Szabad Nép, 1952. február (10. évfolyam, 26-50. szám)

1952-02-01 / 26. szám

f ( . . . ' v. A világ békéjének hatalmas fegyvere lapozzuk végig a Pravdát, a Trudot az Izvesztyiját, a Szociatisz­­tyicseszkoje Zemljegyelijét, vasty más szovjet lapokat — a vezércikk, a lap legfontosabb­ írása és egy egy fontos elvi cikk mellett tudósítók, levelezők, szer­kesztőségen kívüliek írásai töltik meg a lap jórészét. Pártfunkcionáriusok és tudósok, üzemek igazgatói és munká­sok, kolhozisták, diákok és tisztviselők írnak bennük. Lenin elvtárs arra ta­­­nít, hogy „a sajtó akkor lesz élő és eleven, amikor őt vezető és állandóan író irodalmárra ötszáz, sőt ötezer nem irodalmár munkásk­ó­dik­." A Pravda ez év január 6-i számá­ban például helyi tudósítók számolnak be arról, milyen nagy ütemben kül­dik a déluráli üzemek a gépeket és anyagot a kommunizmus nagy épít­kezéseihez, hogyan fejlődik a pompás feketetengeri üdülő, Batumi, milyen új eredményeket értek el a kuznyecki bányászok, a kirov környéki fakiter­melők. A szovjet vegyipari miniszter a vegyipar eredményeiről, G. Polja­­kova, a moszkvai , villanylámpagyár propagandistája a pártoktatás terén szerzett tapasztalatairól ír. Helyi tu­dósítók küldenek beszámolót Tambov­­ból, Kievből, Taskentből. A vezércik­ken és a külpolitikai anyagon kívül csak két kisebb hír és egy szemle készült a szerkesztőségben. A január 24-i Prav­dában 16 helyi tudósító és a Lett Kommunista­­ (bolsevik) Párt titkára írt­a két, szerkesztőségben készült cikk mellett. A szovjet újságokat a tömegek segítségével írják, de a tömegek se­gítségével szerkesztik is Hány új fon­­tos cikk, riport születik a beérkező le-.,­vetek hatására, hány új témát dol­goznak fel az újságokban a kívülről jött értesülések alapján, hány hosszú ideig tartó kampány indul meg egy­­egy levél, beszámoló, jó kezdeménye­zés ut­án, ami valósággal meghatároz­za a lap egy rovatának képét. S nem­, csak levelek­­útján lépnek be a szer­kesztőség életébe a szovjet olvasók — hanem személyesen is. Az újságok egy-egy rovatánál csak néhány mun­katárs dolgozik, de ha meg tudják szervezni a külső munkatársak­ az ak­tívák hálózatát, igen sok kérdést tud­nak átfogni, mélyen meg tudják is­merni az élet minden részletét. A szov­jet sajtó megteremtette ezt az aktíva­gárdát. A szerkesztőségek időnként behívják ,külső munkatársaikat, meg­­beszél­és­re ülnek össze velük Az ipari kérdésekkel foglalkozó rovat a szta­­hanovistákból, mérnökökből, üzemi igazgatókból álló aktíváit hívja ösz­­sze, a mezőgazdasági rovatok meg­beszélésein .kolhozelnökök, agronómu­­sok, lejönök, traktoristák mondják el, mi foglalkoztatja a falut, milyen ne­hézségekkel küzdenek, hol arattak si­kert, mivel kellene még foglalkozni az újságban, hogyan lehetne még jobban segíteni a kolhozok népét Szinte ki­tágulnak a szerkesztőségek. Ott lük­tet bennük az élet maga. Miközben az aktívák maguk kitanulják az újság­írás mesterségét, a pártszervezetek, az üzemek, kolhozok, egyetemek, labo­ratóriumok, filmstúdiók életének kér­dései­vel igetik ,heg a szerkesztőségek levegője, változatos, ezernyi kérdést felvető anyaggal a lapok hasábjai. S éppen azért, mert, állandóan se­gítségül hívja a tömegeket, mert ál­landóan tanul tőlük, tudja a szovjet sajtó mélyen megismerni az életét, azért képes arra, hogy meglássa­ azt az újat, ami a tömegekben keletkezik, ami — ha kiterebélyesedik, általánossá válik — előre lendít a kommunizmus felé. A néppel való összeforrottság, az élet legfontosabb jelenségeinek szüntelen kutatása és megmutatása, ez teszi képessé a szovjet sajtót arra, hogy — mint Lenin elvtárs mondotta — megírja a jelenkor történetét. A jelenkor nagy mozgatója: az öntudatra ébredt tömegek ereje.