Népszabadság, 1957. március (2. évfolyam, 51-77. szám)

1957-03-01 / 51. szám

2 NÉPSZABADSÁG 1957. március 1. péntek TALÁLÓS KÉRDÉS [a pilisi bányászokhoz) Lehet-e drága szénnel olcsó cipőt, textilárut előállítani? Arról akartam írni, hogy a pi­lisi bányászok — mint hallottuk *— ismét jól dolgoznak, túlteljesí­tik a tervet. De a véletlen (vagy talán a sors keze!) keresztülhúzta számításaimat. A vonaton ugyanis néhány pilisi bányásszal találkoz­tam, akik nem­ éppen hízelgőn nyilatkoztak az áruelosztásról, a kereskedelemről, amely már me­gint kevés és drága árut szállít boltjukba. Valóban, hát miért ke­vés és drága az áru , morfondí­roztam én is magamban, s aztán... de ne haragudjanak a derék bá­nyászok, e kérdésre éppen az ő bányájuknál kaptam feleletet. Nem mondom, könnyű szidni az ipart, a kereskedelmet, könnyű hibát találni, s valószínű, hogy a bányászok elégedetlensége nem is alaptalan. De vajon adnak-e ők elegendő mennyiségű és olcsó sze­net az iparnak, hogy az teljesít­hesse a lakosság kérését? Az iro­dában azonnal hozzák a kimuta­tásokat, amelyek a januári mun­káról készültek.­­ A tervet a múlt hónapban 109,5 százalékra teljesítettük. Ezek után már nem csodálatos, hogy az egy tonna szén önköltsé­ge a tavalyi III. negyedévi 131 80 forinthoz képest ez év januárjá­ban 262­40 forintot tesz ki, azaz csaknem 100 százalékkal emelke­dett. De miért? A bánya a tervek szerint például 105 000 forint érté­kű bányafát használhatott volna fel. Csakhogy ezt a „keretet” 45 000 forinttal „kitágította”, mert a múlt hónapban igen elszaporo­dott a „kleonihordás”. Tudott do­log, hogy a fejtéseken, vagy a karbantartásnál a bányaléból le­fűrészelt 15—20 centiméteres da­szép, de mennyi a szén önkölt­sége? — Terveztünk 283.20 forintot és elértünk 262.40 forintot tonnán­ként. Ez már igen — mondhatnánk — tonnánként 20­ 80 forint megtaka­rítás. És vegyük még hozzá, hogy az előirányzott 59 000 forint érté­kű energia helyett csak 56 000 fo­rintnyit használtak fel. De­ áll­junk meg itt egy kissé és nézzük meg részletesebben a költségeket, azt, hogy mi van a szemre szép, mutatós számok mögött. A pilisi szénbánya januári ered­ményeit összehasonlítottuk az 1956. évi III. negyedévi teljesít­ményekkel. A statisztika igen ta­­nulságos. Már maga az, hogy ta­valy szeptemberben naponta 104,24 vagon szenet adtak, ez év januárjában pedig csak 62,5 va­gonnal — sokat megmagyaráz. Azt jelenti, hogy kisebb mennyi­ségre lehetett szétosztani az ál­landó költségeket, tehát máris emelkedett a szén önköltsége. És milyen a többi „mutat­ószám"? Nézzük a táblázatot: rabokat a bányászok műszak után hazaviszik. Ezt nemigen szokták szóvátenni, hisz ezek a hulladé­kok, a „kleonák” csaknem mindig ott maradnának a bányában. De a pilisi szénbányánál januárban egyesek „sajátjuknak” nyilvání­tották a bányafát, egészséges, nem elhullott darabokat vittek haza. Egy dolgozó néha két méter fát is cipelt — felfűrészelve. Egyes csa­patok műszak közben még külön ki is választották a jó száraz bá­nyafát „klecninek”. Hasonló volt a helyzet a szél­deszkával is — bár ebből nem vittek annyit. A pilisi üzem veze­tőinek meg kell akadályozniok, az