Szabad Nép, 1951. december (9. évfolyam, 281-304. szám)

1951-12-01 / 281. szám

2 A színvonalasan­!] pártoktatási munkáért Az új pártoktatási évadban párt­tagságunk és a pártonkívüli dolgo­zók legjobbjai fokozott érdeklődés­sel fordulnak a marxizmus-leniniz­­mus tanulmányozása felé. Azok mellett, akiket pártszervezeteink vontak be a szervezett tanulásba — százával és ezrével jelentkeztek párttagok és pártonkívüliek — nem­csak a városokban, hanem a falun is — és követelik beosztásukat vala­melyik tanfolyamra. A megnöveke­dett tanulási vágy elsősorban abból a felismerésből fakad, hogy a Szov­jetunió felszabadító szerepe, állan­dó támogatása mellett, népi demo­kráciánk minden eddigi eredménye annak köszönhető, hogy pártunk helyesen alkalmazta Marx, Engels, Lenin, Sztálin tanításait. Párttag­ságunk egyre világosabban látja azt, amit Rákosi elvtárs bolse­­vizm­us legyőzhetetlen ügye" című cikkében így foglalt össze: „A népi demokráciák kommunista pártjai év­tizedes harcok és üldözések köze­pette sajátították el és kezdték or­száguk viszonyaira alkalmazni a töigy Bolsevik Párt tapasztalatait és tanításait. A lenini-sztátinl elvek lényegében helyes alkalmazásával nyerték meg ezek a pártok dolgozó népük több­ségének bizalmát és támogatását." Nemcsak a béketábor következe­tes harcának sikerein, nemcsak or­szágunk fejlődésének nagy esemé­nyein, hanem az ezeket összetevő, a maguk munkaterületén jelentkező eredményeken is lemérhették elv­társaink a marxizmus-leninizmus tanításainak jelentőségét. Lépten­­nyomon tapasztalták, hogy a szocia­lizmus építése során felmerülő pro­blémákat megérteni, megoldásuk kul­csát megtalálni csak akkor tudják, ha tanulmányozzák az elméletet. Meg­értették, hogy a tanulás nem vala­milyen „külön feladat”, hanem el­választhatatlan része a pártmunka, a termelőmunka megjavításáért ví­vott harcnak. „...az elméleti munka, az agi­táció, a propaganda helyességét, jó­ságát — tanítja Rákosi elvtárs — szinte azon nyomban, számszerűleg le lehet olvasni a termelés, a be­gyűjtés, a szántás-vetés adataiból,­­ megfordítva: minden eredmény a termelés frontján igazolja, erősíti, gazdagítja az elméletet, új szem­pontokat és érveket, szélesebb per­spektívát ad az elméletnek és az agitációnak" Az idén pártbizottságaink, alap­szervezeti vezetőségeink többsége is nagyobb gonddal foglalkozik a párt­oktatással, mint ezelőtt. Ennek ered­ménye, hogy egyes budapesti kerü­letekben a párttagság 70—80 szá­zalékát, nem egy járásban a párt­tagság 45—50 százalékát vonták be a pártoktatás különböző formáiba. Ez távolról sem jelenti azt, hogy már semmiféle felvilágosító munkát nem kell végezni a tanulás fontos­ságának megmagyarázására, a ta­nulmányi fegyelem megszilárdítá­sáért. Éppen a legfontosabb terüle­teken — a nagy építkezéseken, a bányák, nagyüzemek, a termelőszö­vetkezetek egy részénél késve és je­lentős mérvű hiányzással indultak meg a különböző politikai iskolák és a hiányzásokat mindmáig nem sikerült kellően kiküszöbölni. A Rákosi Művek Szerszámgépgyárá­ban például a párttagságnak csak 13 százaléka tanul — és itt a ter­melés terén is komoly elmaradás van. Pártoktatásunk elvi színvonala is emelkedett, de itt még súlyos hiá­nyosságok mutatkoznak. A hallga­tók jelentős része nem sajátítja el megfelelően az anyagot. A csoport­foglalkozásokon gyakran órákig vi­tatkoznak apró-cseprő kérdésekről és így épen a legfontosabb problé­mák megvitatása háttérbe szorul. Az