Szabad Nép, 1954. július (12. évfolyam, 182-212. szám)

1954-07-08 / 189. szám

CSÜTÖRTÖK, 1954 JÚLIUS 8 Mendes-France francia miniszterelnök nyilatkozata a nemzetgyűlésben a kormány indokínai politikájáról A francia nemzetgyűlés szerdai ülésén felszólalt Mendes-France miniszterelnök, hogy Genfbe való elutazása előtt elvi je­lentőségű nyilatkozatot tegyen a kormány indokínai politikájáról. A nyilatkozatot nem követte vita. A miniszterelnök a többi kö­zött a következőket mondotta: «A legközelebbi napokban Genfbe uta­zom, hogy a francia küldöttség élén remél­­hetőleg szerencsés kimenetelhez juttassam az indokínai tűzszünetről ott folyamatban lévő tárgyalásokat. Kormányom hivatalba­­lépése alkalmával első és legfontosabb fel­­­­adatául tűzte ki, hogy véget vessen a már hosszú évek óta tartó vérontásnak ... Már­­ ismételten hangsúlyoztam, hogy nem .Hiá­nyoznak azok az okok, amelyek egy ked­vező és becsületes kibontakozás lehetőségét ] engedik remélni. Ezt a véleményemet ma is fenntartom». Mendes-France ugyanakkor szükségesnek tartotta hozzáfűzni: «Ha azor­ban az Indo-­­ kínáról folyó genfi tárgyalások július 20-ig­­ eredménytelenek maradnának, akkor, ahogy annak idején mondottam, újból «a katonák nyelvén kell beszélnünk». Bármennyire­­ nem szeretnék erre a lehetőségre gondolni,­­ természetesen számolnom kell ezzel is. Ak­kor pedig azonnali és jelentős erősítéseket kell küldenünk az expedíciós hadtestnek. Szem előtt tartva ezt a lehetőséget is, a fejlemények mostani szakaszában az elénk tornyosuló problémák megoldására egyelőre csak azt tehetjük, hogy a francia fegyveres erők általános tartalékából küldünk egysé­geket Távol-Keletre, amely egységek meg­alakítására már az előző kormány hozott megfelelő döntéseket és kezdte meg az elő­A francia nemzetgyűlés igazságügyi bi­zottsága 23 szavazattal 15 ellenében elfo­gadta előadójának, Palevski volt gaulleista képviselőnek jelentését, amely ellenzi az­­ európai védelmi közösségi­ szerződés jóvá-­­ hagyását. A jelentés elfogadása mellett le­adott 23 szavazat a következőképpen oszlik meg: 7 kommunista, 3 szocialista, 2 radi­kális-szocialista, 6 gaulleista, 3 ARS-párti és 2 független. Ugyancsak szerdán választotta meg a nemzetgyűlés hadügyi bizottsága új elnö­két Koenig tábornok helyébe, aki hadügy­miniszter lett Mendes-France kormányá­ban. Három jelölt pályázott az elnökségre: Max Lejeune (szocialista), Montes (függet­len) és Villon (kommunista). A választások első menetében a szocialista jelölt 18, a független jelölt 16 és a kommunista jelölt hét szavazatot kapott. Ilyenképpen sor ke­rült a választás második fordulójára, ami­kor is a bizottság kommunista tagjai be­jelentették, hogy szavazatukat arra a je­löltre fogják adni, aki ellenzi az «európai védelmi közösség»-et­ és a kormánynak készítő intézkedéseket. Ezen egységek ál­lományát a most tényleges szolgálatot tel­jesítők soraiból vesszük. Más szóval tehát anyaországbeli csapatokról van szó». «A kormány már befejezte azoknak az in­tézkedéseknek a kidolgozását, amelyek ilyen esetben szükségesek, és már meg is kapta az atlanti szervezet vezérkari tanácsának erre vonatkozó felhatalmazását» — fűzte hozzá a miniszterelnök, majd beismerte, hogy «ilyen döntésekhez azonban természe­tesen a nemzetgyűlés felhatalmazására is szükség van». Ezért óvatos hangnemben hozzátette: «Én nem kívánom önöktől ezt a felhatalmazást már most kérni, éspedig egész sor okból. Egyrészt azért, mert, mint már hangoztat­tam, az előkészítő intézkedések most van­nak folyamatban, hiszen nincsen helye se­mi nő idővesztésnek. Úgy gondolom, hogy ez időszerint, amidőn kormányom a béke kártyájára teszi fel a tétet, nincs helye annak sem, hogy ilyen jellegű lépést te­gyek, legalább is addig, amíg nem merül fel ennek kényszerű szüksége­. Mendes- France ezzel kapcsolatban hangoztatta, hogy meg kell várni a genfi tárgyalások kimene­telét, s emlékeztetett programmbeszédében tett ígéretére az indokínai rendezést ille­tően. Mendes-France végül arról beszélt, hogy a Vörös-folyó deltavidéke déli részének ki­ürítését és az expedíciós hadtest védelmi területének összeszűkítését Dien Bien Phu eleste tette szükségessé. (MTI) azon tervét, hogy anyaországbeli csapato­kat küldjön erősítésül Indokínába. Miután pedig a magát­­függetlennek­ mondó Mon­tes jelölt bejelentette, hogy a maga részé­ről nem engedi meg, hogy a kommunista szavazatok döntsék el e választás sorsát és visszavonta jelöltségét, 24 szavazattal, tehát a kommunisták szavazataival is, a szocialista Max Lejeune­t választották meg a nemzetgyűlés ezen fontos bizottságának elnökévé, míg a többi 16 szavazócédula ki­töltetlen maradt.