Népszabadság, 1957. november (2. évfolyam, 258-283. szám)

1957-11-23 / 277. szám

Egészen kicsi leányoknak A mintasorokat 2 és feles, a többit 2. sz. kötőtűvel kötjük. MINTA:­ 1 ráhajtás, leemelés, 2 sima végig, az utolsó szemet simán lekötjük. 2. sor: végig fordított. 3. sor: végig sima. 4. sor: végig fordított. 5. sor: 3 ráhajtás, 1 leemelés, 2 sima a soron végig, az utolsó két sze­met simán lekötjük. 6., 7., 8. sor: mint a 2., 3., 4. 9. sor: 2 ráhajtás, 1 leemelés .Vé­gig a soron, az utolsó 2 szemet si­mán lekötjük. 10., 11., 12. sor: mint a 2., 3., 4. Kis ruha: hossza 40 centiméter, ujj­hossza 4 cm, mellbőség 48 cm. 184 szemre kezdjük, elejét, hátát egy­formán. Simán kötünk 3 sort, X. A 4. sor­­ban kezdjük a megadott mintát Utána 2 és fél centimétert kötünk lustakötéssel és ismét a mintasorok következnek 1—5- ig, majd 3 sima sor XX után ismételjük a kötés sorait X-től XX-ig. 9 centiméter lustakötés után kezdjük a derékfogyasz­tást, amíg 70 szem marad. Itt elkezdjük a karnyílást: két szemet leemelünk és egybekötünk a sorok mindkét oldalán, míg 60 szem marad. A deréktól a nyak­­kivágásig 6 cm a magasság. Nyakkivágás: 19 szemet kötünk simán, leemelünk, illetve befejezünk 22 szemet és megint kötünk simán 19-et. Folytatjuk lustakötéssel mindkét oldalán a 19 sze­met úgy, hogy a nyak felöli részen min­den sorban fogyasztunk egyet. Ha 7 szem van, befejezzük a vállat. Gallér: a 2 és feles tűvel felszedünk 62 szemet a nyak körül. 3 sor sima kö­vetkezik, 4. sor: 4 sima után minden szem után 1 szaporítás. Ezt ismételjük a sor utolsó 3 szeméig, amelyeket simán lekö­tünk, így kapunk 119 szemet, öt sor lustakötés következik, utána 4 szemet kétezerre kötünk le, ezt ötször ismétel­jük, majd 6 szemet veszünk le kétszerre, ezt a sor elejétől végig ismételjük, az utolsó 3 szemet simán lekötjük, így a ezem­ek száma 56-ra csökken. Három sima sor következik, majd a minta sorai 1—5- ig. A következő sorban 2 szemet simán lekötünk, majd 2 szemet egybe veszünk le, összesen négyszer, 24 sima követ­kezik, 2 szemet egyszerre veszünk le és 2 szemet simán kötünk, ezt négyszer ismételjük. Maradt 48 szem. A következő sorban 40-re fogyasztjuk a szemeket úgy, hogy a két szélén fogyasztunk és közé­pen 16 szemet simán lekötünk. Ezután befejezzük a gallért. Ujjak: 68 szemre kezdjük, 2 sort simán lekötünk, majd a 3. sorban minden szem után egyet szaporítunk, így 136 szemet kapunk öt sor lustakötés után a követ­kező sorban 3 szemet egybekötünk, ezt kétszer ismételjük, majd 2 szemet egybe­kötünk végig, így összesen 59 szem ma­rad. A következő sorban 3 szem sima után a minta 1—5. sora következik. En­nek befejezése után 5 szemet lekötünk 2 szemet egybekötünk, 4 szemet simán le­kötünk, végig a soron. Egy sor sima kö­tés után befejezzük az ujját. Bolero: Japán szabásúra kötjük, az ele­jét 29—29 szemre kezdjük, 3 sima sor­ után a minta 1—5. sora következik, majd 13 centiméter lustakötés. Ezután felve­szünk az ujjnak is 29—29 szemet. Ebben­ a sorban kezdődik az elejefogyasztás amíg a vállnál 40—40 szem marad. A há-é­ta mintáját az elejéhez hasonlóan kötjük be bővebbre: 80 szemre. Szegély és kézelő: összevarrjuk az ele­jét és a hátát és felszedjük a szemeket Három sima sor után a mintasorokat köt­jük 1—5-ig, majd a 2 sima sor után befe­­­jezzük. A kézelőt ugyanígy. Sapka: 89 szemre kezdjük. 