Szabad Nép, 1953. szeptember (11. évfolyam, 244-273. szám)
1953-09-01 / 244. szám
VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! SZABAD NÉP A MAGYAR DOLGOZÓK PÁRTJÁNAK KÖZPONTI LAPJA XI. ÉVFOLYAM, 244. SZÁM ARA 60 FILLÉR KEDD, 1953 SZEPTEMBER 1ÁJ jó munkát, jó tanulást! Ma kezdődik az új tanév. Országszerte megtartják az ünnepélyes tanévnyitót, s szerdán mindenütt megkezdődik a tanítás. Az iskolák és egyetemek padjait ismét elfoglalják a tudni, tanulni vágyó gyermekek és ifjak százezrei, dolgozó népünk fiai, akikből a jövő nemzedéke formálódik. Az általánosiskolákban több mint egymillió-kétszázezer gyermek tanul, a különféle középiskolákban százhuszonötezer diák, egyetemeinken és főiskoláinkon — az esti és levelező tagőzatokkal együtt — mintegy ötvenezer hallgató tanul az új tanévben. Iskoláink az egész nép iskolái lettek: a középiskolai tanulók, s egyetemi és főiskolai hallgatók hatvan százalékai munkás- és parasztszármazású. De a nép iskolái lettek azzal is, hogy a mi iskoláink egyre inkább a nemes szocialista vonásokat fejlesztenek ki fiatalságunkban, az önzetlenséget, emberszeretetet, tiszteletet a tudás, az alkotómunka, hazánk és népünk nagy hagyományai iránt. Eredményeink ellenére sem lehetünk elégedettek a tanulmányi színvonallal, a középiskolások és egyetemi hallgatók magatartásával. Minden iskolában — az általános iskoláktól az egyetemekig — még mindig sok az elégtelen osztályzat, a tanulók tudása még nem elég alapos, nem elég szilárd. Az egyetemi felvételi bizottságok tapasztalata szerint az érettségizett ifjúság mindennapi politikai tájékozottsága igen gyenge, s ez a tájékozatlanság jellemzi egyetemi ifjúságunk egy részét is. iskoláinkban is, egyetemeinken is még mindig sokan mulasztanak igazolatlanul, sokan pedig teljesen elmaradnak. Évről, évre még mindig több ezer tanköteles korú gyermeket egyáltalán nem iratnak be az iskolákba. A múlt tanév végén sokezer általános iskolai tanuló nem kapott bizonyítványt, mert igazolatlanul mulasztott, s középiskoláinkból és egyetemeinkről a tanulók nyolc százaléka maradt ki a tanév folyamán, elsősorban azért, mert munkába állt. Pedagógusainkra, a pártszervezetekre és az ifjúsági szervezetekre vár a feladat, hogy alapos nevelőmunkával, meggyőző érvekkel segítsék leküzdeni ezeket a hiányosságokat. El kell mélyíteni ifjúságunkban azt a tudatot, hogy szocializmust építő hazánknak olyan fiatalokra van szüksége, akik jól ismerik a tudományok alapjait, a természet és a társadalom törvényszerűségeit, forrón szeretik népünket, hazájukat és kötelességüknek érzik tudásukat hazánk felvirágoztatására, népünk boldogulására fordítani. Tanulóifjúságunknak és szüleiknek jobban meg kell becsülniük azt a gondoskodást, amellyel pártunk és kormányunk segíti népünk kulturális színvonalának emelését, az új értelmiség nevelését; jobban meg kell érteniök, hogy amikor fiataljaink továbbtanulnak, a maguk jobb jövőjéért, a maguk boldogulásáért is tanulnak. Ifjúságunk fejlődése, tudásának gyarapítása, jó tulajdonságainak kibontakoztatása döntően az iskolák és egyetemek jó oktatónevelőmunkáján múlik. Nagy a pedagógusok felelőssége, akiknek a gondjaira bízza az ország és a szülő a gyermekeket. A jó tanító és tanár alkotó-nevelőmunkája szeretteti meg gyermekeinkkel az iskolát, a napköziotthont, s teszi egyetemistáink második otthonává az egyetemet. Tanítóink, tanáraink, egyetemi oktatóink, professzoraink tudják, átérzik, milyen felelősségteljes és szép feladat a mai fiatalságnak, a szocializmus építőjének nevelése. Ám nemcsak a pedagógusok felelőssége nőtt meg, megnövekedett a megbecsülésük is; dolgozó népünk soha olyan szeretettel nem vette körül a pedagógusokat, mint ma. Évről évre több egyetemi és középiskolai tanár, falusi és tanyai tanító kap Kossuth-díjat, s különféle állami kitüntetéseket. Az országgyűlésnek és a helyi tanácsoknak számos pedagógus-tagja van. S az országos