Szabad Nép, 1948. október (6. évfolyam, 226-252. szám)

1948-10-17 / 240. szám

12 " Az újjáalakult Magyar Irodalom­­történeti Társaság szombati ülésén Lukács György elvtárs az alábbiak­­ban jelölte meg a magyar iroda­lomtörténet új feladatait. ■Á magyar irodalomtörténet revíziója döntő jelentőségű kérdés egész új demokratikus kultúránk számára. Az iskolák égető szükség­leteitől egészen irodalmi és művészi életünk megújhodásáig napról-napra nélkülözhetetlenebbé válik, hogy a magyar irodalom történetét úgy lássuk, ahogy az van, nem pedig azokban a többnyire reakciós eltor­zításokban, amelyeket a legtöbb használatban lévő könyv a közönség elé tár. Eltorzításokkal van teli a magyar irodalomtörténet. Elsősorban azért, mert hiszen minden történelmi for­dulatban revízió alá vették az iro­dalomtörténetet is, s a magyar­ tör­ténelem eddigi szerencsétlen menete azt hozta magával, hogy ezek a re­víziók, szinte kivétel nélkül, hala­dásellenes szellemben történ­­ek meg. Ez a végső tartalma annak a reví­ziónak is, amelyet Gyulai Pál és is­kolája hajtott végre a reformkor­­szak, 48 és a 48­ utáni kor magyar irodalomtörténetén. Még sokkal nyilvánvalóbb az el­­to­rzítási tendencia, — itt csak né­­h­ány legjellemzőbb példára hivat­kozhatunk, — az Úgynevezett szel­lemtudományban az ellenforradalom idején. Itt a magyar irodalom érté­kelésének a legtöbbször Szekfü Gyula Habsburgokat dicsőítő, forra­­dalomellenes koncepciója volt az alapja. Módszere pedig bizonyos szellemtörténeti fogalmaknak a reakciós ném­at filozófiából átvett fetisizálása. Az emberek megszok­ták, hogy valamely korszak társa­­dalmi szerkezetének vizsgálata he­lyett ilyen fetisizált „alkat“-ból ve­zessenek le mindent. (Gondoljunk a barokkra Szekfűnél. Az ilyen mód­szernek szükségszerű következmé­­nye, hogy az ellenforradalmi korszak irodalomtörténete tele van légből ka­pott álperiódusokkal (preromantika Szerb Antalnál, biedermeyer Zolnai­­nál, stb.), amelyek eltakarják a va­lóságos összefüggéseket. Különösen kiemelendő itt, hogy ezen a vonalon került bele a magyar irodalomtörté­netbe a világnézeti reakció és az esztétikai haladásellenessség, a deka­dencia dicsőítése. (Jellemző módon mind az urbánusoknál, mind a népieseknél.) Ám irodalomtörténet revíziója csakis a jelen helyes értékeléséből in­dulhat ki. Csak ez adhatja meg a he­lyes nézőpontot arra, hogy a múltban elvetélt vagy tragikus kudarcra ítélt irodalmi egyéniségeket, irányokat érdemükhöz méltóan értékeljünk. Ez tehát egyáltalában nem jelent sem önkényességet, sem az irodalomnak napi propagandává való lefokozását. Marx helyesen mondotta: „Az ember anatómiája a majom anatómiájának kulcsa. A magasabbra való utalás az alacsonyabbrendű állatfajokban csak akkor válik érthetővé, ha a magasabb már ismert. A polgári ökonómia adja meg a kulcsot az antik stb. számétá­ra.” A magyar irodalomtól tünet re­­víziója tehát annak a megvilágoso­dásnak fényében történik, amelyet az 1945-ös felszabadulás számunkra ho­­zott­. Ha az így felvetődő feladatokat meg akarjuk oldani, akkor múlhatat­lanul szükséges, hogy az irodalom­történetet elválaszthatatlan egységé­ben tárgyaljuk a történettel és a gaz­daságtörténettel. Ezeknek felkutatása, eredményeinknek alkalmazása nélkül nem képzelhető el igazi irodalomtör­ténet. Szükséges továbbá, hogy a magyar irodalomtörténet nemzetközi vonatkozásait is újra megvizsgáljuk. Itt felvetődik az a nagy nehézség, hogy a külföldi irodalmak története éppen úgy revízióra szorul, mint a magyar, hogy az e tekintetben hasz­nálatos kézikönyvek és