Szabad Nép, 1953. november (11. évfolyam, 305-334. szám)

1953-11-24 / 328. szám

Minden erővel oson­lessünk, hogy határidőre teljesítsük a mélyszántás tervét írta: Bedő Zoltán, a hajdúmegyei tanács főagronóm­usa Hajdú-Bihar megye november 4-re teljesí­tette vetéstervét. Ez lehetővé tette, hogy a hó elejétől az őszi mélyszántásra, a tavaszi ve­­tés­­ növények jó termésének e fontos felté­telére fordítsunk minden erőt. Meg kell azon­ban mondani, hogy eddig az őszi mélyszán­tás nem haladt kellő ütemben. A megyében jelenleg, a november 20-i jelentés szerin­t, a futóhomokot és a vadsziket nem számítva, a tavasziak vetésterületének csupán 61 százalé­kán végezték el az őszi mélyszántást. Mind­össze hét nap áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy a minisztertanács Határozatának megfe­lelően e hó végéig befejezzük a mélyszántást. Az elmúl­t öt napban — 15—20 között — a megyében a polgári járás haladt legjobban a munkával: 16 százalékkal növelték eredmé­ny­üket. Ha ezt az ütemet általánossá tud­nánk tenni a megyében, még mindig nem lenne elég: a munkának mintegy hét száza­léka még így is decemberre maradna. Nagy munka, nagy feladat vár tehát reánk, ha ha­táridőre el akarjuk végezni a mélyszántást. A megye gépállomásainak együttes telje­sítménye az utóbbi időben csökkent. A vetés ide­jén, októberben, sikerült fokozatosan nö­velni a gépállomások teljesítményét. Októ­ber 5 és 10 között még mindössze 9229 normálhold talajmunkát végeztek a gépek, 10 és 15 között már 13.081 norm­álhold volt az eredmény. A hó utolsó öt napjában pedig már megközelítettük a 1­6.000 normál­­holdat. Ezzel szemben most, a mélyszántás idején, november 15 és 20 között rind­­össze 10.000 normálhol­d volt a gépek együttes teljesítménye. Erre a visszaesésre néztem igazán komoly mentség. Az idő­járás és a talajviszonyok most nagyon ked­vezőek a mélyszántásra. Az éjszakai fagyok nem nagyon kemények és nappal enyhe az időjárás. Igaz ugyan hogy 80 gép már a javítóműhelyekbe került, ezeken már dol­goznak a szerelők, hogy­ idejében elkészülje­nek a téli javítással. De az is igaz, hogy ezek a legrosszabb állapotban lévő gépek, amelyeknek eddig sem vehettük sok hasz­nát, mert nagy részük a vetés ideje alatt is gyakran állt üzemzavar miatt. A gépállomá­sokon kétségkívül hátráltatja a munkát, hogy a gépekhez bizonyos alkatrészeket nem lehet kapni. Különösen nehéz a hengerfej, csapágyfém, sebességváltó-tengely, golyós­­csapágy beszerzése. Az ipar nagyban hozzá­segíthet belnsün­ket ahhoz, hogy gyorsuljon a mélyszántás a megyében, ha mielőbb legalább valamit szállítanak ezekből a fontos al­katrészekből. De meg kell mondani, hogy az alkatrészhiány akkor is akadályozta a munkát, amikor e vetést végeztük, és a gépek teljesít­ménye mégis sokkal nagyobb volt. Az üzem­­anyagellátásban vannak még zavarok, bár e tekintetben most jobb a helyzet, mint a vetés idején volt. A munka feltételei is javultak: a kormányprogramos szellemében már ellátták a traktorosokat melegruhával. 160 darabbal több vattás munkaruha és esőköpeny érkezett, mint amennyit eredetileg a terv előírt, és sok trakto­rost már nemezessztrknktor is ellátta­k. Mind­ebből nyilvánvaló, hogy a munkát meg lehet gyorsítani. Ehhez minden tárgyi feltétel meg­van, és így mindenekelőtt az embereken, a gépállomások vezetőin, minden dolgozóján múlik a siker. A megyei tanácsnak a jövőben fokozott gon­dot kell fordítania arra, hogy ellenőrizze a traktorosok ellátását. Ebben most még néhol gondatlanság tapasztalható. A legutóbbi éj­szakai ellenőrzés például kiderítette, hogy a­ 1 Sztálin termelőszövetkezetben dolgozó Rácz­­brigád egyik traktorosa éjszakai műszakban nem kapta meg az előírt meleg teát. A mély­szántás meggyorsításának egyik fontos fel­tétele,­ hogy a gépállomások vezetői még job­ban gondoskodjanak a dolgozókról,ennek ér­dekében is még szorosabb kapcsolatot létesít­­senek a termelőszövetkezetekkel és elérjék, hogy a traktorosok mindig megkapják a mun­kájukat megkönnyítő meleg ételt és italt. A gépállomások teljesítményének növelésé­ért minden tekintetben alkalmaznunk kell a vetési kampány jó tanulságait. Akkoriban nagy gonddal ügyeltünk arra, hogy mindenütt jól előkészítsék a megmunkálásra váró terü­letet, hogy megtervezzék a gének menet­irányát, s ahol szükséges, a gáz nagyját tár­csával vagy más módszerrel megtörjék, ne­hogy akadályozza a szántást. Most alkalmaz­nunk kell azt a módszert is, hogy szükség szerint átcsoportosítjuk a gépállomások gé­peit — azokról a­ helyekről, ahol egéhez kö­zeledik a munka, oda, ahol késlekednek. A vetés után az őszi munkában bekövet­kezett visszaesést, az ütem lassúbbodását természetesen korántsem lehet egyedül a gépállomásokra hárítani. A lassúbb munka fő oka