Szabad Nép, 1947. június (5. évfolyam, 122-145. szám)

1947-06-15 / 133. szám

VASÁR­NAP, 1947 JÚ­NIUS 15 SZUBUJI NÉP Lukács György a százéves Toldiról A T­oldi jelképek­et leírva ed­dig­ sem volt titok a magyar olvasó előtt. Toldi, a mesebeli kisebbik fiú, akit mellőznek és aki hosszadalmas harc és vrö­eszk­ás után győzedelmeske­dik: a nép. Szerb Antal már tisztán látja To,lámáit ezt a problémáját. Toldi írójának, Arany Jánosnak pro­­blémája már bonyolultabb. Az eddigi Arany-irodalom nem ad képet róla. Ennek tisztázásához járult hozzá Lukács György előadása, melyet az MKP rendezett pénteken a Zeneaka­démián. Petőfi és Arany 1897 éppen, olyan fordulat a ma­gyar irodalom történetében,­­ mint 1888, a magyar politikában, Arany János feltűnésének és Petőfi teljes költői kiforrottságának az évében a két költő levélváltása messzemenő harmóniát mutat irodalmi kérdések­ben és ami eltérés politikai kérdé­­s­ekben van, az a háttérben marad. 181 Ha a nép uralkodik a költészet­ben, közel áll ahhoz, hogy a politi­kában is uralkodjék — véli Petőfi. János vitéz és a Toldi olyan művek, amelyeknek előzményük nemcsak a magyar irodalomban nincs, hanem az egész világirodalomban h­iába ke­­resnék párjukat- Gorkij vagy An­dersen Nexe regényei az új ember, a proletár Irodalmi megelevenítésé­­nek kiválóan sikerült kísérletei, de a forma a régi, regén­yforma... Petőfi és Arany népi épossal egyszerre húz­nák szét a függönyt, amely addig a magyar parasztot eltalázta és azért formában is egészen újak. A Toldi nevezhető éposznak­, de irodalmi elődjének nem tekinthetjük sem a klasszikus, Homéros-féle, sem a Vö­­rösmarty-féle romantikus hőskösze­­ttvényt, sem Byron „modern" verses, regényét. János vitéz a magyar pa­raszt felszabadításának ragyogó utó­piája. Arany reálisabb is, irreálisabb is Petőfinél. Reálisabb a külső való­ság szigorú követésében, de irreáli­­sabb magában a megóvásban, ame­­lyet Toldi, illetőleg a Toldi által jel­képezett nép számára talál. A for­rásaihoz és az addigi magyar törté­­nelemű valóságaihoz oly szigorúan ragaszkodó Arany Toldi számára az egyéni felemelkedés, a lovaggá­ vá­­lás Útját jelöli ki De Várjon jár­ható-e ez az út? Toldi, a lovag Arany azonban maga is érezte a megoldásnak lehetetlen voltát. A Toldi után Arany tudvalevőleg a Toldi Trilógia utolsó darabját, a Toldi estéjét írta meg. Míg a Toldi a lovaggá­ válás útja­­— a Toldi es­téje már a lovagsorban élő Toldi története. A költemény mély melan­kóliája közvetlenül az első Toldi fiatalos ragyogása után arra mutat, hogy Arany látja megoldásának nem kielégítő voltát. Toldi mint lovag már a Toldi estéjében is megbukik és a halál­ hozta végső meg­külés nem nyugtat meg bennünket afelől, hogy­ várjon ha Toldi életben marad, bele tud-e illeszkedni végleg a lovagi világba? A Toldi szerelmében, Toldi lovagi életének eposzában az összeüt­közés még élesebb. Toldi harcát nem lovagi körülmények között vívja meg, Lajos király, a lovagság őre, fejére is olvas», , fián ta­dni az ilyet a lovagi törvényi“... Toldit a maga nyers, szögleten, parasztos egyénisé­gében a lovagvilág kiveti magából. Arany látja, hogy a valóságban le­hetetlen a paraszt felemelkedés© a