Szabad Nép, 1952. június (10. évfolyam, 128-152. szám)

1952-06-01 / 128. szám

4 SZABAD NÉP VASÁRNAP, 1952. JÚNIUS 1 Kommunisták a nagy építkezésen TVT­emrégen még senki sem gondolta­­ volna azok közül, akik itt szü­lettek a donvidéki sztyeppéken és min­dig itt éltek a cimljavszki meredek partokon, hogy ez a szomorú vidék, amely olyan sz­­kmarkúan jutalmazta a sztyeppe dolgozóinak fáradozásait, rövidesen ennyire megváltozik. Nem gondolták volna, hogy majd hatalmas és tökéletes gépek érkeznek ide, ame­lyeket a kommunizmus küszöbén átkö­tött a nép, s amelyek az embernek engedelmeskedve felássák a földet, új medret mosnak a Don számára, ezüs­tös homokból gátat emelve, az új sztyeppéi tengerbe terelik a tavaszi áradás vizeit. A Don meredek jobbpartjáról, ahová most átköltöztették Cimljanszkaja ko­zákfalut , jobban látni, mint bár­mely más helyről, hogyan gyűlik lent a víz az új, az ember szeme láttára születő édesvízű sztyeppei tengerben. Az építők azt az órát várják, mikor a tenger partjait a magaslatokról ér­kező „orosz víz” úgy megtölti, hogy könnyedén úszhatnak majd rajta a volgai hajók. A turbinák a vízierőmű­vekben teljes erővel működni­ fognak és az életet adó víz szétárad a bal­parti kolhozok első százezer hektár­nyi földjére. Az építők kollektívájának sokat kel­lett dolgoznia ezért a boldogságért. Növekedett a gát: hozzáértés, tapasz­talat és merészség növelte. Az építők munkája­­ igazi nagy, teremtő mun­ka volt. E­bben az alkotásban nagy részük -*-J van azoknak, akik állandóan ott voltak, ahol a legnehezebb volt a munka, legnagyobb volt a felelősség és ahol a legtöbb akadály tornyosult a sikerhez vezető úton. Munkájuk­­ ott van minden köbméter betonban, mind­örökre részévé vált a gát „testének Munkájuk élni fog minden hajtásban, amely kibújik a barázdák közül, tele­szívja magát a csatorna vizével és kalászba borul. Ez a munka — a párttagok és a pártonkívüli bolsevi­kok mindennapi, magasztos mu­­kája. Ez a párt ihletett alkotása, a párté, amely a népet a Volga­—Don-csatorna felépítésére lelkesítette. Ma már az építők maguk is csak nehezen ismerik fel azt a helyet, ahol az elmúlt év szeptemberének egyik éjszakáján feltöltötték a gátat s egyet­len hatalmas erőfeszítéssel elzárták a Don medrét. Ma úgy tűnik, mintha a gát mindig itt állt volna. Úgy tűnik, mintha századokon át nem is folyt volna itt a Don zöldes árja. Az, aki szeptemberben itt állt a gáton, tudja, mennyi önfeláldozó szeretetet szentel­tek ennek az ügynek, milyen döntően hatott a munka kimenetelére a bátor bolsevik gondolat és a merész bolse­vik tett. A jobbparti terület pártszervezete úgy tervezte, hogy a folyó elzárása a már előkészített és biztosított győze­lem betetőzése lesz. Jóval ama szep­temberi éjszaka előtt mind a száz­tizenhat kommunista egyemberként küzdött, agitált és szervezte a­­ ver­senyt azért, hogy sikerüljön „villám­gyorsan” elzárni a folyó medrét. En­nek a küzdelemnek olyannak kellett lennie, mint amilyen a döntő csapás a fronton, amikor egyidejűleg bevetik a hatalmas tömegerőt, s a tűzfegyvere­ket és a modern haditechnika más vívmányait. Xiind a száztizenhat kommunista felkereste — mint jóbarát és tanácsadó — a gépkezelőket, mert tő­lük függött az, hogy a felére, vagy harmadára csökkentsék a folyómeder elzárásának idejét. És ha az ekszkavá­­torok mindössze másfél perc alatt rak­ták meg kővel a réshez induló bil­lenőautókat, mindez csak azért történ­hetett így, mert Vaszilij Bliznyuk és Nyikolaj Szencsenko kommunisták apár jóelőre kiszámították — az ekszka­vá­tor kezelőkkel együtt — a gépek tel­jesítőképességének minden rejtett tar­talékát és csak a sztahanovista nor­mákat ismerték el érvényesnek önma­guk számára. Ha a rakodóhídhoz ve­zető úton egyetlenegyszer sem tor­lódtak össze a billenő teherautók, ez csak azért történhetett így, mert min­den egyes kocsivezető már a kommu­nista Viktor Pankratovtól hallotta, mi a feladata, hol a helye a gépkocsik felvonulásának általános rendjében.