Szabad Nép, 1955. szeptember (13. évfolyam, 241-270. szám)
1955-09-29 / 269. szám
AZ OROSZ REALIZMUS EGY FESTŐJE I. J. Rjepin halálának 25. évfordulójára Huszonöt évvel ezelőtt, 1930. Szeptember 29-én halt meg Hja Jefimovics Rjepin, a XIX. század legsokoldalúbb orosz festője. Portréin meggyőző erővel jellemzi kora kiváló alakjait, sajátos típusait, életképeiben a jobbágyfelszabadítást követő időszak legfontosabb társadalmi problémáit, ellentmondásait tárja fel szokatlan élességgel; történelmi kompozícióiban népének sorskérdéseit, nemzeti vonásait kutatja. Újító és összefoglaló tehetség egyszerre. Művészete a peredvizsnyikok (az 1670-es évek elején realista orosz festők alakította „Vándorkiállítási Társaság“ tagjai) kritikai realista irányzatában gyökerezik: közvetlen elődeinek nem egy témáját is átvette, de mindazt, amit az előtte járt művészektől kapott, továbbfejlesztette, nagyszabásúvá tette. Néhány művében olyan művészi álláspontra jutott, hogy a szovjet művészettörténet jogosan nevezheti a szocialista realizmus követlen előfutárának. Rjepin majdnem minden művében magasrendű társadalmi eszméket, igazságokat tudatosít — anélkül, hogy ezek az igazságok szemléltető tanképekké tennék műveit. Szinte előttünk formálódik képpé mindaz, amit látott és tapasztalt, mi magunk vonjuk le az igaz következtetéseket az ecsetjével elénk tárt jelenetekből. Műveiben éppoly gazdagon elevenedik meg az élet, mint nagy orosz realista írókortársainnak regényeiben. Nemcsak az ábrázolt alakok tipikus vonásait vizsgálja, hanem egyéni sorsukat, a fő mondanivalóhoz való viszonyukat is gazdagon kifejti. Ez az életbőség avatja Rjepin művészetét olyan hatalmassá és átfogóvá, mint egyetlen festő-kortársáét sem. Művészete ilyen bőség ellenére is nagyon gazdaságos, képeiben nincs egyetlen felesleges oda nem illő vonás. Ha egy-egy nagyszabású művén, mint például a Körmenet a kursiki kormányzóságban, halmozza is a részleteket, a szereplőket, ez nem önmagáért való. Az a célja, hogy sokszorozza, változatossá tegye a mondanivaló lényegét, még élettelibbé formálja a képet: a sok figura, az ő nagy rendező- és komponálókészsége nyomán, együttesen tolmácsolja a művész eszméit. Könnyen festett, de nem ez az ismertetőjele művészetének, sőt, éppen legfontosabb műveihez évtizedeken át készült. Sokkal inkább az a jellemző rá, hogy életismerete, megfigyelőkészsége sohasem hagyta cserben. Művészetének alapja a megfigyelés intenzitása és az általánosítás meglepő biztonsága. Tudjuk róla, hogy állandóan rajzolt, mindent feljegyzett, ami megragadta, s az egyszer meglátott valóságot mélyen elraktározta megfigyeléseinek tárházában. Tehetsége azonban nem emlékező erejében nyilvánul meg igazán, hanem abban, ahogyan megfigyeléseit felhasználta, a tervezett mű szerves részeivé alakította. Egy-egy nagy képéhez éveken át gyűjtötte tanulmányait, de ezek a stúdiumok csak előkészületek; igazi jelentőségüket akkor érezzük meg, ha a kivitelezett kép alakjaival hasonlítjuk össze. A tanulmánynak a portrészerű hűség megragadására való: e tanulmányokat az alkotás folyamán formálta típussá, hozta őke összefüggésbe egymással. E módszere különbözteti meg a századvégi naturalistáktól, akik szintén nagy hűséggel ábrázolják a látott és megfigyelt dolgokat, de azokat nemtudják értelmes összefüggésbe hozni, nem képesek velük mély eszmei mondanivalót kifejezni. Alakjait sohasem jellemzi külsőségesen, nem önmagáért vonzzák az arc és a test jellegzetes vonásai, hanem eszközök csupán a belső világ, a jellem, a lelki sajátságok kifejezésére. Mindent, amit alakjain megfigyelt, indokolni akar, így hozza öszszefüggésbe alakjainak élettani és jellembeli sajátságait egymással. Sohasem tudálékos, nem pszichologizál, mértéktartó, higgadt, tolmács és közvetítő a tárgy és a szemlélő között. _E higgadtság és mértéktartás ellenére alkotásainak java nem nyugodt, elbeszélő természetű, hanem drámai. A mozdulattal, az arckifejezéssel, a rajzzal, a színnel és a megvilágítással élezi ki az ellentéteket és segíti elő az eszmei tartalom erőteljes kibontakozását. Drámai jelenetezése azonban elsősorban nem a tömegelosztáson, színellentéteken, fény-árnyék ellentéten alapul — a drámai mondanivalót főleg az emberi arcokon fejezi ki. Műveiben a szemek, a szájak, az arc ráncainak mozgása, az arc mimikája szinte beszél. A test mozdulata inkább csak magyaráz, szemléltet, előkészít vagy összefoglal. Rjepin művészetének tehát egyik legnagyobb erénye az emberi arc mimikájának mesteri ismerete, széles skálájú alkalmazása. Ennek a megjelenítő módszernek csak járuléka minden más festői és szerkezeti elem, melyet Rjepin rendkívül változatosan használ. Művészetének vezérmotívuma mindvégig a rajz, a tiszta mintázat, hiszen az arc finom, árnyalatnyi rezdüléseit másképpen nem is lehetne érzékeltetni. A rajz mellett