­­A jelenkor legnagyszerűbb vonása, ami utat tör a jövőnek: a szovjet nép nagy , alkotó, a kommunizmust építő munkája. Ennek a nagy alkotó­­m­unkának a történetírója a szovjet sajtó. A Trud­­augusztus 4-i számában közölte Mária Levcsenko és Grigor­j Alphanov fiatal sztahanovisták felhí­vását, akik újfajta versenyt indítottak az önköltségcsökkentésért. A Bure­­vesztnyik cipőgyárban elhangzott fel­hívás jelentőségéről augusztus hó 7-én vezércikk született. Augusz­tus hó 9 én a könnyűipari minisz­ter helyettese nyilatkozott róla. Két napra rá válasz érkezett a versen felhí­vásra Rosztovból, Kisinyevből és Iva­­novóból. Augusztus 12-én a Trud sztá­lingrádi, taganrogi, tasken­ti tudósításo­kat közöl a versenyhez való csatlako­zásokról.­Ugyanezekben a napokban új, állandó rovat indul meg a Trud első oldalán a Burevesztnyik-mozgalom­ról. Augusztus­­21-én Tyim­ofej Grebes­kov gyorséríző „A percek értéke” cím­mel ír­­ lapban arról hogyan alkal­mazza a Sevcsenko és Muhanov mód­­szerét , így követhetjük nyomon ko­runk legyőzhetetlen mozgalmának ter­jedését a Trud hasábjain, és a többi, szovjet lapok hasábjain. A jelenkor történetének lapjaira ír a Pravda ja­nuár 20-i száma, amikor a leningrádi üzemek kultúráid­ról, a krasznodári terület mezőgazdasági újítóinak ta­nácskozásáról, a szibériai kolhozok rádióállomásairól számol be. A jelen­kor történetének nagyszerű lapjait ír­ják a szovjet újságok, amikor nap mint nap nyomon követik: hogyan bontakoznak ki a Volgán, a Don­u, a Dnyeperen, az Abu-Darján a kom­munizmus nagy természetátalakító építkezései. A szovjet sajtó leírója, de nem szenvtelen krónikása az események­­nek: lelkes agdátor, bölcs propagan­­dista és forradalmi lendületű szervező. Leírója, de egyben alkotója is az­ ese­ményeknek. A Trudban megjelenő tu­dósítások, riportok, cikkek a Bu­re­­vesztnyik-mozgalomról például, mint a szél a vitorlába, úgy kaptak bele a szovjet üzemek dolgozóinak versenyző kedvébe, s lendítették azt még jobban előre. A szovjet sajtó szenvedélyes harcos­, amely szeret ést gyűlöl. Hajt­hatatlan pártossággal zárja­­ a hi­bákat. Úgy­, ahogy azt például­ a Pravda január tizennegyediki száma tette- élesen megbírált egy városi tanácselnököt, aki rosszul dolgozott, a bírálatot elutasította, s hogy hibáit kendőzze, dokumentumfilmet csinálta­tott saját tanácselnöki munkájáról, ,,az utókor számára". De határtalan sze­retettel támogatja a szovjet sajtó (s ez az összehasonlíthatatlanul gyako­ribb) mindazt, ami jószándékú, ami előreviszi a kommunizmus­ építésének ügyét. Mennyi melegséggel irt a Pravda Masa Leonova ifjú kolhozistalányról, aki az öntözött földek mesterévé válik hamarosan, I­eonyid Lab­ryteről, ak­i mindössze, két éve került fel faluról a leningrádi Kirov-gyárba, s ma már esztergályos újító. A szovjet sajtó azonban nemcsak a szovjet néppel forrott össze, magáé­nak érzi a világ valamennyi népének ügyét is. A szovjet sajtó munkásai­nak szíve együtt dobog a népek szí­vével, a népek fájdalma az ő fájdal­muk is, sikereik a szovjet sajtó szá­mára is ünnepet jelentenek. Az együttérzés kifejezésének százféle módját találja meg a szovjet sajtó, amikor mirólunk a népi de­mokráciák életéről ír. Az öröm és biztatás meleg hangja csen­dül ki abból a riportból, amelyet a Pravda október 2­-i számú magyar­­országi tudósítójának, tollából Sztálin városról közölt: „Az építők munka­napjai teli vannak az önfeláldozó munka példáival. Dunapentelén több épül, mint egy új város és vasmű: itt alakul ki az új ember. Várost és gyá­rakat építve az emberek megtanultak ■ifs megtanulnak tervezni, építeni, irá­nyítani és ami rendkívül fontos, itt születik meg az új ember új arculata — az egész állam érdekeinek harcosa ” „Lengyelország dolgozói bátran és eltökélten alakítják át országuk gaz­daságát — írja a Pravda varsói tu­dósítója . Hatalmas, nagyszerű e nép lendülete, amely megismerte­­a saját maga, a haza számára végzett munka boldogságát." Hányszor száll sikra a hatalmas tekintélyű szovjet sajtó a mi érdekeikért, hányszor mér csapásokat ellenségeinkre. A Pravda írta egy vezércikkében, arról, hogy az imperialisták kém és sza­­botin-bandákat szerveznek a népi de­mokráciákban: „Valamennyi gyaláza­tos tervük kudarcra van ítélve. A sza­bad népek fokozzák éberségüket, erő­sítik harcukat a népi demokratikus ál­lam megerősítéséért, s eltökélten visz­­szaverik az imperialisták és ügynö­keik minden kísérletezését." "Mikor azt mondjuk hogy a szovjet sajtó a jelenkor, történetírója, ez azt is jelenti, hogy a népek küzd­emének harcos, mélységesen nemzetközi törté­netírója. Hasábjain a földkerekség mun­kásosztályának, a gyarmati és függő országok népei küzdelmének gigászi krónikája bontakozik ki. A délameri­kai bányászok szenvedésének, az in­diai nép éhezésének, a francia mun­kásosztály küzdelmének, a koreai nép kövességének leírása tíz- és tízmillió példányban jelenik meg, messze felül­emelkedik a burzsoá sajtó hazug lár­máján, s a világ közvéleménye elé tárja a valóságot. Tovább szítja az elnyomók elleni gyűlöletet, tovább erő­síti az elnyomottak s a már felsza­badult népek közötti testvériséget, köz­vetíti a nagy szovjet nép szeretetét a harcolók felé. ,A világ szabadság­szerető népei forrón kívánnak sikert a japán népnek -!- írta a Pravda — igazságos, bátor harcában a békéért és a szabadságért.” A szovjet sajtó mélységesen együttérez a kapitaliz­mus járma alatt sínylődőkkel és lán­goló szavakkal bélyegzi meg az el­nyomókat. „Európa kapitalista orszá­­gának dolgozói nyomorognak. De mi történik ugyanekkor az óceánon túl?... - t jelent az „amerikai élet­forma”? Chicagóban az asszonyok em­beri csontvázakat ábrázoló plakátokat hordanak, ezzel a felirattal: hamaro­san mi is ilyen állapotba jutunk.. A Lityeraturnaja Gazeta január 22-i száma így írt: „Az Amerika-ellenes hangulat szakadatlanul nő Indonéziá­ban. A parlamenten kívül mind erő­teljesebben hallatszik munkások és pa­rasztok millióinak hangja: békét és függetlenséget követelnek." „Görög­ország munkásosztálya harcol" — szá­molt be a Trud december 19-i száma. „El a kezekkel a spanyol hazafiaktól" — követeli a Pravda. „Az iráni nép keményen elhatározta, hogy síkraszáll