3 sima sor után a minta 1—5. sora következik, majd ismét 3 sima sor. A következő sorban minden szembe 2 szemet szaporítunk majd 5 sor lustakötés következik. Ez után a következő sorban 2 szemet egybekötünk, végig. 3 sima sor után a mintasorok kö­­­vetkeznek 1—5-ig, majd új 3 sima sor Utána 2 és fél centiméter lustakötés majd 3 sor sima következik ismét a min­ta 1—5. sora és megint 3 sor sima. A következő sorban minden két szemet egy­­­bekötünk, utána 5 sor lustakötés követ-* kezik, a következőkben ismét minden 2’ szemet egybekötünk, utána­­ sor sima, következik A következő sorban 6 szemet, simán, majd 2 szemet egybekötünk, végig, a soron. A következőkben 5 szem sima, 2­ szem egybe ismétlődik, az utána követ-' kező sor végig sima, majd 4 szemet si­'­mán két szemet egybekötünk végig egy]] soron, a következő sor ismét csupa sima A következőben 3 szem sima, 2 szem] egybe ismétlődik, utána egy sor sima, a­ következőben 2 szem sima, 2 szem egybe­ végig, majd ismét egy sima sor, a követ­­kezőben egy szem sima 2 szem egybe vég­­gig a soron és ismét egy sor sima. A kö­­­vetkező sorban végig* egybekötünk 2 sze­­­met. A maradék szemeken szálat húzunk­ keresztül és így rögzítjük. A sapka hátsó­ részét a teteje közepétől az első fodros kötés végéig összevarrjuk. A nyakszalagot 12 szemmel, kezdjük majd felszedjük a sapka alsó szélén a szemeket és ismét 12 szemet veszünk fel ·0‚5›KK)›KKKK·0α Ρ›KK›CKK·›K·0›KX)-0-0-0`¡›Ρ‚K DRÁKÓI BÜNTETÉS A napokban beszél­tem egy kislánnyal, aki szomorúan mesél­te, hogy apja eltiltotta az olvasástól, mert számtanból intőt vitt haza. — Egyáltalán nem olvashatsz? — kérdez­tem. — Csak a tankönyvei­mer — hajtotta le ne­­kibúsultan a fejét. Egy híres ember azt mondta régen: „Tiszte­lem egy könyv tudó­ját”. Sok igazság van ebben a mondásban. Mégsem hiszem, hogy ez a kislány a tanév végére apja nevelési módszere alapján bölcs ember lesz és szám­­tankönyvének olyan „tudója”,­­amilyenre az egyszeri híres ember gondolt. Érzésem sze­rint inkább egy könyv „sitálója” válik belőle s ez a könyv a szám­­tankönyv lesz. Senki nem vitatja: első a lecke, csak az­után jöhet bármi más. De ki követelhetné jo­gosan, hogy először, másodszor, harmad­szor és utoljára is csak a lecke következzék? Az olvasás kiegészíti a tankönyveket. A jól kiválasztott regények hozzásegítik a tanulót jobb osztályzataihoz. Fejlődik képzeletvilá­ga, a beszédkészsége s ezzel önbizalma is. A közepes tanulók nagy részénél a szókincs­hiány akadályozza meg a jobb eredményeket a humán tárgyak óráin — Úgy szeretek ol­vasni! — sóhajt a kis­lány, a papa tudja ezt, és éppen ezért. .. Már látom, ő megsze­gi ezt a tilalmat. Már tapasztaltam sok for­télyt: a gyerekek lele­ményesek. A regény majd a tankönyv alá kerül, vag­y az ágyba, a párna alá, és este a szomszéd szobából be­szűrődő fényben völ­tél valaki egy­ kedves könyv betűsorain. Jó hely a WC is, oda be lehet zárkózni. Vagy este, ha mindenki el­megy otthonról, elő az eldugott könyvszek­rény-kulccsal ... Hirtelen eszembe jut a gyermek Gorkijról készített film egyik je­lenete. A fiú egész nap dolgozik perc ideje sincs. Amikor végre elmennek otthonról a kegyetlen háziak, dug­va, lopva előveszi egyetlen kincsét, az el­ső „könyvet”, egy Pus­­kin-kötetet. Gyertyát nem mer fogyasztani. Így hát