a szín második helyre szorul, magyarázza, kiemeli és elválasztja a formákat, de a jellemzésben, a belső tartalom kibontakoztatásában kisebb szerepet játszik az előbbinél. Számára a jellem, az öltözet, a lelkiállapot fontosabb kifejező eszköz, mint a szín. Természetesen Rjepin él a szín festői eszközeivel is. Gondoljunk csak a Propagandista elfogatásának festői környezetrajzára, a háttér riadt alakjaira; ezeket a lényeket kevés, megkapó ecsetvonással is kitűnően jellemezte. Rjepin szemléletében van valami tolsztoji jellemvonás. Megnyilatkozik ez heves életszeretetében, abban a módban, ahogy magyarázni tudja az élet jelenségeit. Meggyőződése, hogy a valóság szebb és igazabb, mint bármiféle fantázia szüleménye — ennek az elvnek az eredménye egész gazdag életműve. Erős és igazmondó művészet az övé, amely kitérők és sallangok nélkül a lényegre tör. Ez a céltudatosság azonban egy-általán nem azt jelenti, hogy Rjepin művészete száraz, sőt, nyíltsága révén nagyon is közvetlen, igazmondása következtében rendkívül emberséges. S a fantázia sem hiányzik belőle: beleérző képessége rendkívüli, megdöbbentő emberi drámákat tud szemünk elé tárni, olyan mély, emberi részvéttel és széles lendülettel, amire csak nagy fantáziájú emberek képesek. Az ő képzelete reális és céltudatos: irányát és témáját a megfigyelés szabja meg. Csak az tudott olyan tragikus és sokrétű egyéniséget teremteni (például Rettenetes Iván című művében), aki a társadalmat és az embereket mélyen ismerte. I. J. Rjepin mindent a maga szemével akart látni; művészetében a megfigyelés vezető szerepet játszott, ebből azonban nem következik, hogy nem becsülte volna a hagyományt, levelezéséből kitűnik, hogy mennyire lelkesedett az elmúlt korok nagy művészei iránt. Különösen Rembrandtot és Velazquezt szerette. Nagyon sokra becsülte Goya műveit is. Rembrandt tartulmányozása számos művére jótékonyan hatott, elsősorban megfigyelhető ez a Propagandista elfogatásán és arcképein, vagy Sztaszov szembenézetben ábrázolt, Drezdában festett portréján. A hagyomány megítélésében nem kötötte őt semmiféle konvenció, nem vezették előítéletek, hanem kizárólag a saját elképzelései. Rjepin a legbonyolultabb dolgokról is közérthetően tudott szólni. Ez ad művészetének olyan erőt, amely lenyűgözi a legegyszerűbb nézőt is. Műveit az teszi olyan meggyőzővé, hogy a maga korában elevenbe vágó problémákról beszél: a szülőföld szeretetéről, a paraszt sorsáról, a kizsákmányolók és az elnyomottak állapotáról, a haladás harcosainak hősiességéről ... Szókimondó bátorsága, a haladásba vetett hite — amely erőt adott neki arra, hogy szembeszálljon a cári cenzúra szigorával, a hivatalos körök megvesztegető mesterkedéseivel — ma is megragad, s nem csupán a szovjet, de minden haladó művész példaképévé avatja. Végvári Lajos Tolsztoj munka közben A jugoszláv iskola M. Urosevics, a Jugoszláv Peda ,gógus Szakszervezet központi bizottságának elnöke, az alábbi ismertetést a jugoszláv iskolákról az Ucsityelszkaja Gazeta című szovjet lap számára írta. Részleteket közlünk a cikkből: A forradalomig a lakosság 45 százzaléka írástudatlan volt. Éppen ezért a közoktatásügyi szervek fő feladata a múlt szomorú maradványának felszámolása volt . Országunkban sok gimnázium, szakiskola és főiskola létesült. A tanítás a mi szocialista országunkban valamennyi iskolában díjtalan. A négyosztályos gimnáziumba például minden nyolcosztályos iskolát végzett diák beiratkozhat. A gimnázium előkészíti a fiatalokat a főiskolai tanulmányokra. Agimnázium első két osztályának elvégzése után a tanulók beiratkozhatnak a szakiskolákba, például az orvostudományi és földméréstani középiskolába. Országunkban sok különböző szakiskolát létesítettünk. A tanítás ezekben az iskolákban általában nem több három évnél és ezalatt a fiatalok megszerzik a szakmához szükséges minimális tudást. . Országunkban nagy jelentőséget tulajdonítanak a pedagógiai főiskolák fejlesztésének. A háború előtt csupán három ilyen főiskola volt s a tanulók száma nem haladta meg a kétszázat. Jelenleg csupán a belgrádi pedagógiai főiskolán több mint ezer diák tanul. A Szerb Népköztársaságban öt pedagógiai főiskola működik. A forradalom óta az ifjúság nagy számban iratkozik be az egyetemekre. Míg korábban Jugoszláviában az egyetemi hallgatók száma nem haladta meg a hétezret, ebben az évben csak a belgrádi egyetemen 55 ezer diák látogatja az előadásokat. A régi Jugoszláviában csupán Belgrádban, Zágrábban és Ljubljanában voltak főiskolák. Jelenleg Szarajevóban, Szkopljéban, Noviszádban, Rijekában és Zadarban is van többfakultású főiskola, s szó van arról, hogy a többi nagyobb városban is létesítenek orvostudományi, agrotechnikai, közgazdasági fakultásokat. Nagyon sok pedagógusra van szükség s ezért jelentős mértékben kibővítették a pedagógiai középiskolák