Szabad Nép, 1948. szeptember (6. évfolyam, 200-225. szám)

1948-09-28 / 223. szám

KEDD, 1948 SZEPTEMBER 28 SZABAD NÉP: Pártunk ideológiai színvonalától és összekovácsoltságától országunk, népünk jövője függ Biró Zoltán elvtárs beszámolója után Gerő elvtárs zárszavával véget ért az MDP első országos oktatási értekezlete Szombaton és vasárnap tartotta meg a Magyar Dolgozók Pártja első országos oktatási értekezletét. Va­­sárn­ap számunkban ismertettük az értekezlet első napirendi pontjának beszámolóját: Révai József elvtárs beszédét az időszerű elméleti kérdé­sekről és feladatokról. Révai elvtárs kétórás előadása után vita követke­zett. Marxista-leninista szövetkezeti vezetőket! Elsőnek Hegedűs András elvtárs, az MDP szövetkezetpolitikai osztá­lyának vezetője szólalt fel. A pa­raszti fejlődés kérdéséhez kapcso­­lódva, megállapította, hogy szövetke­zeteink jelentős része eddig kapita­lista úton haladt. Nekünk azonban olyan szövetkezeti mozgalomra van szükségünk, amely a dol­gozó parasztságot a kapitalista fejlődés útjáról a szocializmus útjára vezeti. Ehhez olyan káderek kellenek, akik szilárdan állnak a marxista­­leninista elmélet talaján. Ezen a té­ren komoly hiányok mutatkoznak. Szövetkezeti vezetőink sokszor az orruk előtt folyó osztályharcot sem veszik észre. Hegedűs elvtárs számos példát ■Őrölt fel, mennyire félreismerik sokhelyütt a kapitalista veszélyt. Hangsúlyozta, hogy fel kell számolni a „jó kulák"-ról, a „jó" kizsákmá­­nyolókról szóló elméletet. Ahol a kulakk­­ „ki lehet egyezni’’, ott rend­szerint az történik, hogy elvtársaink behódolnak nekik. Hegedűs elvtárs ezután élesen ki­kelt azok ellen, akik a termelőszö­vetkezetek legfejlettebb típusát, a kollektív gazdaságot a régi feudális nagybirtokhoz hasonlítják. Végül azokat a baloldali elhajlókat bélye­gezte meg, akik kényszerrel akarnak szövetkezeti mozgalmat teremteni. Marxista d­azdaságtani képzettséget Ezután Lukács György elvtárs fel­szólalása következett, aki a marxiz­musnak világnézetként való terjesz­tését jelölte meg fontos feladatul. A marxizmus világnézet voltának taga­dása, a materializmus és a­ dialektika elhanyagolása a reformizmus hagyo­mányai közé tartozott — mondotta. — Ezek a hagyományok bizonyos fokig még ma is élnek pártunkban, felszámolásuk az ideológiai egység megteremtésének feltétele. Lukács elvtárs ezután a világnézet gyakorlati kihatásairól beszélt. Meg­állapította, hogy pártmunkásaink tekintélyes ré­szének hiányzik a marxista gaz­daságtani képzettsége, így jönnek létre azután az olyan hamis fogalmak, mint a »jó kulák“ , a sajátos kulák — elárulva, hogy hangoztatóiknak fogalmuk sincs a marxista gazdaságtanról, hanem fe­lületes prakticista szempontok szerint gondolkodnak. . A következő felszólaló, Háy László elvtárs, a MAORT-ban leleplezett összeesküvésre utalt. Hogy mindez megtörténhetett — állapította meg .— a többi között annak is következ­ménye, hogy ott dolgozó helyi párt­­szervezetünk nem volt eléggé tisztán­­látó, elméletileg felfegyverzett. Van­nak, akik azt mondják, hogy az ő munkaterületükön nincsen szükség elméletre- Sztálin e nézettel vitat­kozva megmondotta: van egy tudomány, amelyet min­denkinek, bárhol dolgozzék is, el kell sajátítania, és ez a marxizmus leninizmus.­saik többé-kevésbé elavultak. A va­lóságban a klasszikusok állandó tanulmá­nyozását nem pótolhatja semmi­féle más tanulás. A másik nagy segítség marxista fel­­készültségünk növelésében az élő szovjet tudomány iránytmutató ered­ményeinek felhasználása. A­ndics elvtársnő ezután áttért a magyar ideológiai reakció kérdéseire. Felhívta rá a figyelmet, hogy hiva­talos történettudósaink és történettu­dományi intézményeink a centená­rium évében alig foglalkoztak 1848- cal, csakhogy ne kelljen régebbi ál­láspontjukat revideálniuk. Ez a hall­gatás, mellébes­ég és lényegtelen apró kérdésekkel való foglalkozás az egész magyar tudományos reakcióra jel­lemző. Vörös Gyula elvtárs pár­tiskolai­­­nár a narodhik-ideológia elleni harc szükségességéről beszélt. Igazi tudományos világnézetet! Fogarasi Béla elvtárs hozzászólá­sában a természettudomány és a marxizmus viszonyának kérdésével foglalkozott. — A klerikális ideológiai reakció — mondotta — ma főképp a ter­mészett­udomány terén igyekszik a miszticizmus szellemét terjeszteni. Ezt a törekvést elősegíti, hogy természettudósaink nem emel­kednek túl szakkérdéseken. Ki kell őket vezetni ebből a helyte­len maga­­r­tásból és terjeszteni kell az igazi tudományos világnézetet Magyar munkásmozgalmi intézet létesül Révész Ferenc elvtárs hozzászó­lásában hangsúlyozta: nincs nyugati és keleti szocializmus. Aki a marx­izmus-leninizmus elméletéről letér, nem szocialista, hanem a munkás­­osztály árulója. Ezután arról be­szélt, mekkora jelentősége van az elméleti színvonal emelésében a Bol­sevik Párt története tanulmányozá­sának. Réti László elvtárs felszólalásában hiányolta, hogy eddig oly keveset tetünk saját múltbeli harcaink is­mertetésére. E mulasztás tette szük­ségessé, hogy rövidesen felállítsuk a magyar munkásmozgalmi intézetet, amely pótolni fogja a­ felszabadulás óta e téren elmulasztottakat. Borbás Lajos elvtárs arról beszélt, hogy mi ahelyett, hogy a kollektív gazdaságok kérdésével érdemileg foglalkoztunk volna a harc kikerülésének útját vá­lasztottuk. Ezzel az opportunista magatartás­sal szakítani kell. Ezután a vitát berekesztették és Révai József elvtárs válasza követ­kezett. Bíró Zoltán elvtárs az oktatói döntő feladatairól beszél A­ marxista klasszikusok és az élő szovjet tudomány Andics Erzsébet elvtársnő felszó­lalásában szembeszáll­ azzal a nézet­tel, amely a marxista-leninista klasz­­szikusok tanulmányozását felesleges­nek tekinti. Sokan kényelmesebbnek tekintik, hogy csupán rövid, népsze­rűsítő füzeteket olvassanak el és ezt a kényelmes magatartásukat azzal az okoskodással akarják igazolni, hogy a klasszikusok régen éltek, írás Bundáját átszanj a párisi modellek szerintSehmideg **3 Révai elvtárs: fiz elméleti színvonal emeléséért vívott harc és szakasza kezdődik Bevezetőjében megállapította, hogy vitás kérdések nem vetődtek fel; ez persze nem azt jelenti, hogy min­­den újonnan felvetett elvi kérdés­ben teljes a tisztázottság- Szükség van a további tájékozódásra- En­nek az értekezletnek jelentősége nem a