az, hogy a tanácsok — de a pártszer­vezetek is — a vetés befejezése után el­bíz­ták magukat, úgy gondolták, hogy «a nehe­zén már túl vagyunk», a mélyszántás már megy magától. Mi sem mutatja jobban ezt a felfogást, mint az, hogy Hajdúdobrogon a községi tanács a filstíf héten mindhárom me­zőgazdasági előadóját begyűjtési munkával bízta meg. Amíg ezt a helytelen döntést meg nem változtatták, a mélyszántás és a trágyázás ügyének, s a többi időszerű mezőgazdasági munkának a tanácsnál nem volt gazdája. Ugyanezt a hibát még jónéhány községben elkövették. Természetesen helyes az, ha a tanácsok nagy gondot fordítanak a begyűj­tésre. Hiszen ez is elengedhetetlenül szüksé­ges ahhoz, hogy a kormányprogramm meg­valósuljon, hogy a dolgozók életszínvonalát növeljük. Ugyanakkor azonban a begyűjtés érdekében a mélyszántást elhanyagolni — ez rövidlátás. Ahol most nem törődnek a­ mélyszántással, ott jövőre kevesebb lesz a kapásnövények termése. Nagy kárt jelent ez a dolgozó parasztoknak, de megnehezíti majd a jövő évi begyűjtést is. A mélyszántásra talán még nagyobb gondot kell fordítani a tanácsoknak, mint e vetésre, mert ezt a munkát — az országban sok helyen és Hajdú megyé­ben is — a dolgozó parasztok egy része ré­gebben nem szokta elvégezni. Hajdú megye több helységében, így például Debrecen, Haj­dúböszörmény, Hajdúnánás Határában régeb­ben a­ dolgozó parasztok egy része csak ta­vasszal hordta ki a trágyát és akkor szántott alá: az őszi mélyszántást nem végezte el. Éppen ezért most a­ tanácsoknak különö­sen nagy munkát kell végezniük azért, hogy megismertessék az őszi mélyszántás előnyeit, ismertessék a mélyszántás segítségével elért lényegesen magasabb terméseredményeket és egyúttal arra is figyelmeztessék a dolgozó parasztokat, hogy a mélyszántás elvégzését a minisztertanács kötelezően előírja. A megye sok helyén jól halad ez a­ munka, jól dolgozik a tanács. Bakonszeg községben például a mezőgazdasági állandó bizottság Kardos Márton középparaszt vezetésével igen jó munkát végez. A mezőgazdasági állandó bizottság elnöke és a bizottság tagjai min­denekelőtt maguk jártak elől jó példával, elvégezték az őszi trágyázást és az őszi mély­szántást. Elnekett a legjobb dolgozó parasz­tokat bevonták az állandó bizottság munká­jaiba. Hymodon lehetővé vált, hogy a kibő­vített állandó bizottság tagjai között felosz­­szák­ a község utcáit, házait és így minden egyes dolgozó paraszttal rendszeresen foglal­kozzanak. Bakonszegen a trágyázás tervét már teljesítették és nemsokára befejezik a mélyszántást is. Annak érdekében, hogy a bakonszegi jó tapasztalatokat elterjesszük, elhatároztuk, hogy Kardos Mártont megkér­jük, látogasson el a­ környékbeli községek ál­landó bizottságaihoz, ismertesse o­tt a bakon­­szegi állandó bizottság példáját és segítsen abban, hogy hasonló módon ott is megjavít­sák a munkát. A községi tanácsoknak fontos feladata az is, hogy megértessék a dolgozó parasztok­kal: saját magának árt az, aki most a mély­szántást halogatja és helyette fuvarozást vállal. A mélyszántás elmulasztása jó egy­­néhány mázsa termény elfecsérlését jelenti. Ezzel a munkával igyekezni kell, mert ha beáll a hideg, az eke «kifagy a földből». A fuvarozás pedig nemhogy nehezebb lenne, hanem könnyebb lesz, ha a dűlőutak sara megfagy. Az egyénileg dolgozó parasztok a kor­mányprogramul alapján megálllapított ked­vező fizetési feltételek mellett szívesen igénybe veszik a gépállomás traktorait. Mun­kájuk megkönnyítése érdekében arra törek­szünk, hogy a gépállomások minél nagyobb segítséget nyújtsanak nekik a mélyszántás­ban. A hajdúböszörményi gépállomás már 2390 normálholdnyi munkát végzett egyéni­leg dolgozó parasztok földjén és jó munkát végzett e tekintetben a püspökladányi gép­állomás is. Az őszi mélyszántás — a kormánypro­gramm megvalósításának, a mezőgazdasági termelés növelésének, az egész nép élet­­színvonala gyors javításának egyik fontos feltétele. Ezért minden erővel azon leszünk, hogy helyrehozzuk eddigi mulasztásainkat és mielőbb teljesítsük az őszi mélyszántás tervét. A magyar protestáns egyházak üzenete a Béke-Világ­tanácshoz A magyar protestáns egyházak közös nagygyűlést tartottak. Ezen egyhangúlag elfogadták azt az üzenetet, amelyet a nagy­gyűlés elnöksége a részvevők nevében a Béke-Világtartácshoz küldött. Az üzenet a többi között így hangzik: «Kérjük a Béke-Világtanácsot, hívja fel újra a nemzeteket és az államférfiakat meg­egyezésre, a nézeteltéréseknek tárgyalások útján történő rendezésére. Hiszünk abban, hogy a megegyezés útja járható és minden félreértés rendezhető a népek függetlenségé­nek és biztonságának tiszteletben tartásá­­val. Kérjük a Béke-Világtanácsot, fejezze ki ismét tiltakozását a tömegpusztító fegyve­rek ellen és hívja