monográfiák, akár magyarok, akár külföld­ek, ala­pos kritikának vetendők alá. Végül lehetetlen a magyar irodalomtörténet revíziój­a a világnézeti és esztétikai né­zetek tisztázása nélkül. Itt is döntő az elvi szempontú világos és határo­­zott állásfoglalás a világnézeti és esz­tétikai reakció ellen. M­indebből szükségképpen kö­­vetkezik, hogy ez a revíziós munka nem támaszkodhatik egyedül az Iro­dalomtörténet úgynevezett és valósá­­gos szaktudósaira. Ebből a munká­ból a kritikusoknak, az íróknak, a politikusoknak, a publicistáknak, a történészeknek és a pedagógusoknak is ki kell venniük a maguk részét. Csak ha ily módon széles kollektí­vet teremtünk, ha a m­­ás kérdések kiharcolását ilyen alapokra fektet­jük, csak így tudjuk azt adni, amit a demokratikus közvélemény vár: felderíteni a magyar irodalom való­­ságos történetét; leszámolni a reak­ciós történeti legendákkal; megterem­­teni az eleven kapcsolatot irodalom­­történet, irodalom és a dolgozó nép mai élete között; segíteni, hogy az általános iskolától az egyetemig he­­lyes szellemben folyjék az irodalmi oktatás, az irodalomra való nevelés; leleplezni a reakció ama törekvéseit, amelyek a politikai porondról leszo­rulva az ideológia terén készülnek of­­fenzívára. Irodalomtörténetünk revíziójának egyetemesnek kell lennie. De éppen ezért benne legsürgősebben megol­dandó feladatként a 18—20.19 század irodalmának kell az előtérben állnia. evrakom mankónk kiindulási pontja a magyar történet ama fö­­k­érdése, hogy a középkorban lezaj­lott osztályharcok nem vezettek, — mint Nyugateurópában, mint Orosz­­országban — a hűbériség letörésé­­hez, hogy ennek következtében a magyar nép nemzeti egysége, füg­getlensége és felszabadulása csak napjainkban, csak a szocialista át­alakulás küszöbén valósult meg. Ebből következik, hogy újabb iro­dalomtörténetünk döntő dátumai 1848 és 1945. A történelem ilyen felfogása ha­tározza meg irodalmunk periodalizá­­lásán­ak fő szempontjait. A felvilágo­sodástól a 48-as forradalomig terjedő korszakot csak a mind esedékesebbé váló polgári forradalom előkései­lése­ként lehet helyesen értékelni. Különö­sen kiemelendő itt a 48 at közvetle­nül megelőző idő és 48 különleges helye a magyar irodalomban. (Petőfi különleges helyét a reformkorszak­kal szemben Révai elvtárs emelte ki, Arany Toldijának ilyen jelentőségére magam mutattam rá.) A forradalom bukásától a felszabadulásig terjedő korszakot a magyar kapitalizmus­nak „porosz útja" jellemzi és irodal­­munk számára döntő szempont e „porosz út’’ ellen folytatott harcnak a­kéntje. (Ady és a Nyugat). Ezen a korszakon belül természetszerűleg adódnak 1867 és 1918—19, mint fontos fejlődési szakaszokat jelző diplomák. S a felfogás hozza magával azt, hogy irodalomtörténetünk tárgyalá­­sánál döntő gondot kell fordítani az elvek, a szempontok, az irányok har­­cára, noha tudjuk, hogy számos köl­tői egyéniség nehezen rendelhető alá valamely iránynak. A társadalmi, politikai és világnézeti szempontok éle® hangsúlyozását össze kell kötni a nagy költői egyéniségek sajátos­sága iránti érzékenységgel. (Harc minden vulgarizáció ellen.) Ez a szempont azt is magával hozza, hogy a gondolkodás, a kritika történetének az eddiginél nagyobb jelentőséget kell adnunk irodalomtörténetünkben. Mindez csak még jobban előtérbe állítja a művészi szempontok helyes mérlegelését. Irodalmunkban eddig a líra volt az uralkodó műfaj. Révai elvtárs helyesen mutatott rá ennek társadalmi okára, arra, hogy a ma­gyar társadalmi ellentétek foka és jellege szakadatlanul kereszteződik a magyar