Népszabadság, 1958. június (16. évfolyam, 129-153. szám)

1958-06-01 / 129. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! * 16 oldal — Ara 80 fillér NÉPSZABADSÁG 1958. június 1. vasárnap A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI LAPJA XVI. évfolyam, 129. szám» Köszöntjük a nevelőket A felszabadulás óta immár he­tedszer ünnepeljük a pedagógusok napját. S a mai nap fényét, ün­nepélyességét még emeli, hogy ezekben a napokban emlékezünk meg az iskolák államosításának tizedik évfordulójáról is. Mit je­lentett az iskolák államosítása a magyar pedagógustársadalomnak? A régi felekezeti iskolák tanítói a megmondhatói, hogyan kötötték akkor gúzsba a tanítás, a tudo­mány szabadságát és saját életü­ket. S mennyi hűbéri megkötöttség láncolta őket! Még házasodni sem házasodhattak az egyház bele­egyezése nélkül, s ha netán más felekezetekhez tartozóval kíván­tak házasságra lépni, választaniok kellett hivatásuk vagy élettársuk között. Ők is, de a régi világi is­kolák pedagógusai is arra kény­szerültek, hogy a tőkés-földbirto­kos uralom érdekeinek rendeljék alá­­ nevelői tevékenységüket. Ez az alárendelés egyben a szellemi rabságot is jelentette számukra. Ez az alárendelés beletörődés vagy keserű tudomásulvételét jelen­tette annak, hogy a szegény ta­nuló el­őtt, bármily tehetséges, át­hághatatlan akadályok zárják el a magasabb műveltséget. Gyö­nyörködhetett-e a nevelő munká­jának­ eredményében, amikor a törekvő, tehetséges szegény gyer­mekek pályáját derékba törte az uralkodó osztályok műveltségi monopóliuma, amelyet az egyházi iskolák megfizethetetlen költsé­geikkel, s a megalázó megkülön­böztetéssel még csak erősítettek. Az elhagyatott iskolák sötét tantermeit, melyekben gyakran száz-százhúsz gyermek szorongott, egyetlen nevelőre bízva, nem áraszthatta el a tudomány igazi fénye sem. Az iskolát valósággal átitatták a nacionalizmus, az ir­redentizmus szellemével. S a pe­dagógusok hivatásbeli kötelessé­gévé tették, hogy átplántálják a gyermeki szívekbe a nemzeti gyű­lölködést, így tették az iskolát és benne a pedagógust is a népelle­­r-fis politika eszközévé. Mivé nőtt tíz esztendő alatt a magyar­­közoktatás? A felszaba­dulás előtt a legelemibb ismerete­­ket is alig nyújtó négy osztályt a felnőttek mindössze 73 százaléka végezte el. Az iskolák 45 százalé­kában csak egy, 25 százalékában két tanító oktatott. Ma nemcsak kötelező a nyolcosztályos iskola, hanem tanulóinak 80 százaléka már szakrendszerű oktatásban ré­szesül, szemben a felszabadulás előtti 36 százalékkal. 1937—38-ban a középiskolás diákok között mind­össze 4 százalék volt a szegény­paraszt és munkásszülők gyerme­­ke. Azóta a középiskolai tanulók száma megháromszorozódott, s a munkás-paraszt származású ta­nulók számaránya 56 százalékra nőtt. Sokat, nagyon sokat monda­nak el ezek a számok az évtizedek mulasztásait pótló fejlődésről, még ha le is vonjuk belőle a mí­nuszokat, a kevés tantermet, a helyenként még hiányos felszere­lést, a napközi otthonok zsúfolt­ságát. Az államosítással nemcsak a közoktatás demokratikus egységét teremtettük meg, hanem alapve­tése volt már ez az új, a szocialis­ta iskolának. De az utat — a szo­cialista oktatás útját — csak ak­kor járjuk végig, ha mindörökre száműzzük az iskolából, a pedagó­gusok gondolkodásából a múlt eszmei örökségét, a Horthy-rend­­szer ideológiájának maradványait, mint például a nacionalizmus szellemét, ha pedagógusaink mun­káját teljes mértékben áthatja a népi hatalom iránti hűség, a nem­zet szocialista felvirágzásában va­ló legmesszebbmenő segíteni­akarás, a kommunizmus történe­lemformáló eszméi iránti tisztelet, s a mind határozottabb küzdelem eme eszmék győzelméért. Sokat beszélünk a pedagógusok jó részében még ma is élő kettős­ségről, a régi nézetek és a szocia­lista iskola követelményeinek ket­tősségéről. Nyíltan, bizalomtelje­sen beszélni erről, ez az első lé­pés az ellentmondás feloldásához. S most, az ünnepen is szólnunk kell erről. Az iskola nem marad­hat el a társadalmi fejlődés mö­gött, hiszen azokat bocsátja ki ka­puin, akik a haladás, a jövő útját kell hogy egyengessék. S nem a tanítója ajkáról lesi-e el a gyer­mek az­­ élet értelméről, igazságai­ról szóló tanításokat? Nem