pedagógusnap is jelzi, milyen megbecsüléssel és szeretettel fordul egész népünk a nevelők felé. Azonban nem hallgathatjuk el, hogy állami szerveink még mindig nem nyújtanak elegendő segítséget a pedagógusok munkájához. Az oktatásügyiminisztérium éppúgy, mint a járási tanácsok oktatási osztálya gyakran intézi bürokratikusan, a valóság ismerete nélkül «íróasztal mellől» a pedagógusok és iskolák ügyeit. Sok pedagógus panaszkodik túlterheltsége miatt, hogy túlméretezett értekezletek, s felesleges adminisztratív munkák miatt nincs ideje a tanításra való alapos felkészülésre, művelődésre. Ebben, az oktatásügyi szervek mellett gyakran hibásak a pártszervezetek és tömegszervezetek is, mert túlzott mértékű társadalmi munkával bízzák meg a nevelőket. Oktatásügyi szerveinknek tehát ki kell küszöbölniük a munkájukból mindenféle bürokratizmust. Az új tanévben erre annál is inkább szükség van, mert állami szerveinknek fontos feladatokat kell megoldaniok iskolaügyünk fejlesztésében. Nekik kell biztosítaniok, hogy kormányunk programmjának szellemében az általános iskolák — elsősorban a munkásnegyedek és falvak iskolái — jobb állapotba kerüljenek. Gondoskodniok kell arról, hogy a megnövekedett beruházási és felújítási összegekteljes felhasználásával tágasabbakká, egészségesebbé, szebbé tegyék az iskolákat, s kiegészítsék felszerelésüket. Ne ismétlődjék meg az, ami megtörtént Szolnok, Komárom, Heves és Bács megyében, ahol augusztus elejéig az idei iskolai beruházásokra, tatarozásokra engedélyezett összegeknek csupán 10—20 százalékát használták fel. A jövőben nem szabad az oktatásügyi beruházásokat hatodrangú ügyekként kezelni, s halasztgatni sürgős javításra szoruló iskolák tatarozását. Hogy ez eddig megtörténhetett, ebben komolyan hibás az oktatásügyi minisztérium is, mert munkájában nem kapott megfelelő helyet az oktatás anyagi feltételeinek megtervezése és biztosítása. Az állami szervek természetesen egyedül nem oldhatják meg sikerrel ezt a nagy feladatot. Az iskolák gyorsabb ütemű fejlesztéséhez továbbra is nagy szükség van a társadalom, a dolgozó szülők, az üzemek, az állami gazdaságok, a termelőszövetkezetek, az ifjúság segítségére, különösen az iskolák felszerelésének gyarapításában, korszerűvé tételében. Kormányunk programmja célul tűzte a dolgozók anyagi és kulturális szükségleteinek minél jobb kielégítését. Ez a programm megköveteli az oktatásügy dolgozóitól, minden állami szervünktől, pártszervezetünktől és tömegszervezetünktől, hogy fokozott felelősséggel dolgozzanak iskoláink, egyetemeink munkájának további javításán is. Népünk évről évre újabb eredményeket ér el szocialista építésünk minden szakaszán. Hozzon az új tanév újabb sikereket oktatásügyünkben. Adjanak iskoláink, egyetemeink még képzettebb, műveltebb, fegyelmezettebb fiatalokat hazánknak, akik tudásukkal, fiatalos lendületükkel, s hazájuk, népük iránti szeretetükkel élen fognak járni a szocializmus építésében. Az egész ország kíván ma jó tanulást diákjainknak, jó munkát nevelőinknek. VIT-nagygyűlés a Sportcsarnokban A DISZ Budapesti Bizottsága hétfőn délelőtt nagygyűlést rendezett a budapesti Sportcsarnokban. A gyűlésen megjelent Jacques Denis, a DIVSZ főtitkára, valamint a Román Népköztársaság budapesti követségének képviselői. Jelen volt számos VIT- díjas művész és sportoló. A gyűlésen Dénes István, a DISZ Központi Vezetőségének titkára tartott beszámolót. Bevezetőben ismertette a III. világifjúsági kongresszus eredményeit, majd a VIT-ről számolt be. — A bukaresti VIT-en 111 nemzet 30.000 fiatalja vett részt. Soha ennyi ifjú nem sereglett még össze a világ minden sarkából. Számos adatot sorolt fel a VIT kulturális és sport programmjának eredményeiről, majd így folytatta: — Csak a legnagyobb elismerés és hála szavaival emlékezhetünk meg a román ifjúság, az egész nép és a Román Népköztársaság kormányának kiváló, áldozatot nem kímélő munkájáról, amellyel