Szabad Nép, 1948. szeptember (6. évfolyam, 200-225. szám)

1948-09-28 / 223. szám

VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! SZABAD NÉP Gerő elvtárs beszédével véget ért az MDP országos oktatási értekezlete Pusztavámon új aknát és vasútvonalat avattak A MAGYA­R D­O­L­­G­O­ZÓ­K PÁRT­J­Á­N­A­KK­ÖZI­P­O­N­T­­­L­A­P­JA VI. ÉVFOLYAM, 223. SZÁM­ÁRA (ggy FILLÉR KEDD, 1948 SZEPTEMBER 28 .­ / 1­­­0 A MAORT -szabota (V. M.) Miután három és fél esztendős küzdelemben sorra fel­számoltuk a nemzetközi reakció legális köntösbe bujtatott magyar­­országi ügynökségeit, most siker­rel vertük vissza az imperialisták egyik nagyszabású kísérletét azon az új terepen is, amelynek külön­leges veszélyeire így figyelmezte­tett Révai elvtárs: „A MAORT- ügy a földművelésügyi miniszté­riumban leleplezett összeesküvés, a Mindszentyék által tervszerűen rendezett demokráciaellenes tö­megtüntetések mutatják a halálra­ítélt kizsákmányoló osztályok el­lenállásának fő formáit, a külföldi és a belföldi erők összefonódását a magyar demokrácia elleni harcban, a klerikális reakció, zsírosparaszt­ság, horthysta bürokraták, vala­mint az amerikai imperialisták szoros együttműködését az osz­tályharc új, földalatti formájának alkalmazásával.“ A MAORT-nál folytatott, New­­yorkból irányított, nagyszabású szabotázs leleplezése arra figyel­meztet, hogy a megvert és illega­litásba kényszerült ellenséggel szemben folytatott harc egyre ke­ményebbé és elkeseredettebbé válik s még nagyobb éberségre és foko­zott harci készségre van szükség. A kispolgári pacifizmus megté­vesztő jelszavaiba burkolt ellensé­ges propaganda sokáig megpró­bálta elhitetni népünk egy részé­vel, hogy „semmi közünk a na­gyok harcához“, meg „egy kis or­szágnak nem kell beleavatkozni a világpolitikába” és általában úgy igyekezett feltüntetni a dolgot, mintha egy nép belső felemelkedé­­sének­ kérdését el lehetne válasz­tani a külpolitikai állásfoglalástól. A MAORT amerikai vezetőinek vallomásaiból újból kiderült, hogy a magyar demokrácia születése pillanatától, a magyar uralkodó­osztály hatalmának megdöntése, a nép érdekében végrehajtott társa­dalmi reformok következtében, éles és áthidalhatatlan ellentétbe került az imperialistákkal. „191­5 novem­berében — vallja Ruedeman Pál, a MAORT amerikai elnöke — a Standard vezetői utasították, hogy Magyarországon csökkenteni kell az olajtermelést. Célunk a föld alatt megőrizni az olajat arra az időre, midőn Magyarországon a politikai rendszer változása a Stan­dard részére biztosíthatja a hasz­­not hajtó kiaknázást . Ruedemanék, akik 1938-ban, egy esztendővel a háború kitörése előtt, a nyíltan háborúra készülődb fasiszta Né­metország torkában indították meg a lissei olajmezőkön a terme­lést és azt meghúszszorozták a háború alatt, csak Hitlernek és a magyar nép hóhérainak. Horthy­­nak, Száláéinak volta­k hajlandók termelni, de nem akartak olajat adni a saját földjén szántó magyar paraszt traktorának, az államosí­tott gyáraknak, a kizsákmányolás és elnyomás alól felszabadult ma­gyar népnek. Horthyék annak idején nevetsé­gesen kedvező feltételek mellett adták el az amerikaiaknak az egész Dunántúl olajkutatási, termelési és értékesítési monopóliumát. Az amerikaiak két esztendő alatt meg­keresték a befektetett tőkét és utána a többszázmillió pengős ha­szonból alig 15 százalékos részese­dést fizettek a magyar kincstár­nak. A magyar állammal kötött szerződésben a MAORT arra köte­lezte magát, hogy „szem előtt tartja az ország gazdasági érde­keit.