hálózatát. A diákok a nyolcosztályos iskolák után kerülnek ezekbe az iskolákba. Az oktatás öt évig tart. Nagy számban működnek internátusok is, ezekbe nevelők kellenek. Ezért a nevelők képzésére külön iskolák nyíltak, ahova szintén a nyolc osztály elvégzése után kerülnek tanulók. Jelentős figyelmet szentelnek a különböző típusú ipariskoláknak. Ezekből az iskolákból kerülnek ki a szakmunkások és a művezetők. Kétéve iskolák nyíltak meg a mezőgazdaság káderek előkészítésére. Sok jugoszláv dolgozó tanul esz iskolában, s valamennyi egyetemes külön tanfolyamok létesültek a levelező hallgatók számára. A forradalom előtt nem voltai művészeti főiskoláink. Most a legtöbb köztársaságban működnek képzőművészeti akadémiák, színi- és zeneiskolák, valamint iparművészet iskolák. Az új jugoszláv iskola alapvető vonása az, hogy minden , dolgozó gyermeke beiratkozhat és elérheti a főiskolai képesítést. Mindez csupán a tanulók szorgalmától és munkakedvétől függ. Az egész közoktatás a tudományos materializmus elvein és a pedagógia módszerek szabad választásán alapszik. Annak ellenére azonban hogy az elmúlt tíz évben az oktatásban jelentős fejlődést értünk el, még sok fontos, időszerű probléma vár megoldásra. Mint ismeretes, a jugoszláv gyárakban és üzemekben munkásönkormányzatot vezettek be. Szükséges hogy közelebb hozzuk az iskolát a társadalomhoz és lehetővé tegyük hogy a társadalom részt vehessen az iskolaügyekben, az oktatás és a kulturális élet irányításában. Ezen az úton az első lépést a közoktatásügyi és kulturális tanács létrehozása jelentette a köztársaságokban, a területeken és a járásokban A köztársasági közoktatásügyi és kulturális tanács 15—20 tagból áll Elnökét és a tagság felét a Köztársasági Végrehajtó Tanács nevezi ki másik felét a közoktatásban és kulturális élet fejlesztésében érdekelt szervezetek. A tanács mellet számos különálló bizottság dolgozik. A közoktatási és kulturális munka irányításában tehát elég sokan vesznek részt. A közoktatással foglalkozó szervek valóságos kis parlamentet alkotnak és nagymértékben társadalm jellegűek. Ugyanilyen alapelvek érvényesülnek a határvidéki, területi és járás közoktatásügyi és kulturális tanácsos munkájában; ezek nagy hatáskörre rendelkeznek, ez azonban nem érint a tankönyvek, a tanítási programot a tantervek összeállítását, valamin az állami rendeleteket és törvényeket. A járási közoktatásügyi és kulturális tanácsok elnökeit választják. A közoktatásügyi és kulturális tanácson kívül minden iskolában, az elemitől kezdve a főiskoláig, vannak társadalmi irányító szervek. Minden kulturális intézménynél, könyvtárban, múzeumban, színházban szintén megtalálhatók a társadalmi vezetés szervei. Az iskolákban ezeket iskolai bizottságoknak hívják. Az iskolai bizottság körülbelül tíz emberből áll. A bizottságokban egy vagy két pedagógus vesz részt, akiket a pedagógiai tanács választ meg. Az iskolai tanácsba bekerülő diákokat diákok választjákmeg. Az iskolai bizottságnak ezenkívül még tagja az iskola igazgatója, aki egyúttal a bizottság titkára, így az iskolai bizottság igen demokratikus és objektív ítéletet tud mondani az iskolai ügyekről. Az előttünk álló másik fontos probléma: a közoktatási reform. A népoktatás fejlődése követi a gazdasági fejlődést. Sok országban tesznek többé-kevésbé sikeres kísérleteket az irányban, hogy összeegyeztessék e két tényezőt — az iskolarendszert a társadalmi fejlődés rendszerével. Iskoláinkban komoly átszervezést hajtunk végre. Mindenekelőtt meg kell jegyezni, hogy jelenleg az oktatás módszertana és a tankönyvek tartalma a tudományos materializmus elvein alapul. Teljesen újszerű a kapcsolat a pedagógusok és a diákok között. Az iskola mindenki számára elérhetővé váltás mindenki, aki komolyan tanul, főiskolát végezhet. Az iskola jelentősen közeledett az élethez, a politechnikai oktatás bevezetése útján is. Az iskolai oktatás sokoldalúvá vált. Hangsúlyoznunk kell, hogy a tanulók a szocialista erkölcs elvei alapján nevelkednek. Mindennek ellenére ismétlem: az iskola elmarad a társadalmi követelmények mögött, jórészt csak a diákok szellemi képességeit fejleszti. A diákokat nem nevelik kellőképpen a fizikai munkában való jártasságra és a termelőmunka iránti szeretetre. Amellett a tanterv és tanulmányi program túlságosan terjedelmes. A tanulókat túlterheli a magas óraszám. Szerintünk az általános iskola felső osztályaiban a heti óraszámnak nem szabad elérnie a harmincat és ezt a számot a gimnáziumokban sem szabad túllépni. Most újabb fontos probléma áll a pedagógia előtt. Fontolóra kell venni, milyen tantárgyak kerülnek a tantervbe, hogy a gimnáziumot végzett diákok megkapják a jelenlegi követelményeknek megfelelő általános műveltséget. Igaz, az utóbbi időben programjaink jelentős mértékben csökkentek, csökkentettük a heti óraszámot, és a pedagógusok