Szabad Nép, 1954. augusztus (12. évfolyam, 213-243. szám)

1954-08-07 / 219. szám

VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! SZABAD NÉP A MAGYAR DOLGOZÓK PÁRTJÁNAK KÖZPONTI LAPJA XX. ÉVFOLYAM, 219. SZÁM ARA 60 FILLÉR SZOMBAT, 1954 AUGUSZTUS 7 Köszöntjük vasutasainkat! Az őszi csúcsforgalomra való felké­szülés sokrétű. Szeptember 15-ig vala­mennyi teherkocsit ki kell javítani. A kereskedelem és a rakodás dolgozói kíméletes ki- és berakással segíthetnek a kocsik épségét megóvni, s akkor nem fordulnak elő olyan kocsirongálások, mint egyes ipartelepeinken — Diósgyő­rött, Ózdon, Sztálinvárosban és másutt — tavaly előfordultak. A menetrend­­szerű közlekedés, az ácsorgások felszá­molása, az állomások átbocsátó­ képes­ségének növelése, a vonatrendezések idejének csökkentése — mindez hozzá­segít a kocsiforduló lerövidítéséhez. Ugyancsak nagy feladatot jelent a gőz- és villanymozdonyok javítása is. Gerő elvtárs a télre való felkészülésről írott cikkében is figyelmeztetett, hogy az elmúlt télen egyebek között azért nem tudott a vasút teljesen megfelelni a követelményeknek, mert a járműpark kijavítása nem volt eléggé tervszerű, tö­kéletes. Ma a járműjavító vállalatok becsülettel teljesítik a tervet , de min­denütt nagyobb gondot kell még for­dítani a gazdaságos termelésre. A télre való felkészülés egyik legfon­tosabb feltétele, hogy a vasutasok pon­tosan betartsák a téli forgalmi utasítás rendelkezéseit. E rendelkezéseket még a tél beállta előtt végre kell hajtani. Az elmúlt télen egyes állomásfőnökök elhanyagolták az állomásnak az első hó­tól való azonnali megtisztítását, a jelző- és váltóberendezések állandó gondozá­sát, tisztántartását. Mindez elsősorban az állomásfőnökök kötelessége. Az ő fel­adatuk az is, hogy a téli forgalmi utasí­tás rendelkezéseit megismertessék be­osztottjaikkal. Októberben a vasutasok a téli forgalom jó lebonyolítása érdeké­ben téli forgalmi értekezletet is tarta­nak majd, hogy ott meghozzák a szüksé­ges határozatokat. A vasutasok az eredményes munká­hoz elvárják a bányák, üzemek dolgo­zóinak támogatását is. A szükséges szén­készlet biztosítása­­ elsősorban a bá­nyászoktól függ. És a vasút jó munka-Minden év augusztusának második va­sárnapja a vasutasok ünnepe. Az orszá­gos vasutasnapon különös elismeréssel és szeretettel fordul dolgozó népünk vasutasaink felé. Azok a férfiak és nők, akik napról napra áldozatos munkával, az időjárás viszontagságaival dacolva harcolnak azért, hogy az utasok ponto­san céljukhoz érjenek, hogy a szén ide­jében eljusson üzemeinkbe, az építő­anyag építkezéseinkhez, az élelmiszer és a közszükségleti cikkek az üzletekbe­n kiérdemelték a nép szeretetét, megbe­csülését. A tavalyi vasutasnap óta újabb nagy feladatokat oldottak meg vasutasaink. Kevés olyan esztendő volt, amikor annyi nehézséggel kellett megküzdeniök, mint ebben az évben. A rendkívül kemény és hosszantartó téli hónapokban sok­szor szinte emberfeletti munkával szál­lították a nyersanyagot, gépeket, élel­miszert, s a hóviharok utáni hetekben az összetorlódott többmillió tonna árut rendeltetési helyére. Az elmúlt hetek­ben pedig a Duna pusztító áradásával kellett nekik is szembeszállniuk. Ezer és ezer vasutas dolgozott fáradhatatlanul a gátak építésénél. A győri állomás ko­csirendezői napi munkájuk elvégzése után 8—10 órát