Szabad Nép, 1948. május (6. évfolyam, 101-122. szám)

1948-05-16 / 112. szám

VASÁRNAP, 1948 MÁJU­S 16 SZABAD HÍP „Március 15-ig az egész Magyarország nagyon szolgalelkű­, kutyaalázatos síkú ország­­volt... Én sorszámnak ajánlom magamat a ti közeitekbe, semmi más­nak. Magyas­ór Szi­g az utóbbi időben sokat tett, de még korántsem eleget arra, hogy boldog és szabad legyen..." (Petőfi: A kis kunokhoz, 1848 június. A szolgalelkű, kutyaalázatosságú országban, — lábán durva ka­­ton­abakanccsal, vállán malaclopó kö­pönyeggel — egy sovány, kiéhezett, ti főt­t,kopott, 19 éves diák vándorolt a nagy Duna nimi­ében, Kiskunság szelíd lankái között. Az a március 15. meg messze van. IS 1,­ április 7-ét ír­nak akkor, mikor a lisztes mészáros­­mesterséget megtanulni nem akaró J kóbor vándorszínész megáll a falu határában, az öles fa m­egett. Duna­­vrerén még aznap elterjedt a hír: „Megjött a mészáros köcsögfejű fiat Itt van Petőfi Sándor.'' A fiú nem mert fényes nappal ilyen laprongyo­­san beállítani a községbe, ahol a jó­módú „polgárok" között, a Piac­térre nyíló szűkablakú hódszékben s az árendás italmérésben a jó öreg kocsmáros vágja a húst, méri a bort, tréfálkozik az asszonyokkal és se­hogy sem akar megbékülni örökké borzas hajú, csavargó, „komédiás" el­­sőszülöttjével. Az anya ruhát küld a határba, a cimborákkal, hogy a meg­tért fiú emberségesebb külsővel kerül­jön haragva apja elé. »Szerszámnak ajánlom magamat a ti kezeitekbe“ A Piac­téren áll a szobor, Szetn- Yi­dny Sándor ma leleplezésre ke­­rülő műve. Bronzfej: alig pelyhedző bajusszal, szakálltalanul (Barabást, 1865-ből való ceruzarajza nyomán) áb­rázolja a költőt, ahogy 22 éves korá­ban Dunavecsén ismertek. Magas homlok, keskeny áll, két szláv­osan kiálló pofacsont, pátosz nélküli, ko­moly és öntudatos arckifejezés. Va­lódi Petőfi: elgondolkodó és kemény, fegyelmezett ifjú forradalmár. Há­rom paraszt áll körülötte (a járási székházba jöttek valami dologban a főjegyzőhöz). Cseh János 10 éves, (a volt Milkó-uradalom volt parádés­­kocsisa, 12 holdas kitüntetett új.A gazda, Hegedűs Ferenc, a Kincse, tanya volt bérese. Szikár, lapáttenye­­rű, kemény kézszorít­ású ember. Tóth Antal dunaegyházi háromholdas úr, előtt­e fia­ncs a községben gyerek vagy T.­ öregember, aki ne tudna ta­ látn­i mesét róla. Ez a fa az, amely alatt a fűben hevert. A Dunapart ahol reggelenként könyvvel a kezé­ben sétált, a Templom­ utca, ahová Jóidő­ben, mint Vackor Sándor segéd­szerkesztője, ----már nem gyalogo­­san, hanem kocsin érkezett híres ember — Hagy Zsuzsikáék házában megszállt. A tanító, a lelkész, a jegyző kiapadhatatlan lelkesedéssel gyűjtik a rávonatkozó legkisebb ada­­tot. Dunavecsén töltött napjainak minden lépte­ nyomát. A haladó értel-A jó öreg kocsmárost zsörtölődé, sével, életepárjával elporlasztotta az idő. Eltűnt a „kis lak a nagy Duna mentében, 1875-ben városrendészeti okokból lebontatta, az érdemes elöl­járóság, mivel ivóul szolgáló első szobájában túl nagy ricsajt csaptak a mulatozó juhászok. A nádfedeles mészárszék áll még a Piac szélén- Mennyezetének ácsolt gerendái, vas­rácsos, szűk ablakai jól bírták a száz esztendőt, amely alatt volt már mindenféle: borbély műhely, ózdfüttel, frontharcos,szövetség, legényegylet. A szolgalelkü országból szabadság. Szerető ország lett. A hús-Szék most Pétef..könyvesbolt, ahol az imádsá­gos könyvek és színes papírm­űvédők melett Ady, Gorkij, Móra Ferenc. Csehov műveit vásárolják a kemény, nyakú kun.parasztok. El az ország­csavargó müveiben és szellemében. Dunavecsén s a kiskunsági tájon. El a bevetett főidőkben, a cselédso­rok helyén épülő új házakban. Duna­­vecse nehezen mozduló, hónok pás ■raszti népe. 2878 katasztrális holdat osztott szét. birtokos, pirospozsgás, zömök, nagy, bajusz és kunsági paraszt. Sokat tud­­nak mindnyájan Petőfiről. Hegedűs: — A fiamnak megvan az összes költeménye, abból mindig fel­­olvas... Cseh: — Akkor volt barátja a parasztnak, mikor megvetették..