­ A párizsi esti lapok rámutatnak arra, hogy Max Lejeune azon 29 bizottsági tag egyike, aki június 18-án a hadügyi bizott­ságban Koenig tábornoknak, akkori bizott­sági elnöknek az «európai védelmi közös­ségi» szerződést elutasító jelentése mellett szavazott és ezzel magára vonta Guy Mol­­letnak, a Francia Szocialista Párt főtitká­rának haragját. A lapok rámutatnak arra is, hogy Lejeune megválasztása újból iga­zolja a francia nemzetgyűlés túlnyomó több­ségének szembenállását a háborús párizsi szerződéssel. (MTI) A francia nemzetgyűlés igazságügyi bizottsága is elutasította a háborús „európai védelmi közösségi" szerződést Külföldi vendégek érkeztek a Magyar Élettani Társaság XX. vándorgyűlésére A Magyar Élettani Társaság XX. ván­dorgyűlése csütörtökön kezdődik az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. A vándorgyűlésre hazánkba érkezett a Szovjetunióból P. Sz. Kupalov, a Szovjet­unió Orvostudományi Akadémiájának ren­des tagja, a Szovjetunió Orvostudományi Akadémiája kísérleti orvostudományi inté­zete élettani osztályának vezetője, H. Sz. Kostojanc, a Szovjetunió Tudományos Aka­démiájának levelezőtagja, a Moszkvai Ál­lami Egyetem élettani tanszékének veze­tője, P. .­. Kaveck­ij, az Ukrán SZSZK Tu­dományos Akadémiájának rendes tagja, az Ukrán SZSZK Tudományos Akadémiája élettani intézete laboratóriumának vezető­je, V. A. Nyegovszkij, az orvostudományok doktora, a Szovjetunió Orvostudományi Akadémiája kísérleti élettani laboratóriu­mának vezetője és A. M. Vorobjov, az Uk­rán SZSZK Tudományos Akadémiája le­velezőt­agja, az Ukrán SZSZK Tudomá­nyos Akadémiája élettani intézetének igaz­gatója. Megérkeztek az élettani kongresszusra a csehszlovák küldöttség tagjai is: Z. Sereit docens, a Csehszlovák Tudományos Akadé­mia élettani intézetének igazgatója, E. Gut­man docens, a Csehszlovák Tudományos Akadémia élettani intézetének helyettes igazgatója és B. Keil, a Csehszlovák Tudo­mányos Akadémia szerves­ kémiai intézete szerves-biokémiai osztályának vezetője. A Román Népköztársaságból érkezett vendégek: D. Pulu akadémikus, a Román Tudományos Akadémia élettani intézetének igazgatója, J. Nitzulescu, a Román Tudo­mányos Akadémia levelezőtagja, a jassy-i orvostudományi intézet igazgatója és R. Floru, az orvostudományok kandidátusa, a Román Tudományos Akadémia élettani In­ I­tézetének helyettes igazgatója. (MTI) Mr. Dulles „dicsőséges győzelme“ A guatemalai földek felett repülőgép ár­nyéka suhant el. A gép az amerikai légi­­haderő négym­otorosa volt. Belsejében há­rom ember dőlt hátra a rögtönzött ülések párnáin. Az egyik Armas ezredes, a Guate­malára tört intervenciós csapatok vezető­je. A másik Monzon ezredes, a guatemalai katonai klikk egyik főnöke, aki a «hatalom­­■átadást] előkészítette. A harmadik és leg­fontosabb Peurifoy úr, az Egyesült Álla­mok guatemalai nagykövete. A repülőgép árnyéka végigsuhant a kávé- és banánültetvények felett. És a­ repülőgép nyomában láthatatlan szárnya­kon végigsöpört az országon az ellenfor­radalmi terror is. A hivatalos jelentések is többezernyi letartóztatásról beszélnek. A távoli ültetvényeken pedig fegyvert fognak a parasztok, a terror sújtotta városokban a föld alól is megszólal a munkások hangja. A szebb élet reménységének néhány eszten­­dős felvillanása után újra rátört Guatema­lára a sötétség , és a nép harcba indul, mert már ismer valamit a világosságból. rí­ feiejíy nap Az események egy része az egész világ szeme előtt zajlott le. Június 18-án éjsza­ka a Guatemalától délre fekvő Honduras területéről inváziós csapatok törtek be az ország területére. Ugyanakkor amerikai mintájú bombázók hondurasi és nicaraguai támaszpontokról elindulva bombázták Gua­temala városait. Az inváziós csapatok kö­rülbelül 20 kilométernyire hatoltak be az ország területére, amikor a guatemalai kor­mány ENSZ-megbíz­ottja felszólította a biz­tonsági tanácsot: lépjen közbe az agresz­­szió elhárítása, a béke megóvása érdeké­ben­. Mintegy 48 órával az agresszió meg­indulása után, hétfőn hajnalban a bizton­sági tanács javaslatot szavazott meg, amely a vérontás haladéktalan megszüntetését kö­vetelte és felszólította az ENSZ valamen­y­­nyi tagállamát, hogy tartózkodjék a guate­­malai eseményekbe való beavatkozástól. Az agresszorok nem engedelmeskedtek a biztonsági tanács felszólításának. Hondu­­rasból továbbgördültek a hadianyaggal megrakott gépkocsik a guatemalai határ felé, az amerikai gyártmányú bombázó- és vadászgépek tovább zúgtak a guatemalai városok felett , és felrobbant Közép- Amerikában is a Koreában kipróbált ame­rikai fegyver, a napalm lángja. Guatemala ENSZ-megbízottja ismét a