elmélet és gyakorlat összekap­csolása sokhelyt felszínes, mester­kelt. Az elvi színvonalat feltétlenül emelni kell. A magas elvi színvo­nal persze nem azt jelenti, hogy olyan „magasröptű” előadásokat tartsanak, amelyeket a hallgatók nem értenek meg és csak össze­zavarja őket. A magas színvonal követelménye, hogy világosan, ért­hetően, a bonyolult elméleti kérdé­seket is pontosan és egyszerűen ismertessék az előadók. Azt jelenti, hogy a vita során ne elégedjenek meg a csupán az újságok anyagá­ra, napi politikai ismeretekre­­ tá­maszkodó, felszínes hozzászólások­ul. Nem szabad eltűrni, hogy egye­sek hangzatos szólamokkal takar­gassák elméleti képzettségük, ta­nulásuk, szorgalmuk hiányosságait. Az oktatási munka színvonala alapvetően a propagandisták ideo­lógiai felkészültségétől, módszerbeli jártasságától függ. Ezen a téren is vannak hiányok. Ebben az évben pártszervezeteink sokezer olyan elv­társat bíztak meg különböző tanfo­lyamok irányításával, akik ezt meg­előzőleg semmiféle előadói munkát nem végeztek. A káderképző tanfo­lyamokon a konferenciavezetők egy­­harmada, az alsóbbfokú oktatásban a propagandisták mintegy kéthar­mada­­ új. Az új iskolavezetők többsége nagy megtiszteltetésként fogadta pártmegbizatását és lelke­sen fogott munkához, de jelentős azoknak a száma, akik nem érezték át felelősségüket a gondjaikra bízott 20—25 kommunista hallgató nevelé­séért. Jónéhány előadó nem készül rendszeresen a csoportfoglalkozásra, rendszertelenül látogatja a propa­gandista szemináriumokat Az ilyen előadók által vezetett politikai isko­lákon természetesen semmiféle rend­­szabályozással sem lehet megaka­dályozni a hiányzásokat Az új propagandisták túlnyomó többségében megvan a képesség és az akarat is ahhoz, hogy a rájuk bízott feladatot jól megoldják- A gyakorlatlanságukból adódó kez­deti nehézségeket azonban nem tudják elég gyorsan leküzdeni, mert legtöbb pártbizottságunk az oktatás szervezése mellett elhanyagolja az elvi irányítást. Pedig az elmúlt évek során ismételten bebizonyosodott: hiába hoznak pártbizottságaink kü­lönféle határozatokat a hiányzások kiküszöbölésére, ha ezzel egyidejű­leg nem tesznek komoly erőfeszíté­seket a tanulás színvonalának eme­lésére, a tanfolyamok vonzóerejének növelésére. Azokon a politikai isko­lákon, tanulókörökön, ahol a rész­vevők választ kapnak mindennapi problémáikra, ahol a viták során feltárulnak előttük fejlődésünk táv­latai, ahol jobban megértik a nem­zetközi helyzet eseményeit — ott nincs hiányzás, nincs lemorzsoló­dás. Az oktatás színvonalának emelé­sében ott érnek el komoly eredmé­nyeket, ahol a pártbizottságok rá­tértek az oktatási munka tartalmi ellenőrzésére, eszmei-politikai irá­nyítására, ahol a tanfolyamok munkájának állandó elméleti és módszertani segítését tekintik a legfontosabbnak. Elsősorban a pro­pagandista­ szemináriumokat, a tan­­körvezetők előkészítő értekezleteit, a propagandisták konferenciáit kell nagy gonddal megszervezni. Bor­sod megyében például a pártbizott­ság levéltári iratokból, régi újsá­gok alapján helyi anyagot állítta­tott össze a propagandisták szá­mára, a „Hogyan éltek a dolgozók a Horthy-rendszerben" című anyag feldolgozásához, így az előadók jól megmutathatták, milyen volt a dol­gozók élete Borsod megyében az ellenforradalom negyedszázada alatt. A szolnoki járás párttitkára rendszeresen segíti a propagandis­tákat az elmélet és a pártmunka gyakorlati feladatai összekapcsolá­sában