szabadságáért és egyszers mindenkorra végez az­ imperialista rablók előjogai­val” — írja a Trud Azzal a hajóra­­kománnyal kapcsolatban, amelyet a szovjet nép küldött az árvízsújtotta olasz lakosságnak, üzente a világ né­peinek vezércikkében a Trud: „A vi­­lág dolgozói jól tudják: a szovjet munkásosztályra lehet támaszkod­ni” ... „Erősödjön nap mint nap a szovjet és az olasz nép barátsága. Él­jen a dolgozók nemzetközi egysége és szolidaritásai“ A világsajtóban nincs bátrabb, diadalmasabb harcosa a béke ügyének, mint a szovjet sajtó. Nincs, amely szebben, lelkesebben, magasztosabban adná kifejezni azt, amit a békére vá­gyó százmilliók éreznek. „A béke vé­delme — minden nép ügye. Mindenki, akinek drága a béke, a szabadság, aki­nek gyűlöletes a háború, aki az életet akarja és nem a halált, aki a kultúrát akarja, s nem a vandalizmust, min­­den becsületes ember szociális, politi­kai és vallási hovatartozására való te­kintet nélkül csatlakozik ahhoz a harc­hoz, amely a békéért, az új háború gyúj­­togatói ellen folyikA szovjet sajtó maradéktalanul kifejezi azt a sz­áj erőinkbe vetett hitet, ami a béke tábo­rának öntudatos harcosait eltölti. ,A demokrácia és a béke táborának erői m­érhetetlenek, nagyobbak, mint az im­perialistáké — olvassák világszerte a Pravda vezércikkében. — Erkölcsm­­politikai tekintetben, gazdasági tekin­tetben egyaránt legyőzhetetlen erőt képvisel." A szovjet sajtó minden so­rát a béke, a szocializmus véreső győ­zelmébe vetett hit hatja át, s maga­biztosan vágja az imner­al­isták sze­mébe, hogy rendszerük menthetetlenül pusztulásra van ítélve. Ú A szovjet nép, a Szovjet haza sze­­retetének tüze fűti át a szovjet újsá­gok minden írását. S mert így szereti, így együtt él saját népével, tudja sze­retni a népek hazáját, tud­ küzdeni va­lamennyi népért. A szovjet sajtó — a tömegek sajtója. Ezt tudják, érzik a népek, s ezért tekintenek úgy rá, mint segítő barátra, az igazság bátor har­cosára Tatár Imre SZABAD KÉP MMTEK. HU. rIBRUAK 8 Pártszervezetünk erősítésével, több pártmunkával is készülünk március 9-re A mi üzemünk dolgozó­i is telkes­­ felajánlásokat tettek Rákosi elv­társ 60 születésnapjának tiszteletére. Azt vállalta dolgozóink nagy része, hogy magasabb százalékot ér el a termelésben, hogy fegyelmezettebb munkával járul hozzá műhelyének, üzemének tervteljesítéséhez, hogy ki­sebb selejttel fog dolgozni és értékes nyersanyagot takarít meg. Benne van ezekben a felajánlásokban mindaz a forró szeretet és hála, amelyet dol­gozóink Rákosi elvtárs iránt éreznek. A pártvezetőség tagjai maguk is jó példával jártak elől a felajánlásokban. Csesznek Ferenc elvtárs, a pártvezető­ség elnöke, például vállalta, hogy ne­gyedévi tervét február 25-re teljesíti. Kismoki Károly elvtárs 40 nappal előbb akarja teljesíteni negyedévi ter­vét. S ugyanígy a népnevelők, párt­­bizalmiak is telkes felajánlásokat tet­tek. Mégis úgy érezzük, teljesebbé, még méltóbbá kell tennünk Rákosi elv­társ születésnapjának megünneplését. A termelést,­ az ország építését a mi pártunk lendíti előre, az üzemek párt­­szervezetei. Rákosi elvtárs a mi pár­tunk harcokban megedzett bölcs veze­tője. Születésnapjának tiszteletére el­határoztuk, hogy tovább erősítjük pártszervezetünket, annak a pártnak üzemi szervezetét, amelyet ő vezet