kérdések végleges megol­dása, hanem az, hogy a figyelmet rátereli egyrészt az elméletre ma­gára, másrészt az ideológiai fronton mutatkozó bajokra, elhajlásokra, amelyek ellen harcot kell folytatni- Révai elvtárs ezzel kapcsolatban erősen hangsúlyozta: vannak olyan bajok é­s hibák, amelyek ellen nemcsak a felvilá­gosítás eszközével kell fellépni, ahol cselekvően kell közbelépni (például egyes kapitalista irányban haladó szövetkezetek esetében) , de munkás és szegényparaszti párttag­jainkkal szemben főeszközünk a m­eg­­győzés. Pártunknak igen sok paraszt tagja van, aki még nem tette ma­gáévá felfogásunkat a falu szocialista fejlődése tekintetében. Mi nem helyez­kedhetünk arra az álláspontra, hogy az ilyeneknek nincsen helyük a párt­­ban. Helyük van, mert mi a párton belül akarjuk őket nevelni, ahogyan a párton kívül fel akarjuk világosítani az egész dolgozó paraszt­ságot. Andics elvtársnő felszólalására vá­laszolva Révai elvtárs megállapította: valóban itt az ideje, hogy megkezd­jük a harcot a tudományos vonalon megbúvó osztályellenség ellen. Ref­lektorral kell rávilágítani­a a reakció burkolt megnyilvánulásaira tudo­mányban és művészetben egyaránt. Hiba, hogy ez eddig is nem történt meg. A marxizmus tudományos mű­velőinek feladata, hogy ezt a harcot megindítsák, a párt minden támogatást megad nekik. Befejezésül Révai elvtárs hangoz­­tatta, hogy a konferencia nem vala­minek a végét jelenti, hanem ellen­kezőleg a kezdetét az elméleti színvonal emeléséért vívott harc új szaka­szának. Az elmélet nem lehet néhány ember szakterülete. Az egész pártnak, min­den párttagnak részt kell vennie az elmélet előrevitelében,­­ ha máskép­pen nem, úgy, hogy felveti a min­dennapi harcnak azokat a kérdéseit, amelyeket az elmélet művelőinek meg kell válaszolni­uk. Pártunk marxista­­leninista gyakorlatát győzelmek so­rozata igazolta. Most arról van szó, hogy ehhez a gyakorlathoz hozzáiga­zítsuk elmaradt elméleti munkánkat. Révai elvtársat zárszava után a konferencia hosszantartó meleg taps­sal ünnepelte. Ebédszünet után az ér­tekezlet második napirendi pontjának referátuma: Biró Zoltán elvtárs elő­adása következett pártoktatásunk­­ döntő feladatairól. A NÉKOSZ-t „bírálja66 Parragi a Magyar Vasárnapban, károsan, rosszul, helytelenül. Az MDP Politikai Bizottsága is bírálta a NÉKOSz-t. De az MDP bírálata segíti a NÉKOSz-t mun­kájában, — Parragi agyon akarja ütni. Az MDP a parasztromantikát azért ítéli el, mert ez az ideológia a munkás—paraszt-szövetség gyen­­gítését, a munkásosztály vezető szerepének lebecsülését jelenti — Parragi jobbról támadja a né­pieseket és a paraszt-kapitalistát állítja oda eszményképnek. Az MDP alapjában véve helyesnek, támogatandónak tart­ja a kollé­giumi mozgalmat — Parragi azért ír a hibákról, hogy megkongat­hassa a lélekharangot a NÉKOSz felett. Az MDP bírálata hangsú­lyozza, hogy a NÉKOSz komoly sikereket ért el a népi értelmiség nevelésében, sőt Révai elvtárs elő­adása félreérthetetlenül megmon­dotta, hogy a NÉKOSz-nal­ ezen a téren missziója van. A kommu­nista bírálatnak éppen az volt a célja, hogy a NÉKOSz-t alkot,­mássá tegye missziójának elvég­zésére, hogy