ilyen „klecnihordást” — ma­gyarul szólva bányafalopást. Az önköltség csökkentéséhez jobb létszámgazdálkodásra is szükség lenne. Ha jobb a munka­­szervezés, akkor a bánya több szenet ad, a költségeket mindjárt több részre lehet osztani, s egy tonna szén önköltsége kevesebb lesz. Ha az aknász a szállításhoz nem oszt be feleslegesen embere­ket, nem „telepíti túl” a munka­helyeket, akkor több dolgozó vé­gezhet produktív munkát. A hosz­­szú munkaszüneti idő alatt a bá­nyát rendbehozták, jó a szállító­pálya, a vágatokat átácsolták — várható tehát, hogy a bányafa­­fogyasztás is csökken. A szén önköltségének növeke­dése nem kis dolog. Mi nem akar­juk takargatni az ipar, az egyes gyárak meglevő hibáit. De mond­juk meg őszintén: nincs a világon olyan gyár, olyan üzem, amely drága szénnel olcsó cipőt, textil­árut vagy más iparcikket tudna előállítani. S. Nagy Sándor Felhasználás: 1956 III. n. *. 1957 január bányafa ..... 5,47 forint/tonna 9,21 forint/tonna széldeszka • • • • 3,77 4,67 robbanóanyag . . . 2,95 3,47 #» bér....................................... 57,16 118,55 »» raktári anyagok . • 5,79 11,65 *» (A cikk első három részét va­sárnapi, keddi és szerdai szá­munkban közöltük.) Persze, nálunk is különböző az általános és főként az eszté­tikai fejlettség színvonala. Én azonban úgy gondolom, hogy nem lehet az irodalmat, vagy a művé­szetet övezetekre osztani: úszók és nem úszók számára. Minden író, minden művész közérthető­ségre törekszik: a vers nem ke­resztrejtvény, a festmény nem ta­lálós kérdés. Ez persze nem azt jelenti, hogy minden műalkotást megjelenése pillanatában min­denkinek értenie és értékelnie kell. Még jól emlékszem, hogyan nevettek az emberek a Politech­nikai Múzeumban, amikor Maja­kovszkij előadta Ember­ét. Most pedig még Majakovszkij terünk is van. Világos azonban, hogy a költészeti témák, alapok, műfor­mák fejlődése nem állhat meg Majakovszkijnál. Sosztakovics szimfóniáit nehezebb megérteni, mint a filmdalocskákat, ez azon­ban nem azt jelenti, hogy a ne­héz zene a nép egésze kultúrájá­nak világán kívül fekszik. Be kell vallani, hogy egyes íróink és mű­vészeink a legkisebb ellenállás vo­nalán haladtak, mintha csak el akarták volna rontani az embe­rek ízlését. De a közepes regé­nyeken kívül az olvasók megkap­ták Tolsztoj, Gorkij és Solohov regényeit is, a kiállítások parádés vásznain kívül láthatták az Er­­mitage és más múzeumaink min­den kincsét. Társadalmunk fejlődése kezdi el­hagyni irodalmunkét. Teljes meg­győződéssel állítom ezt. Gyakran járok olvasókonferenciákra, sok ol­vasómtól kapok leveleket. Munká­sok, főiskolások, mérnökök, házi­asszonyok sokszor érdekesebben, mélyebben ítélnek meg egy-egy könyvet, mint némelyik kritikus. Valamennyien jelentősebb, bonyo­lultabb, elmélyültebb irodalmat követelnek. Mik szülték a drámairoda­lom körüli heves vitákat? A néző fokozott igényei. Ma már nem elégíthetik ki a nézőteret egyes naív darabok, amelyekben a kezdet kezdetétől fogva világ­­lott a kibonyolódás, amelyben nincsenek mélyen jellemzett jel­lemek, sem magasrendű eszmék, sem művészi tudás. Rendezőink és színészeink nem lehetnek elé­gedettek azzal, amit eddig