kiül az ablak­ba, s amikor feljön a hold, rézedényt vesz elő a fény felé fordít­ja. A fénysugár vissza­­csorog a fazékról a könyvre s megvilágítja betűit. Régen elmúlt már az a kor, Gorkij ifjúságá­nak nehéz körülmé­nyei. Az olvasásnak ma már a múltban szinte elképzelhetetlen lehetőségei nyíltak meg, nálunk. Soha nem volt ennyi szép és olcsó­­könyv, s ennyi kölcsön a könyvtár. Érdeklődje­nek a szülők, milyen olvasmány való gyer­mekeiknek. Vigyék ha­za a könyvtárból s ha idejük engedi, olvas­sák el magu­k is, be­széljék meg aztán, a­­gyerekkel — irányít-’ eák érdeklődését. A fiatalok kíváncsisága határtalan, meg­isme­­rési vágyuk nem is­mer korlátokat. Éppen, ezért kell törődnünk olvasmányaikkal , meg­magyarázniunk, az­ egyikben mi a szép" a másik miért értékte­len. A kis Gorkijt bizony rajtakapták azon az éj­szakán, amikor a hold­világ rézedényre csör­gő fényénél olvasott s] ábrándozott. Rajtakap­­ták s eltángálták. Ne­ essünk mi is a múlt, hibáiba. A gyereket a könyvtől eltiltani, olyan, mintha­ az ételt vonnánk meg tőle. Olvassanak csak, ha] egészségük engedi." Olyan gyönyörűség az,, amelyet, ha okosan] irányítva élveznek, nemcsak jobb tanulók, de jobb emberek is vál­nak majd belőlük. Kántor Zsuzsa MIT ADJAK A GYEREKRE? A négyéves Évinek és a nyolc­éves Katinak potyognak a köny­­nyei. Édesanyjuk kétségbeesetten,­­ tanácstalanul áll a nyitott szek­­­rény előtt, idegei pattanásig fe­lszültek. A nagyobbik zokog, nem­­ akarja a kék kötényt felvenni,­­mert az már kopott és mert a­­ padtársának új, fehér köténye ]van és nem akarja a piros kabá­tot viselni, mert kilátszik alóla a ]ruha; és nem kell a sötétkék­­ matrózblúz, mert Verának, a har­­­madik padban nylongalléros blú­­­za van és Zsuzsinak a papája [most hozott külföldről egy „cu­► ki” szoknyát, s az Erzsi... Szegény mama már befogja a [fülét, hogy ne hallja ezt a szó­► áradatot és a kisebbik gyerek pi­­­lyergését, aki szünet nélkül hajto­­­gatja: „a piros ruhát akarom, nem [kell a bajna, az csúnya”. Az asz­­­szony sóhajtva túr bele a szek­rénybe: ez kopott, ez foltozott, [ez szűk, ezt kinőtte — szedegeti [elő sorban a gyerekek ruháit. Hát­­mit adjak rájuk? — fordul hoz­zám. — Nekem­ még ennyi hol­­[mim sem volt annak idején, pedig; • biztos, hogy én is szerettem vol­­­­na a szépet. Hidd el, minden­­­nap probléma, hogy mit adjak ] rájuk. Új ruhára bizony nem ] mindig futja a keresetünkből. — Nem lehetne nekik régi hol­­­miból valamit alakítani? — kér­­­­deztem. — Dehogy nem, csakhogy saj­► nos, én nem érek rá, meg nem is eléggé értek hozzá. Varrónő? — Lemondóan legyint. — Szóba sérfi áll velem, vagy ha igen, olyan árat kér, amit nem tudok megfi­zetni. De sok anyának okoz gon­dot ez a kérdés. Kétségtelen, hogy gyermekkonfekciónk jó minősé­gű és a legkényesebb ízlést is ki­elégíti, mégis fontos lenne, ha ta­lálhatnánk néhány varrodát, ahol a kitett ruhácskákból, szövetma­radékokból vagy a mama régi ruháiból olcsón és jól új holmikat varázsolnának az ügyes kezek. (Bár a Fővárosi Ruhaneműjavító Vállalat részben ilyen célzattal alakult, már régen nem tölti be ezt a hivatását.) És sok gondot megoldana egy-két gyermek Bizo­mányi Áruház is, ahol eladhatnák a kinőtt gyermekruhákat, cipőket és vehetnének helyettük olcsón más gyermekholmikat. Az anyák gondján segíteni kell! Kérjük az