és ez a járás jó eredménye­ket ér el a termelésben, a begyűj­tésben is. Az oktatás színvonalának emelé­sében igen nagy szerepe van a pártfunkcionáriusok példamutató ta­nulásának. Az elmúlt évhez képest ezen a téren is elértünk némi ered­ményt, de pártfunkcionáriusaink egy része — gyakran még a pro­pagandamunkát végző elvtársak sem mutatnak példát a tanulási fe­gyelem betartásában, a tananyag alapos elsajátításában. Ebben még mindig visszatükröződik az elmé­let, a tanulás lebecsülése. Pedig a pártfunkcionáriusok tanulása nemcsak a példamutatás szempont­ából jelentős, hanem elsősorban azért is, mert csak megfelelő elmé­leti felkészültséggel tudják ered­ményesen betölteni munkakörüket. „Nem nehéz megjósolni — mondta a tanulást elhanyagoló funkcioná­riusokról Rákosi elvtárs —, hogy az ilyen elvtársak elméleti képzett­ségük hiányának következtében nem fognak megfelelni azoknak a fel­adatoknak, amelyek megoldására a párt küldötte őket. Előbb, vagy utóbb beteljesedik rajtuk Sztálin elvtárs szava: A gyakorlat vakká lesz, ha nem világosítja meg útját a forradalmi elmélet" PÁRT ÉS PÁRTÉP­ÍTÉS *» # A komárom megyei bányászpártszervezetek harca az évi terv teljesítéséért Hazánk egyik legfontosabb szénme­dencéjében, Tatabányán mintegy hat héttel ezelőtt Rákosi elvtárs részvéte­lével pártunk és kormányunk vezetői a bányászok legjobbjaival arról ta­nácskoztak: mit kell tenni a szénter­melési terv teljesítése érdekében. Né­hány nappal ezelőtt — a megyei párt­­bizottság hívására — összegyűltek a komárom megyei bányászpártbizottsá­­gok titkárai, a megye bányáinak mű­szaki vezetői és megvitatták, hogyan haladtak előre a terv teljesítéséért fo­lyó harcban és mik a vezetők, a párt­­szervezetek további feladatai. A komárom megyei bányák a tatabányai tanácskozás óta jelentős eredményeket értek el. Ugyanazok a tatabányai aknák na­ponta 77 vagon szénnel többet adtak az iparnak novemberben, mint októ­berben. Dorogon 51 vagonnal növeke­dett a napi termelés. Októberben egyetlen tatabányai akna sem teljesí­tette a tervet. Novemberben négy bá­nyaüzem túlteljesítette havi előirány­zatát Minden kétséget kizáróan újra bebizonyosodott: a terv reális, teljesít­hető és túlteljesíthető. A több szénért folyó harcban a bá­­nyászfiatalok jártak elől. Harminckét ifjúsági brigád alakult és egyik sem termelt 100 százalékon alul. Az ifjúsági munkahelyek jelentős tényezői lettek a termelésnek. A tatabányai XV-ös aknán például két ifjúsági brigád adta az össztermelés 28 százalékát. Különösen a tatabányai fiatalok vív­ták ki az idősebbek, a műszaki veze­tők elismerését és bizalmát. Tatabá­nyán rövidesen egy egész bányát bíz­nak a fiatalokra. Mindenki meggyő­ződhetett róla: a bányászfiatalokra és szervezetükre, a DISZ-re lehet építeni. Javulás van a munka megszervezésé­ben is. Több helyen „tartalék-munka­helyeket" biztosítanak, hogy a szene­­lőcsapatok — fennakadás esetén is — egyenletesen folytathassák a termelést. November 6-án és 23-án, a nagy ün­nepi műszakokon, a munka jobb meg­szervezésével, jó politikai munkával kiváló eredményeket értek el. A IX-es aknán például gyakran mondogatták azelőtt: a szűk csilepark miatt „nem lehet“ naponta 1700—1800 csillénél többet kiadni. Az ünnepi műszakon a „szűk csilleparkkal” 2700 csille­szenet szállítottak ki. Az elért eredményekben nagy sze­repük van az utóbbi hónapokban lét­rejött műszakpártszervezeteknek, bá­­nyászpártbizottságoknak. Ezek a