hűbéri világba. Az epikai hitet De ha látja, akkor miért nem szemlélteti az ellentétet harcban? Ebben megakadályozza őt az „epikai hitel”: az a költői alapelve, hogy forrásához, jelen esetben Ilosvay Toldi krónikájához a lehető legtelje­sebb hűséggel ragaszkodik. Szerve­sen következik ez Arany tehetségé­nek alkatából. Arany ábrázoló rea­lista, nem magyarázó, hanem kon­statáló költő. Márpedig az ábrázolás és a valósághoz való ragaszkodás feltételei mellett a paraszti sor köl­tői diadalra juttatása rendkívül ne­héz, a Toldi tárgya, és lovagi voltá­nak bukása mögött a magyar pa­rasztság tényleges történelmi gyen­­gesége rejlik. Nem véletlen, hogy a nagy megoldások költői: Petőfi, Ady, József Attila lírilmsok. Mondaniva­lóik számára más forma nem adó­­dik és ábrázolás a gyakorlatban aligha sikerülhet, mivel a történelmi kények nem, mutatják meg az alulról való utat. Csak kivételes alkat és temperamentum hozhat lóra olyan mindent megoldó epikus remekművet mint a János vitéz. Arany azonban nem volt igazi forradalmár, bár 1818 bukása és Petőfi elvesztése ut­án nem találta meg a helyét az új Ma­gyarországon. A Toldi-trilógia utolsó része reménytelen kísérlet volt saját m­aga számára is: „a tárgy olyan, amilyenből semmit sen­ lehet csi­nálni"­­— írja kétségbeesetten. Petőfi elvesztése szimbóluma volt Arany számára valaminek, amit végleg el­vesztett és soha többé megtalálni nem tudott. — Lehetetlen Arany problémáját egyetlen előadáson belül tisztázni —– hangsúlyozta Lukács György. Költői és s­zimbólikus­ történeti jelentősége sokkal nagyobb annál, semhogy gon­dos munka és hosszas előtanulmá­nyok nélkül végleges képet lehetne adni róla. Bizonyos, hogy Petőfi el­vesztése után Arany nem tudott to­vább lépni Petőfi útján, de ettől füg­­gelenül, az első Toldi világraszóló megörökítése a magyar nép erejének. Ha ezer év elnyomatás után felbuk­kanhat egy Toldi, várjon, mi jöhet itt ssds év Szabad fejlődés után? Tersászky Képeskönyve Az író, tucatnyi regény ismert Szerzője, egy kicsit pironkodva áll a Fészek Club nagytermebe a rögtön­­zölt pódiumon. A nézőtéren csupa jóbarát, írók, újságírók, színész, ■mű­vész-népség. Nincs bársony függöny, amely felgördüljön, nincsenek reflek­­torok, amelyek kigyulladjanak, csa­k a pódiumon álló, öszbecsavarodó, suhászképes, kócos ember barátságos, széles vigyorgása jelzi, hogy meg­kezdődik az előadás. A mosolygó nyitányra csupa mosoly válaszol a nézőtérről is s már-már azt hinnék, hogy valami arisztokratikusan zárt­körű stúdió, a bohémeknek, a hason­szőrűeknek valami régi fajtájú, a makroságnak szentelt esti összejöve­tele kezdődik itt a Fészek Klubban. De az elegánsan intim hangulat csak egy pillanatig tart, addig, amíg ez a mindig jókedvű, hórihorgas furcsa alak, Tersánszky Józsi Jenő meg nem szólal. Ebben a pillanatban na­gyot változik a kép. Elfelejtjük, hogy a Fészekben vagyunk, mert Tersdinszky minden szava, minden mozdulata, műsorának minden száma azt a tiszta, derűs, de korántsem ön­­célú mókát képviseli, amely az egész világ vígjátékirodalmának alapja. ★ Tersáinszky konferál, bemutatja kidszofemü füttyművészetét, hárfá­­zik, énekel, furulyázik ,s mindezt egy örökké