a VIT-et előkészítették, s zavartalan lefolyását biztosították. A VIT 30.000 részvevője magával vitte a román nép építőmunkája nagyszerű sikereinek emlékét. Ezután a magyar küldöttség munkáját, a magyar művészek és sportolók eredményeit ismertette, majd így folytatta beszédét: — Teljesítettük népünknek, ifjúságunknak azt a megbízatását is, hogy fűzzük még szorosabbra a barátságot a világ ifjúságával. A baráti találkozásokon vendégül láttunk francia és olasz küldötteket, Anglia és az USA fiait, Afrika láncravert gyarmati népeinek küldötteit, délamerikai és skandináv fiatalokat és még sok más nemzet küldötteit. Különösen szoros barátságot kötöttek a magyar küldöttség tagjai a vendéglátó román ifjúsággal. A magyar, fiatalok legjobban a szovjet ifjúsággal, a Komszomol küldötteivel való találkozásoknak örültek. A szovjet küldöttség társaságában mindig úgy éreztük magunkat, mint meghitt családi körben. — A IV. VIT nagy erővel bizonyította azt az igazságot, hogy nincs olyan vitás nemzetközi kérdés, amelyet békés tárgyalások útján meg ne lehetne oldani. A Szovjetunió, Kína, Amerika, Anglia és Franciaország ifjúsága a legteljesebb bizalommal, barátként közeledett egymáshoz. A bukaresti VIT nagy erővel bizonyította azt is, hogy a világ ifjúsága mind szorosabbra kovácsolja egységét, s mind eredményesebben szembeszáll a reakciós erőkkel. — Az 1500 magyar küldött hazánk egész ifjúsága, nevében fogadta meg a VIT zárógyűlésén, hogy méltóak leszünk a világ haladó ifjúságának bizalmára. Az egész magyar ifjúság nevében fogadtuk meg, hogy ha fiai leszünk drága hazánknak, amely fölött már a szabadság napja ragyog — hűek leszünk a nemzetközi szolidaritás, a népek közötti barátság és a béke szent ügyéhez. — Ragadjuk meg tehát a VIT ünnepi napjai után új erővel a munka szerszámait, mint a béke fegyverét, s dolgozzunk ifjúmunkásokhoz méltóan, rohamcsapat módjára a szocialista építés és a békeharc élvonalában — mondotta befejezésül Dénes István. Ezután Fülöp Viktor, az Állami Operaház VIT-díjas magántáncosa az operaházi balettegyüttes bukaresti munkájáról és eredményeiről beszélt, majd Gurics György birkózó a bukaresti ifjúsági sporttalálkozóról számolt be. A nagygyűlés második részében aVilágifjúsági Találkozón résztvett ének-, tánc- és zeneművészek adtak műsort. (MTI) Nagy sikerrel mutatkozott be az Operaházban a Koreai Néphadsereg Ének- és Táncegyüttese A Koreai Néphadsereg Ének-és Táncegyüttese hétfőn este az Állami Operaházján rendezett előadáson mutatkozott be Budapesten. A bemutatkozó előadáson megjelent Dobi István, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke, résztvettek az előadáson Gerő Ernő, a minisztertanács első elnökhelyettese és Zsofinyecz Mihály, Földvári Rudolf, Kristóf István,a Magyar Dolgozók Pártja Politikai Bizottságának tagjai, Szalai Béla, az Országos Tervhivatal elnöke, az MDP Politikai Bizottságának póttagja, Rónai Sándor, az országgyűlés elnöke, Boldoczki János külügyminiszter, valamint az MDP Központi Vezetőségének és a minisztertanácsnak több más tagjai, a politikai, gazdasági és kulturális élet számos vezető személyisége. Jelen voltak a bemutató előadáson: J. D. Kiszeljov, a Szovjetunió magyarországi nagykövete, Huan Cen, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövete, Han Hjo Szám, a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság magyarországi követe és a többi baráti állam diplomáciai képviseleteinek vezetői és tagjai. A műsor előtt Ottó István vezérőrnagy mondott ünnepi beszédet. Az üdvözlésre Kim Gan tábornok, az együttes vezetője válaszolt: — Meg vagyunk győződve arról, hogy magyarországi látogatásunk tovább erősíti kulturális kapcsolatainkat, megszilárdítja népeink barátságát és együttműködését — mondotta. Ezután megkezdődött az együttes előadása, amelyet a közönség hatalmas lelkesedéssel fogadott. (MTI) r " Az MDP ceglédi járási választmányának ülése (2. oldal) Jani