Szabad Nép, 1947. május (5. évfolyam, 98-121. szám)

1947-05-01 / 98. szám

t­er­VGA­zdálkodást A NÉP ÉRDEKÉBEN! Ú­j szintnél, új baggal gazdago­dott tavaly óta május elsejé­nek ünnepe. Új gondolat hevíti az ünneplőket. Magyarország dolgozói kószálnak a hároméves tervre. Mit rem­élnek, mit várnak a dol­gozók a hároméves terv me­gvalósí­tásától? Azt, ami számuk­ra szabad­s­ságuk­­ után a legfontosabb: a há­borús sebek begyógyulását, gazda­ságunk felvttéi százát és ezzel saját sorsuk jobbrafordítását, életszínvo­­naluk gyors és erőteljes emelkedését. Ez lelkíszíti a tömegeket, ez adja meg számukra és az ország szá­mára a terv értelmét és jelentőségét. A termelés emelkedésére volt már nálunk példa a gazdasági élet vi­szonylagos virágzásának rövidebb, hosszabb korszakaiban. De a terme­lés ilyenkor mindig azért emelke­dett, mert a tőkések nagyobb keres­letet, emelkedő, forgalmat és növek­vő hasznot várta­k. A termelés ki­terjesztésének mozgató rugója a nagyobb haszon utáni vágy volt. A dolgozók jóléte vagy nem em­elk­e­­dett, vagy csak­ sokkal kisebb mér­tékben, mint a termelés. Most azon­ban arról van szó, hogy a bérek és fizetések vásárlóerejének növekedése lépést tartson a termelés emelkedés­­ével. ... ., Tervünknek éppen ez a célja vál­totta ki a Kisgazdapárt részéről kezdettől fogva a legtöbb ellentmon­dást. A Magyar Nemzet múlt vasár­napi vezércikke visszatér a kér­désre Míg a munkáspártok egyez­tetett terve szerint három év alatt az életszínvonal 80%-kal emelkedik, a Magyar Nemzet azt állítja, hogy az emelkedés csak kerek 40% lehet. Ez még akkor sem lenne igaz, ha helytálló volna a lap állítása, hogy a tervben szereplő kölcsönön és rendkívüli adókon felül már semmit sem le­het elvenni a vagyonosoktól a dolgozók érdekében. Csakhogy ez az állítás sem helytálló. Meg lehet és meg kell változtatni töltés és mun­kás viszonylagos részesedését a munka eredményében, természetesen a munkás javára. Kárpótlást — ha ugyan egyáltalán szükség van kár­pótlásra — talál majd a tőkés a nagyobb forgalomban, a vállalat jobb kihasználásával és racionalizá­lásával kapcsolatos megtakarítások­ban. E­z az a része a tervnek, ahol a dolgozók nem engedhetnek. Két évvel ezelőtt kezdődött befolyá­suk a gazdasági élet főbb kérdései­nek, köztük a termelésnek irányítá­sára. Befolyásukat most arra fog­ják felhasználni, hogy a maguk szá­ Mára­ gyümölcsöztessék a termelés emelését. Ezért akarják kiküszö­bölni az anyagi értékeknek és a munkaerőnek azt a pocsékolását. friss: Friss István - azokat a zavarokat, válságokat, me­­l­­yek mód a gazdasági élet tervszer­ű k­ztonságából fakadnak. Mind­e­hhez­z nem kell ördöngösség. Csak számba kell venni a dologi és személyi lehe­­­­tőségeket, a rendelkezésre álló ter­­­­melési erőket és észszerűen, a nép érdekének megfelelően elosztani és felhasználni. Ez term­­szetesen azt is jelenti,­­ hogy a tervnek a gazdasági élet egészére, minden ágára ki kell ter­jednie. Nem beszélhetünk ilye­n érte­lemben vett tervről, ha a tervezés csak az ipar egyik vagy másik ágát, a mezőgazdaságnak ezt vagy­ azt a részét öleli fel. A munkaerőnek és a termelés egyéb feltételeinek helyes elosztása és felhasználása csak úgy képzelhető el, ha számba veszünk minden igényt és szükségletet. Ha a Magyar Nemzet már említett cikke arra hivatkozik, hogy a Kisgazda­­párt a hároméves terv gondolatának felvetődésétől kezdve „a gazd­álkod­ótig tervszerűsítésének eszméje’ mellé állt ás egyes politikusai nyil­vánosan is követelték a „tervszerű­­­sítést”, ezzel — mint az előzőkből következik —, még egyáltalán nem bizonyítja, hogy azt akarja, amit