZÁMÍTÓGÉPES ÉS KOMMUNIKÁCIÓS rendszerfelállítással és -fenntartással foglalkozó szakembert. Alapkövetelmények: • jó angolnyelv-tudás, • problémák felismerése és megoldása a rendelkezésre álló eszközökkel, • munka önálló megszervezése, • üzleti élet ismerete. Angol vezetőség által megadott követelmények: • 5 years of experience in IT, • 3 years Windows NT or 2000 system administration, • 3 years Database administration, including “script” and “queries” writing, preferably Microsoft SQL7, • 3 years experience supporting Office97, • Experienced in MS Access97. Kérjük, pályázatukat SZENTMÁRTONY TIBOR ügyvezető igazgató részére, az alábbi címre juttassák el: BT HUNGARY Kft., 1116 Budapest, Építész u. 28.