fel a­ népeket kölcsönös leszerelésre, hogy a népek békében és biz­tonságban élhessenek és növelhessék jólé­tüket­. Az üzenetet a nagygyűlés megbízásából a református egyház részéről Bereczky Albert püspök és Kiss Roland főgondnok, a zsinat és konvent elnökei, Péter János püspök, zsi­nati alelnök; az evangélikus egyház részé­ről Vető Lajos és Dezséry László püspökök; a baptista egyház részéről Szabó László el­nök és a methodista egyház nevében Szé­­csey János szuperintendens írta alá. (MTI) SZABAD NÉP A földművelésügyi minisztérium jelentése az őszi szántás-vetésről A november 20-i jelentések szerint a megyék rangsora a következő: AZ ŐSZI VETÉSŰ NÖVÉNYEK ALA VÉGZETT SZÁNTÁSBAN: Elsők: Utolsóra Nógrád megye Békés megye Vas megye Somogy megye Győr megye Baranya megye . A TAVASZI VETÉSŰ NÖVÉNYEK ALÁ VÉGZETT SZÁNTÁSBAN: Elsők: Utolsók: Zala megye Pest megye Győr megye Szabolcs megye Vas m­egye Bács megye AZ ISTÁLLÓTRÁGYAZÁSBAN: Elsők: Utolsók: Zala megye Szolnok megye Bács megye Szabolcs megye Hajdú megye Békés megye A KENYÉRGABONAVETÉSBEN: Elsők: Utolsók: Nógrád megye Békés megye Zala megye Somogy megye Vas megye Baranya megye A CUKORRÉPASZEDÉSBEN: Elsők: Utolsók: Tolna megye Szolnok megy© Komárom megye Nógrád megye Fejér megye Zala, megy© A SILÓZÁSI TERV TELJESÍTÉSÉBEN: Elsők: Utolsók: Győr megye Szabolcs megy© Borsod megye Somogy megye Nógrád megye Baranya megy© AZ ÁLLAMI GAZDASÁGOK IGAZGATÓSÁGAI KÖZÜL: Elsők: Utolsók: A Rizstermelő Az Északdunántúúli A Dunántúli Az Északmagyar A Tiszántúli A törzsállattenyésztő Gyapottermelő AZ ÁLLAMI GAZDASÁGOK KÖZÜL: Elsők: Utolsók: Alcsisziget Mohács-sziget Háromfa Léh Rózsamajor Taktaharkány A GÉPÁLLOMÁSOK MEGYEI IGAZGATÓSÁGAI KÖZÜL: Elsők: Utolsók: Békés megye Nógrád megye Komárom megye Heves megye Somogy megye Csongrád megye A GÉPÁLLOMÁSOK KÖZÜL: Elsők: Utolsók: Füzesgyarmati Pétervásáros gépállomás gépállomás Solti gépállomás ózdi gépállomás Háromfai gépállomás Makói gépállomás Gyártsanak közszükségleti cikkeket a gépgyárak! Ankét a „Szabad Nép" szerkesztőségében A Központi Vezetőség október 3­-i hatá­rozata előírja­: «Biztosítani kell, hogy a ne­hézipar üzemei is jelentős mértékben gyárt­sanak közszükségleti cikkeket». A «Szabad Nép» szerkesztősége tanácskozásra hívta meg több gépipari üzem igazgatóját, fő­mérnökét, továbbá a kohó- és gépipari mi­nisztérium és a bel- és külkereskedelmi mi­nisztérium képviselőit, hogy megvitassa ve­lük: mit kell tenni e határozat végrehajtá­sára, hogyan járulhat hozzá a gépipar köz­vetlenül is dolgozó népünk szükségleteinek jobb kielégítéséhez. A fogyasztók javára Az ankét megmutatta­, hogy gépipari üze­meinkben az elmúlt hetekben számos értékes kezdeményezés, jó ötlet született. Igaz, elég nagy késéssel indult meg a munka , de végre megindult. Igazgatók és munkások, mérnökök és művezetők törik a fejüket, lelkesen készítik a terveket, milyen fogyasz­tási cikkeket gyártson üzemük. Az eddigi­­kezdeményezéseket három na­gyobb csoportba lehetne sorolni. Az első csoport: számos gépgyár azt vállalja, hogy a jelenlegi fő gyártmányainak további ter­melése mellett — bizonyos mennyiségű, ke­resett közszükségleti cikket is készít. Fő­ként a­z úgynevezett hiánycikkek termelésé­ről­ van itt szó. Közismert, milyen sok bosz­­szúságot okozott a vásárlóknak, hogy egyszerű közszükségleti cikkeket — cipő­­orrvasat, palacsintasütőt, szeneslapátot és százféle más vas- és fémtömegcikket — gyakran hiába kerestek az üzletekben. Ezek a cikkek persze nem az elsőrendű szükség­leteik kielégítését szolgálják, mégis hozzá­tartoznak ahhoz, hogy zavartalan, kényel­mes legyen mindennapi életünk. Most a­z ér­tekezleten sorra szólaltak fel azoknak a nagy gépgyáraknak a vezetői, amelyek az elmúlt években csak esztergapadokat, moz­donyokat, nagy gépeket gyártottak, s be­jelentették, milyen fogyasztási cikkek gyár­tására vállalkoznak. Kemenes Tibor, az RM-tröszt főmérnöke.­­A csepeliek elhatározták, hogy rövid időn belül jelentős mennyiségű baltát, habverőt, kenyérpirítórácsot, abla­kszögvasat, cserép­­kályha-ajtót, tizenötezer lofflbfzírészkészletet, tízezer lábtörlőt, ötezer ródli vasalását és más cikkeket gyártanak terven felül». Jónás Pál, a MA­VAG műszaki főosztályá­nak vezetője: «Csupán hulladékanyagból húszezer szeneslapát, hús­zezer ásóból, kapá­ból és gereblyéből álló gyermek kerti kész­let, húszezer fiókcimke és számos más cikk gyártását vállaljuk 1954-ben». Faár Dániel, a Magyar Acélárugyár igaz­gatója: «Tízezer gereblyefogat, ezenkívül ab­­roszcsíptetőt készítünk. Elvállalnánk bőrönd­­zár-rúgó, kertiolló-rúgó és játékfelhúzó-rúgó készítését is». A minisztérium képviselője beszámolt ar­ról hogy az April.