­­ Don medrét így aztán nem is harmincöt, hanem nyolc óra alatt elzárták A folyót az emberek szervezett bátorsága kényszerítette ar­ra, hogy megváltoztassa medrét. Ezt a bátorságot pedig fokról fokra a kommunisták kovácsolták ki. Semmi, ami eleven, ami új, nem nélkülözheti az ő támogatásukat. Az építkezésnek egyetlen olyan pontja nincsen, ahol ne mutatkoznék meg az ő erejük. Ez az erő segített leküzdeni azokat a nehézségeket, amelyek a földszivattyú működésének első napján jelentkeztek és kezdetben sűrűn ismétlődtek. A gép indításakor elromlott a főcsapágy s amikor helyébe beszerelték a tar­talékalkatrészt, megrepedt a csap­­ágyfoglalat. A vizes iszaptömeget átszivattyúzás nélkül továbbították négy és fél kilométerre, a vezetékben megnőtt a nyomás és a csövek meg­repedtek. Az első hónapban nem tel­jesítették a tervet. Viktor Kljuszt, a földszivattyú kezelője nyíltan kifejezte kételyeit: nem vett-e magára idő előtt túlságosan nagy felelősséget, nem lett volna-e jobb, ha tovább dolgozik, mint kotrómester? E nehéz időkben nem múlt el egy nap sem anélkül, hogy a földszivat­­­tyút meg ne látogatták volna a víz­építés pártszervezetének és az építke­zés politikai osztályának kommunis­tái. Kis és nagy ügyekben egyaránt hasznos tanácsot és segítséget adtak, ők szervezték meg az elektromos he­gesztők és szerelők munkaversenyét, akik aztán helyreállították az egész vezetéket. Elmentek a szivattyúállo­másra és a sztahanovisták tapasztala­tai alapján bebizonyították, hogy a szivattyú állandó működése biztosít­ható. A kommunisták kezdemé­nyezték azokat az újításokat a földszivattyú személyzetének mun­kájában, amelyek később a legelsők közé emelték ezt a gépóriást a ciml­­janszki építkezésen. A gép hamaro­san túlszárnyalta a tervben elő­írt 8000 köbméteres napi teljesít­ményt, naponta 22.000 köbméter föl­det szivattyúzott a gát „testére”. Viktor Kljuszt így vívott ki dicsőséget önmaga és munkacsoportja számára. Ez a hírnév elkísérte őket akkor is, amikor munkájuk végeztével átmentek a kujbisevi építkezésekhez. A kommunisták erejüket és ide­­jüket elsősorban a gépkezelők —■ az építkezés e vezető csapata — nevelésének szentelték. Nemcsak arra törekedtek, hogy mindenki tökéletesen kezelje gépét, hanem arra is, hogy minden egyes gép beilleszkedjék az egész építés együttesébe. Ahol nem volt elég a szó, személyes példájukkal győzték meg az embereket. A kommu­nista Legkosztop volt az első, aki be­bizonyította, hogy nem kell öt-hat nap a földszivattyú rendszeres, előzetes karbantartásához, elég ahhoz egyetlen nap is. Ezt nyomban megszívlelték a gépkezelők, s kiadták a jelszót: «Igazodjatok Legkosztophoz». Országunk minden sarkában fá­radhatatlanul kovácsolják a mun­káskezek a kommunizmus építkezései­nek szánt gépeket és azok alkatré­szeit. A párt akarata egyesíti az épí­tők hazafias érzéseit és tetteit, s egy cél felé irányítja azokat­ az építkezé­sek mielőbbi befejezésére. A kora májusi nap, amikor fel­emelkedik a cimljanszki meredek part fölé, minden reggel valami változást talál a sztyeppén. Az éj­szaka még szélesebben öntötte el a lapályt a tenger, új utakat és domb­hajlatokat árasztott el és ma­gasabbra emelkedett a gát lejtőjén. De a gáton is egyre magasabbra nő a szürke betontakaró. Az építők éj­szaka sokezer négyzetméternyi beton­­burkolattal vonták be a gát oldalát, amelynek így már semmiféle vízár sem árthat. T­tt, a két folyam között, ahol kilenc esztendővel ezelőtt a nagy sztá­lingrádi csatával megkezdődött Hitler hadseregének pusztulása, most egy másik, hatalmas ütközet folyik — az emberiség történetében ismert minden csaták között a legbékésebb ütközet — azért, hogy a földön soha többé ne legyenek véres mészárlások, hogy soha többé ne zárja le a gyermeksze­meket a szörnyű halálfélelem iszonya­ta. A szovjet emberek a­ Volga—Don­­csatornával