“ De az adott szó­­ csak Horthyék felé volt kötelező. A felszabadulás óta az amerikaiak következetesen és szemérmetlenül megszegték kötelezettségeiket, a legkülönbözőbb módokon szabotál­ták az olajtermelést, hogy kárt okozzanak a magyar gazdasági életnek. Ruedeman és Bannantine, a vál­lalat két amerikai vezetője azzal az utasítással érkezett ide 1945 őszén, hogy a magyar olajterme­lést csökkenteni kell, de a „busi­ness man“-ok egy percet sem akartak veszteni gyalázatos ter­veik végrehajtásában. Ecker-Báez, az amerikai misszió kereske­delmi megbízottja közvetlenül a felszabadulás után magához hí­vatta a MAORT vezérigazgató­ját, dr. Pap Simont és közölte vele, hogy „a MAORT olajat egy­általán ne termeljen s akadályozza meg az Ausztria amerikai megszál­lási területén lévő Vagyontárgyak hazaszállítását“. A politikai „vonal” tehát kez­dettől fogva világos volt a MAORT-nál. Ruedemanra és Ban­­nantinere várt a feladat, hogy ezt a politikát megvalósítsák, hogy a szabotázst megszervezzék. Nagy találékonysággal és az amerikai üzletemberekre jellemző elszánt­sággal láttak hozzá feladatuk vég­rehajtásához. 13 millió forintos költséggel kutakat fúrattak olyan helyen, ahol biztosan tudták, hogy nem fognak olajra találni. Ugyan­akkor megtiltották a kutatást azokon a pontokon, ahol a szakér­tők véleménye szerint eredményre lehetett számítani. A már feltárt kutak berendezéseit szándékosan úgy alakíttatták át, hogy azok ke­vesebb olajat termeljenek. Nem szerezték be és nem javíttatták ki azokat a gépeket — elsősorban mélyszivattyúkat —, amelyek a termelés emeléséhez szükségesek lettek volna. Amikor a Gazdasági Főtanács erre kötelezte a vállala­tot és az amerikai gépek beszer­zésére háromszázezer dolláros hi­telkeretet bocsátott rendelkezé­sére, akkor Ruedeman kiutazott az USA-ba és ott külön megtárgyalta a Standard Oil egyik vezetőjével, hogy a szükséges gépeket ne szál­lítsák le. A magyar­­ hatóságok felé a szükséges beruházások elha­nyagolását pénzügyi nehézségek­kel indokolták a MAORT vezetői Ugyanakkor az olajfinomítók ?■ és fél millió forinttal tartoznak a vállalatnak, de ennek az adósság­nak jelentős részét nem hajtották be, mert az adósok egy része szín­tén­­ angol-amerikai érdekelt­ségű cég volt. Így történhetett az meg, hogy míg például a magyar állam tulajdonában levő Péti Nit­rogénművek tartozásának 85,6 szá­zalékát fizette vissza a MAOR­T- nak, a Vacuum Oil Company csak 27,3 százalékban tett eleget köte­lességének. Ez a széleskörű sza­botázs oda vezetett, hogy míg 1945 januárjában, amikor a har­cok jóformán a kutak mellett folytak, a MAORT napi átlagos bruttó termelése 2145 tonna olaj volt. 1948 júniusában, az újjáépí­tés negyedik esztendejében a napi átlag 1292 tonnára esett vissza. Az illetékes magyar hatóságok természetesen egyre növekvő ag­godalommal figyelték a dunántúli olajtermelés feltűnő csökkenését. Kormánybiztost neveztek ki a vál­lalat élére, felszólították a MA­ORT-ot az Országos Tervhivatal beruházási és termelési utasításai­nak végrehajtására. Az utóbbi idő­ben az üzemi bizottság is megpró­bálta érvényesíteni jogait, de az amerikaiak minden egyes alkalom­­mal élesen tiltakoztak az „illeték­telen beavatkozás“ ellen és techni­kai okokra, a magyar olajmezők kimerülésére hivatkoztak, amikor számonkérték tőlük a termelés csökkenését. Végül is az államvédelmi szer­vek beavatkozása számolta fel a felbecsülhetetlen károkat okozó amerikai irányítású bűnszövetke­zetet. Hónapokig tartó rendkívül nehéz, szívós és példamutatóan ki­tartó munkával sikerült felgön­gyölíteni az amerikai és magyar „szakemberek“ összeesküvését. Jel­lemző a Standard Oil tőkéseire hogy az országunk ellen irányuló merénylet végrehajtására csak a múlt rendszerben végzetesen kompromittált gyászmagyarokat tüntették ki bizalmukkal. Legbizal­masabb munkatársuk dr. Pap Si­mon volt, akit Hitler annak idején a német Sasrend I. osztályú foko­zatával tüntetett ki. A német im­perialisták után az amerikai impe­rialistáknak adta el magát. Az összeesküvés leleplezése után a vállalat „bizalmas“ iratait át­szállították az amerikai követségre és az egyik magyar főbűnös meg­­szöktetésébe. Reynolds amerikai alkonzul is tevékenyen részt vett, mintegy annak bizonyítására, hogy itt nem a Standard Oil Company tőkéseinek egy elszigetelt magyar­­ellenes kísérletével állunk szemben, hanem olyan