a taní­tó-e az, akire, mint eszményképé­re tekint? Ki ülteti el a magot, ha nem a lélek kertésze, a nevelő? Ezért várjuk el a pedagógusoktól és kérjük tőlük az ünnepen is, hogy jó magot, a szocializmus esz­méinek magvát ültessék el a gyer­mekekben, s a jó kertészhez híven a szívüket is adják e munkához. Lehet-e nagyobb öröm a nevelő számára, mint látni: a társadalom megbecsült, dolgos tagjává lett ta­nítványa, akiről büszkén mond­hatja: lám, az én nevelésem, ösz­­szeegyeztethetetlen a nevelői hi­vatással, hogy kételyeket ül­tessünk el a gyermekekben, válaszolatlanul hagyjunk kérdé­seket, vagy éppen szembefordít­suk a tanulót az álammal, a szü­lői házzal. Hogy hová vezet ez az út, ebből az ellenforradalmi idők alapos leckét adtak. Mi nem egy­szerűen az állammal szembeni „kötelező lojalitás” nevében, de az emberiesség nevében is megkö­vetelhetjük a nevelőktől: vegyék elejét az ilyen konfliktusoknak, oldják fel azokat, ne keresztezzék, hanem egyengessék a gyermek ér­vényesülésének, harmonikus fejlő­­désének útját. S közben maguk is keressék, meggyőződéssel keressék és ne megalkuvásból fogadják el a párt, az állam mutatta utat. Milyen sok pedagógus teljesíti már e nemes, felelősségteljes hi­vatást, hisz magáévá tette a szo­cializmus eszméit, s hű maradt azokhoz az ellenforradalom nap­jaiban is. Az élet győzte meg őket eszméink igazságáról. S teljesítik a szocialista iskola szabta köve­telményeket sokan azok közül is, akiknek még önmagukban is, gyomlálniok kell a régit. Teszik ezt, mert szenvedélyesen kutat­ják az igazságot és nem hunyják be szemüket a tények előtt. S a pedagógusok munkájának megbe­csülése nem utolsósorban jelent­se azt, hogy őszintén próbálunk szót érteni a ma még távolabb ál­lókkal. Szívünk egész melegével, tudásunk javával segítjük, támo­gatjuk őket a számu­kra nem könnyű úton. Célunk nem több, mint hogy meglássák: országunk­ban azokért történik minden, akikhez hivatásuk fűzi őket, a dolgozó emberekért, a népért. Ez a felismerés, bár sokaknál erős lehet még a fékező, a visszahúzó eszmei örökség, előbb-utóbb győ­zedelmeskedik a múlt felett. Köszöntik ma a pedagógusokat, az óvónőket, a tanítókat és taná­rokat, a felsőoktatási intézmé­nyek és a művelődésügyi appará­tus dolgozóit a gyermek és fel­nőtt tanítványok, köszöntik őket a párt és a kormány, a megbecsü­lés, az elismerés számos jelével adózva nekik, köszönti őket az egész társadalom. S egyben továb­bi áldozatkész munkára hívja őket a szocialista iskoláért, me­lyet velük együtt kívánunk megte­remteni —, hogy művelt, szocia­lista országgá legyen hazánk. Párizsba küldött különtudósítónk telefonjelentése: A szocialista pártvezetőség többsége elfogadja De Gaulle kormányalakítását Tüntetések és tilladozó sztrájkok m­.ssegssít/* 3fa vagy holnap összpu­l a parlament Párizs, május 31. De Gaulle a pártvezérek előtt fellebbenti a fátylat program­járól; a szocialista képviselők és pártvezetők többsége haj­landó megszavazni a diktátor­jelölt beiktatását, amelyet va­sárnapra vagy hétfőre tűznek ki; a köztársaság védelmezői sztrájkokkal tiltakoznak De Gaulle hatalomrajutása ellen — ezek a szombati franciaországi helyzetkép leglényegesebb "vo­násai. Szombaton délelőtt De Gaulle a párizsi La Pérouse luxusszállo­dában fogadta a politikai pártok 26 képviselőjét — a szélsőjobbol­dali poujadeistáktól a szocialistá­kig — és „nagyvonalakban” felvá­zolta előttük programját. Ennek lényege, mint már korábbi tudó­sításomban jeleztem: teljhatalom. Árfolyamtrisikedt's a tőzsdén De Gaulle egy éven át felfüg­gesztené a parlament működését, maga dolgozná ki az új alkot­mány „kerettörvényét”, amelyet „népszavazással” fogadtatna el, „rendezné” az algériai kérdést. Az utóbbi problémáról a tábornok csak annyit árult el, hogy Algé­riában „föderatív rendszert” kí­ván bevezetni az anyaországot és a tengerentúli területeket (gyar­matokat) egyesítő államszövetség keretében. Hogy ez a terv minde­­nekelőtt a kolonialisták számára kedvező, kétségtelenné teszi a pá­rizsi tőzsde reagálása: a tábornok megbízatása óta a részvények árfolyama folyto­nosan emelkedett és tegnap este különösen az észak-afrikai papírokban volt ug­rásszerű „hossz”. A kapitalisták hangulatának