között — azt lehet mondani — mozgalom indult a jobb, célszerűbb oktatási módszerek kidolgozása érdekében. A pedagógusok mellett az egész társadalom részt vesz abban a széleskörű vitában, amelynek folyamán kiválasztjuk az iskolarendszer legjobb formáit, az oktatás módszereit, programját stb. E bonyolult kérdés tanulmányozására és az iskolareform megvalósítására parlamenti bizottságot hoztak létre, ennek tagjai, oktatási kérdésekkel foglalkozó képviselők. A sikeres munka érdekében minden köztársaságban pedagógiai tudományos kutatóintézeteket és egy hasonló jellegű országos intézetet létesítettek. Ezekben az intézetekben az elméleti pedagógia legjobbjai dolgoznak. Feladatuk tanulmányozni az iskolareformmal foglalkozó parlamenti bizottság által eléjük terjesztett problémákat. Ezenkívül az intézetek hatáskörébe tartozik az iskolai munka, az oktatási rendszer, a tantervek, tanulmányi programok, oktatási módszerek és a tanárképzés kérdéseinek tanulmányozása több európai és amerikai országban. Ezeknek a problémáknak tanulmányozására szakembereket küldenek ki a kérdéses országokba. Eddig 40 szakember látogatott el Franciaországba, Angliába, Nyugat-Németországba, Belgiumba, Hollandiába és a skandináv országokba. A jugoszláv iskolareform kidolgozása szempontjából érdekes lesz tanulmányozni a szovjet iskolaügy elméletét és gyakorlatát. A küldöttségcserék a jövőben lehetővé teszik a közoktatásügyi tapasztalatok kicserélését. Kívánatos volna, ha minél előbb lehetővé tennénk a két ország közoktatásügyi dolgozóinak és szakembereinek találkozóját, így széleskörű véleménycsere jöhetne létre és meggyorsulna az időszerű közoktatásügyi problémák megoldása. A jugoszláv közoktatásügyi dolgozóknak különösen érdekes lenne megismerkedni például a szovjet iskola politechnizálásának módszereivel. Jó volna megtudni, hogyan tart kapcsolatot az iskola az élettel, hogyan ismerkednek meg a diákok a termelés alapjaival. Érdekel bennünket a tanárok szakmai továbbképzésének problémája is. A Szovjetunió továbbképző intézeteiben sok gazdag tapasztalattal rendelkező szakember és neves tudományos munkatárs dolgozik. Úgy gondolom, a szovjet pedagógusoknak szintén érdekes lesz megismerkedni a jugoszláv pedagógusok munkájával s eredményeivel. Bartók-emlékest Kijevben Kijev, szeptember 7. (rajzaz) Az ukrán főváros megemlékezett Bartók Béla, a kiváló magyar zeneszerző halálának 10. évfordulójáról. Az ukrajnai Szovjet Zeneszerzők Szövetségében Bartók-estet tartottak, amelyen Nyikolaj Mihajlov zenetörténész ismertette Bartók életét és művészetét. Mihajlov hangoztatta, milyen kivételes szerepet játszott Bartók a nemzeti zeneművészet propagálásában és rámutatott, hogy élénk érdeklődést tanúsított az ukrán zene iránt is: csaknem 10 ukrán népdalt dolgozott fel. Az esten bemutatták Bartók több művét. A párizsi Magyar Intézet fogadása Bartók Béla halálának 10. évfordulója alkalmából A párizsi Magyar Intézet jól sikerült fogadást rendezett Bartók Béla halálának 10. évfordulója alkalmából. A fogadáson megjelent a francia zenei élet színe-java. Jacques Bourgeois, a Bartók Bélaegyesület főtitkára, ismert nevű zeneesztétikus a franciaországi Bartók-bizottság őszi programját ismertette. Október 6-án ünnepi hangversenyt rendeznek a párizsi Magyar Intézetben; november 10-én a francia Orchestre National rendez nagy hangversenyt Igor Markiewicz, a világhírű karmester vezényletével. A hangversenyen Fischer Annie is közreműködik. Az ősz végén az opera Bartók-díszelőadást rendez. Befejeződött a Volt Ellenállók Nemzetközi Szövetsége végrehajtó bizottságának ülése A Volt Ellenállók Nemzetközi Szövetségének végrehajtó bizottsága szeptember 27-én tartotta utolsó ülését. A záróülésen azokat a határozati javaslatokat vitatták meg, amelyeket a bizottságok dolgoztak ki. A végrehajtó bizottság széleskörű vita után egyhangúlag elfogadta az előterjesztett határozati javaslatokat. Henri Mandes ezredes, a szövetség elnöke záróbeszédében köszönetet mondott a magyar vendéglátóknak a testvéri fogadtatásért. A Volt Ellenállók Nemzetközi Szövetségének végrehajtó bizottsága az egyik határozatban megállapítja, hogy továbbra is szembe kell szállni a párizsi egyezmények végrehajtásával. Ez elsőrendű kötelessége a szövetség tagjainak éppúgy, mint minden hazafinak. A határozatban a végrehajtó bizottság kifejezésre juttatja azt a meggyőződését, hogy egy kollektív biztonsági egyezmény, amely magában foglalná Európa valamennyi országát, beleértve a két német államot, továbbá az Amerikai Egyesült Államokat is, előkészítené a német probléma békés megoldását, s biztosítaná ugyanakkor valamennyi részvevő nemzet függetlenségét és területi sérthetetlenségét. A Volt Ellenállók Nemzetközi Szövetségének végrehajtó bizottsága egyesülésre hív fel minden volt ellenállót, deportáltat, a nácizmus