győzelemre. Vállaljuk, hogy erősebb, szilárdabb pártszervezetet hozunk lét­re az üzemben, amely a termelést is jobban tudja segíteni. Megjavítjuk pártmunkánkat minden területen, ma­gasabb színvonalra emeljük a párt­­oktatást, az eddiginél gondosabban foglalkozunk a pártonkívüliek, a tag­jelöltek és párttagjaink nevelésével. Megszilárdítjuk pártcsoportjainkat, több gondot fordítunk népnevelőink és pártbizalmiaink munkájára, tovább­képzésükre, irányításukra Úgy akar­juk végezni munkánkat, hogy a ter­melés fontos feladatai, a felajánlások jó végrehajtása mellett pillanatra se feledkezzünk meg pártszervezetünk építésérőL Kovács Lajos,­­ Kilibe-gyir piríattlift párt és PÁRtépítés Megtisztelő pártmegbizatásom*. propagandista vágyai AZ,ŐSSZEL LETTEM propagan­dista, akkor bízott meg először ez­zel a fontos, felelősségteljes pártmun­kával a pártbizottság. Nincs tehát m­ég négy hónapja sem, hogy a 9-es alapszer­vezet középfokú politikai iskoláját veze­tem. Minden egyes szemináriumon jegyzeteket készítek a hallgatók felszólalásairól. Amikor időnként elő­veszem s megnézem ezeket, látom, ho­gyan változnak, fejlődnek az elvtársak, hogyan javulnak feleleteik. Itt van pél­dául a csoportban Lángné elvtársnő. Kezdetben alig lehetett beszédre bírni, ma pedig már a legtöbb kérdéshez hozzászól. A legutóbbi szeminárium után elmondotta, hogy férjével — aki felsőfokú pártoktatásban vesz­ részt — azelőtt politikai, elméleti kérdésekről nemigen beszélt. Ma már gyakoriak otthon az elméleti viták s nem­rég azt mondta a férje: „Látom, sokat tanulsz az utóbbi időben a politikai iskolán!” Nagyon szép, eredményekben bővel­kedő a propagandista munkája. Szinte napról napra lemérhető, hogyan nő­nek, öntudatosodnak keze alatt az emberek. A taggyűléseken, a pártna­pokon megfigyelem, hogyan szólalnak fel csoportom hallgatói és külön öröm számomra, amikor egyikük-mási­­kuk szavaiból kiérződik tanulásuk ered­ménye. Egyre gyakrabban szólal fel helyesen a különféle értekezleteken például Lencse elvtársnő, Takács Má­ria elvtársnő és bizonyos vagyok ab­ban, hogy ez a rendszeres tanulásnak is köszönhető, amely nagyobb tudást, fokozott magabiztosságot ad. Rendszeresen figyelem azt is, meny­nyire segíti a hallgatókat termelőmun­kájukban a szeminárium. Itt is van eredmény, jelentősen megjavult pél­dául a munkafegyelmük. A politikai iskola hallgatói közül az utóbbi idő­ben már senki sem késik a munkából. Amikor a szocialista iparosítást tár­gyalt­uk, a hallgatók vállalták: még­­inkább kiveszik részüket iparunk fej­lesztéséből azzal, hogy segítik az új dolgozókat, a száz százalékon alul teljesítőket munkájukban, teljesítemé­nyük emelésében. Az ősszel propagandista iskolán vet­tem részt. Itt arra is tanítottak: a propagandista ne csak vezetője, ha­nem barátja is legyen a hallgatóinak, hogy szívesen, jókedvvel jöjjenek a hallgatók a foglalkozásokra. Kezdet­ben voltak nehézségek e téren. Egye­sek könnyen találtak „halaszthatatlan” elfoglaltságot, amiért „nem jöhettek" el a szemináriumra. Igyekeztem sze­mináriumon kívül is foglalkozni az elvtársakkal, megmagyarázni a tanu­lás jelentőségét. Az anyagról is, a tanulás módszereiről is beszélgettem egyikkel-másikkal hazafelé menet, vil­lamoson, vagy ráérő időben. Össze­­barátkoztunk és hamarosan megszűnt az igazolatlan