János, a fonyódi járási tanács mezőgazdasági osztályának vezetője: Hatvan nap alatt befejezzük az őszvetést és a betakarítást (2. oldal) A MASZÁMBAN Tatabánya, 1919 szeptember 6-án ." (2. oldal) Egy felejthetetlen este — A koreai néphadsereg művészegyüttesének bemutatója (3. oldal) Nyugati sajtóhangok az ENSZ-ben lezajlott vitáról és szavazásról (3. oldal) A Szovjetunió kormányának jegyzéke az Amerikai Egyesült Államok kormányához a Szovjetunió államhatárának megsértése ügyében (3. oldal) Halálos áldozata van a francia rendőrség munkások elleni támadásának (4. oldal) Ma megnyílik a moszkvai M. V. Lomonoszov Állami Egyetem (4. oldal) TANÉVNYITÁS Nevelők és diákok készülődnek a tanévnyitásra Az általános- és középiskolákban örömmel készülnek az 1953—1954-es tanév megnyitására. A tanulókat, az első évfolyamosokat köszöntő feliratok hirdetik, hogy a jó tanulás minden diák hazafias kötelessége. Tiszta tantermekben, jó körülmények között kezdődhet a tanítás, tanulás. A XIII. kerületi Szent László utcai általános fiúiskolában a szülői munkaközösség a nyár folyamán nyolc tantermet kifestett. Megérkezett az iskolarádió, amelyet a MÁV Hídépítő Vállalat dolgozóinak segítségével szereltek fel. Az V. kerületi Eötvös József általános gimnázium a századik tanévét kezdi. A gimnázium «reáltanoda» néven nyitotta meg kapuit száz évvel ezelőtt. A reáltanodautcai ódon épületet a budapesti tanács ebben az évben helyreállíttatta. Fejér megye 238 általános- és 13 középiskolájában serény munka folyt a nyáron. Tatarozták, meszelték a tantermeket, javították a padokat, új tantermeket rendeztek be. A XIII. kerületi, babér utcai óvodában Kotányi Kristóf a kicsinyek nevében virággal búcsúztatja az új elsőosztályosokat. (Rév Miklós felvétele) Új szemléltető eszközökkel gazdagodnak iskoláink Az általános iskolai oktató-nevelő munka elsőrendű célja, hogy megbízható tárgyi tudással, a világos ismeretek gazdag anyagával vértezze fel a tanulókat. Ennek fontos feltétele és eszköze a szemléltető - oktatás. Általános- és középiskoláink szemléltető eszközökkel, oktatófilmekkel való ellátásáról az Iskolai Szemléltető Eszközök Intézete, az Iskolai Taneszközök Gyárai és a Szemléltetőfilm Kirendeltség gondoskodik. A nyári szünidőben naponta átlag 150.000 forint értékű különféle szemléltető eszközt juttattak el az iskoláikba. Az Iskolai Szemléltető Eszközök Intézete — amely tavaly alakult — sokféle felszerelést állított össze. A kémiai osztály például 1500 általános iskolához küldött kémiai alapfelszerelést, kis laboratóriumot. A biológiai osztály 800 alapfelszerelést készített az iskoláknak, az általános gimnáziumok 149-féle, a tanítóképzők pedig 196-féle biológiai eszközt kaptak. Az iskolák fizikai szemléltető eszközeit az Iskolai Taneszközök Gyára készíti. Az idén 294 általános iskola kap nagyobb — egyenként 173 eszközből álló , 250 iskola pedig kisebb felszerelést, amely egyenként 121 eszközből áll. Huszonhat középiskolát szerelnek fel hasonlóan. Több igen értékes, a politechnikai képzés, alapját szolgáló gyártmánnyal segíti az üzem a magyar ifjúság továbbképzését. Javítanak a minőségen is: az eddigieknél jobb mikroszkópokat és logarléceket hoznak forgalomba. Sok más módon is segíti államiak, a szemléltető oktatást. Az általános iskolák például tizenhétféle földrajzi szemléltetőeszközt kapnak ebben az évben. A tanév megkezdéséig 5000 Eurázia-térképet küldtek az iskoláknak, s 1200 új földgömb készült el. Az iskolák fokozott ellátása a szemléltető eszközökkel nagy mértékben hozzájárul az oktató-nevelő munka színvonalának emeléséhez. AZ ISKOLABÚTORGYÁRBAN Az ország igen sok iskolájában új, szépen berendezetttantermek fogadják ma a gyerekeket. Az új iskolapadok, katedra-asztalok, táblák legnagyobb részét az Iskolabútorgyár dolgozói készítették. A kormányprogramos megvalósítása, az iskolahálózat bővítése komoly feladatot ró az iskolabútorgyárra. Az