kamasz zseni csodála­tos, kedves közvetlenségével és bá­jával. Közben sorra peregnek a szá­mok. A kis társulat tagjai, Fodor Klári, Gáti Mimi és Szőnyi Kató egymásután vonulnak fel régi fran­cia, szzákely, meg silót dalokkal, Sándor lilám harmónikaszólát, majd Tersánszkey „drámáit" adják elő. Ezek a darabocskák valami ős­­ártatlanságot viselnek magukon. Népmesékből gyúrta őket formás kis játékokká a sokoldalú szerző, de megvan ennek a műfajnak a maga színpadi hagyománya is. Az olasz commedia de'­uro és a „tréfás bús legénynek”, Csokonai Vitéz Mihály­nak szókimondó, csipeg, rigmusos diákdarabjai. A Tei'Lengáky-félék­ben persze (persze h­írom, mintha ez már általában így volna honi irodal­munkban) a mai meg a tegnapi falu jellegzetes figurái elevenednek meg a na­pi Ezimbílika magától értetődő stilusában s a város peremének la­kói, munkásai és mun­káslányai me­sélik el néhány finom versben sor­­sukat, romantikus elábrán­dozásaikat, és visszatéréseiket a valósághoz. •fc A számok után a sz­erző-igazgató­­művész odalép a négy lécre feszített luftterhez, lapoz egyet rajta, közben mesél Vagy furulyázik s nekünk a Jó mulatság közben még arra is jut időnk, hogy gondolkozzunk, miben különbözik mégis ez a Tersáinszky a többi bohémtől ! , itt egy percre el kell komolyodni, akármilyen mókás dologról is van szó. Tersáinszky, akár regényt ír, akár a hárfa húr­ját pengeti, énekel vagy furulyázik, színházat csinál vagy­­ beszélget, mindig hasonlít egy kicsit a régi apostolokhoz Nemcsak azért, mert ő is gyalog jár, hanem azért is, mert a maga igazságáról, erről a mosolygó igazságról akár egyenként is hajlandó meggyőzni a kételkedő,­két. Pár c­s­tudomány, parlamentje Az MKP közírán­ti vezető­sége szerdán délután vendé­gül látta a budapesti böl­csészeti kar professzorait. A magyar szellemtudom­ányok és a természettudományok legkiválóbb képviselői egymásután érkeznek meg az Akadémia­ utcai pártközpontba. Németh Gyula, a jövő évi rektor, Haj­m­ti István dékán, Zsirai Miklós, a jövő tanév dékánja, Paizs, Ligeti, Tamás, Lukács( Novobáczky, Wolky, Moravcsik, Schul­ele, Bolgár, Vadász, Szemerényi, Buzdgh, Trócsényi, Bár­­nóti, Nedeczey, Mérdi, Bogarad, Faragó, Mödlinger, Kampis, Rudas, Kazocsa, Andivé, Bzimoidesz, Wald­­apfel József, Waldapfel Imre, Kom­játhy, Fischer, Gyónt, Lakó, Makkai, Vigh, Kovács professzorok, Jánosi Dénes, a Nemzeti Múzeum főigazga­tója, Tolnai Gábor, a Múzeuma igaz­gatója, Mátrai László, sfj. Egyetemi Könyvtár igazgatója, Kemény Gá­bor a Pedagógus Szakszervezet el­nöke. A vendéglátók részéről: Rákosi Mátyás Rajti László, Molnár Erik, Révai József, Horváth Márton, Or­bán László. L­egyen szabad tudományos verseny! Révai József indítja el a beszél­getést. Rövid mondatokban beszél, szigorú szavakkal, felm­én. — Egyesek szerint mi kommunisták előnyben részesítjük a természettu­dományokat a szellemtudományok­kal szemben — mondja. — A há­roméves tervben valóban nagy sec­­rapu­k van az előbbieknek. De a mi számunkra az emberek nevelése leg­alább olyan fontos, mint a gazda­sági színvonal emelése. A professzorok összenéznek. Uj hang ez, megfogja őket. —­ Huma­nista és történeti nevelést akarunk — folytatja