a gátakon dolgoztak. Ács Elemér vonaltisztviselő a pécsi vas­utasokat vezette rohamra az ár ellen. Ott álltak a vasutasok az adonyi gátak­nál, ott álltak a dunakömlődi földek védői között. Kurucz János és Magosi Ottó vasutasfiatalok gáton dolgozó tár­saik helyett egymaguk hordták el a mozdonyok mozgását akadályozó salak­hegyeket a fűtőház udvaráról. Madocsa és Bölcske 30.000 holdnyi megművelt földjét azok a gátak védték, amelyeket jórészt vasutasok építettek. A szegedi vasutasok két dicsőségzászlót szereztek az árvíz elleni csatában. És hosszan lehetne még sorolni a ma­gyar vasutasok nagyszerű tetteit. Vasutasaink jó munkáját elismerés és megbecsülés jutalmazza. Több mint 12.000 sztahanovista, 12 Kossuth-díjas, három szocialista munka hőse és sok­száz kormánykitüntetett dolgozik a vas­útnál. A mai, negyedik vasutasnapon út­­j­­ának feltétele az is, hogy mindazok ab­ból néhány százan kapnak kormányki-­­ iparágak és üzemek, melyek anyaggal, tüntetést, kiváló vasutas és érdemes felszereléssel látják el a vasutat, becsü­­vasutas címet. É­lettel megtegyék a magukét. Nagyon A vasutasnap azonban nemcsak az várja a vasút kohászainktól a hiányzó ünneplés és elismerés, hanem az új sín- és kötőanyagot a pályafenntartás­munkára való figyelmeztetés napja is. Az őszi csúcsforgalom jó lebo­nyolítása minden esztendőben a vasuta­sok nagy erőpróbája. Az idén azonban az eddiginél is nagyobbak és sürgőseb­bek a feladatok. A mezőgazdasági ter­mékek elszállításán kívül az árvíz súj­­totta vidékek gyors helyreállításához is el kell szállítani az anyagot, s javítani kell minden egyéb szállítást, kényelme­sebbé tenni a személyszállítást is­­hoz, a tűzcsöveket, kazánlemezeket, ön­töttvasakat. Vasutasaink eddigi derekas munkája, áldozatvállalása, amellyel a dolgozók millióinak szeretetét és megbecsülését vívták ki maguknak, biztosíték arra, hogy az 1954-es év nagy feladatait jól, az eddigieknél még jobban fogják meg­oldani. Köszöntünk minden magyar vasutast a negyedik vasutasnap alkalmából!­rarva Kitüntették az új román-bolgár Dunahíd építésében résztvett magyar Stefan Cleja, a Román Népköztársaság magyarországi nagykövete augusztus 6-án ünnepélyesen átnyújtotta a Román Nép­­köztársaság kormánya által adományozott kitüntetéseket a Giurgiu-Ruszei Dunahíd építésénél kiváló munkát végzett magyar dolgozóknak. Lengyel Józsefnek, a győri Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár gyáregységveze­­tőjének a Román Népköztársaság Csillag­rendje II. fokozatát, Vereczkei Istvánnak, a Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár fő­technikusának, Szűcs István csoportvezető­nek, Naszvadi Józsefnek, a MÁVAG Moz­dony- és Gépgyár szegecselőjének, Takács Lajosnak, a gyár termelési vezetőjének, va­lamint Wagner Józsefnek, a járműipari igazgatóság főelőadójának a Román Nép­­köztársaság Munka Érdemrendje II. foko­zatát adományozta. A kitüntetések átadásánál jelen voltak: Fock Jenő kohó- és gépipari miniszter­­helyettes, továbbá a külügyminisztérium és a kohó- és gépipari minisztérium képvi­selői, valamint a román nagykövetség tag­jai. (MTI) A Budapesti Fedéllemezgyár dolgozói júliusban elhatározták: több és jobb szige­telő- és tetőfedőanyagot gyártanak az árvíz idején megrongálódott és elpuszult házak újjáépítéséhez. A gyár dolgozói eddig 2309 tetőfedőlemezt