függetlenségi és nemzeti kérdéssel, s nincs olyan társadalmi erő, amely ebben a komplexusban egységet tudna teremteni. Ezt az el­méletet kell továbbfejleszteni, konkre­­tizálni, kiegészít­ni. Persze nem szabad Révai megálla­pítását vulgarizálni. Tudjuk, hogy volt­­Bánk Bánk, volt Eötvös, Kemény Jókai­, Mikszáth, Móricz Ezeknél mindnél nagy, aktuális feladat kon­kréten megmutatni, mennyiben látják a magyar fejlődés alapproblémáit, hogyan tükrözték azt alkotásukban, mit értek el és hol maradtak el. Csakis innen magyarázható a való­ságos stílus kérdése. Csakis innen érthető meg a magyar realizmus problémája. Ha tehát ezeket a kér­déseket helyesen ragadjuk meg, ak­kor a műfaj, és stílustörténet magá­ban foglalja a magyar nép egész sorsát. Az irodalomtörténet haladás és reakció harca. De Itt is feladatunk konkréten, a kapitalista gazdaság ellentmondásai alapján — kiegészítve a magyarországi „porosz út" ellent­mondásaival — tisztázni azt, melyek valamely konkrét történelmi helyzet­ben a haladás konkrét lehetőségei.­­M­ulhatatlanul »»ahargm» az éles harc a régi felfogások el­len. Így: a szellemtudományos kom­zervatívizmus ellen; a „tragikus magyarság*’ koncepciója ellen; a liberális polgári felfogás és a nyu­gat idealizálása ellen, a reakció mai formái, a klerikalizmus, az amerkai orientáció ellen, stb. A felszabadulást megelőző iroda­­lomszemléletnek ez a szükségszerz­­éses krit­kája nem jelenti a múlt suk­­mális elvetését az irodalomtör­ténetet és a kritikát illetően, csu­pán azt jelenti, hogy egész öröksé­günket kérlelhetetlen elvi bírálat­­nak kell alávetni. A feladat nagy és nehéz. Nincs olyan ember, akinek egyéni ereje ezzel megbirkózhatna. Ezért kell az, hogy valamennyi haladó szel­lemű tudós és író, publicista és pedagógus kollektív munkája segít­sen a feladat megvalósít­ásában. Jluliáes A magyar irodalomtörténet revíziója Valami harmincan lehetünk, akik szombaton délután meg­érkezünk Sárospatakra: egy vágón író. Egész széltében letöltjük az ut­­cát, s mögöttünk gyerekek hada: itt vannak a futballisták! Az a hosszú ott Szusza, mutogatnak, ez itt Nagy­marosi. S hiába fehérl­k minden sar­kon falragasz a fiatal írók értekezle­téről: a­ bírókat szidják, lábikránkat nézegetik trafikban, vendéglőben, cukrászdában. Nem is tiltakozunk, élvezzük a megkülönböztetett elbá­nást. S mintha a fölolvasóest is a mérkőzés közönségét szívta volna el: tíz-tizenkétéves diákgyere­kek, unatkozó polgárok gyülekeznek a főiskola nagytermében, akár va­lami moa­előadásra. Hol maradtak azok, akikhez mi szólni akartunk, ki rendezte ezt az estet? Fagyos hangulatban folyik az előadás. A közönséget kevéssé zavarja, szavaink a semmibe pattognak, a kivezényelt diákok zümmögnek, külön be kell nekik jelenteni, hogy ne féljenek, majd utána kapnak vacsorát. Nyolc óra tájt végre vége az irodalomnak, mehetnek enni. Lukács György leve­lét úgyszólván már csak mielőttünk olvassák fel. Úgyis nekünk szól: ebből indul a holnapi ankét vita­anyaga, megbeszélnivalója. Vacsorára patak). Rákóczi-várba vagyunk hi­vatalosak, a betelepedett Windisch­­grätzek egykori rezidenciájába. .