minden üldözöttjét, hogy Genf szellemében olyan kezdeményezéseket harcoljanak ki, amelyek képesek biztosítani minden nemzet függetlenségét, békéjét, s a nemzetközi együttműködést. A végrehajtó bizottság egy másik határozata szerint október 22-én és 23-án Brüsszelben nemzetközi értekezletet rendeznek, amelyek a volt ellenállókat érintő törvényekkel és a volt ellenállók jogaival foglalkoznak. Megkezdődött a finnugor nyelvészeti konferencia A Magyar Tudományos Akadémia nyelv- és irodalomtudományi osztályának rendezésében szerdán finnugor nyelvészeti konferencia kezdődött Budapesten. A konferencia ülését Pais Dezső Kossuth-díjas akadémikus nyitotta meg, majd Lakó György, az Akadémia levelező tagja A magyarországi finnugor nyelvtudomány jelene és jövő feladatai címmel tartott előadást. A budapesti mobih műsora szeptember 21.—október 6-ifj K.CTY A FL.ITTF K. DUNA (Fürst Sándor u. 7., nyitott tető) 1, h7, 9; URÁNIA (Rákóczi út 21.) 4, n7, 19; MUNKÁS (Kápolna u. 3 , f4, hS, 8. — ÖZÖNVÍZ ELŐTT (16 évek felülieknek) : CORVIN (Kisfaludy köz) 3, hS. 19; KOSSUTH (Váci út 14.) f4, n7, 9; SZIKRA (Lenin körút 120., nyitott tető csak délelőtt flO, ni 3; FÉNY (újpest) csak délelőtt: nl, n2; HUNYADI (Kis,pest) 3. hu. f9; TÁTRA (Pesterzsébet) M, n7, 9; VÖRÖSMARTY (Üllői út 4.) csak délelőtt: flO, ni. IGAZOLÁS: MÁJUS 1 (Mártírok útja 55.) 3. hétre prol 4, n7 f9, v h2; MŰVÉSZ (Lenin körút 88) csak délelőtt: 9 11, n2; PUSKIN (Kossuth Lajos u 18 . nyitott tető) 3. hétre prol 9. 11. n2, 14. h6, 8; SZABADSÁG (Bartók Béla út 64.) prol. fl0, 112. I12, 4. il7. f9; VÖRÖS CSILLAG (Lenin körút 4) 3 hétre prol. f5. h7. 9. v. f3; ALKOTMÁNY (Újpest) prol. 14. h6, 8; RÁKOSI MÁTYÁS KULTÚRHÁZ (József Attila tér 4.) n6 f8 v. 3. szerda szünnap; FELSZABADULÁS (Flórián tér 3.) f4. h6. 8; TANCSICS (Csepel) h4 h6 8 — Jó REGGELT: SZIKRALenin krt. 120.) prof. n7. f9; BRIGÁD (Pestlőrinc) h6 3. v. f4; RÓZSA FERENC KULTÚRHÁZ (Gorkij fasor 50.) 29-én. 30-án: 7 óra; DÓZSAI Róbert Károly krt. 59.) 4. n7. 19: FÉNY (újpest) h4, 6. n9. — KARRIER: MŰVÉSZ (Lenin krt. 88.) 14 h6 8. VÖRÖSMARTY (Üllői út 4.) f4. h6. 8. — HEGYEKBŐL JÖTTEK: TOLDI (Bajcsy-Zsilinszky út 36 ) 14 h6 8: UGOCSA (Ugocsa u 10.) f3. f5. h7. 9.— HIROSIMA GYERMEKEI (16 éven felülieknek) : ZUGLÓI (Angol u. 26.) 14. h6, 8. — MA ESTE MINDEN VÉGET ÉR: ATTILA ( Budafok) h6, 8. v. 14. — Magyar híradó, Világhíradó (prof.). Szovjet—magyar labdarúgó-mérkőzés. Két fagyocska. Látogatás: HÍRADÓ (Lenin krt. 13.) Reggel 9-től Cote 11-ig folytatólag. Romeo és Júlia: BÁSTYA (Lenin krt. 8.) prol. 11. 1, 3. 5. 7, 9: BEM (Mártírok útja 5 b) prol. 10. 12. 2. 4. n7. f9: MIKSZÁTH (Sashalom) n5. n7. n9: OTTHON (Soroksár) hb. 8 v. f4. — Gróf Monte Christo I. rész: HAZÁM (Váci út 150.) 4. n7. f9: ÚJVILÁG (Rákoskeresztúr) h6. 8, v. f4. szerda szünnap. — Gróf Monte Christo II. rész: ADY (Tanács körfút, 3.. ,12. f4. hS 8; ÉLMUNKÁS (Kispest 16. h8. v. n4; MÓM KULTÚROTTHON (Csörsz u. 18. 2-án. 4-én: 3. n6. f8. .— Titokzatos Afrika 116 éven felülieknek. kísérőműsor: Játsszunk együtt és Dámák) : BETHLEN (Bethlen Gábor tér 3.) 4. n7. f9; SZABADSÁG ((Újpest) h6. 8. v4: MÓRICZ ZSIGMOND KULTÚROTTHON (Jókai u. 2.) 1-ig: n6. f8. — Sztálingrádi csata I—II. rész: GORKIJ (Akácfa u. 4.) 3. hétre prol 5 óra. — Kalózok kincse: GORKIJ (Akácfa u. 4.) 8 óra (orosz nyelven). — Békében élni: SPORT (Thököly út 56.) 4. n7. f9. TANÁCS (Szent István krt. 10.) 10. 12. n3. fő. h7, 9. - Világbajnok: BALASSI (Pestimre) 2-ig: 6, 8, v. h4. csüt szünnap; TÜNDÉR (Újpest) 2-ig: h6 8. v f4. csüt. szünnap. —Ernst Thälmann: BALASSI (Pestimre) 3-tól: 6, 8. — Nyári valcer: CSOKONAI (Népszínház u. 13.) 10. 12. 2. 4. 6, 8. — Félelem bére (16 éven felülieknek): BÁNYÁSZ (József krt. 63.) A-terem: f16, ni. 3. h6. f9; KOSSUTH (Pesterzsébet) hó 8. v. 14. — Bátor emberek: BÁNYÁSZ (József krt. 63.) E-terem: 4. n7. f9. — Barátom Fábián: ELŐRE (Delej u. 41.) 2-ig: f6. h8. v. n4; BÉKE (Mauthner Sándor u. 48.) 3-tól: 46. 8. — Berlin eleste I—II- rész: ELŐRE (Delej u. 41.) 3-tól: 15. h8: BÉKE (Mauthner Sándor ) 48.1 2-ig: 5, 8 — Mühlenbergi ördög: JÓZSEF ATTILA (Kálvária tér 7.) f4. h6. 8; TÁTRA (Üllői út 63.) f4. h6, 8: CSILLAG (Csillaghegy) h.6, 8. v. f4. szerda szünnap — Pármai kolostor I. rész kísérőműsor: Böskei: VERSENY (Pataki István tér 14.) f6. h8. V. n4 — Pármai kolostor II. rész: KÖLCSEY (Kispest) h6 8. v. f4. RÁKÓCZI (Csepel) 4. n7. f9; ÁRPÁD (Budafok) , h6. 8. v. f4. szerda szünnap. — Papa, mama, tö meg én: MARX (Landler Jenő u. 39.) h4. 6 n9. SZABADSÁG (Rákosliget) f6 h8 v . n4. csüt szünnap. NYOMDAIPARI SZAKSZERVEZET KULTÚROTTHONA .Kölcsey u. ; 2.) 30-án: n7. f9. 1-én: 4. n7 f9. 2-án: f3. 1 h5. — Budapesti tavasz: MÁTRA (Lenin krt. ; 39.) 10. 12 2. 4. 6, 8. — Tengerparti találkozás (kísérőműsor: Böske): ÓBUDA (Selmeci u. 14.) 4. n7 f9. TAVASZ (Rákospalota) h6. 