Szabad Nép, 1946. december (4. évfolyam, 273-296. szám)
1946-12-25 / 293. szám
SZERDA, TOBB DECEMBER 25 SZABAD NÉP Utazás az OPERA körül 10 PERC ALATT TÓTH ALADÁR: az alapokon kellkezdeni az építkezést Az Operaház ..nagyérdemű közönsége*, amikor letelepszik kényelmes bársonyülésébe élvezni kedvenceinek énekét, elmerülni a dallamok szépségében, alig gondol arra a heteken, hónapokon át folyó rendszeres munkára, amely megelőzi egy-egy dalmű előadását. A színpad világából legfeljebb a -„kulisszatitkok“, az öltözők pletykái, a művésznők évszámai érdeklik. Pedig ennek az esténként oly pompázatosan csillogó mesevilágnak vannak szürke nappalai is, amelyek ott peregnek a háziszínpadon, a kórteremben, a balettiskolában, a korrepetitorok, karmesterek szobáiban, a műtermekben, a műhelyekben s az igazgatósági irodákban, reggeltől késő éjszakáig tartó robotban. Nézzünk hát körül ebben a szüntelen munkában eltelő színpad mögötti életben, ahol nap mint nap folyik a verseny a művészi szépért, a tökéletes előadásért, a sikerért. A nap minden szakában lüktet a munka az Operaház mintegy 600 személyt foglalkoztató nagyüzemében. A műszakiak előadás után még lebontják Memphis falait, vagy Peking városáét (aszerint, hogy éppen mit játszottak) s reggel ők az elsőt, hogy előkészítsék az aznapi előadás építményeit. Korán indul az irodákban is a munka s 9-kor már a próbaszobák körül is különös hangzavar fogadja az emeleti folyosókra betévedt idegent. Emilia „Cosi fan tutte“ négyesét zengik, amonnan a Grál-elbeszélés hallatszik, a harmadik szobából a „Bajazzók“ prológuséinak dallama árad. A kórteremben a férfikar a Lohengring zord kórusait fújja, a háziszínpadon a zenekar Ferencsik vezényletével az utolsó tisztogatásokat végzi a „Petruska“ színes szövetén. Mindezt percnyi pontossággal előírja: a bejárat alatti hirdetőtábla. Délelőtt, délután próba, este pedig előadás. Állandó megfeszített szellemi és fizikai koncentrációt kívánó munka, mégis nincs, hatalmas épületben senki, ciki ne örömest venne részt benne. Aki egyszer belekóstolt (karmester épp úgy, mint a valamennyi szerepet kívülről dúdoló díszletmunkás), többé már nem szabadul a zenének és színpadnak ettől a bűvös mákonyától. Operai igazgatónak lenni mindig díszes pozíciót, ugyanakkor sok gondot jelentett. A díszt általában könnyen viselték a direktorok, a gondot már nem mindegyikük. Volt a múltban igazgató, aki szívesebben üldögélt törzskávéházának törzsasztalánál, mint a hivatali szobájában s volt olyan is, aki a bőkezű sajtófogadások rendezésében látta legfőbb feladatát. Az igazi vezetés hiánya bizony nyomokat hagyott az együttesben. Tóth Aladár igazgató személye, művészi eszményei viszont a legjobb biztosíték, hogy legelső dalszínházunk rövidesen ismét régi vértezetében mutatkozhassék meg. (Számunkra nem közömbös az a világos állásfoglalás sem, amellyel mindjárt hivatalba lépésekor meghatározta az Operaház igazi hivatását. „Az lesz az igazi gyönyörűségem, ha frakkok és szmokingok helyett sok-sok munkásruhát látok majd a nézőtéren“ — mondotta bemutatkozó beszédében. Ritka munkabírással irányítja a munkát. Mindenütt ott van, ahol egy-egy találó gondolattal kell rávilágítani az éppen felvetődő kérdésre, ahol tanácsra van szükség. Szüntelenül tárgyal, ügyes-bajos dolgokat intéz, jót-fut a hivatalos fórumoknál, kezében tartja az egész apparátust. E sorok írója három napon át kísérletezett, míg bejutott hozzá. Bocsánatkéréssel fogad: — Ne haragudj, látod mostanig külügyminiszteri urakkal tárgyaltam, most meg próbaéneklőket kell meghallgatnom.