biztonsági ta­nácshoz fordult. Üzenetében elmondotta, hogy nem volt foganatja a tanács hétfőn hajnalban kiadott felszólításának, tehát kéri a tanácsot, «tegye meg mindazokat az intézkedéseket, amelyeket az adott hely­zetben szükségesnek vél». Lodge, az Egye­sült Államok ENSZ-megbízottja, a bizton­sági­ tanács jelenlegi elnöke elutasította a kérést, meg akarta akadályozni a tanács összehívását. Guatemala Ham­ma­rsk­jóidhoz, az ENSZ főtitkárához fordult. Egy héttel az agresszió megindulása után, június 25-én ismét összeült a biztonsági tanács , és elutasította Guatemala kormányának se­gélykérését. Az­ elutasítás mellett szavazott az Egyesült Államok, Brazília, Kolumbia, Törökország és Kuomintang-Kína képvise­lője. 48 órával azután, hogy Lodge úr ve­zényletével a biztonsági tanácsnak ez az öt dicső tagja megtagadta az ENSZ hatá­sos segítségét a megtámadott Guatemalá­tól — működésbe léptek az ország belse­jében esztendők óta lapuló, szervezkedő el­len­forradalmi erők. A hadsereg tisztjeinek egy csoportja Diaz ezredes vezérkari főnök vezetésével lemondatta Arbenz elnököt. Újabb 24 óra múlva Diazt is lemondatták és Monzon ezredes elnökletével most már nyíltan ellenforradalmi katonai junta vet­te át az uralmat a szerencsétlen ország fölött. Tizenegy nap telt el az agresszió megindulása óta. Ezután már csak a szé­gyenteljes alku következett. Peurifoy úr, a dús görögországi tapasztalatokkal rendel­kező nagykövet Salvador állam területén rendezte Monzon és Arm’s urak számláit, majd mindhárman beszálltak az amerikai légihaderő birtönrepülőgépébe. Irány: az eltiport Guatemala. Dulles amerikai külügyminiszter szemét az égre emelve, ünnepélyes nyilatkozatot tett. «Dicsőséges győzelemről* beszélt, és arról, hogy «Armas ezredes vezetésével a guatemalai hazafiak felkelése* hozta meg a fordulatot. «Guatemalai hazafiak felkelése...» Dulles külügyminiszter úgy beszélt, mint­ha neki és kormányának semmi köze nem lenne ehhez a gyalázathoz, mintha Guate­malában egyszerűen valamiféle «polgárhá­ború» vagy éppenséggel «felkelés» döntötte volna meg Arbenz elnök demokratikus kor­mányát. „A há­ború­ról majd gondoskodom én .. .** A tények és az amerikai monopoltőke egész latinamerikai politikájának története — másról beszélnek. Még a múlt század végén Hearst, a hír­hedt reakciós újságkirály elküldte egyik munkatársát Kubába, hogy készítsen raj­zokat a háborúról. A rajzoló visszaüzent: Kubában nincs háború. Hearst ezzel az immár «klasszikussá» vált távirattal vála­szolt: «Ön gondoskodjék a rajzokról, a há­borúról majd gondoskodom én». Hearst és a hozzá hasonlók valóban «gondoskodtak» a háborúkról. Az amerikai imperializmus fejlődésének egész történetét végigkísérik a latinamerikai országok ellen indított hódító, rablóháborúk — a panamai terület 1903- ban történt elfoglalásától kezdve a Domi­nica, Haiti, Nicaragua, Mexikó elleni táma­dásokon keresztül egészen a második világ­háború után szervezett puccsok sorozatáig. Amerikai sugalmazásra robbantak ki reak­ciós államcsínyek 1945-ben és 1948-ban Ve­nezuelában, 1946-ban Ecuadorban, 1946-ban és 1951-ben Bolíviában, 1948-ban Costaricá­ban és Peruban, 1953-ban Kolumbiában és Paraguayba­n. Annas ezredes háborújáról is az ameri­kai bankárok, s a bankárokat képviselő kormány gondoskodott. A különbség leg­feljebb annyi, hogy Dulles külügyminiszter «csiszolt diplomata», s ennek megfelelően nem küldözget őszinte hangú táviratokat, hanem «guatemalai hazafiakról» szóno­kol ... Miért szervezte meg az amerikai kor­mány ezt az intervenciót? Mi volt az Ar­­benz-kormány «bűne», hogy a «csiszolt» mr. Dulles «dicsőséges győzelemként» ün­nepli bukását? Íme: a «The News Statesman and Nation» című angol munkáspárti heti­lap válasza: «A guatemalai kormány egyetlen bűne úgy látszik az volt, hogy kí­sérletet tett a parasztok borzalmasan ala­csony életszínvonalának emelésére. Még­hozzá olyan színvonalra akarta emelni, amely sértette szomszédait, és ami fő: sér­tette azokat az északamerikai kereskedel­mi köröket, akik már esztendők óta bő­séges hasznot húznak Közép-Amerikából­. Ez a kommunistákkal legkevésbbé sem ro­konszenvező «The News Statesmans hűvös és tárgyilagos válasza. Ki­zép-Am­erika lmáidik állam­a Milyen tények húzódnak meg e válasz mögött? 