8. v. 14. — Hajnal a Nyeman felett: ÁRPÁD I (Soroksár 2-ig: h6. 3. v. 14. — Harc a sínekért: ÁRPÁD (Soroksár) 3-tól: h6. 8. — Maximka (kísérőműsor: Este a fonóban) : ! DIADAL (Krisztina krt 155.) 2-ig: 4. n7. 19. — Erkel: DIADAL (Krisztina krt. 155.) 3-tól: * 4. n7. 19. — Valahol már találkoztak (kí- Isérőműsor- Több fényt): ÉVA (Erzsébet kir.né útja 36/b) 14. h6. 8. — Északi Robinsonők: FORUM (Pestlőrinc 2-ig: h6. 8, v. 14. * CORVIN (Pesterzsébet) 2-ig: h6. 8, v. 14. — * Kulmi ökör: FORUM (Pestlőrinc) 3-tól: h6. 8. — Ed Martin, a pincérfiú: HONVÉD (Rákóczi út 82.) fii. f1. f3. f5. f7. f9; BÉKE J (Rákospalota) 2-ig: f6. h8, v. n4; JÓKAI (Rákoshegy) 3-tól: n6. f8. — Nagy kísértés: * IPOLY (Hegedűs Gyula u 65.) 4. n7. f9; — PETŐFI (Nagytétény 2-ig: h6. 8. v. f4. — * Őserdő foglyai: KULTÚR (Kinizsi u. 28.) f4. h6. 8. — Beszterce ostroma: NAP Népszínház u. 31.) f4. h6. 8: PETŐFI (Pongrácz u. 9.) 3-tól: f6. h8. — Bécsi komédiáso: : OTTHON (Beniczky u. 3—5.) f4. h6. 8: KELEN (Kelenvölgy) 2-ig: f6. h8. v. f4. — Scott kapitány: PETŐFI (Pongrácz u. 9.) 2-ig: f6. h8. v. n4 — Veszélyes ösvényrn ! (kísérőműsor: lile is sportol): SZABADSÁG ! (Csákyliget) 2-ig: f6. h8 v n4. csüt. szünnap; JÓKAI (Rákoshely) 2-ig: n6. f8. v. 3. csüt. szünnap; TINÓDI (Nagymező u 8.) 3-tól: f4. h6 8. — isten hozta: Mister Marshall (kísérőmüsor: Aggtelek)- SZABADSÁG (Csákyliget) 3-tól: f6 h8: CORVIN (Pesterzsébet) 3-tól: h6. 8. — Tenisszelidítő: SZIGET (Csepel. f6. h8. v f4: VILÁGOSSÁG (Pesterzsébet) h6. 3. v. f4: TEXTILESEK | DALLOS IDA KULTÚROTTHONA Fehérvári út 47.) 29.. 1—2-ig: n6. f1 v 3. — Ezerarcú 1 hős: TINÓDI (Nagymező u. 8.) 2-ig: f4 h6. * 8. — Nővérek: TÜNDÉR (Újpest) 3-tól: h6. 8 . — A3 Lamberti (kísérőműsor: Veszélyes lejtő) : ÚJLAKI (Bécsi út 69.) f4. h6. 8; CSABA (Rákoscsaba 2-ig: f6. h8. v. n4. csüta szünnap. — Zsurbin-család: VASVÁRI (Keberepesi út 44.) 2-ig: h4. h6. 8. — Mágnás Miska: VASVÁRI (Kerepesi út 44.) 3-tól: h4. h6. 8. — Üldözés: ÁRPÁD (Kerepesi út 143.) » n6. f8. v. n4. csüt. szünnap. — Megtalál! | kincs: BÉKE (Rákospalota) 3-tól: f6 h8. — Jelzőtűz: CSABA (Rákoscsaba) 3-tól: f6. h8 » — Bátrak csapata: JÓKAI (Budatétény) 1—2. * ig: f6. h8 v 14. — Első számú közellenség ► (16 éven felülieknek : KOSSUTH (Cinkota) * 2-ig: f6. f8, v. f4. AKADÉMIA (Üllői út 101.) 5 f4 h6. 8. — Eladó kísértet (kísérőműsor: Szánkó): KULTúRA (Pesthidegkút) h6. 8. v. h4. csüt. szünnap: SZIGETHY (Albert* falva) f6. h8 . n4 csüt szünnap — Disz előadás: PETŐFI (Nagytétény) 3-tól: h6. 8. — Zavarosan folynak a vizek (16 éven felüll► eknek kísérőműsor- Csók István): REGE (Rege u. 15.) 1—2-ig: f4. h6. 8. — Ki a legjobb ember: REGE (Rege u 15.) 4—5-én. ► h6. 8. — A hűség próbája: TERV (Pestúj-Jhely) 2-ig: f6. h8 v. n4. — Civil a pályán: TERV (Pestújhely) 3-tól: f6. h8. — Taxi úr (kísérőműsor: Szivárványtól a csillagokig): » VILÁG (Rákosszentmihály) h6 8 v t’4 — » Liliom«: MA VÁG VÖRÖSMARTY KULTÚR» OTTHON !Delej u. 61. 30.. .2.. 4-én: 17. ☆ ☆ HÍREK ☆ ☆ Tisztázandó dolgok a mosógép körül Még 1952-ben hirdetett pályázatot az Építésügyi Minisztérium az új lakótelepekhez építendő mosodák tervezésére. A legjobb tervet el is fogadták, és azóta úgy építik az új lakótelepeket, hogy azok mellett, a dolgozó nők munkájának megkönnyítésére mosodák is legyenek. Ezekhez a lakóháztömb-mosodákhoz úgynevezett 8 kilogrammos mosógépek kellenének. És ilyen nagyságú gépeket nem gyártanak... Amikor a régi Mosógépgyár megszűnt, a Kohó- és Gépipari Minisztérium egyik üzemében kellett volna az ilyen mosógépeket készíteni. De hát melyikben? Ezen elvitatkozgattak vagy egy esztendeig. Először a II. számú Igazgatóság vállalta a gyártást, de úgy vélte, a tervezést csak az Erősáramú Igazgatóság segítségével tudja megoldani. Az erősáramnak viszont nem akartak félmunkát végezni. Kérték az egész gyártást. Megkapták, ők azután terveztek, gyártottak és kibocsátották az új mosógépeket, az úgynevezett 2 kilogrammosokat. Ez bizony más volt, mint ami kellett volna. Újabb tisztázások a tisztázandók körül, és kiderült, hogy a Gépipari Igazgatóságnak kell gyár-* * * * 5 * *tania a mosógépeket, mert annak egyik gyára már évtizedek óta készít nagyteljesítményű mosógépeit A gépipariak azonban hamarosan bebizonyították, hogy mégsem nekik kell készíteniük a 8 kilogram*mos mosógépeket, mert ők csak annál nagyobbnak gyártásával foglalkoznak. Most éppen itt tartunk a tisztazásokban. Ne veszítsék azonban el a háziasszonyok a türelmüket, nem volt hiábavaló beruházás az a mintegy 3 és félmillió forint, amellyel mosodákat épített az állam az új lakótelepek mellé, és egyszer majd moshatnak is ezekben a helyiségekben. Mert vannak már biztató jelek. Ismét „foglalkozik a gondolattal“ a Kohó- és Gépipari Minisztérium II. sz. Igazgatósága és Gépipari Igazgatósága is, hogy esetleg