­. Az ő szabadságharcát hajtottuk végre a földosztással... Tóth bácsi: ■— Egy verset­­­i,lek­­öle, jól megje­gyeztem, ugye ő mondta : „Aki jár, Irtot hagy tenni nyakára, méltó is rája!’’ Elfogadták, akiknek szerszámul ajánlkozott s most száz év után ma­­gasra emelik, mint kezükben a kapót és a kalapácsot. Dunavecse község nem hagy többé jármot tenni a nya­kába. A pórköltő elevenen él a pór­­nép szívében. E­miség­ét, Dunavecsén, száz év előtt is melléje szegődött: erről szól a szájhagyomány, a régi levéltárak megsárgult papírjai. Szűcs János rektor, K­ernouik Róma tanító, Bulla István tiszt Utes volak dunavecsei jó cimborái és csodáiéi. Nekik mondta el mell. és szívfájását, halál­­sejtelme­t, élőszóban végrendeletét 181­4.ben, négy évvel a szabadság­­harc előtt: ,Ha meghalok, ti terít­­e­tek ki. A sokat gyalogolt, de el nem fáradt, kitartó lábaim egyenest állja­nak, mint a­atonakoromban. Kezeimet szivemen imára kulcsoljátok, hogyha már egyebet nem tehetek, a más­világon fa, a nénszabadságért imád­­k­ozzam. Életemben mindig a korlát­­lan szabadság volt az ideálom, de sir­am korláttal vegyétek körül, hogy se ellenség, se barom rám ne taposz­hasson!'' Az ellenség, aki rá akart taposni, sok volt, kívül és belül. Javában ka­­vargott körülötte az irodalmi vihar, mikor itt, szülei falujában befogadták. A dunavecsei lányok megükszette, magukvarrta, nefelejtssel hímzett inggel lepték meg. Barátja, Szűcs Pál rektor feljegyezte az elhangzottakat: ,,Viselje eleven szere­t­t­tünk­et sokáig!” A költőt boldoggá tette az ajándék­­„Elhirdetném én országnak-világnak az én nagy örömömet és ezt a nagy megtiszteltetést, de nem teszem, mert az én ellenségeim mind azt hányják a szememre, hogy én csak olyan ver­seket írok, amik a parasztoknak va­lók és ha megtudnák, hogy a dur­a­vecsei szép lányoknak­ tetszenek a költeményeim, még titeket is Ub-cs. méretnélek. Hát csak úgy magamban őrzöm hozzátok érzett szereetetemet.” ★­­,1 a, pünkösd napján a topróna­gyos pórköltöhöz eljön a nemzet. Az ország vezetői mögé­­ nagy áradással vonulnak Kiskunság parasztjai, halaid értelmisége, az or­szág minden rendű dolgozói, akik­nek szerszámul ajánlotta magát, idé­­t hitünk a szobrához, hogy észbe, vegyük, amit mondott: „Magyaror­szág az u­óbbi időben sokat tett, de még korántsem eleget arra, hogy boldog és szabad legyen ..Még nem eleget, még vannak ellensé­geink kívül és belül, mint az ő ide­jén, száz évvel ezelőtt. Belőle merü­lünk elöl S aztán „megyünk béres folyamok gyanánt, s hullámainkon visszük a szabadság bárkáid." Bars Sári Dunavecsén, a­z i­fisíú előtt „Én már akkor bor­álja voltam a n­épnek, mikor azt még parasztnak hívták és megvetették . . .** (Petőfi: A kis­kunok­hoz, 1848 június.) Életemben mindig a korlátlan szabadság volt ideálom . . (Pető­fi barátai )­­ Petőfi apjának egykori d­unavecsei mészárszéke Az új dunavecsei Petőfi-szobor Nehézipari vállalat keres nagy gya­korlattal rendelkező, gyártóepek kor­szerű világításában teljesen jártas világítótechnikust világítási berendezések felülvizsgála­­sára és irányítására. Ajánlatokat ké­­rünk „Világítótechnikus“ jeligére a fő­­kiadóhivatalba. 