194­4-ig Guatemala gyakorlatilag a United Fruit nevű nagy amerikai gyümölcs­monopólium birtoka volt. Két és félmillió hektár banán- és kávéültetvény, az ország egész kereskedelmi flottája és vasútháló­zata, összes telefonvonalai és rádióállomá­sai a United Fruitnak vagy leányvállala­tainak kezén volt. Egyesek «zöld szörnye­tegnek», mások «Közép-Amerika hatodik ál­lamának” nevezték a United Fruitot. Ter­mészetesen az ország politikai életét is a gyümölcsmonopólium bostoni központjából irányították. A «Time» legutóbbi száma fáj­dalmas vágyódással emlékezik vissza azok­ra az időkre, amikor «Ubico diktátor, a United Fruit nagy barátja katonaságot ve­­zényeltetett ki a guatemalai kongresszus üléstermébe, hogy a képviselőket egy ba­nánkoncesszió megszavazására kényszerít­se­. Ennek a világnak vetett véget 1944-ben az a forradalom, amelyben fiatal katona­tisztként Arbenz elnök is részt vett, s amely végül is a nemzeti erők összefogásához, az új Guatemala megszületéséhez vezetett. 1944 és 1952 között az amerikaiak több mint két tucat puccskísérletet és összees­küvést szerveztek, hogy visszaállítsák, az Ubico-féle világot. 1952-ben dühük tombo­­lássá fokozódott , mert 1952 júniusában született meg az agrárreformtörvény. Meg kell jegyezni, hogy ennek a törvénynek a rendelkezései rendkívül enyhék voltak, s nem oldották meg teljesen a földkérdést. Csak azokat a földeket sajátították ki, amelyeket a földbirtokosok művelés nél­kül hagytak. Az intézkedés mindamellett súlyos csapást jelentett a United Fruitra, amely a birtokában lévő óriási földterület tekintélyes részét «tartalékként» parlagon hevertette. A United Fruit birtokaiból több mint 90 ezer hektár ilyen parlagon heverő földet sajátítottak ki és további 70 ezer hektár felosztását irányozták elő. Ezzel egyidőben megtették az első lépéseket a «zöld szörnyeteg» hajózási, elektromos- és vasútmonopóliumának megtörésére is Ez már nemcsak a United Fruit ügye volt. Az amerikai politika színfalai mögött megkezdődött az intervenció előkészítése. 1953 tavaszán fegyveres lázadást robbantot­­tak ki, azt azonban sikerült elfojtani. 1951 januárjában a guatemalai kormány az­­ ENSZ-hez intézett hivatalos feliratában kö­­­­zölte, hogy amerikai támogatással Hondu­ras és Nicaragua területén újabb támadást szerveznek, sőt közölte azt is, hogy Armas ezredest szemelték ki a támadás vezetésére, s hogy az intervencióra készülő csapatokat az amerikai hadsereg egy volt ezredese, Carl Studer képezte ki , aki most a Uni­ted Fruit fizetett alkalmazottja! Az amerikai monopoltőke politikusai eközben a színfalak előtt teljes nyíltsággal uszítottak a beavatkozásra. Spraille Braden például, aki az amerikai külügyminiszté­rium latinamerikai ügyekkel foglalkozó államtitkára volt és ma a United Fruit reklámfőnöke, egyik beszédében azt mon­dotta, hogy a guatemalai kormány megdön­tése «még akkor sem jelent intervenciót, ha erőszakkal történik». Szenátorok tucat­jai visszhangozták a legkülönbözőbb formá­ban ezeket a szavakat, s — hogy a kör be­záruljon — a kubai háborúról «gondosko­dó» Hearst fia és örököse ezt írta egyik lapjának, a «New York Journal American»­­nak vezércikkében: «Eljött az ideje, hogy keményebb módszereket alkalmazzunk Guatemalával szemben!» Ila(i‘/rrn — a Panama-fMiíorna ellen ... Az amerikai imperializmus felkészült az agresszióra. Most már csak valamilyen köz­vetlen kifogásra, ürügyre volt szükség. Ilyen kifogást mind a mai napig hármat tálal a világ elé az Egyesült Államok propaganda­gépezete. Az első az, hogy Arbenz elnök kormánya «kommunista kormány» volt. A második az, hogy «fegyvereket vásárolt» Lengyelországtól és Csehszlovákiától, s a harmadik, hogy mindezzel «veszélyeztette a Panama-csatorna biztonságát». Ezek az úgynevezett «érvek» egy iskolásgyermek kritikáját sem bírják ki. Ami a «kommu­­nistaságot» illeti — ami egyébként önma­­gában véve is különös «érv* az agresszióra — tény az, hogy a parlament 56 tagja kö­zül összesen négy volt kommunista. A kor­mányról a legkülönbözőbb burzsoá lapok nem egyszer megírták, hogy valójában a polgári reformok kormánya. «Arbenz re­zsim­je — írta például az olasz «La Stampa» — nem kommunista, s ezt még északame­rikai megfigyelők is elismerték. Intézke­dései jellegzetesen liberális szelleműek . .. mi más is lehetne az olyan földreform, amelynek célja erős kisbirtokos osztály megteremtése­. Ami a fegyvervásárlásokat illeti, a gua­­temalai kormány többször kijelentette, hogy az egész ügy nem egyéb szemenszedett ha­zugságnál. A burzsoá sajtó ezt nem volt hajlandó tudo­másul venni — annál jellem­zőbb tehát, hogy a legkülönbözőbb polgári lapok mégis tarthatatlannak minősítették a fegyvervásárlással kapcsolatos amerikai «vádakat". Az angol munkáspárti «Daily Herald» például megírta, hogy Guatemala eredetileg Amerikától akart fegyvereket vá­sárolni, később pedig Angliától. Mindkét ország megtagadta a guatemalai kérést, egy Guatemala felé tartó olasz muníciószállít­­mányt pedig a newyorki kikötő hatóságai teljesen törvénytelenül