végez­tek. A nap nem áll meg semmi­ben korszak, semmilyen művé­szetében, semmilyen művész szá­mára: a múló nap vagy égig emeli vagy földre sújtja a művészt. Nem lehet a múlt nagy sikereiből élni. Minden nálunk járt idegen meg­jegyzi, hogy a szovjet életben ha­talmas szerepet játszik a színház. A közönség szeretete sokra köte­lez. Nem kevésbé heves viták foly­nak manapság képzőművészeink között. Ezeket a vitákat nem le­het úgy értelmezni, ahogy néhány újságunk próbálta lekicsinylőleg állítani, hogy a vita hevességét egyik esetben egyik-másik művész elleni személyes támadás váltotta ki, másik esetben festőinknek az az igyekezete, hogy a külföldi mű­vészetet majmolják, harmadik esetben, hogy a fiatalság nem eléggé érti meg marxista filozó­fiánkat. Nem, a képzőművészet vitáit a kiállításokat látogató em­berek szellemi fejlődése váltotta ki, a felelősség, az elégületlenség érzete, márpedig merem állítani, hogy a művész elégedetlensége önmagával és társaival az az ösz­töne, amely nélkül soha nem ha­ladt előre, a művészet. Irodalmi és művészeti balsike­reink nem sújtanak le bennünket, hanem felemelnek: okuk legna­gyobb és elvitathatatlan sikerünk, a szovjet nép szellemi fejlődése. Teljes őszinteséggel kell megval­­lanunk, hogy ha irodalmunk, színházunk, festészetünk nem szá­guld előre, nem csapong a magas­ba, akkor lemaradhatunk azok mögött, akik számára alkotunk, alatta maradunk gondolataiknak és érzéseiknek. 1. Három éve Szoboljev aka­­démikus ezt írta a Prav­dában: „A tudomány min­den haladásának halálos el­lensége a dogmatizmus, az igazi tudományos kutatás fel­cserélése dogmákkal, egyszers­­mindenkorra megállapított téte­lekkel. Kulturális köreinkből ezt még távolról sem sikerült kiirta­ni.” Ezek a szavak nem avultak el és nemcsak a tudományos kö­rökre vonatkoznak, amelyekről Szoboljev akadémikus írt, hanem irodalmi vagy művészeti köreink­re is. A dogmatizmus ellentétes és ellenszenves szocialista világné­zetünk számára. Amikor nyugati ellenfeleink egy sikertelen szovjet regényről írnak, diadalmasan állapítják meg: „Lám, ez a szocialista rea­lizmus eredménye." Ha ezt a vé­leményt a szocializmus iránt ellen­séges emberek hangoztatják, nin­csen benne semmi csodálatos. Azt azonban nehezen tudom megérte­ni, hogy miért támadják a szocia­lista realizmust egyes, a szocialis­ta világnézetet valló emberek. Teplitz lengyel kritikus a szovjet irodalom balsikereinek okát a szocialista realizmusban látja. Az az érzésem, hogy ezzel a véleke­désével a skolasztika útjára lépett és a dogmatizmus ellen harcolva ő maga válik dogmatikussá. Teplitz, mint néhány nyugati irodalmár is, azt állítja, hogy a szovjet írók I.­­kongresszusáig, amikor is a szocialista realizmus meghatározása született, erősebb, gazdagabb volt a szovjet iroda­lom. Már említettem, hogy a kongresszus után is jónéhány nagyszerű könyv jelent meg ná­lunk. Még csak azt tehetem hoz­zá, hogy a kongresszus előtt is voltak nálunk nagy és jelentékte­len, bátor és konjunktúra-lovag, újító és epigon írók. Majakovsz­kij mellett ugyanazokon az iro­dalmi esteken léptek fel igencsak gyengécske költők, akik a hiányzó tehetséget gátlástalan