14 magyar író és művész kap járadékot a fővárostól Kmetty János elvtárs, a főváros 1916—47. évi költségvetési tárgya­lása alkalmából javaslatot tett, hogy a főváros mind a 14 kerülete fogadjon örökbe egy-egy írót, illetve művészt, akiknek rendszeres havi járadékot adjon. Ezt az indítványt a közgyűlés elfogadta. 1947 márciusában pedig jó­­váhagyták a­z alapító levelet is. Azóta, különböző politikai és gaz­­dasági tényezők hátráltatták ennek az­ alapítólevélnek törvényesítését. Mos­t a főváros XI. ügyosztályának veze­­tője, Goda Gábor tanácsnok elvtárs, már kész tervvel megy a főváros legközelebbi közgyűlése elé. A terv szerint a helikoni járadékosok (így nevezték el a mozgalmat) havonta a táz, fizetési osztálynak megfelelő összeget kapják a fő­várostól. Az erre való pénz — a legfontosabb a javaslat végrehajtásához — ebben a köt­ségvetési évben már rendelkezésre áll. A főváros ezekkel a járadékokkal lehetővé akarja tenn­i a kiváló író­nak, illetve művésznek, hogy a min­dennapi gondoktól mentesülve, szaba­­don, nyugodtan alkothassanak. Timur­ és bandája A Szovjetunióban külön filmgyár, a Bzojuzgyetfilm foglalkozik gyer­­mekfilmek gyártásával. Ez a f­im gyár készítette többek között a „Kő­ virág"-gű­ Gorkij három részből álló Életrajzát, nemrégiben pedig a „Ti­mur és bandája“ c. filmet f­ozte forgalomba. Az úttörök igazi jó munkáját bemutató kedves filmet rövidesen Bu­dapesten is vetítik. Tiltakozás a mozi előtt Tízezres tömeg tüntetett a minap New-Yorkban a „The Iron Curtain” (Vasfüggöny) c. szovjetellenes film bemutatása alkalmából. New-York munkássága,­­haladó polgársága röp­cédulákon szólítja fel a közönséget, hogy bojkottálja ezt az ocsmány propagandát, amely a film hatalmas erejével százezres és milliós töme­gekbe akarja belecsöpögtetni a szov­­jetellenesség mérgét. . A ...Vasfüggöny“ Hollywood leal­ja­­sodásának legújabb és legszégyen­­teljesebb bizonyítéka. A filmet a Twentieth Century-Fox filmvállalat készítette Hearst „Cosmopolitin Mal­aazme"-jében megjelent, tisziti cikkek és egy Kanadában rágalmazásért be­tiltott könyv alapján. Témája, a két év előtti hírhedt kanadai atomkém­­kedési per, amelynek során hatás­­vadászó eszközökkel úgy állítják be a szovjet népet, mint Amerika esküdt ellenségét, amely atomháborúval ké­szül elpusztítani az Egyesült Álla­­mokat. Félelem- és gyűlölet-­seltés , ez a célja ennek a filmnek, amelynek szerzői és készítői nagyon jól tud­­ták, hogy a szovjetellenes szenvedé­lyek felkorbácsolására, a háborús hisztéria fokozására, az­­ amerikai nép megféleml­tésére nem találnak jobb propaganda-eszközt, mintha a hazugságot egy bőkezű kiállítással, izgalmas jelenet­­kel készített film keretében tálalják a­z egyszerű embe­­rek milliói elé. Az egyszerű emberek azonban — mint a tüntetés híre bi­zonyítja — meg már nem olyan osto­bák és nem olyan gyávák, mint ahogy az Amerikán most uralkodó imperialista klikk hiszi. Az Amerikai-Szovjet Barátság országos tanácsához neves ameri­kaiak juttat­ik el tiltakozásukat a háborús propagandafilm ellen- Til­­takozott F. Schumann egyetemi ta­­nár, A. W. Moulton, Salt Lake City püspöke, E. K. Parsons, San Franc­cisco püspöke, E. Benson, Minnesota volt kormányzója, tiltakoztak a munn­kásság vezetői: Quill, a közlekedési mukások­, McKenzie, a hajómunk­á­­sok uniójának alelnöke, Mac Mason, a közlekedési unió főtitkára. Az Ame­­rikai-Szovjet­­Barátság országos ta­nácsának elnöke, Howard