ez évre megrendelt 1514 új tantermi berendezés nagy részét — a többi között 23.365 iskolapadot, 5344 kétszemélyes tanulóasztalt, 210 egyetemi ülést — már megkapták az iskolák, s rövidesen elkészül a többi is. Több mint 1000 tanári asztal kerül ki az idén a gyárból. Itt készül az óvodák és napköziplafonok bútora is. Az idén 8272 óvodásszéket, 1866 kisasztalt és több mint 8000 gyermekfektetőt készítettek el. Ezek nagy része a vidékre, Sztálinvárosba, Vértessomlóra, Tápiószecsőre, Tiszacsermelyre, Csornára és más helységekbe jut. A gyár dolgozói nagy gondot fordítanak a minőségre. Az új rendszerű, könnyen tisztítható, csővázas padokat kétszer lakkozzák, hogy a gyakori mosás se árthasson meg. A kormányprogramra jövőre még több iskolát tervez, ezt mutatja az Iskolabútorgyár készülődése is. Az idei 36.338 iskolapad helyett 51.000 készül, az idei 15.372 kétszemélyes tanulóasztal helyett pedig 21.000-et készítenek majd a gyárban. Páter Károly, az Agrártudományi Egyetem rektorai AZ ÚJ TANÉV ELŐTT Az Agrártudományi Egyetemre nagyon fontos feladatok hárulnak. Ezer és ezer szakembert kell kiképeznünk, aki megállja a helyét a mezőgazdasági termelés irányításában, s aki alkalmas arra, hogy az első sorokban harcoljon a mezőgazdaság fejlesztéséért, korszerűsítéséért. E pálya jelentőségét sokan megértették az idén végzett középiskolások közül. Ezt bizonyítja az első tanfolyamra jelentkezett hallgatók nagy száma. Tavaly 2700 hallgatóval kezdtük meg a tanévet, most pedig már 3000 diákkal láttunk neki a munkának. Örvendetes, hogy az egyes karokra nagyszámban jelentkeztek lányok is — kivéve az állattenyésztési és a gépesítési karokat. Reméljük, hogy jövőre itt is több lesz a lányhallgató. A hallgatók számának nagy növekedése miatt ki kellett bővíteni az egyetem kereteit, a budapesti épületek már szőkék. A kormány az egyetem rendelkezésére bocsátotta a gödöllői volt mezőgazdasági akadémia épületét is. Gödöllőn egyébként új Agrártudományi Egyetem is épül. Az egyik épületszámny már fvlikpszíi11. Pz Hiúleszá Tmnl,pcz nlmvn Mstíittal 14 k igatót helyezünk el. Tisztán, kitatarozva várja hallgatóinkat egyetemünk kilenc budapesti diákszállója, is. A tanév előkészítésének fontos része volt a tanulmányi tervek átdolgozása. A leglényegesebb változás: a gyakorlati foglalkozások növelése. A gyakorlati kiképzés az egyetem gödöllői, hajdúszoboszlói, nagygombosi, szigetcsépi tangazdaságaiban, valamint az ország több más állami gazdaságában történik majd; minden évfolyam tantervében jelentős helyet foglal el a gyakorlati munka, a negyedik évfolyamon pedig csaknem öt hónapig tart. A gyakorlat ideje alatt hallgatóink részt vesznek a mezőgazdasági termelés minden ágában. Ez nagyban hozzásegíti őket ahhoz, hogy megtanulják hasznosítani elméleti tudásukat, rátermett szakemberek váljanak belőlük. Az új tanév nagy feladatokat hárít az egyetem minden tanárára, s mi — mint minden új iskolaév előtt — örömmel és lelkesen készülünk arra, hogy jól képzett mezőgazdasági szakembereket neveljünk hazánknak. TÖBB MINT 800 ÚJ TANTEREM A kományprogramm nyilvánosságra hozatala óta az alsó- és középfokú iskolák beruházásaira szánt összeget eddig mintegy 19 millió forinttá is emelte államunk. A beruházások összegének növekedése, valamint a szülők, a dolgozók társadalmi munkáié leheetővé teszi, hogy az új tanévben több mint 800 teremmel bővüljenek a magyar iskolák. Az új tantermek túlnyomó többsége — a kormány programmjának megfelelően — az általános iskoláknak jut. A most kezdődő tanévben az általános iskolák 13.000 új hellyel bővülnek, főleg a vidéken. Szolnok megyében Besenyszög község új négytantermes iskolát kapott, Örményesen kéttantermes iskola épül. A tiszafüred-kócsi tanyákon 91.000 forint költséggel létesítettek iskolát. A tiszaörsi általános iskola tatarozására több mint 60.000 forintot fordítottak. Komló két új iskolát kapott. Nyolctantermes iskolák épültek