gyártottak terven felül, a gépkocsik a raktárakból állandóan szállítják az új házak felépítéséhez szükséges anyagot. (Kéri Diniér felvétele) r Csornai Károly, a nagyalásonyi Táncsics tsz elnöke: Évről évre gyarapodunk (2. oldal) «Készüljünk fel a télre!» — Az erdő­­gazdaság teljesíti feladatát (2. oldal) Jegyzetek ismeretterjesztő könyvekről (2. oldal) A MAI SZÁMBAN «Nem szívlelhette a nácikat...» — A nyugati sajtó a dr. John-ügyről (3. oldal) A Vietnami Munkapárt felhívása a nép­hez (3. oldal) Ciprus el akar szakadni Angliától (4. oldal) A főiskolai versenyek hetedik napja Nagy küzdelem az első helyekért (4. oldal) Harcban a szénbányászat tervénel­ teljesítéséért Ezekben a napokban, az alkotmány ünnepe és a bányásznap tiszteletére új lendü­letre kapott a verseny a szénbányászatban. Bányászaink jól emlékeznek még a tavalyi kemény télre, a szénhiány okozta nehézségekre, s éppen ezért már most felkészülnek, nehogy a tavalyi nehézségek megismétlődjenek. A műszaki és termelési értekezleteken most azt vitatják meg bányászaink: milyen módon törleszthetik le a szénbányászat több mint 300.000 tonnás adósságát, hogyan csökkenthetik az önköltséget, hogyan javíthatják a szén minőségét. Őó tatabányaiak és a mátravidékiek vezetnek a versen­yben A kongresszusi versenyben vezető tata­bányai és mátravidéki (Petőfibánya) tröszt dolgozói máris alaposan nekigyűrkőztek a munkának. Tatabánya 1954 valamennyi hó­napjában teljesítette tervét, s júliusban 1175 tonna szenet adott terven felül. A mátravidékiek júliusban elmaradtak, 2000 tonna az adósságuk, de ked­den már 111 százalékot értek el, s ezzel az augusztusi terv eddig esedékes részét 101,8 százalékra teljesítették. Változatlanul elmaradnak azonban az ózdi, középdunán­túli, nógrádi, komlói, borsodi trösztök. Az alkotmány ünnepe és a bányásznap tiszteletére indult versenyben felelevened­nek az immár hagyományos versenykap­csolatok, így a tatabányaiak régi vetély­­társukat, a dorogiakat hívták párosver­senyre. Arra törekszenek, hogy növeljék az egyéni teljesítményeket. Ehhez megszi­lárdítják a munkafegyelmet, jobban ki­használják a 480 percet. Sok itt a tennivaló, hisz igen elszaporodott az igazolatlan mu­lasztók, álbetegek száma, nemcsak Tata­bányán, másutt is. Ezért az egyes pártszer­vezetek most sokoldalú nevelőmunkát foly­tatnak, a javíthatatlanokat azonban eltá­volítják maguk közül. Megvalósítják a me­­legcsákányváltást, mert jelenleg csak né­hány csapat vált a munkahelyen. Nógrádban igen nehezen akar feleleve­nedni a verseny. A múlt hónapban — a vállalatok átszervezése miatt — keveset tö­rődtek a versennyel, a dolgozók nem tud­ják, hogyan teljesítik felajánlásaikat, mi­lyen eredményt értek el. Pedig igen nagy szükség lenne a verseny értékelésére, az eredmények ismertetésére, hisz a tröszt 90.982 tonna szénnel tartozik. Ennek letör­­lesztéséhez hatalmas erőfeszítésre van szükség. A legutóbbi termelési értekezle­teken a bányászok hevesen bírálták az üzemek és a tröszt vezetőségét, mert neon teremtenek számukra megfelelő munka­­feltételeket. Sok nógrádi bányában kevés a csillesín, az acéldrótkötél stb. Kányáson például a sínhiány annyira akadályozza a keleti ereszke munkáját, hogy Mákos Já­nos aknász szerint emiatt még feleannyit sem termelnek, mint amennyit termelhet­nének. Ezen az állapoton a