elkoboztak. Ezen­felül, mint a­­Die Tat» című svájci lap joggal megjegyezte: a kommunnistaellenes sajtó is úgy véli, Amerikának semmi köze sem lehet ahhoz, hogy egy szuverén or­szág hol szerzi be fegyvereit*. Ami pedig azt illeti, hogy e fegyverekkel Guatemala «a Panama-csator­nát veszélyez­teti* — elég talán arra gondolni, hogy egész Guatemalának körülbelül annyi lakosa van, mint Chicagónak, s hogy hadseregének lét­száma amerikai becslés szerint is mindösz­­sze hatezer volt — tehát kevesebb, mint a chicagói városi rendőrségé. Ezek után már csak mellékes tényező, hogy Guatemala több mint ezer kilométerre van a Panama­csatornától ... Az amerikai propagandagépezet által hangoztatott otromba ürügyekkel ily módon nem csaphatták be a világot. Egész Latin- Amerika minden gondolkozó embere tud­ta és tudja, hogy ki állott az agresszió hát­terében. «Latin-Amerikában — jelentette ki a párizsi «Le Monde» — úgy hívják ezt a háborút, hogy: az Egyesült Államok Guatemala elleni támadása». Talán még világosabb volt a «The New York Post» című amerikai lap cikke. «Guatemala meg­támadását — írta a lap — amerikai üzleti csoportok és guatemalai emigránsok tervez­ték ki az Eisenhower-kormány támogatásá­val­. Akl az agresszió? Ki az agresszor? Így történt. S ami történt, az következ­ményeiben messze túlmutat Guatemala ha­tárain. Az agresszió nemzetközi visszhangja azt mutatja, hogy a világ valamennyi or­szágában a legszélesebb politikai körök messzemenő következtetéseket vonnak le ebből a Washingtonban szervezett és su­galmazott nyílt fegyveres agresszióból. Mindenekelőtt azt a következtetést von­ják le, hogy az Amerikai Egyesült Államok mérhetetlen cinizmussal kezeli, egyszerűen saját politikai eszközének tekinti és meg­gyalázza az Egyesült Nemzetek Szervezetét. Még az ameri­kai reakciós «Christian Science Monitor» is azt írta, hogy Amerika ♦kárt okozott az ENSZ-nek. Az ENSZ ugyanis az agresszió áldozatainak fő mene­dékhelye kellene hogy legyen...» Guate­mala — írja az angol «News Statesman* — «teljesen kifogástalan magatartást tanúsított és viszonzásul olyan modorban utasították vissza, amely csak a spanyol köztársasági kormánnyal szemben tanúsított amerikai, angol és francia magatartáshoz hasonlítha­tó. Holott ...ez volt az a klasszikus hely­zet, amelynek megoldására az Egyesült Nemzetek Szervezetét egyáltalán létrehoz­ták­. Ehhez tartozik az is, hogy sokhelyütt most kezdik igazán megérteni, miért aka­dályozta az Egyesült Államok esztendőkön­­keresztül, hogy az Egyesült Nemzetek Szer­vezete végre meghatározza az agresszió fo­galmát. A Szovjetunió küldöttei évek óta hangoztatják, hogy az agresszió fogalmá­nak elködösítése — egyedül az agresszornak érdeke! A guatemalai ügy ezt olyan poli­tikai körök előtt is világossá tette, akik ed­dig nem voltak hajlandók megérteni és méltányolni a szovjet álláspontot. A «Daily Herald», az Angol Munkáspárt központi lapja például felveti a kérdést: Mi az agresszió? S így válaszol:­'.«Az amerikaiak azt mondják, hogy Guatemalában polgár­­háború volt, mert guatemalaiak harcoltak guatemalaiak ellen. De hiszen Ázsiában egészen máskép beszélnek az amerikaiak! Ár mikor Kínában harcolt kínai kínai ellen, akkor az Egyesült Államok szerint ez nem volt polgárháború, hanem a moszkvai tősz­­szeesküvés]. Indokínában is indokínaiak harcolnak — más indokínaiak és az őket irányító franciák ellen. És az amerikaiak szerint ez sem polgárháború, hanem a kí­nai agresszió elleni küzdelem, noha min­denki tudja, hogy egyetlen kínai sem lépte át Indokína határát­. Az agresszió — je­lenti ki végül gúnyosan a lap — úgy lát­­szik, akkor nem minősül agressziónak, ha az amerikaiak hajtják végre a maguk befolyási övezetében... „Kínosan világos...“ Az ilyen és hasonló hangok arról tanús­kodnak, hogy igen széles politikai körök előtt az amerikai manőverek sok tekintet­ben élesebben és jobban lelepleződtek a Guatemala elleni agresszióval kapcsolatban,­­mint Korea esetében. Akkor az amerikai propaganda széles körben el tudta homá­­lyosítani az amerikai agresszió tényét és ezzel a tőkés országokban meg tudott za­varni bizonyos rétegeket. Guatemala ese­tében ez nem sikerült és ma az­ Egyesült Államok nyíltan agresszorként áll az egész világ közvéleménye előtt. Jellemző és figye­lemreméltó, hogy egy sor délamerikai or­szág burzsoá kormánya hivatalosan is meg­állapította ezt a tényt, amikor elítélte a Guatemala elleni agressziót. Így tett pél­dául Mexikó, Chile és Uruguay kormánya. Ezt a rendkívül fontos mozzanatot ismerte fel a szélsőségesen reakciós londoni «The Economist», amikor arról panaszkodott: «Kínosan világos Washingtonban