Kazincbarcikán és Nagybátonyban. Tevékenyen kiveszik részüket az iskolák rendbehozásából, berendezéséből a szülői munkaközösségek tagjai. A varjasi általánosiskolát például teljes egészében a szülők tatarozták. Kormányunk nagy figyelmet szentelt annak, hogy a budapesti munkásnegyedekben is több tanterem nyíljon az idén. Pestlőrincen a Nagyenyed utcában már ott magasodik az új általános iskola emeletes épülete: eddig, megfelelő iskolaépület híján, négy helyen voltak kénytelenek tanítani a pedagógusok, az iskolának nem volt tornaterme, folyosója. Most ősszel már szép, korszerű, nyolctantermes nagy iskolában tanulhatnak a pesliőrinci gyermekek. Bővülnek a középiskolák is. Elkészült Békés megye legkorszerűbb és legszebb iskolája, az orosházi új gimnázium 12 tanterme, ahol szeptemberben már megkezdődik a tanítás. Az épület nyolctantermes másik részét folyamatosan építik fel. Sarkadon, túlnyomórészt társadalmi munkával, egy kastély átalakításával általános gimnáziumot létesítettek, amelynek első osztálya szeptemberben nyílik. Átalakítják a békéscsabai, békési, orosházi, gyomai, battorlyai diákotthonokat. Gyarapodnak, gazdagodnak az egyetemek is. Sopronban például hárommillió forint költséggel újjáépítik a bányászkar egy részét. A veszprémi vegyipari egyetem egyik épületében ettől a tanévtől kezdve hazánk egyik legkorszerűbben felszerelt laboratóriuma áll a tanárok és a hallgatók rendelkezésére. Új létesítményekkel bővült a miskolci Rákosi Mátyás Nehézipari Műszaki Egyetem. _ Elkészült az új, háromemeletes diákszálló, s ezzel az egyetemi városban hat diákszálló áll már. November elsején, előreláthatólag egy hónappal a tervben előírt határidő előtt, átadják a «tanszékek házát». Jobbminőndű tanszert! Nagy öröm ilyenkor, tanév elején, bevásárolni a szép, új füzeteket, ceruzákat, vonalzóba és a többi tanszert. A diákok tanév eleji örömét azonban gyakran elrontja, hogy egyes tanszerek minősége nem elég jó. A színes ceruzák hegye könnyen kitörik, alig merik hegyezni a gyerekek. A fekete ceruzák egy része olyan kemény, hogy szinte használhatatlan. — ----------- ☆ —■— -----—■-----Sok diák panaszkodik, hogy a radirgumi öszszepiszkítja a papírt, hogy a tolltartók Fedelét nem lehet kinyitni. A tanszereket gyártó vállalatoknak sokkal nagyobb figyelemmel és szeretettel kell ügyelniük a tanszerek minőségére, s arra, hogy ne nehezítsék, hanem segítsék a diákok tanulását. NYÍRVASVÁRI ISKOLÁT KAPOTT Új iskola avatását ünnepli egy kis nyírségi község: Nyírvasvári. Az új iskola jelképe is lehet egyúttal népoktatásunk fejlődésének, kormányprogrammunk valóraválásánnak. Mert a kis község, ahol most a művelődés egyik új otthona nyitja meg kapuját, a régi Magyarország legelmaradottabb, legmostohább községei közé tartozott. Homokbuckáin jóformán nem termeltek mást, mint krumplit és kukoricát. Az analfabéták száma itt országos viszonylatban is ijesztő volt. A kétezerötszáz főnyi szegényparaszt lakosság mindössze 980 hald földet mondhatott magáénak, a község «földesurának» viszont — csak itt, a falu határában 2700 holdja volt. A falu házai főleg vályogból épültek, zsúptetővel. De a görbehátú kis házak fölött empire-stílusban épült kastély emelkedett... Nyírvasvári most egyre gazdagodó termelőszövetkezeti község. És új iskoláját ünnepli, amelyet kormányzatunk félmilliónyi költséggel — a volt kastélyból építtetett át. Régen a kastélynak harmincegy idősebb-nagyobb szobája volt, az iskolának kettő. Lukács Anna tanítónő — negyvenkilencedik éve él itt a községben — elmondja, hogy azelőtt az ő osztályában 80—90 kis elsős szorongott. «Lócákat raktunk az ablakok alá, úgy ültek azon is a kicsik, mint dróton a verebek. Ha meg írni kellett, körülülték az én asztalomat is. De sokuknak csak az ablakpárkány jutott. Ott is írtak». A régi kis falusi iskolákkal nem sokat törődtek a «felettes hatóságok». Lukács Anna még őriz egy régi fali olvasótáblát, amelyet