pártszervezetek tudják, hogy legfonto­sabb feladatuk­ úgy harcolni a ter­melés növekedéséért az év utolsó he­teiben, hogy minden bányász, min­den bánya adósságmentesen léphesse át az új év küszöbét Ehhez az ed­diginél nyugolt mellékvágasban a sok csille, kötél és más anyag, amikor azt másutt fel lehetne használni. Ennek elintézéséről is beszámolt a párttitkár. Az értekezleteken azonban a termelés, a munkafegyelem megjavítása a fő­kérdés. Ezek a népnevelő-értekezletek igen elevenek, a népnevelők szívesen járnak el oda és utána még harcosab­ban agitálnak a több szénért. A dol­gozók bizalommal fordulnak a párt­­szervezethez, hallgatnak a szavára. Ezért is teljesítette legjobban a XV-ös akna Tatabányán a november havi ter­vet A komárom megyei bányák jelentős része azonban még mindig nem teljesíti tervét. Ennek egyik oka, hogy a XV-ös aknán folyó jó politikai munka nem általá­nos, nem talál eléggé követésre Do­rogon, Tokodon, Oroszlányon, de több tatabányai üzemben sem. Ugyanez vo­natkozik a DISZ-re is, amelynek jó munkája főleg Tatabányára korlátozó­dik. Komoly hiányok vannak a párt­tagok példaadásában. A komárom me­gyei bányákban dolgozó kommunisták 40 százaléka nem versenyez, nem tett felajánlást. Nem azért, mintha ezek a bá­nyász elvtársak nem szeretnének ver­senyezni. Ők sem maradtak alul a no­vember 6-i és 23-i ünnepi műszakokon folyó vetélkedésben, amikor még azért is versenyt futottak a bányászok, ki ér hamarabb az aknához, a munkahelyé­re. De a pártszervezetek nem eléggé lelkesítik a párttagokat a versenyben való állandó részvételre. Olyan erő ez a sokszáz komárom megyei kommunista bányász az évi terv teljesítéséért vívott harcban, amelyről egy pártszervezet sem mondhat le. Ezért a pártszerve­zet egyik legfontosabb feladata az el­következendő napokban: versenybe ál­­lítani valamennyi kommunistát, s ez­zel újabb lendületet adni a termelés­nek. A munkafegyelem lazasága, az igazolatlan hiányzások még mindig súlyos akadálya a terv teljesítésének. Néhány hónappal ez­előtt gyakran mondogatták a bánya­üzemek vezetői: adjatok új munka­erőt és teljesítjük a tervet. Azóta sok új munkás került a bányákba, de a tervteljesítés számos helyen elmaradt. Ezek a vezetők­ nyilván megfeledkez­tek arról, hogy az új dolgozókat meg kell tanítani fegyelmezett munkára. Időnként ugyan napirendre kerül a munkafegyelem megszilárdításáért fo­lyó harc, felidézik az erről szóló tata­­bányai határozatokat és akkor szem­­mel látható a javulás; csökken az iga­zolatlanul mulasztók száma De né­hány siker már elbizakodottá teszi egyes bányák vezetőit, abbahagyják a harcot és ez megbosszulja magát. A notórius mulasztók, látva, hogy nem bántja őket senki folytatják a henyé­lést. Sőt előfordul, hogy még ők han­goskodnak, ha figyelmezteti őket vala­melyik bányásztársuk. Dorogon pél­dául Dárda János segédvájár — pár­tonkívüli — nem akarta tűrni, hogy a legényszálláson vele egy szobában lakó Kelemen Imre notórius mulasztó tovább aludjon miközben ő lemegy a bányába dolgozni. Reggel felzavarta álmából és követelte, hogy menjen le műszakra. Kelemen szemtelenül vála­szolt, még fenyegetőzött is és nem ment. Durda Jánosnak az a vélemé­nye, hogy az ilyen notórius lógóst ki kellene tenni a hajnali friss leve­gőre: ott gondolkozzék rajta, mi a kötelessége, ne pedig a jó meleg bá­nyászszálláson henyérjen, míg a töb­biek dolgoznak. Durda János és sok­száz becsületes bányásztársa meg is tenné ezt, ha a