is, hogy Latin-Amerikában, Ázsiában és még Euró­pában is az amerikai külügyminisztériu­mot tartják Armas ezredes mozgatójának, s hogy... az Egyesült Államok elleni bizal­matlanság növekedni fog a kis nemzetek sorában*. Finom szavak. A jelentésük az, hogy a guatemalai ügy agresszorként leplezte le Washington urait az egész világ előtt. A jelentésük az, hogy az egész világ, de min­denekelőtt Latin-Amerika népei gyűlölettel és megvetéssel fordulnak a guatemalai sza­badság eltiprói felé. Ez a gyűlölet a bizto­sítéka annak, hogy a United Fruit urai drágán fognak még fizetni ezért a «dicső­séges győzelemért». Gömöri Endre SZABAD NÉP Az Indokínában folyó katonai értekezlet ülése Peking, július 7. (Új-Kína) Mint a «Vietnami Tájékoztató Iroda» je­lenti, a Trung-Giában folyó katonai érte­kezlet kedden délelőtt megtartott negyedik ülésén a hadifoglyok életkörülményei meg­javításának kérdését vitatták meg. A két küldöttség, elismerve e kérdés fel­vetésének szükségességét, fontolóra vette­­ az e kérdéssel kapcsolatos konkrét problé­­­­mákat. A küldöttségek ezután úgy határoz­tak, hogy közös albizottságra bízzák a kér­dés tanulmányozását. Az albizottság július 7-én kezdte meg munkáját. Angol-amerikai tárgyalások a ..délkeletázsiai védelmi egyezményről“ Mint a «Reuter» hírügynökség jelenti, az amerikai külügyminisztériumban szerdán előzetes megbeszélések kezdődtek a dél­keletázsiai védelmi egyezményről. A meg­beszéléseken Nagy-Britanniát Sir Robert Scott követ, az ázsiai ügyek szakértőié, az Egyesült Államokat pedig Bedell­ Smith államtitkár képviseli. (MTI) Churchill beszámolt az angol kormánynak amerikai tárgyalásairól A­­Reuters hírügynökség közli, hogy Churchill angol miniszterelnök szerdán be­számolt a kormány tagjainak azokról a tár­gyalásokról, amelyeket Washingtonban Eisenhower elnökkel, Ottawában pedig Kanada vezető politikusaival folytatott. A szerdai minisztertanácson a haditengeré­szeti miniszter, a hadseregügyi miniszter, a légügyi miniszter, a birodalmi vezérkar főnöke, a légierő vezérkari főnöke és a hadi-­­ tengerészet helyettes vezérkari főnöke is­­ részt vett. A miniszterelnök csütörtökre ismét ösz­­szehívta a minisztertanácsot. Csütörtökön előreláthatóan a szuezi kérdés megvitatá­sára is sor kerül. (MTI) Eisenhowsr, Duilis és Churchill válaszolt Adenauer táviratára Berlin, július 7. (MTI) Eisenhower elnök Dowling, az Egyesült Államok nyugatnémetországi főbiztoshe­lyettese útján válaszolt Adenauer táviratá­ra, amelyben a bonni kancellár megelége­dését nyilvánította a washingtoni megbe­szélésekről kiadott közleménnyel kapcso­latban. Churchill angol miniszterelnök táviratilag válaszolt Adenauernek. Eisen­hower és Churchill egybehangzóan arról biztosította Adenauert, hogy kívánatosnak és megvalósíthatónak tartja Nyugat-Német­­ország közreműködését a «nyugati világ biztonságáraak» megteremtésében. Dulles amerikai külügyminiszter hasonló tartalmú táviratot intézett Adenauerhez. Politikai megfigyelők véleménye szerint az említett táviratok hozzátartoznak ahhoz az amerikai-angol-nyugatnémet «lélektani hadjárathoz», amellyel Franciaországot az «európai védelmi közösségiről szóló egyez­mény ratifikálására akarják kényszeríteni. A­bsodisista katonák tömegesen állnak át a vietnami néphadsereg oldalára Párizs, július 7. (MTI) A vietnami demokratikus rádió jelentése szerint a május 19-cel befejeződött öt hó­nap alatt 34.873, a Bao Daj-féle hadseregbe erőszakkal besorozott vietnami katona állt át a vietnami néphadsereg soraiba. — VAN FLEET TÁBORNOK, Eisenho­wer távolkeleti személyes megbízottja ked­den reggel Hongkongból Manilába érkezett.­­ Megérkezése után azonnal tárgyalásokat kezdett Magsaysay fülöpszigeti elnökkel — közli az «AFP». A­ genfi értekezlet döntő napjai előtt A „Szabad l­pp“ kiküldött min­ka lá­rának telefonjelentése­ zpnf, július 7. Bizonyosnak látszik, hogy a genfi tár­gyalások üteme a következő napokban na­gyon meggyorsul. Megérkeznek újra a kül­ügyminiszterek. Elkészülnek a katonai­technikai bizottságok jelentései. Lezajlot­tak azok a nemzetközi találkozók, amelyek — ha más-más módon is — de igen közelről érintették az indokínai kérdést: Csou En­­laj elvtárs tárgyalásai Mendes-France-szal, Nehruval, a burmai miniszterelnökkel és Ho Si Minh elvtárssal; Churchill és Eden megbeszélései Eisenhowerral és Dullesszal. A «közjátéknak» vége, felgördülhet a füg­göny a genfi értekezlet utolsó felvonása előtt. A külsőségeken is meglátszik, hogy moz­galmasabb napok következnek. A Sajtó Há­zában, ahol hétfőn még úgy kongtak a lé­pések, mint egy üres és néma templomban, szerdán már majdnem a régi lárma fogadta a