romboló tevékeny­séggel, amelyet a jelenlegi hivata­los amerikai külpolitika teljes mértékben vállal és támogat. Né­pünk pedig ahhoz tartja magát, hogy amilyen az adjon Isten, olyan a fogadj Isten. Az amerikai impe­rialistáknak ezt a fészkét kifüstöl­tük s a szabotőrök helyébe becsü­letes emberek kerülnek. Ébersé­günket még inkább fokozzuk, okulva a MAORT tapasztalatokon s kíméletlenül elfojtjuk a szabo­tázst mindenütt, ahol az ellenség ezzel a fegyverrel tör ellenünk. Visinszkij nagy beszédében leleplezte az imperialista háborús usistékat és terveiket. Javaslatot tett a háborús veszély elhárítására Vasárnapi számunkban párisi tu­dósítónk telefonjelentésében ismer­tette Visinszkij szovjet külügyminisz­terhelyettes felszólalását az UNO közgyűlésén. A Tass-iroda időközben kiadott hivatalos jelentése alapján most részletesen közöljük Visinszkij nagyjelentőségű beszédét. A szovjet külügyminiszterhelyettes beszéde elején emlékeztetett arra, hogy a szovjet küldöttség az elmúlt ülésszakon már rámutatott az UNO főhibájára. A szervezet nem volt képes arra, hogy a közgyűlés fontos javaslatait gyakorlatban is megva­lósítsa, így nem­ valósították meg a fegyver­kezés általános csökkentésére, az atom­erőnek csak békés cé­lokra való felhasználására, az atomfegyver eltiltására vonatko­­kozó tervek kidolgozásának meg­gyorsítását. Sok más fontos kérdésről szóló ja­vaslatot nem valósítottak meg. Az UNO egyes befolyásos tagjai ugyanis nem arra használták fel befolyásu­kat, hogy a közgyűlés javasatait áttegyék a gyakorlatba, hanem olyan rendszabályokat léptettek életbe, amelyek teljesen ellenkeztek a köz­gyűlés határozataival. Ez történt a többi között Palesztina és Indonézia ügyében és a Délafrikai Unió faji megkülönböztetésének esetében. A Biztonsági Tanács megkerülése Visinszkij rámutatott: milyen óriási kár érte az UNO tekinté­lyét, amikor megszegték a szervezet alapokmányát és különösen amikor olyan törvényellenes határozatokat fogadtak el, mint az úgynevezett ülésközi bizottság­­kisközgyűlési felállítása, a Koreai és a Balkáni Bizottság megalakítása volt. Az ülésközi bizottsággal kapcsolatban hangsúlyozta, hogy ezzel a Biztonsági Tanács fontosságát akarták aláásni, mert ennek a szervnek a vállán nyugszik a béke és a biztonság fenntartásá­nak fő felelőssége. Ez az ülésközi bizottság az ameri­kai küldöttség találmánya volt és szélesebb hatáskört akartak szá­mára biztosítani, mint a Biztonsági Tanácsnak. Az ülésközi bizottság azonban nem váltotta valóra szer­­veseinek reményeit, ezért most meg kell kísérelni annak a kér­désnek a felvetését, hogy ezt a bi­­z­ottságot ideiglenes szervezet he­lyett állandóvá tegyék. A Koreai Bizottság kijelölése — mondotta Visinszkij — arra való­­volt, hogy leplezze a külföldi ha­leí­rnak Korea belü­gyeibe való beavat­kozását, megkönnyítse Koreában olyan­ kormány alakítását, amelynek tagjaira az amerikai katonai hatóságok a koreai nép érdekeinek teljes mellőzésével mindenkor számít­hatnak. Észak-Koreában azonban az észak- és dél-koreai nép választása alapján felállítot­ták a Koreai Népi Demo­kratikus Köztársaság kormányát. Korea jövője minden kétséget kizá­róan a koreai népé, amely fenn­tartja országának egységét és füg­­gelenségét minden olyan kísérlettel szemben, amely Koreát gyarmattá és a támadó Szellem egyik e­rtfőjévé akarja változtatni Hasonlóan haszontalannak bizo­nyultak azok az erőfeszítések is, amelyekkel az UNO második köz­gyűlésén törvényellenesen Balkáni Bizottságot állítottak fel a görög királyi fasiszták támogatására. Be­bizonyosodott, hogy ez a bizottság nem végezte pártatlanul munkáját. Trygve Lie a stfarshal­­­tervet támogatja Az UNO gazdasági problémákkal kapcsolatos tevékenységét az elmúlt időszakban olyan kérdésekre össz­pontosította — folytatta beszédét Visinszkij —, amelyek semmiképpen sem érint­k a nemzeteknek és első­­sorban azoknak az országoknak élet­­fontosságú érdekeit, amelyek a