a béke épületét alkotják meg. S ezért méginkább gyűlölik azo­kat, akik tűzcsóvát akarnak vetni erre az épületre. Az építők így gondolkoz-­ nak: íme, rosszul áll az óceánontúli imperialista urak szénája, ha a dollá­rokhoz, amelyekkel nem tudták meg­vásárolni a népek lelkiismeretét, az atombombához, amivel nem sikerült megfélemlíteniük az emberiséget —■, most még befogták a pestises bolhát is és abban reménykednek, hogy ezzel a baljós trojkával behajthatnak egy új világmészárlásba. A doni tavasz simogató napjának fényében ragyog az új tenger, ame­lyet szovjet emberek keze alkotott- Közel, nagyon közel van már az óra, amikor a Don sztyeppéi felfigyelnek a volgai gőzhajók szirénájának hang­jára. Voltaképpen minek is nevezzük mindezt: a sokezernyi szovjet em­bernek ezt a szerény, hősies munká­ját, az emberi szíveknek ezt az egy­­etemre dobbanását, a kommunisták­nak, a párt közkatonáinak napról napra kivívott hőstetteit, a nagy, te­remtő népnek ezt a hatalmas alko­tását? Milyen érzés sugallja ezt a hősiességet? Hogyan nevezzük ezt? A szocialista haza iránti szeretet ez. Haza! Van-e, amit meg ne tenné­nek fiaid — érted, hatalmadért, jó­létedért, dicsőségedért! Testükkel véd­ték testedet, fáradhatatlan kezük nyo­mán napról napra növekszik erőd, új formákban virágzik ki örökifjú szép­séged. Fiaidnak azonban mindez ke­vés és minden nap múltával azt érzik, hogy többet akarnak tenni érted hol­nap. S szeretetük egyre nő, irántad. Nincs annak határa. (Anatolij Kalinyin cikkéből. Megje­lent a «Pravda» 1952 május 26-i szá­mában.) . A VOLGA-DON-CSATORNA A Volga—Don-csatorna medrében tegnap egyesült a Volga és a Don, a szovjet föld e két hatalmas folyója. A kommunizmus építésének nagy­szerű győzelme ez. A Volga—Don-csatorna megépítése évszázadokon keresztül, I. Péter cár ideje óta foglalkoztatta az orosz nép legjobbjait. A múltban mintegy 1­30 tervet készítettek a csatorna felépíté­sére, de csak most, a sztálini terv s a szovjet emberek minden akadályt le­­küzdő alkotómunkája váltotta valóra az orosz nép évszázados álmát. Most már nem ábránd többé, hanem való­ság: több mint száz kilométer hosszú­ságban hömpölyög a Don vize a Vol­ga felé. A csatorna építői több mint 160 millió köbméter földet mozgattak meg, hárommillió köbméter betont építettek be a hatalmas békeműbe. Olyan mennyiség ez, hogy ha vasúti koc­ssikra raknák a felhasznált betont, követ és a kocsikat egymáshoz kap­csolnák, 1400 kilométer hosszú sze­relvényt alkotnának. A csatorna épí­tőinek a szovjet technika legújabb vívmányai nyújtottak segítséget. 14 köbméteres lépkedő ekszkavátorok, markológépek és naponta 1000 vagon földet megmozgató iszapszivattyúk dolgoztak, engedelmeskedve paran­­csolóiknak, a szovjet embereknek. Ez a csatorna nem csupán több mint száz kilométer hosszú víziút. A volgai és északnyugati vízmedencék harmincezer kilométer hosszúságú hajózható folyóit ez a csatorna kapcsolja össze a doni és a dnyeperi vízmedencék 13.000 ki­lométer hosszúságban hajózható fo­­lyóival. Ez a grandiózus mű a Volga, Don, Dnyeper, Káma, Oka és egy sor más folyó vidékének, óriási területek­nek ad kijáratot öt tenger vizére. Le­hetővé teszi, hogy a donyeci szén­­medence és iparvidék termékei, az északkaukázusi gabona, érc és gyü­mölcs olcsó víziúton jusson el az észa­ki vidékekre és észak fára, más kin­csei szintén víziúton jussanak el Uk­rajnába és a sztyeppék erdőben sze­gény vidékeire. A csatorna építőinek hatalmas nehézségeket kellett leküzde­­niök. A két folyó között emelkedik a jevgenyinszki magaslat — a Don és a Volga vízválasztója. Északon, ahol a két folyó közti távolság a legki­sebb — mindössze 60 kilométer — a vízválasztó 130—140 méterrel maga­sabb a folyó szintjénél. Délebbre, ahol a két folyó közti távolság növekszik, a magaslat «csak» 88 méterrel emel­kedik a Volga és 44 méterrel a Don szintje fölé. A szovjet mérnökök úgy döntöttek, hogy a csatornát itt építik meg, a vízválasztót a legalacsonyabb pontján a legkönnyebb legyőzni. Az emelkedés még így is igen nagy és ezért tizenhárom zsilipet építettek a csatornán. Kilencet a Volga felőli lej­tőn, négyet a doni oldalon. A zsili­peknél hatalmas szivattyúállomások emelik fel a Don vizét és juttatják to­­vább a Volga felé. Azért a Donét — és nem a Volgáét, mert a Don tavaszi áradáskor óriási víztömegekkel ren­delkezik.