pártszervezet ott állna mellettük, biztatná, segítené őket a munkafegyelem megszilárdításáért fo­lyó harcban. A bányászok azt is köve­telik: azok a legényszállásbeli lógó­­sok, akik nem járnak le műszakra, ne kapjanak ugyanúgy­­ napi négyszeri étkezést, mint a becsületesen dolgo­zók. Az eddigi tapasztalatok azt mutat­ják: néhány röpgyűlés nem elegendő a munkafegyelem tartós megszilárdí­tásához Ehhez a fegyelmi rendszabá­lyok mellett állandó, rendszeres poli­tikai felvilágosító munkára van szük­ség. Meg kell magyarázni az újonnan jött, de a fegyelmet még nem ismerő dolgozóknak: ha egyszer mulaszt iga­zolatlanul, akkor — a bányászruhát, hűségjutalmat is beleszámítva —2000 forintnyi juttatástól esik el egy év alatt, több új gép áramellátását akadá­lyozza, vagy két családot foszt meg évi szénszükségletétől. A most megindult pártoktatás sem segíti úgy a termelés növekedé­sét, a fegyelem megszilárdítását, mint ahogyan azt el lehetne várni. Sokhe­lyütt a politikai iskolákra beosztott hallgatóknak csak mintegy 50 száza­léka jelenik meg a foglalkozásokon. A nemrég létrejött műszakpártszerveze­tek még nem váltak gazdáivá az ok­tatásnak. A bányászpártbizottságok egyik legfontosabb feladata: megtaní­tani a műszakpárttitkárokat, vezető­ségi tagokat, hogyan kell foglalkoz­zok a párttagok oktatásával, hogyan segítsék, ellenőrizzék tanulásukat. Az elmélet fontosságának megértését a bányászot­­ között gátolja az is, hogy sokszor a politikai iskolákon tőlük tá­vol álló, a megadott anyaggal össze nem függő álproblémákat vetnek fel Ezért sokkal alaposabbá kell tenni az oktatás politikai ellenőrzését és sok­kal nagyobb segítséget kell adni a propagandistáknak, hogy a termelés­hez, a bányában felmerülő problémák­hoz kapcsolják az elméleti kérdéseket Nemcsak a kommunisták, az öntuda­tos bányászok ismerték fel a szénter­melés fontosságát, hanem az ellenség is. Tevékenységét sokszor érezni a bá­nyában, mert nem mindig találja ma­gát, szemben erős pártszervezettel, amely meghiúsítaná kísérleteit. Tajkov elvtárs, a minap a tatabányai pártérte­kezleten elmondta: amikor az ünnepi műszakon azzal az elhatározással ment le a bányába, hogy többszáz szá­zalékra fogja teljesíteni a normát, el­dugták előle a fúrókat, a munkaeszkö­zöket. Az ellenségnek nem kis sze­repe van a fegyelem lazításában. Mindez az eddiginél sokkal nagyobb éberséget követel meg a kommunis­táktól, a bányászoktól, a pártszerveze­teknek erre kell nevelni a dolgozókat Négy­ hét áll még rendelkezésre az évi terv teljesítéséhez, az elmaradás be­hozásához. Fiatal bányászpártvezető­­ségeink szám­ár­a komoly erőpróbát je­lentenek ezek a hetek. Most bizonyít­hatják be legjobban, hogy kiérdemelték a párttagság, a dolgozók bizalmát és politikai munkájukat megjavítva, győ­zelemre vezetik a bányák dolgozóit a most folyó széncsatában. Práth Károly, tm MDP komárommegyei pártbixotteigi­nak titkára sokkal jobban kell mozgósítaniuk a párttagságot és szilárdabbá kell tenni kapcsolatu­kat a pártonkívüli dolgozókkal meg kell nyerniök a tömegek teljes bizal­mát. Ezen a téren is hasznos tapasz­talatokat adtak az ünnepi műszakok. A bányászpártszervezetek vezetői so­ha azelőtt nem fedeztek fel annyi hiányosságot a termelés menetében, mint ezeken a műszakokon. Pedig a munka jobban ment ekkor, mint máskor. Csakhogy ezekben a műsza­kokban a pártszervezetek vezetői sokkal többet tartózkodtak a bányákban, mint azelőtt, állandóan figyelték