kifejezé­sekkel akarták pótolni. Jesze­nyint undorító fráterek csoportja rajzotta körül. A Krasznaja Nyi­­va című folyóiratban százával ta­lálhattunk szürke és erőltetett el­beszéléseket. Visszatérek a szocialista rea­lizmus kérdésére. Teplitz hi­bája abban rejlik, hogy ő a szo­cialista realizmust művészeti iránynak tekinti. Pedig a szocia­lista realizmus világnézet, amely tisztánlátást kölcsönözhet a mű­vésznek, de nem zárja ki a művé­szi irányzatok, műfajok, formák változatosságát. Érteni kell hozzá, hogy elvá­lasszuk a szocialista realizmus fo­galmát e szavak félremagyarázá­sától. Ha a múlt években a mű­bíráló le akarta vágni Szárj­án tájképeit vagy Koncsalovszkij csendéleteit, akkor azt állította, hogy ezek a festmények ellentét­ben állnak a szocialista realiz­mussal, és szembeállított velük mindenféle parádés olajmázolmá­­nyokat, amelyekben nyoma sem volt a szocialista világnézetnek, sem a realizmusnak. Ugyanezzel találkoztunk időnként az iroda­lomról szóló cikkekben: egyes kri­tikusoknak csak kétféle álláspont­juk volt. A díjazott könyv szá­mukra a szocialista realizmus re­mekműve volt, a nekik nem tet­sző művet pedig ugyanezek a kri­tikusok bűntettnek tekintették, azzal vádolva a szerzőt, hogy megsértette a szocialista realiz­mus minden alapelvét. Mindez nem arra vall, hogy a vi­lágnézet hibás, hanem hibás az elv dogmatikus, sőt bürokratikus ér­telmezése. A világnézet sohasem határozta meg sem az ábrázolt világ kere­teit, sem a műfogásokat. Eva An­­gelico, Uccello és Massaccio nem­csak kortársak, hanem azonos vi­lágnézetű emberek is voltak. Ezt a világnézetet úgy határozhatjuk meg, mint a középkor még élő vallásos beállítottságának kevere­dését a humanizmus első kritikai megnyilvánulásaival. De mily el­térő egymástól ez a három mes­ter, mennyire nem hasonlítanak Fra Angelico bájos madonnái Mas­saccio hús-vér nőire, vagy Uccello őrjöngő lovasaira. Hasonlít talán Alekszej Tolsz­toj Nagy Pétere Tinjanov művei­re, hasonlít talán az Első lovas­hadsereg a Tizenkilencenre, ha­sonlítanak Tvardovszkij versei Martinovéira? Pedig mindezeket a műveket ma nyugodtan soroljuk a szocialista realizmus fogalma alá. Egyes nyugati írók azt állítják, a szovjet irodalom attól rossz, hogy irányzatos. Nem tudom mi több az ilyen vádakban: a meg­gondolatlanság vagy a képmuta­tás. Az irányzatosság nem más, mint szenvedélyesség, a szenvedé­lyesség pedig mindig áthatotta az igazi művészetet. Az Isteni szín­játék vagy Stendhal Vörös és fe­hérje nemcsak irányzatos, ezek­ben a művekben a politikai harc tüze ég és mégis megállták az idők próbáját. Ha a művész sze­reti hőseit, ha odaadó híve az őt lelkesítő eszmének, mindig is­ten­(Folytatás a 3. oldalon.) Vja Erenburg: SZÜKSÉGES FELVILÁGOSÍTÁS 20 000 lakás állami erőből 20 000 lakás magánerőből Az építőipar ez évi terveiről Az Építésügyi Minisztériumban tegnap sajtófogadást tartottak. Lux László és Szokup Lajos mi­­niszterhelyettesek tájékoztatták a lapok munkatársait az időszerű és közérdekű építésügyi problémák­ról, válaszoltak az újságíróik kér­déseire. Kétszer annyi lakás Sok szó esett a lakásépítkezé­sekről. A minisztérium vezetőii el­mondták, hogy