Révai. —­ Ennek persze nem az a feltétele, hogy 10 éves gye­­rek­ek fejébe tölcsérre­ töltsék a latint. Nem, törekszünk arra is, hogy a marxizmusnak kizáróla­­gosságot biztosítsunk az egye­temeken —­ ez épp olyan rágalom, mint­ az, hogy a hatalom átvételére törekszünk. Nem vagyunk olyan ér­letemben dogmatikus marxisták.., hogy ne ismernék el a haladó moz­­zanatot, olyan irányzatokban is, me­lyek távol állnak tőlünk. Ezeknek ott a helyük az egyetemeken. De ot­t a helye a marxizmusnak is. Legyen szabad tudományos verseny, mérjék össze a pangóikét, lánsuló, ki produ­­kál többe­t — ez a verseny csak hasznára lesz az egész magyar tu­dományos életnek. A professzor urak mondják meg, milyen kíván,­tógáik vannak. Az MKP rajta lesz, hogy segítsen. Elő a bajokkal! Hajnal dékán kér szót. Reng­eteg kérésünk van, azt sem tudom, hol kezdjem — mondja. — A karnak 60 Intézete, 2800 hallgatója van, — ke­vés a helyiség, a terem, a felszerelé­sek elavultak, műszerek, vegyszerek kellenek, 800 négyzetméter ablak hiányzik, a központi fűtés nem mű­ködik, —­ az egyetlen segí­ség, amit eddig kaptak, a „Munkások tudomá­­nyáért” akció. — Itt van nálam egy lista a hiányokról, de előhúzni sem merem. — Csak elő a bajokkal — biztatja Rákosi Mátyás s miközben a dékán számadatokat sorol fel, buzgón je­gyez. Jánosi Dénes, a Nemzeti Múzeum főigazgatója mondja: — Csak gya­rapodásnak, nyereségnek tartanám, ha a marxisták helyet kapnának az egyetemeken. A közgyűjtemények a demokráciát, a száres néprétegeket akarják szolgálni, tanítani, ismere­tekkel gyarapítani. De sürgős segít­ségre van szükségünk, mert jz­­inti­­kincsek egy része ma is ládákban hever, a pincék mélyén pusztul. Ne a Klebersberg—Hóman* szellem fölé húzzunk tetőt Buzágh és Novobáczky professzo­rok azt kérik: tegye lehetővé az MKP a külföldi tudományos iroda­lom megszerzését. Vadász professzor: — Ifin magam is hangsúlyozom a tudomány poli­tikámén­tességét, de el kell ismerni.* a politika nélkül ma nem lehetnénk Itt, nem élhetnénk és beszélhetnénk szabadon. Panaszom? Az államé«!» tolt szénbányáktól nem kapunk rá-Rákosi Mátyás emelkedik szóld** i­ft: -- A panaszok ús kénlések ösöne komoly, positiv magot rejt magá­­ban. Nagyon helyes, Kft a tudomány követelőjük a demokráciával szem­ben, más magatartást vár tőle, mint a r g. rendwsei­töl. —• Mi tudjuk, nemcsak a szellom fontos, hanem a* is, hogy 800 négy­zetméter ablak helyén ne fújjon be ő­ssel. Eddig nem­ volt raikUnd­* a kultúrpolitikában, de a gazdaságpoli­­fikánkban, sőt egiSSz politikárakban sem. A legutóbbi események mutat­ják: a Smi fájótól letölött. Most — erre való a hároméves­­érv — meg­próbálunk rendet teremteni. Egy pél­dával világítok rá, mennyire «ritkaág van erre. A­ napokban Zalam­egyé­­ben­ jártam. P h­ f:«tíz »/* @n ti kr 71. én a ta­nító a falu szellemi vezetője — elmondta nekem, hogy havi fizetése 160 forint. A község a MAORT tele­pek egyike. A MAORT-ról kiderült, hogy augusntus 1-től december 31-ig a 80 forintos nyersolajat 270 fo­rintért adta. Havonta is és fél mil­liót nyert —­ állítsák esz szembe a tanító fizetésével. — Ami a Kommunista Pártot il­leti, minket kell legkevésbbé ösztö­­kölni. Vállaltuk a