a NÉKOSz-t erősítse! Parragi szerint viszont a NÉKOSz­­mozgalom „élete tévelygés volt, ezért halálán nincs okunk szána­kozni". Szánakozásra annál kevésbbé van ok, mert a NÉKOSz nem halt meg, ellenkezőleg: most, a mi bí­rálatunk után újjászületik. Parragi a mi hátunk mögül, a gyógyuló és erősödő NÉKOSz-ra próbál lövöl­dözni: ne csodálkozzék hát, ha abba a gyanúba kerül, hogy neki nem a­ fájt, ami a NÉKOSz-ban rossz, hanem az, ami jó. Bíró Zoltán: s döntő feladat­­a az oktatás színvonalának emelése — Pártunknak — kezdte Biró elv­társ —, ha a munkásosztály és a dol­gozó nép élcsapatának szerepét to­vábbra is be akarja tölteni, elő kell készítenie minden tagját az előttünk álló, mind jobban kiélesedő harcokra, felfegyverezve őket a marxizmus-le­­ninizmus tanításaival. A az oktatási munka eddigi eredményei... Biró elvtárs ezután az oktatási munka eddigi eredményeit ismer­­tette. Az eltelt három évben felső iskoláinkat, az öt-hathónapos tanfo­lyamokat 242 elvtárs végezie el, a kö­zépfokúakat 2200 elvtárs, az alsó­­fok­ú 2—4 hetes iskolákat 15.000 elv­­társ. Az elmúlt három és fél esztendő alatt esti szemináriumokon és tanfo­lyamokon 250.000 elvtárs vett részt, ebből több mint 100.000 elvtárs 1948 tavaszán. Munkásakadémiák előadá­sait körülbelül 8000 elvtárs látogatta, az egyéni levelező tanfolyamokra pe­dig 8—10.000 tanuló jelentkezett. A szervezett pártoktatás a fel­szabadulás óta tehát körülbelül 800.000 tanulóra terjedt ki, de minthogy a tanulók egy része többször van számbavéve, körül­belül 150 ezer elvtársra lehet be­csülni a tanulásban résztvevők számát. Oktatási osztályunk irányításával megindult a tömegszervezetekben, el­sősorban a szakszervezetekben is az oktatási munka. — De pártoktatási hálózaton!? — jelentette ki Bíró elvtárs — nem tu­dot lépést tartani párttagságunk ro­hamos növekedésével. Rákosi elvtárs márciusi cikkének figyelmezetésére a tanulási láz olyan széles mérték­ben terjedt ki, hogy munkánkban nem tudtuk a megfelelő színvonalat biztosítani , ami az oktatási munka felhígulását vonta maga után. Ugyanakkor persze a komoly eredmények sem maradtak el. Meg­indultak a rendszeres végrehajtó bi­zottsági szemináriumok, megindult a pártoktatás az üze­mekben is.­­ Míg 1946-ban és 47-ben a sze­mináriumi hallgatóknak csak 10 szá­zaléka került ki az üzemekből, 1948 tavaszán az üzem, tanulók száma elérte a 22 százalékot. Eredmé­nyeinkhez hozzátartozik az is, hogy a pártiskolák munkája alaposabb lett és hogy a Szikra Könyvkiadó az elméleti és politikai művek kiadását fokozta. Míg 1945—47-ben 300.000, 1948 első felében 700.000 példányban adott ki marxista műveket. A szemináriumok hallgatói 1.100.000 brosúrát és vezérfona­lat szereztek be (hárommillió ív terjedelemben) — körülbelül tízszer annyit, mint 1947- ben. 1948 első felében oktatási háló­zatunk annyira kiszélesedett, hogy az elkövetkezendő oktatási évadra az egész pártmunkás aktívát be lehet már vonni rendszeres tanulásba, akkor a pártmunkások jelentékeny része — Budapesten több mint egy­­harmada, vidéken 60—70 százaléka — nem vett részt a szemináriumo­kon. Komoly politikai hiba volt