minisztérium­nak kell sürgősen változtatnia. Annál is inkább, mert a tröszt igazgatója és főmér­nöke nem bízik abban, hogy a tröszt­bányáinkban nagy gondot kell fordítani a gépek, szállítóberendezések jobb kihasz­nálására. Különösen Borsodban, Nógrád­A mátravidéki tröszt bányászai a várpa­lotaiakat szólították versenybe. Petőfi­bánya is, Várpalota is lignitet termel. A mátravidékiek termelési értekezleten ha­tározták el: a következő héten «alkotmány­­dekádot» tartanak, s a bányásznapig össze­sen 5000 tonna szenet adnak terven felül. Fellendítik a «háromhetes mozgalmat», amelynek az a célja, hogy minden bányász három hét alatt teljesítse havi tervét. Az egyes szakmákban (fejtés, elővájás, ácsolás, karbantartás stb.) legjobb eredményt el­érő dolgozókat és munkamódszerátadókat a tröszt igazgatósága megjutalmazza. Az aknák között Petőfi-altáró máris előretört — régi hírnevéhez méltóan augusztus havi tervének eddig esedékes részét 111,1 száza­lékra teljesítette. Az ózdi trösztnél még egyetlen bánya sem érte el augusztusban a 100 százalékot, pedig ugyancsak igyekezniük kell, ha 5902,7 tonnás adósságukat mielőbb le akar­ják törleszteni. A tröszt valamennyi bányá­jában megvizsgálták már a dolgozók a le­hetőségeket, megtették a felajánlásokat, s a legjobbak, mint a két somsályi sztahano­vista, Vincze Kisbodnár és Gulyás Sándor brigádja, vagy a Péch Antal-tárói Fehér Imre sztahanovista brigádja most is túltel­jesíti a tervet, augusztusban már teljesíteni tudja a ter­vet. A megyei párt-végrehajtó bizottság és a szakszervezet területi bizottsága arra mozgósítja a bányászokat, hogy már augusz­tusban elérjék a 100 százalékot, s utána minden hónapban törlesszék az adósság egy részét. A komlói bányászok — akik több mint 11.000 tonna feketeszénnel tartoznak — el­határozták: augusztus 20 és a bányásznap tiszteletére negyedévi tervüket 4081 tonna szénnel teljesítik túl. Az új tervet úgy ál­lapították meg, hogy a tartozást hónapokra osztották el, s az ezzel növelt tonnamennyi­ség lett a 100 százalék. A bányászok egyen­ként tettek felajánlást: a tervezett fejtel­jesítményt 101 százalékra, az elővájást pe­dig 110 százalékra teljesítik. Az elővájás meggyorsítása igen fontos kérdés Komlón, mert jelenleg 25—30 méter vágatot készít havonta egy csapat. Most minden üzemnél — Molnár István sztahanovista brigádjá­nak példájára — «100 méteres brigádok» alakultak, s ezek elhatározták, hogy ha­vonta 100 méter vágatot készítenek, ban, a tatabányai, a dorogi trösztnél és Várpalotán. A mátravidéki trösztnél fel­ismerték, milyen nagy segítség a gép, s már négy F—4-es elővájógépet állítottak munkába. Azelőtt húzódoztak pedig itt a géptől, de amióta a Petőfi-altáróban a Tajti és a Vidéki-brigád 150—200 méter vágatot készít a géppel, azóta a gyöngyösi XII-es akna és a rózsás XI-es akna bányászai is F—4-es gépeket követelnek. Kormányunk gyors segítséget nyújt az évi terv túlteljesítéséért küzdő szénbányá­szatunknak. Az ózdi trösztnél több mint 200 dolgozóval volt kevesebb, mint ameny­­nyit a terv előírt. De csak volt, mert nem­rég 200 új munkás érkezett a bányákhoz. Nógrádba 450 új dolgozó került. Komlóra is érkezett a napokban 600 új munkás. Ha­sonló segítséget kapott a többi tröszt is. Igaz, az új dolgozók munkája nem érez­hető azonnal, hisz előbb meg kell ismer­­kedniök a