múltban, a jövő­­ben is vállaljuk a tudomány erőtel­jes támogatását. Éppen most fogad­­ta el pártunk a tudósoknak a*t e kérését, hogy 40 aaánalékos tudomá­nyos pótékot kapjanak. De a segít­ség gyorsasága, utoh'e nem egész uig rajtunk múlik. — Jobban érdekelt volna: nincs-e panaszuk a demokráciának a tudó. Hiányok felé való beállítottságával kapcsolatban? Nem kell-e a levegőt megváltoztatni ? A professzorok tütakoznaak. Nem, a demokráciával nincs semmi baj. De hangjukból kiérzik az udvari»". rág. ’Rákosi a fejét csóválja:" — Fé­lek: önök sincsenek meggyőződve arról, hogy a demokrácia túlságo­san törtet a tudományok felé. Meg­vallom őszintén, hogy én, mint mi­­niszterelnökhelyettes, ezt nem igen tapasztaltam. A tudomány nem le­het megelégedve. Horthy IPSZ-ben büszkén mondta: 11. éve nem vett könyvet, a kesébe. Az egyik professzor közbeszól: —­ Ehhez vagyunk szokva. — Rét­kesi azonnal felel: — Éppen ez a hiba. A tudománynak követelőznie kell. Szembe kell néznünk azzal a ténnyel is, hogy a magyar demo­kráciának alig van kulturpro­­gramja. A múlt rendszer tiszte­lő sveinél jó munkát végzett ezen a területen is. Minden kéményseprő­ből molnárt csináltak. Nem volna-e ideje egy kulturpolitikai hároméves terv vagy egy nagyobb perspekti­­vájú terv elkészítésének? (Nagy helyeslés a professzorok részéről.) — A régi világban — fejezte be szavait Rákosi — úgy érezték az emberek: a tudomány összenőt a rendszerrel. Érezte a demokrácia embere is azt, hogy a nép s a­ tudo­­mány közelebb jutott egymáshoz. A tudomány a demokrácia mellett Folytatódik a vita. Ligeti pro­­fess­zor a bölcsészet­ karnak a ma­gyar köznevelés és a közfelfogás ki­alakítása szempontjából való döntő szerepét méltattja, Makkai professzor külföldi ösztöndíjak kiépítését, kéri, Németh Gyula rektor: — A török tört­énetíróknál gyakran olvasni ar­­ról, hogy kétféle hajnalkanadán van: van egy hamis és egy igazi halnál. Most érzem először —v adja laten, úgy legyen —, hogy a valódi haj­­nalhssúcusná­l vagyunk jelen. Ami a marxtefák­ helyét illeti, a magyar tudományos életben tudunk említeni egy jó példát­ Momhén­ Eriknek a magyar őskor gazdasági rendszeré­ről írt marxista műve hatalmas gaz­dagodást jelent a tört­énet ku te­tári,xi n. Ebben a példában látom bebizonyo­sodva, hogy a marxista szempontok érvényesülése a tudomány gazdago­dását jelenti. Szívesen látjuk őket az egyetemen is, a­z akadémián is, ha a tudományos szempontoknak meg­felelnek. Révai József közbeszól: Rektor Úr, nem mérnek itt kettős mérték­kel? Lukács György mosolyogva teszi hozzá: Ha rólam van szó, mond o­mogatást, az államosítás előtt kap­tunk. Rákosi: Az államosított bányák­nak többet kell adtu­ok! Bum úti professzor: 1924.ben Volt a kísérleti fizikai intéisstben ft„ utolsó beasierté». Csak három hallgatót tu­­ftunk rénceszin kiképezni. Tamás professzor: A pedagógusok 8»ives«­ vállalják áldo­tt­tókra. jók: „Fi­rkas,burkas, jaj, be szép’­’ ha­miss marxistáról: „Róka,bóka, jaj, be rút’’. Szemerényi, Kemény, Kám­pis és Vigil professzor hangsúlyozza: a tu­dománynak állást kell foglalnia a demokrácia mellett. Lehet gyógyítani felvilágosítással is Vajk László hangján érzik, hogy diákéveinek