Milish protestáns lelkész megrázó felhívás­­on fordult Amerika közvéleményé­hez és felszólította a szervezeteket és egyéneket, tiltakozzanak a film be­mutatása ellen a 20. Century­ Fox elnökénél, Spyros Skouras úrnál. Ennek eredménye az a tömegtünte­tés, amely most­ zajlik naponta New Yorkban és amelyet mindaddig foly­­tatnak, amíg­ nem hagyják abba a film vetítését. Ek­b­ek tiszteleteit a reakciósok máris megfenyege­tik, de megfe­nyegették apját, John H. Milisht is, aki 44 éve pásztora a brooklyni episzkopális protestáns templomnak s aki helyesli fia­­tevékenykégét. Az öreg Malis­h tiszt­elet­es prédikáció­jában nem félt kimondani, hogy aljas bűnt követnek el, akik a há­borúra uszítanak, de kimondta azt is, amit nálunk is jó volna,­­mond­juk Shvoy püspök úrnak megszív­lelnie: „Teológiánkat a templomokból vészük, de politikánkat nem” Ke­vesebb baj lenne, ha „vasfüggö­nyön“ innen és túl mindenki ehhez igazodnék.. (nem) * . A Magyar Nemzeti Bank engedélyével 12 napos társasutazás a Magas Tátrába Összköltség: Ft. 980— Indulás: június 23-án. Meghosszabbítási lehetőség: Jelentkezés: az IBUSz Munkásutazá­si Osztályánál Akadémia­ utca 10 Telefon: 325—703 127 — 089 és a vigadói főirodájában. 13 AUU FILMJEI A mozik ezen a héten sem remek, művekkel kényeztették közönségü­­ket, de egy-két megnézhető film azért akad a műsoron. _ Nem unalmas az új német finn­­gyártás K­áammn című bűnügyi története, amely be­­muta­tja­ az éhező Berlin harcát a feketézők ellen. Ez a film a valóság­­ról beszél. A régi német filmek ha­­zug, öntelt pózai helye­tt itt-ott fel­tűnnek már ebben az új filmben az új, őszinte művészet első jelei, de a régi örökség még erősebb, mint az új szellem. Az „emberinek" szánt jelenetek szirupos, érzelgős giccsbe fulladnak olyanok, mintha a Lil Marlent énekelné valaki „demokra­­tikus’­ szöveggel. A rossz kispolgári ízlést és szellemet tükrözik a film­­alakok jellemei is, valamint a jelene­tek durva, művészietlen poéntíro­­zása. Az eredmény nem nagy, de a szándék legalább becsületes a német filmben.. Az amerikaiak Halálós játék­ára már nem mondhatjuk el ugyanezt. Míg a Razzia írója és rendezője a való élet harcaiban és munkájában keresi a kiutat a romok alól, addig ez az amerikai film rémületet, ha­lált, egzaltáltságot prédikál. A me­séje zűrzavaros ponyvatörténet, amely még érdekesnek semr nevez­hető. A kisebb szerepeket teljesen jelentéktelen színészek játsszák, a főszerepet pedig verik St­apheim. A nagy jellemszínész fölött azonban mér eljárt az idő. Hajdan hátbor­zongató torokhangjai­ és g Szemvillog­­tatásai ma már inkább nevetsége­sek és bántóak, mint hatásosak. Jó és rossz különös módon keve­­redik a Sumak a dssungel fiú című amerikai filmben. A filmren­­dező nem kevesebbre vállalkozott, mint arra, hogy bemutassa az embe­riség történetének egyik fejezetét. Könnyű elképzelni, mi lett ebből. Hollywoodi amorózók és platinaszőke tucatszépségek beöltöztek, helyeseb­ben levetkőztek „ősembernek" és ichtiozauruszok meg óriáskígyók társaságában játszanak el egy sza­bályos heppiendes amerikai szerelmi történetet. Végtelenül naiv és bárgyú az a kép is, amelyet az ősi társa­­dalmi életről Rajzol ez a film. De minden primitívsége ellenére is üdí­t, ha összehasonlítjuk a betegesen excentrikus, sivár, modern kommerc­­filmekkel. Nem zülleszt, nem a sza­dista ösztönökre hat, hanem azt­ pró­bálja elmondani, hogy az agresszív, önző marakodás lealjasít, míg a kö­zösségi szellem és a munka előbbre viszi az emberi sorsot.

Next