bányával. De ha jól, szakszerűen foglalkoznak velük, s megfelelő munka­helyről gondoskodnak számukra, néhány nap múlva már emelkedik a termelés. B­ányászaink ígérik : nemcsak több, hanem olcsóbb és jobb is lesz a szén A terv teljesítése közben nem szabad megfeledkezni a szén minőségének javítá­sáról s az önköltség csökkentéséről sem. Bányászaink sokat foglalkoznak mostaná­ban ezzel a termelési értekezleteken. Ért­hető is, hisz például Tatabányán júniusban májushoz képest 0,22 százalékkal romlott a szén minősége. Nógrádban nem romlott ugyan, de nem is javult. Az ózdi trösztnél 1,1 százalékkal javították a szén minőségét: az egyes bányákban több palaválogatót al­kalmaztak, s az osztályozón is megerősí­tették a válogatást. A tröszt rajzos villámja, a «Pala Tóni», kipellengérezte a hanyagul, gondatlanul dolgozó bányászokat. Egyik bá­nyászt például úgy ábrázolták, amint ép­pen megkapja a magafejtette rossz szenet. Komlón üzemenként és üzemrészenként el­lenőrzik a szén minőségét, s külön prémiu­mot kapnak azok a bányászok, akik a meg­engedettnél kevesebb palát hagynak a szén­ben. Ennek köszönhető, hogy júniushoz vi­szonyítva fél százalékkal javult a szén mi­nősége. A mátravidéki trösztnél is nagy gondot fordítanak a jó minőségre. Azt is megfo­gadták, hogy három százalékkal kevesebb bányafát használnak fel, ezzel csökkentik az önköltséget. Tatabánya júniusban már olcsóbban termelt, mint májusban, de az ilyen jelenségek még ritkák. Az ózdi bányá­szok májusban 15.000 forintot megtakarí­tottak, júniusban viszont 10.100 forinttal növelték az önköltséget. S más bányákban sem jobb a helyzet. Ezért szükséges, hogy a Bányaipari Dolgozók Szakszervezete és a nehézipari minisztérium több segítséget nyújtson az üzemeknek: a trösztök vezetői­vel együtt a helyszínen ellenőrizzék a fel­ajánlások teljesítését, az önköltség s a minőség alakulását. Lelkes versennyel, a soron lévő feladatok megvalósításával elérhetjük, hogy szénbá­nyászatunk teljesítse tervét, letörles­sze adósságát, s hogy a télen ne legyenek a ta­valyihoz hasonló nehézségek a szénellátás­ban. Jobb mwmherfeltételeket Várnak a nógrádi bunyósunk Használják ki jobbat* a gépeket Miért nem került Magyarék gépére a zászló? (Tudósítónktól.) A szemveszteség soha sem érte el a meg­engedett két százalékot, mégis 40 és fél va­gongabonát csépelt el tavaly Magyar István csapata Jászapátiban. Az idén is jól indul­tak. Gondosan csépelnek. Ahogyan mond­ják róluk: «minden szem búzát féltenek» — minden nap zsákokba eresztenek 150— 160 mázsa gabonát, s úgy tervezik, hogy ma estig meglesz a húsz vagon. Mi a «titka» ennek? Talán ez a csapat különösen kedvező fel­tételek között dolgozik? Szó sincs róla. Egyénileg dolgozó parasztoknak csépelnek Jászapáti határában, s naponta olykor öt­­ször-hatszor is költözködniök kell egyik tanyáról a másikra. Mégse hallgat sokáig a gép. A Magyar­csapatban pontosan kialakult a húzatás rendje: míg a szalmá­sok, pelyvások az utolsó petrence szal­mát, töreket eligazít­ják, addig az etetők felszedik a keréktal­­pakat, felrakják a lét­rát, villákat, egyéb szerszámokat. A veze­tő meg a zsákos ösz­­szetekeri a meghajtó­szíjat. Mire ezzel el­készülnek, a traktoros már a cséplőgép elé vezette gépét — irány, a másik tanya. A ru­dasok felrakják az üzemanyat­kocsira a mázsáid mérleget, a