emlékei elevenednek meg: — Jó néhány év óta először találkozom volt profees­orain­m­al. Megragadom ez alkalmat és elné­­zést kérek, hogy 1832-bi‘n kalli’rrtcfc- Wft pillanatokat szereztem, antitkor fia egyetemről vitt el a rendőrség. Mikor kissit bírdultam, az utcán ta­lálkoztam Gombocz profess­zorral. Azt mondta: Sajnállak benneteket, ttem tudtam rajtatok legitimi, fee szívben én Brellerriban veletek va­gyok. Megöru­ltmi, ez volt az egyet­len mély élményem a bölcsészkaron. — Egyébként csalódtam azokban az illúziókban, a­m­elyek az egye­temre vittek. Három-négy nap alatt láttam­ a különbség a középiskolával szemben az, hogy a kis Pintér he­lyett a­ nagy Pintért kell tanulni. Révai: Lirci: Te jó tanuló voltál? Ivitja: Rossz tanuló voltam. Éppen azért, mert kérdéseim­re, problémá­imra nem kaptam, meg a feleletet­­saját úton kezdtem járni. A tudo­mány képviselőinek ma komoly kö­telezettségei vannak a nemzettel szemben: gazdagabban kell feltárni a problémákat, mint a múltban, örömmel tapaszatalom, hogy az urak­ pozitíven foglalnak állást a demo­krácia mellett. Erre kell nevelniük a fiatalságot . Nem kommunista szempontból, ha aton a saját tudomá­nyos meggyőződésük alapján. Ne­künk fáj, ha rendészeti úton kell el­járnunk szellemi fertőzöttekkel, ma­gyar közösségiekkel és hasonlókkal szemben. Meggyőződésünk, hogy le­­het gyógyítani más eszközökkel, »set­­térni tisztulással, felvilágosítással is. Ez a tudásvilágot terítelő nemzeti feladat­— és érzem az anyagi ö®hézsőg«ket is. A demokráciának a bőség kosa­rával kell a lehetőségeket nyújtania a tudomány embere­ felé. A magam részéről szívesen vállalom, hogy a­ belügyminisztérium­ lehetőségszíves támogatom a külföldi folyó iiték behozatalát. Kérem, adják át ne­kem kéréseik hatását, mert tudják: a magyar demokrácia és elsősorban az MKP méltányolni fogja ezt az áldó »átvállalást Az anyagi felszabadulást várják, — bíz­nak a hároméves tervben. Tohnty Gábor, a Nemzeti Múzeum igazgatója: A tetőket la meg kell csinálni, de vigyázzunk: ne a Kle­­belstberg—Himan­ féle szellem féle húenunk tetői. Rákosi: Hozzuk közelebb a népet és a tudományt Tikos küldetés a földalatti kémszervezetek és kémelhárítók munkája, d­e a kémek Hornoséit férfiak, ha­nem többnyire ragyogóan szép nők is. Egy ilyen kémnél idegfeszítő. Izgalmas története elevenedik meg a „TITKOS KühDETÉSS” című filmben, amelyet az AItÁNIA film­színház a közönségének kívánságára keddtől ismét műsorára tűzz­ít) „Közelebb kerültünk egymáshoz“ A prof­i gra,örök, akik hosszú évek óta el vannak vágva a tudományos­ság egyik gyökerétől, a külfölddel való érintkezéstől, bizakodva fordul­nak a tanár-­belügyminiszter fel®. Lakó és Fogarasi professzor fel­szólalása után Révai József össze­foglalja az eredményeket. Közelebb kerültünk egymáshoz, az őszinte kri­tikai hang képi oly lépés előre. Ami a kéréseket illeti: gyorsan kell csele­kedni. M. T. 9 7 b¥M03 JULIEN BENDA i ®gi vagy földi demokrácia. KALDOR GYÍR­GY: Jászi Oszkár és a magyar ellenforradalom. A hadirokkantok a demokrácia lelkiismeretén. BRÜNING VISSZATÉR: Megjelent a T­OVÁBB immmmmmmmmtw legújabb máma Képekkel, illusztrációkkal, rajzokkal. Ara­­­immi.

Next