illetékeseket, figyeljenek fel erre a problémára. Bakonyi Mariann lúggal november 25-től december 1-ig HÉTFŐ: Rizsleves, darált hús, pa-­ ► radicsomos káposzta (a metéltre rá ] ►qott káposztát, kevés finomra vágott,­­hagymáival együtt zsíron puhára pá­,­roljuk, ha puha, kevés liszttel meg, [szórjuk és felöntjük paradicsomlé i­üvet), gyümölcs. KEDD: Karalábéleves, túrós csusza SZERDA: Tejfölös hagymaleves •májas, véres hunka, burgonyával, sa­'­a­vanyúság. (A nyersen felszeletelt bur­­­gonyát rakjuk kizsírozott tepsibe [erre tegyük a hurkát. Tetejét kövér] [zsírral meglocsolva sütőben süssük [míg a burgonya megpuhul.) [ CSÜTÖRTÖK: Pirított daraleves ►gombával, karfiol-pörkölt, tarhonya, • sa­vanyúság. > PÉNTEK: Burgonyaleves, füstölt] ►nyelv, lencsefőzelék, gyümölcs. (Te­] [gyünk fel annyi lencsét, hogy más­­[napra maradjon levesnek.)­­ SZOMBAT: Lencseleves kolbásszál [vagy maradék nyelvvel, alma pon­­­gyolában.­­ VASÁRNAP: Ebéd: libaaprólékból] 'húsleves finom metélttel (a főtt apró­­fákból másnap pörköltet készítünk!] 'kolbásszal töltött libamell, párolt, [rizs, esetleg gombával, nyers cékla­, [saláta, li.nz.cz szelete’]. Vacsora: Liba­­[töpörtyű és máj, tea. Kolbásszal töltött libamell A zsírtalanított, mellcsonton ha­ [gyott húst hosszában, éles, hegyes) [késsel átszúrjuk, a kolbászt ebbe a? ,résbe tesszük. A húst közvetlenül)' •főzés előtt sózzuk, meghintjük törött) [borssal, megkenjük mustárral és lá­­ [bosba téve leöntjük forró zsiradék) ,kal. Fedő alatt pároljuk puhára, szük­­­ség szerint kevés forró vizet öntve­ alá. Céklasaláta nyersen A céklát vízcsap alatt kefével mos­’ ’suk tisztára. Meghámozva ismét mos,­ ’suk meg langyos vízzel. Finomreeze-S­ülön reszeljük le kevés tormával­ [együtt, köménymagot, sót, cukrot ,ecetet adva hozzá, kézzel jól gyúrjuk) •át. Végül keverjünk hozzá néhány) •evőkanál tejfölt. Linzer szeletek Omlóstésztát készítünk 60 dkg liszt • ►37 dkg margarin. 3 tojás (vagy tojás-' ►por). 10 dkg cukor, 1 sütőpor, pici se) ►és annyi tejföl hozáadásával, hogy) [gyúrható tésztát kapjunk. Négy rész­­­re osztva hideg helyen pihentetjük) •legalább 2 óra hosszat. Mind a nég­­y részt gyufaszál vastagra nyújtjuk é­­►hármat megkenünk vékonyan savany-) ►kás lekvárral, amire cukorral elke-i ► vert darált dióbelet szórunk. (Kb . ►20 dkg dió és 20 dkg cukor szüksé­g ►ges.) A tésztalapokat egymásra tesz ) 'szűk és a negyedik lappal letakarjuk ] [Megszurkáljuk villával. Megkenhet­­[jük tojással vagy feketekávéval vagy) •sütés után csokoládémázzal vonhat )­­juk be. Előmelegített sütőben, kö­zépső rácson, közepes láng mellett) ► pirosra sntjük. Szebb könyvet az utóbbi húsz­­évben nem kaptak kézbe asszo­nyaink, mint Lengyel Györgyi ,Népi hímzés’’ című művét. Első alapján ezt olvassuk: „E kiadvány ’végigvezet a népi hímzés kialaku­­­lásának, fejlődésének történetén,­­részletes leírást ad az egyes öltés­­i fajtákról, ismerteti a magyar vi­­­dék jellegzetes hímzéstípusait,­­motívumkincsét, az egyes hímzés­­féleségek felhasználásának gya­­­­korlati szempontjait. A szorosan ívett hímzéstechnika leírásán kí­­­vül a népművészet más ágainak kézimunka-művészettel való­­összefüggéseit is tárgyalja, s be­­­­mutatja a népművészet régebbi­­és mai fejlődése közti különösé­­g­eket.” Ehhez azt kell hozzátennünk,­­hogy izgalmas olvasmány ahogy­­levezeti a hímzés kialakulását, [István király udvari népiének­­munkáin kezdve. A különböző tá­ljak — Matyóföld, Kalocsa, Sárköz, Lengyel Györgyi: Népi hímzés.