— Jó ember volt a herceg úr — súgja fülünkbe az inas — csak az a frank­­hamisítás ne lett volna; nagyon meg­viselte szegényt. Harminchét évig szolgáltam föl neki, talán még önö­ket is ki tudom szolgálni, igaz? — Szép fehér haja, hajlott háta van: a lovagidök letüntével ő most a vár kísérlete, múltból hazajáró lelke. Éj­szaka tán a torony fokán csörgeti büszkén láncait. Alig várjuk, hogy meneküljünk ki a huzatos folyosók, komor hajlású hideg termek világából, egy fűtött vendéglőben végre megleljük a mi közönségünket. Két fiatal kádárle­gény ül a szomszéd asztalnál. Tréfa? Csoda? Vagy csak a jövendő elő­képe? Sorra ismenk föl a húsz­huszonöt éves költőket, Kuczkát, Da­­rázst, Benjámint, a többieket, idéz­nek verseikből, címekkel, sorokkal szédítenek el. Viccre gyanakszunk, oly hihetetlen, egymást vádoljuk a beugratással, de nem, az irodalom­­barátok valódiaknak bizonyulnak­­. A vasárnapi ankét a vár előadótermében indul, három­­négyszázfőnyi didergő közönséggel. Keszi Imre tartja az előadást: Lu­kács György leveléből indul ki, amely a Szabad Népben is megjelent. A probléma: megtalálni­ azt az írói ma­gatartást, amely lehetővé teszi a mai, a teljes valóság megragadását. Nem a szolgai másolást várjuk az iroda­lomtól. A háta mögött függő Czobel képre mutat: — ez a festmény a legélesebb, legpontosabb fényképnél többet mond számunkra a reggeli er­dőről, azáltal, hogy a lényegeset, a fontosat emeli ki belőle. Ugyanígy tesz a realista író. A hozzászólások az írók egységes kiállását mutatják a népi demokrácia mellett- Somlyó és Pándy az írói szabadság­ról beszélnek, Aczél a költők és ol­vasók találkozásáról, a fiatalokról, akik már a bányákba, üzemekbe, falvakba járnak­­, ott gyűjtik írói anyagukat. A népi kollégista Tóth Gyula és a munkásszármazású Ben­ írta: Karinthy f­erenc Jámin azokról a lehetőségekről szól, amelyek 1945 óta nyílnak szellemi életünkben a népi származásúak szá­mára. Lengyel Balázs, aki a felsza­badulás után a „negyedi­k nemzedék" folyóiratának volt szerkesztője, vilá­gosan állást foglal az írók nemze­déki összeállása ellen, mint ami elho­mályosítja az irodalom iga­zi felada­­ait. Bács István, a pataki kollégium tanára arra kérdésre vár választ, hogyan függ ös­se az „örökérvényű­vel" az, amit az írók a mának írnak. Bonder, a helybeli pártti­tkár az olva­sóközönség nevében szólítja föl a költőket, hogy most már az új vi­lág, az építés hangjait szólaltassák meg. Szabó Ede azt fejtegeti: nem elég megírnunk, ami van: a jelenben lappangó jövőt is meg kell mutat­nunk. Ő Is, Kéry László is nagyobb szigort, az ideológiai szempontok után az esztétikai szempontok érvé­nyesítését kéri irodalmunk kritiká­járól. Erre válaszol Lukácsy: ideo­lógiáról és esztétikáról külön nem is lehet beszélni, a helyes bírálat dialektikus egységben látja a tartal­mat, a formát. Keszi, válaszában azt fejtegeti­: bizonyos korokban épp a legklasszikusabb, a „leg’örökebb­" költők egyszersmind a legpártosab­bak is: Dante, Petőfi, József Attila. Az értekezlet végén Kardos László fölolvassa a fiatal költők kiáltványát, amelyben a haladás és béke mellett foglalnak álást s egységesen csatla­koznak a wroclawi értekezlet hatá­rozataihoz. Az igazi vita azonban még csak ezután lángol fel, visszafelé a vonaton. Méray Tibor az ankét eredményeiről beszél: a kü­lönböző oldalakról elindult írómn egy­séges, bátor kiállásáról, a színvonal­ról. Kifogásolja azonban, hogy a hozzászólások inkább a közönség felé fordultak, így aztán a tulajdon­­képen a vita elmaradt. Felhívja a fi­gyelmet: olyan hangok is hallatszot­tak, elég már az ideológiából, jöjjön az esztétika. Ha valaki egyetért a párt politikai törekvéseivel, nem je­­lenti, hogy ugyanakkor „túl van“ az ideológián is, s sosem leszünk „túl" rajta. Aggodalmak hangzanak a „pártszerű művésze ” kérdésében ia: szabad-e olyat állítani, hogy a párton kívül nincs más írói állás­pont? Kuczka és Aczél felelnek: ilyet természetesen nem lehet állí­tani. A párt azonban oly lehe­tséget, perspektívát