barométere, a bör­ze a legmegbízhatóbban jelzi De Gaulle algériai programjának ultrakolonialista jellegét. De Gaulle értekezletén Tei­gen MRP-párti és Pinay „független” képviselőknek arra a kérdésére, milyen politikát kíván folytatni az Atlanti Szövetség és az euró­pai szerződések tekintetében, azt válaszolta, hogy „az aláírt szerző­déseket tiszteletben kívánja tarta­ni”. A szocialista és a radikális párt küldötteinek kérdésére ha­sonló formális ígéretet tett a „köz­szabadságok” tiszteletben tar­tására. Milyen lenne a De Gaulle-kormány ? A tábornok csupán 6—8 tagú „szuperkabinetet" kíván alakí­tani: a „csúcskormány” tagjai egy-egy nagy szektorral foglalkoz­nának, például a külügyekkel, a gazdasági ügyekkel; a miniszté­riumok élén „szakértő” államtit­károk állanának. De Gaulle azt tervezi,­ hogy a „szakértők” sorá­ba bevonja az FO- és a CFTC- szakszervezet egyes vezetőit is; ezzel kíván kormányának „szo­ciális” színezetet adni. De Gaulle kormányának „posz­­szibilis” tagjai közt említik Vin­­cent Auriol volt szocialista köz­­társasági elnököt, Joxe külügymi­nisztériumi főtitkárt, Grandval volt washingtoni nagykövetet és a gaulleisták több ismert hangadó­ját. De Gaulle viszont állítólag a szocialisták „megnyugtatásával* megígérte, hogy az Algírba szö­* kött pártütő gaulleista képviselőt, Soustelle-t nem veszi be a kor­­mányába. Cory köztársasági elnök szom­baton hivatalosan is elfogadta Pflimlin miniszterelnök lemondá­sát. (Pflimlin szerdára virradó éj­szaka mondott le, hogy átadhassa a kormányt a polgárháborúval zsaroló tábornoknak: az elnök ak­kor a kormány lemondását nem fogadta el és hozzáfűzte, erre csak­ akkor kerülhet sor, ha az új kor­mány megalakulása biztosított lesz.) Pilimlin távozásával jogilag is megnyílt az út De Gaulle előtt, aki ultimátumszerűen szombat dél­után 5 órában szabta meg a pártok végleges állásfoglalá­sának határidejét. A jobboldali pártok természete­sen nem várták meg a határidőt: a poujadeisták, a gaulleisták, a „függetlenek” elsőként siettek lel­kes hűségnyilatkozatot tenni. Az UDSR-párt 17 képviselője kö­­zül 12 döntött úgy, hogy meg­szavazza a tábornok beik­tatását. Az MRP képviselői közül 79-en szavaztak a párt* (Folytatás a 4. oldalon.) 4m . A Budaörsi Ál­lami Gazdaság kertészetében most szedik a kései spenótot. Ez a jókedvű brigád 20 má­zsát szed le egy nap alatt. A gyermekek nagy „örömé­re...” (?) Konferenciát tartottak a budapesti békeharcosok Szombaton délután a fővárosi tanács nagytermében a budapesti békeharcosok képviselői békekon­­ferenciát tartottak. A Hazafias Népfront budapesti békekonfe­renciáján megjelent Marosán György, az MSZMP Politikai Bi­zottságának tagja, a Budapesti Pártbizottság első titkára, állam­­miniszter, Péter János, a külügy­miniszter első helyettese, Hantos János, az Országos Béketanács titkára, Iván Gluscsenko, Burhon Sahidi és Jessie Street, a Béke-Vi­­lágtanács tagjai. A budapesti békemozgalom fej­lődéséről, helyzetéről és feladatá­ról dr. Pesta László, a Budapesti Békebizottság elnöke tartott be­számolót. Elmondta, hogy az 1956-os ellenforradalom óta erősö­dött a békemozgalom. A főváros­ban a béketanács aktivistái, a népek barátsági hónapja alkalmá­ból, több mint százezer ember részvételével 900 lakógyűlést tar­tottak. A békemozgalomba egyre több értelmiségi kapcsolódik be. Beszéde végén felszólította a béke­mozgalom aktivistáit, vegyék fel a harcot a helyenként megnyilvá­nuló pesszimizmussal szemben. Az atomikorszak nem atomhalált, ha­nem az emberiség jólétét és fejlő­dését jelenti. A beszámoló után felszólalt Marosán György elvtárs. A vita után megválasztották az V. béke­kongresszus budapesti küldötteit, kiegészítették a Budapesti Béke­bizottságot, és kitüntettek 15 neves budapesti békeharcost. A békekonferencia részvevői békekiáltvánnyal fordultak Euró­pa fővárosainak lakosságához. Magyar szakszervezeti küldöttek utaznak a nemzetközi munkaügyi konferenciára tv A,nemzetközi munkaügyi kon­ferencia 42. ülésszakára Genfbe u­tazzna le a magyar küldöttség szakszervezeti képviselői. A kon­ferencián a magyar szakszerveze­teket Vince József, a SZOT tit­kára és Forgács Pál, a SZOT köz­­gazdasági titkárságának munkat­­ársa képviseli.

Next