saját pénzéből vásárolt — mert az iskola semmiféle segítséget sem kapott , az államtól. Nőtt a község, négytantermes lett az iskola. De a zsúfoltság így sem szűnt meg. Tanulni akartak a nyírvasvári parasztok gyerekei, de a régi rend áthághatatlan falakkal állta útjukat. Beszédesen bizonyítja ezt, hogy félévszázad alatt mindössze csak két esetre emlékeznek vissza, amikor a községből valaki el tudott jutni az egyetemig. Az egyik Nagy István, aki tanító volt s úgy került később az egyetemre, a másik Almási Péter, aki jogot végzett. A felszabadulás után — amikor földet kaptak a homokbuckák szegény lakói — megváltozott a helyzet. A legmesszebb fekvő tanyáról is beküldték a szülők a gyerekeket az iskolába. A szűk iskola még szőkébb lett. Aztán «megszállták» a kastélyt. A volt szalonokban — még a nagy k konyhában is — osztályok, sőt, párhuzamos A és B osztályok tanultak. És jól tanultak, mert aki a nyírvasvári iskolából továbbment, mindenütt megállta a helyét: jelesnél roszszabb eredményről csak igen ritkán kapott hírt a gimnáziumokból az igazgató. Most már minden év szeptemberében nagy sereg gyereket kísér ki az idős tanítónő és Korsós elvtárs, az igazgató, a nyírbátori állomásra utaznak gimnáziumokba, technikumokba, az idősebbek pedig egyetemekre, főiskolákra. Kevés egyetemünk van, ahol ne tanulna nyírvasvári, diák... Az idén 13 úttörőpajtástól búcsúzik az iskola. Kiss László a nyíregyházi, Bodnár János pesti gimnáziumba, Serindi Angyalka a mátészalkai mezőgazdasági technikumba, Polacsek Miklós textiltechnikumba megy. Mind dolgozó parasztok, tsz-tagok gyerekei. A ,,felettes hatóság“ _ most már a dolgozók állatba. — törődik a nyírvasvári iskolával. . . A régi kastély zöld zsalugáterei már a fényes, nagy tantermekre vetnek árnyat, a kastély parkjának óriási platánjai, fenyői, tölgyei úttörőpajtások sportpályáit — a kézilabda-, labdarúgó- és futópályát — vigyázzák. Az egyemeletes iskola emeletén van az úttörőszoba, itt vannak a szakkörök helyiségei, orvosi szoba-,s a nevelők szobái. A földszinten a négy nagy tanterem. A nyolcadikosok osztályában már nem padok: szép, komolybarnára fényezett vadonatúj tanulóasztalok, székek állnak. Itt van a szertár is, gazdag felszereléssel, üvegszekrényekkel, kísérletező szerszámokkal. Az alagsorban pedig a technikai szakkörök jövendő műhelyei. És a fürdő: tíz zuhany és három mosdó. A nyírvasvári iskola ma csak egy új iskola a megyében. Nem kivételes eset. Ma nemcsak Nyírvasváriban, hanem az ország sok-sok tanyáján, községében nyitják örteg kapuikat a kis diákok előtt az új iskolák. HÍREK A NÉPI DEMOKRATIKUS ORSZÁGOKBÓL A magyar filmhét sikere Kínában Augusztus 19-én magyar filmhét nyílt meg a Kínai Népköztársaság 20 legnagyobb városában. A filmhetet mindenütt, így Sanghajban is nagy érdeklődés előzte meg. Hatalmas platótok ismertették a magyar filmgyártás kiemelkedő alkotásait és a filmhét műsorát. A sanghaji és a keletkínai lapok mindennap hosszabb cikkekben számoltak be a magyar filmgyártás fejlődéséről és a bemutatásra kerülő filmek tartalmáról. A Magyar Állami Népi Együttes sanghaji vendégszereplése és a Magyar Népköztársaság kiállítása után a sanghaji dolgozók rendkívüli érdeklődést mutattak a filmhét iránt. Munkások, értelmiségiek tízezrei rendelték, meg előre a bemutatásra kerülő magyar filmekhez jegyeiket. A filmhéten a «Gyarmat a föld alatt», a «Tűz», a «Kis Katalin házassága», a «Tűzkeresztség», a «Nyugati övezet» és a «Ludas Matyi» című filmeket mutatták be Sanghaj tíz legnagyobb filmszínházában, ■ Tiencsínben. Észak-Kínának ebben a 2 millió lakosú kikötő- és ipari városában is nagy érdeklődés előzte meg a magyar filmek bemutatását. A mozik homlokzatán neonfénynyel világított esténként a magyar szabadságszobor képe. rte Helyreállították Észak-Korea egyik legnagyobb öntözőművét A koreai néphadsereg és a kínai népi önkéntesek alakulatai a helyi lakosság segít-., ségével