a terme­lés menetét, sok dolgozó véleményét, bírálatát hallgatták meg és velük együtt harcoltak a hibák kijavításáért. A november 6-i és 23-i kiemelkedő eredmények jelentős részben állandó­sulhatnak, ha a termelés pártellen­őrzését, a pártszervezetek vezetőinek a dolgozókkal való kapcsolatát is olyan­ná teszik, mint volt az ünnepi mű­szakokon. Ahol az újonnan létrejött pártszer­vezetek jobb munkára lelkesítik a dol­gozókat és emellett törődnek a bányá­szok mindennapi problémáival is, ott nagyobbak az eredmények. A tatabá­nyai XV-ös akna párttitkára, Lengyel Ferenc elvtárs például a népnevelő-ér­tekezleten mindig arról számol be először, hogyan oldotta meg az el­múlt héten a pártvezetőség a bányá­szok által felvetett problémákat. Nem­rég például a bányászok arról panasz­kodtak: a munkaruhájuk nem szárad meg a fürdőben. A következő nép­nevelő-értekezleten a párttitkár elmond­ta olyan légjáratot teremtettek a für­dőben, hogy a ruhák időre megszá­radnak. Ezt a dolgozók tapasztalták is. Máskor szóvátették a dolgozók, miért van összehányva az egyik elha­ Az idén a tananyag, a kijelölt irodalom mennyisége és minősége is visszatükrözi, hogy Központi Ve­zetőségünk növekvő követelménye­ket támaszt a párttagság elméleti színvonalának emelése iránt. Párt­­bizottságaink, propagandistáink jó munkájával kell elérnünk, hogy a hallgatók lelkesen és örömmel, bát­ran lássanak hozzá a látszatra ne­héz tananyagok feldolgozásához is Szívleljék meg Rákosi elvtárs taní­tását: „Megfelelő szorgalommal és akarattal a legtöbb párttagunk ugyanúgy megtanulhatja a marxiz­­mus-leninizmust, mint ahogy maga­sabb szakmai képzettséget szerez, leteszi az érettségit, vagy nekivág a vállalatvezetői akadémiának, az egyetemnek. Nincs ebben semmi bo­szorkányság, csak le kell küzdeni ezt az előítéletet és nem szabad megijedni a kezdeti nehézségektől ” I SZABAD NÉP SZOMBAT, 1951. DECEMBER 1 Tapasztalatcsere-értekezletet tartottak a jugoszláv határ mellett fekvő községek békebizottságai Pár nappal ezelőtt a jugoszláv ha­tár mellett fekvő községek békebizott­ságai tapasztalatcsere-értekezletet tar­tottak. A megyei békebizottság titká­rának beszámolója után Szabó Rózsa, a kastélyosdombói I. számú békebizott­ság titkára elmondta­: „Mi közelről sa­ját szemünkkel látjuk, milyen sorsuk van a Titóék elnyomása alatt síny­lődő jugoszláv parasztoknak. Nálunk, Magyarországon megbecsülik a dol­gozó parasztokat. Kitüntetésben része­sítik jó munkájukért és segítik őket abban, hogy fokozni tudják termés­­eredményeiket, növelni tudják jövedel­müket.” Elhatározták, hogy a békebi­zottságok az eddiginél még jobban bekapcsolódnak az őszi mélyszántás mielőbbi befejezéséért folytatott harc­ba. Virovác Péter tótújfalui békebi­zottsági tag elmondta, hogy a béke­bizottság akkor tud jó munkát végez­ni, ha összehangolja munkáját a többi tömegszervezetek, elsősorban a tanács munkájával A békebizottság tagjai el­beszélgetnek a dolgozó parasztokkal, s leleplezik előttük Titóék paraszt­nyúzó politikáját, háborús uszításait, határmenti provokációit. Az értekezleten a békebizottságok tagjai sok új hasznos tapasztalatra tettek szert, s elhatározták, hogy eze­ket saját munkájukban alkalmazni fogják. (MTI) — Megjelent a Szovjetunió Alkán­ Tervbizottságának és Központi Statisz­tikai Hivatalának jelentése a Szovjet­unió 1946—1950. évi, negyedik (há­ború utáni első) ötéves tervének tel­jesítéséről, a Szikra kiadásában. (MTI).

Next