látogatót. A legkülönbözőbb nemzetiségű vitatkozó és veszekedő újságírók csoport­jai átvették birodalmukat. Amikor kitették a hirdetőtáblára a közleményt, hogy Molo­tov elvtárs repülőgépét 15 és 16 óra között várják, megindult az újságírók zarándok­­lása a genfi repülőtérre. Sajnos, hiába, mert 15 és 16 óra között a Szovjetunió kül­ügyminiszterét szállító gép még el sem in­dult Berlinből — a rossz idő miatt. Újra gyakorolják az újságírók az érte­kezlet legnépszerűbb «sportját», a találga­tást. Köszönés helyett kérdésekkel üdvöz­­lik egymást. Mikor jön Eden? Jön-e Dulles? Lesz-e megegyezés? Csak katonai meg­egyezés lesz-e vagy katonai és politikai? Persze, ezekre a kérdésekre nem az újság­íróknak kell­ válaszolniuk, hanem az érte­kezletnek. A hangulat határozottan — ta­lán túlságosan is — optimista. Egy francia polgári újságíró majdnem sértődötten mondta nekem, mikor a véleményét kér­deztem a helyzetről: «Meglesz a fegyver­­szünet, persze, hogy meglesz. És július 20 előtt». Megfigyelők szerint Franciaországban olyan erősen köve­teli a közvélemény az indokínai fegy­verszünetet, mint talán még sohasem. Ez összefügghet egyebek között azzal is, hogy­ a francia gyarmati hadsereg helyzete Tonkinban katonailag is tarthatatlanná vá­lik. A lapjelentések arról számolnak be, hogy a vietnami néphadsereg nyomása a franciák hanoi-haiphongi vonalaira állan­dóan növekszik. Különösen Hanoi ellen vo­nultak fel jelentős erők. Angol laptudósí­tók azt írják, hogy a vietnami néphadsereg partizánalakulatai máris keresztülhatoltak a francia vonalakon, s a francia-vietnami haderők által még megszállva­­tartott terü­leten működnek. Francia katonai szakér­tők azt mondják, hogy a Vietnamban lévő francia haderők nem változtathatnak a helyzeten. «A keddi minisztertanácson megmondták — írja a «France Soir» július 8-i száma — hogy a jelenlegi tárgyalásokon Franciaországnak­ nincsen katonai ütőkár­tyája . .. Csak a diplomácia kártyáit hasz­nálhatja fel». Nagyon sokat foglalkoznak a francia la­pok azzal, hogy ebben a helyzetben hogyan képzelhető el a megoldás. Mint ismeretes, az eddigi tárgyalásokon sok szó esett arról, hogy a vietnami néphadsereg alakulatait és a francia haderőket, amelyek jelenleg egész Indokína területén szét vannak szór­va, többé-kevésbbé összefüggő zónákba kell összpontosítani. Francia lapvéleményekből és francia újságírókkal folytatott beszélge­tésekből úgy látszik, hogy Párizsban két nagy összpontosítási zónát képzelnek el: egyet Észak-Vietnamban, a vietnami nép­hadsereg számára, egyet Dél-Vietnamban, a francia és a bandajista haderők számára. A két zóna között a határt egyes hírek szerint («Figaro») a 16. szélességi fok, más hírek szerint («Paris Presse») a 18. széles­ségi fok alkotná. Egyes francia lapok azt írják, hogy ilyen megoldás mellett is fran­cia kézen maradna Hanoi és Haiphong Észak-Vietnamban, s a Vietnami Demokra­tikus Köztársaság Rezén egy jelentős terü­let Dél-Vietnamban, Szaigon közelében. Más lapokból az tűnik ki, hogy a francia gyarmati hadsereg kész kivonulni Hanoiból és Hainhongból, ha a Vietnami Demokra­tikus Köztársaság bizonyos gazdasági és közlekedési előjogokat biztosít ezen a terü­leten Franciaország számára. A «részletkérdések», különösen az eset­leges demarkációs vonal kérdése, rendkí­vül fontosak. De tekintsünk most el ezek­től. Ha a francia sajtóban napvilágot látó hírek egészben véve megfelelnek a francia kormány szándékainak, akkor világos, hogy itt Vietnam kettéosztásá­­nak tervével van dolgunk. Az «összpontosítási zónák* ilyen körülmé­nyek között két különálló országrészt je­lentenek; a «demarkációs vonal», amelynek mentén a fegyverszünet létrejönne, egy­szersmind a két országrész határa volna. «Egy északvietnami kommunista állam — írja a «Paris Presse 1‘Intransigeante július 8-i száma — amely gazdasági egészet al­kot és összefüggő területen fekszik: ezt az árat kell fizetni azért, hogy meglegyen az indokínai­­fegyverszünet július 20 előtt. A politikai és a­ katonai tények kényszerítik a kormányt, hogy ezt a megállapítást te­gye». Igaz volna, amit a «Paris Presse» állít? Nem egészen. Igaz lehet belőle annyi, hogy a francia kormány Vietnam kettéosztásá­nak tervével foglalkozik. De nem igaz, hogy ez volna a fegyverszünet ára. Fam Van Dong elvtárs két hónappal ezelőtt meg­mondta, hogy a Vietnami Demokratikus Köztársaság békejavaslatának alapelvei — béke, nemzeti függetlenség, egység, demo­krácia. A kettéosztáson alapuló fegyverszünet ter­ve francia-angol terv, s egyik célja föltehe­tően éppen az, hogy megakadályozza az egységes, demokratikus, független Vietnam létrejöttét. Ebben az összefüggésben