hiányzás, komolyan ve­szik a heti foglalkozást s NEM VOLT KÖNNYŰ eljutni idá­ig. Amikor az oktatási év meg­indulása előtt a pártbizottság közölte velem, hogy középfokú politikai iskola vezetését bízza rám, arra gondoltam, eddig magam is hallgató voltam, s most én leszek felelős 16—18 elvtárs, párttag és tagjelölt politikai nevelé­­séért. Bizony, a nagy felelősségtől szorongást éreztem. Alá is minden előadás, minden szeminárium előtt el­fog az izgalom. De ma már — úgy érzem — egészséges az izgatottság; nem a félelem, hanem a várakozás je­le: jól felkészültem-e, megásdom-e a helyemet, tudom-e teljesíteni, amit a párt rámbízott? Az előadásokra, szemináriumokra gondosan készül ok. Igen nagy a ha.I­­ga.ok erdeklődése. Ezt ki kell elegí­­tenem. Rendszeresen látogatom a párt­­munkáskönyvtárat, itt tanútok, t.ol­­vasom a kötelező, az ajan.ott irodal­mat és jegyzeteket készítek be.de. Legutóbb peldául „A mezőgazdaság szocialista átszervezésének e­vi kérdé­sei’’ című előadásra készültem. Ehhez elolvastam, nagyrészt kijegyeztem „Lenin—Sztálin: Az agrárkérd­ésről” című könyvet. Arra törekszem, hogy a politikai irodalom mellett szépiro­dalmi könyveket is olvassak — olya­­nokat, melyek kapcsolatban vannak a soron levő anyaggal. Mielőtt a szocia­lista iparosítás kérdéseit tárgyalm* volna, elolvastam Azsajev nagyszerű könyvét, a „Távol Moszkvától ”-t Elő­adásomban több részletet idéztem a könyvből. Határozottan éreztem, hogy színesebb, érdekesebb volt az előadá­som s a hallgatók jobban megértették az anyagot, világosabbá váltak előttük egyes elméleti kérdések. Amikor legutóbb a mezőgazdaság szocialista átszervezésének kérdéséről, s többek között a parasztság rétege­­ződéséről volt szó, a „Talpalatnyi fasd” című magyar film egyik-másik jelenetére emlékeztettem az elvtársa­kat. A hallgatók valamennyien látták a filmet és még világosabban megér­tették, milyen volt a dolgozó paraszt­ság helyzete a kapitalizmusban, ho­gyan húzták ki a nagybirtokosok, ku­­lá­kok, a fasiszta államapparátus a földet a szegényparaszt lába alól, ho­gyan árverezték el szegényes házaikat a fejük fölül FELKÉSZÜLÉSEMHEZ HOZZÁ. . TARTOZIK az is, hogy az üzem­­pártbizottságtól adatokat kérek, ame­lyeknek segítségével eredményesen, a mai élettel, a gyakorlattal kapcsolha­tom össze az elméleti kérdéseket. A szo­­cialista iparosítás kérdésének tárgya­­lása közben beszéltünk arról, milyen keveset ruháztak be a gyár régi urai a felszabadulás előtt — most pedig új és új épületek nőnek ki a földből s gépek százait szerelik fel az üzem­ben. Az elvtársak elmondták, hány gépet kapott műhelyük és még há­nyat állítanak be az ötéves terv so­rán. Nagy segítséget nyújtanak a felké­­szü­léshe­z, a Tartós békéért, nép­ de­mokráciáért!, a Szabad Nép, a Párt­­építés cikkel is. Amikor a munkafe­gyelemről beszéltünk, felolvastam a Szabad Népből egy cikket, amely két fegyelmezetlen traktoristáról szólt, s arról is, hogyan követelték társaik a megbüntetésüket. A Sztahanov-moz­­galom kérdésének jobb megértéséhez idéztem egy cikket, mely a Raider­­mozgalom eredményeit ismertette. És amikor a foglalkozásokon az elméletet ismertebb, elevenebb példákkal, a gya­­korlattal kötjük össze, azonnal élén­­kebb lesz a vita, a hallgatók egyre inkább látják, hogyan mutat utat az elmélet