gyártsanak ilyen mosógépeket. Csak még „tisztázni" kell, hogy melyik igazgatósághoz tartozzék végül is. A háziasszonyok azonban szeretnék már a ruhájukat „tisztázni“ a szép, új mosodákban — a megfelelő mosógépekkel. — Elkészült a kaposvári hűtőház, 30 millió forintos beruházással. A nagy épületben 250 vagonnyi zöldséget, gyümölcsöt és húst hűtenek. A belső szállítást és a rakodást teljesen gépesítették. — Kenyérgyárat kap Szeged. Az építkezést 1956 első negyedében kezdik meg. Az új kenyérgyár naponta 180—200 mázsa kenyeret süt majd. — A tógazdaságokban, az alföldi halastavakon megkezdődött az őszi halászat. A fővárosba és az iparvidékekre novemberben és decemberben szállítanak majd nagyobb mennyiségben halat. — Az ózdi gyártelep útjait rendbehozzák. Kilencmillió forintot fordítanak a mintegy 4,7 kilométeres út és járda kijavítására. — A magyar alumíniumkohászat huszadik évfordulója alkalmából, október 1-től 9-ig kiállítást rendeznek a Fémipari Kutató Intézetben. — Tizenkétévi börtönre ítélte a Békés megyei bíróság Baumann Flórián büntetett előéletű gyulai lakost, aki több állami gazdaság főkönyvelőjét megvesztegetve, féregirtásra kötött szerződést, és szélhámosságaival nagy kárt okozott az állami gazdaságoknak. — Vészi Endre A titkárnő című darabjának próbái a Katona József Színházban megkezdődtek. A mai tárgyú darabot Várkonyi Zoltán rendezi, a címszerepet Ferrari Violetta játssza. — Társas kirándulásokat, tanulmányi sétákat rendez a Turistaházakat Kezelő Vállalat, október 2-án Esztergomba, 9-én Visegrádra, 15-én pedig Pécsre. — Befejezte harmadik negyedévi tervét a Beremendi Cementgyár. — Tudományos ülésszakot rendez október 7 és 10 között a Soproni Erdőmérnöki Főiskola. Az erdészeti tudományok köréből 21 előadást tartanak. — Pásztornapra készülnek a Békés és Szolnok megyei pásztorok. Október első vasárnapján a két megye határánál, a nagykunsági, Körös menti és sárréti puszták találkozásánál jönnek össze a békési és szolnoki csikósok, gulyások, juhászok és kanászok. — Harminc szabolcsi kultúrotthonban szerveznek az idén mezőgazdasági szakkört. — Műszer-mintatermet nyitnak a jövő hónap elején a Sztálin út 38- ban. A kiállított műszereket a vállalatok, laboratóriumok, intézetek meg is vásárolhatják. — Bartók-emlékestet tartottak kedden Sztálinvárosban, a Bartókról elnevezett kultúrházban. — Gazdagodik Kazincbarcika. Megkezdték egy 1500 személyes üzemi konyha és étterem építését. —Csongrád és Szeged között a vasárnapi hajójárat megszűnik. További intézkedésig hétfőn, szerdán és szombaton közlekedik e járat. — Gáspár Endre-emlékestet rendez a Magyar Írók Szövetsége műfordítói szakosztálya pénteken este fél 8 órakor a szövetség székházában. — Ezer parasztcsalád lépett be szeptemberben a Csongrád megyei termelőszövetkezetekbe. — Üstököst fedezett fel Wroblewski lengyel tudós a Herkules-csillagképben. — Az orvosegészségügyi szakszervezet sebész szakcsoportjának rendezésében dr. Heinrich Kuntzen, a jénai egyetem sebész professzora szeptember 29- én, csütörtökön délután 6 órakor az I. sz. Sebészeti Klinikán (Üllői út 73.) német nyelvű előadást tart a cardia resectióról és a sebkezelésről. Labdarúgóink készülődnek a csehszlovákok ellen A magyar labdarúgók vasárnap négy mérkőzést vívnak a csehszlovák válogatott csapatokkal. Szerdán délután a magyar válogatottjelöltek edzőmérkőzéseket játszottak. Az A-válogatott a Váci Bástya ellen állt ki. Vácott nagy érdeklődés kísérte a mérkőzést. A válogatott összeállítása a következő volt: Fazekas (Danka) — Dudás, Kárpáti, Takács — Bozsik (Szabó), Szojka — Kertész (Virág), Kocsis (Csordás), Hidegkúti (Mahhos), Puskás (Tichy), Czibor. Az edzőmérkőzésen könnyedén játszott a válogatott, játéka ezúttal sem volt kifogástalan. Végeredményben a válogatott 8:0 (5:0) arányban győzött. A gólokat Kertész (2), Csordás (2), Puskás, Kocsis, Hidegkúti és Machos rúgta. A mérkőzés után Sebes Gusztáv elvtárs, az OTSB elnöke a következőket mondta: A vasárnap Csehszlovákiában sorra kerülő mérkőzésre ismét összeállítási gondokkal küzdünk. Buzánszky sérülése miatt nem játszhatott. Kérdéses, hogy Prágában sor kerülhet-e a játékára. Helyetteséül Dudást szemeltük ki, aki már többször szerepelt az utánpótlás válogatottban sikeresen. A csatársorban elsősorban a jobbszélső személye okoz gondot. Ezen a helyen Kertész és Virág kerül számításba, de lehetséges változás az ötösfogat más helyén is. A vasárnap szereplő együttes összeállítása, elutazása pénteken lesz. A Pp. Vasas népligeti sporttelepén ugyancsak szerdán délután az utánpótlás válogatott 2:0 (1:0)-ra nyert a Bp. Vasas vegyescsapata ellen, az ifjúsági válogatott pedig 6:3 (1:1)-re a vasas ifjúságiak ellen. A hazánkban tartózkodó szovjet turistacsoportot a Magyar—Szovjet Társaság vendégül látta szerdán este a társaság központi székházában. A