kell nézni azt a vitát is, amely a politikai tárgyalásokról folyik a francia küldöttség és a Vietnami Demokratikus Köztársaság küldöttsége kö­zött a genfi értekezlet megkezdése óta. Ha ugyanis a katonai fegyverszüneti meg­állapodást nyomon követi a politikai meg­állapodás — amely intézkedik arról, ho­gyan kell Vietnamot egyesíteni, az össz­­vietnami választásokat megtartani, milyen testület gyakorolja az egyesítésig a legfel­sőbb hatalmat az egész országban stb. — akkor az összpontosítási zónák kijelölése, a demarkációs vonal meghúzása alapjában­­véve nem jelent kettéosztást. Ezért akarja a Vietnami Demokratikus Köztársaság kül­döttsége a politikai kérdések megvitatását mielőbb megkezdeni. Ha viszont a politikai problémák tisztázása a távoli jövőre ma­rad, akkor az ország katonai kettéosztása előbb-utóbb politikai kettéosztássá, s a de­markációs vonal határrá válik. Abban általában egyetértenek, hogy az első lépés, amelyet meg kell tenni, a fegyverszünet megkötése. De hiba volna az előbb említett francia pol­gári újságíróhoz hasonlóan azt hinni, hogy az első lépés körül már minden rendben van. Nem beszélve egy sor komoly részlet­problémáról, amelyet még­ meg kell oldani Laosz és Kambodzsa helyzete, a fegy­verszünet ellenőrzésének kérdése, területi problémák stb. — van két nagy kérdőjel: a Bao Daj-féle Vietnam és az Egyesült Ál­lamok. Churchill és Eden washingtoni látogatá­sa után úgy tűnt, hogy Eisenhower és Dul­les kénytelenek voltak az indokínai fegy­verszünet lehetőségébe belenyugodni. «Londonban azt hiszik — állapítja meg a «New York Herald Tribune] londoni tudó­sítója — hogy Churchillnek sikerült meg­szereznie Eisenhower beleegyezését a Viet­nam kettéosztásán alapuló indokí­nai megegyezéshez ..Bizon­yos jelek va­lószínűsítik ezt a feltevést: Eisenhowernek volt a legutóbbi héten egy mérsékeltebb hangú nyilatkozata Indokínáról. De más je­lek ellentmondanak a dolognak: elsősorban a Knowland-, Johnson-, Nixon-féle durva támadások a Kínai Népköztársaság ellen. És még valami: a Bao Daj-féle Vietnam képviselői, egészen úgy, mint a koreai fegyverszünet előtt Li Szín Man és társai, egyre harciasabb nyilatkozatokat tesznek a megegyezés, a fegyverszünet ellen. Feltéte­lezhető, hogy ezeknek a nyilatkozatoknak a sugalmazói ugyanazok a körök, amelyek Li Szín Man nyilatkozatait és provokációit sugalmazták egy esztendővel ezelőtt. Gimes Miklós Gustav Heinemann nyilatkozata Moszkvából való visszatérése után Berlin, július 7. (MTI) Gustav Heinemann, az össznémet evan­gélikus egyháztanács világi elnöke, volt bonni belügyminiszter, aki az elmúlt he­tekben a Szovjetunióban tartózkodott, kedden Lipcsébe érkezett, hogy részt ve­­gyen az össznémet evangélikus kongresz­­szuson. Heinemann nyilatkozatot adott a sajtó képviselőinek, s a többi között a kö­vetkezőket mondotta: ■— Majdnem háromhetes szovjetunióbeli tartózkodásom során rendkívül értékes kapcsolatokra tettem szert. Szovjetunióbeli látogatásomra az orosz pravoszláv egyház pátriárkájának meghívására került sor. Látogatásom során elsősorban ennek az egyháznak a vezető lelkészeivel jöttem ösz­­sze, mégpedig nemcsak Moszkvában, ha­nem■ Leningrádban, Kiev­ben és­­Odesszá­ban is. Az egyházi személyekkel való tár­gyalásaimat kiegészítették azok a mr­egbe­­szélések, amelyeket a Szovjetunió Minisz­tertanácsa mellett működő egyházügyi bi­zottság elnökével, Karpovval és helyettesé­vel, Bjelisevvel folytattam. Ezenkívül moszkvai tartózkodásom során alkalmam volt Zorin külügyminiszterhelyettessel is beszélgetni politikai kérdésekről. Látogatá­som világosan megmutatta, milyen lehető­ségeket mulasztana el a szövetségi köztár­saság, ha a német sorskérdéseket továbbra is csak a nyugati megszálló hatalmak köz­reműködésével akarná megoldani. Helyze­tünk azt követeli, hogy mindkét oldallal kapcsolatot tartsunk fenn — mondotta Gustav Heinemann. 3 lipssében megnyílt az össznn­met evangélikus kongresszus Lincsében szerdán szabadtéri istentiszte­lettel megnyílt az idei össznémet evangé­likus kongresszus. A megnyitó beszédet Thadden­ Trieglaff, a kongresszus elnöke tartotta. A Német Demokratikus Köztár­saságban lezajló kongresszuson 60.000 hívő és valamennyi német evangélikus pü­spök részt vesz. A részvevők között van a bonni kormány és a nyugatnémet parlament több tagja is. A Német Demokratikus Köztársaság Ke­resztény Demokrata Uniójának vezetősége nyilatkozatot tett közzé, amelyben azt a reményét fejezi ki, hogy az össznémet evan­gélikus kongresszus elő fogja mozdítani a német nép legégetőbb problémájának, Né­metország békés és demokratikus alapon történő újraegyesítésének megoldását. (MTI)

Next