helyreállították a háború által elpusz-* tított Szokam vízgyűjtőmedencét, Észak- Korea egyik legnagyobb öntözőművét. A vízgyűjtőmedence — amely Dél-Phenjart tartományban van — több mint 3400 hektárnyi termőföldet lát el vízzel. A vízgyűjtőmedencétaz amerikai bombázók 1953 május 13-ról 14-re virradó éjjel rongálták meg. Az amerikai bombázás következtében keletkezett áradás hatalmas termőterületeket borított el vízzel, több mint 2000 házat rombolt szét és sok élelmiszert, jelentős állatállományt és sok mezőgazdasági eszközt pusztított el. A helyreállítási munkálatokat azonban a támadás után rövid idővel megkezdték. A koreai és kínai harcosok és a koreai lakosok helyreállították a Kenjong, Csamo, Nimvon és Kuszong vízgyűjtőket_ is _ Észak- Korea más részein. Ezek a vízgyűjtőmedencék is az amerikaiak bombatámadásai következtében rongálódtak meg. A helyi lakosság hálája jeléül sok helyen emlékműveket állított a koreai és kínai harcosok hősi munkájának megörökítésére. A katonák leveleket intéztek Kim Ir Szen marsallhoz és ígéretet tettek, hogy további erőfeszítéseikkel is segítséget nyújtanak a koreai népnek az ország helyreállításában. ☆ Növekvő áruforgalom Lengyelországban Évről évre javul a lengyel dolgozók ellátása. A népi hatalom a lakosság állandóan növekvő szükségletének kielégítésére törekszik. Tavaly 77,3 százalékkal több áruház és bolt működött a lengyel városokban, mint 1949-ben. 1953 első felében Varsóban több mint 300 élelmiszer- és egyéb áruházat és üzletet nyitottak meg, az év végéig pedig további 100 üzletet adnak át a forgalomnak. Nowa- Hután a kohászok új városában 22 üzlet nyílt meg az idén. Igen sok új üzlet nyílt meg Lodzban, Wroclawban, Poznanban, Gdanskban és a többi városban is. A jegyrendszer megszüntetése, a munkások fizetésének felemelése nagy szerepet játszott a dolgozók vásárlóképességének megjavításában. 1953 első negyedében a lakosság 41 százalékkal több húst és húskészítményt vásárolt, mint 1952 hasonló időszakában. 60 százalékkal több vajat, 30 százalékkal több tojást fogyasztottak, mint tavaly. A lakosság egyre több szövetet, női és férfi készruhát és egyéb iparcikket vásárol. A csehszlovák-lengyel barátság hídja A második világháború utolsó napjaiban a Lengyelországból visszavonuló fasiszta német csapatok felrobbantották az Olza-folyó hídját, amely a csehszlovákiai Tesint összekötötte a lengyelországi Cieszynnel. A Csehszlovákia és Lengyelország közötti országúti összeköttetést ezért egy másik, ideiglenes hídra helyezték át. Ma a lerombolt híd helyén új, hatalmas híd épül, hogy ismét összekösse a csehszlovákiai Tesint a lengyelországi Cieszynnel. A híd közös csehszlovák-lengyel költségen épül. Az építkezésen cseh technikusok és munkások dolgoznak. A híd, amelyen országútiautóút vezet majd át, még idén elkészül. A közösen felépített hidat a barátság hídjának nevezik el. ☆ Az Albán-Szovjet Társaság harmadik kongresszusa Augusztus 30-án a tiranai Népszínházban megnyílt az Albán-Szovjet Társaság harmadik kongresszusa, amelyen 400 küldött vesz részt. A kongresszuson megjelent az Albán Munkapárt főtitkára, Enver Hodzsaris. Az Albán-Szovjet Társaság munkájáról és az elkövetkező időszak feladatairól Bedri Spahiu, a társaság elnöke számolt be. Spahiu összegezte annak a hároméves munkának eredményeit, amelyet a társaság a második kongresszus óta eltelt időszakban végzett. A társaság ezen idő alatt 43.000 gyűlést és összejövetelt tartott, 9750 kiállítást rendezett, 404 előadás anyagát 109.000 példányban kinyomatta és terjesztette, az orosz nyelv tanulására 181 tanfolyamot szervezett. A társaság tagjainak száma három év alatt 120.000-ről 210.000-re emelkedett. Az előadó végül bejelentette, hogy Albániában szeptemberben megrendezik a hagyományos albán-szovjet barátság hónapját, a szovjet kulturális küldöttség nevében Vegyim Kozsevnyikov író, a küldöttség vezetője üdvözölte a kongresszust.