a munkáspártok: tervgazdálkodást. Magától értetődik az is, hogy nem tekinthető a mi értelmünkben vett tervnek az, amely csak reménysé­­gekre épít. A Magyar Nemzet azt írja, hogy a terveket két szigorúan elhatárolt csoportra kell osztani a szerint, hogy a ,,bizonyosság”, vagy a „reménység” területén mozognak A tervgazdálkodás alapjául szolgáló nemzetgazdasági tervnek tényekre, reális adottságokra kell építeni. Nem reménységeket kell tartalmaz­nia, hanem munkaprogramot arra nézve, hogy ezeknek az adottságok­nál­ az alapján mit kell csinálni. I­gaz, hogy a tervnek külföldi nyersanyagok, gépek és egyéb áruk behozatalát is far­kall öszípje, mert ezekre a magyar munkasírgaz­­daságnak szüksége van. Fel kell ölelnie magyar áruk kivitelét is, mert általában ezekkel fizetjük meg a külföldi behozatalt. A tervnek te­hát külkereskedelmi tervet is kell tartalmaznia. Az is igaz, hogy sem a külföldi áruk árát, san azt, hogy mennyiért tudjuk áruinkat ma kül­földön eladni, rom­a mi tervünk szabja meg. Mindez azonban nem jelenti, hogy a külkereskedelmi terv elkészítésénél el kell hagynunk a realitások talajét. A mai piaci hely­zetet, a behozható és ki­vihető áru­kat ismerjük. Nagyobb bizonytalan­ságot csak az teremt, hogy belát­ható időn belül számolnunk kell a külföldi tőkés országokban bekövet­kező válsággal. Ebből az következik, hogy külkereskedelmünk mennél nagyobb részét igyekeznünk kell a­rokkal az országokkal lebonyolít­­ani, melyek maguk is tervgazdál­­­­kodást folytatnak. Itt elsősorban a Szovjetuni­ó jön tekintetbe, azután Jugoszlávia, Les­­gyel­ország, esetleg Csehország és hamarosan Bulgária, Románia is. Ezekkel az országokkal hosszúlejáratú megállapodásokat köt­hetünk, tervünket össze­hangolhatjuk terveikkel, s így magunkra nézve , messzemenően kiküszöbölhetjük a bekövetkező válság hatását. Ha ezt megtesszük, akkor a világpiaci árak, a külföldi kínálat és kereslet változásai nem fogják hároméves tervünket lényegesen befolyásolni. Némi bizonytalanságot az­ időjárás és vele kapcsolatban a termésered­mények ingadozása is jelent. Senki sem állíthatja azonban, hogy a me­zőgazdaságban a termelő teljesen ki van szolgáltatva a természet kénye­­kedvének. Külön i(?gezen jó tormást az ember nem tud kedve szerint előva­rázsolni, de a kedvezőtlen időjárás hatását korlátok közé szoríthatja. Ha gondoskodik a föld alapos és szükség esetén rendkívül gyors meg­­munkálatáról, öntözéséről, akkor ár­víz, aszály vagy jégverés sem csök­kentheti a termést egy bizonyos ha­tár alá. Mindebből az következik, hogy a mezőgazdasági termelési tervbe nem szabad olyan számokat beállítani, amelyeket miatt rendkívül kedvező időjárás és különlegesen jó termés válthat valóra. De ha a terv normális átla­gtmrint-­­sem számol, akkor a valóság nem csúfolhatja meg. A­zt állítják, hogy a magán­gaz-­­­daság számára nem szabha­tunk meg sem termelési, sem beru­házási programot. Ezzel a felfogás­sal természetesen nem érthetünk egyet. Ahogy nem lehet nemzet­­gazdasági tervnek tekinteni az olyan tervet, amely csak egyés termelési ágakat ölel fel, vagy reménységekre épít, úgy nem terv a mi értelmünk, sem az a terv sem, amely nem nyúl bele a mezőgazdaságba, nyitva, fagyja, hogy a magángazdaság mit és mennyit termel, mennyi hasznot vág zsebre és ezt a hasznot mire fordítja. A termelési és a beruhá­zási tervnek érvényesnek kell lennie a gazdasági életnek nemcsak álla­mosított, hanem magánkézben levő részére is. Természetesen nem akar­juk a magántőkét a feltétlenül szük­séges mértéken túl korlátozni, biz­tosítani akarjuk számára a kezde­ményezés és vezetés lehetőségét a terven belü­l, de nem akarjuk meg­engedni, hogy a tervet elgáncsol­hassa. Hogyan lehet a magángazdaságot a terv szolgálatába állítani ? — kérdik egyesek csodálkozva.