az októberi esemé­nyek okozta zavarok ellenére ál­lami építőiparunk tavaly több la­kást épített, mint bármikor az­előtt. Tavaly igen sok lakás épí­tése kezdődött meg, ezeket az idén folytatják, s legtöbbjét be is feje­zik. 3000 új lakás készítéséhez eb­ben az­ évben fognak hozzá. Eh­hez jön még a kormány által a bányá­szoknak megígért lakásépítő prog­ram. Az előirányzott 10 ezer bá­nyászlakásból körülbelül 6500-at az állami építőipar az év végéig átad rendeltetésének, ezret a Ne­hézipari Minisztérium saját maga épít fel. A fennmaradó 2500 lakást ugyancsak még az idén építeni kezdik, azonban a megfelelő előké­születi idő hiányában ezeket már csak 1958 első felében tudják be­fejezni. Építőiparunk csaknem 20 ezer lakást ad az idén az ország­nak. Ez több mint kétszerese az eddig egy évben épített lakás­mennyiségnek. A lakásépítés egész ez évi ter­vében azonban mintegy 40 ezer új lakás szerepel, mert körülbe­lül 20 ezret magánerőből építe­nek. Lesz-e elég építőanyag sza­bad forgalomban? Sajnos, a kilá­tások nem a legbiztatóbbak. Épí­tőanyagtermelésünk rendje nagy­jából már helyreállt, a nagyipari beruházások csökkentek és így sokfajta építőanyagból — pél­dául téglából és égetett mészből — az idén több jut a lakosságnak, mint 1956-ban. Az igényekhez képest azonban ez még mindig nem elég, helyenként és időnként átmeneti ellátási zavarokkal le­het számolni. Tavasz előtt a Párizsi Áruház A főváros legújabb divatcsar­noka, a Párizsi Áruház is készülő­dik a tavaszra. A tervekről Tar­ján István igazgató az alábbiak­ban számol be: — Különleges, a legújabb divat szerint készült női ruhákat ho­zunk forgalomba, ezeket vagy ál­lami vállalatokkal, vagy kisipari szövetkezetekkel készíttetjük el. Erre a célra nagyon szép szövete­ket szereztünk be, de a kivitele­zésről még tárgyalunk. Külföldről több száz kiló gyap­júfonalat vásárolunk, hogy­­a há­ziasszonyok kedvük szerint fnt­hessenek tavaszi ruhadarabokat. 260 forintos áron kitűnő minőségű pamutjersey pongyolákat hozunk forgalomba, ezenkívül huszas szé­riákban leányka- és női házi­ruhákat készíttetünk. Cipőosztá­lyunkon máris gazdag a választék, mind férfi, mind női szandálok­ban és könnyű nyári cipőkben. A férfiak részére jó minőségű inge­ket készíttetünk, ezek is a tavasz­­szal kerülnek árusításra. Válasz a Népszabadság kérdéseire A Népszabadság munkatársá­nak kérdésére Lux elvtárs ismer­tette az ÉM területén folyó egy­szerűsítést. Elmondta, hogy az építésügy felső irányító apparátu­sának létszáma kevesebbre, mint harmadára csökkent. Ennél is fon­tosabb azonban, hogy nemcsak egyszerűen létszámcsökkentés volt a minisztériumban, hanem való­ban jobbá, bürokráciamentesebbé formálták az ügyintézést. Egy má­sik kérdésünkre válaszolva Lux elvtárs elmondta, hogy az állami építőipar igyekszik régi hibádtól megszabadulva korszerűbben, ol­csóbban dolgozni. Az építési költ­ségek csökkentésére minél több helyen be akarják vezetni azt a módszert, hogy az ideiglenes, ele­ve lebontásra ítélt felvonulási ba­rakkok építése helyett magukban véglegesnek tekinthető épületek­ben rendezzék be az építőmunká­sok szállóhelyét, étkezdéjét, az építési irodákat.

Next