vödröket, a locsolókat — s máris indul ez a második «szerelvény» is. Az új munkahe­lyen aztán percek alatt lerögzítik a cséplőt, felrakják a szíjakat, előkészítik a szerszámokat. Közben a kazalmester azt is megbeszéli a gazdá­val, hová rakják majd a szalma- és a törökkazlakat, s megállapít­ják, milyen sorrendben vegyék az oszta­­gokat, lehetőleg úgy, hogy minél ritkáb­ban kelljen a rostát cserélni. Alig húsz­percnyi hallgatás után máris újra felbúg a gép, csaknem fél kilométer távolságban az előző szérvtől. A gép is megbízható «tagja» a csapat­nak. Dósa István traktoros, a gép felelős vezetője meg a helyettese, Pavlik István csaknem mindig előbb kelnek, s valamivel később fekszenek, mint a többi csapatbéli. Ilyenkor is a traktort meg a cséplőgépet «babusgatják». Reggel és délben elvégzik a kötelező karbantartást. Menetközben rendszeresen figyelik a gép működését. Így vette észre a minap Dósa elvtárs, hogy meglazult a szaltírkerék szíja. Az egyik húzatás szünetében azonnal megigazította, s ezzel megelőzte, hogy a gép rosszul tisz­títson. A tele zsákok a mérlegre kerülnek. A cséplőcsapat vezetője megbeszéli a gazdák­kal: mérjük ki mindjárt a beadásra kerülő gabonát is ... A Magyar-csapat gépétől a cséplés végeztével minden gazda tanyájá­ról elindult a szekér a begyűjtőhelyre. ... Hányadik helyen is áll tehát a ver­senyben Magyar István cséplőcsapata? — erről kellene még beszámolnunk. Ez azon­ban nehéz dolog. Ugyanis augusztus 3-ig — noha már csaknem két hete csépelnek a határban — még nem értékelték a ver­senyt sem a jászszentandrási gépállomá­son, sem a jászapáti tanácsnál. Vagy ha értékelték, az ered­ményről nem értesí­tették a csapatot. «Talán harmadikok vagyunk...» — mond­ják bizonytalanul a csapatban. A gépállo­más igazgatójától az­tán megtudjuk, hogy Magyar István csapa­ta a múlt szombati értékelés szerint­­ első lett. De a­kkor miért nem tudnak er­ről a győztes csapat­ban még kedden sem? S miért nem került át a zászló Magyarok gépére? Ez a cséplőcsapat lelkesen, ereje, tudása javát adva dolgozik. — S bizonyára így dolgozik a legtöbb , cséplőcsapat a határ­ban. Becsüljék meg ezt a munkakedvet a gépállomás és a ta­nács vezetői: értékel­jék gyakran, ponto­san és igazságosan a versenyt, s minden csapathoz juttassák el annak hírét. Az asztalról Gulyás László és Káli István adogatja a kévéket Béres D. Ferenc kévevágónak, aki Gulyás Balázs etetőnek adja tovább. A törökhordó asszonyok készülnek, hogy a petrencébe rakott töreket a kazalhoz vigyék. (Horváth László felvétele) HÍREK A KÍNAI NÉPKÖZTÁRSASÁGBÓL Országút a sziklák közt Négyezer méter magasságban a tenger szintje felett, hóborította hegyek és sziklák közt épül az 1209 kilométer hosszú ország­út, amely Lhasszát, Tibet fővárosát köti össze a Hszikang tartománybeli Csengtu­­val. Ez lesz a fő közlekedési útvonal Tibet és Kína többi része közt. Alig egy eszten­deje indult meg az út építése, s már befeje­zéséhez közeledik. Képünkön: az út egyik hídja, a Nukiang-híd. Tibet népe a felemelkedés útján Alig három évvel ezelőtt köszöntött Ti­­betre a felszabadulás. Azóta a gazdasági, politikai és szellemi életben egyaránt hatal­mas a fellendülés. Több tibeti küldöttség utazott Pekingbe és Kína főbb ipari és me­zőgazdasági központjaiba, hogy tanulmá­nyozza az ország gazdasági és politikai