— Úgy, hogy a tervet törvénybe iktatjuk és végrehajtását az állam teljes súlyá­val és ha kell, erejével biztosítjuk. Ha törvényes rendelkezések nem gondoskodnak a terv végrehajtásá­ról, akkor a terv terv marad­­és nem válik valósággá. Ezért van szükség törvényre, mégpedig olyan törvény­re, amely szigorú megtorló intézke­déseket tartalmaz azok ellen, akik a terv végrehajtását szabotálják. Ugyanígy szükség van természete­sen egy olyan állami szervre is, mely a terv részleteit kidolgozza. Amíg ezek a részletek nincsenek kidolgozva addig a tervet nem lehet megvalósí­tani, vagy csak egyes részeit lehet megvalósítani, ha még oly reális alapon épült is az egész terv. Rész­lettervek nélkül agusztus 1-én az üzemek és közül­etek nagy része nem fog­ja tudni, mit lehet és mit kell csinálnia, hogy ne kerüljön összeüt­közésbe a tervvel. Mit lehet csinál­nia, anélkül, hogy túllépné a részére megszabott határt és mit kell csi­nálnia, hogy beilleszkedjék a terv egészébe és ne okozzon fennakadást a gazdasági élet valamely más pont­ján. M­indebből az is következik, hogy teljesen megokoltan sürget­tük a Kisgazdapártot, mert augusz­tus elsejéig még rengeteg tennivaló van. A szükséges rendszerek és tör­vény kidolgozására, a még előttünk álló szervezési és részletmunkákra három hónap a kevésnél is kevesebb Megfeszített munkára, minden perc kihasználására van szükség, hogy ez alatt az idő alatt elvégezzük a nagy feladatot. Már­pedig a feladat elvégzése szükséges ahhoz, hogy augusztus elsején a terv végrehaj­tása megindulhasson. Mit gondoljunk ezek után a Magyar Nemzetnek arról a kérdéséről, hogy ha az egyeztetés május elsejére elkészülne, „voltakép­pen ki és mire használná fel az augusztus elsejéig hátralevő három hónapot?” Aid ilyet kérdez, az vagy nem értette meg, hogy miről van szó, vagy nem akarja megérteni mert nem akarja magát a tervet sem. A Magyar Nemzet azzal ijesztgeti olvasóit, hogy ha a p üzletek kidol­gozását egy állami szervre bízzuk, a­z már-már gazdasági diktatúrát jelent. A diktatúra szónak ez a meg­­okd­atlan és ebben az összefüggés­­ben értelmetlen felvetése mi mást­­szolgálhat, minthogy bizalmatlansá­got keltsen a tervvel szemben, el­idegenítse tőle az olvasót. A mun­káspártok nem akarnak önkényt, de akarnak törvényt, amely a tőkés szabadságának a társadalom egésze érdekében korlátokat szab anélkül, hogy a tőkést kereseti lehetőségeitől megfosztaná. Olyan törvényt aka­runk, amely ,amilyen más szabad­ságot S'901 korlátoz. Olyan törvényt akarunk, amelyet a dolgozók milliós tömegei lelkesen fognak támogatni. Tervgazdálkodást akarunk a nép érdekében. CSÜTÖRTÖK, 19­17 MÁJUS 1 SZABAD KÓD A magyar bírúság önmagát megújító küzdelméről és e küzdelem nem csekély eredmé­nyeiről itt, az országon belül talán kevesebbet tudnak, mint külföl­dön. Valóban, az építő munka sohasem olyan hangos, mint a rombolás, a zavartkeltés, a nép­­ellenes provokáció. Ezért van, hogy ifjúságunknak arról a részé­ről, amelyik továbbra is a fasiszta idők nevelésének megf­elelően han­goskodik, a közvélemény ma még többet hall, mint a demo­kratikus országépítő ifjúságról. A tegnap megnyílt Ifjúsági Vásár fényes bizonyítéka, ifjúsá­gunk mekkora tömegében élnek máris cselekvően és harcosan a demokrácia eszméi. Húszezer fia­tal vett részt önkéntes roham­munkával a vásár előkészítésé­ben, főképp ifjúmunkások, de hozzájárult a sikerhez paraszt­ifjúságunk nagylelkű adakozása is. Hónapokig