­ 4 Gépgyár szívesen gyártana pénz­kazettát, a Forgácsoló Szer­számok Gyára pedig egyebek között kerék­pára­­ka­trészek, borsőrlők és dugóhúzók gyártására vállalkozik. A gépipar egyes ágai, egyes üzemei eddig is gyártottak bizonyos közszükségleti cikke­ket. A kezdeményezések második csoportja arra irányul, hogy most ezekből a cikkekből jóval többet gyártsanak. A gyermekek bi­zonyára n­agy örömmel fogadják a hírt, hogy az RM Kerékpárgyára még az idén 500 gyermekkerékpárt készít terven felül. Az üz­letekben sokszor nem lehetett elegendő kap­csolat, foglalatot és más villanyszerelési cik­keket, elegendő zseblámpaelemet kapni. Ez­után többet készítenek ezekből a cikkekből. A kezdeményezések harmadik csoportja: több üzem készül új, igényesebb, bonyolul­tabb gyártmányok bevezetésére. A férfiaknak nagy örömet szerez majd, hogy a Kőbányai Szerszámgépgyárban előkészítik a borotva­­penge-fenőkészülékek gyártását. Eddig ha­zánkban nem gyártottak ilyen készüléket. Az erősáramú berendezési igazgatóság üzemei elkezdik a porszívók és padlókefélőgépeik gyártását. Ezeket eddig külföldről hoz­tuk be. Újfajta villamos tűzhelyet is­ gyár­tanak majd, egy főzőlappal és egy sütővel. Ez jóval olcsóbb lesz, mint az eddig gyár­tott típus és sokkal kevesebb áramot fo­gyaszt majd. A kerékpárosok számára új, üzembiztosabb dinamókat gyárt majd az ipar. Az új közszükségleti cikkeik, új gyártmá­nyok szerkesztése, tervezése szép feladat üze­­meinek műszaki értelmisége számára. A Kre­men­ Gottwald-gyár szakemberei például az­zal a gondolattal­ foglalkoznak, hogy újfajta villamos-jégszekrényt és mosógépet szerkesz­tenek. A gyermekek iránti szeretet sugallta a MÁVAG-gyár kezdeményezését. «A mi műhelyünk eddig a különböző külföldi bemu­tatóik, kiállítások számára készítette el a MÁVAG gyártmányainak modelljeit — mon­dotta Vargai Sándor, a modell-műhely veze­tője. — Arra gondoltunk, mennyire örülné­nek a erertnekek, ha játszhatnának olyan játékokkal, amelyek hajszálpontosan hason­lítanak az eredeti gépekhez, járművekhez. Most kidolgoztuk a MÁVAG híres 275 lóerős lokomobiljának olyan modelljét, amely alka­l­­mas tömeggyártásra. A kis gép spiritusszal hajtható. Más, hasonló játékokat is terve­zünk­. Maradi nézetek Sok értékes kezdeményezés született — de hiú ábránd lenne azt hinni, hogy most már minden gépipari vezető lelkesedik ezért az új feladatért. Az ankéton tanulságos vita zajlott le ezzel kapcsolatban. Felszólalt Kotányi György, a Láng Gépgyár értékesítési osztályának veze­tője, aki hosszan sorolta, milyen ne­hézipari berendezéseket készít a Láng­­gyár. «Közvetve ezek is mind az élet­­színvonal emelését szolgálják» — mondotta, — amiben persze igaza van — de hoz­zátette: «Mi semmiféle közszükségleti cikket nem tudunk gyártani. Nincs erre sem anyagunk, sem szabad kapacitásunk­. Több sem kellett a tanácskozás részvevőinek! Hiszen valamennyi gyár, amelynek képvise­lői itt ültek, fontos gépeket, termelőeszközö­ket gyárt, s ezek persze közvetve valóban hoz­zájárulnak az életszínvonal emeléséhez. De­­hát most éppen azt kéri a párt, a­ kormány a gépipartól, hogy a termelőeszközök gyártása mellett készítsen fogyasztási cikkeket is! Sor­ra szólaltak fel az elvtársak, hogy megcáfol­ják Kotányi elvtárs nézetét. Faár Dániel (Magyar Acélárugyár): «A mi gyárunk szomszédos a Láng-gyárral, régi versenytársak is vagyunk. Ismerjük hát a Láng-gyár helyzetét. Tudjuk, a különböző műhelyekben gyakran kell várni az anyagra, a munkára,­­ emiatt állnak a gépek, áll­nak a munkások. Van az üzemben felhasz­nálatlan hulladék is — a munkások bizo­nyára örülnének, ha az állóidőben közszük­ségleti cikkeket gyárthatnának. A Láng Gép­gyár sem zárkózhat el a nemes cél elől!» Jónás Pál (MÁVAG): «Kotányi elvtárs azt mondotta, hogy ők minden hulla­dékán vá­gót átadnak a MEH-nek. Ez persze kényelmes megoldás. Inkább azon gondolkoznának, mi­lyen hasznos cikk­eket gyártsanak belőle, ho­gyan segíthetnék ők is az életszínvonal eme­lését! Persze, ez néha nehézségekkel is jár, de nekünk vállalnunk kell ezeket a­ nehézsé­geket». Urszó Andor (kohó- és gépipari miniszté­­térium): «A Láng-gyár képviselője arra hi­vatkozott, hogy nincs anyaguk közszükség­leti cikkek gyártására. Az igazság az, hogy jelen pillanatban tízezer tonna inkurrens anyag fekszik a­ gyár területén. Sajtológé­peik nincsenek kihasználva, alkatrészgyártó üzemüknek is van felesleges kapacitása. Vol­na tehát lehetőség közszükségleti cikkek ké­szítésére — csak akarniok kell!» Egyes gazdasági vezetőket a kényelmes­ség, a Maradiság, a megszokotthoz való ragaszkodás tart vissza az új feladattól. Másokat viszont helytelenül értelmezett «gazdasági szempontok». Fogaras elvtárs, a Villamosgép- és Kábelgyár főmérnöke el­mondotta: az ő gyárukban még kissé ha­boznak, várjon gyártsanak-e fogyasztási