« Ezt most a «Cimljanszki-ten­­gerben­ tárolják. Kijavítják a termé­szet hibáját, amely miatt ez az élet­adó víz eddig haszontalanul ömlött a tengerbe. A csatorna a Kalacs város közelé­ben épült zsilipnél kezdődik, amely el­választja a karpovkai víztárolót a Cimijanszki-tengertől. Ez a tenger 180 kilométer hosszúságban húzódik dél­felé, Rosztov irányába. Itt építették meg azt a híres gátat, amely az egész világon páratlan hidrotechnikai léte­sítmény. Tizenhárom kilométer hosszú, útját állja a Don vizének és arra kényszeríti, hogy elárassza a környé­ket, s megalkossa azt az új ,­a tér­képeken még meg nem jelölt — ten­gert, amely 2700 négyzetkilomé­ter területet foglal el és 24 mil­liárd köbméter vizet tárol. En­nek a tengernek a vizét szivattyúzzák a csatornába. Az első zsilipen keresz­tül a karpovkai víztárolóba jut a víz. Ez a medence 155 millió köbmétert tárol. A következő lépcsőfok a 48 mil­lió köbméteres bereszlavszki, aztán a varvarovszki víztároló. Innét a jevge­nyinszki vízválasztó legmagasabb pontján épített zsilipen keresztül meg­­indul a Don vize, a természetes lejtőn a Volga felé. Ez a lejtő viszont olyan meredek, hogy az első nyolckilométe­res szakaszon öt zsilipnek kell meg­fékeznie a szilaj áradatot. Ezután még három zsilipen kell keresztüljutnia­ a víznek é­s az utolsó zsilipnél érkezik meg a Volgához. Itt áll majd, magas alapzaton Sztálin elvtárs hatalmas szobra, hirdeti a szovjet nép háláját és szeretetét a bölcs vezér iránt. A víztárolók­­és a Cimljanszki-tenger vizét az öntözőcsatornák egész rendszere juttatja majd el a sztyep­pére, s itatja meg a szomjas, kiszá­radt rögöket. Ha valamennyi öntöző­csatorna elkészül, 750.000 hektár föld öntözését és 2000 hektár­­kiterjedésű aszályos föld vízellátását biztosítja majd. Ez az óriási terület, ahol sokhelyütt csak gyér árvalányhaj ter­mett, bőségesen ontja majd a jó­minőségű búzát, gyapotot és más ter­ményeket. Tudományos számítások szerint 35—40 mázsa búzát, 20—25 mázsa gyapotot, 40—50 mázsa rizst aratnak majd itt hektáronként. A csa­torna két partját véderdősáv szegé­lyezi, egy hatalmas, erdősáv pedig — amely Sztálingrádtól délfelé húzódik — keresztezi a csatorna vonalát. Át­alakul az egész táj képe. Kotyenko elvtárs, a «Komszomolszkaja Pravda» riportere megírtál, hogy egy vadliba­­csapat, amely délről észak felé rö­pült, a Cimljanszki-tenger fölött utat tévesztett, nem tudott tájékozódni, megzavarta az új, ismeretlen táj lát­ványa. A Volga—Don-csatorna hatalmas művét az egész szovjet nép építette. Gyárak, üzemek és tudományos intéz­mények dolgozói feszült figyelemmel kísérték a munkát, s minden erejüket lat­ba vetették, hogy a csatorna meg­rendelései határidő előtt elkészüljenek. S most, hogy egyesült a két folyó, együtt örül az egész szovjet nép a csatorna építőivel és együtt készülnek új csatákra, a kommunizmus építése nagy sztálini tervének megvalósítása érdekében. A most kivívott győzelem még na­gyobb erőt ad az új küzdelmekhez. A szovjet ember előtt nincs lehetet­len, nincs erő, amely megakadályoz­hatná békés építő munkáját. Ezt zúg­ja az új csatorna hömpölygő árja, ezt zúgják a Cimljanszki-tenger hul­lámai. A béketábor bevehetetlen bás­tyája, a nagy Szovjetunió a kommu­nizmus építésének nagy alkotásaival hirdeti az egész világnak, hogy a béke ügye mindenek fölött diadalmas­kodik. Kaiacs Szivattyúel­lomás Volga-Don csatorna Krasznojar ffiBi­s­x! Víztároló (vt.) Állami erdősáv Csatornamenti erdősáv Kikötő /

Next