— Megállapodunk: félóra múlva a nézőtéren találkozunk, a Petrupka első előadásszerű teljes próbáján. Lenn a bedíszletezett nagyszínpadon zongoraszó mellett a tánckar gyakorol. A főszereplők „bemelegítő“ mozdulatokkal memorizálják a táncok*!... Közben folyik p. világítás rögzítése... Olykor hangszóró csendül a színpadon: „kékkel utánamenni Petruskának". ..a sárgát kissé jobbra“ .. .. — Fülöp Zoltán díszlettervező a nézőtéren levő rendező®sztal mikrofonján adja ki utasításait. Próba után Tóth Aladár elmondja észrevételeit a Petruska vezérkarának, majd leülünk a büffé egyik sarkában, mert mint mondja: ha felmegyünk az irodába megrohanják s a beszélgetésből megint nem lesz semmi. Elgondolásairól, a játékrendről, nehézségekről, tervekről esik szó. — Reinitz Béla mesélte egyszer. — Kezdi, — hogy a fiatal Kodály sokszor hangoztatta"- nálunk az a legnagyobb baj, hogy mindent felületesen csinálnak. Ezért arra tette fel az életét, hogy mindent az adásijánál kezd építeni. — Kodálynak ezt az elvét szeretné keresztülvinni az Operaháznál. Az ilyen munka az énekkarnál, a zenekarnál kezdődik. Ezen a téren a két együttes igazán heroikus teljesítményt végzett. Ugyanígy tervszerű munkával ki kell alakítani a balettkarban a klaszszikus hagyományok ápolása mellett, a népi alapokból továbbfejlesztett sajátos magyar táncstílust. Újításként bevezette a zenekar vonós- és fúvóskari különpróbáit. Minden tárgyilagos hallgató megállapíthatja majd, hogy ennek hangzásbeli hatása máris mutatkozik. A szólisták arányos foglalkoztatása, másrészt pedig a műsorelnd zavartalanságának bztosítása érdekében minden darabot két szereposztásban játszat. Ezt különösen a fiatal tagok szempontjából tartja fontosnak. Nagy gondja a színház nagyon szerény anyagi kerete. A korábban felraktározott anyagokat tavaly majdnem teljesen felhasználták és így sajnos, csak nagyon kevés előadás jelenhet meg új köntösben. A műsordarabokat sorra á tisztogatják és az egyes bérletekben lehetőleg egymásutánban hozzák színre, hogy ezzel is egyre jobb teljesítményt biztosítsanak. — Egyes lapok Puccini-ellenességgel vádolnak — mondom. Mosolyogva felel: — Nincs olyan bolond operaigazgató, akiről feltételezhető, hogy a modern idők legvérbelibb operaszerzőjét kitiltani szándékoznék a színházából. Egyébként is, ezidőszerint éppen öt Puccini dalmű szerepel a műsorunkon. Tervek? Britten: „Péter, a Jász“ bemutatója, magyar balettes idosságok, a Boris Godunov, Varázsfuvola, Siegfried teljes felújítása, Bruno Walter, Fádleni és Doráti vezénylése, Swanholm februári vendégjátéka. Felvetődött az együttes párisi vendégszereplésének terve. Erre csak akkor kerülhet sor, ha a legtisztább művészettel állhatunk ki a francia közönség elé. Az utánpótlás? Sok tehetség van közöttük, különösen a tenoranyag biztató. Sajnos, idén már nem tudja megvalósítani szándékát, de jövőre olasz énekmestert szerződteti a fiatalok képzésére. Közben már valóságos udvar vesz körül, valamennyien az igazgatót várják. Be kell, hogy fejezzük a beszélgetést . . . Lózsy János Metro :Qordujini, slayer hatalmas, zenés filmje Mickey ROONEY Judy GHRLAND ragyogó vígjátéka Tavasz a Srontwayn Csütörtök este 128-tól: MÁTÓL: Forum Décsi ...........................* Budapesti Kisipariészvénytársaság Budapest, Vili, Vasuta 2 d Tel. 136-352 Girószámla a Magyar Nemzeti Banknál P. K. és TE BE tagja Székesfőváros altruista alapítású pénzintézete. A kisemberek bankja Előnyös kamatozásra elfogad takarék- és folyószámlabetéteket Kisipari hitelek Termelési hitelek — Váltóleszámítolás Kezességi (garancia) levelek Kisemberek bankügyleteinek lebonyolítása MOLNÁRNÁL nagy választékban kaphatók fizetési kedvezménnyel irodai és táskaírógépek kézi és elektromos számológépek . . . törpeszupertől Rádiókcsúcsszuperig 6 havi részletre is, 6 hónapos garanciával. Használt rádiókban nagy választék. Az összes typusú táskagramofonok »Durium« és »Odeon« hanglemezújdonságok fliótt- és sütótelepek, zseblámpaelemek állandóan raktáron Villamossági cikkek nagy választékban Vidékre utánvéttel szállítunk Budapest XI. Bartók Béla út 41 (volt Horthy Miklós-út) Telefon: 258-214 -----------------------------------/ Tőzsdelovag Bemutató a Pesti Színházban Balzac egy évszázaddal ezelőtt Fezér címen darabot írt a pénz őrülete ellen. A színmű teljességgel hasznavehetetlen. Színpadszerűtlensége miatt egyáltalán nem került előadásra. Kolozsvári Grandpierre Emil a Balzac-ötlet nyomán most megírta a pénz komédiáját. A három felvonáson