cik­keket. «Nem tudjuk, nem lesznek-e így rosszabbak a gyár gazdasági mutatói?» Erdős Imre, a Klement Gottwald-gyár fő­mérnöke válaszolt erre: «Úgy gondolom, többnyire inkább gazdaságosabbá teszi a termelést ez az új feladat. Itt van például a mi présműhelyünk. A tíz gép közül három éjjel-nappal kalapál, mert gyártmányaira rendkívül nagy szükség van. Emiatt a mű­hely műszaki személyzetének is három mű­szakban kell dolgoznia, mindhárom műszak­ban vannak rezsikiadások stb. Ugyanakkor a többi gép lényegében csak egy műszakban dolgozik. Ha a többi gép közszükségleti cikkeket gyártana, akkor kétségtelenül, ja­­vulna a műhely kihasználása, s termelése gazdaságosabbá válna. Hasonló a helyzet sajtolóm­­helyünkben is. Vegyük még ehhez hozzá azt is, hogy a közszükségleti cikkek egy részét eddig felhasználatlan hulladék­anyagból készítjük, ami szintén jelentős megtakarítást eredményez­. A feladatok tervszerű megosztásáról Azt a kérdést persze, várjon gyártson-e egy gépgyár közszükségleti cikkeket vagy sem, nem­ szabad csupán a szűk üzemérdekek alapján, «kupeckedve», egyes-egyedül az il­lető gyár rentabilitását mérlegelve eldönteni. A döntő: a fogyasztók ellátásának érdeke. Ez a legfontosabb népgazdasági érdek! De per­sze minél inkább törekedni kell arra, hogy ezt a legfontosabb érdeket messzemenően össze­egyeztessük a gazdaságosság követelményei­vel is. Számítani lehet arra, hogy most egyszerre minden gyárban elkezdik szervezni a köz­szükségleti cikkek gyártását. Valószínű az is, hogy megindul a «roham» azokért a cikke­kért, amelyeknek bevezetése a legkönnyebb. Feltűnő volt például, hogy már az ankéton is szinte valamennyi gyár bejelentette: sze­retne szenes lapátot gyártani. A kohó- és gép­ipari minisztériumra vár az a feladat, hogy eldöntse , természetesen figyelembe véve az üzemek kezdeményezéseit, javaslatait — me­lyik üzem milyen cikket gyártson. Figyelembe kell venni az egyes üzemek sajátos adottságait, így például igen sok vas-és fémhulladék, igen sok inkurrens, elfek­vő anyag halmozódott fel gyárainkban. Az egyik szempont tehát: hogyan lehetne hasz­nosítani ezeket az anyagokat fogyasztási cikkek gyártására magában az üzemben. A dk szempont: melyik műhelyben, milyen a gépeken van szabad kapacitás. Ahol fánl sokat állnak a kovácsológépek, ott ácsolt cikkeket gyártsanak, ahol a saj­­gépek nincsenek kihasználva, ott sajtolt tőkét és így tovább, komo­lyan mérlegelni kell azt is, milyen jóban fejlődött az üzem műszaki sze­­rzetének és munkásgárdájának szaktudó­termelési gyakorlata. Az ankéton e­ hang­ok olyan vélemények, hogy például egy amossági üzem gyártson­­ cipőkanalat. ekanálra is szükség van, de mint­ítettük , a fogyasztók nagyon i­s keresik slamos szerelési cikkeket, a villamos hat­­ási eszközöket. E cikkek gyártása nyil­­valóan közelebb áll egy villamossági­­ kollektívájához. S­ok olyan gyárunk van, amely régebben írott fogyasztási cikkeket, az utóbbi idő­­azonban abba­hagyta ezt, csupán terme­­szközöket állított elő. Helyes, ha ezek a Fák most elsősorban olyan közszükségleti­­eket készítenek, amelyek gyártásában­­ valamikor szereztek tapasztalatokat, tették az RM-ben is, ahol meghallgatták ■égi szakmunkások, művezetők, műszakiak ácsait, s most az ő javaslataik alapján a rátérnek egyes, régebben gyártott cik­­készítésére. A kereskedelem segítsége Az ankéton kiderült: a munkát eddig ko­molyan akadályozta az, hogy a belkereske­delmi szervek hosszú időn át nem tájékoztat­ták elég alaposan, elég részletesen a gépipart arról, milyen közszükségleti cikkek gyártásá­ra volna leginkább­ legsürgősebben szükség. Ismeretes, hogy sokszáz olyan apróbb-na­­gyobb cikk van, amely jelenleg nem áll kellő mennyiségben a fogyasztók rendelkezésére, s amelyet fejlett gépiparunk gyorsan és köny­­nyen elkészíthetne. Ennek ellenére több gép­gyárunkba­ olyan cikk jegyzékek kerültek, ame­lyek mindössze negyvenféle gyártmányra' hív­ják fel a figyelmet. Ráadásul, mindegyik — ugyanarra a negyven cikkre. . Ezt egy-két olyan nagy gyár, mint az RM vagy a MÁVAG, egymaga is képes előállítani — hol­ott a gépgyárak tucatjai és tucatjai kapcso­lódnának bele szívesen e lelkesítő, szép mun­kába. A MÁVAG képviselője elmondotta, hogy ők egy ideig vártak a megfelelő tájékoztatásra, de azután megunták a várakozást s maguk mentek el néhány vaskereskedésbe. Ott az­után megtudták, milyen vastömegcikkeket hiá­nyolnak a vásárlók. Más gépgyárak is meg­tették ugyanezt. Örvendetes ez az aktivitás — de ez persze nem jelenthet végleges meg­oldást. A belkereskedelmi szerveknek tervsze­rűen fel kell mérniök az igényeket és hala­déktalanul közölniük kell a részletes megren­deléseket a gépiparral. Nincs helye további huzavonán­a­k. A gépgyárak egyébként azt kérik, hogy­ csak a kívánt cikkek darabszámát közöljékk velük. «Tudni szeretnénk azt is, hogy milyen minőségben, milyen kivitelezésben készítsük el ezeket a cikkeket, pontosan, milyen árut várnak a fogyasztók» — mondotta Kemenes főmérnök. A belkereskedelmi szervek fele­da­ta, hogy ebben is a gépgyárak segítségére legyenek. Az ankét maga is megmutatta, milyen gyorsan tisztázódhatnak a problémák, ha a gépipar és a kereskedelem közvetlenebb kap­csolatba lép egymással. Amikor az RM kép­­viselője ismertette programütjuket, a bel- és külkereskedelmi minisztérium megbízottja tüstént előadta a kereskedelem kívánságait: «Az RM gyártani akar többek közt bárdokat is. Javasoljuk, hogy ehelyett is baltát gyárt­son, mert ezt jobban keresik. Kérjük, hogy az ígért ötszáz gyermekkerékpárt még a fe­­nyőfaünnep előtt hozzák forgalomba. Azt is kérjük, hogy több motorkerékpáralkatrészt­ gyártson a gépipar­. Az RM főmérnöke megígérte, hogy teljesíteni fogják ezeket a kívánságokat. A vezetők és a munkások közös ügye Mint minden feladatot, a közszükségleti cikkek gyártásának feladatát is csak akkorr oldhattuk meg teljes sikerrel, ha a műszaki vezetők és a munkások összefogva, közös erő­vel küzdenek érte. Az üzemeik egész sorában már felismerték ezt. A Felvonógyár főmérnö­ke elmondotta­­, gyárukban most készülnek a jövő évi műszaki-szervezési intézkedési tervek. A gyár vezetői felhívták a munkásokat, ami­kor elkészítik javaslataikat a tervhez,s gondol­janak a közszükségleti cikkek gyártására is. A Villa­mosgép- és kábelgyárban is el­°®se­­­gettek a­ munkásokkal erről az újszerű fel­adatról, s számos értékes javaslat kerül fe­színre. 1.­­ De ezek csak az első kezdeti lépések. A gépgyárak pártszervezeteire vár az a fel­­adat, hogy teljes aktivitással belekapcsolód­­janak az ügybe s megmagyarázzák minden dolgozónak, milyen nagy jelentősége van ennek az új munkának. Minél alaposabb lesz ez a felvilágosító munka,­­annál több értéke® javaslat, újítás, kezdeményezés lát majd napvilágot, annál szélesebben bonta­kozik majd ki a szocialista munkaverseny a fogyasztási cikkek gyártásáért. Pártunk Központi Vezetősége felhívta a gépipart: lásson hozzá a közszükségleti cik­kek gyártásához is. Kövesse a párt hívó szavát az első kezdeményezők példáját gépiparunk minden vezetője, minden mun­kása! Gépiparunk dolgozói, akik már any­­nyiszor tanúbizonyságát adták öntudatuk­nak, leleményességüknek, magas szaktudá­suknak, járuljanak hozzá ezzel is dolgozó népünk életszínvonalának emeléséhez! Aláírták a magyar-német kulturális egyezmény 1954. évi munkatervét November 16 és 23 között tanácskozott Budapesten a magyar-német, kulturális ve­gyesbizottság. A baráti szellemben lefolyt tárgyalások eredményeképpen november 23-án aláírták a magyar-német kulturális egyezmény 1954. évi munkatervét. A munkatervet magyar részről Kenyeres Ágnes, a népművelési minisztérium főosz­tályvezetője, német részről pedig Franz Wohlgemuth, a Német Demokratikus Köztár­saság felsőoktatásügyi államtitkárságának főosztályvezetője írta alá. Készül az új magyar értelmező szótár Jövőre lesz 80 éve, hogy a Magyar Tudo­mányos Akadémia befejezte Czuczor Gergely és Fogarasi János magyar értelmező szótá­rának kiadását, amely több tízezer magyar szó jelentésének tudományos magyarázata,­ adta. Azóta sem készült ilyen szótár hazánkban. Az Akadémia ugyan még az első világháború előtt elhatározta, hogy elkészítteti a magyar nyelv nagy szótárát, amely a szavak jelenté­sén kívül azok eredetét, történetét is közölte volna, de ez a munka sok évtizedet kíván. Je­lenleg az adatgyűjtés folyik. A magyar nyelv új értelmező szótárának előkészítő munkálatai 1949-ben indultak meg. A szótárkészítők előtt nagy feladat állott: ki kellett válogatniuk a mai magyar nyelvben leginkább használatos soktízezer szót — köz­tük a legfontosabb tudomány- és iparágaik szavait, s a magyar tájnyelv leggyakrabban használt szavait egyaránt — számos irodalmi, szakmai példa­ alapján meg kellett állapítani e szavak pontos jelentését, s ebből kellett megszerkeszteniük az új szótárt. Többéves munkával, s a régi gyűjtések felhasználásával a tudományos kutatók többszázezer szót gyűjtöttek össze, amely­ből mintegy hatvanezret tartalmaz majd az új szótár. Jelenleg már az összegyűjtött anyag feldolgozásánál tart a több mint 40 kutató. A feldolgozás munkájával párhuzamosan megindult az ellenőrzés és a szerkesztés is. Eddig két ízben bocsátottak ki próbanyoma­tot az anyag egy-egy részéről, hogy meg­kérdezzék a szaktudósok, s a dolgozók vé­leményét. Több mint 100 beérkezett bírá­lat alapján számos változtatást hajtottak vég­re a szótár szerkesztésében. A bőr- és cipőipar szakemberei a minőség javításáért A dolgozók jogos igénye, hogy tartósabbb, kényelmesebb, szebb