ná­ciktól rájuk kényszerültt háborúban a legtöbbet szenvedtek. Annak a ténynek ellenére, hogy a Marshall­­terv nem veszi figyelembe az UNO-t, az UNO szervei legfontosabb fel­adatuknak tekintik e terv végre­hajtásának megkönnyítését. Nem véletlen, hogy még Trygve Lie főtitkár jelentése is teljesen meg­­okolatlanul így szól: ,,A Marshall- terv reményre jogosít, hogy Nyugat, európáb­a visszaállítja a gazdasági és politikai stabilitást”. Időközben azonban mind világosabbá vált, hogy a Marshall-terv csak súlyosbította a benne résztvevő európai országok helyzetét, mert aláásta gazdasági és politikai függetlenségüket. Elmérgesí­tették a helyzetet Indonéziában és Palesztinában Az elmúlt időszakban sok esetben megszegték a közgyűlés határozatait- Ezek a rendbontások sokszor egyene­sen a népek békéjét és biztonságát veszélyeztették. Ennek ellenére a Biztonsági Tanács többsége nemcsak a veszélyt elhárító rendszabályok meghozatalát mu­lasztotta el, hanem a rendbon­tók mellé állt, és azokat támogatta. Ez történt Indonézia esetében, amikor a Bizton­sági Tanácsban a többség meg sem mozdult, hogy véget vessen annak a fegyveres támadásnak, amelyet Hol­landia indított az ingnéziai nép ellen. A Biztonsági Tanács nem teljesí­tette kötelességét Palesztina esetében Sem. Meghiúsult a közgyűlés múlt év november 25-én hozott határozata, amelynek értelmében Palesztinát, füg­getlen arab és zsidó államokra kell felosztani. A Biztonsági Tanács többségé­nek politikája elmérgesítette a zsidó és arab nép közötti ellen­téteket és belehajszolta őket a viszályba, amelyek a palesztinai háború kitöréséhez vezettek. Nemcsak az hiúsította meg a köz­gyűlés november 29-i határozatát, hogy egyes államok a döntés felül­vizsgálását javasolták, hanem az amerikai küldöttségnek az a javas­lata is, hogy nyilvánítsák Palesztinát gyámsági területté és nevezzenek ki közvetítőt. Az USA eredménytelenné tette az atombizottság munkáját A harminc hónap óta dolgozó atombizottság papírhegyeket hasz­­nált el, de minden a régiben maradt Az atombizottság munkája ha­szontalannak bizonyult, mert az amerikai kormány nem hajlandó azt az alapvető kérdést meg­oldani, hogy az atomfegyverek megtiltásával biztosítsák az atomerőnek békés célokra való felhasználását. A Szovjetunió az atomfegyver azon­nali beszüntetését követeli, valamint egy szigorú és hatásos nemzetközi felülvizsgáló szerv felállítását e tila­lom betartására. Az atomfegy­­ver megtiltása elleni tiltakozás csak­ olyan körökből származhatok, amelyeknek érdekük, hogy ezt a tá­madásra alk­almas fegyvert hatal­mukban tartsák, mert más országok megtámadására irányuló terveket szőnek. Az atomfegyver megtiltásá­­ról szóló nemzetközi egyezmény he­lyett az „atomerő nemzetközi fel­­ügyeletét“ javasolják. Ha az atomfegyvert nem tiltják be, minden az atomerő ellenőr­zéséről való beszéd csak ködö­sítés, amely eltakarja az emberek szeme elől az atomfegyverkezés versengé­sét. Az amerikai javaslatnak az a lé­nyege, hogy mindazok az üzemek, amelyek részt vesznek az atomener­gia előállításában, a Nemzetközi Ellenőrző Testület birtokaiba mennek .­ Ilyenformán ez a nemzetközi szerv birtokosává válik minden a f­őmérővel foglalkozó üzemnek és a többség határozata szerint beavatkozhat minden megkötés és ellenőrzés nélkül bármely or­szág gazdasági életébe. A szerv a többségre támaszkodva amerikai szervezetté válna. Ezért a Szovje­unió — és talán nemcsak a Szovjetunió, — nem egyezhet bele, hogy nemzetgazdaságának sorsát ennek a szervnek kezébe helyezze. A Szovjetunió továbbra is azt állítja, hogy egy helyesen megszervezett nemzetközi ellenőrző szervnek kell ellenőriznie az atomerő előállítását, annak minden fokozatát, kezdve a nyersanyagtermeléstől a kész termé­­kekig. Minden békeszerető nép, a kisemberek milliói felemelik szavu­kat az atombomba felhasználásának betiltása mellett, mert azt a békés lakosság tömeges kiirtására akarják f­elhasználni.

Next