mindennapi munkájukban. A foglalkozások előtt még egyszer alaposan átnézem az anyagot , meg­felelően dolgoztam-e ki a fő- és alkérdé­­seket. Alkalmasak-e arra, hogy a hallga­tók a feltett kérdések alapján az anyag m­iden részletére választ adjanak, megfelelő alapot ad-e az eleven, élénk vitára. Minden kérdés után tömören leírom az összefoglalót is: azt a vá­laszt, amit a hallgatóktól várok. Őszintén szólva, ez még nem mindig sikerült. Hiba az is, hogy az előadást szó­ról szóra leírom és a foglalkozáson felolvasom. A magam tapasztalatából is tudom, hogy ez nem jó módszer, mert az elődás így nem köti le az elvtársak figyelmét. Az utóbbi idő­ben már többször tettem próbát, fel­olvasás közben egy-egy olyan rész­letet, amelyet magam is jobban is­mertem, szabadon mondtam el. Azon­nal láttam, hogy a hallgatók szinte felélénkültek, jobban f gyettek, s min­den bizonnyal inkább megmaradt em­lékezetükben az anyag. A TAPASZTALAT MEGMUTAT­■l*­ TA: vannak r­ég hiányosságok a vita vezetésében is. Kezdetlm, ami­kor felvetettem egy kérdést, valame­lyik elvtárs röviden, egy-két szóval válaszolt, a többiek hallgattak, nem szóltak hozzá. Nekem pedig nem volt türelmem várni, mindjárt feltet­tem a második, harmadik kérdést, így tervééészetesen nem alakulhatott ki élénk vita és eleinte szavazat, rövid kérdés-fel e.enik formájában „tárgyal­tunk” meg egy-egy anyagot. Ez a „mód­szer” nemcsak unalmas volt, hanem arra is vezetett, hogy a hallgatók nem gondolkoztak alaposan a kérdése­ken s­zép­esen, az útmutató füzet té­teleit ismételgették. Ezen a téren még nem értem el megfelelő eredményt, legfeljebb annyit, hogy magam vilá­gosan látom már: az eszmei színvo­nal emeléséhez az is hozzátartozik, hogy szakítsunk ezzel a mechanikus kérdés-felelet módszerrel s igyekez­zünk úgy elmélyíteni a vitákat, hogy a hallgatók alkotó módon foglalkoz­zanak az anyaggal, hogy élő, eleven kép maradjon bennük a tanultakról. Kezdetben, amikor a szeminárium végén megkérdeztem: „Mi az elvtár­sak véleménye a mai vitáról?” — azt válaszolták: „Az előadás jó volt, az előadó felkészült, mi kevésbbé.” — Megmagyaráztam nekik: nem elég ennyit mondani, hanem beszéljenek arról is, milyennek tartják a szeminá­riumot, milyen volt szerintük a vita. Nem elég, hogy az előadó kiemeli a legjobbakat és megbírálja a gyengéb­beket — a csoport tagjai is mondja­nak bírálatot egymásról és a politi­kai iskola vezetőjéről is. Az utóbbi időben már mind gyakrabban így tör­ténik. Kápolnai elvtársnő például ko­molyan megbírált engem. Jogosan ki­fogásolta, hogy túl hosszadalmasan foglaltam össze egyes kérdéseket, fe­leslegesen ismételtem olyasmit, amit a hallgatók már elmondtak. DAKOSI ELVTÁRS 60. születés­­napjára a hallgatók felajánlá­sokat tettek: munkájukat tovább javít­ják, termelési eredményeiket növelik. Úgy érezzük azonban, hogy akkor ün­nepeljük igazán méltóan Rákosi elv­­társ születésnapját, ha pártmun­kánkat is jobban végezzük, ha többel járu­lunk hozzá pártszervezetünk erősítésé­hez. Ezért vállalták a politikai iskola hallgatói, hogy­ állandóan emel­i ta­nulásuk színvonalát, jobban, eredmé­nyesebben teljesítik pártmegbizatásai­kat. Ezzel akarják köszönteni a mi drága Rákosi elvtársunkat 60. szüle­tésnapján. Elmondta: Bardóczky Irén, az Egyesült izzó sztahanovistája

Next