cipőket gyártson könnyűiparunk. A Bőripari Tudományos Egyesület kétnapos országos konferenciáján a szakemberek megvitatták: milyen lehető­ségek vannak arra, hogy a bőripar jobban kielégítse a­ cipőipar kívánságait és ezzel a fogyasztók növekvő igényeit. A tanács­kozáson Vajda György, a bőripari igaz­gatóság főmérnöke elmondotta, hogy a bőr kikészítésénél ma már mindinkább figyelembe veszik a cipőipar technoló­giáját. A két iparág között azonban még nem kielégítő az együttműködés. Nemes Tibor, a cipőipari igazgatóság fő­mérnöke elmondotta, hogy a jövőben köny­­nyebb és hajlékonyabb cipőket gyártanak. Ehhez az egész iparban átszervezik a sza­­básrendszert. A két főmérnök előadását élénk vita kö­vette, s számos hasznos javaslat született. Egyéves öntözési szakmai továbbképző tanfolyam kezdődött A szarvasi kísérleti gazdaságban hétfőn kezdődött meg az ország első öntözési szak­mai továbbképző tanfolyama. A továbbképzé­sen a tanácsok és az állami gazdaságok negyven legjobb mezőgazdasági szakembere vesz részt. A továbbképző tanfolyam részvevői egy hónapig a szarvasi kísérleti gazdaságban ta­nulnak, utána különféle öntözése® növény­­termesztési tervfeladatokat kapnak. Ezeknek megoldását tizenegy hónapon át rendszeres konzultációkkal, konferenciákkal és a munka­helyeken tett látogatásokkal segítik az Ag­rártudományi Egyetem tanárai és a kísérleti gazdaság kutatói. (MTI) KEDD, 1953 NOVEMBER 24 3£areólatők Közérdekű javaslat tárgyában Az adminisztráció köztudomásúan szüksé­ges és hasznos dolog. Nélküle élni sem tud­nánk. De az adminisztrációnak ma még sok­helyütt meglévő, ostoba és felesleges kelléke nélkül­­csak szebb lenne az élet. Nos, ha majd egyszer eljön az a boldog kor, amely­ben már csupán értékes és szükséges admi­nisztrációs kellékek­ léteznek: az akkori nagy­apa, ha a múltról mesél majd unokájának, talán ekképpen kezdi mesélét. «Volt egyszer, hol nem volt, egy déli ifjú, aki miután­ elsajátította a tudományoknak azt a kis részét, amely úgy húszéves korra el­sajátítható, nos akkor oda állt szíve válasz­tottjának édesapja elé és így szólt: «Felesé­gül kérem a leányét! S hogy bizalma irán­tam szilárd legyen, arra kérem, állítson ifjúi erőmet megpróbáló nagy feladat elé. Ha nem tudok megbirkózni a feladattal — tudomásul veszem, hogy leányához méltatlan vagyok». Mivel az apa igen szerette leánykáját és tudni akarta, hogy az ifjú valóban értelmes, szívós, kitartó, az élet dolgaiban járatos-e , rövid gondolkodás után így válaszolt: «Beleegyezem. De figyelmeztetlek, ho©v a feladat minden erődet, értelmedet és találé­konyságodat igénybe fogja venni. — Ezzel egy papírt vett elő: — Íme a feladat: töltsd ki ezt a fuvarlevelet! A fiú pedig...» De félre a mesét, hiszen egyelőre itt a pró­zai valóság, a MÁV fuvarlevele tudniillik, amelyet kitölteni... Függőleges vonalak, vízszintes vonalak, vé­kony vonalak, vastag vonalak, s az őt össze­kapcsolt lap aljén apró betűkkel a kitöltés­hez nélkülözhetetlen varázsige: «A fuvarlevél­nek vastagon bekerített rovatai a vasút, a többi a feladó bejegyzésére szolgál». A vé­kony és vastag vonalak eszerint tehát mély értelemmel telítettek,­­ fontosságuk tudatában kanyarognak fel-le, jobbra és balra, újra le és ismét fel a papíron, csodálatosan érthetet­len, zűrzavaros és kiismerhetetlen módon. Végül a szerencsétlen feladat megszánja a vasúti raktári mérlegelő munkás és kiol­­tja a rovatok és vonalak labirintusát (50. fillértől 1.50-es díjért — de a kitöltésért persze a fel­adó felelős). A fuvarlevél pedig jól vagy rosz­­szul kiállítva, el­indul a f­eladott csomag nyo­mában árkon-bokrom, hegyen-völgyön át. Azaz nem is indul, hanem indulnak. A fuvarlevél ugyani® öt egymáshoz kapcsolt lap. Négynek a háta karbonizálva — indigó­­festékkel bevonva — hogy az első példányra írt szöveg minden lapra átmásolódjon. Elő­ször is az elindulás egységével van baj. Az öt lap közül sorrendben a harmadikat kité­pik már az elindulás előtt. Ettől rendszerint széthull az egész lapközösség, s az utazás zűrzavarában a más-más csomaghoz tartozó fuvarlevéllapok kölcsönösen összekeverednek egymással. A lapokat ugyan össze lehetne válogatni, de az a bizonyos karbonizálás már rég megszáradt a lapok hátán s az írás nyomát halvány von­alfoszlányok jelzik csupán. És hogy az utazás ne legyen ese­ménytelen a vonatvezető számára, minden állomáson kezdődik a válogatás, keresgélés és találgatás (gyengéd gondolatok kíséreté­ben) s előfordul, hogy a Budapestről Pécs­re irányított gyanútlan oxigénszállítmányt 24 nap múlva megtalálják Hegyeshalmon (ha nem egyenesen Sopronban) néhány gyűrött és piszkos, de félreismerhetetlenü­l olvasha­tatlan papír társaságában. Aztán kocsikázás visszafelé és lél­ekvidámító tényezőül