* Népművészeti divatalbum ** SZÉP ÉS ÉRDEKES Baranya, Palócföld — megeleve­nednek, asszonyaink lelkét mutat­ják a szép könyv lapjain. Nem csak a hímzések leírásán át, ha­nem Reisman Marian művészi fényképein legmélyebb valójuk­ban állnak elénk a nép művészei. Markos Erzsébet, a népművé­szet mestere ötletes, korszerű rajzaival városi asszonyoknak ad tanácsokat, hogyan használják fel a kincset érő hímzéshagyományt életük szebbé tételére. A könyv­höz — kedves ajándékképpen — iS gazdag, jó leolvasható s má­solható mintalap jár. A Népművészeti divatalbum — Farnady Ilonka munkája — mint­egy kiegészíti Lengyel Györgyi könyvét. 70 modell, szabás- és öl­tésmintákkal, ■a népművészet fel­­használásának új útját mutatja. A legmodernebb szabásvonalakat harmonikusan díszítik a hímzé­sek. Elragadó például egy kalo­csai hímzéssel díszített vállú ki­vágott nyári vászonruha, s az ez alkalmi öltözet, melynek kitűzött virág helyett egy hímzett csokor ékíti elejét. Kár, hogy serdülő lányokra nem gondolt a rajzoló! őnekik illik csak igazán a hím­zett ruha. R. Zs. • Műszaki Kiadó. •* Kisipari Kiadó K­ARÁCSO­NY ELŐTT Legszebb, ha karakülből készítjük, de filcből vagy szövetből, esetleg bársonymaradékból is szép lesz. Sza­bása igen egyszerű a minta szerint Ügyeljünk, hogy fél centimétert min­denütt hagyjunk rá a varráshoz. A­­testet és fejet fonákján varrjuk össze, nyakánál nyitva hagyjuk. A kifordí­tásnál ügyeljünk, ahol hajtás van, be kell vágni a varrásig­­a karjánál, az Csokoládé golyó dióval Hét dkg kakaót, 15 dkg porcukrot, 10 dkg darált pörkölt diót vagy mandulát, egy kanál babkávéból ké­szült feketekávét, 5 dkg vajat vagy margarint jól összegyúrunk. Apró golyókat formálunk, kristálycukorba henger­géljük. Cukros karika (Függelék) 3 tojás habjához keverünk 25 dkg porcukrot, késhegynyi fahéjat, egy evőkanál mézet és 25 dkg lisztet. Dolgozzuk jól össze, majd gyúró­deszkám téve szaggassunk a tész­tából karikákat. Forró sütőben süs­sük, orránál). A fejet vattával tömjük jó keményre, de mielőtt a tömést befe­jeznénk, elhelyezzük a szemeket. A két fület is dupla anyagból készít­jük, fordítsuk ki, alul varrjuk össze a két szélét pelenkaöltéssel és apró öltésekkel rögzítsük a fejhez. A nyaknál és a két mancsban körülbe­lül kétujjnyi széles kartonpapírból kis hengereket helyezünk el az uj­jak számára. Néhány öltéssel rögzít­jük is. Ezután tvarrjuk helyre kívül­ről a fejet. Az öltéseket a nyakba kötött szalaggal takarjuk el. Még csi­nosabb, ha a két tenyérre világos színből varrunk egy-egy foltot. Az orrot fekete fonallal (lehetőleg gyap­júszál) kihímezzük. Mártonffy Anikó Csokoládés golyó Egy egész tojást simára keverünk 5 evőkanál porcukorral és 10 dkg vajjal vagy margarinnal. Hozzáve­gyítünk 1—2 evőkanál kakaót és ha szükséges kevés feketekávét. (Tehe­tünk bele kevés rumot is.) Hideg helyen pihentetjük 24 cm hosszat, majd golyócskákat formálva belőle, cukros kakaóban vagy kristálycu­korban hengergetjük. Diós golyó baracklekvárral ! 10 dkg diót darálunk. 5—6 dkg (2 evőkanál­ cukrot és annyi lekvárt keverünk hozzá, hogy golyókat for­málhassunk. Kristálycukorba hen­gergetjük. MACKÓN­ÁB

Next