tartott ez a roham, munka, a­melyre a húszezer mun­­kásfiatal csaknem minden szabad idejét feláldozta és az eredmény: csaknem egymillió forintnyi ér­tékű áru. Külön ki kell emelni a Képzőművészeti Főiskola növen­dékeinek elismerésre méltó telje­­sítményét, akik —­ szám szerint ötvenketten — már hetek óta reg­­geltől estig ott dolgoztak a vásár színhelyén. Munkájuk példakép­pen álljon a magyar diákság előtt. — Íme, a munkás­ és diák. Ifjúság együttműködése nem sza­vakban, hanem tettekben, közön célért, a demokratikus ország felépítéséért. Miért olyan nagyjelentőségű iix a vásár? Miért olyan példamutató a húszezer ifjúmunkás önkéntes rohammunkája ? Azért, mert a cél, amelynek érdekében ezt a vásárt megnyitották, egyike az újjáépítés legjelentősebb mozgal­mainak. A munkásif­júság 1918-ra szóló centenáriumi munkatervében 130 ifjúmunkás, és tanoncotthon felépítését vette programba. Ez a cél nem kevesebbet jelent, mint a.1, képzett, öntudatos szakmun­kás-generáció fenevelését. Az if­jú­­munkás-otthonok építése az ifjú­ság 48-as munkatervének csupán egyik részlete, de méltán sorako­zik a többi feladat: a népi kollé­giumok mozgalma, a Duna—Tisza csatornaépítés mellé. E nagy feladatok megvalósí­tása közben — ahogyan Gerő elv­­társ mondotta: „a munka kohó­jában” — új ifjúság támad a régi helyén. 3 I USA-segély Magyarországnak ? Az Egyesült Államok képviselő­háza határozatot hozott, amely­ben öt európai ország és Kína számára az eredetileg javasolt 350 millió dollár helyett 201­ millió dol­lár összegű segély folyósítására ad felhatalmazást. Az európai orszá­gok között ott szerepel Ausztria és Magyarország is — a határo­zat szerint azonban ez a két or­szág csak akkor részesülhet se­gélyben, ha a segélyezés időtar­tama alatt jóvátételt nem fizet. Ez a kikötés nehéz kérdéseket vet fel. Először azért, mert ezzel vagy azzal a legyőzött országgal szemben mindegyik győztes hata­lom támasztott jóvátételi igénye­ket , és a vele szemben fennálló jóvátételi kötelezettségek teljesíte­­tésére az Egyesült Állam­ok is gondosan ügyel például Német­országban és Japánban. Nyilván nem vár más magatartást győz­testársaitól sem. Másodszor: A magyar jóvátételi terheket a béke­­szerződés írja elő. Ezt az USA is aláírta. Ennek megszegését köve­teli ma? Harmadszor: érthetetlen álláspont az, hogy Magyarország akkor nem kap segélyt, ha fizeti jóvátételi kötelezettségeit, tehát ha terhei súlyosabbak. És ha valóban a terhek csökkentésétől teszi füg­gővé az Egyesült Államok a se­gélynyújtást, vonatkozik-e ez az elv azokra az igen súlyos kártérí­tési terhekre is, amelyeket főként amerikai és angol tőkéseknek kell fizetnünk , amelyek fejében le­foglalták többek között Ausztriába hurcolt hajóparkunk egy részét is? Ezeket a valóban nehéz kérdé­seket az sem teszi egyszerűbbé, ha a Kis Újság máris azzal a — valóságot nem fedő — címmel számol be az amerikai parlament döntéséről, hogy: „Magyar­ország is részesedik a 200 millió dolláros amerikai segélyben.“ Felfüggesztették Kemenes Géza fővárosi pénztári aligazgatót A városházi sikkasztás után a le­tartóztatott pénztári aligazgatók egyikének helyére Kemenes Géza aligazgatót nevezték ki felelős szám­­adónak. Kemenes Géza aligazgatót állásától felfüggesztették, mert a főkapitányság jelentése szerint a le­tartóztatott pénztári főtisztviselők vallomásai szerint 1946 nyarán, 1946 augusztusáig, tehát az infláció alatt pénzügyi manipulációkban vett részt, pénztárnyitástól a zárásig naponta kosztra adták ki a főváros pénzét, s a kamaton osztozkodtak. ORION RÁDIÓ,VILLAI10­SÁG­I GYÁRTMÁNYAINK­. R­Á­D­I­Ó

Next