még egy kis kötbér, bánatpénz, büntetés, tervle­maradás stb., stb. S naponta néhány tucat, hetenként néhányszáz, havonta néhányezer hasonló eset és akit csak érint, szidja a fu­varlevelet, meg azt, aki kitalálta­, meg aki rosz­­szul karbonizál­ta, meg aki kitöltötte, meg akit csak lehet szidni ezen közérdekű admi­nisztrációs kellék tárgyában. A vasútnál mindenki tudja, hogy baj van a fuvarleve­lekkel, mégis, hogy a hibák otejozottabban gördüljenek, felállítanak egy magasztos sze­repű tudományos testületet: a Fuvarlevél Kiállítási Tanácsadó Szolgálatot (H) (Buda­pest, Lenin­ krt. 120), a vezérigazgatóság kereskedelmi osztályának vezetője kijelenti, hogy «általában nincs kifogás a fuvarlevelek ellen» — teljes a harmónia, a gép forog, az alkotó pihen. És ekkor a csodálatos harmóniát megza­varja­ bizonyos Takács Sándor, aki egy ér­telmesen szerkesztett fuvarlevél-mintapél­dányt küld a közlekedésügyi minisztériumba. Az új fuvarlevél baloldalát a­ jeladó, a jobb­oldalát a vasút hivatalnokai töltik ki. Az évente átlagosan forgalomba kerülő tízmillió példány fuvarlevélnél kb. 15 millió lap meg­takarítását, s nyomdaköltségben is jelentős megtakarítást jelent az újítás. A kitöltésé­ből származik egy inkasszópéldány is a­ Ma­gyar Nemzeti Bank számára, amit eddig kü­lön kellett kiállítani. S nem utolsósorban az új fuvarlevél minden példánya, olvasható, könnyen érthető. A vak is látja, hogy jobb, mint a régi. A javaslat az illetékes 5/C osztályra megy, s az osztály szilárd lelkiegyensúlyú férfiúi összenéznek: «Van-e, aki bölcsebb le­het nálunk, akár fuvarlevélügyben is? (Közü­lük is próbálkoztak már néhányan az újítás­sal) Nálunk bölcsebb nem lehet?» — és a javaslatot a kiállítással kapcsolatos munka­­többletre hivatkozva elutasítják, bár meg kell hagyni, igen finoman: «...az újítómoz­galom terén kifejtett munkásságáért köszönetünket fejezzük ki és várjuk további értékes javas­latait. Előadó: Szathmáry Ottó, Bánkúti sk. osztályvezető». Az újító hosszú cáfolatot nyújt be, nem nyugszik, kijavítja mintapéldányát; a «Szabad Nép»-től érdeklődnek az illetékes osztályon, mi van az újítással, erre az osztály összehív egy népes bizottságot, csupa «szakértőt», ter­mészetesen az illetékes osztályok kebeléből. Mint kiderül, a bizottságnak két «szakértője» maga sem tud kitölteni egy forgalomban lévő fuvarlevelet, de a bölcseik e társasága mégis, most már nyomatékosan elutasítja­ a­ javasla­tot a feladó érdekének védelmében. Az újító azonban hisz a maga igazában (vérbeli újítószokás): « tovább kilincsel, te­lefonál és levelez. Nyilatkoznak a feladók: jónak találják a javaslatot, nyilatkoznak Budapest nagy­ pályaudvarainak szakembe­rei: árupénztárfőnök, fuvardíjszámfejtő, rak­­tárnok stb. s azt mondják: «Jó lenne be­vezetni!» Végre megtörik a jég, az illeté­kes főosztályvezető kiállít egy megbízóleve­let, és szabadjegyet az újító számára: tanul­mányozza az áruszállítást, kísérletezzen a fuvarlevél bevezetésével. Megy minden a legjobb úton. Csakhát... csakhát ne volna olyan ret­tenetesen fájdalmas dolog az önkritika! Csakhát azoknak, akik eddig több ízben és következetesen elutasították a javaslatot, ne kellene most elismerniök, hogy az újítónak igaza van! Csakhát ne sértené annyira en­nek a­ Takácsnak az igaza a hivatal presz­tízsét, és az ő személyes tekintélyüket! Dehát sérti. Ezért aztán húzzák az újítás ügyét mint a rétest. Ha összehívnak egy újabb értekezletet, még mindig arról vitáz­nak (immár hónapok óta), jó-e az újítás vagy nem, s finom, alig észrevehető trükkö­ket eszelnek ki, hogy a régi fuvarlevél esetét minél hosszabbra nyújtsák. Pedig (a­ vak is látja, ha akarja), hogy eme ominózus vonal-, indigó-, és papírha­lom nehezen sorolható az értelmes és szük­séges adminisztrációs kellékek közé. Fejér Dénes Kitüntetések a Nagy Októberi Szocialista Forradalom 36. évfordulója alkalmából A Népköztársaság Elnöki Tanácsa a minisz­tertanács javaslatára a Nagy Októberi Szo­cialista Forradalom 36. évfordulója alkalmá­ból az Állami Egyházügyi Hivatalban végzett kiváló munkájuk elismeréséül: Veres Pál alo­z elvvperenőnek a «SZOCIALISTA MUNKÁÉRT» ÉRDEMÉRMET; Papp János főelőadónak és Fekete János fő­előadónak a MUNKA ÉRDEMÉRMET adomá­nyozta. . . A Népköztársaság Elnöki Tanácsa a minisz­tertanács javaslatára a Nagy Októberi Szo­cialista Forradalom 36. évfordulója alkalmá­ból kiváló munkája elismeréséül. Lipner Imre, a Közelhtt. osztályvezetőjének a MUNKA ÉRDEMÉRMET adományozta. A Népköztársaság Elnöki Tanácsa a minisz­tertanács javaslatára a Nagy Októberi Szo­cialista Forradalom 36. évfordulója alkalmá­ból kiváló munkája elismeréséül. Vass Jenőnek, a Macrvar Szabványügyi Hiva­tal főelőadójának a «SZOCIALISTA MUNKÁÉRT» ÉRDEMÉRMET adományozta

Next