életét. Különösen nagy a változás a kulturális életben. Ma nemcsak újjáélesztik a sok­évszázados tibeti ősi kultúra nagyszerű ha­gyományait­­ (például az építészetben), ha­nem a kultúrának és a tudománynak új, Tibetben eddig ismeretlen ágai születnek. Tibetben a gazdasági élet egyik legfonto­sabb ága az állattenyésztés. A felszabadu­lás óta szérumgyár épült, Lhasszában állat­orvosi iskolát és tucatnyi állatkórházat lé­tesítettek. A tibetiek most ismerkednek meg a fej­lett agrotechnikával. A kínai néphadsereg önkéntesei 2600 hektár földet tettek meg­­művelhetővé Tibetben és több víztároló építésében vettek részt. Több mint 300-féle mezőgazdasági kultúra magvait ültették el tibeti földbe, s a kísérletek jól sikerültek. Lhasszában tavaly mezőgazdasági szakis­kola nyílt, s már eddig sok fiatal szakem­bert adott a mezőgazdaságnak. Mintegy száz tibeti fiatal tanul jelenleg például a nemzeti kisebbségek központi intézetében, Pekingben. Tibeti nyelven írt tankönyvek, folyóiratok jelennek meg, rövidesen kiadják a kínai-tibeti szótárt. Tibet rohamléptekkel fejlődik. Vannak már posta- és távíróállomásai, van közvet­len telefonhálózata Lhassza és Peking közt, van nemzeti bankja, amely olcsó hiteleket folyósít a parasztoknak, állattenyésztőknek, kisiparosoknak. Az országban nagy építke­zések folynak. Gazdag gyümölcstermés Santungban Santung Kína legnagyobb gyümölcster­melő tartománya. Az idén itt különösen gazdag, mintegy 400 ezer tonnányi termés várható.. Legtöbb helyen már folyik a gyümölcsszüret. A piacra egyre érkeznek az alma-, szilva-, őszibarackszállítmányok. Rövidesen megkezdődik a szőlő és a da­tolya szüretelése is. Santung gyümölcstermelő parasztsága nagyon sokat tett az idén a jobb termésért. 1954 első felében 57 új gyümölcstermesztő szövetkezetet alakítottak, s többezer fiatal gyümölcsfát ültettek el a hegyes vidéke­ken, a tengerpartok és a folyók mentén. A kínai alkotmánytervezet vitája A kínai alkotmánytervezet megvitatása egyre nagyobb méreteket ölt. A megyék és városok több mint 60 százalékában, nép­gyűléseken már megvitatták az alkotmány­­tervezetet és határozati javaslatot hoztak elfogadásáról. Jelenleg az állami tisztvise­lők, népi szervezetek és nagyobb gyárak dolgozói körében folyik a vita. Csinanban és Csingtaóban, Santung tengerparti tarto­mány két fontos városában, eddig 160 ja­vaslatot nyújtottak be. A vitákat rendező, a lakosság minden rétegéből álló helyi bizottságokhoz, de a nagyobb napilapok­hoz is naponta tömegével érkeznek leve­lek, amelyekben a dolgozók hozzászólnak az alkotmányhoz. Július végéig több mint egymillió pe­kingi lakos vett részt a vitában. Tanárok, neves jogászok és mindazok, akik a ter­vezet összeállításában közreműködtek, többszáz előadást tartottak az alkotmány­ról. A kerületi népi gyűlések 2000 képvi­selője most választói között vezeti a vitát. A pekingi rádió naponta külön adást szen­tel az alkotmánytervezetnek. Muzulmánok, buddhisták, protestánsok és katolikusok külön-külön csoportokat szerveztek az alkotmány tanulmányozására. Nincs ma Kínában népszerűbb írás az alkotmánytervezetnél. Az «Új-Kína» könyv­­kereskedés, Kína legnagyobb ilyen válla­lata körülbelül 12 millió példányt adott el eddig az alkotmánytervezetből, köztük a szöveg mongol-, ujgur-, kazah-, tibeti és koreai nyelvű fordításait is. I -

Next