vendégeket Trencsényi-Waldapfel Imre akadémikus, a Magyar—Szovjet Társaság budapesti szervezetének elnöke üdvözölte. A RADIO MŰSORÁBÓL CSÜTÖRTÖK KOSSUTH-RÁDIÓ: 4.30: Falunaptár. — 4.35—8.00: Zenés műsor a munkába indulóknak. — 5.00: Szövetkezeti Híradó. — 6.00: Hírek. — 7 00: A Szabad Nép vezércikke. Hírek. — 8.10: Zenekari hangverseny. — 9.20: Képek az 1848-as szabadságharcból. — 9.40: Gyermekzene. — 10.00: Hírek. Lapszemle. — 1010: Szimfonikus táncok. — 10.48: Népzene. — 11.30: Részlet Erdős László regényéből. — 12.00: Hírek. — 12-20: Olasz operákból. — 13.00: Hangszerszólók. — 13.20: Részletek a Csárdáskirálynő c. operettből. — 14.15: Műsor a kisiskolásoknak. — 15.00: Hírek. — 15.10: Katonadalok. — 15.25: Az épülő kommunizmus nagy országában. — 15.55: Szovjet kórusok. — 16.15: Alföldi utakon — 16.40: Szív küldi ... — 17.00: Hírek. — 17.15: Hanglemezek — 17.45: A Fővárosi Népi Zenekar új műsorából. — 18.12: Hangverseny a néphadsereg napjára — 19.02: Pillantás a nagyvilágba . . — 19.10: Verses-zenés műsor. — 20.00: Esti Híradó. — 20.25: Tánczene. — 20.58: A rádió világirodalmi folyórata. — 22.00: Hírek. Sport. — 22.15. ..A mikrofon előtt. Takács Paula.“ Zenés beszélgetés. — 23.00: Szórakoztató zene. — 24.00: Hírek. — 0.10: Népdalok. PETŐFI-RÁDIÓ: 7.00—11.30-ig: Azonos a Kossuth-rádió műsorával. — 14.05: A magyar rádió szimfonikus Zenekara játszik — 14.45: Magyar népi muzsika — 13.20: Régi muzsika. — 16.00: Szórakoztató zene. — 18.30: Zeneszerzői arcképek. Chopin. — 17.25: Kamarazene. — 18.90: Előadás — 18.13: Népek dalai. — 18.35: A késői Liszttől a fiatal Bartókig. Előadás — 19.05: Népszerű szovjet filmdalok. — 19 30: Irodalmi műsor a néphadsereg napjára. — 20.00: Bura Sándor és zenekara játszik. — 20.40: Képeslap Pekingből. — 21.00: Tánczene. — 21.30: Sporthiradó. — 21 50: Vidám kórusok. — 23.20: Zenekari muzsika. Megjelent a Propagandista szeptemberi száma A Propagandista szeptemberi száma közli Demcsák Sándor Iparunk műszaki fejlesztéséért című cikkét. A propagandista munkájához rovatban megjelent cikkek: Wirth Adám: A marxizmus—leninizmus az emberi kultúra és tudomány fejlődésének legnagyobb vívmánya; Gönyei Antalné: A Kommunisták Magyarországi Pártjának megalakulása —fordulat a magyar nép történetében, és Csikós György: Hogyan tanítsuk a marxizmus—leninizmus alapjai tanfolyamon A tőkés kizsákmányolás című témát? A fentieken kívül közli még a folyóirat Máté János: A mezőgazdasági termelőszövetkezet fölénye az állattenyésztésben a kisparaszti gazdaságokkal szemben; Balogh Elemér: A vallás társadalmi gyökerei; Illés Lajos: Fejlesszük a propagandisták beszédkultúráját című cikkeket, ismerteti az atomerő békés felhasználásával foglalkozó genfi értekezlet eredményeit, a Pártfőiskola gazdaságpolitikai tanszékének vitáját és foglalkozik a pártoktatás időszerű problémáival. IDŐJÁRÁS A Meteorológiai Intézet jelenti: várható időjárás ma estig: erősen felhős, hűvös idő, több helyen, főként, délen eső időnként élénk északi szél. Várható legalacsonyabb hőmérséklet ma éjjel: 7—10 fok. Legmagasabb nappali hőmérséklet ma 11—14 fok között. A Duna vízállása szerdán reggel Budapestnél 263 centiméter. A budapesti színházak mai műsora Operaház: Igor herceg (operai négyessorozat III. és kombinált III. és XII. bérlet, 1. sz. 7). — Az Operaház Erkel Színháza: Pillangókisasszony (13. bérlet, 1. sz.. 7) — Nemzeti Színház: Az anya (7). — Katona József Színház: Bernards háza (7). — A Magyar Néphadsereg Színháza: Topaze (7). — József Attila Színház: Nem élhetek muzsikaszó nélkül 17). — Madách Színház: Caesar és Cleopatra (7). — Madách Színház Kamaraszínháza : Egy pohár víz (7) — Petőfi Színház: Szépek szépe (4). — Jókai Színház: Fenn az ernyő, nincsen kas (3, 7). — Fővárosi Operettszínház: Csárdáskirálynő (7). — Blaha Lujza Színház: Balkezes bajnok (fél 8) — Jászai Mari Színház: Dankó Pista (7). — Bartók-terem* Wagner: A bolygó hollandi (1. bérleti előadás, 6). —■ Központi Tiszti Ház téli helyisége: Ünnepi est a magyar néphadsereg napja alkalmából (7). — Vidám Színpad: Könnyű pesti sértés (7). — Budapest Varieté: Tótágas (8). — Kamara Varieté: Humor a napirenden (6. fél 9). — Állami Bábszínház: Tündér Ibrinkó (3). Szerelmes istenek (fél 8). — Fővárosi Nagycirkusz: Szeptemberi műsor (4. 81. SZABAD NÉP A Magyar Dolgozók Pártjának központi lapja Szerkeszti a szerkesztő bizottság Kiadja a SZABADSÁG Lapkiadó Vállalat Szerkesztőség és kiadóhivatal. Budapest, VIII., Blaha Lujza tér 3. Tel.: *343—100. *142—220. Terjeszti a Posta Központi Hirlapirodája. Budapest, V.. József nádor tér 1 Tel : 180- 850. vidéken a helyi hírlapterjesztéssel” foglalkozó postahivatal. A budapesti előfizetők ügyeit a kerületi kézbesítő postahivatalok kezelik Központi előfizetőszolgálat. 183—022 Előfizetési díj havi 12 Ft. SZIKRA Lapnyomda. * * * *