ad az írónak, amilyet másutt nem igen tud szeretői. A pártmunkás azzal, hogy mindig a következő láncszemet, mindig az ép­pen legfontosabb kérdést ragadja meg, jobban fölismerheti­ a valóság lényeges elemeit, a fejlődés vonalát, mint a kívülálló; hazájának szinte az ütőerén tartja kezét. S ami még az aggodalmakat illeti­, hány foszlik le, mint „rossz kérdésfeltevés" marx­ista klasszikusok tanulmányozása so­rán. Százhúsz kilométerre végezünk minden kérdésekkel, min­denki meggyőzött mindenkit. Ezután már csak énekelünk, költői versenyt tartunk. A győztes tüstént új meg­bízást kap: egy munkásember, aki eddig szótlanul figyelte a vitát, arra kért: a franci­a sztrájkolókról írjon neki verset s arról, hogy a rendőrök a nép gyermekei lőnek a bányá­szokra. Huszonöt forintot, egynapi keresetét ajánja föl az írószövetség betegalapjának. A kérgestanyerű me­cénás lázba hozza a fiatal írókat, roohamcsapatba állunk össze, végig­járjuk a vonatot, megállunk a zsú­fos szakaszok közepén, hangos szó­val verjük föl a bóbiskolókat: — Kedves barátaink, mélyen tisz­telt utazóközönség! Ne tessék a zse­bük felé kapkodni, se pénzt, sem elő­fizetést nem akarunk gyűjteni! írók vagyunk, a pataki vitáról utazunk hazafelé. Eljöttünk önökhöz, hallgas­­sák meg a verseinket, ha nem tet­szik, tessék fütyülni vagy pisszegni­, ha tetszik tapsolni kell! Ez a hosszú Itt Benjámin László, nyolcvannyolc kiló, hangosan szavalj te, mert nem hallják! Benjámin előáll, torkát köszörüli: „Gyártották ellened a törvényt, ez is tilos,­­ az sem szabad.“ Az álmos­ekintetek csodálkozva megnyílnak, egyszerre két szakaszban is műkö­dünk egymás mellett: Aczél Tamás, Somlyó, Nemes Nagy Ágnes szaval versei­ből, odaát Pándy konferál, a hangulat forrósodik. A tapsok újabb verseket követelnek: „Hogy ne egye­nek annyit az üzérek s hogy a ha­lottak feltámadjanak!’­ — Éljen! —­­hallatszik egy mély hang — ezt ép­­pen helyettem mondta! — Másonnan is biztatás száll, csak tovább, amíg be nem rekedünk! Ez ám az igazi irodalomnépszerűsítés! Az étkezőko­­csin undorral ü­gvetünk, azontúl újra harmadik osztály következik. Kint esik az eső, ferde, párás csíkok fut­nak, mint hulló csillagok a vonat ablakain. Fáradt, rekedt hang ver­senyez a kerekek zajával. ... meghányják-vetik az ország örömét és bánatát a Klemenfiszek, Pál­lámosok,­­Kuczkák És egyre nő bennük az öntudat, mert világosan látják már a célt át maguk intézik sorsukat.­ ­ SÁROSPATAKI NAPLÓ-. SZABAD NÉP VASÁRNAP, 1948 OKTÓBER 17 A­agyszabán a mozaik elkészítésén dolgozik a Képzőművészeti Főiskola mozaiktanulóköre. Tervük, hogy feltámasztják a mozaikművészet monumentális műfaját. Az ifjú művészek ebben a kér­désben a minap ankétot hívták össze, ismer­­tették a m­ozaik szerepét a művészettörténetemben és foglalkoztak a mo­­zaikművészet gyakorlati kérdéseivel. Az ankét résztvevői, a legkiválóbb magyar művészek határozati javaslatot hoztak, amelyben kérik az ille­tékeseket, hogy az új épületek díszítésénél támogassák a mozaikművészet, s ezen keresztül a monumentális művészet Magyarországon való kialakulását 4lllllllllllllllllllllll!lllllllll|!l!||||||ll||||tl|||||||||||||||||||||||i||||||||i|i||||||||||||||i||HIIIII||||||||l|||||||||||i|||||||||» ANKÉT LESZ A Madách Színházban Pet­rov: A béke szigete című darabáról, a Magyar-Szovjet Művelődési Társaság szín­­házi szakosztálya rendezésében, szerdán 4 órakor. Felszólal: Tolnay Gábor, Méray Ti­bor, Bálint György, Kemény László, Rozsos István és Gyarmathy Anikó. A darab mosz­kvai előadását Hana Pál dr. ismerteti.

Next