át szüntelen azt hallani: pénz, árfolyam, áremelkedés és ársüllyedés, vétel és eladás, érdekházasság és csőd. A szerző félreismerhetetlenül hangsúlyozza: A száz év előtti környezet és helyszán csak alkalom, hogy a szatíra görbe tükrében a mai polgári társadalom torz arcát láttassa, azét a rétegét, amely egyre mélyebbre és egyre menthetetlenebbül zuhan a megsemmisülésbe. Időszerű, hatásos és minőségi írás, s jóllehet, szerzőjének első színműve, máris színpadi sérűi gondolkodásról tanúskodik. Kár, hogy az előadás kissé eltalálja az író szándékát. Ebben vészes az a sietség, amellyel a Napsütés teljes kudarca miatt, tíz nap alatt a közönség elé hozták a darabot, másfelől pedig maga az együttes jellegtelensége. A vendég Lehotay Árpád játssza az eszközeiben nem válogatós, mindenre elszánt tőzsdész. Vannak kiemelkedően jó mozzanatai, de egészében hiányzik az igazi íz és fűszer az alakításából. Zavartalanul egységes formát talán csak Somló István mutat, meg Ruttkay Éva, Gáti József és Juszt Gyula. Hamis figurájával kirí Bakó Márta, harsogásával pedig Keleti, a színlap többi szereplője Sivó Mária, Bárdi, Rámonyi, Zátony, Polosay, Farkas Erzsébet és Marsovszky Lívia. Egri István rendezése általában jó ütemet diktál. Neogrády Miklós interiőrjei egyre inkább elmerülnek a megszokottság unalmában. CS. J.) Sándor Erzsébet te dr. Székel.* János 1041. december 14-én hónapáról keltődévi, nyiind a külön élesítés helyzett.)_________ I dr. Somogyi Géza fogorvos újból rendel Budiafrs'fcen. VI., Ixascella utca (16. Telefon: 125—100.________________________________ Rezgőnyi gyermekfénykép a szülök öröme. Telefon: IV., Kálvin-tér 5. és IV., Váci-utca 11/b. IRODABÚTORT is KOCSIS JÁNOSTÓL vegyen, V. Nádor-utca 20. Telefon 127-182 O It Hova! Színház Fantomja.’ A nagy siker jegyében zajlott le a ROYAL REVÜ VARIETÉ karácsonyi műsorának bemutatója. Honthy Hanna a műsor primadonnája játszik és énekel egy kis operettben Sorthy Györggyel. Salamon Béla két remek bohózatban lép fel és sok mókájával tapsra ingerelte a közönséget. Sokat nevettek Halmay Imrén, aki „A Royal Színház fantomja” című több képből álló bohózatban szerepel. Rácz Vali érdekes magánszámai, Misoga, Tihanyi Magda, Kőrössy Zoltán, Darvas Marika, Szánthó Klári és Marietta tetszettek legjobban a műsorból, amelyben néhány igazán kitűnő artistaszámot is láttunk. A műsort Lóránton Vilmos rendezte. Bernard László és Friedmann Magda jegyesek. (Minden külön értesítés helyett.) Kártológépek, szemfelszedőgépek, síkkötőgépek, gumipolyítógépek megérkeztek. KELEN Czeáky utca tizennégy, 5—11-ig, délután 4—6-ig. Telefon: 128—216. Gépi kőtőrők utánvéttel is! Ferencsik János bécsi szereplése A nagymúlttú bécsi zeneegyesület, a Gesellschaft der Musikfreunde meghívására Ferencsik János két flharmóniai hangversenyt vezényelt a Konzerthausban. Nagy sikere nyomán újabb vendégszereplésre kapott meghívást. Operaházunk kitűnő karmestere bécsi útjáról a következőket mondotta a Szabad Népnek:— Február közepén három ízben vezényelek a bécsi filharmóniai zenekar élén és a tervek szerint dirigálok a három színházban játszó (Volksoper, Thea’er an der Wien, Redout,nsaal) Operában ts. A vlághírű bécsi filharmóniai együttessel együtt dolgozni mindig rendkívüli élményem. Ezzel korántsem akarom azt mondani, hogy nem vagyok nagyon elégedett az itthoni operaházi zenekarral. Az egészséges szélekető és az elegendő próbaszám — hála Tóth Aladár igazgató elgondolásainak — rövid idő alatt, olyan együttest eredményezett, amellyel igazam nagy öröm együtt muskázni. A zenekar minden tagját olyan igazi lelkesedés, becsvágy és őszinte odaadás fűti, amelyről nem lhet elfogó esmeréesel szólni. Nem látom távolinak azt az időt, amikor a bit-fa,pesta filharmóniai zenekar ismét méltó lesz régi megbecsült múltjához. m * Az MKP rendezésében a Tudományos és Művészeti Vitaelőadások pedagógiai tagozatán december 28-án szombaton délután 4-kor Alexits György: A demokratikus köznevelés feladatai címmeel tart előadást. Belépés szabad és díjtalan. 13