továbbá, hogy a szemináriumokban nagyobb, részt nem üzemi munkások, vagy dolgozó parasztok vettek részt, hanem értelmiségi és kispolgári elemek. A hiányos kádermunka eredménye, hogy a pártiskolákon is csökkent a munkások aránya a kispolgári és ér­­telmiségi elemek javára. Míg 1947 júliusáig a háromhónapos iskolát végzettek között a munkások aránya 70, az értelmiségi és kispolgári fog­lalkozásúaké 14 százalék volt, 1947 októberétől a munkások száma 55 százalékra csökkent, a most induló iskolákén pedig 52 százalékra. Az ér­telmiségi és kispolgári elemek száma viszont 34 százalékra emelkedett. Ha­sonló hibát követtünk el az előadók és szemináriumvezetők kiválasztásá­nál. Ez a hiba leginkább falun ta­pasztalható, ahol a jegyző, patikus, tanító, kereskedő és iparos szeminá­riumvezetők sok esetben nagy káro­­kat okoznak pártunknak zavaros tu­dálékosságukkal és lekezelő viselke­désükkel. Oktatási munkánkban komoly hiba volt végül a nemzetközi és a magyar munkásmozgalom ta­pasztalatainak, különösen a SzITK(b)P tapasztalatainak hiá­nyos és rendszertelen ismerte­tése. Bíró elvtárs ezután így folytatta: — Pártunkban még mindig lebe­csülik az elméleti munka és a tanu­lás jelentőségét és úgy kezelik, mint csak a propagandistára vagy az ok­­atási felelősre tartozó szűk reszort­feladatot. Vannak pártfunkcionáriu­­sok­ — vezető funkciókban is, — akik úgy vélik, hogy még a legjelentr­­téktelenebb gyakorlati munka is fon­tosabb, mint politikai továbbképzé­sük. Az ilyen felelős állásban dol­gozó elvtársak nemcsak maguk ma­radtak el a párt fejlődésétől, hanem ezt a maradi szellemet terjesztik a vezetésük alatt dolgozó párttagok között is és bennükk is kifejlesztik a szűk gyakorlatiasság túlbecsülését, az­­ eszmei-politikai fejlődés rová­sára. ... hibái és hiányosságai — De szólni kell oktatási mun­kánk hiányairól is. — folytatta Biró elvtárs. A mennyiségi eredmények utáni hajszában elfeledkeztünk mun­kánk minőségéről. Gombamódra szaporodó szeminá­riumainkat nem tudtuk ellátni meg­felelő képzettségű előadókkal. Ugyan­­ is legközelebbi tervek A következőkben Biró elvtárs az oktatási munka döntő feladatait és programját vázolta. Október elején indul meg 100 hall­­gatóval a hathónapos, illetve egyéves pártiskola. A háromhónapos köz­ponti pártiskolák számát felemeltük 3-ról 8-ra. A­ megyei és kerületi is­kolák időtartamát meghosszabbítot­tuk háromról négy hétre és számu­kat 43-ről 50-re, osztályaik számát 52-ről 84-re emeltük fel. A hallgatók száma bennük 1200ról 2000-re sza­porodott. Az eddigi tömeges alsófokú Szemináriumok mellett minden párt­­iskola mellett kiépítünk esti és le­­velezőiskolákat. Ezzel a rendszerrel biztosítani akarjuk, hogy minden pártmun­kás termelőmunkája mellett el­végezhesse a pártoktatás alsó-, közép- és felső iskoláit. De a döntő feladat ma: az oktatás színvonalának emelése. Ennel a bizto­sítására lényegesen átrostáljuk az is­kolák­ tananyagát. A napokban ün­­nepeljük Sztálin elvtárs lángeszit Gombatermelésben eredményt akar elérni ! Vegyen színtenyészetei ,.SUPPANM crombacsírát Cím: BELGRÁD-RKP. 21 Teljes termelési tájékoztatás. Szállítás utánvéttel la.

Next